Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 29-05-2017, 20:23) *
Jag tror nog mer på vardagsrealism från S, det finns inte nog med stöd på vänstersidan så då får man gå lite åt höger. Men framför allt vill man nog inte låsa sig före valet. AKB tjatade före senaste valet på Löfvén att tala om hur han tänkte regera efter valet men man måste se hur det går först. Inga björnskinn till salu.

Jag ser inga problem med demokratin med en ny DÖ eller med den gamla. Det är väljarna som utövar demokratin vid valet, som får politikerna sy ihop säcken så gott det går efteråt. Vi har en parlamentarisk demokrati, majoriteten bestämmer. Finns det ingen majoritet får det bli den största minoriteten.

Att KD skulle överleva valet ser jag som utsiktslöst. Vad du än säger så har opinionen backat i flera år nu så slutet torde vara nära. Det är inte frågan om någon tiondel, utan 2 %enheter.

Intressant att se nu hur det går för MP efter kongressen. Allt kan hända.
att man talar om före valet hur man tänkt sig framtiden är väl rätt basic för att locka väljare.
den frågan har vi talat om förr,precis efter valet.
nej,någon ny DÖ lär aldrig mer dyka upp,och att tillåta en regering att göra vad den vill i minoritet är precis att döda demokratin.Putin skulle nog hålla med i frågan. Han har ju tystat sin opposition.
Jag delar inte heller din åsikt om att man bara utövar sin röst vid valet,sant är att de flesta är så dåligt insatta i politiskt arbete så man nöjer sig med att "bara" gå och rösta var fjärde år.
Problemet med det synsättet är att du skapar en politikerklass versus väljarna.
demokrati utövas hela tiden, genom påverkan ,genom opinionsbildning vilket vi sett flera exempel på.
Att opinionsmätningar dessutom är en bra påverkan syns tydligt i fallet med MP och med M.
Makten skall ligga i riksdagen och det är där besluten skall tas,inte i regeringskansliet.
Som du resonerar ,ruda kan ju de riksdagsmän som inte tillhör regeringspartiet i princip åka hem till nästa val.
En minoritetsregering har ju att söka stöd i riksdagen,då handlar det om kompromisser och samarbete.
Kanske därför Löfven tröttnat på sitt nuvarande stöd då det leder till konfrontationer istället.
hans berömda samarbetsförmåga har inte visat sig än.
Skall Sverige efter valet uppnå en majoritetsregering krävs alltså en koalition mellan alliansen och S ,något annat alternativ finns det ju inte.Vågskålen mellan blocken väger rätt jämnt.
En alliansregering i minoritet är precis lika illa som nuvarande konstellation,man får väldigt lite uträttat.
Nyckeln sitter SD på,hamnar de upp mot 20% är riksdagen blockerad totalt och ingen regering kan bildas utan SD:s godkännande. Då återstår faktiskt bara ett enda alternativ då ingendera block vill låta det andra bilda regering utan inflytande.
Måhända skrivs historia efter nästa val,sverige går europeisk väg där s ingår i olika konstellationer t.om med högerpartier. i så fall en vinst för svensk politik där man samlas i mitten och vänster/höger tänket dämpas.
Både v och sd bör förpassas ut i kylan,mp tycks redan ha valt en egen självmordsväg.
De beslut som togs på kongressen har ju preliminärt redan fått tummen ner av S.
samarbetsmannen visar sig igen... Ulf

Gossen Ruda
Man kan möjligen tala om hur man vill att det skall bli men knappast hur man skall bilda regering, först måste mandaten fördelas.

Mandatfördelningen efter valet styr politiken 4 år framåt, hur än opinionen svänger är positionerna låsta.

Visst kan en minoritetsregering söka samarbeten med andra partier men så länge blockpolitiken ligger kvar är det meningslöst att försöka. Vad jag ser som den största stötestenen är att alla partier har klart deklarerat vad man vill ha men skall en koalition fungera måste man backa från kraven lite. Eller mycket. Det är skrattretande att tro att exempelvis L skall få igenom alla krav gentemot S som är nästan 6 gånger större. S kommer fö aldrig att sätta sig tillsammans med hela alliansen eftersom de är större även utan KD.
sparvuggla
Ovisst läge, det är vi alla överens om.
Men ett är säkert, at nazister kommer INTE att ingå i regering!
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2017, 10:57) *
Man kan möjligen tala om hur man vill att det skall bli men knappast hur man skall bilda regering, först måste mandaten fördelas.

Mandatfördelningen efter valet styr politiken 4 år framåt, hur än opinionen svänger är positionerna låsta.

Visst kan en minoritetsregering söka samarbeten med andra partier men så länge blockpolitiken ligger kvar är det meningslöst att försöka. Vad jag ser som den största stötestenen är att alla partier har klart deklarerat vad man vill ha men skall en koalition fungera måste man backa från kraven lite. Eller mycket. Det är skrattretande att tro att exempelvis L skall få igenom alla krav gentemot S som är nästan 6 gånger större. S kommer fö aldrig att sätta sig tillsammans med hela alliansen eftersom de är större även utan KD.

Med andra ord vill inte s kompromissa,enligt din syn på saken.Och att tvingas sitta i en regering där S alltså inte kan dominera är enligt din syn inte heller möjligt. Men även en regering mellan S?C?L kommer knappast att få majoritet i riksdagen,man blir beroende av minst ett parti till. V lär inte vara aktuellt,inte heller MP om de klarar sig kvar. Återstår M som givetvis vill ha något för sitt stöd.
Förstår inte ditt synsätt ,Ruda.Du förutsätter att de partier som sitter ihop med S skall underordna sig,det kommer aldrig att ske.Då är det bättre att INTE ingå i regeringen.
Nej,man kan aldrig få igenom alla sina krav men skulle L och C ingå i en S regering skulle politiken tvingas ändras radikalt. både C och L är nämligen partier med samma syn på skatter,företagsamhet och individ kontra stat. dessa partier skulle inte heller acceptera att bli hunsade som t.ex S kört över MP i mängder av frågor.
skulle S vilja samarbeta är det dessutom hög tid att diskutera framtida politik. Efter valet är det knappast aktuellt,det har vi sett hur det går.Men alliansen går till val på sin politik i nästa val och jag ser inte att man idag kan diskutera huruvida S vill samarbeta efter valet. Löfven kan redan idag ändra kurs om han vill men några sådana ansatser syns inte.
Alliansen förberedde sig i 1 år för ett maktövertagande så 1 dag för att sammanlänka så olika partier som S och valfritt alliansparti är inte möjligt.
det räcker att se den kommande höstbudget som S vill lägga med skattehöjningar och försämringar på mängder av områden som drabbar företagsamhet och tillväxt.
Vill S kompromissa går det bra att börja där.Alliansen är troligen villig att diskutera en budget som blir bra för Sverige. Ulf
Gossen Ruda
Du är rolig du, jag har inte skrivit att S inte vill kompromissa utan att man sätter sig inte i vilken regering som helst. Det är Sveriges största parti, nästan dubbelt så stort som nästa i storleksordningen. Jag tror nog att S+C+L skulle kunna fungera men då måste de två senare tona ner på retoriken. Och givetvis får S släppa lite av sina hjärtefrågor. Men någon radikal omläggning av ekonomin kan du nog glömma, det är den större parten som bestämmer mest.

Fö tycker jag nog att alla farhågor du har om S-politiken är överdrivna. Det brukar låta så så fort man skruvar åt skatterna det allra minsta men det är snart glömt när alla har anpassat sig.

Men nu tar jag paus från politiken ett tag, vi får se hur väljarbarometern ser ut senare.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 30-05-2017, 14:50) *
Med andra ord vill inte s kompromissa,enligt din syn på saken.Och att tvingas sitta i en regering där S alltså inte kan dominera är enligt din syn inte heller möjligt. Men även en regering mellan S?C?L kommer knappast att få majoritet i riksdagen,man blir beroende av minst ett parti till. V lär inte vara aktuellt,inte heller MP om de klarar sig kvar. Återstår M som givetvis vill ha något för sitt stöd.
Förstår inte ditt synsätt ,Ruda.Du förutsätter att de partier som sitter ihop med S skall underordna sig,det kommer aldrig att ske.Då är det bättre att INTE ingå i regeringen.
Nej,man kan aldrig få igenom alla sina krav men skulle L och C ingå i en S regering skulle politiken tvingas ändras radikalt. både C och L är nämligen partier med samma syn på skatter,företagsamhet och individ kontra stat. dessa partier skulle inte heller acceptera att bli hunsade som t.ex S kört över MP i mängder av frågor.
skulle S vilja samarbeta är det dessutom hög tid att diskutera framtida politik. Efter valet är det knappast aktuellt,det har vi sett hur det går.Men alliansen går till val på sin politik i nästa val och jag ser inte att man idag kan diskutera huruvida S vill samarbeta efter valet. Löfven kan redan idag ändra kurs om han vill men några sådana ansatser syns inte.
Alliansen förberedde sig i 1 år för ett maktövertagande så 1 dag för att sammanlänka så olika partier som S och valfritt alliansparti är inte möjligt.
det räcker att se den kommande höstbudget som S vill lägga med skattehöjningar och försämringar på mängder av områden som drabbar företagsamhet och tillväxt.
Vill S kompromissa går det bra att börja där.Alliansen är troligen villig att diskutera en budget som blir bra för Sverige. Ulf

Och vem bestämmer om budgeten är bra för Sverige eller inte? Självklart lägger inte S fram en budget dom inte själva tror är bra för Sverige på precis samma sätt som de andra partierna tror att deras är den bästa. Det vore väl konstigt annars. Att påstå att något blivit påtagligt sämre för någon under nuvarande regering är faktiskt bara löjligt om man jämför med hur många som fick det sämre under alliansens år som styrande då försämringarna var väldigt påtagliga och klasskillnaderna ökade. Att det sen tar tid att återställa balansen verkar du ha svårt att acceptera när det gäller de rödgröna trots att du själv hela tiden påpekar att ett parti i en minoritetsregering är tvungna att kompromissa och inte enbart kan köra på sitt eget race. Detsamma gäller ju faktiskt vilken minoritetsregering som helst. Alla partiledare har sina fel och brister och jag tycker inte att det i dagsläget finns någon annan som skulle kunna göra jobbet som statsminister bättre än Löfvén. Allra minst någon som anser sig själv som given på en sån position.

För Sveriges bästa, som alla påstår sig vilja, borde de folkvalda samarbeta istället för att käfta och av principskäl vara emot varandra i för väljarna viktiga frågor. Som det är nu verkar åtminstone de flesta politiker anse att de själva är viktigare än väljarna. Precis som att lärarna i skolan är till för eleverna inte tvärtom. Man har glömt vilka man är till för och vem som avlönar dom. Ett undantag är Sd vilket tydligt märkts på siffrorna i väljarundersökningarna.
Mjärden
CITAT (sparvuggla @ 30-05-2017, 12:53) *

Jag tror inte heller att Nordiska Rikspartiet kommer in i regeringen.....
malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 30-05-2017, 12:53) *

... och inte heller kommunister,det är väl därför Löfven friar till C o L.
sparvuggla
CITAT (Mjärden @ 30-05-2017, 22:29) *
Jag tror inte heller att Nordiska Rikspartiet kommer in i regeringen.....

Du kan vara säker på det, lika säker som på SD. Sverige förändras men ingen får glömma vad nazism innebär.
Det var bara enormt roligt då målarmäster spekulerade (helt på allvar verkade det som) att SD skull kunna ingå i regering.
SD blev ett sänke för M då AKB gjorde en flört mot dom. Men egentligen hade dom redan blivit gamla moderater innan det, och fallit tillbaks till Bo Lundgrens politik.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...g-batras-avgang

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenb...t-raka-i-panik/

http://www.dn.se/nyheter/varlden/uppgifter...-batras-avgang/

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-31/oppet...g-batras-avgang

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-31/oppet...g-batras-avgang
Gossen Ruda
Ja, morgondagen blir intressant när den senaste väljarbarometern släpps från SCB. Om man nu lyckas få bort AKB, vem blir det då? Det finns nog flera som kan tänkas men ingen klart lysande stjärna. Vilket iofs AKB inte var heller.
malarmaster
om AKB avgår finns det flera kandidater att välja på. Nej,frågan är varför just AKB blev partiordförande?
Hon var som sagt inte heller någon självklar kandidat men min egen tro är att det blev så turbulent efter Reinfeldts avgång att gammelmoderaterna tog chansen.det tycks ju också vara de som nu skyndar till hennes försvar.
troligen kommer SCB visa fortsatt nedgång för M och det lär besegla AKB:s öde.Då hamnar man på siffror som närmar sig de som partiet hade innan Bohman tog över och det är ju ett antal år sedan.

novus presenterade en annan undersökning ikväll. Frågan var vilka partier bör bilda regering?
S kom först på tredje plats,i toppen låg M och C. konstigt med tanke på opinionssiffror,eller hur?
MP och V låg i botten,dvs det var inte många som ville se dem i regeringen.
Gossen Ruda
En märklig fråga, vilket parti man vill se i en koalition???? Får man bara lämna ett alternativ då? I så fall en märklig koalition. Tror att det är inget folk funderar över så svaren blir nog lite av Goddag yxskaft. Inget att orda om.
malarmaster
svarar man i en opinionsundersökning tänker man nog till. det intressanta är att S hamnar först på tredje plats,dvs det är i princip bara s väljare som vill se löfven som statsminister medan de övriga partiernas röster kommer ifrån hela spektrat. Om de tillfrågade tycker att M bör sitta i en regering o få 48% av rösterna när opinionsmätningarna på partisympatier bara ligger runt 16-18% säger det nog något.
Att både v o mp ligger i botten betyder ju att väljarna överlag vill ha en annan regering.
Det blev nog för komplicerat för dig,Ruda så det är nog inget att varken analysera eller orda över.
Vi får för din skull hoppas att S gör ett kraftigt lyft imorgon så din lilla värld kan fortsätta snurra. ulf
Mjärden
Att kalla SD för nazister är bara ett sätt att försöka skrämma folk att rösta på dem och det ser vi hur bra det lyckats. Folk är inte dummare att de begriper att det är ett påhitt från motståndarna för att försöka stoppa SD.

Men därifrån till att släppa in SD i en regering är steget milsvitt, då de helt enkelt inte greppar hela det politiska området som det enfrågeparti som det är. Jag tycker både SD och Mp skall vara "blåslampepartier" med begränsad påverkan på politiken utanför sina egna specialområden.
Gossen Ruda
Åja, målarn. Du behöver inte spela Allan och låtsas att du begriper mer än mig. Jag kollade på direkt på Novus undersökning och såg att andelen osäkra var skyhög, 40%. När så många inte vet hur de skall svara blir undersökningen ganska värdelös. Förmodligen är många av de erlagda svaren också värdelösa. Godnatt.
Gossen Ruda
Då har SCB:s mätning kommit. M och SD strax över 18%, SD något större. MP över spärren, KD under. Men S!!!! 31%. Undrar om vi kan få en kommentar från målarn när han hämtat sig? Krävdes det syrgas?
Mjärden
Nu börjar det mullra i moderatleden mot AKB,s sätt att sköta partiledarskapet. En moderat länsordförande uttryckte sig så diplomatiskt att en politiker (AKB) kan vara jätteskicklig och kunnig, men på fel plats kommer dennes kunskap inte till sin rätt mao bör AKB avgå för att uttrycka det rakt.
Valberdningens ordförande tar dock AKB i försvar och menar att företrädare för M skall ägna sig åt politik och inte personkritik (men det var han som föreslog AKB)
Det blir spännande att se vad det blir för upplösning på detta muller i leden.
(För S var det en lyckträff, när man tillsatte Stefan Löfven i stället för en ledare som hade bliviit katastrof för partiet)
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2017, 10:04) *
Då har SCB:s mätning kommit. M och SD strax över 18%, SD något större. MP över spärren, KD under. Men S!!!! 31%. Undrar om vi kan få en kommentar från målarn när han hämtat sig? Krävdes det syrgas?

inga problem här,Ruda. det var faktiskt ungefär som jag väntat. moderaternas röster och Mp.s måste ju ta vägen någonstans.
nu väntar jag med spänning på nästa vecka då man presenterar hur rösterna rört sig.
sedan kan man då diskutera hur trovärdiga mätningarna är. SCB:s är den största men ger alltså delvis helt andra siffror än övrigas. M.s ras blev enligt SCB inte så illa som de andra mätningarna visat och att SD ökar vet vi sedan tidigare.
Men nu kommer jag att endast ha tid för internpolitik,birgitta vill bli partiledare. undrar om svenska folket är redo för en så kraftfull kvinna?
vi får se, Tyvärr är ju inte media intresserade av Jan annat än i skolfrågor så det är sällan man kopplar partiet med andra frågor. Skolan är det som birgitta minst pratar om,här är det feminism,EU och liberalism som gäller.
Skall bli intressant att höra distrikten... Ulf
Gossen Ruda
Just för att SCB är störst innebär att den är mest att lita på. De andra svänger lite hit och dit. Jaså, Birgitta vill bli partiledare. Kraftfull? Jag vet knappt vem det är och det gäller nog för de flesta utanför den lilla klicken av L-sympatisörer. Men en uppslitande partiledarstrid passar bra, det sänker nog väljarsympatierna. L är bara 1% över spärren. En strid om partiledarposten i M passar också bra. Fast målarn, jag hoppas du kan hålla inne med dina dödsrunor om S i fortsättningen. Du har envist hävdat att S är på väg ut , i Sverige och resten av världen också. Nu är man tillbaka på valresultatet och jag förmodar att uppgången kommer att fortsätta. Både som lobbyist och siare har du dina brister.
malarmaster
visst är sossarna på väg bort ute i EU,i varje land och val backar de,i Franska presidentvalet blev de mosade,likaså i Holland,tyskland m.fl. länder.
sossarna i Sverige lever högt just på att oppositionspartierna inte gör sitt jobb. När vi samtidigt ser att Liberala värderingar nu åter är på väg tillbaks så måste givetvis oppositionen ta sitt ansvar,enas och komma med gemensamma förslag.Nej,jag tror knappast att S lyckas slå sitt valresultat i nästa val,jag vågar nog slå vad om att de hamnar under 27%.
Dvs det som de flesta opinionsmätningar visar.
vad gäller partiledarstrider så är det nog så inom L att jan Björklund sitter rätt säkert.
Vad gäller birgitta så bekräftar det bara min tes att du,Ruda inte hänger med inom politiken. Birgitta är välkänd i det politiska livet oavsett partisympatier och brukar dra rätt mycket folk ute på möten.
problemet med birgitta är att hon är för radikal även för L och gärna går sin egen väg.Ingen lagarbetare med andra ord.
Det ligger henne i fatet.Hon är en kvinna med starka åsikter,riv och intelligens och har gjort mycket för partiet men tror tyvärr inte att hon har chans på partiledarrollen.
AKB har ju sina problem och dem får M lösa själva. problemet med M är att Reinfeldts linje är borta,de saknar taktik och ledarskap.AKB är dessutom ingen stark ledare utan tycks styras av partiledningen som hoppar från fråga till fråga.Så visst hade M behövt en ny Reinfeldt men i så fall bådar det knappast gott åt S.
de flesta röster Reinfeldt tog kom ju just från S,nu verkar många hoppat tillbaks men som sagt,jag är väldigt intresserad av att se hur strömmarna gått sedan valet. kommer besked nästa vecka. Ulf
*Stintan*
Hur man inte vet vem Birgitta Ohlsson är begriper jag inte. Tror inte heller att hon vore något lyckat val som partiledare. För kontroversiell och som sagt ingen lagarbetare. Vill man ha en kvinna på posten kanske Cecilia Malmström vore en bättre kandidat men det är nog tveksamt att hon skulle ställa upp och dessutom synd om hon inte fick fortsätta som kommissionär. Tyvärr verkar dock Björklund abonnerat på posten så han lär inte bli utbytt för att Birgitta O. aviserat intresse att ta över. Han verkar ju inte ha vett att avgå frivilligt.

Jag är inte alls lika säker som du malarmaster att S är på väg bort. Det beror väldigt mycket på vilka vallöften de kommer att driva inför valet nästa år. Finns många röster att hämta bara man väljer rätt saker som är viktiga för väljarna. Finns det någon grupp i samhället som klagat på Löfvén och S om att de fått det sämre under nuvarande regering på samma sätt som det var under alliansens år vid makten? Den lilla människan kommer inte att vilja ha tillbaka Alliansen så man kan ju hoppas dom inser att Sd inte är ett alternativ väg till den välfärd de saknar.

M kommer att ha mycket svårt att komma någon vart sedan AKB frieri till Sd. Man kan ju undra hur dom tänkte när dom valde henne till partiledare. Det brukar sällan vara lyckat med kandidater som lanserar sig själva inför val. Finns ju rätt många bevis på det genom åren. Partiledare som inte klarat ens en mandatperiod.

sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 08:33) *
Hur man inte vet vem Birgitta Ohlsson är begriper jag inte. Tror inte heller att hon vore något lyckat val som partiledare. För kontroversiell och som sagt ingen lagarbetare. Vill man ha en kvinna på posten kanske Cecilia Malmström vore en bättre kandidat men det är nog tveksamt att hon skulle ställa upp och dessutom synd om hon inte fick fortsätta som kommissionär. Tyvärr verkar dock Björklund abonnerat på posten så han lär inte bli utbytt för att Birgitta O. aviserat intresse att ta över. Han verkar ju inte ha vett att avgå frivilligt.

Jag är inte alls lika säker som du malarmaster att S är på väg bort. Det beror väldigt mycket på vilka vallöften de kommer att driva inför valet nästa år. Finns många röster att hämta bara man väljer rätt saker som är viktiga för väljarna. Finns det någon grupp i samhället som klagat på Löfvén och S om att de fått det sämre under nuvarande regering på samma sätt som det var under alliansens år vid makten? Den lilla människan kommer inte att vilja ha tillbaka Alliansen så man kan ju hoppas dom inser att Sd inte är ett alternativ väg till den välfärd de saknar.

M kommer att ha mycket svårt att komma någon vart sedan AKB frieri till Sd. Man kan ju undra hur dom tänkte när dom valde henne till partiledare. Det brukar sällan vara lyckat med kandidater som lanserar sig själva inför val. Finns ju rätt många bevis på det genom åren. Partiledare som inte klarat ens en mandatperiod.

Jag hoppas att hon inte tar över L, för det skulle vara ett stort lyft för dom och dom skulle vinna många väljare från s, speciellt kvinnor.
Björklund mal i gamla spår och alla kommer ihåg att han gjorde svenska skolan till Europas sämsta.
Gossen Ruda
Klart jag vet vem Birgitta Olsson är men jag vet lite vad hon driver för frågor. För mig är hon i politikens utkanter i ett 5%-parti. Målarn, som jag skrev tidigare, du är dålig som både siare och lobbyist. Du har ett tag sagt att S sjunker i opinionen, det är tvärtom. Som lobbyist skall man inte ljuga och det i frågor som är lätta att kolla. Vad får du att S skulle ha 27% ifrån? SIFO 29.5 och så SCB 31,1. Kan du förklara dig?
Bengalow
Han väl också få drömma, Rudan! Fast nu blir det väl mest mardrömmar...
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 02-06-2017, 11:02) *
Jag hoppas att hon inte tar över L, för det skulle vara ett stort lyft för dom och dom skulle vinna många väljare från s, speciellt kvinnor.
Björklund mal i gamla spår och alla kommer ihåg att han gjorde svenska skolan till Europas sämsta.

Tänk jag tror inte alls att hon skulle locka över några S-väljare. Vad har hon gjort för avtryck inom Eu och som statsråd? Inte mycket skulle jag vilja påstå. Vegan och djurrättsaktivist säger väl en del, även om hon numera säger sig vara "vegetarian" , som kan ligga henne i fatet. Proisrael och Natovän likaså. Har en känsl av att det är väldigt mycket snack där men inte fullt lika mycket verkstad. Hon har dessutom ingenting ute i verkliga livet att falla tillbaka på utan är snarare född in i partiet vilket sällan är något positivt.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 12:09) *
Tänk jag tror inte alls att hon skulle locka över några S-väljare. Vad har hon gjort för avtryck inom Eu och som statsråd? Inte mycket skulle jag vilja påstå. Vegan och djurrättsaktivist säger väl en del, även om hon numera säger sig vara "vegetarian" , som kan ligga henne i fatet. Proisrael och Natovän likaså. Har en känsl av att det är väldigt mycket snack där men inte fullt lika mycket verkstad. Hon har dessutom ingenting ute i verkliga livet att falla tillbaka på utan är snarare född in i partiet vilket sällan är något positivt.

Jag tror hon skulle bli en förnyare, göra som Reinfeldt och bli historisk. Dessutom är hon mer modern och tilltalar yngre. Lite mer åt vänster jmft med Björklund, hon skulle ta en hel del även från C och M.
Björklund är inte liberal i ordets rätta bemärkelse men det är Birgitta. Att vara vegetarian är bara merit i mina ögon.
Hoppas Gamle Björklund biter sig kvar med sin 5%, hans uttalanden tyder på det.
Gossen Ruda
Nu stuvar AKB om i moderattoppen men själv tänker hon sitta kvar. Bra med ett sänke i toppen. Det var det där med krismedvetandet...
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2017, 18:29) *
Nu stuvar AKB om i moderattoppen men själv tänker hon sitta kvar. Bra med ett sänke i toppen. Det var det där med krismedvetandet...

Ja jisses...."finns inte på kartan att hon ska avgå". En del verkar helt klart inte se sina egna begränsningar utan tror dom är förträffligare än dom är. För min del får både AKB och Björklund sitta kvar och låta Alliansen gå i kvav.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 18:00) *
Ja jisses...."finns inte på kartan att hon ska avgå". En del verkar helt klart inte se sina egna begränsningar utan tror dom är förträffligare än dom är. För min del får både AKB och Björklund sitta kvar och låta Alliansen gå i kvav.

Instämmer.
malarmaster
konstigt,det verkar som att ni beklagar att AKB sitter kvar. om hon är ett sänke är det väl bara bra från er synpunkt?
som jag ser det har hon idag placerat en dålig rådgivare på en annan post (tobe) och gammelmoderaten ask placeras ytterligare lite mer i skymundan. Kanske Reinfeldts anhängarna då får lite mer att säga till om och M får lite mer fart på skutan.vem som blir partisekreterareblir avgörande för inriktningen. Hon meddelade ju också att flera av Reinfeldts nyckelpersoner kommer tillbaks i organisationen inför kommande val. Så jag skulle nog inte räkna ut M än.
dagen har varit intensiv inom L. Luffarna stöder Birgitta,likaså många socialliberaler men mitt tips är ändå att Jan sitter lugnt. Stödet bland distrikten är stort.
Skall det bli partiledarbyte är knappast Birgitta den bästa kandidaten,hon är visserligen vass och skulle kunna röja rejält i partiledardebatter och dra duktigt med folk (det gör hon alltid) men tillhör vänsterflygeln i partiet. tror också hon skulle locka många kvinnor,även från S men också stöta bort andra till andra partier.
Flera distrikt kommer att ha nomineringsröstningar och så även mitt .
tror ändå att Jan är bäst på att framföra den nya politik som utvecklats under hans ledning och det bästa hade varit att Birgitta lugnat sig till valet.
Bengalow
Ditt liberalförsvar påminner mig om en gammal historia i "Läsebok I" i småskolan, som handlade om Konrad. Men om vi tar ditt namn istället, så skulle det bli till "Ulf - den ståndaktige liberalen"...eller kanske en svängom till Fänrik Stål, och försvar av en bro...
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 02-06-2017, 20:17) *
Ditt liberalförsvar påminner mig om en gammal historia i "Läsebok I" i småskolan, som handlade om Konrad. Men om vi tar ditt namn istället, så skulle det bli till "Ulf - den ståndaktige liberalen"...eller kanske en svängom till Fänrik Stål, och försvar av en bro...

den litteraturen är för gammal. Fänrik ståhl känns däremot igen. En hjälte var det inte så? ulf
Bengalow
Finns det sådana i krig? För mig är hjältar något helt annat än enfaldiga "soldater".
Gossen Ruda
Jag tror ingen här gråter över att AKB vill sitta kvar, med henne i spetsen kommer det ingen uppgång. Vi är mer förvånade över att hon VILL sitta kvar.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 02-06-2017, 20:53) *
Finns det sådana i krig? För mig är hjältar något helt annat än enfaldiga "soldater".

Säj inte det högt till en finne som deltagit i vinterkriget. Dessa "enfaldiga" soldater offrade allt för sitt land men de lyckades bevara Finland som suverän stat.De är alla hjältar.även frivilliga svenskar deltog.
Givetvis finns det hjältar även på slagfältet och i krig.
lika dåligt insatt som vanligt,bengalow. Jag är inte förvånad.
Gossen Ruda
http://www.yodaquotes.net/ohhh-great-warri...make-one-great/ rolleyes.gif Fast kanske ändå...
malarmaster
dåligt exempel ,ruda.
yoda och hans kumpaner slogs för det "goda". det gjorde även finnar och de allierade.
Men du kanske hade gillat Stalin och Hitler som herrar. Man kan inte lägga sig platt för en erövrare.
hade t.ex inte England fortsatt (man kunde fått en fred efter Frankrikes fall,tyskarna ville förhandla) så vet jag inte hur Europas karta sett ut idag.
tyskarna hade attackerat ryssarna ändå men då haft betydligt större resurser till sitt förfogande.I stort sett hela europas industrikapacitet och dessutom skyddat från ryska motangrepp. Sovjet hade troligen inte heller fått hjälp av USA eller någon annan då tyskarnas krig mot väst hade varit avslutat.
USA ville ju inte blanda sig i och hade inte Japan anfallit Pearl hade England i vilket fall stått ensamma.
så vad föredrar du att snacka,tyska eller ryska. vi har nog mycket att tacka finnarna för egentligen.
Gossen Ruda
I dagens GP analyserar Arne Larsson petningen av Tobé som att bota ett benbrott med ett plåster på armen.
Bengalow
CITAT (malarmaster @ 03-06-2017, 13:34) *
dåligt exempel ,ruda.
yoda och hans kumpaner slogs för det "goda". det gjorde även finnar och de allierade.
Men du kanske hade gillat Stalin och Hitler som herrar. Man kan inte lägga sig platt för en erövrare.
hade t.ex inte England fortsatt (man kunde fått en fred efter Frankrikes fall,tyskarna ville förhandla) så vet jag inte hur Europas karta sett ut idag.
tyskarna hade attackerat ryssarna ändå men då haft betydligt större resurser till sitt förfogande.I stort sett hela europas industrikapacitet och dessutom skyddat från ryska motangrepp. Sovjet hade troligen inte heller fått hjälp av USA eller någon annan då tyskarnas krig mot väst hade varit avslutat.
USA ville ju inte blanda sig i och hade inte Japan anfallit Pearl hade England i vilket fall stått ensamma.
så vad föredrar du att snacka,tyska eller ryska. vi har nog mycket att tacka finnarna för egentligen.

Ja, du målar´n, återigen en litania. Ifall inte "om" funnits, så hade det varit kärringen som stångat tjuren. Dina slutsatser om det ena och andra är fabulösa...Du är långt ifrån ensam att ha läst historia, men det är klart, att från din ensidiga utsiktspunkt, så faller allt på sin plats, där du önskar. Du äger en sällsam retorisk förmåga: Först framkasta en teori, och sedan försvara den med "om"...som det vore verklighet. Jfr dina politiska räkne- och spåkonster.
Mjärden
Citat ur Smp ang Birgitta Ohlsson; hon vill upplösa nationalstaten och skulle aldrig fira nationaldagen. Hon vill införa de fyra F:en: Feminism, Flator, Federalism, Frihet.
Är det en sån ledare du vill ha, Målarn och kanske hamna i "KD-träsket" ??
Gunilla T
CITAT (Mjärden @ 03-06-2017, 19:44) *
Citat ur Smp ang Birgitta Ohlsson; hon vill upplösa nationalstaten och skulle aldrig fira nationaldagen. Hon vill införa de fyra F:en: Feminism, Flator, Federalism, Frihet.
Är det en sån ledare du vill ha, Målarn och kanske hamna i "KD-träsket" ??

Om du vill hänvisa till media är det brukligt att man lägger in en länk så att den som läser gör en egen bedömning av innehållet och av skribenten.

Att välja ut några stigmatiska uttryck som stärker din egen privata åsikt är ohederligt.
Huggorm
CITAT
Sverige eller Guatemala?
– Varken eller. Jag vill upplösa nationalstaterna. Jag tycker inte om folkhemsromantik och jag skulle aldrig fira nationaldagen.
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9908/30/liberal.html

CITAT
Det är dags för oss som kallar oss för världsmedborgare att damma av världsfederalismen som vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalistiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin nationella suveränitet.
http://web.archive.org/web/20110128124331/...river/I006FE608

Det är från hennes tid i ungdomsförbundet för 15-20 år sedan så jag vet inte hur relevant det är idag.
Mjärden
CITAT (Gunilla T @ 04-06-2017, 08:00) *
Om du vill hänvisa till media är det brukligt att man lägger in en länk så att den som läser gör en egen bedömning av innehållet och av skribenten.

Att välja ut några stigmatiska uttryck som stärker din egen privata åsikt är ohederligt.

Jag lyckas inte länka till artikeln, som stod under ledaren och var inte underskriven av någon skribent. När jag söker får jag bara upp ledaren, som handlar om AKB, men det som stod under finns inte med mao var det inget medvetet sätt att vilseleda. Men om du vill kan jag skriva av hela artikeln som ett inlägg här på forumet.

Jag ville i första hand ha Målarns synpunkt i frågan, själv vet jag alldeles för lite om Birgitta Olsson för att ha en åsikt, Målarn borde veta om detta med F:en stämmer.
malarmaster
Fyra F:en? feminism. liberalerna har alltid varit ett parti för kvinnors frigörelse och jämlikhet mellan könen.
liberalerna kämpade hårt för kvinnlig rösträtt när det begav sig och jämlikhet har alltid varit ett ledord.
federalism. ja,liberalerna är EU-vänner och ser gärna att det blir mer likhet mellan EU-länderna när det gäller skatteregler,sociala förmåner m.m
däremot är nog inte tiden mogen för en särskild EU regering som är överstatlig.kanske i framtiden när länderna blir mer lika USA:s stater,dvs har i stort samma inriktning.men dit är det nog långt om man ser till Europa idag.
Flator. vet jag inte vad som menas. Om du menar att människor skall vara likställda oavsett läggning så ser jag inga problem. liberalerna gör ingen skillnad på individernas sexualitet,det är faktiskt upp till var o en.
frihet. ja,det är kärnan i liberalismen,att samhället är till för individen och inte tvärtom.
det är individen som skall välja sin bana i livet,samhället skall stötta och ge möjligheter.
birgitta är socialliberal,står på vänsterkanten i partiet,jan står i mitten.
någon större skillnad i deras åsikter tror jag inte finns,lika lite som att jag har problem med någon av dem.
Birgittas problem gentemot partiet i en partiledarroll är nog att hon är lite ensamvarg.
huruvida det är ett problem i ett parti av individualister vet jag inte. det jag vet är att hon drar mycket folk vid möten,är en mycket bra debattör,intelligent och påläst. Kvinnor och ungdomar gillar henne skarpt ,de flesta LUF-förbund stöttar henne.
nackdelen är att hon gärna säger vad hon tycker,upplevs därför som skarp och en del gillar inte det.
Jag har träffat Birgitta vid åtskilliga tillfällen och skulle inte ha något emot att hon tar partiledarrollen.
jan å sin sida har också många plus,förmodligen den partiledare idag som är skickligast debattör,snabb i repliken och oerhört påläst.
minus är att han inte lyckas lyfta partiet men det beror nog på andra problem.Partiledningen är för tajta och ser kansliet som sitt revir.
lite grand som hos sossarna.
Så i november får vi se ifall det händer något. Blir birgitta vald (ser inte så ut i dagsläget,jan har stort förtroende) kommer hon säkerligen att stuva om i ledningen.
Om det blir plus eller minus återstår att se.
Gunilla T
Jag gillar verkligen Birgitta även om jag inte sympatiserar med alla hennes åsikter - jag är inte Nato vän. Tänk om vi hade fler politiker som Birgitta, en politiker som har visioner om samhället och kan verbalisera sina visioner på ett trovärdigt sätt. Jag får alltid känslan av att hon är genuin och det är få politiker som lyckas förmedla det. Hon sätter inte fingret i luften innan hon uttalar sig och hon äger språket.

Om man jämför med AKB som alltid ger mig en känsla av en talande dator när hon uttalar sig offentligt så är Birgitta raka motsatsen. Jan är inte dålig heller, jag gillar slagfärdiga personer men nog vore det väl kul med en sådan personlighet som Birgitta i ledning för L. Jag tror hon skulle ruska om ordentligt i leden och det vore väl alldeles utmärkt. Huka er gubbar och gummor som alltid är så förutsägbara om Birgitta väljs, då får ni skärpa retoriken - om ni kan!
Gossen Ruda
Så har tråden svängt från moderater till liberaler. rolleyes.gif Kan kvitta. Jag tror inte Birgitta är en bra partiledare, hon är för bestämd och kompromisslös. Hon kommer visserligen att locka en del människor men också skrämma bort andra.
Mjärden
Gunilla T; är jag fortfarande ohederlig - skulle i så fall vara att jag gav Målarn chansen att breda ut sig och propagera för Liberalerna - men fö ?
Mjärden
För att återgå till M och AKB, så tror jag inte att de kan vända opinionen i någon större omfattning till valet utan att byta ut AKB. Det stora problemet är inte vad hon säger utan på vilket sätt det framförs. Jag har sett förklaringar att hon "saknar genomlysning", men för att tala klarspråk så ser hon sur ut. Man kan inte rå för sitt utseende, men som partiledare spelar det väldigt stor roll för väljarna vilken framtoning man har och tyvärr så saknar AKB den vinnande framtoningen. Jag tror att M skulle kunna vinna tillbaka många väljare från SD till valet, om man bytte till en partiledare som gick hem i stugorna.

Jag tror inte det hjälper att hon gjort en "Hägglund" hemma i köket, svårt att se att hon skulle kunna vara en motor i Alliansen inför valet.
Gossen Ruda
Stämmer bra. Tänk bara på Westerbergeffekten vid valet 1985. FP steg från 4 till 14%, mest pga Westerberg.
*Stintan*
Väntar bara på att hon ska sätta sin sista potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon