|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
hattstugan
01-09-2012, 22:02
En tragisk olycka ja men Jakthatarna jublar ju bar det är handlar om negativa saker i jakten! Att någon mist en man, far eller bror det bryr man sig inte om! Eller kanske mist fru, syster eller mamma! Dessa jaktmotståndare har oftast ingen aning om vad de står för eller pratar om!
sparvuggla
02-09-2012, 06:25
CITAT (Anders zon 1 @ 01-09-2012, 22:32)  Hmmm....sååå himla kul var det väl inte.  Överraskande eller inte - väldigt tragiskt att någon blir vådaskjuten tycker jag. Nej, det tycker inte jag heller. Det här är lite mer komiskt, men samtidigt skrämmande även det: http://www.expressen.se/kvp/trodde-det-var...kot-tva-tjurar/
hattstugan
03-09-2012, 00:11
Jahaja du sparvuggla! Du kan inte besvara mitt inlägg om jakt och historia???
Visar bara hur du tänker!!!
sparvuggla
03-09-2012, 18:47
Vad är det för historia du tänker på? Är det alla dom djur som jägare utrotat? Här i Sverige glömmer vi aldrig när jägarna utrotade bävern. Tack och lov gick den skadan att reparera, det är rätt sällan det går. Pinfärska nyheter från senaste dygnet om jägare kan du läsa här: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7085499http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/articl...t-tjuvjakt.html
Gossen Ruda
03-09-2012, 20:29
Den sista bävern sköts 1871. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att alla som skulle kunna komma ihåg det är döda. Dessutom var det säkert en skogsbonde som sköt.
hattstugan
04-09-2012, 00:03
Med historia menar jag alltifrån den första människan! Men det går tydligen utanför din horizont då det inte finns vinklade tidnings artiklar att länka till!
sparvuggla
04-09-2012, 17:10
Som jag ser är det riktigt sakliga artiklar utan vinklingar om stort problem som tjuvjakt är.
Tjuvjakt av den värsta sorten, troféjakt! Man tror sig bli större och starkare då man sågat av huvudet på djuret)
Du får gärna utveckla vad du tyckte var vinklad?
("Vinklad" för mina tankar till Jakt&Jägare, och då är man verkligen verkilgen snäll med ordvalet)
hattstugan
05-09-2012, 23:41
Tjuvjägare är inte jägare! De är tjuvar! Som jag ser det!
Historia är nog något du Sparvuggla måste bli bättre på! Jägare var förutsättningen för att vi människor skulle överleva från början!
Läs på om det!
sparvuggla
09-09-2012, 06:09
Då får du ännu en ""vinklad"" nyhet om dom fina jägarna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15409041.ab
sparvuggla
09-09-2012, 15:42
Enligt ptp var enorma mängder alkol inblandad.
Ja, och så alla jaktvapen så klart.
Som jägarfru måste jag ifråga sätta vad i all sin dar ni får era så kallar uppgifter ifrån  Verkar vara rena gissningar i en del fall ! eller uppgifter från djurens vänner kanske .Verkligheten är en helt annan än den som beskivs här ,efter som min man jagat i 50 år nästan så kan jag tala om att vi aldrig hört talas om att Rådjur skulle vara den största bäraren av Fästingar !det är ju ett löjligt utalande !jag tar ju hand om köttet här och har aldrig set en fästing på ett Rådjur !däremot så kan de bära så kallat älgloppor och det är en helt annan sak .Gissa kan man men bäst är att ta reda på fakta !
Alkohol också jisses då !så alla jägare staplar omkring skitfulla i skogen då ? nä nu får ni ta och tänka till alltså !Det förekommer kanske bland ett fåtal enstaka jägare som jagar två och två men absolut inte i stora jaktllag !man blir skrämd av alla gissningar här om hur jakten går till ta och läs på istället för att gissa eller följ med ett jaktlag en dag eller två så ni får lite verklighetsuppfattning !seriösa jägare tar jakten på fullaste alvar kan jag lova .
mamamaggan
11-09-2012, 00:07
Föreslår att du gör en sökning på nätet angående fästingar och rådjur.
Det anges på vissa sidor att man har hittat 2 000 fästingar på ett enda rådjur .
Om de rådjur du tagit vara på inte har haft fästingar så behöver ju inte det innebära att det överhuvudtaget inte finns rådjur med fästingar.
*Stintan*
11-09-2012, 02:35
Nej fästingarna brukar väl inte sitta i köttet på rådjuren utan i pälsen och den kan jag inte tänka mig att Motti brukar ta hand om. Det finns nog ingen jägare som förnekar att rådjur är värddjur för fästingar!
"Fästingen har svårt att förflytta sig och tar därför hjälp av sina värddjur som kan transportera dom miltals. Värddjuren är rådjur, älg fåglar m.m. Ett rådjur kan bära på över 2000 fästingar. Rådjuren kan inte smitta fästingen med Borreliabakterien eller TBE viruset utan det är smågnagarna som gör det. Borreliabakterien och TBE viruset blir så utspätt i blodcirkulationen hos de stora djuren, som rådjur är, så det räcker inte till att smitta rådjuret. Man brukar säga att rådjuren är en förstärkarvärld d.v.s. många rådjur innebär att vi får många fästingar" /Källa: Borrelia och TBE Föreningen/
"I likhet med många vilda djur lider rådjuren av många parasiter, men de flesta orsakar inga speciella besvär. Lungmask har påträffats i täta rådjursbestånd, och ger upphov till nedsatt kondition och hårda, grönaktiga knutor i lungvävnaderna. Framför allt unga djur är utsatta. Pälsätande ohyra, främst löss av arten Damalinia cervi, är ganska vanligt förekommande hos rådjur, men orsakar normalt endast mindre irritation. Även lusflugan Lipoptena cervi kan orsaka kraftiga angrepp med klåda och håravfall som resultat. Fästingar är också vanliga; i vissa fall har djur befunnits täckta av cirka 2 000 fästingar."/Källa: Wikipedia/
sparvuggla
14-10-2012, 06:15
Huggorm
14-10-2012, 16:20
Hade det varit någon som skjutit på bilen med ett jaktgevär så hade nog kulan gått igenom glaset. Hur skall den annars kunna ta död på en älg? Alternativet är att skytten stod flera kilometer bort, men då borde han ha siktat snett upp i luften för att inte kulan skall ha dalat till marken innan den förlorat så mycket fart att den inte längre kan gå igenom en glasruta. Om nu ingen skjutit på bilen med luftgevär är jag ganska övertygad om att det är ett vanligt stenskott.
sparvuggla
14-10-2012, 16:49
Förmodligen har kulan träffat snett mot vindrutan. Inte 90-graders vinkel.
Hjulbult från framförvarande lastbil / bil?? Småungar som kastat sten??
CITAT (mamamaggan @ 11-09-2012, 01:07)  Föreslår att du gör en sökning på nätet angående fästingar och rådjur.
Det anges på vissa sidor att man har hittat 2 000 fästingar på ett enda rådjur . Om de rådjur du tagit vara på inte har haft fästingar så behöver ju inte det innebära att det överhuvudtaget inte finns rådjur med fästingar. De flesta rådjuren skjuts nog under den tiden på året då det inte finns så många aktiva fästingar så de flesta jägarna ser sällan djur fulla med fästingar. Bockjakten börjar tidigast och det är alltid den 16:e augusti och då kan det absolut vara många fästingar på djuren. Fästingen har väl 4 olika stadier i sin livscykel och de suger blod i alla sina stadier... jag kan tänka mig att man räknar allt från de som är någon halvmillimeter stora till de fullvuxna som sen sväller till en ärtas storlek när de blir fulla med blod. Oavset vilket så fyller fästingen en funktion i naturen... Jag hade hoppats på att kunna ge er en länk till en ganska omfattande undersökning gällande fältfåglar och kycklingarnas matvanor men antingen är inte undersökningen färdig ännu eller så är jag bara kass på att söka på nätet. Återkommer med den länken när jag hittar den. Exempelvis fasankycklingar äter tusentals fästingar varje dygn under uppväxten... mer fasaner!!!
Huggorm
19-10-2012, 00:54
Jag hade en fästing på mig för bara en vecka sedan, och då var ju till och med älgjakten igång...
sparvuggla
20-10-2012, 06:18
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2012, 07:18)  Olyckor sker dagligen så vad vill du ha sagt med det där?
kerstinbern
23-10-2012, 04:04
I Italien har hittills 13 personer dödats och 33 personer skadats under årets jaktsäsong: http://www.guardian.co.uk/world/2012/oct/2...son-people-dead
Anki på Öland
23-10-2012, 08:18
Och i Sverige har 31025 viltolyckor med bil skett hittills under 2012...
sparvuggla
23-10-2012, 16:34
Ja, det finns ju knappast någon som blir yngre... eller kommer levande ur det här livet...  Självklart kommer antalet jägare minska... många är ju 40-talister och dom är så enormt många men börjar ju nu trilla av en efter en. Jag upplever dock inte tillväxten som minskande för det är något fler som går kurs för att ta jägarexamen än tidigare. Många väljer dock att inte vara medlem i någon organisation. Jag höll en 40 timmars utbildning för en niondeklass där 18 elever valde att stanna några timmar längre om dagarna för att få lära sig mer om jakten. 14 av dem har klarat både den praktiska delen samt den teoretiska och har nu sin jägarexamen klar och dom övriga fyra ska försöka sig på "uppskjutningen" nu på söndag. En skola i grannkommunen har planer på en liknande kurs för sina elever och det här är helt utanför kursplanen och helt frivilligt för ungdommarna... det verkar som om en stor del av våra ungdommar inte kan ta jägarexamen på grund av att det kostar en del... men intresset finns helt klart.
CITAT Vilt på tillväxt
Du måste inte vara jägare för att vara säker på att få tag på bra viltkött. Hjortchorizo och älgstek säljs via nätet och i norr litar många på den mobila viltbutiken, fylld med ”närskjutet”.
Det våras för viltet och antalet unga jägare har fördubblats de senaste fem åren. Självaste Zlatan Ibrahimovic byter bollen mot bössan under älgjakten och allt fler överraskar vännerna med ”hemjagad” tjälknöl eller älggryta. Och skogens kött har, som SvD tidigare berättat, fått ett eget språk med betydligt fler smaknyanser formulerade.
Restaurang Tyrol på Gröna Lund vårdar parollen från natur till tallrik och varvar traditionell julmat med ren och älg på sitt vilda julbord för 29:e året i rad. Viltet hämtas från Vilhelmina i södra Lappland och på buffébordet märks kåtarökt björnskinka, souvas, bäversauté, renpastrami och tjäderbröst i svartvinbärssås.
Att vilt går hem noterar även Lulles Fågel & Vilt i Söderhallarna där renkött seglat upp som en bästsäljare. En förklaring kan vara att många redan vant sig vid att äta renskav, gissar Richard Wester och summerar intresset för viltkött i två ord: närproducerat och ekologiskt.
– Allt fler tar avstånd från massproducerat kött och väljer vilt som är något av det naturligaste man kan äta. Vi har också många unga kunder som tycker att vilt är kul och vill bjuda sina gäster på något spännande istället för det gamla vanliga.
Älg- och renkött säljs mest under hösten och vintern när köttet är i säsong och smakar som bäst. Älgfilén à 880 kronor kilot toppar listan över storsäljare, men även hjort- och vildsvinssalsiccia går bra. Det rökta renhjärtat lyckas däremot inte beveka de urbana smaklökarna.
– Jag råder nybörjare att börja med hjort eller rådjur eftersom köttet har en ganska snäll smak, berättar Richard Wester.
Att fler väljer vilt märks även i Äleby Gårds viltbod, utanför Strängnäs, där hjortchorizo trängs med bland annat dovhjortsfärs. Här kan man även beställa dov- och kronhjortsstek via nätet och få köttet levererat till dörren om man bor mellan eller i området Strängnäs och Stockholm.
– Våra kunder förenas av sitt intresse för bra råvaror. Det handlar inte om ekonomi, vi säljer inte mer till fina villor än till små lägenheter. Vanligast är paret i 30-årsåldern som vill att deras barn ska äta bra mat och prioriterar det, säger Jacob Högfeldt, som driver företaget med familjen.
Köttet kommer i huvudsak från de 500 dovhjortar som betar på gårdens viltrika marker. Jacob Högfeldt rekommenderar ofta dovhjort till dem som ska äta vilt första gången. Köttet är magert och smaken mild eftersom dovhjorten till största del betar gräs, betonar han.
– Hare, rådjur, kronhjort och älg har en starkare smak av vilt eftersom de äter örter, bark och annat som växer i skogen. Hjortkött är lättlagat, man behöver bara salta, peppra och bryna det innan man sätter in det i ugnen.
Viltkött får inte saluföras hur som helst. Anläggningen ska vara godkänd av Livsmedelsverket och köttet besiktigas av veterinär innan det säljs. Svenska Viltmatakademin utreder just nu om det behövs ett certifieringssystem för att kvalitetssäkra hanteringen. Jacob Högfeldt är osäker, vilt är naturligt, en certifiering kan dock hjälpa till att säkerställa att köttet tas om hand på rätt sätt, menar han.
– Det är möjligt att det säljs en del vildsvinskött som inte håller måttet. Men vi som arbetar heltid med vilt lägger redan all omsorg på att produkten ska vara hundraprocentigt bra. En certifiering kan innebära en onödig kostnad som vi måste ta ut av konsumenten.
Även W. Eliassons partiaffär i Karesuando surfar på viltvågen och fyller sin mobila köttaffär med styckningsdetaljer av älg och ren. Varje höst och vår lämnar bröderna Eliasson butiken och kör mellan Luleå, Haparanda, Gällivare, Kiruna och Riksgränsen.
– Vi har långt till kunderna, så det är bättre för miljön att vi åker till dem, säger Kalle Eliasson, delägare. På hösten köper de flesta älg- och renkött som de torkar eller röker för att sätta sin personliga prägel på det.
Bröderna Eliasson säljer även till grossister i södra Sverige, vanligen kylvaror som älg- och renfilé och stekar. Men även till kompisgäng som går ihop och köper 200 kilo och delar på frakten. Att köpa mindre mängder lönar sig inte, understryker Kalle Eliasson.
– Det kostar lika mycket att skicka en 20- kilos låda som 200 kilo med frysfrakt. Rökt eller torkat kött skickar vi med post ibland och då blir frakten lite humanare. http://www.svd.se/mat-och-vin/vilt-pa-tillvaxt_7576608.svd
herkules
24-10-2012, 16:46
jag åt hjortkött här om veckan, tvi vale! det är rovdjursmat det.
sparvuggla
24-10-2012, 17:21
CITAT (herkules @ 24-10-2012, 17:46)  jag åt hjortkött här om veckan, tvi vale! det är rovdjursmat det. Undersökningar visar att rött kött är cancerframkallande. Dessutom förgiftar jägare köttet med bly, vilket stannar kvar och sprids i köttet, enligt laboratorietester. Rekommenderar kyckling och quorn.
Då kan ni ju mata rovdjuren med kyckling och qourn då om nu rött kött är så farligt för dem...
herkules
24-10-2012, 19:32
CITAT (dahla @ 24-10-2012, 19:46)  Då kan ni ju mata rovdjuren med kyckling och qourn då om nu rött kött är så farligt för dem...  är det mig du pratar med så nia mig inte.
kerstinbern
25-10-2012, 05:48
En bra jaktdokumentär i SVT, medelåldern i jaktlaget är +60, rörligheten är inte den bästa, men de orkar i alla fall ta sig ut en liten bit i skogen och sätta sig på stolen och vänta. Harjägaren berättar öppet om hur modern jakt går till. Hunden med GPS-sändare släpps, sedan åker jägaren hem och dricker kaffe och väntar på ett upptag. Snart kan nog hunden ersättas av s.k. drönare som utrustade med värmekamera finner bytet, och antingen jagar bytet ut från skogen till jägaren som väntar i bilen, eller så kan jägaren med fjärrkontroll skjuta bytet direkt med drönaren. Man förstår att det inte fungerar med varg vid denna typ av jakt http://www.svt.se/dokumentarfilm/heliga-veckan
Inte så konstigt att Vargföda består mest av Älg då det största Vargbeståndet finns i norr där det finns mins Rådjur !Många av er här som har åsikter har inte en minsta hum av hur det vilda fungerar här i Sverige eller utbredheten .Vart viltet är mest stort och vilket vildt det handlar om vilka arter det berör ,vart arten är mest utbred och hur den gör mest skada osv .
CITAT (kerstinbern @ 25-10-2012, 06:48)  En bra jaktdokumentär i SVT, medelåldern i jaktlaget är +60, rörligheten är inte den bästa, men de orkar i alla fall ta sig ut en liten bit i skogen och sätta sig på stolen och vänta. Harjägaren berättar öppet om hur modern jakt går till. Hunden med GPS-sändare släpps, sedan åker jägaren hem och dricker kaffe och väntar på ett upptag. Snart kan nog hunden ersättas av s.k. drönare som utrustade med värmekamera finner bytet, och antingen jagar bytet ut från skogen till jägaren som väntar i bilen, eller så kan jägaren med fjärrkontroll skjuta bytet direkt med drönaren. Man förstår att det inte fungerar med varg vid denna typ av jakt http://www.svt.se/dokumentarfilm/heliga-veckanhahahah!!! Jadu... men om det nu mot förmodan skulle finnas någon som åker hem och dricker kaffe och väntar på upptag (när hunden hittar harens spår) så lär det inte bli någon hare den dagen... Om man ska lyckas med en stövare för jakt på hare så gäller det att hela tiden vara med för att lära sig hur hunden arbetar. Den som ägnar sig åt harjakt med stövare vet att man inte kan boka in någonting annat den dagen... man vet aldrig när hunden anser att han har jagat färdigt och vill komma tillbaka... om man skulle börja pejla efter hunden eller leta upp den med GPS och hämta den så lär den hunden aldrig kunna jaga viltet så det kommer i närheten av husses/mattes bössa. Gamla gubbar har ofta den egenskapen att de är väldigt kritiska till dagens teknik... en GPS på hunden är ovärderlig om hunden skadas på något vis... men att använda en pejl eller GPS på en hund för harjakt är totalt värdelöst och det kan jag lova dig att varenda människa med en stövare vet om.
CITAT (Motti @ 25-10-2012, 22:59)  Jagar du själv Dala ? Ja, du då?
hattstugan
26-10-2012, 22:56
Tror inte Motti jagar!
Jag innehar Jägarexamen men har aldrig jagat för jag fick inte vara med de stora pojkarna och då la jag ner det projektet!
Jag jagar helst ensam men delar marken med tre andra och jagar älg och hare tillsammans med dem... övrig jakt bedriver jag oftast på egen hand eller med hunden. Det är sällan det skjuts nånting men det känns inte som det viktigaste för mig att hela tiden skjuta någonting.
hattstugan
26-10-2012, 23:22
Du har i mina ögon en helt rätt inställning till jakt! Så är jag fostrad med jakten! All heder till dig Dahla!
sparvuggla
27-10-2012, 05:55
Dom här har säkert också helt rätt inställning till jakt. Som det bukar heta: erfarna och skickliga jägare. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15677309.ab
kerstinbern
27-10-2012, 10:24
Man får väl hoppas att även övriga närvarande jägare åtalas, de lär ju varit lika berusade som den här åtalade.
CITAT (kerstinbern @ 27-10-2012, 11:24)  Man får väl hoppas att även övriga närvarande jägare åtalas, de lär ju varit lika berusade som den här åtalade. Är det åtalbart att vara berusad?
sparvuggla
27-10-2012, 11:53
Absolut förbjudet i jaktsammanhang.
Men ofta följer fickpluntan med i innerfickan som bekant.
CITAT (sparvuggla @ 27-10-2012, 12:53)  Absolut förbjudet i jaktsammanhang. Men ofta följer fickpluntan med i innerfickan som bekant. Efter avslutad jaktdag!!
CITAT (sparvuggla @ 27-10-2012, 11:53)  Absolut förbjudet i jaktsammanhang. Men ofta följer fickpluntan med i innerfickan som bekant. Du snackar så mycket skit om saker som du inte vet någonting om... Alkohol och jakt hör inte ihop men det är inte på något vis förbjudet att vara onykter under jakt. Hur fan kan DU veta vad som finns i en fickplunta i skogen då... du har ju aldrig varit med på någon jakt och känner inte till någonting om traditioner eller vad det nu må vara för syfte med pluntan. Det du håller på med är förtal som är riktat till en stor grupp människor på över 300 000 individer enbart i Sverige. Att det är straffbart verkar både du, kerstin bern och forumägarna helt strunta i vilket för mig är ganska förvånande...
Tyvär sprids mycket fördomar här om hur jakt går till och hur jägarna är som människor ! fattar inte vad ni får allt skitsnack ifrån ?Ni lever tydligen i en låtsasvärld där ni själva målar era bilder om jägare !Igentligen är det rent skrattretande
sparvuggla
18-03-2013, 17:38
Det är iaf. ingen fördom att jägarna slarvar så fruktansvärt även i vapenförvaring (om man tror att dom som gjort dessa grejer inte händelsevis var jägare) http://www.expressen.se/kvp/jaktvapnen-pa-...lmo-var-stulna/http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-hot-med-jaktvapen/
Jubbe063
22-03-2013, 09:16
När jag läser den här tråden så får man nästan känslan av att en del försöker beskriva en helt ny art av människosläktet.
Arten jägare gör si och så, deras parningsläte låter så här och parningsdansen sker denna årstid, födovalet består av etc etc.
Hmm, nej allvarligt. Jägare är ingen speciel grupp och beter sig inte lika. Finns skräckexempel håller jag med om. Men de är i minioritet, men dessa uppmärksammas mest i media.
Är ingen jägare själv, men uppvuxen i ett samhälle där nästan alla jagar, så jag har lire perspektiv på olika jaktformer samt sett både bra jägaretik och mindre bra.
Gossen Ruda
22-03-2013, 10:10
CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2013, 09:16)  När jag läser den här tråden så får man nästan känslan av att en del försöker beskriva en helt ny art av människosläktet.
Arten jägare gör si och så, deras parningsläte låter så här och parningsdansen sker denna årstid, födovalet består av etc etc.
Hmm, nej allvarligt. Jägare är ingen speciel grupp och beter sig inte lika. Finns skräckexempel håller jag med om. Men de är i minioritet, men dessa uppmärksammas mest i media.
Är ingen jägare själv, men uppvuxen i ett samhälle där nästan alla jagar, så jag har lire perspektiv på olika jaktformer samt sett både bra jägaretik och mindre bra. Håller med. Underarten antijägare är en skygg företeelse som sitter på sin kammare och googlar fram en massa negativa omdömen från nätet utan att egentligen ha några egna erfarenheter att falla tillbaka på.
Jubbe063
22-03-2013, 11:21
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2013, 10:10)  Håller med. Underarten antijägare är en skygg företeelse som sitter på sin kammare och googlar fram en massa negativa omdömen från nätet utan att egentligen ha några egna erfarenheter att falla tillbaka på. He he he
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|