|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
kerstinbern
15-12-2011, 14:20
Det är drygt 50 arter som är jaktbara i Sverige. Att påstå att det inte finns plats för att låta alla dessa arter föröka sig fritt, utan att de alla måste jagas är bara dumt. Det är bara 3-4 av dessa arter som definitivt skulle behöva jagas, pga extrem stor utbredning som orsakar stor skada.
*Stintan*
15-12-2011, 14:38
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 13:22)  Nej, i ditt glashus.  Körmed pansarglas ju
Gossen Ruda
15-12-2011, 15:22
CITAT (kerstinbern @ 15-12-2011, 14:20)  Det är drygt 50 arter som är jaktbara i Sverige. Att påstå att det inte finns plats för att låta alla dessa arter föröka sig fritt, utan att de alla måste jagas är bara dumt. Det är bara 3-4 av dessa arter som definitivt skulle behöva jagas, pga extrem stor utbredning som orsakar stor skada. Vilka mer än vargen?  CITAT (*Stintan* @ 15-12-2011, 14:38)  Körmed pansarglas ju  Klokt.
Chamomille
15-12-2011, 15:24
CITAT (kerstinbern @ 15-12-2011, 14:20)  Det är drygt 50 arter som är jaktbara i Sverige. Att påstå att det inte finns plats för att låta alla dessa arter föröka sig fritt, utan att de alla måste jagas är bara dumt. Det är bara 3-4 av dessa arter som definitivt skulle behöva jagas, pga extrem stor utbredning som orsakar stor skada. Jaa, och det är du och jag.
sparvuggla
15-12-2011, 16:04
CITAT (*Stintan* @ 15-12-2011, 10:56)  Det är väl tur då att det finns en och annan självutnämnd besserwisser på forumet som kan tala om för andra hur det verkligen förhåller sig  Det är tur att dom flesta vet att det är egoismen i dessa besserwisser som talar. Tror inte på jultomten heller förresten.............
herkules
15-12-2011, 21:02
CITAT (Motti @ 13-12-2011, 00:21)  Det är otroligt vad en del har helt okunniga åsikter om jakt och varför det måste jagas !man blir stum av att så många är så okunniga om det vilda livet i sverige och om hur viltet lever föröka sig mm .Verkar som en del lever i en Disney film där man flyr från verkligheten in i en saga  Människan har i alla tider jagat för födan för att överleva ,i dag jagar vi för att männsikan har tagit över och för det inte finns plats för att låta viltet föröka sig hej vilt .De som tycker jakt är hemskt och rått de har säkerligen och oftast vuxit upp i en storstad med en Bambibok och har inte en aning om verkligheten eller hur viltet fungerar .Skulle vilja uppmana alla att gå en viltkurs på Stora Malma !så ni slipper leva med Bambi hela livet .Jakt är ett måste i dag tack vare människans utbredning . sicket skitprat!
sparvuggla
22-12-2011, 15:33
Svaret på frågan var kommer dom alla vapen ifrån som brottslingar använder vid grova brott har vi här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tappade-bossan---far-bota(förutom vad jägaren gjort sig skyldig till bevisligen redan här)
Huggorm
22-12-2011, 17:05
CITAT (sparvuggla @ 22-12-2011, 15:33)  Svaret på frågan var kommer dom alla vapen ifrån som brottslingar använder vid grova brott har vi här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tappade-bossan---far-bota(förutom vad jägaren gjort sig skyldig till bevisligen redan här) Du menar alltså att det skulle vara mycket vanligt att jägare tar geväret på pakethållaren och tappar det under färd? Jag tror inte ens det är speciellt vanligt att grova brottslingar använder jaktvapen, de föredrar nog pistoler och kalashnikovs. Att råna banken med avsågat hagelgevär har väll knappt förekommit sedan åttiotalet? Igår skrev SVD att domen mot vådaskjutningen i Ljungby skulle komma under dagen, men jag har inte sett något?
Gossen Ruda
22-12-2011, 17:23
Det väller in olagliga vapen över gränserna, en kriminell behöver inte hålla koll på cyklande jägare. Otroligt korkad kommentar från sparvis.
sparvuggla
22-12-2011, 17:38
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 17:05)  Du menar alltså att det skulle vara mycket vanligt att jägare tar geväret på pakethållaren och tappar det under färd? Jag tror inte ens det är speciellt vanligt att grova brottslingar använder jaktvapen, de föredrar nog pistoler och kalashnikovs. Att råna banken med avsågat hagelgevär har väll knappt förekommit sedan åttiotalet?
Igår skrev SVD att domen mot vådaskjutningen i Ljungby skulle komma under dagen, men jag har inte sett något? Jägare tappar sina vapen på alla möjliga sätt, inte bara när dom "jagar på cykel" i detta fall tyckte jägaren skjuta på fåglar. Otaliga är dom fall där dom inte förvarat sina jaktvapen i godkända låsta vapenskåp (som krävs) och vapnen blivit byte vid bostadsinbrott. Hur många jägare som ingår i kriminella gäng (med alla jaktvapen) vet ingen.
Huggorm
22-12-2011, 17:50
CITAT (sparvuggla @ 22-12-2011, 17:38)  Hur många jägare som ingår i kriminella gäng (med alla jaktvapen) vet ingen. Nu är du bara löjlig
Huggorm
29-12-2011, 19:07
Nu har i alla fall domen kommit för jägaren som sköt en älg och en skidåkare med samma kula. Ett frikännande blev det förstås, det var ju ändå en olycka http://www.dn.se/nyheter/sverige/dom-efter...gisk-jaktolycka
Gossen Ruda
29-12-2011, 19:38
CITAT (Huggorm @ 29-12-2011, 19:07)  Nu har i alla fall domen kommit för jägaren som sköt en älg och en skidåkare med samma kula. Ett frikännande blev det förstås, det var ju ändå en olycka http://www.dn.se/nyheter/sverige/dom-efter...gisk-jaktolyckaFast åklagaren funderar på att överklaga. Han vill ha en villkorlig dom, det kan ju kvitta.
Huggorm
29-12-2011, 19:53
Varför skall skytten ens straffas? Jag gissar att hon haft en hel del ångest över det inträffade. Ingenting skulle bli bättre av att hon blir straffad, hon lär nog ändå se sig noga för innan hon skjuter nästa gång
zaaritha
31-12-2011, 23:30
Heja sparvuggla!
sparvuggla
09-01-2012, 15:43
Antalet anmälda jaktbrott bara ökar. Mycket bra att folk anmäler tjuvjakt och jägare som inte sköter sig. Att dessa får vapenlicenserna indragna tjänar alla på. Inte bara naturen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4898199
kerstinbern
10-01-2012, 19:50
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2011, 20:38)  Fast åklagaren funderar på att överklaga. Han vill ha en villkorlig dom, det kan ju kvitta. Lagmannen ville fälla, kommer naturligtvis att överklagas och hon kommer också fällas i hovrätten.
Jubbe063
12-01-2012, 15:31
CITAT (Huggorm @ 29-12-2011, 19:53)  Varför skall skytten ens straffas? Jag gissar att hon haft en hel del ångest över det inträffade. Ingenting skulle bli bättre av att hon blir straffad, hon lär nog ändå se sig noga för innan hon skjuter nästa gång Kan det vara så enkelt att man inte får skjuta om man inte är säker på att ingen egendom eller person kan skadas? Enligt den tesen så är det ju så att skytten varit oaktsam och avlossat ett skott i ett läge där hon borde avstått.
Huggorm
12-01-2012, 16:17
CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2012, 15:31)  Kan det vara så enkelt att man inte får skjuta om man inte är säker på att ingen egendom eller person kan skadas? Enligt den tesen så är det ju så att skytten varit oaktsam och avlossat ett skott i ett läge där hon borde avstått. Det var en chans på miljonen att något skulle hända, skaderisken är större när du gör en helt vanlig omkörning på motorvägen
Bengalow
12-01-2012, 23:53
Du är en högt utbildad statistiker du, Huggorm, det förstår man på dina väl underbyggda svar. När skall du fylla 18 år?
Huggorm
12-01-2012, 23:58
CITAT (Bengalow @ 12-01-2012, 23:53)  Du är en högt utbildad statistiker du, Huggorm, det förstår man på dina väl underbyggda svar. När skall du fylla 18 år? Enligt statistiken är det sannolikt att det hände någon gång mellan jag var 17 och 19.
Bengalow
13-01-2012, 11:55
Man kanske skall ta ut svängarna, och dela in "chanserna" i 4 kriterier:
Högst sannolikt Sannolikt Mindre sannolikt Osannolikt
Din tes "1 på miljonen" hör väl till den sista gruppen, eller...?
...och ändå sker det! Precis som i Harrisburg, Ukraina och Fukoshima . Sannolikheten för att jägaren skall vådaskjuta någon vid älgjakt är mycket större än din tes, speciellt om det finns motionärer inom jaktområdet.
Visst bör hon fällas för oaktsamhet, eftersom hon skjutit ihjäl en människa, hur osannolikt det än verkar. Hon har aktivt handlat på så sätt, att människan dog. Att hon har ångest spelar nog ingen roll, som åtgärd sett. Hur skulle det vara, om lagen bara skulle säga "Aja, baja!" och låta "olyckor" passera utan vidare reprimander? Kanske det hade hjälpt med hundra "Ave Maria" ?
Huggorm
13-01-2012, 12:04
Med tanke på hur låga straffen är för överlagt mord så kan inga straff över huvud taget komma på fråga vid olyckshändelser.
*Stintan*
13-01-2012, 12:32
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 12:04)  Med tanke på hur låga straffen är för överlagt mord så kan inga straff över huvud taget komma på fråga vid olyckshändelser. Även om det bara blir villkorligt och böter för vållande till annans död är en dom viktigt ur skadeståndssynpunkt. Av samma anledning är ett eventuellt frikännande viktigt. Tydligen fanns det stora brister i din juristutbildning herr Besserwisser!
Huggorm
13-01-2012, 12:38
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2012, 12:32)  Även om det bara blir villkorligt och böter för vållande till annans död är en dom viktigt ur skadeståndssynpunkt. Av samma anledning är ett eventuellt frikännande viktigt. Tydligen fanns det stora brister i din juristutbildning herr Besserwisser! Jag har ingen juristutbildning, bara ett mycket väl utvecklat sinne för rimlighet och rättvisa.
*Stintan*
13-01-2012, 13:20
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 12:38)  Jag har ingen juristutbildning, bara ett mycket väl utvecklat sinne för rimlighet och rättvisa. Det kan man nog diskutera
sparvuggla
28-01-2012, 15:25
Nu har det hänt igen. Det är då märkligt att jägare inte kan uppträda i naturen som andra människor. Eller är det så enkelt att naturen slår tillbaks mot dom som är dumma mot naturen............ http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/articl....ab;.mobil-www5
Björnar hatar kulgevär. Om älgjägare kamoflerade sina gevär som hagelbössor, fiskespön eller bärhinkar skulle de gå säkra - ingen fågeljägare, fiskare, eller bärplockare har nånsin attackerats, men en eller ett par älg/rådjursjägare per år får fullständigt oprovocerat stryk av björn. Så det måste ju vara geväret.
Strongt gjort att ens hitta en björn att oprovocera så här års.
Huggorm
28-01-2012, 17:08
CITAT (Azur @ 28-01-2012, 16:36)  Björnar hatar kulgevär. Om älgjägare kamoflerade sina gevär som hagelbössor, fiskespön eller bärhinkar skulle de gå säkra - ingen fågeljägare, fiskare, eller bärplockare har nånsin attackerats, men en eller ett par älg/rådjursjägare per år får fullständigt oprovocerat stryk av björn. Så det måste ju vara geväret.
Strongt gjort att ens hitta en björn att oprovocera så här års. Det har nog med hunden att göra...
Japp den farligaste varelsen i skogen är absolut hunden. Den orsakar dom flesta attacker. Att dom aldrig lär sig jägarna. Att ha ett vandrande lockbete springandes lös är att utmana ödet. Tur att jägaren överlevde i alla fall. Björn är ju det enda rovdjuret som kan vara riktigt farligt om situationen spårar ur.
Huggorm
28-01-2012, 17:42
CITAT (gnon49 @ 28-01-2012, 17:37)  Björn är ju det enda rovdjuret som kan vara riktigt farligt om situationen spårar ur. Nåja, bjärven är inte heller att leka med
sparvuggla
28-01-2012, 18:12
CITAT (Azur @ 28-01-2012, 16:36)  Björnar hatar kulgevär. Om älgjägare kamoflerade sina gevär som hagelbössor, fiskespön eller bärhinkar skulle de gå säkra - ingen fågeljägare, fiskare, eller bärplockare har nånsin attackerats, men en eller ett par älg/rådjursjägare per år får fullständigt oprovocerat stryk av björn. Så det måste ju vara geväret.
Strongt gjort att ens hitta en björn att oprovocera så här års. Verkligen strongt. Jag kan inte låta bli att tänka på dom 2 jägare som attackerades för ett par år sen. I första förhören sa dom att dom hade petat med pinnar i idet. Det tog dom snabbt tillbaks. Av förståeliga skäl.
Gossen Ruda
28-01-2012, 18:22
Nallarna borde väl sova så dags på året? Att som en del påstår att det var hundens fel tycker jag än så länge bara är spekulationer eller finns det bevis?
Huggorm
28-01-2012, 18:28
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2012, 18:22)  Nallarna borde väl sova så dags på året? Att som en del påstår att det var hundens fel tycker jag än så länge bara är spekulationer eller finns det bevis? Det är bara en gissning, det är inte ovanligt att hunden får vittring på björn och står och skäller i idet till den vaknar. Och man skall ju inte väcka den björn som sover...
CITAT (Huggorm @ 28-01-2012, 17:08)  Det har nog med hunden att göra... Det är möjligt att älghundar är mer sannolika att irritera björnen och dra den mot jägaren, men jag misstänker att den som har ett hagelgevär inser att bössan knappast kan döda björnen och väntar med att skjuta till absolut sista ögonblicket, medan den som har en älgstudsare tror sig kunna döda björnen och gärna skjuter tidigt för att hinna ladda om. Björnen å sin sida vill nog oftast bara skrämma bort hunden, och viker om den får tid att upptäcka jägaren innan den skadskjuts.
Gossen Ruda
28-01-2012, 19:39
Det verkar nu som om hunden var inblandad. Kanske har björnen angripit hunden som återvänt till husse. Också ett sätt av björnen, det kan ju drabba vilken hundägare som helst.
Flemming
29-01-2012, 13:03
Ny dekal på min bil, så ingen skall tvivla... http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedal...motorvagen.htmlPå denna väg kör jag i snitt fyra gånger per dygn... Men det var inte min bil för då hade utgången blivit annorlunda för den stackars vapenfetischisten...
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 13:03)  Men det var inte min bil för då hade utgången blivit annorlunda för den stackars vapenfetischisten... Dödshot? Mot en hel grupp människor? Är du inte riktigt frisk?
sparvuggla
29-01-2012, 13:29
CITAT (Azur @ 29-01-2012, 13:17)  Dödshot? Mot en hel grupp människor? Är du inte riktigt frisk? Följ länken, så förstår du ironin i Flemings inlägg mot dom klantiga jägare. Allt tycks vara möjligt när dom vargrädda jägare är ute med sina jaktvapen. För övrigt har justitieministern Beatrice Ask flaggat för skärpta vapenlagar. Hoppas innerligt att det gäller i första hand alla jaktvapen som är i galningarnas händer, annars kommer det att bli ett slag i luften.
Monarda
29-01-2012, 13:37
Måste man ut i skogen den här årstiden för en ynka älgkalvs skull får man skylla sig själv. Tycker inte ett dugg synd om jägaren, kanske han lärt sig att ha respekt för naturen nu.
Huggorm
29-01-2012, 13:43
CITAT (sparvuggla @ 29-01-2012, 13:29)  För övrigt har justitieministern Beatrice Ask flaggat för skärpta vapenlagar. Hoppas innerligt att det gäller i första hand alla jaktvapen som är i galningarnas händer, annars kommer det att bli ett slag i luften. CITAT (sparvuggla @ 28-01-2012, 15:25)  Nu har det hänt igen. Det är då märkligt att jägare inte kan uppträda i naturen som andra människor. Eller är det så enkelt att naturen slår tillbaks mot dom som är dumma mot naturen............ http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/articl....ab;.mobil-www5Kolla in hur björnen ser ut, den är ju uppenbart vansinnig. Det ser ut som en riktig mördarbjörn. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14284886.ab
Gossen Ruda
29-01-2012, 13:52
Polariseringen i jakt- och vapenfrågan har nått orimliga höjder. Sjuk skylt är allt jag kan säga. Beträffande skärpningen av vapenlagarna så gäller det bara där kriminella smugglar in vapen.
Flemming
29-01-2012, 14:14
Azur: Funderar lite på din läsförståelse... Sparvuggla: Tack,skönt med någon som tänker... Monarda: Du tänker lite som jag men är lite mer "rumsren" med dina tankar... Gossen Ruda: Alltid lika roligt att "trimma" dig,hur går det med dina polisanmälda grannar,har dom skaffat sig en bössa ? Tillägg: Ingen har sagt eller gjort något mot varken bilen eller mig. Det närmaste man kommer är väl dom utländska ungdomar som tutade och gjorde tummen upp Nu skall jag räkna fåglar,så fridens med er... http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2012/dag...g-2730-januari/
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 14:14)  Azur: Funderar lite på din läsförståelse... OK, förklara för mig då, vad är det jag missförstår med "gör mig glad - skjut en jägare"?
Monarda
29-01-2012, 15:27
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 13:03)  Ny dekal på min bil, så ingen skall tvivla... http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedal...motorvagen.htmlPå denna väg kör jag i snitt fyra gånger per dygn... Men det var inte min bil för då hade utgången blivit annorlunda för den stackars vapenfetischisten... Den skylten skulle jag vilja kalla dräpande ironi, ett nog så effektivt vapen.
Gossen Ruda
29-01-2012, 19:34
Förmodligen är det ett gränsfall för åtal för uppvigling eller anstiftan till dråp. Nåja, en jägare som inte gillar det kanske sätter en kula i skylten.  Den människofarliga björnen är avlivad, leve jägarna.
Monarda
29-01-2012, 19:50
Här kan man snacka om kula i skylten........Var väl någon frustrerad jaktnisse som missade bytet och behövde avreagera sig på vägen hem. http://www.dt.se/nyheter/mora/1.4320667-va...ylten-demolerad
Gossen Ruda
29-01-2012, 20:41
CITAT (Monarda @ 29-01-2012, 19:50)  Här kan man snacka om kula i skylten........Var väl någon frustrerad jaktnisse som missade bytet och behövde avreagera sig på vägen hem. http://www.dt.se/nyheter/mora/1.4320667-va...ylten-demoleradJag vet inte om det stämmer men jag har hört från ett ganska initierat håll att de som skjuter på vägskyltar och liknande är personer med gevär men utan licens, eftersom de inte vågar visa sig på skjutbanan skjuter de på andra ställen.
Flemming
29-01-2012, 22:43
CITAT (Azur @ 29-01-2012, 13:17)  Dödshot? Mot en hel grupp människor? Är du inte riktigt frisk? Azur: Hur kan du få in ordet dödshot i min kommentar till "vådaskjutningen" av bilen ? En hel grupp människor skriver du,men det var nog bara en som sköt "vådaskottet" eller har du andra uppgifter ? Bara för att jag har en elak dekal på min bil,så betyder det inte att jag vill ta livet av människan... Visst har vi mycket mord i trakten "Malmö" men jag sysslar inte med sådana saker ! För många år sedan fanns en dekal med uppmaningen "Rädda naturen - Konservera en ekorre" vilket förhoppningsvis ingen gjorde... Ironi är kanske inte din starka sida men det kan jag leva med... Gossen Ruda: Nära skjuter ingen hare heter det och min dekal kan väl närmast liknas vid det uttrycket... Ironi är innebörden men självklart skulle jag inte vara speciellt ledsen,om någon gjorde mig glad ! En kula i skylten bevisar bara att dom inte skall ha vapen men väl sitta bakom galler ! Fast nu när du nämmner det,man kanske skulle köra till Rosengård och ordna ett par kulhål... Hög coolhetsfaktor !!! Tack Monarda,skönt att det finns folk som förstår skillnaden... Vi hade för några år sedan "skyltskyttar" i trakten men dom har tydligen fått slut på kulor...
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 22:43)  Azur: Hur kan du få in ordet dödshot i min kommentar till "vådaskjutningen" av bilen ? --- Bara för att jag har en elak dekal på min bil,så betyder det inte att jag vill ta livet av människan... Jag pratar om DIN DEKAL. "Gör mig glad - skjut en jägare". Om du inte kan se det obehagliga hatet i den dekalen så testa att byta ut "jägare" mot "muslim" eller "jude".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|