|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:05) Det som jag citerade när jag ställde frågan. Om att du var dålig på att snickra och vad det nu var .... Det sakliga i just det inlägget var väl att jag är bra på vissa saker, andra är bra på annat.
Sen kan man ju ifrågasätta också att du gör dig till talesperson för RFSL eftersom du skrev att du har varit aktiv. Det tolkar jag som att du inte längre är invald i dess styrelse. Medlemmarna väljer väl sina talespersoner på kongress eller liknande?
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:12) CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:05) Det som jag citerade när jag ställde frågan. Om att du var dålig på att snickra och vad det nu var ....
Det sakliga i just det inlägget var väl att jag är bra på vissa saker, andra är bra på annat. Ja, och det var väl också det enda sakliga i det inlägget Det gäller att hitta guldkornen.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:16) Sen kan man ju ifrågasätta också att du gör dig till talesperson för RFSL eftersom du skrev att du har varit aktiv. Det tolkar jag som att du inte längre är invald i dess styrelse. Medlemmarna väljer väl sina talespersoner på kongress eller liknande? Alla medlemmar i RFSL är talespersoner i viss mån. Alla tycker inte lika, men förbundets grundläggande åsikter är demokratiskt framtagna. Mina åsikter skiljer sig inte ifrån dem. Men jag ser mig inte som representant för RFSL när jag talar om detta, utan som representant för alla dem som förminskas av heterosexnormen. Jag vet vad det beror på. Sedan är det fullt möjligt att ha en avvikande åsikt och att diskutera denna och varför man tycker annorlunda. När man gör det får man motargument, som i vilken annan diskussion som helst.
Blomstertanten
20-12-2006, 10:24
CITAT Kärnfrågan för RFSL är att arbeta mot den heterosexuella normen i samhället, heteronormativiteten. Denna norm, som utgår från att det bara finns ett sätt att vara och leva ligger till grund för den diskriminering och särbehandling som fortfarande råder mot homosexuella, bisexuella och transpersoner. Det här hittade jag ! Måste faktiskt säga att jag inte riktigt kan förstå formuleringen arbeta mot den heterosexuella normen Det är ju ungefär som att säga att alla heterosexuella är fienden Vore enligt mitt sätt att se bättre att arbeta för tex förändrade normer !!!
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:18) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:12) CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 10:05) Det som jag citerade när jag ställde frågan. Om att du var dålig på att snickra och vad det nu var ....
Det sakliga i just det inlägget var väl att jag är bra på vissa saker, andra är bra på annat. Ja, och det var väl också det enda sakliga i det inlägget Det gäller att hitta guldkornen. Det övriga sakliga var att du fortfarande sysslar med smutskastning istället för diskussion. Samt att jag inbjuder till just detta samtal. Med ett tre meningar långt inlägg kan jag sällan uppbringa så mycket mer saklighet än så.
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 10:24) Det här hittade jag ! Måste faktiskt säga att jag inte riktigt kan förstå formuleringen arbeta mot den heterosexuella normen Det är ju ungefär som att säga att alla heterosexuella är fienden Vore enligt mitt sätt att se bättre att arbeta för tex förändrade normer !!! Man kan fundera över retoriken i skrivelsen, men grundkärnan är att heteronormen är dominerande och det vill man få bort. Det är normen som är fienden, inte alla heterosexuella. Många HBT-personer är också med och stödjer heterosexnormen, precis som många kvinnor är med och stödjer patriarkatet. För att dra en parallell.
Blomstertanten
20-12-2006, 10:42
Men sådana formuleringar gör ju att det ser ut som man utnämner andra till fienden !
I stället kanske man skulle tala om jämlikhet !!!!! För det är ju det det handlar om egentligen !
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:31) Många HBT-personer är också med och stödjer heterosexnormen, precis som många kvinnor är med och stödjer patriarkatet. För att dra en parallell. Bra parallell. Fast själv undrar jag om inte heteronormen är starkare än patriarkatet idag, jag undviker att snacka om patriarkat när jag diskuterar feminism eftersom ordet är så arkaiskt (även om det fortfarande finns skäl att använda det). Ofta förbannar jag min feghet när jag hör skämt om homosexuella exv på arbetsplatser. En sådan här tråd gör mig lite modigare tror jag. Jag menar, om inte JAG vågar säga till om jag upprörs, hur ska då en som är direkt utsatt för skämtet våga? För övrigt tycker jag att RFSL (som jag alls icke sympatiserar med i alla frågor, eller är medlem i) har lyckats med en rätt ok formulering. (Den citerade i inlägg ovan på sidan). Helt ok att arbeta mot en norm utan att för den skull vilja införa andra normer.
Blomstertanten
20-12-2006, 10:55
CITAT (Pirum @ 20-12-2006, 10:48) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:31) Många HBT-personer är också med och stödjer heterosexnormen, precis som många kvinnor är med och stödjer patriarkatet. För att dra en parallell. Bra parallell. Fast själv undrar jag om inte heteronormen är starkare än patriarkatet idag, jag undviker att snacka om patriarkat när jag diskuterar feminism eftersom ordet är så arkaiskt (även om det fortfarande finns skäl att använda det). Ofta förbannar jag min feghet när jag hör skämt om homosexuella exv på arbetsplatser. En sådan här tråd gör mig lite modigare tror jag. Jag menar, om inte JAG vågar säga till om jag upprörs, hur ska då en som är direkt utsatt för skämtet våga? För övrigt tycker jag att RFSL (som jag alls icke sympatiserar med i alla frågor, eller är medlem i) har lyckats med en rätt ok formulering. (Den citerade i inlägg ovan på sidan). Helt ok att arbeta mot en norm utan att för den skull vilja införa andra normer. Så man ska alltså inte ha några normer alls ? Jag trodde det gick ut på att förändra normerna inte ta bort dom helt ! Ett helt normlöst samhälle ? Är inte det detsamma som anarki ?
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 11:31) Man kan fundera över retoriken i skrivelsen, men grundkärnan är att heteronormen är dominerande och det vill man få bort. Det är normen som är fienden, inte alla heterosexuella.
Många HBT-personer är också med och stödjer heterosexnormen, precis som många kvinnor är med och stödjer patriarkatet. För att dra en parallell. Men är det inte fullt naturligt att heteronormen är dominerande - det är ju så många fler som är heterosexuella!!??
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:23) Men jag ser mig inte som representant för RFSL när jag talar om detta, utan som representant för alla dem som förminskas av heterosexnormen. Jag vet vad det beror på. Grejen är att du inte ser hur du själv förminskar andra personer som inte har samma norm som du. Ta t.ex. det spydiga svaret som Reserv fick angående sin dotter. Det var "förminskande" i allra högsta grad. Och precis som Stina säger, så är det ganska självklart att heteronormen dominerar. Det är ju så många fler människor som lever efter den normen.
Gossen Ruda
20-12-2006, 11:15
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:11) CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 10:04) Människan har två kön, man och kvinna. Sen finns det givetvis tillfällen där det på något sätt blivit fel. Det finns exempelvis kromosomförändringar som gör att det inte är 100 % det ena eller det andra, men att kalla dessa naturens misstag för andra kön är felaktigt. Det finns sjukdomar och det finns normala avvikelser. Vad och vilka olika könsvarianter som är beräknade som vilket vet jag inte. Vet du själv vad du har för kromosomuppsättning? Jag vet inte min. Normal avvikelse????? Beträffande min kromosomuppsättning så är den nog normal, jag är man och gillar kvinnor.
kerstin z5-6
20-12-2006, 11:22
Men är det inte fullt naturligt att heteronormen är dominerande - det är ju så många fler som är heterosexuella!!?? " Kanske inte ? vet vi det ? Det kan ju i så fall jämföras med men är det inte naturligt att : män är normen , de har ju mycket starkare röster ?" alla läkemedel utprovas på män ,(80 kg 180 cm ) att män har ledande positioner -det finns ju så många män som är chefer, som väljer andra män .. osv att män har högre löner Jag tror inte heller att något ont uppsåt fanns i allt som skapade tråden . men diskussionen i sig är intressant , och kan -enligt mej mycket väl jämföras med ett genusperspektiv -även om det inte är riktigt samma sak . I övrigt tycker jag att Pirum har sagt det mesta, som jag också skriver under på Det är alltid bra att bli påmind om saker som inte alltid är självklara, eftersom man själv inte berörs av just dem . Ibland är det tom nyttigt att ta ett annat par glasögon på sig och försöka se världen ur någon annans perspektiv och alla tillhör ju på något sätt en minoritet , i alla fall i något sammanhang under livet ....
Hannele
20-12-2006, 12:06
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 11:15) jag är man och gillar kvinnor. :lol: Det var något nytt!  CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2006, 11:22) men är det inte naturligt att : män är normen , de har ju mycket starkare röster ?" alla läkemedel utprovas på män ,(80 kg 180 cm ) att män har ledande positioner -det finns ju så många män som är chefer, som väljer andra män .. osv att män har högre löner Precis!
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 11:08) Grejen är att du inte ser hur du själv förminskar andra personer som inte har samma norm som du. Ta t.ex. det spydiga svaret som Reserv fick angående sin dotter. Det var "förminskande" i allra högsta grad. Kat anser sig tydligen ha rätt att trampa ner alla andra i sin iver att framhäva de homosexuella.
Ophelia
20-12-2006, 16:02
Kat, ärligt talat. Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du vill ha fram? Vad vill du säga som du upplever att flertalet av oss andra odlaiter inte har en aning om?
Rapchic
20-12-2006, 16:12
ok nu hittar jag inte svaret på det jag skriev men jaja
det som upprörde mig var att du kat drog alla hetrosexuella över en kant hetrosexuella blev mer eller mindre alla kallade för homofober som försöker trycka ner homosexuella genom att visa öppet att man älskar en av motsatt kön det gör mig både arg och ledsen för jag åtminståne gillar inte att bli kallad saker jag inte är
när så många kan läsa det som man skriver (som här på internet) så finns det alltid folk som kan ta illa upp eller bli arg eller ledsen för man skriver jag har sagt det förut och jag säger det igen vi är alla olika, och alla reagerar olika man kan inte skriva så att alla tycker det är bra men man kan försöka varesej man är hetro, bi eller homosexuell
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2006, 12:22) Men är det inte fullt naturligt att heteronormen är dominerande - det är ju så många fler som är heterosexuella!!?? "
Kanske inte ? vet vi det ?
Det kan ju i så fall jämföras med men är det inte naturligt att : män är normen , de har ju mycket starkare röster ?" alla läkemedel utprovas på män ,(80 kg 180 cm ) att män har ledande positioner -det finns ju så många män som är chefer, som väljer andra män .. osv att män har högre löner Jag menade och skrev inte att jag tycker att det är bra, bara att det är en naturlig följd av att dom heterosexuella är fler. Och att vi är fler får man väl anta, annars skulle vi väl inte vara så himla många här på jorden.... Om det inte går omkring en massa homosexuella och låtsas att dom är heterosexuella. Och det har jag svårt att tänka mej, själv skulle jag inte klara av att spela homosexuell och leva så i alla fall. Men vem vet, jag kanske har fel....
ullislerum
20-12-2006, 16:40
Det jag tror att du, kat, borde förstå och ta till dej är, att alla vi som svarar dej INTE ÄR MOT DEJ OCH DEN HOMOSEXUELLA BEFOLKNINGEN! Det verkar som att du krigar med allt och alla. Jag, och säkert många med mej förstår vad du menar. Det är ingen här som är mot vare sej dej eller alla homosexuella! Men när du kommer med påhopp och hävdar saker om oss heterosexuella, så som att vi manifesterar vår kärlek tex så får du räkna iskallt med att vi OCKSÅ blir förbannade, det har du inte patent på.
Det finns ett bra begrepp, tycker jag, som lyder; måla inte fan på väggen! Man behöver inte se det negativa i allt. Du hade t ex kunna (i lära-känna-tråden) bara gjort ett tillägg till den, för dej, känsliga frågan, att- eftersom jag inte tittar på det motsatta könet svarar jag därför att; det första jag lägger märke till hos mitt kön är.. så hade du verkligen visat din ståndpunkt, men på ett trevligt och tydligt sätt!
Kriga inte med oss, om du hade, på ett sunt sätt, lagt fram dina åsikter så hade du fått mer respekt, tror jag, i allafall av mej!
En fridfull jul önskar jag dej och alla andra m v h //U
CITAT (ullislerum @ 20-12-2006, 17:40) En fridfull jul önskar jag dej och alla andra m v h //U Jag önskar detsamma!
Rapchic
20-12-2006, 21:04
vill be om ursäkt om du (kat) har tagit illa vid dig (vet inte om du har det men oftast är jag för trött eller för okoncentrerad för att hålla reda på vad jag har skrivit redan eller inte) anledningen jag började skriva var för att jag blev arg och ledsen när du säger att jag provoserar och visar maktbetende över homosexuella när jag pussar min pojkvän på stan ok nu har jag glömt vad jag mer skulle skriva
CITAT (Rapchic @ 20-12-2006, 21:04) vill be om ursäkt om du (kat) har tagit illa vid dig (vet inte om du har det men oftast är jag för trött eller för okoncentrerad för att hålla reda på vad jag har skrivit redan eller inte) anledningen jag började skriva var för att jag blev arg och ledsen när du säger att jag provoserar och visar maktbetende över homosexuella när jag pussar min pojkvän på stan ok nu har jag glömt vad jag mer skulle skriva  Var inte ledsen, Rapchic. Om du pussar din pojkvän är det för att förmedla ett budskap till honom, ingen annan. Du talar om för honom hur mycket han betyder för dig. Om andra tittar på är det deras ensak och blir de upprörda av det de ser är det deras problem - INTE ditt. Ditt budskap (pussen) var ämnad åt honom - INTE dem.
Fizzgigg
20-12-2006, 21:56
CITAT (Rapchic @ 20-12-2006, 21:04) anledningen jag började skriva var för att jag blev arg och ledsen när du säger att jag provoserar och visar maktbetende över homosexuella när jag pussar min pojkvän på stan Jag tycker du ska pussa på din pojkvän precis så mycket du vill. Hur man än vänder och vrider på det finns det för lite kärlek och ömhet i världen och när man har möjligheten att visa att det finns, då ska man göra världen till en trevligare plats. En del blir illa berörda när mammor ammar sina små barn på offentlig plats. En del när någon pussar på någon annan människa av samma kön medan en del uppenbarligen blir det när det pussar på det motsatta könet. Det tycker jag är helt och hållet deras problem. Jag tänker i alla fall inte sluta pussa min käresta oavsett var vi är. Om andra blir störda av det struntar jag i det (såvida det inte är min käresta förstås). Om några tycker att det är trevligt och börjar pussa på sin käresta, oavsett kön, tummen upp, då har vi vunnit en liten seger. Kan inte alla som vill, och ju fler vi blir desto bättre är det, sprida lite julstämning och värme genom att minst en gång senast julafton pussa vår käresta på offentlig plats? Visa alla som inte tycker om offentliga pussar att vi inte bryr oss! Låt oss sprida lite hjärtevärme, det är ju snart jul!  Vad säger du, Rapchic, kommer du att göra det? Bara för det ska jag träna lite just nu.
CITAT (Fizzgigg @ 20-12-2006, 21:56) CITAT (Rapchic @ 20-12-2006, 21:04) anledningen jag började skriva var för att jag blev arg och ledsen när du säger att jag provoserar och visar maktbetende över homosexuella när jag pussar min pojkvän på stan Jag tycker du ska pussa på din pojkvän precis så mycket du vill. Hur man än vänder och vrider på det finns det för lite kärlek och ömhet i världen och när man har möjligheten att visa att det finns, då ska man göra världen till en trevligare plats. En del blir illa berörda när mammor ammar sina små barn på offentlig plats. En del när någon pussar på någon annan människa av samma kön medan en del uppenbarligen blir det när det pussar på det motsatta könet. Det tycker jag är helt och hållet deras problem. Jag tänker i alla fall inte sluta pussa min käresta oavsett var vi är. Om andra blir störda av det struntar jag i det (såvida det inte är min käresta förstås). Om några tycker att det är trevligt och börjar pussa på sin käresta, oavsett kön, tummen upp, då har vi vunnit en liten seger. Kan inte alla som vill, och ju fler vi blir desto bättre är det, sprida lite julstämning och värme genom att minst en gång senast julafton pussa vår käresta på offentlig plats? Visa alla som inte tycker om offentliga pussar att vi inte bryr oss! Låt oss sprida lite hjärtevärme, det är ju snart jul!  Vad säger du, Rapchic, kommer du att göra det? Bara för det ska jag träna lite just nu.  Jag ställer upp!!
Rapchic
20-12-2006, 22:11
ni är då gulliga tänkte bara säga att jag inte ber om förlåtelse pga att jag pussar min pojkvän (och jag behöver inte förklara för det har ni gjort så bra) utan om jag har sagt något i denna tråd som har gjort Kat ledsenpga koncentrationssvårigheter och dåligt minne minns inte jag exakt vad jag har skrivit och var
Gossen Ruda
20-12-2006, 22:15
Jag har beslutat mig för att inte skriva något här, det är ju snart jul. Alla vet väl vad jag anser om sexuella avvikelser.
CITAT (Rapchic @ 20-12-2006, 21:04) ....när du säger att jag provoserar och visar maktbetende över homosexuella när jag pussar min pojkvän på stan.... Nej, det gör du verkligen inte. Du manifesterar din kärlek till din älskade.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 22:15) Jag har beslutat mig för att inte skriva något här, det är ju snart jul.  Jag tror jag håller med. Det är snart Jul.
CITAT (Kat @ 20-12-2006, 09:42) Jag har varit representant för RFSL i flera år. Jag vet vad jag talar om. Jag tycker att om man säger sig representera RFSL så ska man tala om vem man är och inte skriva anonymt.
malin72
20-12-2006, 23:08
tänkte inte skriva i tråden men jag måste bara säga att jag tycker att du sätter idiotstämplar på mångas pannor här....... jag tycker att alla är lika värda (hm förutom mördare pedofiler samt några fler) annars så har alla lika värde... att kunna lyssna på vad andra tycker och känner är för mig ett absolut sätt att leva, kunna finna att folkt ser olika på saker och ting...där av vill jag inte prata politik att ta in andras åsikter även om man inte håller med måste man annars får man leva i sin lilla bubbla,men då måste man också låta andra säga vad dom tycker.... jag var på rfsl i gymnasietiden och gjorde ett stort jobb som sen redovisades...lite lärde jag mig sen hur du går på ang Reservs dotter tycker jag är oförskämt... du säger att man inte ska döma andra för hudfärg sexuell läggning mm men du är väldigt snabb att döma andra själv lever jag ihop med en från ett annat land så visst har jag tagit min del av härvan när folk vände sig emot mig för att jag inte valde att leva med en svensk.... men jag ser det så här tyck som ni vill, jag är den jag är, står för vad jag känner och tycker och ni som inte vill ta det...jaha ingen större förlust för mig
Anki på Öland
20-12-2006, 23:25
Tycker Kat verkar vara den med mest fördomar. Framför allt mot alla icke-homosexuella. Anki
Blomstertanten
21-12-2006, 09:03
CITAT (Fizzgigg @ 20-12-2006, 21:56) Kan inte alla som vill, och ju fler vi blir desto bättre är det, sprida lite julstämning och värme genom att minst en gång senast julafton pussa vår käresta på offentlig plats? Visa alla som inte tycker om offentliga pussar att vi inte bryr oss! Låt oss sprida lite hjärtevärme, det är ju snart jul!  :wub: Vad säger du, Rapchic, kommer du att göra det? Bara för det ska jag träna lite just nu. :) Nu känner jag mej faktiskt lite osynliggjord ! Jag har ingen käresta ! Lugn ! Skojar bara !:P Pussas på allt ni orkar Jag ska genast springa ut o leta på nån att pussa
CITAT (malin72 @ 20-12-2006, 23:08) tänkte inte skriva i tråden men jag måste bara säga att jag tycker att du sätter idiotstämplar på mångas pannor här....... jag tycker att alla är lika värda (hm förutom mördare pedofiler samt några fler) annars så har alla lika värde...
att ta in andras åsikter även om man inte håller med måste man annars får man leva i sin lilla bubbla,men då måste man också låta andra säga vad dom tycker....
jag var på rfsl i gymnasietiden och gjorde ett stort jobb som sen redovisades...lite lärde jag mig
sen hur du går på ang Reservs dotter tycker jag är oförskämt...
du säger att man inte ska döma andra för hudfärg sexuell läggning mm men du är väldigt snabb att döma andra Jag tycker du borde läsa mina inlägg en gång till, ifall du tolkar dem så. Jag "går inte alls på" om någons dotter. Jag skrattade åt en oförskämdhet, det är allt. Säg mig VAR jag har dömt någon annan är du snäll, för jag kan inte finna ett enda sådant inlägg från mig.
CITAT (Blomstertanten @ 20-12-2006, 10:42) Men sådana formuleringar gör ju att det ser ut som man utnämner andra till fienden !
I stället kanske man skulle tala om jämlikhet !!!!! För det är ju det det handlar om egentligen ! Jag förstår att vissa kan tolka det så, om man med heteronorm tror att man menar heterosexuella. Nu är det inte alls samma sak, utan normen är ett fenomen som man vill bekämpa, inte enskilda individer.
CITAT (stina @ 20-12-2006, 10:57) Men är det inte fullt naturligt att heteronormen är dominerande - det är ju så många fler som är heterosexuella!!?? Till att börja med vet vi inte hur många som är heterosexuella. Det KAN vara en majoritet, men det är inte säkert att det är så. Normen får oss i alla fall att tro så. Om vi ponerar att 10% skulle vara homosexuella, borde rimligen åtminstone tio procent av all reklam, alla diskussioner, alla tv-program etcetera speglas av detta. Det gör det inte alls. Jag har roat mig några gånger med att kategorisera artiklar och annonser i random tidskrift. Av de som inte är neutrala, är en överväldigande majoritet heterosexnormativa.
CITAT (AnitaGg @ 20-12-2006, 11:08) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:23) Men jag ser mig inte som representant för RFSL när jag talar om detta, utan som representant för alla dem som förminskas av heterosexnormen. Jag vet vad det beror på. Grejen är att du inte ser hur du själv förminskar andra personer som inte har samma norm som du. Ta t.ex. det spydiga svaret som Reserv fick angående sin dotter. Det var "förminskande" i allra högsta grad. Och precis som Stina säger, så är det ganska självklart att heteronormen dominerar. Det är ju så många fler människor som lever efter den normen. Spydigt svar på en spydig kommentar. Hennes åsikt användes för att trycka på vad RFSL tycker - mot mina uppgifter. Är inte det spydigt, så säg?
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:08) utan normen är ett fenomen som man vill bekämpa, inte enskilda individer. konstigt att du säger så... tycker nog mera att du försöker BYTA norm, så det som är minoritetsnorm blir gällande norm istället du har redan i dina försök, att omvända normaliteten gjort minoriteterna till avvikare, genom att klassa in dom i "vi" och "dom" redan där sätter du gränsen för "människor" som vi trots allt är, oavsett sexuell läggning eller etniskt ursprung. börja med att se alla som människor istället, och ta inte för givet, att en kvinna och en man som håller handen på stan, befäster en norm eller sexualitetstillhörighet. dom kan vara vänner också. eller tro inte att två tjejer som håller handen, automatiskt är lesbiska, dom kan vara vänninor. med ditt sätt att genast katalogisera människor, gör du alla en otjänst dina egna iaktagelser, om hur "andra" är, är den största fördomen av en som enligt sig själv, inga fördomar har.
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:13) Om vi ponerar att 10% skulle vara homosexuella, borde rimligen åtminstone tio procent av all reklam, alla diskussioner, alla tv-program etcetera speglas av detta. Det gör det inte alls. För mig så får gärna all reklam rikta sig till homosexuella. Har absolut inga problem med det. (är trött på all reklam som finns i TV-kanaler, på nätet, i brevlådan etc)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 11:15) CITAT (Kat @ 20-12-2006, 10:11) CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 10:04) Människan har två kön, man och kvinna. Sen finns det givetvis tillfällen där det på något sätt blivit fel. Det finns exempelvis kromosomförändringar som gör att det inte är 100 % det ena eller det andra, men att kalla dessa naturens misstag för andra kön är felaktigt. Det finns sjukdomar och det finns normala avvikelser. Vad och vilka olika könsvarianter som är beräknade som vilket vet jag inte. Vet du själv vad du har för kromosomuppsättning? Jag vet inte min. Normal avvikelse????? Beträffande min kromosomuppsättning så är den nog normal, jag är man och gillar kvinnor.  Om du läste vad jag skrev innan, så är det många saker som väger in när man kategoriserar ett kön. Din sexuella läggning, könsdelar och personliga uppfattning är bara några av dem. Visst kan man förmoda att du hör till de flesta, men det är långt ifrån säkert. Normala avvikelser är sådana som förekommer med jämn spridning i en art, ungefär så som att en av tio möss får annan färg än brun (obs! exempel. Vet inte vilka avvikelser som förekommer bland möss).
En nyfiken fråga, Kat. Jag tyckte mig utläsa att du inte längre är aktiv inom RFSL. Hur kommer det sig? Du verkar sitta på så många åsikter och tankar som du vill föra ut - då borde RFSL vara intresserade av att ha dig på plats inom föreningen, kan jag tycka.
CITAT (pejori @ 21-12-2006, 09:15) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:08) utan normen är ett fenomen som man vill bekämpa, inte enskilda individer. konstigt att du säger så... tycker nog mera att du försöker BYTA norm, så det som är minoritetsnorm blir gällande norm istället du har redan i dina försök, att omvända normaliteten gjort minoriteterna till avikare, genom att klassa in dom i "vi" och "dom" Varför tycker du det? Det finns inget i mina inlägg som tyder på detta. Däremot har jag dementerat det flera gånger. Jag har inte klassat några som "vi" eller "dom" gällande sexualitet. Jag har överhuvudtaget inte nämnt min.
CITAT (Scrollan @ 21-12-2006, 09:20) En nyfiken fråga, Kat. Jag tyckte mig utläsa att du inte längre är aktiv inom RFSL. Hur kommer det sig? Du verkar sitta på så många åsikter och tankar som du vill föra ut - då borde RFSL vara intresserade av att ha dig på plats inom föreningen, kan jag tycka. Brände ut mig.
CITAT (Anki på Öland @ 20-12-2006, 23:25) Tycker Kat verkar vara den med mest fördomar. Framför allt mot alla icke-homosexuella. Anki Definiera tack.
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2006, 11:22) och alla tillhör ju på något sätt en minoritet , i alla fall i något sammanhang under livet ....  Tyckte bara att det här var så bra att det behövde citeras!
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:22) CITAT (pejori @ 21-12-2006, 09:15) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:08) utan normen är ett fenomen som man vill bekämpa, inte enskilda individer. konstigt att du säger så... tycker nog mera att du försöker BYTA norm, så det som är minoritetsnorm blir gällande norm istället du har redan i dina försök, att omvända normaliteten gjort minoriteterna till avikare, genom att klassa in dom i "vi" och "dom" Varför tycker du det? Det finns inget i mina inlägg som tyder på detta. Däremot har jag dementerat det flera gånger. Jag har inte klassat några som "vi" eller "dom" gällande sexualitet. Jag har överhuvudtaget inte nämnt min. det är den enda sexualitet du inte har nämnt nej... för övrigt har jag inget mera att säga i denna tråd, då jag tycker att din argumentationsteknik lämnar en del övrigt att önska kan endast utröna en mycket enkelspårig syn på, att samhället genast har normaliserat alla till heterosexuella, vilket inte är fallet
CITAT (Ophelia @ 20-12-2006, 16:02) Kat, ärligt talat. Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du vill ha fram? Vad vill du säga som du upplever att flertalet av oss andra odlaiter inte har en aning om? Att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor.
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:24) CITAT (Scrollan @ 21-12-2006, 09:20) En nyfiken fråga, Kat. Jag tyckte mig utläsa att du inte längre är aktiv inom RFSL. Hur kommer det sig? Du verkar sitta på så många åsikter och tankar som du vill föra ut - då borde RFSL vara intresserade av att ha dig på plats inom föreningen, kan jag tycka. Brände ut mig. Du kände alltså att du inte fick stöd av dina kolleger inom föreningen, för ditt arbete?
CITAT (pejori @ 21-12-2006, 09:26) det är den enda sexualitet du inte har nämnt nej... för övrigt har jag inget mera att säga i denna tråd, då jag tycker att din argumentationsteknik lämnar en del övrigt att önska kan endast utröna en mycket enkelspårig syn på, att samhället genast har normaliserat alla till heterosexuella, vilket inte är fallet  Nej, jag har ju inte det. Då har du inte läst de inlägg där jag skriver att nästan alla - oberoende på sexuell läggning - är med och upprätthåller normen. Jag föreslår att du själv för din argumentation på sakfrågor istället för hur jag som person är och beter mig, så blir det extremt mycket lättare att föra en begriplig argumentation. Jag själv är i det här sammanhanget oviktig.
problemet är, att du inte argumenterar...du propagerar... det är en milsvid skillnad på det  och har inte med ett ord, nämnt något om beteende, endast teknik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|