|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Rapchic @ 21-12-2006, 21:58) CITAT (bejron @ 21-12-2006, 22:56) Jag har i alla fall bestämt mig. Är alla flator lika rabiata som du har jag inte ett uns över för er. Vanliga homosar är helt ok. Du är elak, fördomsfull och hånfull. Men inga direkta personangrepp, du angriper oss alla över en kam. fast då ska man ju komma ihåg att inte dra andra över en kant Men var det inte det jag sa? Att jag aldrig förr trott att alla var så där utan tyckt det var inget att bry sig om. Var och en får vara som den är, men så får man inte tycka längre tydligen utan ska ta parti för udda. Men någon gör sig till talesman för alla homos och det gillar inte jag och det är inte så jag förstått att alla tycker. Det är kats åsikter jag inte gillar, inte dom som har en annat sexuell läggning än hetero.
CITAT (Reserv @ 21-12-2006, 21:56) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:51) CITAT (Reserv @ 21-12-2006, 21:43) Är du fullt medveten om att det är ett trädgårdsforum du är inne i?? Och att du är lika obstinat som min 9 åring har vi nog märkt av alla här inne, att förstöra andras trevliga trådar bara för att man i största allmänhet vill va´obstinat tyder på jävligt dålig respekt för andra. Du har inte visat respekt för nån annan i dom här två trådarna som haft en annan åsikt än dina, Jag är helt säker på att det finns ett mer passande forum för dig Fullt medveten om detta och det faktum att tråden låg på "småprat - inte trädgårdsrelaterat". Jag har full respekt för alla trevliga människor i denna och den andra tråden. Däremot är jag, precis som du säger, som en obstinat nioåring, när folk är otrevliga mot mig. Jag har visat full respekt för alla i den här tråden, inklusive dem som inte förtjänat det. Du kan inte hitta ett enda personangrepp ifrån mig på någon som har uttalat sig här. Du kanske skulle ta och slå upp ordet respekt i en ordbok, det verkar som du missuppfattat betydelsen, ha en trevlig kväll  Ten points Reserv!
Jag tycker det är rätt tråkigt att det är så många på det här forumet som inte kan få sina åsikter ifrågasatta utan att tala om brist på respekt. Vad är ett diskussionsforum till för om inte för att argumentera och diskutera?
Det är synd att det verkar vara så pass vanligt att folk har svårt att skilja på att respektera människor och respektera åsikter. Ska man respektera någons åsikter är det ingen idé att diskutera. Då blir det bara en redovisning av tyckande.
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:47) CITAT (LadyG @ 21-12-2006, 21:39) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:26) Jag vill förtydliga än en gång att det INTE ÄR FEL att manifestera sin kärlek och sexualitet. Problemet är att många inte ser att heteros gör det, eftersom det är så normaliserat. Varför skulle det vara ett problem? Det är ett problem för att massor av människor blir osynliggjorda i och med att en norm som i princip bara fokuserar på en sexualitet. Det gör alla andra till avvikare, får folk att må väldigt dåligt, skapar motsättningar och fasar in folk i fållor som de inte skulle valt i ett friare samhälle. tror du Kat verkligen att nånting blir bättre för de homosexuella för att de heterosexuella slutar visa sin kärlek för varann?
Alexander-VG-zon3
21-12-2006, 22:14
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:36) CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 21:31) hade jag varit dig hade jag gått fram på detta viset . du läste i tråden lära känna eller vad den hette sen läste du den frågan och skrev i den tråden om just den frågan . så nu!?! hade jag varit dig hade jag inte fortsatt i den tråden!! då innan . utan gjort en ny tråd direkt och där igenom den kunde du framföra dina åsikter och din sak . det hade då lätt till att den andra tråden inte blev förstörd plus hade du fått en trevlig och intressant diskussion här plus hade andra till mött dig bättre utan en massa tjafs . :wub: det hade för din del varit bättre och du hade kunnat framföra din sak bättre och sånt . och när du förstörde den tråden då är det klart den personen blir arg som skapade den tråden plus andra som blir irriterade och det utvecklar sig då till en massa obehag och en massa onödigt tjafs . och jag är inte emot dig eller nåt är inte arg eller irriterad eller nåt sånt bara skriver detta till dig i min vänlighet :wub: Är du säker på att du skulle sluta skriva direkt när otrevliga personer kräver det av dig? Jag är tillräckligt obstinat för att fortsätta bara därför. Ingen bra egenskap egentligen, men jag har alltid vägrat att rätta mig efter folk som inte respekterar mig. Dessutom är jag van med forum där trådarna tillåts få den utveckling de får. De som vill tillbaka till ämnet gör det enkelt genom att ignorera sidodiskussionen och fortsätta på originaltråden. Jag förutsatte väl att detta forum fungerar ungefär likadant. Det var fel av mig. jag hade slutat skriva då jag själv gjorde en tråd för en längre tid sen om just detta med när trådar ändrar riktning och när någon annan övertar dom eller förstör . jag är kanske få av dom personerna som gör det att sluta skriva så. sen så är det inte alltid så roligt för tråd skaparen att få in en massa texter som inte hör till tråden 3-5sidor med annat hade inte jag tyckt va så roligt om jag gjort en tråd . plus om tråden ändrar riktning för långt så slutar andra att skriva i den och därmed så dör den . plus som jag sa för din egen del så tror jag du hade tyckt det var roligare och bättre om du kunde diskutera din sak utan att personer är arga eller irriterade på en . och när det händer så kan saker lätt spåra ur som man inte ville från början . angående detta som vi halvt diskutera här . så tycker jag ALLA ska få visa känslor . och inget mer med det . homosexuella gör samma som heterosexuella gör och homosexuella kan också göra lika dant som andra gör *det kan få andra konsekvenser som att bli nedslagen eller nåt annat* men som jag sagt samhället går framåt . allt som heterosexuella kan göra kan även homosexuella göra som att hålla i hand eller kyssa varann på stan dom kan även göra allt som är med på denna lista I Förlovningsannonser På Bröllopsfoton I Dödsurnor När de går hand i hand på stan När de pussas offentligt När kvinnor talar om sina män När män talar om sina kvinnor I Tv-program I Reklam I Artiklar i tidningar och på nätet I Tester i tidningar och på nätet När det dansas pardans för det mesta kan dom göra allt men som ibland kyrkan m.m. inte vill viga men det går framåt . och jag tog inte illa upp på den frågan ibland är det redan insatt i vårat skrivande att man skriver så eller att man inte tänker sig för vad vet jag . slut skrivit från mig
Fizzgigg
21-12-2006, 22:15
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:13) Om vi ponerar att 10% skulle vara homosexuella, borde rimligen åtminstone tio procent av all reklam, alla diskussioner, alla tv-program etcetera speglas av detta. Det gör det inte alls. Jag har roat mig några gånger med att kategorisera artiklar och annonser i random tidskrift. Av de som inte är neutrala, är en överväldigande majoritet heterosexnormativa. Det var ju verkligen ett annorlunda sätt att leta argument (men jag antar att det är nödvändigt i det här fallet). Tidningar har sina målgrupper och de allra flesta annonser är unisex om inte målgruppen för tidningen vänder sig till någon specifik målgrupp. Tidningar som Automobil innehåller till exempel väldigt lite reklam för modellera, dockor och liknande eftersom större delen av målgruppen inte håller på med sådant. Amelia innehåller väldigt lite reklam för avgassystem och bromsklossar av samma anledning. Dessutom passa många annonser in på bredare målgruppen än vad som kan vara avsett. Om Jessica Alba skulle posera på en reklamskylt enbart iklädd underkläder tror jag att den annonsen tilltalas lesbiska kvinnor lika mycket som hetero-killar. Och vice versa om en lagom svettig Freddie Ljungberg åmar sig enbart iklädd kalsonger, varför kan inte den tilltala både heterotjejer och homokillar? Sedan finns det förstås även tidningar och framför allt webbplatser som vänder sig just till homosexuella. Ta Corky.se till exempel. Ska jag bli upprörd på dem för att de har reklam för Gaygalan bara för att jag är hetero? När det gäller målgruppsanpassningen för annonser och publikationer i allmänhet skäller du verkligen på fel träd när det gäller argument.
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:14) plus som jag sa för din egen del så tror jag du hade tyckt det var roligare och bättre om du kunde diskutera din sak utan att personer är arga eller irriterade på en . och när det händer så kan saker lätt spåra ur som man inte ville från början . angående detta som vi halvt diskutera här . så tycker jag ALLA ska få visa känslor . och inget mer med det . homosexuella gör samma som heterosexuella gör och homosexuella kan också göra lika dant som andra gör *det kan få andra konsekvenser som att bli nedslagen eller nåt annat* men som jag sagt samhället går framåt . allt som heterosexuella kan göra kan även homosexuella göra som att hålla i hand eller kyssa varann på stan dom kan även göra allt som är med på denna lista I Förlovningsannonser På Bröllopsfoton I Dödsurnor När de går hand i hand på stan När de pussas offentligt När kvinnor talar om sina män När män talar om sina kvinnor I Tv-program I Reklam I Artiklar i tidningar och på nätet I Tester i tidningar och på nätet När det dansas pardans för det mesta kan dom göra allt men som ibland kyrkan m.m. inte vill viga men det går framåt . och jag tog inte illa upp på den frågan ibland är det redan insatt i vårat skrivande att man skriver så eller att man inte tänker sig för vad vet jag . slut skrivit från mig :wub: Du är klok fast du är ung och jag önskar dig lycka till. Det är såna som du som för kampen framåt!
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:15) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:13) Om vi ponerar att 10% skulle vara homosexuella, borde rimligen åtminstone tio procent av all reklam, alla diskussioner, alla tv-program etcetera speglas av detta. Det gör det inte alls. Jag har roat mig några gånger med att kategorisera artiklar och annonser i random tidskrift. Av de som inte är neutrala, är en överväldigande majoritet heterosexnormativa. Det var ju verkligen ett annorlunda sätt att leta argument (men jag antar att det är nödvändigt i det här fallet). Tidningar har sina målgrupper och de allra flesta annonser är unisex om inte målgruppen för tidningen vänder sig till någon specifik målgrupp. Tidningar som Automobil innehåller till exempel väldigt lite reklam för modellera, dockor och liknande eftersom större delen av målgruppen inte håller på med sådant. Amelia innehåller väldigt lite reklam för avgassystem och bromsklossar av samma anledning. Dessutom passa många annonser in på bredare målgruppen än vad som kan vara avsett. Om Jessica Alba skulle posera på en reklamskylt enbart iklädd underkläder tror jag att den annonsen tilltalas lesbiska kvinnor lika mycket som hetero-killar. Och vice versa om en lagom svettig Freddie Ljungberg åmar sig enbart iklädd kalsonger, varför kan inte den tilltala både heterotjejer och homokillar? Sedan finns det förstås även tidningar och framför allt webbplatser som vänder sig just till homosexuella. Ta Corky.se till exempel. Ska jag bli upprörd på dem för att de har reklam för Gaygalan bara för att jag är hetero? När det gäller målgruppsanpassningen för annonser och publikationer i allmänhet skäller du verkligen på fel träd när det gäller argument. Med tanke på att många magasin kort och gott profilerar sig mot "tjejer 20-30" och liknande, så speglar de inte alls verkligheten. Det hade varit lättare att acceptera om de var uttalade heteromedia. Men de utger sig för att vara för alla. Vanligen av ren okunskap. De reklammakare som väljer att vända sig till homos tjänar ofta väldigt mycket på det. Men det är få som törs, eftersom homofobin fortfarande är mycket utbredd. Underklädesreklamen som exempelvis HM kör på jularna, vänder sig inte till heterokillar, utan i första hand till heterotjejer. Heterotjejer ser sig själva ur killars ögon. Lesbiska tjejer har ofta helt andra ideal.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2006, 22:14) tror du Kat verkligen att nånting blir bättre för de homosexuella för att de heterosexuella slutar visa sin kärlek för varann?  Nej. Har du inte läst vad jag skrivit?
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:14) allt som heterosexuella kan göra kan även homosexuella göra som att hålla i hand eller kyssa varann på stan dom kan även göra allt som är med på denna lista Hur ofta ser du detta, frågar jag dig då? Homosexuella upprätthåller också den heterosexuella normen.
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:15) Tidningar har sina målgrupper och de allra flesta annonser är unisex om inte målgruppen för tidningen vänder sig till någon specifik målgrupp. Om man räknar med allt i annonser från växelspakar till skogsmaskiner så är det säkert så. Talar man om annonser som bygger på relationer på något sätt är det absolut inte på det viset.
Gossen Ruda
21-12-2006, 22:38
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:28) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2006, 22:14) tror du Kat verkligen att nånting blir bättre för de homosexuella för att de heterosexuella slutar visa sin kärlek för varann? :blink:
Nej. Har du inte läst vad jag skrivit? För dom flesta här gäller nog: Läst men ej förstått. Du skriker dig hes men ändå förstår ingen hur du resonerar. Det är en av anledningarna till att jag inte tar upp kampen med dig. Beträffande hur många homo det finns så tillåter jag mig betvivla siffran 10 %, det är snarare frågan om promillen. Det är därför du inte ser riktad reklam till dom, det lönar sig inte. God natt från en äkta "hetero" som du föredrar att katalogisera oss normala.
Fizzgigg
21-12-2006, 22:42
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:27) Med tanke på att många magasin kort och gott profilerar sig mot "tjejer 20-30" och liknande, så speglar de inte alls verkligheten. Det hade varit lättare att acceptera om de var uttalade heteromedia. Men de utger sig för att vara för alla. Vanligen av ren okunskap. Profilerar sig mot "tjejer 20-30" och liknande? Men herrejösses, vad är det för liten kiosk du kollar på tidningar hos som bara har det urvalet? Det skulle inte vara några större problem att räkna upp några dussin tidningar som har helt andra målgrupper. Om du uppfattar det som att tidningsmålgruppen tjejer 20-30 skulle vara i någon form av majoritet har du ju faktiskt så fruktansvärt fel rent faktamässigt att jag börjar förstå din stundtals skeva uppfattning om sakers varande.
Anki på Öland
21-12-2006, 22:43
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:38) Jag företräder inte RFSL i den här tråden, har jag berättat, utan alla dem som tycker som jag. Vilka är det då som tycker som du i sakfråga?? Vilka är det som har gett dig mandat att tala för deras sak???? Är det någon eller är det så att du tar för givet att du talar för Sveriges alla homosexuella?? För jag tror inte det är åsikter som delas av det stora flertalet där........ Anki
Piccante
21-12-2006, 22:48
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:13) Jag tycker det är rätt tråkigt att det är så många på det här forumet som inte kan få sina åsikter ifrågasatta utan att tala om brist på respekt. Vad är ett diskussionsforum till för om inte för att argumentera och diskutera?
Det är synd att det verkar vara så pass vanligt att folk har svårt att skilja på att respektera människor och respektera åsikter. Ska man respektera någons åsikter är det ingen idé att diskutera. Då blir det bara en redovisning av tyckande. Efter att ha följt den här tråden från början och även den förra där diskussionen började så undrar jag vilka har fått sina åsikter ifrågasatta? Ursprungligen reagerade nog många liksom jag själv över att du har en tendens att dra alla över en kant och vara väldigt kategorisk i dina fördömanden. Det är nog snarare din debattstil som har fått en del att gå igång snarare än att du har "ifrågasatt åsikter" för har du ärligt talat frågat vad någon egentligen anser om HBT-personer och deras bemötande i samhället? Jag tycker mest att du har tagit för givet att alla som säger emot dig försvarar heteronormer och är mer eller mindre homofoba. Det är väl egentligen ingen som har uttryckt det? Vad vet du om våra åsikter när du verkat ha bestämt dig på förhand för hur vi andra är?
Fizzgigg
21-12-2006, 22:49
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:35) CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:15) Tidningar har sina målgrupper och de allra flesta annonser är unisex om inte målgruppen för tidningen vänder sig till någon specifik målgrupp. Om man räknar med allt i annonser från växelspakar till skogsmaskiner så är det säkert så. Talar man om annonser som bygger på relationer på något sätt är det absolut inte på det viset. Baserat på ditt första argument: ja, där nämnde du inte något om att du inte tog med alla annonser i urvalet. Så nu menar du alltså att av alla annonser i en knippe slumpvis utvalda tidningar i tidningshyllorna ska man bara räkna de som handlar om relationer. Det blir alltså inte speciellt många procent av annonserna eftersom de flesta tidningar inte har så mycket med det området att göra. Jag vet inte vad det kan bli i procent, men låt oss ta till en hypotetisk siffra som troligtvis ligger lite i överkant, låt oss säga att 20 procent av alla annonser handlar om relationer. Av de 20 procenten ska alltså 10 procent handla om homorelationer. Det blir alltså 2 procent av annonsutbudet.
Alexander-VG-zon3
21-12-2006, 22:51
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:31) CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:14)
allt som heterosexuella kan göra kan även homosexuella göra som att hålla i hand eller kyssa varann på stan dom kan även göra allt som är med på denna lista
Hur ofta ser du detta, frågar jag dig då? Homosexuella upprätthåller också den heterosexuella normen. inte ofta för det kan hända saker men det finns personer som motverkar det *sånna som mördar bögar inte alla heterosexuella* jag själv kysste min pojkvän när jag var i stan med han . och det är väl ingen heterosexuelle norm att visa kärlek ??. det är en mänsklig norm att visa kärlek om det så fall är till sin dotter eller till sin kille/tjej vad som helst  blir kanske inte slut skrivit från mig
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2006, 22:38) För dom flesta här gäller nog: Läst men ej förstått. Du skriker dig hes men ändå förstår ingen hur du resonerar. Det är en av anledningarna till att jag inte tar upp kampen med dig. Beträffande hur många homo det finns så tillåter jag mig betvivla siffran 10 %, det är snarare frågan om promillen. Det är därför du inte ser riktad reklam till dom, det lönar sig inte. God natt från en äkta "hetero" som du föredrar att katalogisera oss normala.  Var har jag skrikit? Angående antalet homo- och bisexuella i världen så vet vi som sagt inte. Siffran 10% stämmer dock rätt så väl med mina erfarenheter om man tittar tillbaka på skolklasser man gått i och liknande. Det finns väldiga pengar att tjäna för företag som vågar sig in på den "rosa" marknaden. Det har bland annat IKEA och Absolut vodka förstått. Du kan söka på "rosa pengar" så får du antagligen upp ganska mycket intressanta resultat i ämnet.
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:51) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:31) CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:14)
allt som heterosexuella kan göra kan även homosexuella göra som att hålla i hand eller kyssa varann på stan dom kan även göra allt som är med på denna lista
Hur ofta ser du detta, frågar jag dig då? Homosexuella upprätthåller också den heterosexuella normen. inte ofta för det kan hända saker men det finns personer som motverkar det *sånna som mördar bögar inte alla heterosexuella* jag själv kysste min pojkvän när jag var i stan med han . och det är väl ingen heterosexuelle norm att visa kärlek ??. det är en mänsklig norm att visa kärlek om det så fall är till sin dotter eller till sin kille/tjej vad som helst  Du är så klok flaxss
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:51) jag själv kysste min pojkvän när jag var i stan med han . och det är väl ingen heterosexuelle norm att visa kärlek ??. det är en mänsklig norm att visa kärlek om det så fall är till sin dotter eller till sin kille/tjej vad som helst  blir kanske inte slut skrivit från mig  Så klok  Dig håller vi på
Fizzgigg
21-12-2006, 22:57
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:51) det är en mänsklig norm att visa kärlek om det så fall är till sin dotter eller till sin kille/tjej vad som helst  Bra sagt.
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:42) Profilerar sig mot "tjejer 20-30" och liknande? Men herrejösses, vad är det för liten kiosk du kollar på tidningar hos som bara har det urvalet? Det skulle inte vara några större problem att räkna upp några dussin tidningar som har helt andra målgrupper. Om du uppfattar det som att tidningsmålgruppen tjejer 20-30 skulle vara i någon form av majoritet har du ju faktiskt så fruktansvärt fel rent faktamässigt att jag börjar förstå din stundtals skeva uppfattning om sakers varande. Om du inte uppfattade det, så skrev jag många, inte alla. Att tidningar som Café har en smalare målgrupp, liksom Classic Motor eller Allt om trädgård, är det väl inte mycket att orda om. Frågan är om du lsonderat tidningar som Veckorevyn, Amelia, Tara, Året Runt och Hemmets journal, som inte uttalat vänder sig mot heterosexuella, eller någon speciell intressegrupp? Lämna förlöjligandena därhän, är du snäll. De skapar ingen rolig stämning i alla fall.
Fizzgigg
21-12-2006, 22:58
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:53) Angående antalet homo- och bisexuella i världen så vet vi som sagt inte. Siffran 10% stämmer dock rätt så väl med mina erfarenheter om man tittar tillbaka på skolklasser man gått i och liknande.
Det finns väldiga pengar att tjäna för företag som vågar sig in på den "rosa" marknaden. Det har bland annat IKEA och Absolut vodka förstått. Du kan söka på "rosa pengar" så får du antagligen upp ganska mycket intressanta resultat i ämnet. Då hoppas jag att du har gått i många skolklasser eftersom du baserat din retorik på det.
zaaritha
21-12-2006, 23:00
Men, sluta nu! Alla är lika mycket värda, homo eller hetero! Nog har vi väl kommit så långt att vi alla kan acceptera varandra?
CITAT (Anki på Öland @ 21-12-2006, 22:43) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:38) Jag företräder inte RFSL i den här tråden, har jag berättat, utan alla dem som tycker som jag.
Vilka är det då som tycker som du i sakfråga?? Vilka är det som har gett dig mandat att tala för deras sak???? Är det någon eller är det så att du tar för givet att du talar för Sveriges alla homosexuella?? För jag tror inte det är åsikter som delas av det stora flertalet där........ Anki De personerna är sådana som tycker som RFSL i de här frågorna. De behöver inte ge mig mandat, lika lite som jag behöver ge dem det, eftersom vi tycker likadant. Det här är inte tal om någon representationslunch, utan om ett samtal som lika gärna kunde skett runt ett fikabord. Självklart talar jag inte för alla homosexuella. Det finns ingen människa som kan göra det, llika lite som någon kan tala för alla heterosexuella, alla bilister eller alla grisfarmare. Vad är det för åsikter som du personligen tror att de inte delas av flertalet homosexuella?
CITAT (zaaritha @ 21-12-2006, 23:00) Men, sluta nu! Alla är lika mycket värda, homo eller hetero! Nog har vi väl kommit så långt att vi alla kan acceptera varandra? Så klart vi har... alla utom Kat
CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 22:48) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:13) Jag tycker mest att du har tagit för givet att alla som säger emot dig försvarar heteronormer och är mer eller mindre homofoba. Det är väl egentligen ingen som har uttryckt det? Vad vet du om våra åsikter när du verkat ha bestämt dig på förhand för hur vi andra är?
Det är din felaktiga slutsats, inte min. Du får gärna vara med och diskutera sakfrågorna du också.
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 22:51) inte ofta för det kan hända saker men det finns personer som motverkar det *sånna som mördar bögar inte alla heterosexuella*
jag själv kysste min pojkvän när jag var i stan med han . och det är väl ingen heterosexuelle norm att visa kärlek ??. Jodå, det sker mycket ofta. Varje gång ett bögpar väljer att INTE gå hand i hand på stan pga omgivningen, så upprätthåller de den heterosexuella normen. Varje gång som det görs en stor grej av den egna sexueliteten är det ett sätt att hålla den heterosexuella normen om axlarna. Osv. Det är jättebra att du törs stå för din kärlek ute bland folk. Tyvärr är det allt för få som gör det. Och jag förstår också varför.
Fizzgigg
21-12-2006, 23:10
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:58) Frågan är om du lsonderat tidningar som Veckorevyn, Amelia, Tara, Året Runt och Hemmets journal, som inte uttalat vänder sig mot heterosexuella, eller någon speciell intressegrupp?
Lämna förlöjligandena därhän, är du snäll. De skapar ingen rolig stämning i alla fall. Japp, eftersom det är mitt jobb att hålla koll på tidningsbranschen har jag det. Tidningarna du räknade upp har sina specifika målgrupper precis som alla andra, i det här fallet kvinnor i olika åldrar. Och eftersom kvinnor precis som en majoritet av befolkningen är heterosexuella blir innehållet och annonserna därefter. Det var inte min avsikt att förlöjliga, det var bara min insikt om att dina argument som du bygger argumentationen på för det mesta inte är kompletta utan har en tendens att ändra på sig när man försöker ta reda på vad det är du försöker säga. Presentera gärna dina argument med lite mer genomtänkta påståenden så blir det lättare att hålla diskussionen på en konstruktiv nivå.
Piccante
21-12-2006, 23:10
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:05) CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 22:48) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:13) Jag tycker mest att du har tagit för givet att alla som säger emot dig försvarar heteronormer och är mer eller mindre homofoba. Det är väl egentligen ingen som har uttryckt det? Vad vet du om våra åsikter när du verkat ha bestämt dig på förhand för hur vi andra är?
Det är din felaktiga slutsats, inte min. Du får gärna vara med och diskutera sakfrågorna du också. Ja det hade jag gärna gjort men det har inte handlat så mkt om sakfrågor tycker jag. Det har mest handlat om att en olycklig formulering i början har fått dig att generalisera väldigt mycket om hur vi övriga (som inte håller med dig i allt) är.
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:49) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:35) CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 22:15) Tidningar har sina målgrupper och de allra flesta annonser är unisex om inte målgruppen för tidningen vänder sig till någon specifik målgrupp. Om man räknar med allt i annonser från växelspakar till skogsmaskiner så är det säkert så. Talar man om annonser som bygger på relationer på något sätt är det absolut inte på det viset. Baserat på ditt första argument: ja, där nämnde du inte något om att du inte tog med alla annonser i urvalet. Så nu menar du alltså att av alla annonser i en knippe slumpvis utvalda tidningar i tidningshyllorna ska man bara räkna de som handlar om relationer. Det blir alltså inte speciellt många procent av annonserna eftersom de flesta tidningar inte har så mycket med det området att göra. Jag vet inte vad det kan bli i procent, men låt oss ta till en hypotetisk siffra som troligtvis ligger lite i överkant, låt oss säga att 20 procent av alla annonser handlar om relationer. Av de 20 procenten ska alltså 10 procent handla om homorelationer. Det blir alltså 2 procent av annonsutbudet. Många annonser har ett bakomliggande tema av relationer. Vi kan återigen ta HMs annons som exempel. Den vänder sig INTE till homotjejer. Då hade den sett helt annorlunda ut. Vid en genomräkning av de annonserna vi talar om, så består långt mycket fler än 90% av annonser riktade till heterosexuella.
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 23:10) Det var inte min avsikt att förlöjliga, det var bara min insikt om att dina argument som du bygger argumentationen på för det mesta inte är kompletta utan har en tendens att ändra på sig när man försöker ta reda på vad det är du försöker säga. Presentera gärna dina argument med lite mer genomtänkta påståenden så blir det lättare att hålla diskussionen på en konstruktiv nivå. En diskussion är utformad så att samtalet fortgår under tiden. Det som är oklart kan framgå senare vid ett förtydligande eller ett svar på en fråga. Om detta inte accepteras av dig är det ingen idé att vi samtalar om detta, eftersom jag inte har för avsikt att skriva en c-uppsats i varje inlägg.
CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 23:10) Ja det hade jag gärna gjort men det har inte handlat så mkt om sakfrågor tycker jag. Det har mest handlat om att en olycklig formulering i början har fått dig att generalisera väldigt mycket om hur vi övriga (som inte håller med dig i allt) är. Tänka sig att jag uppfattar det precis tvärtom. Redogör vänligen för de ställen som jag uttrycker hur "ni" är!
Fizzgigg
21-12-2006, 23:22
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:12) Många annonser har ett bakomliggande tema av relationer. Vi kan återigen ta HMs annons som exempel. Den vänder sig INTE till homotjejer. Då hade den sett helt annorlunda ut.
Vid en genomräkning av de annonserna vi talar om, så består långt mycket fler än 90% av annonser riktade till heterosexuella. Återigen är vi tillbaka till urvalet som du baserar din argumentation på. Från att ha varit annonser i slumpvis utvalda tidningar har urvalet nu alltså krympt till att handla om annonser som handlar om relationer i tidningar som Veckorevyn, Amelia, Tara, Året Runt och Hemmets journal (eller är det möjligtvis bara de fem tidningarna du menar?). Om du fortsätter att krympa urvalet ett tag till kan vi snart konstatera att 100% av annonserna vänder sig till heterosexuella. Det väcker också en del funderingar över vad du anser är annonser som handlar om relationer. Annonser med underkläder gör uppenbarligen det. Parfym också kanske? Vad mer har ett bakomliggande tema av relationer? Konjak? Annonser om resor?
Fizzgigg
21-12-2006, 23:29
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:14) En diskussion är utformad så att samtalet fortgår under tiden. Det som är oklart kan framgå senare vid ett förtydligande eller ett svar på en fråga. Japp, det håller jag med om. Jag kräver inte heller några c-uppsatser, bara att tillräckligt många fakta och ståndpunkter presenteras för att man ska kunna komma med ordentliga argument. Det är lite trassligt att läsa ett inlägg, komma med en kommentar, få reda på att det som sades först inte riktigt stämmer utan det ska vara det här också osv. Det är som att spela sällskapsspel och få reda på reglerna vartefter man råkar ut för dem istället för innan man börjar spela.
Piccante
21-12-2006, 23:33
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:16) CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 23:10) Ja det hade jag gärna gjort men det har inte handlat så mkt om sakfrågor tycker jag. Det har mest handlat om att en olycklig formulering i början har fått dig att generalisera väldigt mycket om hur vi övriga (som inte håller med dig i allt) är.
Tänka sig att jag uppfattar det precis tvärtom. Redogör vänligen för de ställen som jag uttrycker hur "ni" är! Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Meeen, jag tror alla fattar vad frågeställaren menar rolleyes.gif Ännu värre. Är det okej att ignorera människor för att "man gör det av gammal vana"? Det är ju just det som ÄR osynliggörande! Redigerat av Kat - 17-12-2006, 22:27 Här tycker jag det verkar som en anklagelse att många ignorerar och osynliggör människor av gammal vana t.ex.CITAT (netaave @ 17-12-2006, 22:44) Dom är nog en minoritet här som i resten av samhället. Tror ingen störs av den formuleringen, är nog allvarligare saker som dom gör det av. Jodå, många störs på det, men få vågar säga någonting. Det förutsätts fortfarande att alla är hetersosexuella, fast vi vet att det finns de som inte är det i nästan alla sammanhang. Det tär på självförtroendet att alltid bli ignorerad, det vet alla som någon gång befunnit sig i den situationen. Det är också det mest grundläggande sättet att diskriminera på: att låtsas som att några inte finns. Här tycker jag mig se att du anklagar folk för diskriminering?
Listan kan nog göras lång om man läser alla inlägg men jag tycker personligen att man ska ta det lite försiktigt med att börja anklaga folk man inte känner för systematisk diskriminering hur som helst. Hur vet du att dessa personer inte känner homosexuella? hur vet du att de "osynliggör" och diskriminerar människor hela tiden när du inte vet vilka de umgås med eller vad de gör i sin vardag?
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 23:22) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:12) Många annonser har ett bakomliggande tema av relationer. Vi kan återigen ta HMs annons som exempel. Den vänder sig INTE till homotjejer. Då hade den sett helt annorlunda ut.
Vid en genomräkning av de annonserna vi talar om, så består långt mycket fler än 90% av annonser riktade till heterosexuella. Återigen är vi tillbaka till urvalet som du baserar din argumentation på. Från att ha varit annonser i slumpvis utvalda tidningar har urvalet nu alltså krympt till att handla om annonser som handlar om relationer i tidningar som Veckorevyn, Amelia, Tara, Året Runt och Hemmets journal (eller är det möjligtvis bara de fem tidningarna du menar?). Om du fortsätter att krympa urvalet ett tag till kan vi snart konstatera att 100% av annonserna vänder sig till heterosexuella. Det väcker också en del funderingar över vad du anser är annonser som handlar om relationer. Annonser med underkläder gör uppenbarligen det. Parfym också kanske? Vad mer har ett bakomliggande tema av relationer? Konjak? Annonser om resor? Det handlar också om dagspress, Internetsajter som fungerar som nätportaler samt en massa media som du säkerligen själv kan lista ut vilka som avses. Självklart handlar underklädesannonser om relationer. De bygger på det grundläggade behoven av att få närhet, kärlek och uppskattning. Utan behov kan man inte sälja. Parfym handlar oftast om detsamma, liksom allehanda medel för skönhet. Konjak kan jag inte åminna mig någon heterofierad reklam om i nuläget, däremot har jag sett otroligt många med resetema som har ett klart heterosexuellt budskap.
Alexander-VG-zon3
21-12-2006, 23:38
jag såg en reklam med en naken man som drack kaffe .
zaaritha
21-12-2006, 23:40
Suck!
CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 23:33) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:16)
Ännu värre. Är det okej att ignorera människor för att "man gör det av gammal vana"? Det är ju just det som ÄR osynliggörande!
Redigerat av Kat - 17-12-2006, 22:27 Här tycker jag det verkar som en anklagelse att många ignorerar och osynliggör människor av gammal vana t.ex.
CITAT (netaave @ 17-12-2006, 22:44)
Dom är nog en minoritet här som i resten av samhället. Tror ingen störs av den formuleringen, är nog allvarligare saker som dom gör det av.
Jodå, många störs på det, men få vågar säga någonting. Det förutsätts fortfarande att alla är hetersosexuella, fast vi vet att det finns de som inte är det i nästan alla sammanhang. Det tär på självförtroendet att alltid bli ignorerad, det vet alla som någon gång befunnit sig i den situationen. Det är också det mest grundläggande sättet att diskriminera på: att låtsas som att några inte finns.
Här tycker jag mig se att du anklagar folk för diskriminering?
Listan kan nog göras lång om man läser alla inlägg men jag tycker personligen att man ska ta det lite försiktigt med att börja anklaga folk man inte känner för systematisk diskriminering hur som helst. Hur vet du att dessa personer inte känner homosexuella? hur vet du att de "osynliggör" och diskriminerar människor hela tiden när du inte vet vilka de umgås med eller vad de gör i sin vardag?
Denna anklagelse står jag för. Många - jag vågar säga de flesta- gör så. Helt omedvetet och helt utan uppsåt. Jag står också för påståendet att många diskriminerar andra genom detta osynliggörande. Även detta sker regelmässigt utan uppsåt. Du får gärna komma med argument som visar på att detta inte är sant. Jag är fullständigt inne på att diskutera detta. Att man känner homosexuella eller själv är homosexuell är ingen som helst garanti för att man inte ska syssla med osynliggörande. De som inte sysslar med ett osynliggörande beteende behöver naturligtvis inte känna sig träffade.
CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 23:29) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:14) En diskussion är utformad så att samtalet fortgår under tiden. Det som är oklart kan framgå senare vid ett förtydligande eller ett svar på en fråga. Japp, det håller jag med om. Jag kräver inte heller några c-uppsatser, bara att tillräckligt många fakta och ståndpunkter presenteras för att man ska kunna komma med ordentliga argument. Det är lite trassligt att läsa ett inlägg, komma med en kommentar, få reda på att det som sades först inte riktigt stämmer utan det ska vara det här också osv. Det är som att spela sällskapsspel och få reda på reglerna vartefter man råkar ut för dem istället för innan man börjar spela. Jag är ledsen, men jag kan inte ge dig bättre förutsättningar än så. Däremot är jag fullständigt öppen för att samtliga parter i en diskussion både kan förtydliga ståndpunkter och ändra dem under resans gång. Det är en del av det givande i samtalet, tycker jag.
Piccante
21-12-2006, 23:46
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:41) Att man känner homosexuella eller själv är homosexuell är ingen som helst garanti för att man inte ska syssla med osynliggörande. Alltså är man skyldig tills motsatsen är bevisad Nu ska jag lova mig själv och alla andra att inte fortsätta diskutera i denna tråden för jag tror inte det leder någon vart.
CITAT (Leocarpus @ 21-12-2006, 23:46) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:41) Att man känner homosexuella eller själv är homosexuell är ingen som helst garanti för att man inte ska syssla med osynliggörande. Alltså är man skyldig tills motsatsen är bevisad Nu ska jag lova mig själv och alla andra att inte fortsätta diskutera i denna tråden för jag tror inte det leder någon vart. Snarare behöver man inte ta åt sig om man inte är skyldig. Det vet du bara själv, eftersom jag inte vet vad du säger om dagarna och hur du agerar. Däremot kan jag påpeka om ett uttalande på nätet är osynliggörande. Det är naturligtvis ditt eget val om du vill fortsätta prata eller inte. Om du inte bemöter mig med så mycket misstro, så tror jag dock att vi kan komma fram till något konkret till slut.
Måste man överhuvudtaget hålla på och tänka på folk i grupper som homo eller hetero, varför kan man inte bara konstatera att det är människor det handlar om. Jag ger blanka f-n i vilken sexualitet andra människor har.
zaaritha
22-12-2006, 00:23
Norrbottens Magdis: Håller med dej!
Fizzgigg
22-12-2006, 00:57
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:35) CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 23:22) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:12) Många annonser har ett bakomliggande tema av relationer. Vi kan återigen ta HMs annons som exempel. Den vänder sig INTE till homotjejer. Då hade den sett helt annorlunda ut.
Vid en genomräkning av de annonserna vi talar om, så består långt mycket fler än 90% av annonser riktade till heterosexuella. Återigen är vi tillbaka till urvalet som du baserar din argumentation på. Från att ha varit annonser i slumpvis utvalda tidningar har urvalet nu alltså krympt till att handla om annonser som handlar om relationer i tidningar som Veckorevyn, Amelia, Tara, Året Runt och Hemmets journal (eller är det möjligtvis bara de fem tidningarna du menar?). Om du fortsätter att krympa urvalet ett tag till kan vi snart konstatera att 100% av annonserna vänder sig till heterosexuella. Det väcker också en del funderingar över vad du anser är annonser som handlar om relationer. Annonser med underkläder gör uppenbarligen det. Parfym också kanske? Vad mer har ett bakomliggande tema av relationer? Konjak? Annonser om resor? Det handlar också om dagspress, Internetsajter som fungerar som nätportaler samt en massa media som du säkerligen själv kan lista ut vilka som avses. Självklart handlar underklädesannonser om relationer. De bygger på det grundläggade behoven av att få närhet, kärlek och uppskattning. Utan behov kan man inte sälja. Parfym handlar oftast om detsamma, liksom allehanda medel för skönhet. Konjak kan jag inte åminna mig någon heterofierad reklam om i nuläget, däremot har jag sett otroligt många med resetema som har ett klart heterosexuellt budskap. Okej, ändrade förutsättningar igen tydligen. Nu har det gått från att vara vissa magasin till att omfatta magasin, internet, dagspress och andra media. Pratar vi fortfarande om media som vänder sig till en icke specialintresserad målgrupp utan bara att målgruppen är mellan 20 och 30 år?
Fizzgigg
22-12-2006, 01:05
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:44) CITAT (Fizzgigg @ 21-12-2006, 23:29) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:14) En diskussion är utformad så att samtalet fortgår under tiden. Det som är oklart kan framgå senare vid ett förtydligande eller ett svar på en fråga. Japp, det håller jag med om. Jag kräver inte heller några c-uppsatser, bara att tillräckligt många fakta och ståndpunkter presenteras för att man ska kunna komma med ordentliga argument. Det är lite trassligt att läsa ett inlägg, komma med en kommentar, få reda på att det som sades först inte riktigt stämmer utan det ska vara det här också osv. Det är som att spela sällskapsspel och få reda på reglerna vartefter man råkar ut för dem istället för innan man börjar spela. Jag är ledsen, men jag kan inte ge dig bättre förutsättningar än så. Däremot är jag fullständigt öppen för att samtliga parter i en diskussion både kan förtydliga ståndpunkter och ändra dem under resans gång. Det är en del av det givande i samtalet, tycker jag. Jag har inget emot att ändra min inställning till en fråga om jag kan få logiska och faktabaserade argument till varför jag ska göra det. Jag är inte beredd att göra det bara för att någon säger att så här är det.
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:09) Varje gång ett bögpar väljer att INTE gå hand i hand på stan pga omgivningen, så upprätthåller de den heterosexuella normen. Och varje gång jag väljer att INTE gå och hålla min man i handen på stan, vad upprätthåller jag då för norm? CITAT (Kat @ 21-12-2006, 23:35) Självklart handlar underklädesannonser om relationer. De bygger på det grundläggade behoven av att få närhet, kärlek och uppskattning. Utan behov kan man inte sälja. Parfym handlar oftast om detsamma, liksom allehanda medel för skönhet. Du menar då alltså om jag förstår dig rätt att homosexuella inte använder underkläder, parfym och skönhetsmedel av olika slag? CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:40) Sören är förbundsordförande i RFSL. Du behöver bara hänvisa till forumet. Han kommer att förstå vem jag är när han läst det. Var beredd på att han är mer bitsk än mig bara! ;) Tror du han skulle uppskatta att du målar upp honom som en bitsk person? Tror du att han över huvud taget skulle uppskatta att du drog in honom i denna diskussion utan att vara ombedd? Nej, du bekräftar ytterligare en gång att du inte har en aning om vad respekt innebär. Att han kommer att "förstå vem du är" tror jag säkert, även om jag inte är övertygad om att det är i nån positiv bemärkelse. Precis som skrivits tidigare, så är det såna som flaxss som för saker och ting framåt. Han står för den han är utan att för den skull fullständigt tappa respekten för att även andra står för den DOM är. Han visar respekt och får därför också respekt i gengäld. Din "debatteknik" retar bara upp folk och trots att du har hela forumet emot dig så fortsätter du bara att banka huvudet i väggen och VÄGRAR att se att det möjligtvis skulle vara du som skapat "problemet".
evelina
22-12-2006, 06:15
Vad är RFSL? RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuella, bisexuella och transpersoner. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL har vid ingången av 2004 knappa 6000 medlemmar. Lite medlemmar tycker jag. riksförbundet för sexuellt likaberättigande Men vi heterosexuella är inte likaberättiga. Jag ska starta ett eget förbund.
CITAT (evelina @ 22-12-2006, 06:15) Har du ju rätt i. Vi är visst inte likaberättigande. Jag blir med i ditt förbund där ALLA får vara med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|