|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Gossen Ruda
03-04-2012, 15:12
herkules
03-04-2012, 15:45
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 16:12) sånt där kan man väl inte sitta o haspla ur sig hur som helst?
Gossen Ruda
03-04-2012, 16:40
CITAT (herkules @ 03-04-2012, 16:45)  sånt där kan man väl inte sitta o haspla ur sig hur som helst? Jag eller sparvis? Jag var inte först.
*Stintan*
03-04-2012, 22:09
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 17:40)  Jag eller sparvis? Jag var inte först. När började du lägga ut förgiftade korvar?
sparvuggla
04-04-2012, 14:30
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fangelse-...ym-jakt-pa-jarvSkönt att idioterna fick vad dom förtjänar. I nya rovdjursutredningen står det dessutom att man kommer i framtiden att prioritera tjuvjakt och jaktbrott. Kanon. Jägarförbundets lögner, överdrifter och rena rappakaljan har genomskådats av dom flesta vid det här laget.
Gossen Ruda
04-04-2012, 14:49
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2012, 23:09)  När började du lägga ut förgiftade korvar? Funderar på det men bara åt sparvugglor.
herkules
04-04-2012, 16:34
vilket hot!
herkules
12-04-2012, 20:57
det HÄR skulle ha varit sverige det, jägarna skulle stå på rad och peppra björnen full. sen skulle de skrika på mynttorget att ALLA vilda djur ska dödas!
sparvuggla
13-06-2012, 17:59
Inte ofta jag hittat nåt positivt som jägare gjort. Men rätt ska vara rätt och här ger jag eloge för dom jägare som inte ställde upp på idiotin: http://www.metro.se/nyheter/duvorna-skots-...3;HJYdTxFKzRIE/http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=7743836http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14970498.abOtroligt att sånt här händer än i moderna 2000-talets Sverige. Men det är snarare så att sånt här händer bara i Sverige fortfarande.....
bergvallmo
13-06-2012, 19:01
Var ute och promenerade lite tidigare i år. Var djupt inne i ett naturreservat när jag stötte på dessa spår. För små för hund, för orunda för lo och dessutom såg man klomärkena. Men jag vågade inte berätta för någon var jag sett spåren. Folk har en tendens att bli som tokiga om man nämner ordet varg. [attachment=70671:Tassp_r.jpg]
CITAT (bergvallmo @ 13-06-2012, 20:01)  Var ute och promenerade lite tidigare i år. Var djupt inne i ett naturreservat när jag stötte på dessa spår. För små för hund, för orunda för lo och dessutom såg man klomärkena. Men jag vågade inte berätta för någon var jag sett spåren. Folk har en tendens att bli som tokiga om man nämner ordet varg. [attachment=70671:Tassp_r.jpg] Nån varg är det inte... troligtvis hund
CITAT (sparvuggla @ 12-08-2011, 08:00)  Ang vapen, så avslöjades det också att ett 30-jägare har köpt och fått license för samma typ av automatvapen som massmördaren använde i Norge. Seriösa jägare????????????? Jag vet svaret på den frågan iaf......... Längesen citatet här ovan skrevs, men kan inte låta bli att dra följande parallell. Jag har hört att rätt många hantverkare använder sig av samma typ av hammare som desssa mördare gjorde. Seriösa hantverkare???????? Vet du svaret på den frågan med?
sparvuggla
26-06-2012, 19:26
Jägarna har i årtionden velat behålla blyammunition. Varför då? Tja, inte är det bra för hälsan och definitivt inte för miljön. Men jägare vet ju alltid bäst. Enligt dom själva och jakttidningarna. http://www.svt.se/nyheter/sverige/bly-i-algfarsen
malcolm
26-06-2012, 23:18
CITAT (sparvuggla @ 26-06-2012, 20:26)  Varför då? Tja, inte är det bra för hälsan och definitivt inte för miljön. Men jägare vet ju alltid bäst. Enligt dom själva och jakttidningarna. Nej, det är du som vet bäst... tror du. Det finns ingen annan metall som är lika bra som bly i kulor så det är därför man helst vill använda det och det var inte så länge sedan det fanns bly i bensin heller.
CITAT (malcolm @ 27-06-2012, 00:18)  Nej, det är du som vet bäst... tror du. Det finns ingen annan metall som är lika bra som bly i kulor så det är därför man helst vill använda det och det var inte så länge sedan det fanns bly i bensin heller. Halaj! Jodå. Guld. Har en densitet på: 19 300 kg/m3 Bly har densitet på: 11 340 kg/m3 Guld är inert också och förgiftar inte köttet. Tänk vilken jackpot man känner att man fått när man biter i köttet och känner en bit metall mellan tänderna! Men jag minns också den där diskussionen med bly i ammunition kontra blyet som bilar släpper ut, men eftersom all bensin numera är blyfri går den frågan fetbort. //T
CITAT (sparvuggla @ 26-06-2012, 20:26)  Jägarna har i årtionden velat behålla blyammunition. Varför då? Tja, inte är det bra för hälsan och definitivt inte för miljön. Men jägare vet ju alltid bäst. Enligt dom själva och jakttidningarna. http://www.svt.se/nyheter/sverige/bly-i-algfarsenDet finns en politisk agenda... många muppar gör precis vad som helst för att minska antalet jägare... CITAT Den som läser rapporten lite uppmärksamt kan konstatera att rubrikerna som ”blykulor förgiftar älgkött” är minst sagt tagna ur luften, även om begreppet tidigare använts av tjänstemän på Svenska Jägareförbundet. Särskilt riskerna är överdrivna. Men framförallt har media, som rapporterat om utredningen inte brytt sig om alla reservationer, som anförs av Livsmedelsverket själva när det gäller undersökningens faktiska resultat.
Låt oss därför från allra första stund slå fast det viktigaste, och ur vetenskaplig synpunkt mycket väsentliga, vid värderingen av rapporten:
Metalliskt bly måste omvandlas Det enda som fysiskt blivit uppmätt i undersökningen är förekomsten av den totala mängden METALLISKT bly som hittats i den köttfärs av okänt ursprung, både när det gäller urval och hantering som använts vid undersökningen.
De erhållna resultaten och provmetoderna är en sak men det centrala är:
METALLISKT BLY KAN INTE TAS UPP DIREKT I DET MÄNSKLIGA MATSMÄLTNINGSSYSTEMET UTAN ATT FÖRST OMVANDLAS TILL EN MER ELLER MINDRE STOR MÄNGD LÖSLIGA BLYFÖRENINGAR!
Detta är ett välkänt faktum som kan verifieras i otaliga rapporter. Det gäller även den aktuella rapporten och personer från Livsmedelsverket som varit inblandade i undersökningen.
Löslig blyförening blir farligt Om blysplitter från en kula skulle ätas av misstag måste det först omvandlas till en löslig blyförening i magsäckens sura miljö innan det för över huvud taget ska kunna tas upp i blodomloppet via tarmsystemet.
Redan tidigare försök som gjorts på annat håll, bland annat av det Spanska riskvärderingsinstitutet som Livsmedelsverket själva refererar till i sin rapport, visar att det i praktiken är mycket små mängder av det metalliska bly som kan hamna i en magsäck, det handlar om storleksordningen under en (1) procent, som omvandlas till biotillgängliga blyföreningar
Fel om blyexponering Livsmedelsverket har i sina kalkyler om hur stor blyexponeringen skulle bli på människor som skulle ha ätit av den älgfärs som ingick i provet, det framgår klart av rapporten, i stället utgått ifrån att huvuddelen av det metalliska blyet i älgfärsen (sidan 9 i riskvärderingsrapporten) blir omvandlat till biotillgängliga blyföreningar.
”Biotillgänglighet av bly från älgfärs har antagits att inte skilja sig i någon betydande utsträckning från den som gäller för bly i andra livsmedel”, skriver verket.
Andra livsmedel, till exempel spannmålsprodukter, innehåller inte metalliskt bly – bara biotillgängliga blyföreningar.
Hundra gånger större Livsmedelsverket baserar alltså sina beräkningar och redovisning av risker och blyexponering på ett tänkt förhållande som i runda tal kan vara 100 gånger större än vad som vore rimligt mot bakgrund av den spanska rapporten.
Detta är mycket märkligt.
Enligt samma spanska rapport, liksom i EFSA:s (European Food Safety Agency) rapport från 2010, framgår att det i ett tarmsystem som har ett pH på 6,5 dessutom bara är 10-15 procent av de biotillgängliga blyföreningar som bildas i magsäcken som kan tas upp i blodomloppet hos vuxna. För barn anges 50 procent.
Verket har förbehåll Nedanstående citat från Livsmedelsverkets slutrapport, sidan 3, ligger till grund för själva riskhanteringsrapporten. Det visar att det förekommit en viss medvetenhet från Livsmedelsverket om att metalliska blysplitter i kött inte till 100 procent kan omvandlas till för människor biotillgänglig form i matsmältningssystemet.
”Förekomsten av blyfragment innebär att befolkningsgrupper som äter mycket älgfärs, t ex jägare och deras familjer riskerar ett förhöjt intag av bly. Enligt beräkningarna i denna rapport kan det uppskattade blyintaget från älgfärs i dessa konsumentgrupper överstiga de hälsobaserade referenspunkter som finns för blyexponering”.
Dessutom skrivs följande i rapporten:
”I denna studie har inte biotillgängligheten av blypartiklarna undersökts men tidigare utförda studier, bland annat av Spanska Riskvärderingsinstitutet, visar att biotillgängligheten för blypartiklarna ligger på 10 procent eller mer, beroende på hur man tillagar köttet.”
Inget stöd från spansk rapport Den spanska rapporten, jag förutsätter att det inte finns mer än den som nämnts, talar inte någonstans i sin redovisning om utlösning av några 10 procent biotillgängliga blyföreningar från den mängd metalliskt bly som fanns i fåglarna när de processades i ett simulerat matsmältningssystem.
Vid kokning av fåglar, skjutna med blyhagel, i sura vätskor som vinäger redovisades resultatet utlösta, biotillgängliga blyföreningar på 6,75 procent. Vid kokning i vitt vin 4,51 procent och 0,7 procent när man använde rått kött utan förbehandling i några sura vätskor.
0,7 procent mer rimligt Den senare siffran, 0,7 procent, borde då rimligen ha varit den relevanta för Livsmedelsverket att använda i sina kalkyler vid de publicerade bedömningarna av exponering av bly och hälsorisker för människor som äter älgfärs.
Medelhalten av metalliskt bly i de 54 köttfärsprov som undersökts har konstaterats vara 0,9 mg/per kg färs. Livsmedelsverket har faktiskt reflekterat över att endast en begränsad del av det metalliska blyet kan omvandlas i magen och tas upp av kroppen.
”I ovanstående beräkningar antas att merparten av det intagna blyet tas upp av kroppen. Om endast 10 procent av bly från blyammunition i älgfärsen tas upp av kroppen (är biotillgängligt), så överskrids RP vid tre av trettio konsumtionstillfällen (10 procent) för högkonsumerande barn, kvinnor som planerar bli gravida och gravida”, skriver verket.
Vore intressant att få veta Den spanska rapporten, och även pågående försök, visar som sagts tidigare, att den faktiska mängden utlöst, biotillgängligt bly från blysplitter i genomsnitt är under en procent – alltså tio gånger mindre även i detta fall. Vad man skulle ha kommit till för slutsats angående blyexponering för den nämnda konsumentgruppen med användning av mer realistiska siffror vore mycket intressant att få veta.
Rensar runt sårkanaler Att det blir blysplitter i och omedelbart runt sårkanalen på ett djur som skjuts med blybaserade kulor är knappast någon nyhet av rang. Så har det varit i över hundra år och med tiotals miljoner fällda klövvilt som ätits upp av människor varje år enbart i Europa. Sårkanaler, krossade bogar och annat blodigt slafs är det ingen normal jägare som tar vara på.
Visst kan det vid slarvigt omhändertagande av misstag komma med blysplitter i kött som används till färs. Men i detta sammanhang är det inte av någon betydelse om något enstaka blyfragment skulle väga ett par hundra milligram (cirka US nr 5 i hagelstorlek) eller däröver. Ytan i förhållande till vikten blir liten liksom utlösning av blyföreningar i magsäcken.
Se upp med skador i massiva ben Det är snarare krosskador i massiva ben man ska se upp med, då ett antal små blypartiklar i förhållande till sin sammanlagda vikt får en mångdubbelt större yta som exponeras mot magsyran.
Hur som helst, vid sådana träffar blir omkringliggande vävnad så söndertrasad att det räcker att titta på den för att lätt inse att den ska kasseras och inte användas till mat.
Jag har för närvarande inte för avsikt att fördjupa mig i Livsmedelsverkets beräkningar när det gäller riskscenarion. Men har verket avsiktligt, eller av på grund av misstag eller slarv, använt ingångsvärden för utlösning av biotillgängligt bly i människokroppen som är minst tio gånger, eller ännu värre hundra gånger, högre än vad som konstaterats vara fallet i den undersökning de själva refererat till?
Används som propaganda Då blir man minst sagt mörkrädd med tanke på hur rapporten redan använts som propaganda mot den traditionella blyammunitionen och förtäring av viltkött i allmänhet. Och jag är inte direkt känd för att vara lättskrämd.
Det här fungerar som desinformation och skrämselpropaganda, avsiktlig eller oavsiktlig, riktat mot en i de flesta fall aningslös allmänhet i syfte att nå ett politiskt mål. Detta är vad debatten kring blyammunition egentligen handlar om.
Ingen förväntad insats från Jägareförbundet Det är inte vad jag har förväntat mig, vare sig från Livsmedelsverket eller centralt från Svenska Jägareförbundet, som aktivt medverkat i sammanhanget under lång tid. Det är akut påkallat att få ett klargörande från Livsmedelsverket om att beräkningsgrunderna för blyexponering som baseras på att allt metalliskt bly blir biotillgängligt i matsmältningssystemet verkligen ska betraktas som korrekta i sammanhanget.
Okritska media rapporterar Som en avslutning kan det vara på sin plats med ytterligare ett citat från Livsmedelsverkets rapport. Samtidigt är det en uppmaning till de media, som okritiskt rapporterar till allmänheten, att först kontrollera riktigheten av vad de säger och skriver.
”Statistiska osäkerheter med avseende på de dataunderlag som använts har beaktas i de beräkningar som har gjorts i riskvärderingsrapporten. Andra osäkerheter som sannolikt anses kunna underskatta och/eller överskatta resultatet från riskvärderingen är bl.a. mängden älgfärs som konsumeras, naturligt förekommande osäkerheter i data från kostundersökningarna, beräkning av köttfärsinnehåll i färsrätter, provberedning av älgfärsproverna, biotillgängligheten av blyfragmenten och blyexponering från andra livsmedel/källor än älgfärs.” Jo – nog finns det en betydande antal faktorer som det på olika håll borde ha tagits hänsyn till innan man går ut och slår på den stora trumman. Källa
sparvuggla
15-07-2012, 06:49
Ansvarsfulla jägare som har respekt för djur och natur. Visst. Ett direktcitat från tidningen: "Asberusade jägare som stiger ur bilen och direkt ställer sig och pissar för att sedan börja skjuta på ALLT som rör sig är vardagssyn för mig här. Han som med ett gevär i varje hand sköt från höften mot en prutgåsflock tar nog priset, skriver fågelskådaren och guiden Christian Cederroth på sin blogg segerstadsfyr.se." http://www.olandsbladet.se/index.php?placi...t=3&id=6176
Det finns rötägg i alla led... CITAT Äggtjuvar jagas
Hundratals döda fåglar - En enorm serie stölder av fågelägg i Sverige, Finland, Norge och Island har avslöjats av den finska tullen.
Publicerad 8 juni 2012 - 15:15 – Uppdaterad 8 juni 2012 - 16:41 Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Dela via e-mail Skriv ut
Äggtjuvar
Boplundrare i farten igen? Härva kring boplundring växer Sörmlänning misstänkt för boplundring Tre misstänkta för boplundring Reservat ska stoppa tjuvar Fler misstänkta äggtjuvar
Hos en person bosatt i finska Österbotten beslagtogs cirka 10 000 fågelägg samt nästan 300 döda fåglar, varav en del var uppstoppade och en del frysta.
Polisen tror att brottsligheten pågått i flera år och har internationella förgreningar.
-Vi misstänker att det förekommit i Sverige också, säger Norrbottenspolisens faunaansvarige Lars Lundman till TT.
Den större delen av äggen kom från fridlysta fågelarter. Samlare är beredda att betala mycket stora pengar för sällsynta ägg. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/aggtjuvar-jagasDen där Segerstad som det skrevs om i ett annat inlägg har många blivit utsatta för... han har också ett och annat fågelliv på sitt samvete dessvärre.
sparvuggla
17-07-2012, 18:22
Om jakthundens liv + bild på en stor stark stolts hjältemodig jägares hus http://kristallina.wordpress.com/2012/07/1...-nar-som-helst/
CITAT (sparvuggla @ 17-07-2012, 19:22)  Om jakthundens liv + bild på en stor stark stolts hjältemodig jägares hus http://kristallina.wordpress.com/2012/07/1...-nar-som-helst/Vad vill du ha sagt med det här nu då?
sparvuggla
18-07-2012, 13:34
CITAT (dahla @ 18-07-2012, 05:43)  Vad vill du ha sagt med det här nu då? Nej, inget annat än att eftersom jägarnas etik och respekt för naturen har diskuterats, ville jag bara ta upp det här som visar total brist av dessa egenskaper. Jag kan säga för min del att om jag hade jägargranne och det såg ut så här, då skulle inte rävliken hänga kvar så länge på väggen för att visa vilken stor jägare han är som lyckats skjuta så här många försvarlösa rävar. Det kan jag lova. Vad är din åsikt du får gärna skriva.
Så sparvugglan här anser att ALLA jägare har TOTAL BRIST på ETIK och RESPEKT för naturen på grund av ett inlägg i en blogg som drivs av en mentalt sjuk kvinna som på egen hand inte kan sköta sina egna hundar och katter...
Vad skulle DU göra åt rävskinnen då?
Vad är problemet med att ha rävskinn hängandes på väggen? Det är ju inte det minsta lilla olagligt... Det är dessutom en tradition som har några hundra år på nacken...
Den här förvirrade kvinnan som skriver i bloggen har gått in på grannes mark för att fota... hon har inte där att göra över huvud taget... jag hade ju anmält tokkärringen för hemfridsbrott!
*Stintan*
18-07-2012, 23:10
CITAT (dahla @ 18-07-2012, 15:23)  Så sparvugglan här anser att ALLA jägare har TOTAL BRIST på ETIK och RESPEKT för naturen på grund av ett inlägg i en blogg som drivs av en mentalt sjuk kvinna som på egen hand inte kan sköta sina egna hundar och katter...
Vad är problemet med att ha rävskinn hängandes på väggen? Det är ju inte det minsta lilla olagligt... Det är dessutom en tradition som har några hundra år på nacken...
Den här förvirrade kvinnan som skriver i bloggen har gått in på grannes mark för att fota... hon har inte där att göra över huvud taget... jag hade ju anmält tokkärringen för hemfridsbrott! Var har sparvuggla skrivit ALLA jägare? Känner du kvinnan vars blogg sparvuggla länkade till eftersom du kan uttala dig om hennes mentala status? Hur vet du att hon gått in på grannens tomt?
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2012, 00:10)  Var har sparvuggla skrivit ALLA jägare? Tolkningsfråga CITAT (*Stintan* @ 19-07-2012, 00:10)  Känner du kvinnan vars blogg sparvuggla länkade till eftersom du kan uttala dig om hennes mentala status? Hur vet du att hon gått in på grannens tomt? Jag är bekant med grannen...
*Stintan*
19-07-2012, 12:52
CITAT (dahla @ 19-07-2012, 11:52)  Tolkningsfråga
Jag är bekant med grannen... Ja det säger nog mer om dig än om kvinnan med bloggen. Antar att du personligen inte har en aning om hennes mentala hälsa eller hur hon sköter sina djur.
sparvuggla
19-07-2012, 14:05
CITAT (dahla @ 18-07-2012, 15:23)  Så sparvugglan här anser att ALLA jägare har TOTAL BRIST på ETIK och RESPEKT för naturen på grund av ett inlägg i en blogg som drivs av en mentalt sjuk kvinna som på egen hand inte kan sköta sina egna hundar och katter...
Den här förvirrade kvinnan som skriver i bloggen har gått in på grannes mark för att fota... hon har inte där att göra över huvud taget... jag hade ju anmält tokkärringen för hemfridsbrott! Jag trodde man tar hänsyn till sina grannar, men glömde att för jägare är ju deras "tradioner" som står över allt annat. Hur råa och skadlida dom än är för djur och natur. Och att du i egenskap av jägare kan så direkt bedöma kvinnor att dom är "mentalsjuka" "förvirrade" och "tokkärringar" var nytt för mig. Jägaren däremot är en riktig hyvens idealman och granne. Okej.
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2012, 13:52)  Ja det säger nog mer om dig än om kvinnan med bloggen. Antar att du personligen inte har en aning om hennes mentala hälsa eller hur hon sköter sina djur. Ja, dina antaganden är väl i storlek med ditt ego... får allt plats i kroppen eller spricker du snart?  Vissa människor gör sig kända över stora områden på grund av sina utmärkande sidor.
kerstinbern
27-07-2012, 08:03
En beväpnad jägare skjuter omkring sig i Frändefors i Dalsland. Efter att ha skjutit mot sin fru och dotter (som klarade sig) och eldat upp huset, så har han nu gett sig ut i terrängen. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1016721...er-bevapnad-manDet är väl förmodligen ytterligare ett fall av s.k. jaktabstinens, när jägare inte regelbundet får döda något så laddas det upp ett mentalt tryck, som på något sätt måste frigöras, och nu under sommaren så finns det ju inte så mycket jaktbart vilt. De sanna entusiasterna ser ju naturligtvis till att få licens för skyddsjakt, det kan man ju få för att jaga nästan vilket djur som helst, även under sommaren, bara man kan påstå att de orsakar ekonomisk skada.
CITAT Bakgrunden till händelsen är okänd. Att någon "ballar ur" på grund av psykisk ohälsa är ju knappast någonting jägarkåren kan klandras för men Kerstin Bern den allvetande har ju svaret så nu behöver inte polisen fundera mer över vad som utlöste det hela... Kan du berätta för oss vad "licens för skyddsjakt" är för någonting? Det kanske är dags att starta en tråd för att belysa mängden mordbränder som Kerstin Berns kompisar är skylldiga till...
kerstinbern
28-07-2012, 05:19
Nej, det fattas ju bara att jägarkåren själva på något sätt skulle självsanera sig. Den uppgiften har ju läkare och polis, som skall dra in vapenlicensen från olämpliga personer, och hade de bara gjort sitt jobb så hade 50% av dagens vapenlicenser dragits in direkt
sparvuggla
28-07-2012, 05:57
CITAT (kerstinbern @ 27-07-2012, 09:03)  En beväpnad jägare skjuter omkring sig i Frändefors i Dalsland. Efter att ha skjutit mot sin fru och dotter (som klarade sig) och eldat upp huset, så har han nu gett sig ut i terrängen. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1016721...er-bevapnad-manDet är väl förmodligen ytterligare ett fall av s.k. jaktabstinens, när jägare inte regelbundet får döda något så laddas det upp ett mentalt tryck, som på något sätt måste frigöras, och nu under sommaren så finns det ju inte så mycket jaktbart vilt. De sanna entusiasterna ser ju naturligtvis till att få licens för skyddsjakt, det kan man ju få för att jaga nästan vilket djur som helst, även under sommaren, bara man kan påstå att de orsakar ekonomisk skada. Den här jägaren kanske också tyckte att hans fru var "mentalt sjuk, förvirrad, tokkärring". Jägaren dahla har ju visat att jägare är verkliga experter på människokännedom. Och sen tog han saken i egna händer, det hotar dom titt som tätt att göra så det är väl inget konstigt här egentligen..... Och familjen hade 2 bilar, dom satte han eld på också. Det är tur att dom inte har eftersök på skjutna familjemedlemmar, fast dom skulle väl strejka då med...
CITAT (kerstinbern @ 27-07-2012, 09:03)  En beväpnad jägare skjuter omkring sig i Frändefors i Dalsland. Efter att ha skjutit mot sin fru och dotter (som klarade sig) och eldat upp huset, så har han nu gett sig ut i terrängen. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1016721...er-bevapnad-manDet är väl förmodligen ytterligare ett fall av s.k. jaktabstinens, när jägare inte regelbundet får döda något så laddas det upp ett mentalt tryck, som på något sätt måste frigöras, och nu under sommaren så finns det ju inte så mycket jaktbart vilt. De sanna entusiasterna ser ju naturligtvis till att få licens för skyddsjakt, det kan man ju få för att jaga nästan vilket djur som helst, även under sommaren, bara man kan påstå att de orsakar ekonomisk skada. Så baserat på vad EN persson gör får du fram en analys på hela den svenska jägarekåren och kommer fram till att dom får abstinens av att inte döda... Sen skriver du på ett sätt som kan tolkas som att skyddsjakt är väldigt vanligt förekommande, vet inte hur det är på andra håll, men här är det inte många gånger jag har hört talas om att det förekommit, vet om en som ville ha det på ett par älgar han hade problem med, men fick inte som han ville...
CITAT (kerstinbern @ 28-07-2012, 06:19)  Nej, det fattas ju bara att jägarkåren själva på något sätt skulle självsanera sig. Den uppgiften har ju läkare och polis, som skall dra in vapenlicensen från olämpliga personer, och hade de bara gjort sitt jobb så hade 50% av dagens vapenlicenser dragits in direkt Att läkare och polis inte gör sitt jobb kan man ju inte heller klandra jägarkåren för... Och vart har du källan till att 50% av dagens vapenlicenser direkt skulle dras in från olämpliga personer? Du är så satans full av lögner! Har du möjligtvis någon diagnos som har med mytomani att göra? CITAT (sparvuggla @ 28-07-2012, 06:57)  Och familjen hade 2 bilar, dom satte han eld på också. Och vad menar du med det? Att alla sveriges bilförare borde bli av med körkorten för att dom eldar upp sina bilar? Retorik som passar i en förskola...
sparvuggla
29-07-2012, 18:13
CITAT (dahla @ 28-07-2012, 22:35)  Att läkare och polis inte gör sitt jobb kan man ju inte heller klandra jägarkåren för...
Och vart har du källan till att 50% av dagens vapenlicenser direkt skulle dras in från olämpliga personer?
Du är så satans full av lögner! Har du möjligtvis någon diagnos som har med mytomani att göra? Och vad menar du med det? Att alla sveriges bilförare borde bli av med körkorten för att dom eldar upp sina bilar?
Retorik som passar i en förskola... Det är ganska tröttsamt att svara på jägar-inlägg vid det här laget. Var nånstans har jag sagt nåt om körkort??? Och jag är rätt säker på att dit den här ( f.d. )jägaren hamnar, så har han ingen användning för körkort längre.....
Vad spelar det för roll om han är jägare??? Han är ju bilägare... bostadsägare... han har säkert många andra intressen utöver jakten...
VAD in i hela glödhetaste helvetet är det som gör att man måste lyfta fram att han just är JÄGARE???
Han hade väl ballat ur på samma vis även utan jaktvapen om han nu inte hade haft tillgång till just jaktvapen... han hade väl gått loss med en kniv eller ett annat tillhygge istället men det saknas väl lite storlek på din fågelhjärna för att förstå en så simpel och banal sak... eller så spelar du bara dum...
kerstinbern
30-07-2012, 03:11
CITAT (Zixten @ 28-07-2012, 10:36)  Så baserat på vad EN persson gör får du fram en analys på hela den svenska jägarekåren och kommer fram till att dom får abstinens av att inte döda...
Sen skriver du på ett sätt som kan tolkas som att skyddsjakt är väldigt vanligt förekommande, vet inte hur det är på andra håll, men här är det inte många gånger jag har hört talas om att det förekommit, vet om en som ville ha det på ett par älgar han hade problem med, men fick inte som han ville... Det är fri skyddsjakt på väldigt många djur om de på något sätt kan anses orsaka skada på gröda eller egendom. Men förutom det räcker det med ett telefonsamtal till länsstyrelsen för att t ex ge sig ut och jaga duvor och gäss under häckningssäsonen. http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakt...aktforattforeb/
kerstinbern
30-07-2012, 03:16
CITAT (dahla @ 29-07-2012, 21:26)  Vad spelar det för roll om han är jägare??? Han är ju bilägare... bostadsägare... han har säkert många andra intressen utöver jakten...
VAD in i hela glödhetaste helvetet är det som gör att man måste lyfta fram att han just är JÄGARE???
Han hade väl ballat ur på samma vis även utan jaktvapen om han nu inte hade haft tillgång till just jaktvapen... han hade väl gått loss med en kniv eller ett annat tillhygge istället men det saknas väl lite storlek på din fågelhjärna för att förstå en så simpel och banal sak... eller så spelar du bara dum... Naturligtvis måste man lyfta fram att han är jägare, han har ett (eller troligare flera) jaktvapen som kan döda på flera hundra meters håll. Och han skjuter vilt omkring sig. Du kanske har svårt att förstå varför piketpolisen skickade dit mycket stora resurser, med maximal skyddsutrustning. Det här pådraget var värre än när polisen skall genomföra husransakan hos en MC-klubb.
CITAT (kerstinbern @ 30-07-2012, 04:11)  Det är fri skyddsjakt på väldigt många djur om de på något sätt kan anses orsaka skada på gröda eller egendom. Men förutom det räcker det med ett telefonsamtal till länsstyrelsen för att t ex ge sig ut och jaga duvor och gäss under häckningssäsonen. http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakt...aktforattforeb/Vart har du läst att det skulle räcka med ett telefonsamtal till länsstyrelsen för att få jaga duvor och gäss under häckningssäsongen nu då?
CITAT (kerstinbern @ 30-07-2012, 04:16)  Naturligtvis måste man lyfta fram att han är jägare, han har ett (eller troligare flera) jaktvapen som kan döda på flera hundra meters håll. Och han skjuter vilt omkring sig. Du kanske har svårt att förstå varför piketpolisen skickade dit mycket stora resurser, med maximal skyddsutrustning. Det här pådraget var värre än när polisen skall genomföra husransakan hos en MC-klubb. Jaha? Och breivik anser du väl också vara en jägare då förstår jag... Det är INTE vapnen i sig som avgör om vad som hamnar framför pipan... det är alltid en människa som ser till att skott avlossas mot ett annat levande väsen och det spelar då ingen roll om människan är pastor, förskolelärare, lagerarbetare, filatelist, gängmedlem, fågelskådare eller jägare! Självklart skickas piketen när det handlar om galna människor... DOM är ju utbildade för att lösa problemet vilket inte en trafikpolis är... det måste väl även du förstå.
kerstinbern
30-07-2012, 09:44
Breivik hade vapenlicens för jakt ja, och då är man per definition jägare. Och han köpte sitt halvautomatiska gevär för jaktändamål, så han utnyttjade bristerna i vapenlagstiftningen och den bristande kontrollen av jägare för att skaffa vapen.
Man skickar inte 30 poliser för att avväpna en knivbeväpnad man.
Så bara för att man har vapenlicens med vilkoret jakt så är man en jägare?
Nu skaffade ju breivik även prylar till en skaplig bomb... bland annat aluminium och metanol för radiostyrda modellplan... han skaffade även konstgödsel... gör det en modellflygare eller en bonde till en terrorist?
Det är nog ett ytters fåtal galna människor som ser breivik eller andra dårar som jägare...
Om du hade haft ett yrke eller en hobby så skulle jag utan problem kunna finna omskrivna dårar inom dessa gebit också... jag trodde faktiskt att du bara spelade dum ett tag...
hattstugan
01-08-2012, 22:47
Ang Jägare så kan vem som helst idag skaffa Jägarexamen och därmed få rätten att skaffa vapen!
Vad examen kostar idag vet jag inte men för 20 år sedan kostade den ca 1000 kr + vad nu en vapen licens kostade/kostar!
Innehar själv Jägarexamen men äger inget vapen och har ALDRIG jagat!
Gör det här mig till en galning i naturen då?
kerstinbern
02-08-2012, 05:57
CITAT (hattstugan @ 01-08-2012, 22:47)  Ang Jägare så kan vem som helst idag skaffa Jägarexamen och därmed få rätten att skaffa vapen!
Vad examen kostar idag vet jag inte men för 20 år sedan kostade den ca 1000 kr + vad nu en vapen licens kostade/kostar!
Gör det här mig till en galning i naturen då? Naturligtvis har inte jägarexamen nödvändigtvis något med jakt att göra, många tar jägarexamen bara som ett sätt att skaffa sig kunskap. Dessutom är ju inte jägarexamen något krav för att vara med och jaga (bara för att få köpa jaktvapen.), så vi har många som har jägarexamen som inte är jägare, och vi har jägare som inte har jägarexamen.
sparvuggla
02-08-2012, 06:38
CITAT (hattstugan @ 01-08-2012, 23:47)  Ang Jägare så kan vem som helst idag skaffa Jägarexamen och därmed få rätten att skaffa vapen!
Gör det här mig till en galning i naturen då? Absolut inte. Du jagar ju inte. Läste just dessutom om några som tog jägarexamen, för att dom ska jobba med djur och måste skjuta bedövningspilar bl.a. Dom skulle aldrig i livet börja jaga eller skjuta djur annars för "skojs" skull sade dom.
CITAT (hattstugan @ 01-08-2012, 23:47)  Ang Jägare så kan vem som helst idag skaffa Jägarexamen och därmed få rätten att skaffa vapen! Njae... det var en halv sanning... Alla har möjlighet att ta jägarexamen men långt ifrån alla dom har därmed någon rätt att skaffa skjutvapen... När man lämnar in en licensansökan till tillståndsenheten hos polisen gör de en vandelsprövning, sen kollas du mot sjukvårdens register och sen är det en tredje prövning som jag nu inte minns... kan ha med internationell polis att göra. Klarar man inte vandelsprövningen på grund av en fortkörning eller om du har blivit inlåst på tillnyktringsenheten för en fylla eller nånting annat tokigt så kan du glömma vapenlicensen.
Så här står det i polisens FAP. CITAT Allmänna lämplighetskrav Allmänna råd En förutsättning för tillstånd till innehav av vapen bör vara att sökan- den gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig. Brister han eller hon i något av dessa avseenden bör tillstånd inte meddelas. Den som begått ett sådant brott som påverkar lämpligheten att inneha skjutvapen bör inte meddelas tillstånd att inneha skjutvapen förrän en viss tid gått sedan brottet begicks. Tiden bör stå i relation till brottets svårhetsgrad. En sökande som har gjort sig skyldig till ett brott med ett inte ringa inslag av våld eller hot bör inte meddelas tillstånd att inneha vapen. Under sådana omständigheter bör sökanden i vart fall inte kunna få tillstånd förrän en avsevärd tid förflutit, i regel tre till fem år räknat från den dag då den brottsliga gärningen begicks. En sökande som har gjort sig skyldig till ett så allvarligt brott mot jaktlagstiftningen att han dömts till fängelse, skyddstillsyn, villkorlig dom eller överlämnande till särskild vård bör i regel inte beviljas till- stånd förrän omkring fem år från den dag då gärningen begicks. Det- samma bör gälla beträffande andra fall av kriminalitet där vapen kommit till användning. Synnerligen allvarlig brottslighet, t.ex. grovt rån, bör föranleda att tillstånd är uteslutet under ännu längre tid. Är det fråga om lindrigare brott eller någon annan form av krimi- nalitet som bedöms vara diskvalificerande, kan ett tillstånd meddelas även om en kortare tid förflutit, i normalfallet dock minst två år från den dag då den brottsliga gärningen begicks. En sökande som mer generellt eller regelbundet åsidosätter lagar eller förordningar bör inte meddelas tillstånd att inneha vapen. Detta bör gälla även om det är fråga om flera i och för sig mindre allvarliga brott eller förseelser, som inte medfört svårare påföljd än böter, men som tyder på en bristande respekt för gällande författningar. För att få en uppfattning om sökandens skötsamhet i nykterhets- hänseende bör regelmässigt en kontroll göras i vägtrafikregistret. Den som har omhändertagits enligt lagen (1976:511) om omhänder- tagande av berusade personer m.m. (LOB), bör normalt inte ges till- stånd att inneha vapen förrän två år förflutit från dagen för det se- naste omhändertagandet. Den som gjort sig skyldig till rattfylleribrott bör i normalfallet inte ges tillstånd att inneha vapen förrän minst tre år förflutit sedan gärningen begicks. När det finns tecken som tyder på alkoholproblem hos en sökande bör, efter samtycke från denne, yttrande inhämtas från socialnämn- den. I vissa fall, exempelvis då det vid beredningen framkommer att sö- kanden av medicinska skäl kan antas vara olämplig som vapeninne- havare, kan det vara nödvändigt att låta sökanden styrka sin lämplig- het genom ett läkarintyg.
sparvuggla
28-08-2012, 17:03
Flemming
30-08-2012, 20:58
CITAT (sparvuggla @ 28-08-2012, 18:03)   Inga kommentarer... Tack för länken Sparvuggla !
hattstugan
31-08-2012, 06:12
Ja jubla ni!
Men utan jägare så skulle inte mänskligheten finnas till! Tänk på det istället!
Anders zon 1
01-09-2012, 21:32
CITAT (Flemming @ 30-08-2012, 21:58)   Inga kommentarer... Tack för länken Sparvuggla ! Hmmm....sååå himla kul var det väl inte.  Överraskande eller inte - väldigt tragiskt att någon blir vådaskjuten tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|