|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
sparvuggla
22-03-2013, 13:03
Ja, dom flesta av oss är inte beredda att betala för att få döda och skada. Men en del gör det. http://vlt.se/asikt/svarasnabbt/1.2009820-...om-jakt-pa-vilt
Jubbe063
24-03-2013, 14:30
CITAT (sparvuggla @ 22-03-2013, 13:03)  Ja, dom flesta av oss är inte beredda att betala för att få döda och skada. Men en del gör det. http://vlt.se/asikt/svarasnabbt/1.2009820-...om-jakt-pa-viltJa, och en annan aspekt är att många jagar och fiskar för att bättra på matförrådet hemma.
Jubbe !det är liksom sedan stenåldern att man ska se till att skaffa föda !en del bär dom generna starkt i sig fortfarande och en del åker spårvagn och handlar packata kött på ICA !Det finns folkslag än i dag vars liv är beroende på jakt o fiske som tex Enuiterna och Eskimåerna och även andra folkslag .Jakten är människans äldsta betende och är fullständigt naturligt .Ni som är så anti mot jakt borde följa med ett jaktlag en vecka och få lära er ett och annat om jaktvård .
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:33)  Jubbe !det är liksom sedan stenåldern att man ska se till att skaffa föda !en del bär dom generna starkt i sig fortfarande och en del åker spårvagn och handlar packata kött på ICA !Det finns folkslag än i dag vars liv är beroende på jakt o fiske som tex Enuiterna och Eskimåerna och även andra folkslag .Jakten är människans äldsta betende och är fullständigt naturligt .Ni som är så anti mot jakt borde följa med ett jaktlag en vecka och få lära er ett och annat om jaktvård . Skulle man möjligtvis kunna få hänga på dej då när du är ute och jagar med grabbarna?
*Stintan*
27-03-2013, 07:31
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:33)  Jubbe !det är liksom sedan stenåldern att man ska se till att skaffa föda !en del bär dom generna starkt i sig fortfarande och en del åker spårvagn och handlar packata kött på ICA !Det finns folkslag än i dag vars liv är beroende på jakt o fiske som tex Enuiterna och Eskimåerna och även andra folkslag .Jakten är människans äldsta betende och är fullständigt naturligt .Ni som är så anti mot jakt borde följa med ett jaktlag en vecka och få lära er ett och annat om jaktvård . Jaha så mansfolket i din familj är stenåldersmänniskor?  Vet du Motti man kan faktiskt ogilla jakt och samtidigt inse att det är ett nödvändigt ont. Dessutom kan det faktiskt vara så att man ogillar jakt bara för att man kan en hel del om det. Sug på den du! Vill också påpeka att eskimåer är inuiter!
Jubbe063
27-03-2013, 08:02
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:33)  Jubbe !det är liksom sedan stenåldern att man ska se till att skaffa föda !en del bär dom generna starkt i sig fortfarande och en del åker spårvagn och handlar packata kött på ICA !Det finns folkslag än i dag vars liv är beroende på jakt o fiske som tex Enuiterna och Eskimåerna och även andra folkslag .Jakten är människans äldsta betende och är fullständigt naturligt .Ni som är så anti mot jakt borde följa med ett jaktlag en vecka och få lära er ett och annat om jaktvård . Jaså, ja tyck att det är stenålder. Min far och mor lever fortfarande på vad skogen ger, så de lever väl då på stenåldern enligt dig. Vid flertal tillfällen har vi räknat på detta och alltid kommit fram till att det är billigare att jaga själv än köpa dyrt på affären. De har faktiskt inte råd med att köpa svindyrt kött. "Anti mot jakt"??? varför denna harang till mig efterdom den ingår i samma stycke som när mitt namn nämns?
hattstugan
29-03-2013, 00:04
Hur mycket billigare blir köttet vid Jakt idag?
jo kanhända om du inte måste betala arrende och övriga avgifter!
Fördelen nr 1 är att köttet är absolut ekologiskt ock utan ev inblandning av annat! Samt att det är det absolut godaste köttet som finns!
kerstinbern
29-03-2013, 04:15
CITAT (hattstugan @ 29-03-2013, 01:04)  Hur mycket billigare blir köttet vid Jakt idag?
jo kanhända om du inte måste betala arrende och övriga avgifter!
Fördelen nr 1 är att köttet är absolut ekologiskt ock utan ev inblandning av annat! Samt att det är det absolut godaste köttet som finns! Är det blyet i köttet som gör det "absolut ekologiskt utan ev inblandning av annat"?
Man slutar aldrig att förvåna sig över hur lite en del vet om jakt  antaganden och gissningar !Har någon ens funderat på hur många som blir skadade och dödade varje dag i viltolyckor ? ska vi bara låta allt vilt föröka sig hej vilt ? I dag har vi fruktansvärda problem med Vildsvins olyckor det togs upp på TV här om dagen ! och ni som klagar på Jägare ! följ med ut några dagar på jakt så ni får lite perspecktiv på det och vad som är verklighet .
kerstinbern
30-03-2013, 04:47
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 01:54)  Man slutar aldrig att förvåna sig över hur lite en del vet om jakt  antaganden och gissningar !Har någon ens fundkall få erat på hur många som blir skadade och dödade varje dag i viltolyckor ? ska vi bara låta allt vilt föröka sig hej vilt ? I dag har vi viltet sfruktansvärda problem med Vildsvins olyckor det togs upp på TV här om dagen ! och ni som klagar på Jägare ! följ med ut några dagar på jakt så ni får lite perspecktiv på det och vad som är verklighet . Behöver du någon som hjälper till att bära ut foder till vildsvinen? Det blir inte färre vildsvin av att jägarna massutfodrar dem. Och jägarnas mål är ju inte att minska på viltstammarna, utan de gör allt de kan för det skall bli mera vilt. Det är viltåkrar, stödutfodring, och anpassning av skogsbruket så att viltet skall få mera att äta. Jag är inte alls någon motståndare till jakt, bara hur den idag bedrivs.
Kerstinbern ! var bor du bor du på landet eller i lägenhet ? Man måste leva i jakten och viltet för att ens förstå vad det handlar om,man kan inte sitta och läsa lite här och där och gissa resten !Jag är 60 år och är uppvuxen med jakt fiske och vilt jakthundar jag lever med det varge dag ! Både min man och sonen svärsonen och sonens svärfar är jägare !Min mormors bröder var jägare en av dom jagade i Canada i 30 år ! Jakten är människans levebröd sedan tusentals år !och fullt naturligt .
kerstinbern
02-04-2013, 05:33
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 00:36)  Kerstinbern ! var bor du bor du på landet eller i lägenhet ? Man måste leva i jakten och viltet för att ens förstå vad det handlar om,man kan inte sitta och läsa lite här och där och gissa resten !Jag är 60 år och är uppvuxen med jakt fiske och vilt jakthundar jag lever med det varge dag ! Både min man och sonen svärsonen och sonens svärfar är jägare !Min mormors bröder var jägare en av dom jagade i Canada i 30 år ! Jakten är människans levebröd sedan tusentals år !och fullt naturligt . Tänk, det tror inte jag ett dugg på. Det räcker med att vara "skogsmulle" med ett gediget naturintresse, man måste nödvändigtvis inte vandra omkring i skogen med bössa på axeln för att veta vad man talar om. Men visst, slakten kanske är en sak men då är ju "skadan redan skedd".
*Stintan*
02-04-2013, 06:35
CITAT (kerstinbern @ 02-04-2013, 06:33)  Borde inte en viltvårdare veta detta?!??!
Gossen Ruda
02-04-2013, 07:46
CITAT (kerstinbern @ 02-04-2013, 06:33)  Det inlägget var väl ett bottennapp i försöken att smutskasta jägarna?
hattstugan
02-04-2013, 23:20
Tja det är i det närmaste Hets mot "folkgrupp" från vissa håll när det gäller att göra ner Jägarna!
Nu var det en Viltvårdare som lagt ut fåglarna och då blir det kanske egalt att dra paralellen till Galna Jägare?
Jägaren är lika med Viltvårdaren! Och se de vill det Vilda djurens bästa utan baktankar!!
Men det får jag nog inte säga!
Utbildningen innefattar även jakt (tyvärr) men vam ska annars ta hand om Trafikskadade djur då inte Polisen gör det?
kerstinbern
03-04-2013, 03:55
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2013, 07:46)  Det inlägget var väl ett bottennapp i försöken att smutskasta jägarna?  Menar du på allvar att en jägare inte skulle begripa att blyhagel förgiftar rovfåglar? Vi har ju just fått lära oss att det endast är just jägare som har kunskap om jakt och vilt.
Gossen Ruda
03-04-2013, 08:15
CITAT (kerstinbern @ 03-04-2013, 04:55)  Menar du på allvar att en jägare inte skulle begripa att blyhagel förgiftar rovfåglar? Vi har ju just fått lära oss att det endast är just jägare som har kunskap om jakt och vilt. Ditt inlägg insinuerade att fåglarna var utlagda för att förgifta örnarna med flit. Det framgick inte av artikeln om det fanns hagel kvar i kropparna, det vet du inte ett dyft om. Jag kan nog tänka att mig att haglen går rätt igenom små fåglar.
malcolm
03-04-2013, 10:07
Nej, haglen går inte genom fåglarna men var stod det att de var skjutna med blyhagel?
*Stintan*
03-04-2013, 10:40
Man får väl hoppas att en viltvårdare känner till att man inte ska använda blyhagel för att skaffa föda åt rovfåglar.
Så mycket gissningar här och vilda påstående här som inte har någon grund"What so ever" !
Piccante
04-04-2013, 00:56
CITAT (Cacki @ 02-04-2013, 07:18)  Tänk, det tror inte jag ett dugg på. Det räcker med att vara "skogsmulle" med ett gediget naturintresse, man måste nödvändigtvis inte vandra omkring i skogen med bössa på axeln för att veta vad man talar om. Men visst, slakten kanske är en sak men då är ju "skadan redan skedd". Instämmer med dig Cacki.
kerstinbern
04-04-2013, 11:26
Jägare sköt tamkatt och slängde den i skogen "Gick du nära så du kunde se vad det var för katt? – Nej." Uppenbarligen såg han inte heller efteråt att tamkatten var öronmärkt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5493151http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5493949
sparvuggla
04-04-2013, 16:13
Ett liv är inte mycket värt tydligen.
Gossen Ruda
04-04-2013, 16:39
Uppenbarligen struntar ägarna i sina katter eftersom de låter dem springa hur som helst.
Gossen Ruda !det beror på var och hur du bor om hur din katt får leva !bor man på landet ska katten naturligtvis få vara ute och igentligen borde alla katter får vistas ute då de är rovdjur i grunden .De flesta skaffar väl katt mest för sin egen skull inte så mycket tanke på hur katten ska trivas med det livet som ägaren valt åt den .
sparvuggla
17-04-2013, 16:34
Gossen Ruda
17-04-2013, 16:41
CITAT (sparvuggla @ 17-04-2013, 17:34)  Det räcker med en länk, eller? Och VAR står det att de var jägare?
Man blir så trött på dessa nissar som tror sig veta allt om jakt ! naturmuppar som inte ens varit ute i livet eller ens i skogen ! och för det mesta inte har en jävla aning om naturen och dess villkor !De sitter i sina lägenheter och tycker !Ge er ut för fan och va med på en jakt och lär er hur naturen fungerar ! Och för allt lär er om naturen och dess vilkor .
kerstinbern
18-04-2013, 03:11
CITAT (Motti @ 18-04-2013, 00:03)  Man blir så trött på dessa nissar som tror sig veta allt om jakt ! naturmuppar som inte ens varit ute i livet eller ens i skogen ! och för det mesta inte har en jävla aning om naturen och dess villkor !De sitter i sina lägenheter och tycker !Ge er ut för fan och va med på en jakt och lär er hur naturen fungerar ! Och för allt lär er om naturen och dess vilkor . Är det tingsrättens ledamöter du avser? Du tycker inte att rättsverket har rätt att döma jägare om de inte själva personligen är jägare?
kerstinbern
18-04-2013, 03:28
CITAT "En 70-årig man är anhållen för förberedelse till grovt jaktbrott och grovt vapenbrott. - Han togs på en sjö med snöskoter på söndagseftermiddagen av personal i polishelikopter, berättar polisens utredare."........"- Han hade vapen med sig. Och eftersom det är frågan om grovt vapenbrott så kan du räkna ut att det inte är frågan om något vanligt jaktvapen, säger polisens utredare Sven Lind." http://helahalsingland.se/halsingland/1.57...-och-vapenbrott
sparvuggla
18-04-2013, 12:04
Skönt att många inte är rädda längre för jägarnas hotelser och trakasserier. http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1....or-trakasserier
armaniel
18-04-2013, 14:33
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2013, 17:39)  Uppenbarligen struntar ägarna i sina katter eftersom de låter dem springa hur som helst. Jag har sett en ungefärlig kommentar i en annan tråd, men valde då att inte fråga kring det, men nu gör jag det. Hur tycker du att jägare (eller andra folk) ska göra med sina katter då, så att de inte springer "hur som helst"? Bara en fråga av ren nyfikenhet hur du (och andra) tänker kring detta och inget jag vill bråka om. Jag tänker nog inte alls som dig i frågan, men det är ju min personliga åsikt.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2013, 17:41)  Det räcker med en länk, eller? Och VAR står det att de var jägare? Men snälla lilla Gossen Ruda, det borde du väl veta att ALLT ont som händer i skogen är det jägarna som ligger bakom...
Gossen Ruda
18-04-2013, 19:20
CITAT (Zixten @ 18-04-2013, 19:16)  Men snälla lilla Gossen Ruda, det borde du väl veta att ALLT ont som händer i skogen är det jägarna som ligger bakom... Jo, så tycks det vara. Dessutom är ALLA jägare inblandade. Det tycks ha slagit över hos en del.  CITAT (armaniel @ 18-04-2013, 15:33)  Jag har sett en ungefärlig kommentar i en annan tråd, men valde då att inte fråga kring det, men nu gör jag det. Hur tycker du att jägare (eller andra folk) ska göra med sina katter då, så att de inte springer "hur som helst"? Bara en fråga av ren nyfikenhet hur du (och andra) tänker kring detta och inget jag vill bråka om. Jag tänker nog inte alls som dig i frågan, men det är ju min personliga åsikt. Det är upp till varje djurägare att ha koll på sina djur.
armaniel
18-04-2013, 21:16
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2013, 20:20)  Det är upp till varje djurägare att ha koll på sina djur. Okej, men hur håller DU koll på en utekatt?
Katter ska vara ute så är naturen skapt !bor man på landet utan trafik utan parkeringsplatser osv varför skulle inte en katt få vistas ute då ? om den är kastrerad och id-märkt .Personligen anser jag att katter ska få vistas uomhus då det är deras naturliga habbitat .Om man bor i höghus och i stora bostadsområden kanske man inte ska ha katt ? i alla fall inte huskatter utan då får man skaffa sig en avlad katt som är okej med att visstas hela sitt liv inomhus ! Att stänga in katter år efter år är i min hjärna inget vettigt alls !
Gossen Ruda
19-04-2013, 08:39
CITAT (armaniel @ 18-04-2013, 22:16)  Okej, men hur håller DU koll på en utekatt?  Jag har inte katt så det är inte mitt problem. Några lösningar kan vara att bara ha inomhuskatt eller att ha att kattsäkert staket runt sin tomt. Jag har med enkla medel lyckats hålla ute katter från en stor del av min trädgård så borde det vara lika lätt åt motsatt håll.
Bor man på landet och har en kastrerad katt så håller sig katten i stort set på tomten ! det är okastrerade katter med stark könsdrifft som kan försvinna i veckor och springa runt och pissa över allt .Varför i all sin da ska man ha en katt instängd på landet ?finns ingen orsak alls .Katter är katter och de ska inte sitta instängda hela livet .
Bengalow
25-04-2013, 21:02
Skitsnack, Motti! En katt är ett husdjur, och omfattas av lagen om hur husdjur skall hållas. Ve den jäkla katt som kommer in till mig. och ve den djurhållare, som inte kan hålla sin "leksak" ifrån mig! Kattägare som bara släpper ut sina "husdjur" vind för våg är vedervärdiga! Här är det 0-tolernas!" Tänk om alla hundägare gjort likadant? Och kom inte och tala om att katter är si och så. Kan man inte hålla en katt på sitt område, så skall man f-n inte låta den springa på andras område och skita ner - och sedan säga att det är naturligt! Blahablaha...!
Snälla Bengalow !man kan inte gämföra hundar och katter de är helt olika . Katt på landet som är kastrerad stör ingen tvärtom !sedan vi fick ta bort vår Helge så frågar alla i byn om vi inte ska skaffa ny katt och helst två därför att de tar både råttor och möss och det uppskattas här där vi bor alla i byn gillade vår katt och alla saknar honom .Den kattsynen du har hoppas jag inte många delar .Bor man i en storstad däremot anser jag att man inte ska ha katt överhuvudtaget varken ute eller inne .
*Stintan*
26-04-2013, 12:38
Bara ren tur för dig Motti att alla dina grannar gillade Helge. Men kom inte och påstå att kastrerade katter enbart håller sig på egna tomten för det gör de i allmänhet inte alls. Deras urin stinker dock inte lika mycket som okastrerade katters. Sen är ju faktiskt katter olika så din nya kanske inte alls blir som den gamla.
Bengalow
26-04-2013, 14:40
Visst tar dom möss, men knappast råttor. Fågelungar däremot är en favoritföda. Hade "Helge" kommit upp till ett koltrastbo, så hade du inte hört "den sköna fågelsången", som du skrev om i en annan tråd. Man räknar med att 1 miljon fågelungar råkar ut för katter - och det är inte p.g.a. hunger som katter dödar...
Jubbe063
26-04-2013, 15:46
CITAT (Bengalow @ 25-04-2013, 22:02)  Skitsnack, Motti! En katt är ett husdjur, och omfattas av lagen om hur husdjur skall hållas. Ve den jäkla katt som kommer in till mig. och ve den djurhållare, som inte kan hålla sin "leksak" ifrån mig! Kattägare som bara släpper ut sina "husdjur" vind för våg är vedervärdiga! Här är det 0-tolernas!" Tänk om alla hundägare gjort likadant? Och kom inte och tala om att katter är si och så. Kan man inte hålla en katt på sitt område, så skall man f-n inte låta den springa på andras område och skita ner - och sedan säga att det är naturligt! Blahablaha...! Visst håller med dig om att varje djurägare måste hålla koll på sina djur oavsett om vi talar om hundar, kossor, får eller katter. Men rent juridiskt är det skillnad på djur och djur. Finns inte lika strikta regler för katt som för hund. Så att rent juridiskt jämföra dessa går inte riktigt. Men i sak har du rätt
Bengalow
26-04-2013, 17:52
Jubbe063 - vari består skillnaden mellan hållning av katt resp hund, enligt lagen? Att katthållare skiter i all hänsyn mot omgivningen är absolut inget som rättfärdigar dom - tvärtom, så ser man på alla som har katt som idioter, som bara släpper ut dessa vind för våg, när dom skall på arbete. Katter utnyttjar andras mark för sina behov - dom är så smarta nog att skita på andra ställen än hemma. Just idag upptäckte vi, att vår hund rullat sig i kattskit på vår tomt. Det säger jag bara, hade jag fått fatt i katten, eller hellre ägaren, så hade det inte varit mycket kvar att identifiera mer än kattskiten!!! Fy fan för dessa s.k. "husdjur" som dräller omkring.
Jubbe063
26-04-2013, 19:55
CITAT (Bengalow @ 26-04-2013, 18:52)  Jubbe063 - vari består skillnaden mellan hållning av katt resp hund, enligt lagen? Att katthållare skiter i all hänsyn mot omgivningen är absolut inget som rättfärdigar dom - tvärtom, så ser man på alla som har katt som idioter, som bara släpper ut dessa vind för våg, när dom skall på arbete. Katter utnyttjar andras mark för sina behov - dom är så smarta nog att skita på andra ställen än hemma. Just idag upptäckte vi, att vår hund rullat sig i kattskit på vår tomt. Det säger jag bara, hade jag fått fatt i katten, eller hellre ägaren, så hade det inte varit mycket kvar att identifiera mer än kattskiten!!! Fy fan för dessa s.k. "husdjur" som dräller omkring. SJVFS 2008:5, Jordbruksverkets Allmänna råd till 1 kap. 23 § Djurskyddslagen- Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus. 7 § Katter får inte hållas bundna (till skillnad från hund som får vara bunden viss tid) Lag om tillsyn över hundar och katter SFS 2007:1150 fastslår minimikrav på tillsyn. Hundhållning regleras i denna lag, jaktlagen, djurskyddslagen och allmänna råd väldigt detaljerat med när och var hundar får vara lösa och under vilka förutsättningar. När det kommer till katt finns inte mycket skrivet i övrigt, vilket innebär att katthållning inte är så uppstyrt. Finns inga lagar som säger att katt måste vara under uppsyn som det finns för hund. Finns ingen reglering för förutsättningar för katt att vara ute vilket finns för hund. Bristen på lagutrymmen visar på att inga förbud finns för att ha katter lösa utan uppsyn. Jordbruksverkets skrift om Djurskydd för katt (JO11:3) Där de kommenterar Djurskyddslagen, lagen om tillsyn över hundar och katter samt djurskyddsförordningen nämner utekatter och stall och ladugårdskatter. Jämfört med deras skrift om hundar framgår. - Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 gånger om dagen. (Hund får inte hållas som utehund utan uppsikt) Enligt Vardagsjuridik från Björn Lundén Information(ISBN: 978-91-7027-734-4), är rättsläget som följer: - Miljödomstolen har i en uppmärksammad dom fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där. - En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder. Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…” Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att: ”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.” Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet. Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd) Robertsfors kommun ( http://www.robertsfors.se/default.aspx?di=4240) har kommenterat rättsläget de med. De hänvisar med till Miljödomstolens beslut ovan. I övrigt ger de bara råd om folkhyfs och jämkning för att bevara grannsämjan som att kattägare bör fråga sina grannar om katten stör och hålla katt inne eller under uppsikt om grannar upplever katten som störande. Men några regler eller lagrum finns inte, utan bonnförnuft får råda för att hålla grannsämja. För de som har problem med katter ger kommunen råden: - Prata med kattägaren! Ofta tror ägarna att just deras katt håller sig på tomten eller alldeles i närheten, och vet inte om att den besvärar någon. - Om du vill försöka att bidra till att minska problemen så kan du täcka över sandlådor när de inte används, schasa bort och spruta vatten på katterna och kanske testa något avvisande medel som finns att köpa i zoobutiker. Enligt kommentarer från Juridiska rådet kring Lagen om tillsyn över hundar och katter (2007:1150) sägs bland annat: - (1 §) I lagens portalparagraf slås fast att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. (Min kommentar: Skiljer i bevisbörda och praktisk tillämpning, se nedan och Miljödomstolens dom som nämnts tidigare) - Ersättning för skador orsakade av hundar (19 §) Liksom i 1943 års tillsynslag (6 §) har hundägare och -innehavare strikt ansvar för de skador som hunden orsaka. Det strikta ansvaret gäller ej katt. För skador orsakade av katter gäller de allmänna reglerna i skadeståndslagen där det krävs uppsåt eller oaktsamhet för rätt till skadestånd. De skador som ersätts är person- och sakskador. Att kategorisera olika typer av skador vållar oftast inga problem. Det kan dock påpekas att oönskad betäckning ses som en sakskada (NJA 1990 s. 80), se också Hellner/Johansson: Skadeståndsrätt, 6 uppl., sid. 99 och 181. - Övergivna eller förvildade katter (21 §) Den enda bestämmelsen utöver 1 § som gäller katter återfinns i 21 §. Bestämmelsen kommer ursprungligen från jaktlagstiftningen men överfördes 1988 till 7 § gamla tillsynslagen, och är oförändrad sedan dess. Den innebär att en jakträttshavare eller någon som företräder denne får avliva en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad. Jakträttshavare är som huvudregel fastighetsägaren (10 § jaktlagen). Det är alltså inte fritt fram för var och en att skjuta en katt på tomten eller i skogen. Inte heller får kommunen bedriva ”kattjakt” om det inte är kommunal mark eller fastighetsägaren/jakträttshavaren har godkänt det. Inom tätbebyggt område krävs tillstånd från polismyndigheten för att få avliva en övergiven eller förvildad katt. I en dom den 19 oktober 2005 har Kammarrätten i Göteborg (mål 220-05) klargjort att tillstånd krävs för varje enskild katt; generella tillstånd kan alltså inte utfärdas. Att uppsåtligen eller av oaktsamhet avliva en katt utan att ha sådant tillstånd är belagt med böter i 23 § 1 st 3 p. Att avliva någon annans katt som inte är övergiven eller förvildad kan bedömas som skadegörelse enligt 12 kap 1 § brottsbalken. Det är dock ett uppsåtligt brott, så det räcker inte för straffansvar att inte ha haft skäl att tro att katten var övergiven eller förvildad (NJA 2001 s. 115). Se vidare: http://www.viivilla.se/Villa/Juridik/Nar-k...far-valja-42362http://www.sjobo.se/files/Bygga,%20bo%20oc...pa_hemsidan.pdfhttp://lawline.se/answers/15028http://lawline.se/answers/15174http://lawline.se/answers/15392
Bengalow
26-04-2013, 20:42
Du glömde den första paragrafen i den lagen, jubbe:
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Hos mig är katter en avsevärd olägenhet - gunåde den som försöker sig hit inom mitt synhåll. Så, kattägare i min närhet! Se till att hålla era djur borta från min tomt! (Jag bor inte i Högsbo, men kan tänka mig, att det finns likasinnade där!)
Jubbe063
26-04-2013, 22:25
CITAT (Bengalow @ 26-04-2013, 21:42)  Du glömde den första paragrafen i den lagen, jubbe:
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Hos mig är katter en avsevärd olägenhet - gunåde den som försöker sig hit inom mitt synhåll. Så, kattägare i min närhet! Se till att hålla era djur borta från min tomt! (Jag bor inte i Högsbo, men kan tänka mig, att det finns likasinnade där!) Nej, gjorde jag inte. slutet av inlägget innan länkarna tog jag upp det. Och som domstol och övrig juridiska källor jag hänvisade till så anses inte katter vara så stor olägenhet så att grannarna är berättigad ersättning eller att kattägare måste hålla katt inne. Det är i stort sett bara fara mot hälsa som kan få rättsväsende och hälsovårdande myndigheter att sätta restriktion på kattägare. Det är upp till dig att freda dig och din egendom när det gäller katt (men ej genom att skada djuret), till skillnad. mot hund då hundägare har strikt ansvar och är skyldiga att minutiöst ta ansvar för hunden så att den inte stör andra.
Finns ingen lag på att inte katter får gå fritt !men däremot behöver vi en lag på att alla hankatter som går fritt ska vara kastrerade ! Personligen är jag totalt emot katter i storstäder där hör de inte hemma .Katter ska bo på landet och vara kastrerade .
Gossen Ruda
27-04-2013, 08:15
Ponera att jag har en hund lös på tomten. Denna är inhägnad så att hunden inte kan smita. Ponera vidare att en katt tar sig in på tomten och blir dödad av hunden. Ersättningsskyldig eller inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|