Full version: Dagens Djurbild.
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Däkan
Till Agger om dandies
Jag har haft en dandie, det var för länge sen, 1975. Jag importerade honom från England.

Rasen har samma problem som alla raser med långa ryggar och korta ben och bör inte gå i trappor. Om jag minns rätt hade de nått genetiskt problem med sina ögon - men det kanske har rättat till sig. Ögonen är ju förhållandevis stora, liksom huvudet. http://home.swipnet.se/dandieclub/Dandie.pdf Det tilltalande utseendet friserar man fram och friserar man dom inte ser de ut som vilken annan ovårdad jycke som helst.

Det är en utpräglad terrier till temperamentet. Är man inte hundvan bör man läsa på vad terrier är för nått, så man vet vad man ger sig in på. (Jag älskar terriertypen, bör jag kanske tillägga, och har haft många.) Men många terriervarianter har det förledande charmiga utseendet som man faller för: små rufsiga hundar så man bara smälter. Och som valpar borde de ha varningstriangel stämplade i rumpan. Men det är inga leksakshundar och med det menar jag att de är inte så lätta att hantera.

Det finns många andra små lurviga hundraser, som också är exklusiva (om det är det man söker) men som är lättare att hantera. En mycket trevlig ras är den som vi ofta ser här på forumet, som Felix matte har: bichon frisé http://www.bichonfrise.se/foto.2.htm

Andra lurviga typer:
(om man inte är intresserad av utställningar kan man mycket väl klippa ner hundar som man tycker är alltför pälsiga, även om uppfödare tycker att det är helgerån - men ska man skita i)

coton de Tuléar,
http://home.swipnet.se/coton/

havanais
http://www.hemsida.net/havanais/

bolognese: http://home.swipnet.se/bolognese/

Min dandie var en hanhund och han var totalt hopplös med tikar. Jag har aldrig varit med om nått liknande. Han smet så fort han fick en chans och var "ute på bygden", han red på allt som rörde sig.

En tidig vårvinter då åkrarna i Skåne fortfarande var frusna var han borta i tre dygn. Jag var förtvivlad. Jag efterlyste honom överallt hos polisen, i lokalradion, i affärer, i tullen, i tidningar, hos läkemedelsföretag ja, vad man kan tänka sig. Han hittades av en slump tre dygn senare av en familj i ett dike, TRE mil hemifrån, familjen trodde först att han var död. Han var totalt utmattad i brist på mat och vatten, han hade sprungit så att tassarna var alldeles blodiga och han var stel av köld. Jag var överlycklig.

Efter ett par dagar hade den lille tjejtjusaren piggnat till. Det gick obegripligt snabbt. Men så hände det igen. Han smet. Nu blev jag både arg och lessen. Och kände mig urdum att behöva sätta igång cirkusen igen - folk trodde inte jag var klok som inte kunde hålla reda på min jycke. Men han var hal som en ål och slug, han hoppade ut genom ett fönster när jag skulle slänga ut en påse med sopor - köksdörren vågade jag ju inte öppna i onödan. Denna gången slutade inte smitningen lyckligt. Han hittades några dagar senare överkörd, två mil från hemmet.

Av alla de olika hundraser jag har haft under över de fyrtio år som hundägare - var nog denne lille krabaten den jobbigaste.
LillaTiger
Den här lilla krabaten såg jag i förmiddags på min promenad.
cic
Jag och min sambo ska köpa hund! wub.gif Håller för fullt på och besöker olika kennlar. En flat ska det bli! wub.gif sleep.gif

Agger
CITAT (cic @ 07-03-2005, 21:30)
Jag och min sambo ska köpa hund!  :wub:  Håller för fullt på och besöker olika kennlar. En flat ska det bli!  :wub:  -_-

Flat och Irl. Setter är dom vackraste raserna, rent kroppsligt sett enl. mig. Tyvärr för stora för att min sambo ska gilla dem. sad.gif sad.gif (byta sambo????) laugh.gif
cic
CITAT (Agger @ 07-03-2005, 21:37)
Jag och min sambo ska köpa hund!  wub.gif  Håller för fullt på och besöker olika kennlar. En flat ska det bli!  wub.gif  sleep.gif

Flat och Irl. Setter är dom vackraste raserna, rent kroppsligt sett enl. mig. Tyvärr för stora för att min sambo ska gilla dem. sad.gif sad.gif (byta sambo????) laugh.gif

Våra bästa vänner har en irl. setter som vi är hundvakt åt lite då och då.. Oliver heter han och han ÄLSKAR snö!!

Håller med dig. De är vackrast enligt mig också, men settrar är liiite för stirriga för mig. tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif

cic
Träffade en söt hundflicka på stan idag.

Heddas matte
Jag och min sambo ska köpa hund!  :wub:  Håller för fullt på och besöker olika kennlar. En flat ska det bli!  :wub:  -_-

åh vad trevligt! ett bra beslut och en trevlig hundras.. min svärmor har haft många flatar, så jag har träffat en del såna..
jazza

Lilla Doris med sin nalle!!
*Felix matte*
CITAT (cic @ 07-03-2005, 22:29)
Våra bästa vänner har en irl. setter som vi är hundvakt åt lite då och då.. Oliver heter han och han ÄLSKAR snö!!

Håller med dig. De är vackrast enligt mig också, men settrar är liiite för stirriga för mig.  :P  :D  :rolleyes:

Trodde det var en häst som låg i snön laugh.gif Är det kanske en sån som Felix kompis Manda. smile.gif
cic
Åhh! Doris! Vilken läckerbit! wub.gif Ras?

Är inte så jättebra på hundraser, men Felix kompis är inte en setter. Fast de är lite lika. Kanske är det också en fågelhund?
jazza
Hej

Doris är en Bullmastiff!! Skulle vara roligt att få veta vad den vit svarta
jättesöta hunden var för ras!!
cic
Om du menar sötnosen jag träffade på stan idag så är det en boxer. wub.gif

Felix kompis är en Gordon Setter.
*Felix matte*
CITAT (cic @ 08-03-2005, 21:00)
Åhh! Doris! Vilken läckerbit!  :wub: Ras?

Är inte så jättebra på hundraser, men Felix kompis är inte en setter. Fast de är lite lika. Kanske är det också en fågelhund?

Jamenvisst är Felix kompis Manda setter..fågelhund biggrin.gif
Gordonsetter...hittade bilder på google tongue.gif biggrin.gif
Agger
CITAT (Felix matte @ 08-03-2005, 21:28)
CITAT (cic @ 08-03-2005, 21:00)
Åhh! Doris! Vilken läckerbit!  wub.gif Ras?

Jamenvisst är Felix kompis Manda setter..fågelhund biggrin.gif
Gordonsetter...hittade bilder på google tongue.gif biggrin.gif

En gång läste jag en rasbeskrivning om Gordon Setter? (Dom är känd för att vara extremt glada och snälla, men en aning "uppåt väggarna").

Citat:

"Gordon Setter hjälper gladeligen inbrottstjuven att bära ut mattes o husses ägodelar" laugh.gif
Slut citat.

Dom är också jättejättefina wub.gif wub.gif "Gordrarna".
*Felix matte*
Tror jag säkert Manda skulle hjälpa till med laugh.gif
Stirrig är hon också...helgalen ibland:wub: ...hör inget om hon får syn på en skugga ohmy.gif laugh.gif laugh.gif Strunt i fjärilen ...bara jag kan fånga skuggan laugh.gif
Tömmer gladeligen "obevakade" kakfat biggrin.gif ...sån är hon...Felix närmsta kompis wub.gif
Fenja
Min lilla mutantkatt:

Mvh
Fenja
Blomstertanten
Stackarn ser ju jätteledsen ut ! wub.gif

Vad har du gjort egentligen Fenja ? Kan det va för att du kallar den mutant ?
unsure.gif
Du får inte va dum mot raringen !
yla
den lille har verkligen hundögon rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Blomstertanten @ 03-03-2005, 16:25)
Ska försöka ordna lite bilder så ni får se min stolthet, Plecostomus.

sleep.gif Jag har fortfarande inte ordnat någon bild !

Och nu vet jag att det inte är en Plecostomus jag har. Det är en Pterygoplichthys palida tongue.gif Försök uttala det om ni kan ! tongue.gif
Sulawesii
Oh Fenja, det var det sötaste jag sett! Blir så pussesugen smile.gif .
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 09-03-2005, 11:27)
Stackarn ser ju jätteledsen ut ! wub.gif

Vad har du gjort egentligen Fenja ?  Kan det va för att du kallar den mutant ?
unsure.gif
Du får inte va dum mot raringen !

Det är perserinblandningen som ger det där sorgsna utseendet Blomstertanten. Det är den gladaste och piggaste lilla krabaten av dem alla! Jag tar mycket väl hand om honom wub.gif wub.gif biggrin.gif jag lovar!!! Du får gärna låna och pussa Sulawesii, hans päls är som silke!
Mvh
Fenja
Sulawesii
Hur gammal?
Fenja
Sulawesii, han, två systrar och en bror, är födda den 28 januari, runt sex veckor nu alltså. Men detta är den enda av dem som begåvades med rexkattpäls! Alla finns i albumet Vildkatts Ungar.
Mvh
Fenja
ylle
Oj vilken gosig liten mutant du har, Fenja!

Jag har två vildar hemma! Suddig bild, men bra action...
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 09-03-2005, 11:22)
Min lilla mutantkatt:

Mvh
Fenja

oj, oj vad lessen hon ser ut sad.gif men sååå söt wub.gif
är hon blåögd?..ja alltså har hon blå ögon?
Nutten
Själv besökte jag bengalbebisar idag, så gissa vad dagens bild blir på?

De små liven är drygt fyra veckor.

Fenja
Felix matte! Alla (tror jag... ) kattungar har blå ögon till att börja med, sedan ändras det oftast till gult, brunt eller grönt, om det inte är en ras som har blå ögon förstås!
Angående det sorgsna uttrycket så skyller jag det på perserkatten som är inblandad, de ungarna ser ofta rent olyckliga ut. Men det tror jag inte att min lilla kille är, för han far runt, sprallar, leker och kelar jättemycket!

Ylle jag har sett dina bäbbar på kattforumet också, de är så fina!! Jag skulle så gärna vilja känna hur en rexpäls är, nu när jag fick denna ovanliga lilla kille. Veterinären säger att det är åt rexhållet i alla fall.

Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Nutten @ 09-03-2005, 23:15)
Själv besökte jag bengalbebisar idag, så gissa vad dagens bild blir på?

De små liven är drygt fyra veckor.

Åh, såna raringar!! wub.gif wub.gif wub.gif
Fenja
Har just tagit en resa genom Nuttens alla kattalbum wub.gif wub.gif wub.gif hög gosfaktor, underbara bilder på underbara katter.... och den där Helios.... *suckar avundsjukt*
Rekommenderar varmt en genombläddring av dessa album! Nu ska jag sova och drömma om bengaler!
Mvh
Fenja
yla
CITAT (Blomstertanten @ 09-03-2005, 13:26)

Och nu vet jag att det inte är en Plecostomus jag har. Det är en Pterygoplichthys palida tongue.gif Försök uttala det om ni kan ! tongue.gif

aha blomstertanten de e en mal du har

ser fram emot bilden sen då rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 09-03-2005, 23:24)
Felix matte! Alla (tror jag... ) kattungar har blå ögon till att börja med, sedan ändras det oftast till gult, brunt eller grönt, om det inte är en ras som har blå ögon förstås!
Angående det sorgsna uttrycket så skyller jag det på perserkatten som är inblandad, de ungarna ser ofta rent olyckliga ut. Men det tror jag inte att min lilla kille är, för han far runt, sprallar, leker och kelar jättemycket!

Ylle jag har sett dina bäbbar på kattforumet också, de är så fina!! Jag skulle så gärna vilja känna hur en rexpäls är, nu när jag fick denna ovanliga lilla kille. Veterinären säger att det är åt rexhållet i alla fall.

Mvh
Fenja

Aha där ser man....alltid lär man sig nåt.smile.gif
Kommer inte ihåg om min Smulan hade blå ögon...får skylla på kort minne tongue.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 10-03-2005, 06:44)
CITAT (Blomstertanten @ 09-03-2005, 13:26)

aha blomstertanten de e en mal du har

ser fram emot bilden sen då rolleyes.gif

Mal? Åh, en insektsälskare till??

Svårt att fota, jag vet. Fota "hålet" rolleyes.gif. Det är väl så man finner dem, via hålen på kläderna...

Pterygoplichthys palida ... Mal ... åhhhh ...
... en fisk ...

sleep.gif
jazza
Den dagen jag skaffar katt igen , då får det bli en Bengal.........Det var det sötaste på länge..... wub.gif
renate
Min dagens blir en kattbild.Murvel har tagit plats i min säng,Fritz ligger under sängen och senare vågade Kix lägger sig bredvid Murvel. tongue.gif
Nutten
CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 00:42)
Har just tagit en resa genom Nuttens alla kattalbum wub.gif wub.gif wub.gif hög gosfaktor, underbara bilder på underbara katter.... och den där Helios.... *suckar avundsjukt*
Rekommenderar varmt en genombläddring av dessa album! Nu ska jag sova och drömma om bengaler!
Mvh
Fenja

Jag som drömde om Atlas (en av bebbarna) i natt! laugh.gif
Fenja
Triss i kattungar

Mvh
Fenja
renate
Så fina kattbäbbarna är nu. tongue.gif
yla
de va både vått o sandigt ute så vi passade på o ta det första badet
inga problem inte ens me hårtorken ettt par bilder till i albumet djur

katterna satt på badkarskanten o tyckte synd om honom
ylle
CITAT (Fenja @ 09-03-2005, 23:24)

Mvh
Fenja

Du bor väl ganska långt från mig, men har du vägarna förbi Uppsala så hör bara av dig. Du är välkommen!

En sån gosig vovve du har, OLdwolfie! Härlig stil biggrin.gif ...
jazza

Wow's Alice & Albin 2004.
yla
CITAT (jazza @ 11-03-2005, 09:09)
Wow's Alice & Albin 2004.

fina
renate
I dag var vi ute i skogen i den strålande marssolen.Vi;det var Olivia,Murvel,Fritz och jag.På bilden är Fritz som rullar sig i snön,han och Murvel jagade varandra men det fick jag inget bra bild på.
Sulawesii
Vilken mysig bild, renate!
yla
snö är mysigt det kanman inte komma ifrån
även om man e katt renathe wink.gif laugh.gif
Nutten
Såna härliga bilder alla lägger in!

Skojiga sovstilar de har, spana speciellt in Mintha!
yla
fnisss de gäller att utnyttja värmen laugh.gif
amaira

Hunden är inte min, utan tillhör granne, hon med hästarna i min hage.

Varje tisdagskväll har vi en "stående promenad", alla tre, grannhund, granne och jag. Är ute ca 1,5 tim. Mysigt, och mysig "prat-timme".

Hunden heter Nobis, och är en svart långhårig schäfertik, urgullig!!! en av mina favoriter i djurvärlden.

Nu ska jag iväg wub.gif ! Hejdå.
Fenja
Dagens kufar:

Mvh
Fenja
yla
nu har han fått jätteöron också sikken liten sötis han e rolleyes.gif
*Felix matte*
Sååå kul med alla bilder på våra älsklingar wub.gif
Sitter och önskar hett att jag också kunde ha en enda liten kissekatt... men...jag får nöja mig med att träffa dotterns Myran
och titta på alla fina bilder som ni lägger in. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon