Full version: Jägare
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 30-01-2012, 00:15) *
Jag pratar om DIN DEKAL. "Gör mig glad - skjut en jägare". Om du inte kan se det obehagliga hatet i den dekalen så testa att byta ut "jägare" mot "muslim" eller "jude".

Just så. Instämmer.
malcolm
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 13:03) *
Ny dekal på min bil, så ingen skall tvivla...
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedal...motorvagen.html
På denna väg kör jag i snitt fyra gånger per dygn...
Men det var inte min bil för då hade utgången blivit annorlunda för den stackars vapenfetischisten...

Vet inte om du har barn men om du har det, skulle du bli glad om något av dem sköt en jägare...?
dahla
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 13:03) *
Ny dekal på min bil, så ingen skall tvivla...
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedal...motorvagen.html
På denna väg kör jag i snitt fyra gånger per dygn...
Men det var inte min bil för då hade utgången blivit annorlunda för den stackars vapenfetischisten...

Vad är det vi inte ska tvivla på herr ostenfeld?
*Stintan*
CITAT (Azur @ 30-01-2012, 00:15) *
Jag pratar om DIN DEKAL. "Gör mig glad - skjut en jägare". Om du inte kan se det obehagliga hatet i den dekalen så testa att byta ut "jägare" mot "muslim" eller "jude".

Håller med. Att åka omkring med en sån skylt på bilen säger mer om Flemming än om jägarna. Ironi eller inte så är det fruktansvärt dåligt omdöme thumbdown.gif
Flemming
Jag vill inte vara den som förstör Odla.nu med en massa pajkastning.
Därför tänker jag inte svara på några frågor,angående mina åsikter.
Tycker ni inte om vad jag skriver,låt då bli att läsa !

Vi har från båda sidor brutit mot en massa regler som gäller här på forumet och
nu får vi sätta stopp,innan samtliga inblandade blir avstängda !

Till er som inte har deltagit i diskussionen men väl läst texten och även kanske blivit illa berörda.

Ni får en rejäl ursäkt av mig,för ingen skall känna obehag av denna händelse.
Låt oss gå vidare i livet,dela tankar och bilder med varandra,även efter denna text skrevs !

Vänligen Flemming Ostenfeld
*Stintan*
CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 20:37) *
Jag vill inte vara den som förstör Odla.nu med en massa pajkastning.
Därför tänker jag inte svara på några frågor,angående mina åsikter.
Tycker ni inte om vad jag skriver,låt då bli att läsa !

Vi har från båda sidor brutit mot en massa regler som gäller här på forumet och
nu får vi sätta stopp,innan samtliga inblandade blir avstängda !

Till er som inte har deltagit i diskussionen men väl läst texten och även kanske blivit illa berörda.

Ni får en rejäl ursäkt av mig,för ingen skall känna obehag av denna händelse.
Låt oss gå vidare i livet,dela tankar och bilder med varandra,även efter denna text skrevs !

Vänligen Flemming Ostenfeld

Varför sjkriver du ett inlägg och lägger in en så provocerande bild om du inte tål andras åsikter om det? Att det skulle ha brutits mot några forumregler kan jag inte se, skulle isåfall vara din bild då. Det är nämligen den som lämnar obehag inte texten.
herkules
ironi är svårt. själv garvar jag mest åt roliga bildekaler, de var vanligare förr dock. trist med rasistkortet som drogs, det förstör alltid en tråd.
stackars björnen som blev väckt och sen dödat förresten sad.gif
sparvuggla

http://stevelando.blogspot.com/2012/01/utrota-jagarna.html

Jägare vill utrota en stor del av vår naturliga fauna.
Får man säga då att man vill utrota jägare..........? yes.gif
dahla
CITAT (sparvuggla @ 31-01-2012, 18:37) *

Kom och börja med mig!
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 31-01-2012, 18:37) *

D U Ä R S J U K.

Vad jag känner till så vill ingen jägare utrota "en stor del" är vår natur, inte ens vargen är utrotningshotad. Överdrifter skapar ingen god sämja.
sparvuggla
CITAT (dahla @ 31-01-2012, 18:57) *
Kom och börja med mig!

Jag hänvisade till bloggen med min fråga.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2012, 19:02) *
D U Ä R S J U K.

Vad jag känner till så vill ingen jägare utrota "en stor del" är vår natur, inte ens vargen är utrotningshotad. Överdrifter skapar ingen god sämja.

fast det finns många debattartiklar skrivna av jägare där de säger att de vill utrota vargen - googla. och vad är det för skillnad egentligen? på 70-talet sa man att en god kommunist var en död kommunist, tack för den liksom. ska man springa och ta åt sig av allt som sägs och skrivs får man inte göra annat.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 31-01-2012, 20:08) *
fast det finns många debattartiklar skrivna av jägare där de säger att de vill utrota vargen - googla. och vad är det för skillnad egentligen? på 70-talet sa man att en god kommunist var en död kommunist, tack för den liksom. ska man springa och ta åt sig av allt som sägs och skrivs får man inte göra annat.

Så vargen är en stor del av vår natur? Det är bara en art av tusentals, en art som jag och många andra dessutom anser är inplanterad. ALLA jägare tycker fö inte så och varför skall man dra alla över en kam? Sen är det i Sveriges lag enormt stor skillnad mellan att döda eller skada ett djur resp en människa. Fattar man inte det är det ett svårt fall. Att påstå att en god kommunist är en död kommunist innebär faktiskt ingen uppmaning till mord även om det givetvis inte är trevligt sagt.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2012, 20:23) *
Så vargen är en stor del av vår natur? Det är bara en art av tusentals, en art som jag och många andra dessutom anser är inplanterad. ALLA jägare tycker fö inte så och varför skall man dra alla över en kam? Sen är det i Sveriges lag enormt stor skillnad mellan att döda eller skada ett djur resp en människa. Fattar man inte det är det ett svårt fall. Att påstå att en god kommunist är en död kommunist innebär faktiskt ingen uppmaning till mord även om det givetvis inte är trevligt sagt.

jag skrev inte att alla jägare tycker så men det finns de som vill utrota vargen. jag tänkte inte heller på hela naturen utan på bildekalen som var på tapeten tidigare.
och ja, tyvärr är det skillnad på att döda djur resp människor.
obs, min syn på saken.
zaaritha
Inplanterad??????????????????
Den fanns ju för fasen här före oss!
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 04-02-2012, 00:49) *

Nej, vi vandrade in samtidigt i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 04-02-2012, 00:49) *

Den svenska vargstammen utrotades runt 1970. De sista fanns långt norrut i Sitasjaure. Ströfynd av invandrande vargar gjordes i Lappland under 70-talet men plötsligt dök det upp varg långt söderut i Dalarna och Värmland 1978, troligen inplanterade.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2012, 09:34) *
Den svenska vargstammen utrotades runt 1970. De sista fanns långt norrut i Sitasjaure. Ströfynd av invandrande vargar gjordes i Lappland under 70-talet men plötsligt dök det upp varg långt söderut i Dalarna och Värmland 1978, troligen inplanterade.

Troligen skriver du menar du att man inte vet säkert utan bara tror?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2012, 09:38) *
Troligen skriver du menar du att man inte vet säkert utan bara tror?

Det finns många som anser att det skedde en inplantering och det finns många indicier för detta men så länge man inte vet bestämt vill jag inte använda andra ord.
sparvuggla
Det har kommit fram att det finns faktiskt några st. extremister bland varghatare som
inbillar sig att några forskare har inplanterat vargen. Tro det eller ej!!
Så obefintlig är kunskapen, det är fördomarna, hatet och missnöjet med sitt eget liv som gör framkallar dessa vanföreställningarna.

Meningslöst att försöka informera dessa hur det ligger till. Det är som med jägare, dom vet och kan allt, alla andra har fel.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2012, 16:20) *
Det har kommit fram att det finns faktiskt några st. extremister bland varghatare som
inbillar sig att några forskare har inplanterat vargen. Tro det eller ej!!
Så obefintlig är kunskapen, det är fördomarna, hatet och missnöjet med sitt eget liv som gör framkallar dessa vanföreställningarna.

Meningslöst att försöka informera dessa hur det ligger till. Det är som med jägare, dom vet och kan allt, alla andra har fel.

Eftersom du inte var född när den sista ursvenska vargen sköts kanske du skulle undvika att visa hur dum och okunnig du själv är genom att hålla käft. Jag var dock född och följde med debatten och nyhetsflödet i olika media på den tiden.
Gossen Ruda
Kan ju tillägga att det egentligen inte har så stor betydelse varifrån våra nuvarande vargar kommer eller hur. 1970 var iaf hela Skandinavien fritt från vilda vargar men om de nuvarandes föräldrar knatade hit själva eller fick hjälp saknar praktisk betydelse, de ÄR här. Däremot faller argumentet att vi måste spara våran skandinaviska vargstam för den är lika utdöd som mammutarna. Om det nu var någon skillnad, tidigare kunde vargarna röra sig fritt över hela nordeuropa och blandade generna hur som helst.
herkules
vad är det här för jävla muppar?
http://naturdemokraterna.se/
Huggorm
CITAT (herkules @ 06-02-2012, 00:15) *
vad är det här för jävla muppar?
http://naturdemokraterna.se/

Vad är det för fel på dem nu då? confused.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 08:02) *
Vad är det för fel på dem nu då? confused.gif

NOLLVISION i vargfrågan! Vargen kan leva någon annanstans, men det kan inte vårt kulturarv!

deras kulturarv rotfl.gif
Gossen Ruda
Fast LITE kul är det väl att prata om en 0-vision. biggrin.gif Chansen är säkert bättre än Trafikverkets variant. Så är det i en demokrati, man får starta ett parti med vilken inriktning som helst och sen är det majoriteten som bestämmer.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2012, 15:06) *
Fast LITE kul är det väl att prata om en 0-vision. biggrin.gif Chansen är säkert bättre än Trafikverkets variant. Så är det i en demokrati, man får starta ett parti med vilken inriktning som helst och sen är det majoriteten som bestämmer.

jaja visst kan man skratta åt dem.
dahla
Nu har det dykt upp dokument som styrker att "vargarna" i sverige är varghybrider, dvs korsning med hund och enligt lag ska alla sådanna bastarder avlivas... inte undra på att man så gärna vill få in nytt blod bland bastarderna.
Huggorm
CITAT (dahla @ 07-02-2012, 06:16) *
Nu har det dykt upp dokument som styrker att "vargarna" i sverige är varghybrider, dvs korsning med hund och enligt lag ska alla sådanna bastarder avlivas... inte undra på att man så gärna vill få in nytt blod bland bastarderna.

Vart kan man läsa om det?
sparvuggla

Fel igen, jägare.

http://www.nordulv.se/index.php/component/...57-20120207susi
herkules

finns inga sådan bevis eller dokument.
kerstinbern
Här har vi exempel på hur man använt DNA markörer för att identifiera att det i själva verket var en hund som hade bitit ihjäl får (det hade naturligtvis påståtts att det var varg)

http://dx.doi.org/10.1007/s10592-007-9454-4

Och naturligtvis finns det genetiska markörer för att identifiera ev. varghybrider

http://dx.doi.org/10.1038/sj.hdy.6800175
dahla
CITAT (sparvuggla @ 08-02-2012, 15:27) *

Gör dig inte fånig, det är klart att den vargen är renrasig varg... men det är just en INVANDRAD varg som nu är så viktig för vargfanatikerna så man måste flytta den tre ggr... stackars djur.
kerstinbern
CITAT (dahla @ 12-02-2012, 21:10) *
Gör dig inte fånig, det är klart att den vargen är renrasig varg... men det är just en INVANDRAD varg som nu är så viktig för vargfanatikerna så man måste flytta den tre ggr... stackars djur.

Ja det stressar ju generellt vilda djur att sövas. Men just i Sverige vore det mycket bättre om alla vargar kunde vara märkta med sändare, det ökar väsentligt deras chanser att överleva.
dahla
CITAT (Huggorm @ 07-02-2012, 07:28) *
Vart kan man läsa om det?

Det kan du inte än, dokumenten har läckt från naturvårdsverket och kommer ut bland nyheterna ganska snart.

CITAT (kerstinbern @ 12-02-2012, 20:30) *
Ja det stressar ju generellt vilda djur att sövas. Men just i Sverige vore det mycket bättre om alla vargar kunde vara märkta med sändare, det ökar väsentligt deras chanser att överleva.

Nej, dom som pysslar med olagligheter skiter fullständigt i om det sitter en sändare på djuret... det var ungefär som när det var förbjudet att använda ljuddämpare på vapen i Sverige... bryr sig de kriminella om att följa lagen? smile.gif

Likaså skiter tågen eller bilarna i om det sitter en sändare på en varg... även vargar med sändare dör av naturliga orsaker...
sparvuggla
Lodjur, ett av dom vackraste vi har i vår natur. Stoppa jägarnas slakt och skriv under här:

http://www.skrivunder.com/stoppa_licensjakten_pa_lodjur
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2012, 09:34) *
Den svenska vargstammen utrotades runt 1970.

Det har aldrig funnits någon "svensk" vargstam, det är ett sammanhängande utbredningsområde i hela taigan. Vi (och norrmännen) tröck bara tillbaks den västliga kanten på utbredningen, och när vi slutade trycka så kom förstås vargen tillbaks.
CITAT
troligen inplanterade.

Gammal välkänd myt. Eftersom våra vargar inte är naturligt isolerade från finska och ryska vargar behöver man inte plantera ut varg, man behöver bara sluta skjuta dem.
Flemming
CITAT (sparvuggla @ 17-02-2012, 17:31) *
Lodjur, ett av dom vackraste vi har i vår natur. Stoppa jägarnas slakt och skriv under här:

http://www.skrivunder.com/stoppa_licensjakten_pa_lodjur

Påskrivet !
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 17-02-2012, 17:58) *
Det har aldrig funnits någon "svensk" vargstam, det är ett sammanhängande utbredningsområde i hela taigan. Vi (och norrmännen) tröck bara tillbaks den västliga kanten på utbredningen, och när vi slutade trycka så kom förstås vargen tillbaks.

Gammal välkänd myt. Eftersom våra vargar inte är naturligt isolerade från finska och ryska vargar behöver man inte plantera ut varg, man behöver bara sluta skjuta dem.

Har samma uppfattning om den "svenska" vargstammen så varför protesterar du? rolleyes.gif Fast bland vargförespråkarna hävdas detta ibland helt felaktigt, efter 1970 var hela Skandianavien vargfritt några år förutom i djurparkerna. Sen kom det invandrare då och då men de stannade alltid i norr, det förekom någon föryngring runt Kiruna exempelvis men alla försvann. Tills det plötsligt dök upp några vargar runt 1978 i skogarna mellan Dalarna och Värmland. Spontaninvandring? Knappast. Förklara hur minst två vargar skulle kunna knata alla hundra milen från norra Finland, korsa alla stora älvar, passera förbi alla lämpliga boplatser på vägen och utan att slå ett enda bytesdjur för att sen utan kompass, karta och GPS hitta till det mest lämpliga området i Sverige för en föryngring? Stora skogar, gles befolkning och gott om mat. Utan att bli sedda en enda gång trots att det från början stod klart att de inte var skygga för människor. Jag tror inte på under. Dessutom är det helt väsenskilt för en varghona som inte går speciellt långt från hemmalyan för att skapa ett revir. Hanarna kan däremot kuta omkring en hel del.

Tillägg: Sen dessa vargar dök upp i Värmland/Dalarna har det bara dykit upp en enda varg som kommit hit utifrån vilket visar hur ofta det händer. Märkligt nog en hona. På egna ben eller andras hjul kan man fundera på?
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2012, 20:04) *
Har samma uppfattning om den "svenska" vargstammen så varför protesterar du? rolleyes.gif Fast bland vargförespråkarna hävdas detta ibland helt felaktigt, efter 1970 var hela Skandianavien vargfritt några år förutom i djurparkerna. Sen kom det invandrare då och då men de stannade alltid i norr, det förekom någon föryngring runt Kiruna exempelvis men alla försvann. Tills det plötsligt dök upp några vargar runt 1978 i skogarna mellan Dalarna och Värmland. Spontaninvandring? Knappast. Förklara hur minst två vargar skulle kunna knata alla hundra milen från norra Finland, korsa alla stora älvar, passera förbi alla lämpliga boplatser på vägen och utan att slå ett enda bytesdjur för att sen utan kompass, karta och GPS hitta till det mest lämpliga området i Sverige för en föryngring? Stora skogar, gles befolkning och gott om mat. Utan att bli sedda en enda gång trots att det från början stod klart att de inte var skygga för människor. Jag tror inte på under. Dessutom är det helt väsenskilt för en varghona som inte går speciellt långt från hemmalyan för att skapa ett revir. Hanarna kan däremot kuta omkring en hel del.

Tillägg: Sen dessa vargar dök upp i Värmland/Dalarna har det bara dykit upp en enda varg som kommit hit utifrån vilket visar hur ofta det händer. Märkligt nog en hona. På egna ben eller andras hjul kan man fundera på?

Men uppenbarligen kan vargar vandra hela denna sträcka åt andra hållet, men trafiken kanske är enkelriktad?

http://www.wwf.se/source.php/1116912/wwf-1078126-1.pdf
kerstinbern
En Lodjurshona som GPS-märkts i Sarek vandrade 55 mil till Trondheim i Norge

http://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikk...99/Default.aspx
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2012, 19:04) *

Du kan ju läsa det här t.ex. http://www.de5stora.com/dokument.asp?DokID=1200 Ingen kan ens bevisa att Sverige var vargfritt på 70-talet!
Ungvargar, både hanar och tikar kan vandra många många mil det är ingen skillnad.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2012, 10:00) *
Du kan ju läsa det här t.ex. http://www.de5stora.com/dokument.asp?DokID=1200 Ingen kan ens bevisa att Sverige var vargfritt på 70-talet!
Ungvargar, både hanar och tikar kan vandra många många mil det är ingen skillnad.

Jag tror inte det kommer från en helt objektiv sida. :rolleyes;: Den långvandrande varghonan var verkligen unik, att det skulle förekomma tre unika händelser är lite svårare att förstå. Att en varg kan vistas på ett ställe utan att märkas är helt klart men upptäckten ökar med tiden. Varghonan hade tydligen vistats på samma ställe i några månader, för Värmlandsvargarna skulle det dock gällt i minst 50 år. Det fanns invandrande vargar i Kirunaområdet ungefär samtidigt som det dök upp varg i Värmland så det finns en minimal möjlighet/risk. De envisa inplanteringsryktena dök upp samtidigt med Värmlandsvargarna, däremot gällde det inte Kirunavargarna. Beträffande att bevisa att det inte fanns varg i Sverige under 70-talet så är det lika enkelt som att bevisa att det inte finns någon gud.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2012, 13:29) *
Jag tror inte det kommer från en helt objektiv sida. :rolleyes;: Den långvandrande varghonan var verkligen unik, att det skulle förekomma tre unika händelser är lite svårare att förstå. Att en varg kan vistas på ett ställe utan att märkas är helt klart men upptäckten ökar med tiden. Varghonan hade tydligen vistats på samma ställe i några månader, för Värmlandsvargarna skulle det dock gällt i minst 50 år. Det fanns invandrande vargar i Kirunaområdet ungefär samtidigt som det dök upp varg i Värmland så det finns en minimal möjlighet/risk. De envisa inplanteringsryktena dök upp samtidigt med Värmlandsvargarna, däremot gällde det inte Kirunavargarna. Beträffande att bevisa att det inte fanns varg i Sverige under 70-talet så är det lika enkelt som att bevisa att det inte finns någon gud.

Men att vargtiken skulle vara helt unik kan du väl inte vara säker på. Hur länge har man satt halsband på vargar så att man har kunnat få bevis? Det verkar snarare som att du anser att alla teorier som inte stödjer det du tror kommer från oseriösa och okunniga källor. Varför skulle uppgifterna inte vara objektiva?
Vad menar du med 50 år? Det går väl inte att veta säkert varifrån och när de kom dit.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2012, 13:59) *
Men att vargtiken skulle vara helt unik kan du väl inte vara säker på. Hur länge har man satt halsband på vargar så att man har kunnat få bevis? Det verkar snarare som att du anser att alla teorier som inte stödjer det du tror kommer från oseriösa och okunniga källor. Varför skulle uppgifterna inte vara objektiva?
Vad menar du med 50 år? Det går väl inte att veta säkert varifrån och när de kom dit.

Det finns inga källor från långa vargvandringar före den omtalade tiken så några "oseriösa och okunniga källor" finns inte och heller inga tvärtom. Endast tidigare erfarenhet. 50 år skulle nog varit 30 år för det fanns enstaka vargar i fjällkedjan fram till 50-talet. En intensiv jakt avslutades långt norrut 1970 när den sista vargen sköts. Sen finns det inga observationer förrän 1978. Att en enstaka varg skulle kunna vistas i ett område i några månader är något helt annat än nästan 10 år. Fö är den här debatten ganska meningslös eftersom fakta saknas, bara teorier. Jag har min, du har din och de lär aldrig kunna bevisas nån av dem.
kerstinbern
"Sedan 1987 har vi,
genom att kombinera fältdata med DNA-analyser, konstaterat att minst fyra olika vargar vandrat
från olika revir i södra Skandinavien upp till Norrbotten och ytterligare minst tre till
Västerbotten, alltså en stor del av den sträcka som ifrågasatts av förespråkarna för
inplanteringsteorin. Mest intressant är dock att vi haft en radiomärkt vargtik som utvandrat från
Hedmark i sydöstra Norge ända upp till nordöstra Finland vid gränsen mot Ryssland. Under
perioden 1977 till 2000 har vi med samma metoder kunnat konstatera att minst 7 vargar har
invandrat från den finsk-ryska populationen till Skandinavien och efter år 2000 har ytterligare
minst 8 individer invandrat till Skandinavien (Figur 9b). En av dem var den berömda
Lapponiavargen, som radiomärktes vid Stora Sjöfallet där han även uppehöll sig ett år innan han
på nytt började vandra söderut. Denna varg blev förmodligen illegalt skjuten innan han hann
särskilt långt på denna sin andra etapp. Den enklaste och mest rimliga förklaringen till ursprunget
av de vargar som grundat vår nuvarande vargstam i mellersta Skandinavien är således att de
vandrat hit på egna ben. Det är förmodligen heller ingen slump att vårt nordligaste revir, Gillhov,
är det revir där en varg från vår population mötte en invandrare från nordöst. "

http://www1.nina.no/RovviltPub/pdf/Artbeskrivning_varg.pdf

Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2012, 13:29) *
De envisa inplanteringsryktena

...är en myt. Den är baserat på absolut ingenting utom tredjehands hörsägen och fri spekulation, och motsägs av fall där vargar bevisligen promenerat tvärs genom sverige. Att naturvårdspersonal skulle suttit och kört runt med vilda vargar i sin volvo amazon och i lönndom släppt ut är nåt man tror på för att man vill tro det, för att det ger lite mer legitimitet till att vilja utrota vargarna.
Gossen Ruda
Jag har aldrig påstått att det INTE vandrar in varg i Sverige, bara att de mest stannar i Lappland. Det finns fortfarande inga bevis för eller emot att vargarna i mellansverige planterats in eller spontaninvandrat. Var och en får bilda sin egen uppfattning. Som det dessutom står i den länkade rapporten, finsk/ryska vargar, inte skandinaviska vilket jag också påpekat och var mitt huvudsyfte med det tidigare inlägget. Att sen vargar vandrar norrut för att sprida sig tycks vara ett faktum, dock inte söderut.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2012, 15:48) *
Det finns fortfarande inga bevis för eller emot att vargarna i mellansverige planterats in eller spontaninvandrat. Var och en får bilda sin egen uppfattning.

En osynlig rymdvarelse läser just nu över din axel. Det finns inga bevis för eller emot, så var och en får bilda sin egen uppfattning.
CITAT
Som det dessutom står i den länkade rapporten, finsk/ryska vargar, inte skandinaviska vilket jag också påpekat och var mitt huvudsyfte med det tidigare inlägget.
Som jag tidigare påpekat befinner vi oss på den nordvästra kanten av vargens utbredningsområde som täcker hela taigan. Vargar i mellansverige är endast skilda från finska och ryska vargar av samiska och västerbottniska jägare - som, måste erkännas, är nära 100% effektiva på att hindra invandring, bara enstaka individ lyckas löpa gatloppet.
CITAT
Att sen vargar vandrar norrut för att sprida sig tycks vara ett faktum, dock inte söderut.

Den norrbottniska svängdörren går bara åt ena hållet?

Kom igen, det här tror du inte på själv.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 20-02-2012, 16:29) *
En osynlig rymdvarelse läser just nu över din axel. Det finns inga bevis för eller emot, så var och en får bilda sin egen uppfattning.
Som jag tidigare påpekat befinner vi oss på den nordvästra kanten av vargens utbredningsområde som täcker hela taigan. Vargar i mellansverige är endast skilda från finska och ryska vargar av samiska och västerbottniska jägare - som, måste erkännas, är nära 100% effektiva på att hindra invandring, bara enstaka individ lyckas löpa gatloppet.

Den norrbottniska svängdörren går bara åt ena hållet?

Kom igen, det här tror du inte på själv.

Fel, han sitter i knät och är delvis synlig. Fö inga nya argument.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon