Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Mjärden
CITAT (Gita @ 18-11-2016, 20:17) *
Fast vinnare i den här historien blev ju AKB och moderaterna eftersom hon satte ner foten rejält mot avarter inom det egna partiet.Och därmed visade vad moderaterna står för. Något som fler borde ta efter..

Gita

Det håller jag inte med om att AKB skulle bli en vinnare pga av det här klavertrampet. Jag tror tvärtom att det kommer att sänka partiet ett tag iaf, men att det sen kommer att vara bortglömt, eller ?

Eller blir det som med SD att man plockar fram järnrören och nazisterna med jämna mellanrum ??
Gossen Ruda
Nä, rubriken stämmer inte. S är 4,4 %enheter större än M, och det utan hordebatten. http://www.gp.se/nyheter/sverige/s-%C3%A4r...-sifo-1.3973524
Huggorm
Tvivlar på att hordebatten kommer påverka väljarsiffrorna speciellt mycket
segelbåt
CITAT (Huggorm @ 19-11-2016, 21:29) *

Knappast. Det finns andra viktigare saker att fokusera på. Idag släpptes tex en rapport som visar att 75 000 (!) äldre svälter i dagens Sverige.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 19-11-2016, 21:29) *

Kanske på kort sikt men det är glömt om några månader. Såvida inte något liknande hämder.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2016, 21:21) *
Nä, rubriken stämmer inte. S är 4,4 %enheter större än M, och det utan hordebatten. http://www.gp.se/nyheter/sverige/s-%C3%A4r...-sifo-1.3973524

Fast Alliansen är ju drygt 2 procentenheter större än de rödgröna, även om man räknar med V.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-11-2016, 16:07) *
Fast Alliansen är ju drygt 2 procentenheter större än de rödgröna, även om man räknar med V.
Gita

Jo, men KD ligger under 4% och skulle åka ur med dessa siffror. Nu är inte detta ett valresultat men faktum är att SIFO brukar vara GANSKA rätt ute.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2016, 17:43) *
Jo, men KD ligger under 4% och skulle åka ur med dessa siffror. Nu är inte detta ett valresultat men faktum är att SIFO brukar vara GANSKA rätt ute.

Ja, att Kd skulle åka ut trodde du inför förra valet också, men det tror jag inte att du skall räkna med. Jag tror inte att Mp åker ut heller även om man ju kan spekulera om det eftersom de ligger rätt så nära gränsen.
För övrigt är det väl opinionsmätningsresultat du diskuterar nu, mycket kan hända för alla partier.
Gita
Gita
Gossen Ruda
Det är "bara" opinionsundersökningar men frågan som ställs är: Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag? Kd har legat under 4% ett par månader nu så det är en indikation. MP närmar sig gränsen men jag tror att man får ordning på siffrorna i tid.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2016, 20:16) *
Det är "bara" opinionsundersökningar men frågan som ställs är: Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag? Kd har legat under 4% ett par månader nu så det är en indikation. MP närmar sig gränsen men jag tror att man får ordning på siffrorna i tid.

Att Mp skulle få ordning på något överhuvudtaget ligger väl längre bort än någonsin.Det är nog ganska troligt att partiet spricker eftersom Carl Schlyter och tre andra i partitoppen vägrar följa partiledningens direktiv och inte längre deltar i några av partiets möten. Och att det ryktas om att ett nytt, mer miljöinriktat parti håller på att bildas.
Gita
*Stintan*
Anna Kinberg Batra ger SD-väljarna rätt! http://www.moderat.se/debatt/darfor-har-ja...grationspolitik
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2016, 19:27) *
Anna Kinberg Batra ger SD-väljarna rätt! http://www.moderat.se/debatt/darfor-har-ja...grationspolitik
Men hon skriver inget om hur hon tänkt ordna upp den situation som alliansen med henne parti i spetsen orsakade under sina åtta år vid makten.
Gossen Ruda
SCB:s väljarundersökning kom idag. De rödgröna leder över alliansen även när man räknar in KD på 3%. M backar lite medans S ligger kvar. Väldigt konstigt diagram här, man räknar förändringar från valet! http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Stat...r-Press/411493/
Aqvakul
Moderaterna tappar och även alliansen totalt... Nu är det mindre avstånd från M ner till SD än upp till S.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Stat...r-Press/411493/
Gossen Ruda
Tappet fortsätter för M. http://www.gp.se/nyheter/analys-j%C3%A4mnt...-sifo-1.4051189
sparvuggla
Skojigt!
Vem startade denna tråd kan man undra. 10% upp och ännu mer lär det bli nu när dom blivit gamla moderater igen.
Miljardärer, skattesmitare och smygrasister utgör inte fler än så............
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 14-03-2016, 14:41) *
att moderaterna är en tydlig vinnare? vad det det du ville poängtera? så TS har rätt,moderaterna är största parti och alliansen leder blockpolitiken. att löfven lyckats ta en procent sedan förra mätningen men att kompisarna på vänstersidan samtidigt tappat betyder ju bara att en del inom vänsterblocket prioriterat om.
lika är det på allianssidan,m går fram på övriga allianspartiers bekostnad.
SD ökar marginellt och vid ett val måste alltså resterande partier ta hänsyn till sd,de kommer i så fall att ha väldigt många mandat i riksdagen vilket betyder att chansen för endera blocket att bilda regering utan sd:s samarbete börjar närma sig noll.
precis den utveckling vi ser i många länder där liknande partier som sd nu sitter i regeringsställning.
guldläge för åkesson och en mardröm för övriga.
Så trots att regering och allians kommit överens om en hårdare flyktingpolitik inverkar det inte på sd:s siffror.
min fråga har jag ställt förut: vilket block blir det första att bjuda in Åkesson? Det blocket blir nästa regering. Ulf

Drömmer du fortfarande om "block" som bjuder in Åkesson Ekeroth OS och kompani.............
;-)
Aqvakul
Väljarna straffade genast AKB:s oblyga flirt med SD! M:s tapp på nästan 6 % är historisk.
Gossen Ruda
Vilket nog ställer till med problem för M. Det är tydligt att AKB är en dödvikt men skall de dumpa henne innan valet måste det gå fort så att en ny partiledare kan bli varm i kläderna innan valet. Fast går det att ordna? Finns det någon given efterträdare?
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2017, 10:25) *
Vilket nog ställer till med problem för M. Det är tydligt att AKB är en dödvikt men skall de dumpa henne innan valet måste det gå fort så att en ny partiledare kan bli varm i kläderna innan valet. Fast går det att ordna? Finns det någon given efterträdare?

Tror nog att man undersökt möjligheterna att ta tillbaks Reinfeldt men det går inte längre.
Tobe verkar vara som AKB, samma floskler som rinner ur munnen.
xlxl67
CITAT (Aqvakul @ 10-02-2017, 10:21) *
Väljarna straffade genast AKB:s oblyga flirt med SD! M:s tapp på nästan 6 % är historisk.

Frågan är vart väljarna gick? Det viktigaste är ivf att SD inte får fler sympatier.
malarmaster
CITAT (xlxl67 @ 11-02-2017, 19:38) *
Frågan är vart väljarna gick? Det viktigaste är ivf att SD inte får fler sympatier.

de flesta gick till övriga allianspartier,de ökade något samtliga och t.om KD börjar sega sig upp mot spärren igen,C ökar ju kraftigt och skall M återgå till ett rent högerparti är det många fler väljare som kommer att se sig om efter ett nytt parti.Men tyvärr verkar det inte påverka SD och farhågan är att de mycket väl kan bli Sveriges andra största parti.
Sitter akb kvar över valet kan det mycket väl bli ett M+SD alternativ nu när M öppnat dörren.KD lockas också lite grann av det alternativet. Men huruvida det går att regera beror ju helt på valresultatet.
tror inte S klarar mer än 26-27% i nästa val,MP är nästan nere på mininivå och lär i vilket fall inte vara beredda på en ny regeringsomgång.
I det scenariot blir C+L vågmästarblock då ingendera vill samregera varken med S eller SD.
Någon majoritetsregering är alltså inte i sikte så nästa val blir lika turbulent och osäkert som föregående.
Dock förstår jag fortfarande inte M:s utspel.... Ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 14-02-2017, 08:30) *
de flesta gick till övriga allianspartier,de ökade något samtliga och t.om KD börjar sega sig upp mot spärren igen,C ökar ju kraftigt och skall M återgå till ett rent högerparti är det många fler väljare som kommer att se sig om efter ett nytt parti.Men tyvärr verkar det inte påverka SD och farhågan är att de mycket väl kan bli Sveriges andra största parti.
Sitter akb kvar över valet kan det mycket väl bli ett M+SD alternativ nu när M öppnat dörren.KD lockas också lite grann av det alternativet. Men huruvida det går att regera beror ju helt på valresultatet.
tror inte S klarar mer än 26-27% i nästa val,MP är nästan nere på mininivå och lär i vilket fall inte vara beredda på en ny regeringsomgång.
I det scenariot blir C+L vågmästarblock då ingendera vill samregera varken med S eller SD.
Någon majoritetsregering är alltså inte i sikte så nästa val blir lika turbulent och osäkert som föregående.
Dock förstår jag fortfarande inte M:s utspel.... Ulf

Troligen så lär det dröja innan (om någonsin) vi får en majoritetsregering och i det läget vore så klart en M-S regering det bästa för Sverige. Tyvärr lär det inte bli så, men nuvarande konstellation är ju en katastrof med en ursvag Löfven och ett alltför inflytelserikt och flummigt MP.
Gita
sparvuggla
CITAT (Gita @ 15-02-2017, 19:16) *
Troligen så lär det dröja innan (om någonsin) vi får en majoritetsregering och i det läget vore så klart en M-S regering det bästa för Sverige. Tyvärr lär det inte bli så, men nuvarande konstellation är ju en katastrof med en ursvag Löfven och ett alltför inflytelserikt och flummigt MP.
Gita

Tack vare V blir det väldigt många bra saker gjorda.
Och Löfven är inte ursvag eller mp flummigt.
Så grattis Gita! Alla fel igen........................
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (sparvuggla @ 15-02-2017, 19:36) *

Tyvärr behöver Löfven ibland stödet av V.

Stark är Löfven inte och MP har man knappast råd med.
segelbåt
CITAT (sparvuggla @ 15-02-2017, 19:36) *

Så kommunisterna gör väldigt bra saker, Löfven är stark och MP är inte flummigt?

Hahahaha, att du är en politisk galning visste vi men detta tog priset.
Gita
CITAT (segelbåt @ 15-02-2017, 19:58) *
Så kommunisterna gör väldigt bra saker, Löfven är stark och MP är inte flummigt?

För min del har jag en lägsta nivå på vilka inlägg jag bemöter överhuvudtaget, behöver jag säga att sign. Sparvugglas inlägg hamnar en bra bit under denna.
Gita

segelbåt
CITAT (Gita @ 15-02-2017, 20:47) *
För min del har jag en lägsta nivå på vilka inlägg jag bemöter överhuvudtaget, behöver jag säga att sign. Sparvugglas inlägg hamnar en bra bit under denna.
Gita

Jag ignorerar också sparvuggla numera eftersom hon är totalt verklighetsfrånvarande. Fast ibland måste man ju bara skratta åt eländet.

Man borde sätta henne på ignore men då missar man ju roliga timmen...
sparvuggla
CITAT (segelbåt @ 15-02-2017, 19:58) *

Du kan inte läsa tydligen. Vad kommunisterna gör vet jag inte och inte sagt nånting om.
Finns det kurser för att lära sig läsa för analfabetiker?
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 16-02-2017, 06:07) *
Du kan inte läsa tydligen. Vad kommunisterna gör vet jag inte och inte sagt nånting om.
Finns det kurser för att lära sig läsa för analfabetiker?

bravo.gif
sparvuggla
Vem kan ha startat denna tråd??? Hen har inte mycket koll alltså. Moderaterna är 100% gamla igen , Reinfeldts tid är över då dom var nya och blev större. Nu är dom på det nivå gamla moderater brukar ligga på. AKB är inte skärskild smart som vill gå i säng med SD............
Är inte speciellt lessen för det inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ooVra/...nu-mindre-an-sd
*Stintan*
Hur var det nu hon sa AKB att stadsbor var smartare än lantisar eller? giggle.gif
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 10-03-2017, 11:24) *
Hur var det nu hon sa AKB att stadsbor var smartare än lantisar eller? giggle.gif

Jaaaa.....det var inte så smart.......... det heller!
Gossen Ruda
Frågan är då om det är stadsborna eller lantisarna som har lämnat M nu?
sparvuggla
Helt makalöst, han är nr 2 på moderaternas hegemonilista.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tomas-to...riksdagens-kort
Bengalow
Det hade blivit en hel massa Toblerone för den summan...
sparvuggla
Återigen har moderaterna visat att dom tror dom står över lagen och låta dom fattiga bekosta deras eget festande.
Det är fruktansvärt.
Gossen Ruda
Låt oss nu lugna ner situationen. Tobé har gjort fel och han kan inte skylla på att han inte visste reglerna. Han tillhör partitoppen, han sitter i riksdagen som stiftar våra lagar, han skall kunna det här. Klantigt. Det är nog ingen risk att han får avlösa AKB på partiledarstolen, detta kommer att förfölja honom som en människoätande Toblerone.
Gunilla T
..Toberone whist.gif
Gossen Ruda
Tobérone.
*Stintan*
Blir man förvånad? Näää inte ett dugg. Jävla parasit! Såklart han ska åtgärda det nu när han blivit påkommen. Hade han gjort det annars?

Han är ju dessutom inte den enda som pysslat med sånt. Centerns gruppledare är en annan och tydligen har det varit vanlkigt även bland en massa andra riksdagsmän.
sparvuggla
Det finns iaf. en moderat som säger som det är inom det egna partiet. Ingen ryggrad, verkligen inte. Så är det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...ot-sd-samarbete

Det är nog ännu fler nu som saknar Reinfeldt..............
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 16-03-2017, 14:22) *
Det finns iaf. en moderat som säger som det är inom det egna partiet. Ingen ryggrad, verkligen inte. Så är det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...ot-sd-samarbete

Det är nog ännu fler nu som saknar Reinfeldt..............

Det är en lång rad tunga moderater som gått ut och förklarat hur illa de tycker om Reinfeldt så honom tycks det inte vara många som saknar. Vi får väl se vem som ersätter AKB efter fiaskot i nästa val men jag tror inte Reinfeldt kommer tillbaka. Fast det hade varit lite kul om Bildt kom tillbaka igen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 16-03-2017, 19:33) *
Det är en lång rad tunga moderater som gått ut och förklarat hur illa de tycker om Reinfeldt så honom tycks det inte vara många som saknar. Vi får väl se vem som ersätter AKB efter fiaskot i nästa val men jag tror inte Reinfeldt kommer tillbaka. Fast det hade varit lite kul om Bildt kom tillbaka igen.

They never come back! wink.gif
segelbåt
Några andra politiker som använt SJ-kortet felaktigt och handlat bland annat måltider och snacks är Kristina Yngwe ©, Helene Petersson (S), Annika Lillemets (MP) och Christina Östberg (SD). De begär nu att riksdagsförvaltningen gör avdrag på deras löner.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...icle24564562.ab
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 16-03-2017, 19:33) *

Fredrik Virtanen på Aftonbladet definierade detta ganska klart: "-Skränhögern har tagit över!". Det gamla gardet vill inte vara med längre, så dom börjar luta åt Centern, som företagarparti, och flyr dit. Liberalerna ägnar sig åt mesighet, och får uttrycka sig i sakfrågor, som få egentligen bryr sig om. Skolpolitik för barnlösa eller äldre är ingen avancerad fråga. Småbarnfamiljerna ropar efter bättre förskola, medan skolbarnsföräldrar har nog med sin egen problematik: "-Att få matkontot att gå ihop". KD...? Tja en intresseorganisation, som hoppas på hjälp uppifrån, när det är dags för val. Deras mål är höljt i dunkel, och dom vänder kappan vartefter det blåser. Det var nog ett misstag, att dom hyllade AKB's inriktning mot SD, även om partiet är ärkekonservativt intill rabiat.

Om Carl Bildt kommer tillbaka, ja, då har ju jag någon att spy min galla över. Men "-vem vet - inte jag, vem vet - inte du!".
malarmaster
stackars bengalow,som vanligt inte en clue.
"skränhögern", vad är det?
att moderaterna nu krymper beror ju på olika saker men främst att partiet går tillbaks till gammelmoderaterna dvs den politik som gällde innan Reinfeldt. det röstunderlag som Reinfeldt tog bl.a från S väljer dock att inte gå tillbaks till S utan väljer något annat. C har plockat många och även de andra allianspartierna plockar lite.
Att M genom AKB öppet ville samarbeta med SD på bekostnad av övriga allianspartier påskyndade processen. AKB gick över en gräns som de flesta väljare inte tolererar.
Skall bli intressant att se hur AKB väljer när det gäller samarbetet inom alliansen.
Frågan är om AKB kommer att få sitta kvar eller M väljer en ny partiledare.Nuvarande har dragit ner partiet till gamla siffror och man ser tydligt att Reinfeldts kärntrupp inom partiet nu är marginaliserad.Så förnyelsen varade bara så länge Reinfeldt var kvar,de gamla moderaterna kommer tillbaks med samma mossiga ideer.
Men å andra sidan är det ju en återgång till gamla ordningen då det blir en motpol till det andra partiet som inte heller förmår förnya sig,S.
I hela europa lämnar nu folk socialdemokratin och i Holland blev de nyligen nästan utraderade,från över 20% ner till 6.det går fort och även Löfven lär få känna av det i nästa val.
Han kan kanske tillsätta en utredning i frågan,det brukar ju vara hans standardsvar för att slippa ta ansvar. Ulf
Bengalow
Men du vet, Malarmaster, som vanligt, vad som skall ske i framtiden...
malarmaster
jag följer utvecklingen och jag har många källor även inifrån allianspartierna så man får en annan bild än bara genom att läsa tidningsrubriker.
Intressant är dock att C går så starkt fram,visserligen väntat då Annie är en stark partiledare.

Men,bengalow,varför gör du inte som din förebild? tillsätt en utredning på 2 år så får du kanske en bild av läget ( när den levereras får du alltså en bild om hur det var just nu) visserligen totalt försent men det ligger ju i linje med vad regeringen normalt levererar.
intressant är också att L:s linje hittills visat sig stämma. försvaret behöver snarast mer pengar,försvarsöverenskommelsen var för dålig vilket var anledningen att L hoppade av.
Skolan har blivit sämre tack vare konstiga lönevillkor och osämja. fridolin visar sig som väntat vara för oerfaren.
det positiva är att skolresultaten vänt tack vare Björklunds insatser.Tyvärr lär lärarbristen medverka till att risken är att det vänder igen.
Vården är ett annat sorgekapitel där regeringen totalfloppat då det tycks saknas ideer.
likaså polisen,antalet räcker inte om ledningen vet tydligen inte vad de gör.
L förespråkar fler poliser och ett kraftigt lönelyft för att de skall stanna kvar.
Vidare att kommuner får statsbidrag för ordningsvakter tills poliserna kommer på plats. något som flera kommuner frågat efter.
Annars verkar vår kommunala S-ledning vara nöjda. efter förhandling placerades 1 (en) polis i kommunen. Visserligen dagtid men buset får väl busa under kontorstid.
De affärer som rånas då och då överväger att sluta med kvällsöppet. i förebyggande syfte slutar man också med kontanthantering vilket ju är i linje med att det numera inte finns någon bank i kommunen som hanterar kontanter.Närmaste är en automat i Växjö.
Gossen Ruda
Senaste SIFO kom idag. M fortsätter ner i källaren medans C är på väg upp på vinden. L och V ligger still och KD är i sophinken. MP ligger farligt nära spärren. S ökar trots att Målarn säger tvärtom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon