Full version: Dagens Djurbild.
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
yla
en gåsapåg som va väldigt tam fast han va vild
hade bara bestämt sej för o stanna lite på gården jag passerade
o blev kvar ett tag
sööt
Fenja
CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 23:17)
en gåsapåg som va väldigt tam fast han va vild
hade bara bestämt sej för o stanna lite på gården jag passerade
o blev kvar ett tag
sööt

wub.gif wub.gif wub.gif Jag älskar gäss, finns inga trevligare fåglar!
Mvh
Fenja
Anki på Öland
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 23:04)
Skit i Folksam, läs hundarnas historia tongue.gif

Ja, det har jag gjort;
"Det finns tre olika typer av rasen pitbull, engelsk Staffordshire Bullterrier, Amerikansk Staffordshire Bullterrier och Amerikansk Pitbullterrier. Den första rasen som togs fram var engelsk Staffordshire Bullterrier. Den är en korsning mellan bulldog och terrier och togs fram för att få en kompakt men ändå rörlig hund. I början användes den till att vakta och försvara boskap mot varg och björn och även till tjur- och hundhetskamper.
Men när hundkamperna förbjudits koncentrerade man sig på att få fram en mera social utställningshund. Då kom också den Amerikanska Staffordshire Bullterriern. Dessa två blev godkända som raser 1935 och har sedan dess avlats endast som sällskapshundar. Dom är också godkända av Svenska kennelklubben och är registrerade som raser i Sverige. Staffordshire har blivit bra familjehundar som har ett stabilt humör och tillgivenhet för människor.
Den sista rasen som togs fram var Amerikansk Pitbullterier, den är framtagen först och främst till kamp."

tycker jag klart talar om att det har utvecklats till olika raser!!
Anki
*Felix matte*
och den här sötnosen kom och åt ur maken hand .
yla
CITAT (Felix matte @ 02-08-2005, 23:24)
och den här sötnosen kom och åt ur maken hand .

ser ut o va en släkting till gåsapågen ovan
*Felix matte*
var en av 10 -12 som hälsade på varje dag wub.gif
Linda_A
CITAT (Anki på Öland @ 02-08-2005, 23:49)
CITAT (pejori @ 02-08-2005, 20:20)
du glömde PITBULL biggrin.gif  :D  :lol:  :rolleyes:

En Amstaff och en Pitbull (som det faktiskt stavas....) är väl definitivt inte samma sak!!! Om hon är en renrasig American Staffordshire terrier är det ju en helt annan ras än dom blandraser som kallas Pitbullterrier (även om hon inte är registrerad) och som efter vad jag förstår är en himla trevlig ras. Det borde du väl som ägare veta skillnaden och inte kalla mördarhund mm.
Är det en Pitbull har jag ingen som helst förståelse varför man skaffar sig en sådan blandning.
Anki

För det första var det ett skämt vilket jag tror pejori förstod. Som jag förklarade nästa rad nedanför.

För er som sen inte tror att jag kan "min" ras historia har fel.

Amstaffen kommer ifrån American pitbull terrier, rasen american staffordshire terrier uppstod på 30talet pga av att de vill ha en ras som "var apbt" men som inte hade en bg i piten som apbt hade. Man valde ut 30 renrasig och bra apbt som man la grunden för amstaffen med. Med andra ord har AlDRIG amstaffen som ras haft något med kamp att göra.

Sen förstår jag inte varför American pitbull terrier skulle vara en blandras? Är labben är blandras? American pitbull terrier är lika lite en blandras som labradoren eller golden revertiver är. Så det kan man glömma direkt.
Det är en annan sak att de flesta "så kallade" pitbullar som du möter på stan är blandraser men det har inget med rasen i sig att göra. Apbt reggas i UCK ,ADBA och BFKC och har gjort det sen 1800 talets slut. Och har en rasstandrad och har en stängd stambok. www.adba.cc, http://bfkc.org/ , för den som vill läsa lite om apbt.
Eller är schäfrern en blandras för att det finns blandraser som har schäfrer i sig.

Jag har aldrig sagt att det är en pitbull, om du själv läser så skrev jag själv att det var en amstaff. Kan tom leta upp inlägget om du vill läsa det igen.

CITAT
Japp det är det. Eller som vissa kallar dem mördarhundar, kamphundar fritt val.biggrin.gif

Nej men hon är en oreggad amstaff.

Fast hon är inte i topp form nu efter löpet. wacko.gif

Sen att du inte har en förståelse för varför man skaffar en "sån bladning" är faktiskt synd för dig. För alla som har träffat en av dessa bullandterrier raser förstår varför och lite till.

Jag går inte och klagar på varför du har dina hundar även om det är otroligt för mig att du skaffade dem när du borde skaffat en amstaff eller staffe. biggrin.gif
Linda_A
CITAT (Anki på Öland @ 03-08-2005, 00:23)
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 23:04)

Skit i Folksam, läs hundarnas historia tongue.gif

Ja, det har jag gjort;
"Det finns tre olika typer av rasen pitbull, engelsk Staffordshire Bullterrier, Amerikansk Staffordshire Bullterrier och Amerikansk Pitbullterrier. Den första rasen som togs fram var engelsk Staffordshire Bullterrier. Den är en korsning mellan bulldog och terrier och togs fram för att få en kompakt men ändå rörlig hund. I början användes den till att vakta och försvara boskap mot varg och björn och även till tjur- och hundhetskamper.
Men när hundkamperna förbjudits koncentrerade man sig på att få fram en mera social utställningshund. Då kom också den Amerikanska Staffordshire Bullterriern. Dessa två blev godkända som raser 1935 och har sedan dess avlats endast som sällskapshundar. Dom är också godkända av Svenska kennelklubben och är registrerade som raser i Sverige. Staffordshire har blivit bra familjehundar som har ett stabilt humör och tillgivenhet för människor.
Den sista rasen som togs fram var Amerikansk Pitbullterier, den är framtagen först och främst till kamp."

tycker jag klart talar om att det har utvecklats till olika raser!!
Anki

Hur kan det var tre av en raser?? Och om det stämde varför skulle skk då regga amstaffen och staffen var för sig?

Det där stämmer inte alls.
Engelsk staffordshire bull terrier har du rätt i att den uppstod i engeland, som ras blev den reggad enbart för utställning på 1930 talet. Men inofficiellt går den mycket längre tillbaka(1700talet) som du sa med, fast då var den ingen "ras" i den meningen som vi tänker oss den. Och den var först och främst menad för kamp även om vi säkert kan hitta att "dens grundare vaktade".
För vaktegenskaper och kamp går inte så bra ihop. I alla fall inte om man pratar mot människor.

Dock är det så att när folk ifrån england började flytta över till USA så tog de med sina hundar och borta i USA uppstod APBT (American pittbull terrier) och sen började man allt mera ta fram en hund som passade för kamp. Och alla egenskaper som vi(jag här i alla fall) uppskattar i apbt finns där pga av kamp,människovänligheten, arbetsglädjen. Men också egenskaper som gör att de inte passar för vem som helst. hundagressivet, så som hos många brukshundsraser. Men det är något som man måste vara medveten om, och veta att när det smäller så smäller det och därför jämt ha med sig en Breakstick, och hålla hunden kopplade ibland andra hundar.

Och ang amstaffens och speciellt staffen(som kallas the nanny dog i england, så har det JÄMT varit känt att de är otroligt tålmodiga mot människor och spec barn.) och är har inget med att göra med att de skulle blivit när de blev reggade.

Med andra ord först staffen, sen apbt och sist amstaffen. Även om amstaffen och staffen började reggas samtidigt i två olika kennelklubbar.

Och den enda orsaken till att apbt inte är en reggad ras här är att FCI som SKK jobbar med. Jobbar med ACK som reggar amstaffen och inte apbt. Och ACK och UCK och de andra kenneler klubbarna jobbar inte ihop utan är "emot " varandra.

http://www.ssbtk.nu/ om staffordshire bull terrier
Fenja
Tyra och "lillkatten":

Mvh
Fenja
Fialotta
CITAT (Fenja @ 03-08-2005, 13:19)
Tyra och "lillkatten":

Mvh
Fenja

Åhhh...nutte vän ...så söta...får man vara så gosiga smile.gif
pejori
visst förstod jag det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
det ÄR fina hundar, men dom måste skötas rätt, somm ALLA hundar smile.gif smile.gif
den snällaste hund kan bli livsfarlig i fel händer sad.gif
har haft med flera amstaffar att göra, både jättetrevliga och kamphundstränade sad.gif
dom sista var väl inte lika trevliga wink.gif wink.gif men det var inte hundens fel wub.gif
cic
Lilla valpen, som mest ser ut som en kalv! laugh.gif

18 v. är han och växer så det knakar!

Dessutom bits han som bara den. Han har tappat alla "framtänder", men de allra sylvassaste hörntänderna är fortfarande kvar..
Fenja
CITAT (cic @ 05-08-2005, 15:44)
Lilla valpen, som mest ser ut som en kalv! laugh.gif

18 v. är han och växer så det knakar!

Dessutom bits han som bara den. Han har tappat alla "framtänder", men de allra sylvassaste hörntänderna är fortfarande kvar..

wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
annama
Jag har haft bullterrier i 25 år och har aldrig haft minsta problem med deras beteende gentemot andra hundar, hanhundar såväl som tikar. Jag är ganska övertygad om att mina erfarenheter skulle vara ungefär desamma om det hade varit pitbulls jag hade skaffat. Man får oftast den hund man förtjänar, man kan förstöra vilken ras som helst om man skaffar en hund i stället för ett baseballträ, alltså fostrar den till att gå på andra hundar eller tränar den till att visa aggressivitet gentemot människor. Tyvärr finns det alltför många "unga män" som skaffat olika blandraser där bullterrier eller pitbulls ingår som vill förstärka sitt ego med en ilsken hund, och metoderna de använder för att skärpa sin hund vill jag inte gå närmare in på. Jag inbillar mig i min enfald att de allra flesta valpar föds "oskyldiga", oskrivna blad som blir vad deras människor gör dem till. Jag är en gammal pensionär som haft hund i 50 år, dessförinnan lånade jag av bekanta smile.gif . Jag blir tvärilsk mad.gif mad.gif mad.gif när jag läser om mördarhundar, mördarsniglar o.s.v. Kvällstidningsjournalistik!!! Det enda däggdjur som medvetet hittar på fanstyg är människan. Det är min erfarenhet, men jag kan ju naturligtvis ha fel.
Berit

Hej! Jag heter Maiken, 4 veckor och 4 dagar.
Fenja
Åhhhh, Maiken!! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Fenja
En godnatt hälsning från Hera, denna sena timma (ursäkta en usel retuschering):

Mvh
Fenja
fruberglund
Vad många sötnosar som finns här smile.gif

Här kommer en bild på Tojje när han provsitter barnvagnen biggrin.gif

HippieSpellan
CITAT (annama @ 05-08-2005, 18:59)
. Jag blir tvärilsk mad.gif mad.gif mad.gif när jag läser om mördarhundar, mördarsniglar o.s.v. Kvällstidningsjournalistik!!! Det enda däggdjur som medvetet hittar på fanstyg är människan. Det är min erfarenhet, men jag kan ju naturligtvis ha fel.

men kamikazemaskar är elaka saker faktiskt
HippieSpellan
CITAT (maudan @ 03-08-2005, 13:22)
CITAT (Fenja @ 03-08-2005, 13:19)
Tyra och "lillkatten":

Mvh
Fenja

Åhhh...nutte vän ...så söta...får man vara så gosiga smile.gif

är tyra lika cool som hon ser ut?
HippieSpellan
CITAT (renate @ 23-07-2005, 19:51)
Dagens djurbild får bli Fritz,katterna dricker nästan aldrig inne nu på sommaren,smakar vattnet bättre ute? det verka så.Fritz dricker regnvatten ur krukan.

Jag trodde jag fick med tungan,men icke.

herregud vad vacker han är, älskar svarta katter, det är något speciellt med dem... gillar han halsband?
yla
ohh dessa sötnosar ingen nämnd o ingen glömd

Erik hälsar från favorit platsen här har han utsikt o vill sitta en stund o glo han har hittat på det själv han bara måste sitta där den söte rolleyes.gif
i början då man la ut ankorna va han skrajsen för dom men nu e de hans rolleyes.gif
Berit
Herre på täppan, ser det ut som Erik tänker. wub.gif wub.gif wub.gif
Fenja
HippieSpellan, Tyra är en riktigt cool liten dam! Om det är halsbandet på min katt du undrar över så har kommunen fångat in lösspringande katter i området så för att de ska låta bli mina så har alla halsband och namntub.
Mvh
Fenja
pejori

visst är den söt? smile.gif
Fialotta
CITAT (pejori @ 06-08-2005, 12:51)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berit
CITAT (Fenja @ 06-08-2005, 02:52)
En godnatt hälsning från Hera, denna sena timma (ursäkta en usel retuschering):

Mvh
Fenja

Jättesöt wub.gif wub.gif wub.gif + alla andra gosiga bilder på våra kärlekar
Berit
CITAT (fruberglund @ 06-08-2005, 05:57)

Vilken underbar liten gris. Har funderat på att skaffa en minigris tidigare. Är det mycket jobb med dem? Bor han inne i huset? Får du din trädgård kultiverad gratis? tongue.gif
Berit
CITAT (pejori @ 06-08-2005, 12:51)

Är katten avsvimmad eller avslappnad? laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
annama
Jag vill ha en sån som Tojje!!!
zaaritha
Kanske skulle skaffa en minigris som sällskap till Casper get??
cic
CITAT (fruberglund @ 06-08-2005, 05:57)

Har ni berättat för (människo)-Tojje att ni har en gris som heter som han..? Jag tror han skulle skratta gott om han fick veta det. laugh.gif Han har humor! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Berit @ 06-08-2005, 02:26)

Herrejestanes då vad sööööt wub.gif wub.gif wub.gif

nu blir jag ju bara sååå sugen på att ha en till voffsing... en liten valp alltså rolleyes.gif wub.gif men... sad.gif

Kan inte låta bli att lägga in den här bilden på Felix. wub.gif
zaaritha
Bedårande bilder!!
Berit
CITAT (Felix matte @ 06-08-2005, 22:18)
CITAT (Berit @ 06-08-2005, 02:26)

Herrejestanes då vad sööööt wub.gif wub.gif wub.gif

nu blir jag ju bara sååå sugen på att ha en till voffsing... en liten valp alltså rolleyes.gif wub.gif men... sad.gif

Kan inte låta bli att lägga in den här bilden på Felix. wub.gif

Visst är hon söt. Pappan till Maiken är en Bichon Frisee

Bilden på Felix har jag sett i ditt album, när han sjunger Ave Maria, obeskrivligt charmigt wub.gif wub.gif wub.gif
HippieSpellan
CITAT (Fenja @ 06-08-2005, 12:35)
HippieSpellan, Tyra är en riktigt cool liten dam! Om det är halsbandet på min katt du undrar över så har kommunen fångat in lösspringande katter i området så för att de ska låta bli mina så har alla halsband och namntub.
Mvh
Fenja

jo, menade mer för att min svarta katt kunde ha röda sidenband till jul och det var så snyggt, även om jag inte fick nån bra bild på det.=)=)
mayababy

Måste bara visa våran "Buddha" som varit hos oss i 10 dagar nu...Han fyller 10 veckor i morgon och är redan rumsren!!! Rasen heter Rhodesian Ridgeback wub.gif wub.gif wub.gif
/ Maya
Reserv
CITAT (mayababy @ 11-08-2005, 00:13)

Måste bara visa våran "Buddha" som varit hos oss i 10 dagar nu...Han fyller 10 veckor i morgon och är redan rumsren!!! Rasen heter Rhodesian Ridgeback wub.gif wub.gif wub.gif
/ Maya

Det är både vackra och hyffsat stora hundar. Endera dan så ska jag nog lägga in en bild av "det stora aset" rolleyes.gif
mayababy
Är "det stora aset" oxå en ridgeback?? Har under åren blivit väldigt imponerad av ridgeback som ras, klart det finns dåligt framavlade exemplar, men de flesta är underbara i psyket
Reserv
CITAT (mayababy @ 11-08-2005, 00:17)
Är "det stora aset" oxå en ridgeback?? Har under åren blivit väldigt imponerad av ridgeback som ras, klart det finns dåligt framavlade exemplar, men de flesta är underbara i psyket

Näe, "det stora aset" är dotterns enormt stora Pyreneéhund, som en lurvig kalv utan styrsel på kroppens alla detaljer. Och hårar ner så inåt.... sad.gif
mayababy
Är uppvuxen med irlänsk varghund, tycker mej känna igen din beskrivning... tongue.gif
Zarah P
Då kan jag ju inte motstå att lägga in en bild på min Bella, från "snyggaste" sida...(?!)

Man kan riktigt se henne i brynja, med en öl i ena tassen...!
Reserv
CITAT (Zarah P @ 11-08-2005, 00:30)
Då kan jag ju inte motstå att lägga in en bild på min Bella, från "snyggaste" sida...(?!)

Man kan riktigt se henne i brynja, med en öl i ena tassen...!

Jag är helt övertygad att flickan i rätt possition är mycket vacker, jag är övertygad, jag är övertygad, jag är övertygad. detta kallas själv suggesion tongue.gif Bilden var juh inte direkt till flickans fördel.....eller det var juh just fördelen vi såg där rolleyes.gif Söt kicka wub.gif
Zarah P
Hon är faktiskt en ytterst söt mamselle i normala fall. wub.gif

...Inte i "framfall", som detta, dock... tongue.gif
yla
hm hm pälsar ja det har Erik o han samlar frön åt mej

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
ps han e regnvåt på bilden
Sulawesii
Oh vilken bild!! Även om Erik är aaaningen smutsig..... smile.gif

** smutsig kanske är fel ordval.....
yla
lite senare på dagen o vi ska på fest något renare
Berit
CITAT (oldwolfie @ 11-08-2005, 12:03)
lite senare på dagen o vi ska på fest något renare

Snygg lugg
Punkfrissa på bild nr 2.

Han e charmig Erik wub.gif wub.gif wub.gif
Sulawesii
Ja, fick jag chansen skulle jag sno den söte rackaren! tongue.gif
yla
jag håller i honom hårt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon