Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Blomstertanten
CITAT (Hannele @ 19-12-2006, 14:35)
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 13:25)
Att helt plötsligt ta bort alla ord som signalerar kön  blir inte lätt !

Könsneutrala namn , inga män eller kvinnor , tanter och farbröder , inte ens några människor !  ohmy.gif

Blomstertanten signalerar verkligen kön och läggning tongue.gif

Vem ???? Jag ???? unsure.gif

Nääääääää sleep.gif

tongue.gif

Jag vägrar att byta namn ! Jag heter Blomstertanten ! Jag är mamma och farmor !
Ingen hän eller den eller nått sånt !
Betty
CITAT (ullislerum @ 19-12-2006, 14:32)
jag hade tänkt att hålla mej utanför denna tråd, men det här är bara för dumt!!!!!!!!

Jag manifesterar INTE min sexualitet genom att hålla min make i handen på stan. Jag håller honom i handen för att det känns tryggt och skönt. Om du blir provocerad av det är det verkligen ditt problem INTE mitt. Jag skiter fullständigt i vem eller vad du väljer att hålla i handen, att pussa offentligt m m. Jag har t ex vid flertal gånger både pussat och hållit min bästa tjejkompis i handen offentligt och vad du och andra tycker om det funderar jag inte över. En av mina bästa kompisar är en kille som är homosexuell till sin läggning. Även honom har jag gått arm i arm med, fått en och annan puss av.. ska det oxå vara fel i dina ögon?! Eftersom vi inte dras till varandra på något annat sätt än att vi tycker om varandras närvaro.. Vem är du till att döma vad som är rätt och fel, vem som får visa sin kärlek och vem som "manifesterar"..
Dessutom har jag ett kompispar som om dom säger att dom varit i skogen och "plockat svamp" så skulle jag direkt förstå att.. tja.. här har det varti annan aktivitet än svampplockning.. sleep.gif  och dom är av samma läggning som jag.. så det där håller inte.. eller så har du bara stött på människor som vill provocera dej.. vilket inte låter helt konstigt.. unsure.gif

Hade inte heller jag tänkt skriva nåt i den här tråden, men vill bara säga detta:
Ovationer till dig Ullis, bra talat! smile.gif
Malvia
Instämmer helt med Ullis!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Malvia @ 19-12-2006, 15:33)
Instämmer helt med Ullis!

Jag med
AnitaO
Är det inte aningen naivt att tro att en majoritet av något slag inte ska prägla ett samhälle.
Sen kan det ju handla om sexuell läggning eller religion.
Det är väl självklart att det sätter sin prägel på massor av saker.

När man läser det du skriver, så får man nästan uppfattningen av att man är en riktigt vidrig person om man försvarar sin rätt att vara heterosexuell.

Det du skriver har precis motsatt effekt tyvärr.
I stället för att öka förståelselsen, så retar du upp folk i stället.
Du verkar helt besatt av detta med könsdelar.

Vi är inte könsneutrala. Vi har ett kön!
Det kan varken du eller nån annan ändra på.

Att få slängt i ansiktet att man "osynliggör" andra människor och bli förolämpad på löpande band av en liten besserwisser som tror sig veta allt, är tydligen nåt man ska ta. Jävlar alltså om det hade varit tvärtom. Då hade det skrikits i högan sky om diskriminering.

Du behöver lära dig att du inte kan banka in dina åsikter i andra människor.
Det är inte den som skriker högst som har mest rätt.

CITAT (Kat @ 19-12-2006, 09:18)
Befolkningen består av betydligt fler kön än två

Ja, ha. Och vilka kön är det då?
Gossen Ruda
CITAT (AnitaGg @ 19-12-2006, 16:23)

Jag undrar också. Behöver naturläran skrivas om?

Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2006, 17:05)

Om inget har ändrats det senaste året så har människan två könskromosomer x och y med de vanligaste kombinationerna xx och xy. Fler än två varianter verkar rätt osannolikt. Om någon har en annan åsikt i den frågan så vore det väldigt spännande att få veta hur det ligger till och dessutom kan nog vederbörande inkassera ett Nobelpris i medicin och fysiologi.
Åsa, mälardalen zon 2
Men det där med x och y stämmer inte ibland har man upptäckt, det gick något vetenskapligt program om detta för ett tag sedan och i programmet tog man upp att det hos ett fåtal människor inte stämde ex. en skäggig man i programmet hade enligt tester 2 x-kromosomer och skulle då egentligen vara kvinna enligt teserna, samt en kvinna som gillade att simma visste att hon aldrig skulle få lov att ex. tävla i OS för hon hade en x och en y kromosom och var då enligt gällande regler en man trots att hon hade alla fysiska egenskaper av en kvinna.
Piccante
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-12-2006, 18:15)
Men det där med x och y stämmer inte ibland har man upptäckt, det gick något vetenskapligt program om detta för ett tag sedan och i programmet tog man upp att det hos ett fåtal människor inte stämde ex. en skäggig man i programmet hade enligt tester 2 x-kromosomer och skulle då egentligen vara kvinna enligt teserna,  samt en kvinna som gillade att simma visste att hon aldrig skulle få lov att ex. tävla i OS för hon hade en x och en y kromosom och var då enligt gällande regler en man trots att hon hade alla fysiska egenskaper av en kvinna.

Jo avvikelser förekommer men det är inget tredje kön för det. Se wikipedia artikel omKlinefelter syndrom.

Annars får man gå till insekternas värld för att hitta fler än två kön, människor har t.ex. aldrig drönare eller hermafroditer, se denna artikel om könskromosomer..

Växter har sällan kön och slemsvampar uppskattar man har upp till 500 olika kön! men människan har dock bara två.
Ophelia
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 08:48)
CITAT (Ophelia @ 19-12-2006, 08:02)
Ärligt talat Kat....tror inte alls att många reflekterar över Sara och Stina som köper lökar på Plantagen...därför att de helt enkelt inte är intresserade av vad de köper eller deras relation. De ser nog två personer och kanske hör dem diskutera lite lök (i bästa fall om de överhuvudtaget ens sett dem). Skulle inte DU göra det? Har du ork att hålla på att engagera dig i människor som du ser ute i affärer och dylikt?

Jag vet att jag, liksom många andra som inte är medvetna om att de ens tänker tanken, genast parar ihop folk av olika kön som gör saker tillsammans. I synnerhet vardagliga saker som att handla.

Det handlar om att man gör det UTAN att reflektera och det är det som är skrämmande.
Liksom att många blir otroligt störda av att inte omedelbart kunna könskategorisera en människa.

Tja....har ingen aning. Är ganska inne i mitt när jag handlar. Låter folk sköta sitt.

Har dock lite funderingar gällande inlägget under lär känna leken. Fråga nr 25 blir ju vad man tolkar det som oavsett sexuell ståndpunkt då det handlar om det motsatta könet. ALLT behöver inte handla om sex gällande kön.
Rapchic
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 23:12)
Som svar på påståenden annan tråd ("Det lustiga är att det är bara de med andra sexpreferenser än heterosexualitet som går ut var som helst och ordar högt och vitt om sin rätt att finnas, accepteras och märkas... Mera sällan heterosexuella som brakar in i deras sfär och gör likaledes.")
kommer här en förklaring till hur heterosexuella manifesterar sin sexualitet:

Heterosexuella på gayklubb talar så gott som ALLTID om heterosexuella. Gärna övertydligt och till många personer, trots att ämnet inte varit på tal. Personer som på något sätt försvarar HBT-personer eller säger sig ha HBT-vänner tenderar att tala om att de är heterosexuella i samma andetag. Det senaste har vi exempel på i denna diskussions ursprungstråd.

Många verkar tro att de inte manifesterar sexualitet, när de i själva verket gör det hela tiden:

I Förlovningsannonser
På Bröllopsfoton
I Dödsurnor
När de går hand i hand på stan
När de pussas offentligt
När kvinnor talar om sina män
När män talar om sina kvinnor
I Tv-program
I Reklam
I Artiklar i tidningar och på nätet
I Tester i tidningar och på nätet
När det dansas pardans

När Kalle däremot berättar att han och hans pojkvän varit ute i skogen och plockat svamp, då handlar det inte om svamp i mångas öron - utan om SEX.

förstår jag dig rätt att jag skulle diskriminera
folk om jag går och håller handen med
min pojkvän på stan ??? eller har jag missförstått
inte tycker jag det är negativt att kära par
håller handen eller pussas m.m ute på stan
det är ju bara gulligt

är det mar akceptabelt om man är bi eller homosexuell
nej det är LIKA akceptabelt (betoing på lika
efterson det är det lika gullit vilka än som pussas)
Whiskuchi
CITAT (LadyG @ 19-12-2006, 00:58)
En far och hans son åker i samma bil och råkar ut för en trafikolycka. Fadern omkommer. Sonen blir allvarligt skadad och får föras till sjukhuset med ambulans. Han förbereds för operation, men kirurgen som skulle operera honom säger "Jag kan inte operera den här pojken - det är ju min son." Hur hänger det ihop?

Kirurgen är pojkens mamma. Men hur är det relevant i denna tråden? wink.gif
stina
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 10:18)
Befolkningen består av betydligt fler kön än två. Men det intressantaste är väl varför det är viktigt i några andra sammanhang än fortplantning?

Med risk för att bli stämplad som "snuskis" - men visst sjutton är könet intressant i fler sammanhang än när man ska fortplanta sig! tongue.gif rolleyes.gif
Betty
CITAT (Whiskuchi @ 19-12-2006, 19:07)
En far och hans son åker i samma bil och råkar ut för en trafikolycka. Fadern omkommer. Sonen blir allvarligt skadad och får föras till sjukhuset med ambulans. Han förbereds för operation, men kirurgen som skulle operera honom säger "Jag kan inte operera den här pojken - det är ju min son." Hur hänger det ihop?

Kirurgen är pojkens mamma. Men hur är det relevant i denna tråden? wink.gif

Om du läser raden ovanför den där historien så kanske du förstår.
Jag citerar den här nedan.

Könsneutralitet sitter oftast inte i texten, utan i folks medvetande och det Kat kan du inte ändra på
rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 19-12-2006, 11:32)
Har de senaste dagarna haft som hobby att förstrött lyssna till folks kallprat på en ny arbetsplats, och det är verkligen enormt vad folk ställer frågor till varandra. Frågor som säkert är menade att vara trevliga, men det måste vara tröttsamt att för femtioelfte gången få frågor som "är du gift, har du barn, har du pojkvän" osv när man kanske är nyskild, ofrivilligt barnlös eller inte är ett skvatt intresserad av att ha en pojkvän.

Det här var intressant tycker jag. Sånt är tröttsamt. Jag kan inte förstå varför det är sååå intressant att fråga nästan det första nån gör. Hur bor du? Har du pojkvän?

Jag tror att jag frågar sånt väldigt sent i en bekantskap, om jag inte klurat ut nåt innan dess alltså. Tycker det är roligare om nån spontant berättar om sig själv.

Det är nästan så jag föredra fårgan om vädret.

Men det allra roligaste är ju om man får frågor om ens intressen o liknande. smile.gif
AnitaO
CITAT (stina @ 19-12-2006, 20:12)
Befolkningen består av betydligt fler kön än två. Men det intressantaste är väl varför det är viktigt i några andra sammanhang än fortplantning?

Med risk för att bli stämplad som "snuskis" - men visst sjutton är könet intressant i fler sammanhang än när man ska fortplanta sig! tongue.gif rolleyes.gif

Absolut rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Reserv

Självklart rolleyes.gif tongue.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 19-12-2006, 20:44)

Fortplantningen är en ganska liten del i det sammanhanget ja! wub.gif rolleyes.gif
Kat
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 13:25)
Om man nu ändrar språket förändrar det då folks inställning och syn på saker och ting ?
Man kanske ska börja i andra änden, med att förändra inställningen så kanske språket förändras automatiskt så småning om. unsure.gif

Att helt plötsligt ta bort alla ord som signalerar kön blir inte lätt !

Könsneutrala namn , inga män eller kvinnor , tanter och farbröder , inte ens några människor !
ohmy.gif

Det finns väl inget som hindrar att man gör flera saker samtidigt?

Jag tror det är skitsvårt att förändra språket på det viset, men jag tycker det är väl värt att försöka. Det innebär ju inte att det slutar finnas kvinnor och män, utan bara att vi får ett utrymme för något MER.
Kat
CITAT (ullislerum @ 19-12-2006, 14:32)
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 22:12)
Som svar på påståenden annan tråd ("Det lustiga är att det är bara de med andra sexpreferenser än heterosexualitet som går ut var som helst och ordar högt och vitt om sin rätt att finnas, accepteras och märkas... Mera sällan heterosexuella som brakar in i deras sfär och gör likaledes.")

Heterosexuella på gayklubb talar så gott som ALLTID om heterosexuella. Gärna övertydligt och till många personer, trots att ämnet inte varit på tal. Personer som på något sätt försvarar HBT-personer eller säger sig ha HBT-vänner tenderar att tala om att de är heterosexuella i samma andetag. Det senaste har vi exempel på i denna diskussions ursprungstråd.

Många verkar tro att de inte manifesterar sexualitet, när de i själva verket gör det hela tiden:

I Förlovningsannonser
På Bröllopsfoton
I Dödsurnor
När de pussas offentligt
I Tv-program
I Reklam
När det dansas pardans

När Kalle däremot berättar att han och hans pojkvän varit ute i skogen och plockat svamp, då handlar det inte om svamp i mångas öron - utan om SEX.

jag hade tänkt att hålla mej utanför denna tråd, men det här är bara för dumt!!!!!!!!

Jag manifesterar INTE min sexualitet genom att hålla min make i handen på stan. Jag håller honom i handen för att det känns tryggt och skönt. Om du blir provocerad av det är det verkligen ditt problem INTE mitt. Jag skiter fullständigt i vem eller vad du väljer att hålla i handen, att pussa offentligt m m. Jag har t ex vid flertal gånger både pussat och hållit min bästa tjejkompis i handen offentligt och vad du och andra tycker om det funderar jag inte över. En av mina bästa kompisar är en kille som är homosexuell till sin läggning. Även honom har jag gått arm i arm med, fått en och annan puss av.. ska det oxå vara fel i dina ögon?! Eftersom vi inte dras till varandra på något annat sätt än att vi tycker om varandras närvaro.. Vem är du till att döma vad som är rätt och fel, vem som får visa sin kärlek och vem som "manifesterar"..
Dessutom har jag ett kompispar som om dom säger att dom varit i skogen och "plockat svamp" så skulle jag direkt förstå att.. tja.. här har det varti annan aktivitet än svampplockning.. sleep.gif och dom är av samma läggning som jag.. så det där håller inte.. eller så har du bara stött på människor som vill provocera dej.. vilket inte låter helt konstigt.. unsure.gif

Nej, jag blir inte provocerad och ytterst få blir det, just för att heterosexualitet är normen.
Problemet är att det inte går för homo- och bisexuella att göra samma sak, utan att det röner någon som helst uppmärksamhet.
Som du såg i den föregående tråden, så var det flera stycken som ansåg att jag pratade om SEX, fast jag aldrig varit i närheten av att tala om det.

Det är en åtskilnad som jag vägrar acceptera.

Om heterosexuella ska manifestera sin sexualitet på de här sätten, så måste det bli lika normalt att alla andra gör likadant. Och där är vi inte på långa vägar, även om du själv anser dig vara där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-12-2006, 20:47)

Fortplantningen är en ganska liten del i det sammanhanget ja! wub.gif rolleyes.gif

man använder det 2-5gånger till det sen resten av livet till annat .

men att hålla i hand och annat sånt har med kärlek att göra tycker jag det som hetro kan det kan bögar ock lesbiska med göra . fast samhället kanske inte riktigt är framme än därvid som alla kan göra det men för förhoppnings vis kommer det . jag har läst bägge trådarna skulle egentligen inte skriva i denna men gjorde det nu och jag kan inte själv diskutera detta för jag har blivit förvirrad av vad det egentligen handlar om å allt ja typ . sen är det väl så som andra säger det är nåt som vi automatiskt gör skriver så vads er du hos det motsatta könet oki so whatever inte dör jag av det och jag har pojkvän då är jag bög men jag bryr mig inte min värld rasar inte ner för en sån sak . finns mycket värre saker i mitt liv som att man mördar bögar eller nåt annat .

jahapp nu har jag med skrivit vet inte vad ni tycker
egentligen bryr jag mig inte heller så mycket om vad ni tycker om detta mitt inlägg ska gå vidare till krukväxter nu

hejs hejs
Kat
Är det inte aningen naivt att tro att en majoritet av något slag inte ska prägla ett samhälle.
Sen kan det ju handla om sexuell läggning eller religion.
Det är väl självklart att det sätter sin prägel på massor av saker.

När man läser det du skriver, så får man nästan uppfattningen av att man är en riktigt vidrig person om man försvarar sin rätt att vara heterosexuell.

Det du skriver har precis motsatt effekt tyvärr.
I stället för att öka förståelselsen, så retar du upp folk i stället.
Du verkar helt besatt av detta med könsdelar.

Vi är inte könsneutrala. Vi har ett kön!
Det kan varken du eller nån annan ändra på.

Att få slängt i ansiktet att man "osynliggör" andra människor och bli förolämpad på löpande band av en liten besserwisser som tror sig veta allt, är tydligen nåt man ska ta. Jävlar alltså om det hade varit tvärtom. Då hade det skrikits i högan sky om diskriminering.

Du behöver lära dig att du inte kan banka in dina åsikter i andra människor.
Det är inte den som skriker högst som har mest rätt.

Vi är alla medlemmar i detta samhälle och måste rimligen kunna sätta så pass mycket prägel som dem vi representerar. Så är det inte alls. Heterosexnormen är massivt dominerande.

Man ska inte behöva försvara sin sexualitet överhuvudtaget. Men ibland måste majoriteter se över hur de agerar för att inte klampa på andra i sitt sätt att regera.

Om det jag skriver har motsatt effekt på sig, så är det inte mitt fel, utan ditt eget. Du HAR möjlighet att reflektera över det jag skriver på ett objektivt sätt, men väljer att sätta upp försvarsgarden och känna dig hotad i din roll. Varför du känner dig hotad av att släppa in fler i din sfär är något jag skulle råda dig att tänka över grundligt. Speciellt med tanke på att det är helt fabricerat av dig själv.

Du får gärna vara hur mycket kön du vill för mig. Personligen HAR jag ett kön, istället för att vara ett. Jag är en individ och har rätt att bli respekterad som en sådan.

Sedan skulle jag önska att du lägger dina förlöjligande kommentarer åt sidan. De hjälper inte diskussionen framåt.
Kat
CITAT (Leocarpus @ 19-12-2006, 17:42)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2006, 17:05)

Om inget har ändrats det senaste året så har människan två könskromosomer x och y med de vanligaste kombinationerna xx och xy. Fler än två varianter verkar rätt osannolikt. Om någon har en annan åsikt i den frågan så vore det väldigt spännande att få veta hur det ligger till och dessutom kan nog vederbörande inkassera ett Nobelpris i medicin och fysiologi.

Nej, det är inte osannolikt. Det finns alla möjliga kombinationer, som exempelvis XXY, YXX...
Jag är ingen biolog, så du bör fråga någon som forskat i detta för närmare information.
Men ja, naturläran behöver skrivas om, eftersom den är ofullständig.
Kat
CITAT (Ophelia @ 19-12-2006, 19:04)
Har dock lite funderingar gällande inlägget under lär känna leken. Fråga nr 25 blir ju vad man tolkar det som oavsett sexuell ståndpunkt då det handlar om det motsatta könet. ALLT behöver inte handla om sex gällande kön.

Om det inte handlar om heterosexuellas syn på "det andra könet", varför skulle man då ens besvära sig om att specificera könet?
Kat
CITAT (Rapchic @ 19-12-2006, 19:05)

I Förlovningsannonser
På Bröllopsfoton
I Dödsurnor
När de pussas offentligt
I Tv-program
I Reklam
När det dansas pardans

det är ju bara gulligt

Ja, du har missförstått.

Det hela handlar om att heterosexuella manifesterar sin sexualitet HELA tiden - och det är inte fel i sig.

Problemet är att homosar som gör detsamma - eller kräver att bli sedda - allt för ofta ses som att de "gör en stor grej av det", "tjatar", "pratar om det hela tiden" etc.
När de i själva verket bara gör som alla andra! blink.gif

Man bör vara medveten om att det finns HB-personer överallt och inte ställa sådana frågor/säga sådana saker som FÖRUTSÄTTER att alla i närheten är heterosexuella.

Jag är ledsen att det ser ut på det viset - men det gör det.
Det sker på alla skolor och de flesta arbetsplatser varje dag. Ibland går det till och med till sådana extremer att folk kastas ut från krogar eller misshandlas.
Monica i Nässjö
CITAT (flaxss @ 19-12-2006, 21:14)

men att hålla i hand och annat sånt har med kärlek att göra tycker jag det som hetro kan det kan bögar ock lesbiska med göra . fast samhället kanske inte riktigt är framme än därvid som alla kan göra det men för förhoppnings vis kommer det . jag har läst bägge trådarna skulle egentligen inte skriva i denna men gjorde det nu och jag kan inte själv diskutera detta för jag har blivit förvirrad av vad det egentligen handlar om å allt ja typ . sen är det väl så som andra säger det är nåt som vi automatiskt gör skriver så vads er du hos det motsatta könet oki so whatever inte dör jag av det och jag har pojkvän då är jag bög men jag bryr mig inte min värld rasar inte ner för en sån sak . finns mycket värre saker i mitt liv som att man mördar bögar eller nåt annat .

egentligen bryr jag mig inte heller så mycket om vad ni tycker om detta mitt inlägg ska gå vidare till krukväxter nu

hejs hejs

Du är för härlig du Flaxx, precis rätt inställning har du . Och du gör alldeles rätt i att ägna dig åt dina krukväxter i stället för det ger mer tillfredställelse än en massa meningslöst tjafs som inte leder någon vart wub.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 21:29)
CITAT (Rapchic @ 19-12-2006, 19:05)

I Förlovningsannonser
På Bröllopsfoton
I Dödsurnor
När de pussas offentligt
I Tv-program
I Reklam
När det dansas pardans

det är ju bara gulligt

Ja, du har missförstått.

Det hela handlar om att heterosexuella manifesterar sin sexualitet HELA tiden - och det är inte fel i sig.

Problemet är att homosar som gör detsamma - eller kräver att bli sedda - allt för ofta ses som att de "gör en stor grej av det", "tjatar", "pratar om det hela tiden" etc.
När de i själva verket bara gör som alla andra! blink.gif

Man bör vara medveten om att det finns HB-personer överallt och inte ställa sådana frågor/säga sådana saker som FÖRUTSÄTTER att alla i närheten är heterosexuella.

Jag är ledsen att det ser ut på det viset - men det gör det.
Det sker på alla skolor och de flesta arbetsplatser varje dag. Ibland går det till och med till sådana extremer att folk kastas ut från krogar eller misshandlas.

så är det bögar och lesbiska riskerar mer för det är mer normalare att en man och kvinna kysser varann . men dom kan alla göra det men dom riskerar som sagt mer . men samhället går framåt tur för det och jag skiter i vad andra gör och har inga fördomar om andra ser jag två killar eller två flickor så bryr jag mig inte om dom är ett par eller kompisar . men som sagt samhället är som det är och det går framåt . men som i texter eller annat är det någ mer inpregat hur det ska vara jag själv hade någ med skrivit vad ser du hos det motsatta könet . för jag tänker så det motsatta könet är ett kön som inte är jag eller hur man ska förklara kanske andra tänker nåt annat . när jag svarade på den frågan svarade jag inte för en sexuell eller kärleks handling utan som en kompis relation därför skrev jag personen i helhet hade det stått vad ser du hos det samma kön då hade jag kanske skrivit ögon eller händer eller rumpa whatever . och min värld körde inte ihop sig bara för där var en sån fråga för jag tog den inte på det viset . jag tror inte andra bögar eller lesbiska bryr sig heller så mycket så länge dom inte blir nedslagna som där går framåt att man kan visa sina känslor mer utan att bli skadad .

jag hade inte orkat lägga ner tid på tjata om denna fråga vad ser du hos det motsatta könet .
Alexander-VG-zon3
CITAT (monka @ 19-12-2006, 21:51)
CITAT (flaxss @ 19-12-2006, 21:14)

hejs hejs

Du är för härlig du Flaxx, precis rätt inställning har du . Och du gör alldeles rätt i att ägna dig åt dina krukväxter i stället för det ger mer tillfredställelse än en massa meningslöst tjafs som inte leder någon vart wub.gif rolleyes.gif

jo men jag rädd i att jag kanske blir några inlägg till eller bara detta sista men annars så har jag så mycket roligare bland krukväxterna wub.gif

ska inte göra nåt stort av detta
Gossen Ruda
Jag funderar på att skriva ett inlägg om min inställning till saken men inte ikväll, är för trött. Kanske i morgon. Ladda upp för säkerhets skull, Kat. Du kommer möjligen att få användning av alla argument men tyvärr, inget biter på mig för min heterosköld är ogenomtränglig. rolleyes.gif laugh.gif
Kat
CITAT (flaxss @ 19-12-2006, 21:52)
så är det bögar och lesbiska riskerar mer för det är mer normalare att en man och kvinna kysser varann . men dom kan alla göra det men dom riskerar som sagt mer . men samhället går framåt tur för det och jag skiter i vad andra gör och har inga fördomar om andra ser jag två killar eller två flickor så bryr jag mig inte om dom är ett par eller kompisar . men som sagt samhället är som det är och det går framåt . men som i texter eller annat är det någ mer inpregat hur det ska vara jag själv hade någ med skrivit vad ser du hos det motsatta könet . för jag tänker så det motsatta könet är ett kön som inte är jag eller hur man ska förklara kanske andra tänker nåt annat . när jag svarade på den frågan svarade jag inte för en sexuell eller kärleks handling utan som en kompis relation därför skrev jag personen i helhet hade det stått vad ser du hos det samma kön då hade jag kanske skrivit ögon eller händer eller rumpa whatever . och min värld körde inte ihop sig bara för där var en sån fråga för jag tog den inte på det viset . jag tror inte andra bögar eller lesbiska bryr sig heller så mycket så länge dom inte blir nedslagna som där går framåt att man kan visa sina känslor mer utan att bli skadad .

jag hade inte orkat lägga ner tid på tjata om denna fråga vad ser du hos det motsatta könet .

Jag vet med säkerhet att det är många bi- och homosexuella som känner sig marginaliserade av det här. Många blir inte ens varse om HUR marginaliserade förrän de kommit till en viss punkt. Många blir förbannade då, men det ser jag som ett hälsotecken. Hellre arg än med känsla av mindrevärde, som många HBT-personer ofta bär. I synnerhet innan de kommit ut.

Självklart förstår jag att inte alla orkar engagera sig för att bidra till kampen och det tror jag att alla förstår. Men någon måste ju föra den också, liksom alla andra kamper i världen.
Men man väljer sina strider efter det som intresserar en.

(Det som stör mig är att många verkar ha rätt att bestämma över vad andra bör lägga sin energi på.)
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2006, 21:55)
Jag funderar på att skriva ett inlägg om min inställning till saken men inte ikväll, är för trött. Kanske i morgon. Ladda upp för säkerhets skull, Kat. Du kommer möjligen att få användning av alla argument men tyvärr, inget biter på mig för min heterosköld är ogenomtränglig. rolleyes.gif laugh.gif

Om du är säker i din sexualitet har du inget att frukta av det jag säger.
Piccante
CITAT (flaxss @ 19-12-2006, 21:52)
så är det bögar och lesbiska riskerar mer  för det är mer normalare att en man och kvinna kysser varann . men dom kan alla göra det men dom riskerar som sagt mer . men samhället går framåt  tur för det och jag skiter i vad andra gör och har inga fördomar om andra ser jag två killar eller två flickor så bryr jag mig inte  om dom är ett par eller kompisar . men som sagt samhället är som det är och det går framåt . men som i texter eller annat är det någ mer inpregat hur det ska vara jag själv hade någ med skrivit vad ser du hos det motsatta könet . för jag tänker så det motsatta könet  är ett kön som inte är jag eller hur man ska förklara kanske andra tänker nåt annat . när jag svarade på den frågan svarade jag inte för en sexuell eller kärleks handling utan som en kompis relation därför skrev jag personen i helhet hade det stått vad ser du hos det samma kön då hade jag kanske skrivit ögon eller händer eller rumpa  whatever . och min värld körde inte ihop sig bara för där var en sån fråga för jag tog den inte på det viset . jag tror  inte andra bögar eller lesbiska bryr sig heller så mycket så länge dom inte blir nedslagna som där går framåt att man kan visa sina känslor mer utan att bli skadad .

Jag vill gärna tro gott om folk, även om det ibland leder till att man blir besviken men jag vill utgå ifrån att folk är schysta hur naivt det än kan vara. Jag tror att vi människor i allmänhet ibland har svårt och rent av glömmer att i allt vi gör, allt vi säger och i allt vi skriver ska vi ta hänsyn till varenda minoritet som kan tänkas finnas. Jag tror inte att Anita som startade den första tråden hade något ont uppsåt eller ville bortse från någon när hon skrev om vad man ser hos det motsatta könet.
Så det är väldigt glädjande att du som är en av de som hade kunnat ta illa upp inte alls övertolkade ordvalet och läste in något annat mellan raderna.

Men enligt Kat så borde din värld rasa pga detta blink.gif. Men det är skönt att det finns de som kan ta det med ro.
Kat
CITAT (Leocarpus @ 19-12-2006, 22:05)
Men enligt Kat så borde din värld rasa pga detta  :blink:. Men det är skönt att det finns de som kan ta det med ro.

Nej, ett sådant påstående kan du inte finna av mig. Jag har sagt att många blir uppretade av detta. Det är värre att folk inte blir det, eftersom det betyder att man inte ens märker av hur samhällssystemet marginaliserar.

Det gör inte ont att tänka på minoriteter. I synnerhet inte minoriteter som är förbannat stora.
Det är ofta enkelt att veta när det är olämpligt att dra främlingsfientliga vitsar, eftersom man ofta kan notera om någon kan ta illa upp av det. Det är svårare att veta när någon inte är hetero. Därför får man räkna med att det ALLTID finns sådana i närheten.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte vad kat trodde men jag känner att det var lite av mig det startade har kanske fel . klart det kanske finns personer som inte gillar som den frågan men den frågan är ju en sån liten sak inget att bry sig över tycker jag kanske låter dum mot kat nu håller vist med h*n i en del . men jag är inte dom som tar illa vid eller nåt annat . jag uppfattade inte äns frågan på det viset .
det jag håller med är att det är synd att homosexuella inte kan visa till fult ut när dom går på stan för det kan hända saker som att bli nedslagen men som sagt av mig innan det går framåt i samhället . klart där finns många som inte bryr sig om där går två killar ihop men skulle man gå själv en dag i parken eller nåt annat och har man otur så kan nåt hända . men för en fråga som den är inget jag har nåt ont av . och jag tror inte att andra heller tar ont av den frågan . wub.gif
Kat
CITAT (flaxss @ 19-12-2006, 22:14)
och jag tror inte att andra heller tar ont av den frågan . wub.gif

Jag önskar du hade rätt i det. Men det har du tyvärr inte sad.gif
Piccante
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 22:14)
Det är ofta enkelt att veta när det är olämpligt att dra främlingsfientliga vitsar, eftersom man ofta kan notera om någon kan ta illa upp av det.

Nej, man ska inte notera om någon kan ta illa upp. Det är ALLTID olämpligt att vara främlingsfientlig!
Kat
CITAT (Leocarpus @ 19-12-2006, 22:18)
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 22:14)

Det är ofta enkelt att veta när det är olämpligt att dra främlingsfientliga vitsar, eftersom man ofta kan notera om någon kan ta illa upp av det.

Nej, man ska inte notera om någon kan ta illa upp. Det är ALLTID olämpligt att vara främlingsfientlig!

Det är alltid olämpligt att vara homofob också, men oberoende av det, så är det sämre att dra rasistiska skämt när det finns icke-svenskar i närheten. Det var min poäng.
Piccante
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 22:20)
Det är alltid olämpligt att vara homofob också, men oberoende av det, så är det sämre att dra rasistiska skämt när det finns icke-svenskar i närheten. Det var min poäng.

Fast det är väl ändå hyckleri? Är det verkligen mindre dåligt att vara lite smårasist när ingen som kan ta illa upp hör det? Personen i fråga (som skämtar) är väl lika inskränkt hela tiden eller, oavsett om någon hör det eller ej???
Kat
CITAT (Leocarpus @ 19-12-2006, 22:27)
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 22:20)

Fast det är väl ändå hyckleri? Är det verkligen mindre dåligt att vara lite smårasist när ingen som kan ta illa upp hör det? Personen i fråga (som skämtar) har väl lika inskränkt hela tiden eller oavsett om någon hör det eller ej???

Det må vara hyckleri, men en person som säger saker som gör en person illa, gör nästan alltid bäst i att vara tyst.

Självklart önskar jag mig en värld utan rasister, men det är en lite större fråga än den att i grunden goda människor släpper grodor, som folk mår dåligt av, för att de inte tänker sig för.
Pirum
Fascinerande tråd; folk är väldigt bra på att missförstå, övertolka eller vantolka smile.gif

Har redan glömt bort vad jag skulle skriva...men, jo, när vi i Sverige talar om "kön" så tänker vi väldigt fysiskt. Vi har samma ord för både den mentala tillhörigheten och den fysiska utrustningen liksom. Men vi vet att det finns personer som har känner en annan tillhörighet än vad som existerar fysiskt. Det är därför en del vill byta kön, andra vill bara bli accepterade som de är, utan att för den skull byta kön (utan bara exempelvis kläder). På engelska talar man i forskningen ofta om "gender" och "sex", där båda två på svenska översätts till "kön" vilket leder till missförstånd ibland. Därför talar man numera även på svenska om "gender" inom exempelvis genusforskningen, där "gender" då är den identitet man har, inte den kromosomuppsättning man råkar vara begåvad med. (Eller så har man nu skippat gender och kör med genus på svenska, vet ej)

Så även om vi har två olika fysiska kön (sex), om man generaliserar, så kan det finnas flera olika könstillhörigheter/variationer (gender).

Jag är avslutningsvis helt övertygad om att jag skulle reagera (i meningen notera det tydligt, inte peka finger och förolämpa) om jag såg två män tungkyssas på Avenyn. Skulle knappt notera om en kille och en tjej gjorde det. Ett tydligt exempel på hur jag själv är påverkad av heteronormen.
AnitaO
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 21:16)
Om det jag skriver har motsatt effekt på sig, så är det inte mitt fel, utan ditt eget. Du HAR möjlighet att reflektera över det jag skriver på ett objektivt sätt, men väljer att sätta upp försvarsgarden och känna dig hotad i din roll. Varför du känner dig hotad av att släppa in fler i din sfär är något jag skulle råda dig att tänka över grundligt. Speciellt med tanke på att det är helt fabricerat av dig själv.

Du bara vägrar att se att det finns mer än ditt sätt att tänka?
Det är ditt agerande som får motsatt effekt.
Du är helt besatt av ditt könstänkande.
Och det är förmodligen fler än jag som reagerar så, så därför är det inte mitt problem, utan ditt.

Varför skulle jag känna mig hotad?
Det är ju bara såna där fåniga uttalanden som folk ibland tar till när argumenten är slut.
Vad vet du för övrigt om vad som finns i min "sfär"?

CITAT (Kat @ 19-12-2006, 21:21)
Nej, det är inte osannolikt. Det finns alla möjliga kombinationer, som exempelvis XXY, YXX...
Jag är ingen biolog, så du bör fråga någon som forskat i detta för närmare information.

Fråga nån biolog?
Men det var ju du som kom med påståendet, så därför frågar jag dig.
Har dessa andra kön nåt namn?
AnitaO
CITAT (Kat @ 19-12-2006, 21:16)
Sedan skulle jag önska att du lägger dina förlöjligande kommentarer åt sidan. De hjälper inte diskussionen framåt.

Och på vilket sätt för du själv diskussionen framåt?
Du står ju bara och stampar på samma fläck, och vägrar att se att det kanske finns folk som inte bryr sig om vem andra människor väljer att hålla i handen.
Precis som andra skrivit tidigare i tråden, men det är ju som att hälla vatten på en gås. Det går ju helt enkelt inte in.
Det spelar ju ingen roll hur man än försöker förklara hur man tänker, du har ju alltid rätt ändå, och vet dessutom precis hur alla andra tänker också. blink.gif

CITAT (Kat @ 19-12-2006, 22:34)
Det må vara hyckleri, men en person som säger saker som gör en person illa, gör nästan alltid bäst i att vara tyst.

Kanske nåt även du borde ta till dig?
Kat
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 07:13)
Du bara vägrar att se att det finns mer än ditt sätt att tänka?
Det är ditt agerande som får motsatt effekt.
Du är helt besatt av ditt könstänkande.
Och det är förmodligen fler än jag som reagerar så, så därför är det inte mitt problem, utan ditt.

Varför skulle jag känna mig hotad?
Det är ju bara såna där fåniga uttalanden som folk ibland tar till när argumenten är slut.
Vad vet du för övrigt om vad som finns i min "sfär"?

CITAT (Kat @ 19-12-2006, 21:21)

Fråga nån biolog?
Men det var ju du som kom med påståendet, så därför frågar jag dig.
Har dessa andra kön nåt namn?

Naturligtvis vägrar jag inte att se att det finns flera sätt att tänka. Däremot kräver det en del insikter att ta till sig för att förstå vad jag talar om.

Dina argument har hittils mest handlat om allehanda förolämpningar. Jag vore tacksam ifall du kunde lämna dem därhän och diskutera sakfrågorna istället.
Min person är väldigt irrelevant i sammanhanget.

Eftersom jag inte kan regogöra för alla dessa könsvarianter, så hänvisar jag till någon som behärskar dem. Min kunskap om detta slutar i att de existerar. Vill du ha mera information får du söka upp den på annat håll.
Blomstertanten
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 08:44)
Varför kan vi inte bara se varandra som människor ? Det spelar ju egentligen ingen roll vilket kön  eller vilken läggning någon har !  Utom möjligen då vi söker en partner.

P

Måste vi verkligen dela in människor i fack ?   unsure.gif  Kanske är det där problemet egentligen ligger. Bara en tanke

Citerar mej själv , för det är ju egentligen det här det handlar om eller ????? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:41)
Eftersom jag inte kan regogöra för alla dessa könsvarianter, så hänvisar jag till någon som behärskar dem. Min kunskap om detta slutar i att de existerar. Vill du ha mera information får du söka upp den på annat håll.

Jag vill bara lite stillsamt påpeka att du inte direkt verkar vederhäftig om du framför åsikter om att nånting finns men överlåter åt andra att själva leta upp information om detta.
Kat
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 08:23)
Och på vilket sätt för du själv diskussionen framåt?
Du står ju bara och stampar på samma fläck, och vägrar att se att det kanske finns folk som inte bryr sig om vem andra människor väljer att hålla i handen.
Precis som andra skrivit tidigare i tråden, men det är ju som att hälla vatten på en gås. Det går ju helt enkelt inte in.
Det spelar ju ingen roll hur man än försöker förklara hur man tänker, du har ju alltid rätt ändå, och vet dessutom precis hur alla andra tänker också. blink.gif

Hittils är de argument du personligen fört fram väldigt begränsade till rena personangrepp som har ytterst lite med ämnet att göra.
Du får gärna delta i diskussionen med dina erfarenheter och tankar om du har intentionen att förmedla och reflektera.
Kat
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 08:42)
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 08:44)
Varför kan vi inte bara se varandra som människor ? Det spelar ju egentligen ingen roll vilket kön  eller vilken läggning någon har !  Utom möjligen då vi söker en partner.

P

Måste vi verkligen dela in människor i fack ?   unsure.gif  Kanske är det där problemet egentligen ligger. Bara en tanke

Citerar mej själv , för det är ju egentligen det här det handlar om eller ????? unsure.gif

Så sant.

Vi har en grundläggande förmåga att sortera. Det behöver vi för att förstå vår omgivning. Men vissa normer får de människor som inte passar in i mallen att stå utanför. Det är inte bra.
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 08:46)
Jag vill bara lite stillsamt påpeka att du inte direkt verkar vederhäftig om du framför åsikter om att nånting finns men överlåter åt andra att själva leta upp information om detta.

Du kan välja att tro på mig, låta bli att tro på mig eller kontrollera om uppgiften är sann.
Det är ditt eget intresse som styr detta. Mig kvittar det vilket.

Sedan kan vi för formens skull tala om att det var en sakupplysning, inte en åsikt.
AnitaO
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:41)
Naturligtvis vägrar jag inte att se att det finns flera sätt att tänka. Däremot kräver det en del insikter att ta till sig för att förstå vad jag talar om.

Dina argument har hittils mest handlat om allehanda förolämpningar. Jag vore tacksam ifall du kunde lämna dem därhän och diskutera sakfrågorna istället.
Min person är väldigt irrelevant i sammanhanget.

Ja, såklart. Tänkte nästan att det är du som står för insikten.
Jag kan inte se att du har särskilt mycket stöd för dina synpunkter i den här diskussionen.
Kan det vara så att det helt enkelt är du som behöver lite insikt?

Vad gäller förolämpningar, så var det du som började med ditt ohyggligt klantiga beteende i lära-känna-tråden.

Nej, att du inte kan redogöra för alla dessa könsvarianter, det förstår jag iofs.
Frågan är om dom finns.
Men om du nu inte kan redogöra för dom själv, så kanske du kan hänvisa till någon källa som kan göra det i stället.
AnitaO
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 08:50)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 08:46)

Du kan välja att tro på mig, låta bli att tro på mig eller kontrollera om uppgiften är sann.
Det är ditt eget intresse som styr detta. Mig kvittar det vilket.

Det var riktigt dåligt Kat.
Nog måste man väl åtminstone kunna hänvisa till en källa för ett sånt påstående.
"Mig kvittar det vilket ....." blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon