|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
evelina
22-12-2006, 06:20
Precis ALLA får vara med.
Ophelia
22-12-2006, 06:39
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:28) CITAT (Ophelia @ 20-12-2006, 16:02) Kat, ärligt talat. Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du vill ha fram? Vad vill du säga som du upplever att flertalet av oss andra odlaiter inte har en aning om? Att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. Tycker inte det var ett svar på min fråga. Vad är det du är ute efter egentligen? Det är ju inte alls att sitta och förklara för oss att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. DET är jag ganska övertygad om att många odlaiter inte alls finner överraskande. Finns ju mycket i vårt samhälle där normer osynliggör människor. Av erfarenhet vet jag att bisexuella inte ses med så blida ögon av varje homosexuell, att det bland homosexuella finns osynliga normer mellan könen, precis som det finns i övriga samhället (mannen norm och kvinnan avviker). Så min fråga återigen VAD är det du vill med dina inlägg EGENTLIGEN?
Blomstertanten
22-12-2006, 06:43
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 22:13) Jag tycker det är rätt tråkigt att det är så många på det här forumet som inte kan få sina åsikter ifrågasatta utan att tala om brist på respekt. Vad är ett diskussionsforum till för om inte för att argumentera och diskutera?
Det är synd att det verkar vara så pass vanligt att folk har svårt att skilja på att respektera människor och respektera åsikter. Ska man respektera någons åsikter är det ingen idé att diskutera. Då blir det bara en redovisning av tyckande. Jag kan inte förstå att man inte kan respektera någon annans åsikter trots att man inte håller med Man kan diskutera och ha olika mening om saker men respektera den andras åsikter ! Det gör man genom att bland annat åtminstonde försöka sätta sig in i hur och varför den andra tycker och tänker som den gör !
Nu riktar jag mig inte till någon specifik person, men den här tråden är verkligen ett under av missförstånd (förhoppningsvis(?) oavsiktliga?), nästan så man måste skratta. Fast det orkar jag inte vid denna timme. Dock, det är ju glädjande att det inte finns alls lika många homofober här i tråden som i verkliga livet.
Tillägg : måste inflika att jag själv såklart inte är perfekt. Det är lätt att uppfattas som att man sätter sig på höga hästar så fort man diskuterar fördomar, dolda eller ej, moral, etik, etc. Jag har säkert mängder med fördomar på alla möjliga sätt, men jag försöker sopa bort de värsta av dem.
Jag tror faktiskt inte det finns så många homofober i samhället som en del tror. Bara det inte handlar om mej själv. Om jag tänker mej själv in i ett förhållande med en annan kvinna och homofob betyder " att känna avsmak" - ja DÅ är jag homofob. Men så länge det inte handlar om mej själv så ger jag blanka sjutton i vilka förhållanden andra människor har med varandra.
Ta det här med reservation eftersom jag är lite osäker på vad just ordet homofob betyder. Inget jag grunnat på eftersom jag är så ointresserad av folks sexuella läggning.
herkules
22-12-2006, 09:30
Min bästa vän skulle ingå partnerskap med sin pojkvän och jag och min familj var där. Efter akten i deras trädgård tågade vi tillsammans under regnbågsflaggan till festlokalen. Allt var hur underbart och trevligt som helst. Där var en salig blandning av människor med olika läggning och alla var/är vänner till brudparet. Tal hölls - det ena roligare än det andra ända tills en tjej ställer sig upp och håller ett brandtal om hur utanför hon är i samhället pga sin sexuella läggning . Det blev så trist och det var så onödigt. Hon hade inte behövt tala om det just där. Alla vi som var där hade inget emot någon annan.
Jag tycker visst att man ska kunna tala om vad man tycker och vad man känner och var man står för men man får välja sina tillfällen och forum.
God Jul på er alla!
CITAT (herkules @ 22-12-2006, 09:30) Min bästa vän skulle ingå partnerskap med sin pojkvän och jag och min familj var där. Efter akten i deras trädgård tågade vi tillsammans under regnbågsflaggan till festlokalen. Allt var hur underbart och trevligt som helst. Där var en salig blandning av människor med olika läggning och alla var/är vänner till brudparet. Tal hölls - det ena roligare än det andra ända tills en tjej ställer sig upp och håller ett brandtal om hur utanför hon är i samhället pga sin sexuella läggning . Det blev så trist och det var så onödigt. Hon hade inte behövt tala om det just där. Alla vi som var där hade inget emot någon annan.
Jag tycker visst att man ska kunna tala om vad man tycker och vad man känner och var man står för men man får välja sina tillfällen och forum.
God Jul på er alla! Trist för dom som fick sin fest förstörd Tajming och respekt är viktiga egenskaper.
herkules
22-12-2006, 12:00
CITAT (AnitaGg @ 22-12-2006, 09:38) Trist för dom som fick sin fest förstörd :( Tajming och respekt är viktiga egenskaper. Det blev kul ändå till slut - lite mer rosa champagne bara..
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:38) CITAT (Scrollan @ 21-12-2006, 09:58) Jag ser att du undviker detta inlägg, Kat.
Jag hade inget att säga om det. Jag anade nästan det.
CITAT (Blomstertanten @ 22-12-2006, 06:43) Man kan diskutera och ha olika mening om saker men respektera den andras åsikter ! Det gör man genom att bland annat åtminstonde försöka sätta sig in i hur och varför den andra tycker och tänker som den gör ! Klokt sagt.
ullislerum
22-12-2006, 15:29
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 21:26) CITAT (ullislerum @ 20-12-2006, 16:40)
Kriga inte med oss, om du hade, på ett sunt sätt, lagt fram dina åsikter så hade du fått mer respekt, tror jag, i allafall av mej!
En fridfull jul önskar jag dej och alla andra m v h //U
Jag krigar inte med en endaste människa. Jag tror du blandar ihop mina inlägg med tonen från vissa andra användare Jag är så glad och snäll så! Det var skojigt!!! Ha ha ha!!
CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 06:39) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:28) CITAT (Ophelia @ 20-12-2006, 16:02) Kat, ärligt talat. Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du vill ha fram? Vad vill du säga som du upplever att flertalet av oss andra odlaiter inte har en aning om? Att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. Tycker inte det var ett svar på min fråga. Vad är det du är ute efter egentligen? Det är ju inte alls att sitta och förklara för oss att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. Då ska jag förtydliga mig: Jag vill ha bort denna heterosexnorm till förmån för en norm där alla människor är synliggjorda och respekterade.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-12-2006, 00:22) Måste man överhuvudtaget hålla på och tänka på folk i grupper som homo eller hetero, varför kan man inte bara konstatera att det är människor det handlar om. Jag ger blanka f-n i vilken sexualitet andra människor har. Det tycker jag är bra. Men det förutsätter också att man använder ett språkbruk som inte osynliggör sådana som är utanför heterosexnormen och inte förutsätter att folk är heterosexuella etc. om det ska fungera i realisteten.
CITAT (Fizzgigg @ 22-12-2006, 00:57) Okej, ändrade förutsättningar igen tydligen. Nu har det gått från att vara vissa magasin till att omfatta magasin, internet, dagspress och andra media. Pratar vi fortfarande om media som vänder sig till en icke specialintresserad målgrupp utan bara att målgruppen är mellan 20 och 30 år? Vi talar fortfarande om en mer allmän målgrupp, ja. Och ålderskategoriseringen var bara ett exempel.
CITAT (evelina @ 22-12-2006, 06:15) Vad är RFSL? RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuella, bisexuella och transpersoner. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL har vid ingången av 2004 knappa 6000 medlemmar. Lite medlemmar tycker jag. riksförbundet för sexuellt likaberättigande Men vi heterosexuella är inte likaberättiga. Jag ska starta ett eget förbund. Förbundsnamnet diskuteras internt. De flesta är överrens om att det är ett rätt mossigt namn, men det är väldigt väl inarbetat. Och nej, RFSL arbetar inte för heteros som inte är transpersoner.
CITAT (Blomstertanten @ 22-12-2006, 06:43) Jag kan inte förstå att man inte kan respektera någon annans åsikter trots att man inte håller med Man kan diskutera och ha olika mening om saker men respektera den andras åsikter ! Det gör man genom att bland annat åtminstonde försöka sätta sig in i hur och varför den andra tycker och tänker som den gör ! Jag har ingen som helst anledning att respektera en annan persons åsikter. Jag respekterar andra människor, men av naturliga skäl bara de åsikter som jag tycker är bra. Jag ser det inte som samma sak att försöka nå någon form av konsensus eller förståelse som att man respekterar åsikter.
Ophelia
22-12-2006, 21:19
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 20:28) CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 06:39) CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:28) CITAT (Ophelia @ 20-12-2006, 16:02) Kat, ärligt talat. Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du vill ha fram? Vad vill du säga som du upplever att flertalet av oss andra odlaiter inte har en aning om? Att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. Tycker inte det var ett svar på min fråga. Vad är det du är ute efter egentligen? Det är ju inte alls att sitta och förklara för oss att samhället består av en heterosexnorm som osynliggör andra människor. Då ska jag förtydliga mig: Jag vill ha bort denna heterosexnorm till förmån för en norm där alla människor är synliggjorda och respekterade. Men varför gör du inte det själv då? Det är det jag funderar över och önskar svar på.
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 20:36) Jag har ingen som helst anledning att respektera en annan persons åsikter. Jag respekterar andra människor, men av naturliga skäl bara de åsikter som jag tycker är bra.
Jag ser det inte som samma sak att försöka nå någon form av konsensus eller förståelse som att man respekterar åsikter. Här föll väl hela diskussionen  Att inte respektera andras åsikter och dessutom säga att man inte har någon anledning till det. Hur kan man respektera en människa utan att respektera åsikterna dom har? Koncensus är det att lyckas övertyga andra om att just du har rätt, mest rätt. Hur fel jag än tycker en annan människa har måste jag respektera hans/hennes åsikt, om jag inte gör det kan jag heller inte bemöta deras påståenden med hållbara argument. Min sanning är inte alltid andras sanning och det tycker jag man måste respektera. Annars är det förakt...
CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 21:19) Men varför gör du inte det själv då? Det är det jag funderar över och önskar svar på. Vad är det jag inte gör?
CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:12) Här föll väl hela diskussionen  Att inte respektera andras åsikter och dessutom säga att man inte har någon anledning till det. Hur kan man respektera en människa utan att respektera åsikterna dom har? Koncensus är det att lyckas övertyga andra om att just du har rätt, mest rätt. Hur fel jag än tycker en annan människa har måste jag respektera hans/hennes åsikt, om jag inte gör det kan jag heller inte bemöta deras påståenden med hållbara argument. Min sanning är inte alltid andras sanning och det tycker jag man måste respektera. Annars är det förakt... Hela poängen med att föra en argumentation grundar sig på att man inte respekterar motpartens åsikter. Självklart kan man repektera människan ändå. Jag tror helt enkelt att det skiljer mellan vad folk lägger in i ordet respekt. Men nog om detta. Det är inte det jag vill viga tråden åt. Vad konsensus betyder kan du slå upp i en ordbok om du inte vet vad det betyder.
Kat, du har nog missförstått betydelsen av respekt. Att respektera endast dem som håller med är inte respekt.
CITAT (Anne R @ 22-12-2006, 22:36) Kat, du har nog missförstått betydelsen av respekt. Att respektera endast dem som håller med är inte respekt. Och du har missförstått mig. Hur vore det om flertalet som uttalar sig i den här tråden ite aktivt FÖRSÖKER missförstå mig och tilldela mig åsikter jag inte har? *trött*
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:35) CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:12) Här föll väl hela diskussionen  Att inte respektera andras åsikter och dessutom säga att man inte har någon anledning till det. Hur kan man respektera en människa utan att respektera åsikterna dom har? Koncensus är det att lyckas övertyga andra om att just du har rätt, mest rätt. Hur fel jag än tycker en annan människa har måste jag respektera hans/hennes åsikt, om jag inte gör det kan jag heller inte bemöta deras påståenden med hållbara argument. Min sanning är inte alltid andras sanning och det tycker jag man måste respektera. Annars är det förakt... Hela poängen med att föra en argumentation grundar sig på att man inte respekterar motpartens åsikter. Självklart kan man repektera människan ändå. Jag tror helt enkelt att det skiljer mellan vad folk lägger in i ordet respekt. Men nog om detta. Det är inte det jag vill viga tråden åt. Vad konsensus betyder kan du slå upp i en ordbok om du inte vet vad det betyder. Jag vet vad koncensus är, jag har 140 poäng i retorik, du har inget antar jag *asg* Var det så man gjorde...enligt dig?
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:37) CITAT (Anne R @ 22-12-2006, 22:36) Kat, du har nog missförstått betydelsen av respekt. Att respektera endast dem som håller med är inte respekt. Och du har missförstått mig. Hur vore det om flertalet som uttalar sig i den här tråden ite aktivt FÖRSÖKER missförstå mig och tilldela mig åsikter jag inte har? *trött* Det är juh jädra konstigt att så många "missförstår" just dig  Visa dina medmänniskor lite respekt så kanske missförstånden blir färre
CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:40) Jag vet vad koncensus är, jag har 140 poäng i retorik, du har inget antar jag *asg* Var det så man gjorde...enligt dig? Det känns lite märkligt att dra upp sina retorikkunskaper i samma mening som man förlöjligar någon, tycker jag.
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:35) Vad konsensus betyder kan du slå upp i en ordbok om du inte vet vad det betyder. Det här är ju också ett konstigt sätt att argumentera på tycker jag som inte är i tjänsten. Man behöver tydligen inga poäng för att förlöjliga.
CITAT (Reserv @ 22-12-2006, 22:41) Hur vore det om flertalet som uttalar sig i den här tråden ite aktivt FÖRSÖKER missförstå mig och tilldela mig åsikter jag inte har? *trött* Det är juh jädra konstigt att så många "missförstår" just dig  Visa dina medmänniskor lite respekt så kanske missförstånden blir färre Det är inte så konstigt. Personer som redan inledningsvis hyser agg emot en människa brukar ha svårt att se vad hän skriver och säger även fortsättningsvis. Det som har varit har dock passerat och det kan vi inte ändra på. Den här bristen på respekt som många här påstå sig se hos mig är inte en objektiv sanning. Alla människor som respekterar andra blir omedelbart respekterade av mig. Men det här är bara en kvasidiskussion. Är det någon som känner sig manad att tala om ämnet "hur man får alla folkgrupper att känna sig synliggjorda"?
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:43) CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:40) Jag vet vad koncensus är, jag har 140 poäng i retorik, du har inget antar jag *asg* Var det så man gjorde...enligt dig?
Det känns lite märkligt att dra upp sina retorikkunskaper i samma mening som man förlöjligar någon, tycker jag. Det är inte märkligare än dina egna svar....typ : Spydigt svar på en spydig kommentar
CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:47) CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:35)
Vad konsensus betyder kan du slå upp i en ordbok om du inte vet vad det betyder.
Det här är ju också ett konstigt sätt att argumentera på tycker jag som inte är i tjänsten. Man behöver tydligen inga poäng för att förlöjliga. Det där är väl ingen argumentation eller ett förlöjligande? Det är en upplysning. Hur ska jag kunna veta vad du vet och inte?
CITAT (Reserv @ 22-12-2006, 22:50) Det är inte märkligare än dina egna svar....typ : Spydigt svar på en spydig kommentar  Jag är inte spydig.
Så: Hur man får alla folkgrupper att känna sig synliggjorda - och vad bör man undvika för att inte osynliggöra dem?
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:51) CITAT (Reserv @ 22-12-2006, 22:50) Det är inte märkligare än dina egna svar....typ : Spydigt svar på en spydig kommentar  Jag är inte spydig. Det va´din alldeles egen komentar jag citerade där  Och i det håller jag med dig fullständigt, du är spydig mot många av oss, nedvärderande, respektlös och en jävla besserwisser. God natt gott folk, nu ska jag försöka sova
Jag är heller inte spydig, jag är följsam och tar seden dit jag kommer.
CITAT (bejron @ 22-12-2006, 22:55) Jag är heller inte spydig, jag är följsam och tar seden dit jag kommer. Jamen då så. Ska vi ta tag i ämnet nu?
Saxsat från Wikipedia: --------------------------------------------------------------------------------- "Respekt
Respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter. Respekt kan sålunda inte utkrävas, endast förtjänas.
En annan mening med respekt är att behandla omgivningen med artighet, välvilja, god tro et cetera. I denna mening kan respekt sägas handla om det som Kant kallar det kategoriska imperativet: handla så att maximen för ditt handlande kan upphöjas till allmän lag." --------------------------------------------------------------------------------
Kat, Så då sätter du inget värde i det de som inte håller med dig?
Kat... borde det inte ha gått upp för dig vid det här laget att just ingen här är beredd att "diskutera" det du så gärna vill?!! Med människor som du kan man inte diskutera, du agiterar... och är inte mottaglig för något annat än de meningar du själv formulerar. Du talat inte med någon utan TILL någon och det är inget vinnande koncept. Synd, för frågan i sig är det inget fel på... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 22-12-2006, 23:24) Kat... borde det inte ha gått upp för dig vid det här laget att just ingen här är beredd att "diskutera" det du så gärna vill?!! Med människor som du kan man inte diskutera, du agiterar... och är inte mottaglig för något annat än de meningar du själv formulerar. Du talat inte med någon utan TILL någon och det är inget vinnande koncept. Synd, för frågan i sig är det inget fel på... Mvh Fenja Med människor som mig kan man i allra högsta grad diskutera, om man håller sig ifrån att angripa mig som person och istället diskutera ett ämne. Självklart är jag inte mottaglig för personlig kritik från människor som inte känner mig. Hur ställer du dig själv till frågan som sådan? Nog törs du väl göra ett försök till att diskutera den med mig? I synnerhet om du tycker den är intressant.
CITAT (Anne R @ 22-12-2006, 23:23) Kat, Så då sätter du inget värde i det de som inte håller med dig? Hur man får alla folkgrupper att känna sig synliggjorda - och vad bör man undvika för att inte osynliggöra dem?
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 23:39) Med människor som mig kan man i allra högsta grad diskutera, om man håller sig ifrån att angripa mig som person och istället diskutera ett ämne. Självklart är jag inte mottaglig för personlig kritik från människor som inte känner mig. Hur ställer du dig själv till frågan som sådan? Nog törs du väl göra ett försök till att diskutera den med mig? I synnerhet om du tycker den är intressant. Jag tror inte att jag har angripit dig... och jag förstår inte hur du kan vara oemotaglig för kritik som är befogad, även om du inte känner vederbörande som framför den?! Det verkar omoget... Du vet genom mina tidigare inlägg var jag står i frågan, jag törs diskutera den med dig eller vem som helst för den delen. Men jag tycker inte att det känns fruktsamt att försöka föra en dialog med någon vars enda syfte är att få 100% medhåll. För det kan jag inte ge dig. Mvh Fenja
kat!du käns liiiite förmycke, jag tror inte jag behöver säga så mycket mer,du vet själv,eller hur.jag tycker du är så jobbig med ditt j....a kvidande, om jag är homofob så låt mig vara det i fred ,jag behöver ingen expert som talar om för mig vad jag ska tycka och tänka,jag kommer alltid att tycka det jag tänker och ingen kan ta det ifrån mig
Nu börjar jag tröttna på er! En del av er pratar hela tiden om respekt, samtidigt som ni inte respekterar en endaste tanke, förutom eran egen! Att det kan vara svårt , att i skrift i ett forum som detta, få fram vad man egentligen menar, det är jag den första, att hålla med om. Det blir missförstånd hela tiden. Men varför inte erkänna det då? ska det vara så fruktansvärt svårt att i offentlighetens namn säga ordet " förlåt "?, Jag missförstog!.........eller varför inte.....Jag förstår helt enkelt inte vad du menar? Förklara igen! ( vilket en del av er faktiskt gjort. ) Jag har ingenting emot en het disskussion, men all denna pajkastning, den får jag " magsår" av. själv älskar jag min " nästa " och bryr mig inte ett dugg om " vilken minoritet " du till hör. Det enda jag kräver av dig, är att du respekterar mig som person, och inte kastar skit på mig så fort jag inte tycker som du. Det... är också nåt som du kan kräva tillbaka av mig! Måste ju ändå påpeka att det faktiskt finns en del objektiva inlägg i tråden också........ bara så att ni förstår att jag har läst hela Försök nu att ha en God Jul allihop
CITAT (Fenja @ 22-12-2006, 23:24) Kat... borde det inte ha gått upp för dig vid det här laget att just ingen här är beredd att "diskutera" det du så gärna vill?!! Med människor som du kan man inte diskutera, du agiterar... och är inte mottaglig för något annat än de meningar du själv formulerar. Du talat inte med någon utan TILL någon och det är inget vinnande koncept. Synd, för frågan i sig är det inget fel på... Mvh Fenja Håller fullständigt med. Men Kat har valt att negligera mina kommentarer kring det.
Eftersom det snart, snart är Jul så lägger jag ner diskuterandet av detta ämne. Precis som Fenja skriver, ämnet i sig är intressant...men det fungerar inte att diskutera med en person som agiterar. Synd. Önskar dig en fridefull Jul, Kat.
Får nog hålla med föregående talare. Läste igenom alla nya inlägg nu på morgonen och diskussionen har knappast kommit framåt.
Det går som sagt var inte att diskutera med nån som agiterar och vägrar att ta till sig kritik. Anklagar andra för att vara spydiga och hånfulla, och som är det själv i nästa mening. När nån påpekar detta så kommer samma svar: "Jag är inte spydig". Glider smidigt undan vissa inlägg som uppenbarligen uppfattas som obekväma. Hälla vatten på en gås är nog mer fruktbart tror jag.
Så därför säger nog även jag adjö i denna tråden. Det suger mer energi än det är värt och ger i gengäld. Ganska synd tycker även jag, för det hade kunnat vara ett intressant ämne att diskutera.
Ophelia
23-12-2006, 16:53
CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:31) CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 21:19) Men varför gör du inte det själv då? Det är det jag funderar över och önskar svar på. Vad är det jag inte gör? Synliggör alla människor och respekterar dem.
CITAT (Fenja @ 23-12-2006, 01:04) Jag tror inte att jag har angripit dig... och jag förstår inte hur du kan vara oemotaglig för kritik som är befogad, även om du inte känner vederbörande som framför den?! Det verkar omoget... Du vet genom mina tidigare inlägg var jag står i frågan, jag törs diskutera den med dig eller vem som helst för den delen. Men jag tycker inte att det känns fruktsamt att försöka föra en dialog med någon vars enda syfte är att få 100% medhåll. För det kan jag inte ge dig. Mvh Fenja Jag ser inte kritiken som befogad, utan som skapad i huvuden som redan bestämt sin uppfattning och därigenom väljer att misstolka allting jag säger i så hög grad det är möjligt, vilket även andra har inflikat just händer här. Alla människor som fört ett samtal med mig vet att det är i allra högsta grad möjligt och att jag är fullständigt kapabel vid att enas om att man är oense. Du får ursäkta om jag inte vet hur du ställer dig till frågan. Jag kan omöjligt skilja på er alla ännu. Vad har du för förslag för att inte osynliggöra människor med annan sexualitet än heterosexuell?
CITAT (storm @ 23-12-2006, 02:04) kat!du käns liiiite förmycke, jag tror inte jag behöver säga så mycket mer,du vet själv,eller hur.jag tycker du är så jobbig med ditt j....a kvidande, om jag är homofob så låt mig vara det i fred ,jag behöver ingen expert som talar om för mig vad jag ska tycka och tänka,jag kommer alltid att tycka det jag tänker och ingen kan ta det ifrån mig  Så du tycker att det är okej att hysa missaktning inför en grupp människor, baserat på okunskap och moralism?
CITAT (Scrollan @ 23-12-2006, 08:37) Men Kat har valt att negligera mina kommentarer kring det. Du får gärna upprepa dem, så ska jag försöka bemöta dem. Saker och ting försvinner i den här sörjan av påhopp.
CITAT (Ophelia @ 23-12-2006, 16:53) CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:31) CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 21:19) Men varför gör du inte det själv då? Det är det jag funderar över och önskar svar på. Vad är det jag inte gör? Synliggör alla människor och respekterar dem. Det gör jag inte av samma skäl som de flesta: Normerna får mig att agera i enlighet med det jag lärt mig reflexmässigt, istället för att fundera i kring mitt agerande.
Ophelia
24-12-2006, 00:55
CITAT (Kat @ 23-12-2006, 19:50) CITAT (Ophelia @ 23-12-2006, 16:53) CITAT (Kat @ 22-12-2006, 22:31) CITAT (Ophelia @ 22-12-2006, 21:19) Men varför gör du inte det själv då? Det är det jag funderar över och önskar svar på. Vad är det jag inte gör? Synliggör alla människor och respekterar dem. Det gör jag inte av samma skäl som de flesta: Normerna får mig att agera i enlighet med det jag lärt mig reflexmässigt, istället för att fundera i kring mitt agerande. Men varför ska det då vara något annorlunda med hetero då? Om ditt agerande är reflexmässigt så är väl inte du speciellt annorlunda än andra människor. Du är varken mer eller mindre människa bara för att du är homo. Du är väl lika fördomsfull som vem som helst. På gott och ont.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|