|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Gossen Ruda
20-12-2006, 08:55
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:50) CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 08:46) Jag vill bara lite stillsamt påpeka att du inte direkt verkar vederhäftig om du framför åsikter om att nånting finns men överlåter åt andra att själva leta upp information om detta.
Du kan välja att tro på mig, låta bli att tro på mig eller kontrollera om uppgiften är sann. Det är ditt eget intresse som styr detta. Mig kvittar det vilket. Sedan kan vi för formens skull tala om att det var en sakupplysning, inte en åsikt. Då väljer jag att inte tro på dig. Om det vore en sakuppgift hade du kunnat komma med mer info. Dessutom strider det mot all övrig kunskap, min och andras.
Jag tycker det är väldigt svårt att föra ett samtal om man absolut måste se till att alla passar in i mallen som diskusionen förutsätter.
Exempelvis:
Jag är barnlös, skulle då alla andra i fikarummet på jobbet låta bli att diskutera sina barn och barnbarn för att inte jag ska bli utanför? Absolut inte anser jag - det är helt OK även om jag inte har något att tillföra i just den diskussionen.
Ska man låta bli att ställa frågan om julskinkan ska vara kokt på spisen eller gjord i ugn för att inte den som inte kan äta grisskött inte ska känna sig udda?
Man får räkna med att alla diskussioner inte är applicerbara på sig själv alla gånger....
Blomstertanten
20-12-2006, 08:56
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:48) CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 08:42) CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 08:44) Varför kan vi inte bara se varandra som människor ? Det spelar ju egentligen ingen roll vilket kön eller vilken läggning någon har ! Utom möjligen då vi söker en partner. P Måste vi verkligen dela in människor i fack ?  Kanske är det där problemet egentligen ligger. Bara en tanke Citerar mej själv , för det är ju egentligen det här det handlar om eller ?????  Så sant. Vi har en grundläggande förmåga att sortera. Det behöver vi för att förstå vår omgivning. Men vissa normer får de människor som inte passar in i mallen att stå utanför. Det är inte bra. Även du delar ju in människor i fack !
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 08:51) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:41) Naturligtvis vägrar jag inte att se att det finns flera sätt att tänka. Däremot kräver det en del insikter att ta till sig för att förstå vad jag talar om.
Dina argument har hittils mest handlat om allehanda förolämpningar. Jag vore tacksam ifall du kunde lämna dem därhän och diskutera sakfrågorna istället. Min person är väldigt irrelevant i sammanhanget.
Eftersom jag inte kan regogöra för alla dessa könsvarianter, så hänvisar jag till någon som behärskar dem. Min kunskap om detta slutar i att de existerar. Vill du ha mera information får du söka upp den på annat håll. Ja, såklart. Tänkte nästan att det är du som står för insikten. Jag kan inte se att du har särskilt mycket stöd för dina synpunkter i den här diskussionen. Kan det vara så att det helt enkelt är du som behöver lite insikt? Vad gäller förolämpningar, så var det du som började med ditt ohyggligt klantiga beteende i lära-känna-tråden. Nej, att du inte kan redogöra för alla dessa könsvarianter, det förstår jag iofs. Frågan är om dom finns. Men om du nu inte kan redogöra för dom själv, så kanske du kan hänvisa till någon källa som kan göra det i stället. Flera års utbildning ger viss insikt. Jag ser detta som en utbildningstråd för min del. Folkbildning helt enkelt. Däremot har jag inget emot att lära mig mera och ta in andra personers reflektioner att addera till den kunskap jag har. Det är flera stycken som bidrar till det samtalet i den här tråden. Det är trevligt. Till dessa lärdomar räknar jag dock inte förolämpningar. Du kan antagligen finna informationen om könsvarianterna genom RFSL eller FPE-S
CITAT (stina @ 20-12-2006, 08:56) Jag tycker det är väldigt svårt att föra ett samtal om man absolut måste se till att alla passar in i mallen som diskusionen förutsätter.
Exempelvis:
Jag är barnlös, skulle då alla andra i fikarummet på jobbet låta bli att diskutera sina barn och barnbarn för att inte jag ska bli utanför? Absolut inte anser jag - det är helt OK även om jag inte har något att tillföra i just den diskussionen.
Ska man låta bli att ställa frågan om julskinkan ska vara kokt på spisen eller gjord i ugn för att inte den som inte kan äta grisskött inte ska känna sig udda?
Man får räkna med att alla diskussioner inte är applicerbara på sig själv alla gånger.... Väldigt bra skrivet Stina.
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 08:56) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:48) CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 08:42) CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 08:44) Varför kan vi inte bara se varandra som människor ? Det spelar ju egentligen ingen roll vilket kön eller vilken läggning någon har ! Utom möjligen då vi söker en partner. P Måste vi verkligen dela in människor i fack ?  Kanske är det där problemet egentligen ligger. Bara en tanke Citerar mej själv , för det är ju egentligen det här det handlar om eller ?????  Så sant. Vi har en grundläggande förmåga att sortera. Det behöver vi för att förstå vår omgivning. Men vissa normer får de människor som inte passar in i mallen att stå utanför. Det är inte bra. Även du delar ju in människor i fack ! Ja, det gör jag. Det är paradoxen av att synliggöra något som man vill radera. Feminismen brottas med samma problem.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 08:55) Då väljer jag att inte tro på dig. Om det vore en sakuppgift hade du kunnat komma med mer info. Dessutom strider det mot all övrig kunskap, min och andras. Jag är inte särskilt förvånad över detta. Jag skulle kunna kontra med att kräva bevis från nyare forskning på de (gamla) uppgifter du har (som jag också fått lärt mig i skolan en gång i tiden), men det låter jag bli. Det är inte mitt problem ifall du inte vill ha uppdaterad kunskap.
CITAT (stina @ 20-12-2006, 08:56) Jag tycker det är väldigt svårt att föra ett samtal om man absolut måste se till att alla passar in i mallen som diskusionen förutsätter.
Exempelvis:
Jag är barnlös, skulle då alla andra i fikarummet på jobbet låta bli att diskutera sina barn och barnbarn för att inte jag ska bli utanför? Absolut inte anser jag - det är helt OK även om jag inte har något att tillföra i just den diskussionen. Skulle du inte uppskatta Stina, om du slapp frågor om när du ska skaffa barn, av sådana som inte vet hur det ligger till? Det är det som det är frågan om - att sluta förutsätta att alla tillhör normen. Inte att sluta prata om sin vardag.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:00) Feminismen brottas med samma problem. Det är p.g.a. feministerna som min mellanjäbta valt att bli maskulinist  hon anser att feministerna fått mer än sin beskärda del och att dom bara gapar efter mer ändå. Men dom vill gärna att vi öppnar dörrar åt dom och betalar notan på resturangen  då ska det inte va´jämnlikt inte. Mig gör det inget, jag betalar gärna, och drar ut en stol åt damen eller öppnar dörrar. Men när en ung jänta tycker att feministerna gått för långt ska man kanske reagera, hon är dessutom aktiv inom RFSL och anser att du är ute på mycket svag is och bara försämrar situationen för deras medlemmar med din propaganda som dom inte ens bett om.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:04) CITAT (stina @ 20-12-2006, 08:56) Jag tycker det är väldigt svårt att föra ett samtal om man absolut måste se till att alla passar in i mallen som diskusionen förutsätter.
Exempelvis:
Jag är barnlös, skulle då alla andra i fikarummet på jobbet låta bli att diskutera sina barn och barnbarn för att inte jag ska bli utanför? Absolut inte anser jag - det är helt OK även om jag inte har något att tillföra i just den diskussionen. Skulle du inte uppskatta Stina, om du slapp frågor om när du ska skaffa barn, av sådana som inte vet hur det ligger till? Det är det som det är frågan om - att sluta förutsätta att alla tillhör normen. Inte att sluta prata om sin vardag. Sådana frågor har jag mötts av hela mitt vuxna liv. Jag förstår den som undrar och jag tycker det är OK för min del. Jag är ju medveten om att jag tillhör en minoritet. Tycker snarare att det skulle kännas konstigt om alla undvek att röra vid ämnet "min barnlöshet" - då blir det ju verkligen tabubelagt och tycker jag.
CITAT (stina @ 20-12-2006, 09:10) Sådana frågor har jag mötts av hela mitt vuxna liv. Jag förstår den som undrar och jag tycker det är OK för min del. Jag är ju medveten om att jag tillhör en minoritet. Tycker snarare att det skulle kännas konstigt om alla undvek att röra vid ämnet "min barnlöshet" - då blir det ju verkligen tabubelagt och tycker jag. Jag känner flera barnlösa som blir otroligt uppretade och eller ledsna över detta. Det finns så många personer som är ofrivilligt eller frivilligt barnlösa att det inte borde vara ett problem att inte förutsätta att alla kan/vill ha barn. Förutsättningen för att vara bekväm i samtalen är väl just denna att de omgivande vet om din barnlöshet? Jag är inte ute efter att folk ska sluta prata och vara. Det är förutsättandet som är problemet: den likriktade normen.
Som tankeexperiment, så kan ni som undrar över olika kön, fundera kring hur många olika varianter ni kan få fram genom att kombinera det gonadiska könet, det hormonella, det neutrala könet och det genitala.
Lägg dessutom till aspekterna tilldelat kön, upplevt kön, könsroll och sexuell orientering, så förstår ni att det blir ganska många.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:20) Som tankeexperiment, så kan ni som undrar över olika kön, fundera kring hur många olika varianter ni kan få fram genom att kombinera det gonadiska könet, det hormonella, det neutrala könet och det genitala.
Lägg dessutom till aspekterna tilldelat kön, upplevt kön, könsroll och sexuell orientering, så förstår ni att det blir ganska många. Det finns män och kvinnor. Läste på RFSL:s hemsida, och det finns en del olika kromosomuppsättningar. Men att det skulle finnas annat än kvinnor och män hittade jag inget om.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:20) Som tankeexperiment, så kan ni som undrar över olika kön, fundera kring hur många olika varianter ni kan få fram genom att kombinera det gonadiska könet, det hormonella, det neutrala könet och det genitala.
Lägg dessutom till aspekterna tilldelat kön, upplevt kön, könsroll och sexuell orientering, så förstår ni att det blir ganska många. Kön finns det bara två av hur du än bär dig åt för at propagera.....min jänta hade inget annat kön när hon hade homosexuellt förhållande med en annnan jänta, Hon har fortfarande dom kvinnliga könsdelarna oavsett sin sexuella läggning
anna_rispan
20-12-2006, 09:25
En sak jag själv försöker tänka på när jag tar upp saker för diskussion är att tala utifrån mina åsikter och vad som upprör mig. Det kan lätt bli fel om jag talar som representant för flera. För till syvende och sist så är det ju bara mig själv jag kan lita på. Vet ju inte om jag blir "uppbackad" av någon annan. Och när jag ska nämna något rön, är det jättebra att visa källa. Om någon blir nyfiken så är det ju lätt för den att kolla upp källan då ju.
*
Apropå barnlöshet... Intressant att prata om också. Jag kan nog tycka att frågan: När ska du skaffa barn då? är klumpig. Finns ju andra sätt att fråga eller få veta vad jag tycker om det. Det bästa för mig är nog at ha ett svar på tal då. Kanske alla skulle ha för det de upprörs över?? Eller??
*
Reserv: Låter spännande det där som din dotter valt. Maskulinism. Vad innebär det?
*
Grejen med feminism är väl att det finns så många olika sätt att se på det. En feminist tycker inte exakt lika som en annan. Det finns inget gemensamt program för feminister. Så har jag fått uppfattningen iallafall.
*
Om minoriteter: Jag tror nog att det behövs en lätt diskussion om hur snacket går i fikarum och i tidningar. Men är inte så insatt i det så jag vet inte vad jag slka tillföra i debatten här just nu. Men jag kan ju fundera i min ensamhet.
*
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 09:21) Det finns män och kvinnor. Läste på RFSL:s hemsida, och det finns en del olika kromosomuppsättningar. Men att det skulle finnas annat än kvinnor och män hittade jag inget om. Ring och be att få tala med Arawn Repka
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:09) hon är dessutom aktiv inom RFSL och anser att du är ute på mycket svag is och bara försämrar situationen för deras medlemmar med din propaganda som dom inte ens bett om. *skrattar* Hon behöver nog några år till på sig i organisationen
Lägg dessutom till aspekterna tilldelat kön, upplevt kön, könsroll och sexuell orientering, så förstår ni att det blir ganska många. Det här börjar bli riktigt filosofiskt. Varför krångla till det?
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:23) Kön finns det bara två av hur du än bär dig åt för at propagera.....min jänta hade inget annat kön när hon hade homosexuellt förhållande med en annnan jänta, Hon har fortfarande dom kvinnliga könsdelarna oavsett sin sexuella läggning Bara det biologiska könet består av (1) genetiskt, (2) gonadiskt, (3) hormonellt, (4) neuralt och (5) genitalt kön. Det är bra mycket mer än könsdelar.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:33) CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 09:21) Det finns män och kvinnor. Läste på RFSL:s hemsida, och det finns en del olika kromosomuppsättningar. Men att det skulle finnas annat än kvinnor och män hittade jag inget om.
Ring och be att få tala med Arawn Repka Tack, men nej tack. Jag vet att det bara finns 2 kön. Män och kvinnor. Sen kan det vara så att man upplever olika identiteter, men man är fortfarande antingen en man eller en kvinna. Sen det du skriver om att du har ubildning och därmed insikt tycker jag är aningen kränkande. Underförstått så alla som har en annan "insikt" än din är bara inte tillräckligt bildade.
CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:36) Det här börjar bli riktigt filosofiskt. Varför krångla till det? För att det ÄR krångligare än bara "man och kvinna".
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:35) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:09) hon är dessutom aktiv inom RFSL och anser att du är ute på mycket svag is och bara försämrar situationen för deras medlemmar med din propaganda som dom inte ens bett om. *skrattar* Hon behöver nog några år till på sig i organisationen Tror inte man behöver va´medelålders för att ha en åsikt, hon har bara homosexuella och transsexuella vänner så hon vet nog fan hur det resoneras. Du för fram din åsikt och skiter fullständigt fan i hur dom homosexuella tar det här. Låt var person föra fram sin åsikt, gör dig inte till språkrör för hela mänsklighetens minoritetsgrupper
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:38) CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:36) Det här börjar bli riktigt filosofiskt. Varför krångla till det?
För att det ÄR krångligare än bara "man och kvinna". Tror egentligen inte det. Det är var man väljer att lägga nivån någonstanns.
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 09:25) En sak jag själv försöker tänka på när jag tar upp saker för diskussion är att tala utifrån mina åsikter och vad som upprör mig. Det kan lätt bli fel om jag talar som representant för flera. För till syvende och sist så är det ju bara mig själv jag kan lita på. Vet ju inte om jag blir "uppbackad" av någon annan. O
*
Grejen med feminism är väl att det finns så många olika sätt att se på det. En feminist tycker inte exakt lika som en annan. Det finns inget gemensamt program för feminister. Så har jag fått uppfattningen iallafall. Visst finns det många typer av feminism. Gemensamt för dem alla är dock att man måste belysa något som man vill få bort. Det blir lätt paradoxalt. Jag talar för alla de personer jag mött som uttryckt de här sakerna, inga fler och inga färre.
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:39) Tror inte man behöver va´medelålders för att ha en åsikt, hon har bara homosexuella och transsexuella vänner så hon vet nog fan hur det resoneras. Du för fram din åsikt och skiter fullständigt fan i hur dom homosexuella tar det här. Låt var person föra fram sin åsikt, gör dig inte till språkrör för hela mänsklighetens minoritetsgrupper Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:42) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:39) Tror inte man behöver va´medelålders för att ha en åsikt, hon har bara homosexuella och transsexuella vänner så hon vet nog fan hur det resoneras. Du för fram din åsikt och skiter fullständigt fan i hur dom homosexuella tar det här. Låt var person föra fram sin åsikt, gör dig inte till språkrör för hela mänsklighetens minoritetsgrupper
Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om. Har du över huvud taget någonsin fel i nånting? Gör dig inte till talesperson för andra när du inte blivit ombedd att föra deras talan. Tycker du börjar måla in dig i ett hörn ganska rejält nu.
CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:40) Tror egentligen inte det. Det är var man väljer att lägga nivån någonstanns. Du kan räkna med att de vetenskapliga sakerna man lär ut kring detta i skolan kommer att ändra sig med tid.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 09:44) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:42) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:39) Tror inte man behöver va´medelålders för att ha en åsikt, hon har bara homosexuella och transsexuella vänner så hon vet nog fan hur det resoneras. Du för fram din åsikt och skiter fullständigt fan i hur dom homosexuella tar det här. Låt var person föra fram sin åsikt, gör dig inte till språkrör för hela mänsklighetens minoritetsgrupper
Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om. Har du över huvud taget någonsin fel i nånting? Gör dig inte till talesperson för andra när du inte blivit ombedd att föra deras talan. Tycker du börjar måla in dig i ett hörn ganska rejält nu. Japp, det gör jag. Jag är värdelös på att snickra, till exempel. Men det här är mitt ämne och det har jag vansinnigt mycket kunskap i. Du får gärna besöka det där hörnet du tycker jag sitter i när du har något att tillföra diskussionen. Än så länge handlar det fortfarande om att kräkas galla över mig som person.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:42) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:39) Tror inte man behöver va´medelålders för att ha en åsikt, hon har bara homosexuella och transsexuella vänner så hon vet nog fan hur det resoneras. Du för fram din åsikt och skiter fullständigt fan i hur dom homosexuella tar det här. Låt var person föra fram sin åsikt, gör dig inte till språkrör för hela mänsklighetens minoritetsgrupper
Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om. Och hur vet du hur många år hon vart aktiv??? Mitt äldsta barn är född 1973 så du har ingen aning om hur länge min jänta vart aktiv. Själv har jag ingen aning om din ålder, men dottern resonerar mognare än du på alla plan
CITAT (stina @ 20-12-2006, 08:56) Ska man låta bli att ställa frågan om julskinkan ska vara kokt på spisen eller gjord i ugn för att inte den som inte kan äta grisskött inte ska känna sig udda?
Man får räkna med att alla diskussioner inte är applicerbara på sig själv alla gånger.... Bra skrivet, men för att vrida till exemplen ytterligare, för att passa tråden bättre, så påminner heteronormen mer om att man inte ställer frågan om julskinkan, utan istället placerar den på bordet framför gäster som är både muslimer och/eller vegetarianer. Vadå, de behöver ju inte äta om de inte vill?  Och är inte vegetarianer konstiga som hela tiden ska tjata om specialmat? (Vore intressant att se det omvända, att vegetarisk mat är det som förutsätts och sen får vi köttätare be om specialmat...)
anna_rispan
20-12-2006, 09:49
CITAT (Pirum @ 20-12-2006, 09:47) Bra skrivet, men för att vrida till exemplen ytterligare, för att passa tråden bättre, så påminner heteronormen mer om att man inte ställer frågan om julskinkan, utan istället placerar den på bordet framför gäster som är både muslimer och/eller vegetarianer. Vadå, de behöver ju inte äta om de inte vill?  Och är inte vegetarianer konstiga som hela tiden ska tjata om specialmat? (Vore intressant att se det omvända, att vegetarisk mat är det som förutsätts och sen får vi köttätare be om specialmat...) Det var ett bra exempel som verkar passa trådens ämne.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 09:38) Sen det du skriver om att du har ubildning och därmed insikt tycker jag är aningen kränkande. Underförstått så alla som har en annan "insikt" än din är bara inte tillräckligt bildade.  Inte underförstått och absolut inte kränkande. Det är så att de som inte har min utbildning inte är utbildade I DETTA i samma omfattning. Jämför gärna med något DU är bra på, som inte andra kan. Du har insikter i det som vi andra saknar.
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:47) Och hur vet du hur många år hon vart aktiv??? Mitt äldsta barn är född 1973 så du har ingen aning om hur länge min jänta vart aktiv. Själv har jag ingen aning om din ålder, men dottern resonerar mognare än du på alla plan Nu har hon inte uttryckt sig här själv, så jag kan inte säga hur hon resonerar. Men om hon inte står bakom det jag säger står hon inte bakom RFSLs plattform.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:44) CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:40) Tror egentligen inte det. Det är var man väljer att lägga nivån någonstanns.
Du kan räkna med att de vetenskapliga sakerna man lär ut kring detta i skolan kommer att ändra sig med tid. Vet du..... världen blir precis så krånglig som man gör den till. Jag har själv varit aktiv i en förening för människor som kämpar för rättigheter i samhället och i mångt och mycket handlade det till slut om upplevda attityder i samhället. Visst, många av attityderna och fördomarna finns, det vet man efter div undersökningar. Men till sist och syvendes så handlar det om vad man själv gör av det/agerar som avgör ens eget bemötande i samhället. Många gånger så krånglade man till det för sig själv utifrån tolkningar.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:50) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:47) Och hur vet du hur många år hon vart aktiv??? Mitt äldsta barn är född 1973 så du har ingen aning om hur länge min jänta vart aktiv. Själv har jag ingen aning om din ålder, men dottern resonerar mognare än du på alla plan
Nu har hon inte uttryckt sig här själv, så jag kan inte säga hur hon resonerar. Men om hon inte står bakom det jag säger står hon inte bakom RFSLs plattform. Det är inte du som utgör RFSL:s plattform, glöm aldrig det. Din åsikt här är enbart just din.
CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:52) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:44) CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:40) Tror egentligen inte det. Det är var man väljer att lägga nivån någonstanns.
Du kan räkna med att de vetenskapliga sakerna man lär ut kring detta i skolan kommer att ändra sig med tid. Vet du..... världen blir precis så krånglig som man gör den till. Nja. Världen är långt mycket krångligare än vi kan förstå och därför förenklar vi den, skulle jag säga.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:46) Japp, det gör jag. Jag är värdelös på att snickra, till exempel. Men det här är mitt ämne och det har jag vansinnigt mycket kunskap i.
Du får gärna besöka det där hörnet du tycker jag sitter i när du har något att tillföra diskussionen. Än så länge handlar det fortfarande om att kräkas galla över mig som person. Nej, det handlar inte om att kräkas galla på nån. Men din framtoning gör andra människor förbannade. Tyvärr har du bara inte lyckats fatta det ännu. Du gör dig till talesperson för en massa människor helt utan att vara ombedd att göra det. När nån försöker protestera, så avfärdar du dom ungefär som en irriterande fluga, för du vet minsann bäst. Alla som tycker annourlunda har bara inte fattat allt ännu. Sen får du ju berätta vad som var så himla sakligt i detta inlägg. För det var väl du som stod för sakligheten och insikten?
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:53) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:50) CITAT (Reserv @ 20-12- Det är inte [b) du[/b] som utgör RFSL:s plattform, glöm aldrig det. Din åsikt här är enbart just din. Jag har varit med och skrivit den, så jag vet vad som står.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:55) CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:52) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:44) CITAT (Scrollan @ 20-12-2006, 09:40) Tror egentligen inte det. Det är var man väljer att lägga nivån någonstanns.
Du kan räkna med att de vetenskapliga sakerna man lär ut kring detta i skolan kommer att ändra sig med tid. Vet du..... världen blir precis så krånglig som man gör den till. Nja. Världen är långt mycket krångligare än vi kan förstå och därför förenklar vi den, skulle jag säga. Som sagt.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:35) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:09) hon är dessutom aktiv inom RFSL och anser att du är ute på mycket svag is och bara försämrar situationen för deras medlemmar med din propaganda som dom inte ens bett om. *skrattar* Hon behöver nog några år till på sig i organisationen Jag förstår. Alla som inte delar din åsikt "behöver några år till på sig i organisationen" Inte ett dugg cyniskt. Hoppas att du inte längre är aktiv i RFSL, för med den inställningen kan man knappast hävda att man förespråkar demokratiska ideal.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 09:57) Nej, det handlar inte om att kräkas galla på nån. Men din framtoning gör andra människor förbannade. Tyvärr har du bara inte lyckats fatta det ännu.
Du gör dig till talesperson för en massa människor helt utan att vara ombedd att göra det. När nån försöker protestera, så avfärdar du dom ungefär som en irriterande fluga, för du vet minsann bäst.
Alla som tycker annourlunda har bara inte fattat allt ännu.
Sen får du ju berätta vad som var så himla sakligt i detta inlägg. För det var väl du som stod för sakligheten och insikten? Jo, jag har uppfattat att du är förbannad. Men det ger dig inte rätten att vräka ur dig vad som helst om andra människor. Jag gör mig till talesperson för alla som tycker som jag, varken mer eller mindre. Jag vet att vi är många. Det jag undrar är varför det stör dig så? Vill du att jag ska berätta vad som är sakligt i ditt inlägg?!?
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:01) Vill du att jag ska berätta vad som är sakligt i ditt inlägg?!? Nope. I ditt inlägg tänkte jag.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:00) Jag förstår. Alla som inte delar din åsikt "behöver några år till på sig i organisationen" Inte ett dugg cyniskt. Hoppas att du inte längre är aktiv i RFSL, för med den inställningen kan man knappast hävda att man förespråkar demokratiska ideal. Det är RFSLs åsikt. Politiska organisationer brukar ha en åsikt, vet du. Socialdemokraterna har det, Moderaterna har det, RFSU har det... Dessa åsikter tas fram genom demokratiska val.
Blomstertanten
20-12-2006, 10:03
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:35) CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:09) hon är dessutom aktiv inom RFSL och anser att du är ute på mycket svag is och bara försämrar situationen för deras medlemmar med din propaganda som dom inte ens bett om. *skrattar* Hon behöver nog några år till på sig i organisationen CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:42) Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om. CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:50) Nu har hon inte uttryckt sig här själv, så jag kan inte säga hur hon resonerar. Men om hon inte står bakom det jag säger står hon inte bakom RFSLs plattform. Så vi som inte är eller har varit med i RFSL i flera år vet inte vad vi pratar om då ? Eller hur ska jag tolka det ?  Nu kändes det som att du hade en lite överlägsen attityd , men jag kan ju ha fel. Det är bara min tolkning Utbildning kanske inte är allt ! Sunt förnuft kan man komma ganska långt med Och RFSLs plattform , vad innehåller den ?
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:01) Nope. I ditt inlägg tänkte jag. Vilket av dem?
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:01) Jo, jag har uppfattat att du är förbannad. Men det ger dig inte rätten att vräka ur dig vad som helst om andra människor. Men du hade rätten att förstöra gläjden för alla i lära-känna-tråden? Ja, ja ... det är skillnad på skit och pannkaka uppenbarligen
Gossen Ruda
20-12-2006, 10:04
Människan har två kön, man och kvinna. Sen finns det givetvis tillfällen där det på något sätt blivit fel. Det finns exempelvis kromosomförändringar som gör att det inte är 100 % det ena eller det andra, men att kalla dessa naturens misstag för andra kön är felaktigt.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:03) CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:01) Nope. I ditt inlägg tänkte jag.
Vilket av dem? Det som jag citerade när jag ställde frågan. Om att du var dålig på att snickra och vad det nu var ....
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 10:03) Så vi som inte är eller har varit med i RFSL i flera år vet inte vad vi pratar om då ? Eller hur ska jag tolka det ?  Nu kändes det som att du hade en lite överlägsen attityd , men jag kan ju ha fel. Det är bara min tolkning Utbildning kanske inte är allt ! Sunt förnuft kan man komma ganska långt med Och RFSLs plattform , vad innehåller den ? Visst kan man komma långt med sunt förnuft. Många gör det, men inte alla. Ja, jag får lätt en överlägsen attityd mot sådana som hävdar att faktakunskaper är åsikter rätt och slätt. Jag hoppas att du inte känner dig drabbad personligen, för det har aldrig varit min mening. RFSLs principprogram innehåller förbundets grundläggande ställningstaganden och en del fakta. Det finns flera interna dokument också, liksom interna diskussioner, men de är inte tillgängliga för allmänheten på samma sätt. RFSU har ungefär samma ställningstaganden i de flesta frågor plus några till som rör annat.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 10:04) Människan har två kön, man och kvinna. Sen finns det givetvis tillfällen där det på något sätt blivit fel. Det finns exempelvis kromosomförändringar som gör att det inte är 100 % det ena eller det andra, men att kalla dessa naturens misstag för andra kön är felaktigt. Det finns sjukdomar och det finns normala avvikelser. Vad och vilka olika könsvarianter som är beräknade som vilket vet jag inte. Vet du själv vad du har för kromosomuppsättning? Jag vet inte min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|