|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
herkules
22-03-2012, 08:54
CITAT (herkules @ 22-03-2012, 08:54)  Och det har med jakt och jägare att göra?
herkules
22-03-2012, 16:28
CITAT (dahla @ 22-03-2012, 11:10)  Och det har med jakt och jägare att göra? förmodligen
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2012, 13:16)  Det var förmodligen olika markägare, arrendatorer och självägande bönder. Orsaken var jakten på bävergället. Jag är osäker på vad din poäng är, är det att dagens jägarkår, till skillnad från 1870-talets mörkmän, är för upplyst för att jaga en art till utrotning? CITAT (herkules @ 22-03-2012, 16:28)  förmodligen Med tanke på var det var, kan det ha med renskötsel att göra också.
herkules
22-03-2012, 20:22
CITAT (Azur @ 22-03-2012, 19:48)  /.../ Med tanke på var det var, kan det ha med renskötsel att göra också. det kan du så klart ha rätt i!
Gossen Ruda
22-03-2012, 21:42
CITAT (Azur @ 22-03-2012, 19:48)  Jag är osäker på vad din poäng är, är det att dagens jägarkår, till skillnad från 1870-talets mörkmän, är för upplyst för att jaga en art till utrotning? Poängen var att det på slutet av 1800-talet inte fanns någon jägarkår. Vapeninnehavet var inte reglerat speciellt mycket så det drällde av vapen hos allmoge och adel. Ingen jaktutbildning fanns det heller. Alltså kan man inte använda dagens skällsord "jägare" för en utpekad grupp.
kerstinbern
23-03-2012, 03:01
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2012, 22:42)  Poängen var att det på slutet av 1800-talet inte fanns någon jägarkår. Vapeninnehavet var inte reglerat speciellt mycket så det drällde av vapen hos allmoge och adel. Ingen jaktutbildning fanns det heller. Alltså kan man inte använda dagens skällsord "jägare" för en utpekad grupp. Kort sagt ingen som helst skillnad mot idag. Även idag dräller det av legala och illegala vapen, utbildningen är mycket bristfällig, jägarexamen (som äldre jägare inte heller genomgått), klaras av på en 3 dagars intensivkurs.
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 03:01)  Kort sagt ingen som helst skillnad mot idag. Även idag dräller det av legala och illegala vapen, utbildningen är mycket bristfällig, jägarexamen (som äldre jägare inte heller genomgått), klaras av på en 3 dagars intensivkurs. Du påstår att utbildningen är bristfällig, det innebär att du har genomgått en kurs för jägarexamen för annars lär du väl bara yttra dig i ämnet på ren hörsägen. Kursen var aldrig tänkt som någon intensivkurs och det var nog inte tänkt att man skulle kunna ta en intensivkurs för att få körkort heller... men det är ingen som påstår att någon blir fullärd ens på en "vanlig" utbildning och de festa anser snart att ingen någonsin blir fullärd hur mycket man än studerar. Äldre jägare som började jaga innan 1985 har garanterat mer kunskap om jakten än merparten av det svenska folket. Vad är det för illegala vapen du syftar på?
Gossen Ruda
23-03-2012, 07:57
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 03:01)  Kort sagt ingen som helst skillnad mot idag. Även idag dräller det av legala och illegala vapen, utbildningen är mycket bristfällig, jägarexamen (som äldre jägare inte heller genomgått), klaras av på en 3 dagars intensivkurs. Ett ovanligt korkat och okunnigt inlägg och därmed finner jag ingen anledning att fortsätta någon diskussion med dig.
herkules
23-03-2012, 08:04
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2012, 07:57)  Ett ovanligt korkat och okunnigt inlägg och därmed finner jag ingen anledning att fortsätta någon diskussion med dig. fast det som skrevs stämmer ju?
Gossen Ruda
23-03-2012, 08:20
CITAT (herkules @ 23-03-2012, 08:04)  fast det som skrevs stämmer ju? Nej. Fö samma beslut som ovan.
CITAT (Flemming @ 11-03-2012, 11:04)  Jag ser inte problemet, det låter mycket välreglerat. De inhyrda jägarna ska fånga eller avliva djur som medför sanitär olägenhet, vad är alternativet? Alla större städer har f.ö. jägare, jag har själv sett kommunala jägare i aktion här i Stockholm - stadspopulationen av katter, hökar och falkar räcker inte på långa vägar till för att hålla nere mängden duvor, kaniner och måsar.
malcolm
23-03-2012, 10:05
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 03:01)  Kort sagt ingen som helst skillnad mot idag. Även idag dräller det av legala och illegala vapen, utbildningen är mycket bristfällig, jägarexamen (som äldre jägare inte heller genomgått), klaras av på en 3 dagars intensivkurs. Var har du fått informationen om att utbildningen för jägarexamen är bristfällig, två av mina arbteskamrater tog jägarexamen för ett antal år sedan och det var inget man gör på en kafferast. Såg den litteratur de skulle plugga in och det var inte något litet häfte direkt. Utbildningen tog flera veckor där även skjutprov ingick och jag vill nog påstå att jägerkåren består av seriösa personer som värnar om djur och natur även om det finns rötägg där liksom överallt annars. De som ägnar sig åt att förfölja djur med skoter och köra över dem batraktar jag inte som jägare utan snarare som en slags huliganer som bör bestraffas hårt
sparvuggla
23-03-2012, 15:19
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 03:01)  Kort sagt ingen som helst skillnad mot idag. Även idag dräller det av legala och illegala vapen, utbildningen är mycket bristfällig, jägarexamen (som äldre jägare inte heller genomgått), klaras av på en 3 dagars intensivkurs. Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv än du redan gjort. http://svt.se/2.22577/1.2500326/provledare...ageArt549588=74http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/600739...a-ar-kontrollenFör att inte nämna alla rättegångar i tjuvjakt , djurplågeri mm. mm. som pågår .
Gossen Ruda
23-03-2012, 15:45
Egentligen behöver jag inte skriva detta för alla normalbegåvade fattar men ändå. Om EN trafikinspektör låter sig mutas och godkänner icke behöriga körskoleelever som därmed får körkort, betyder det då att ALLA körkort är olagliga och ogiltiga och att ALLA svenska bilförare är obehöriga idioter? Det är ungefär så jaktmotståndare tycks resonera. Ni bara skriker ut er egen okunnighet.
kerstinbern
23-03-2012, 15:52
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2012, 16:45)  Egentligen behöver jag inte skriva detta för alla normalbegåvade fattar men ändå. Om EN trafikinspektör låter sig mutas och godkänner icke behöriga körskoleelever som därmed får körkort, betyder det då att ALLA körkort är olagliga och ogiltiga och att ALLA svenska bilförare är obehöriga idioter? Det är ungefär så jaktmotståndare tycks resonera. Ni bara skriker ut er egen okunnighet. Men trafikinspektörerna är inte utsedda eller anställda av Motormännens Riksförbund! CITAT (malcolm @ 23-03-2012, 11:05)  Var har du fått informationen om att utbildningen för jägarexamen är bristfällig, två av mina arbteskamrater tog jägarexamen för ett antal år sedan och det var inget man gör på en kafferast. Såg den litteratur de skulle plugga in och det var inte något litet häfte direkt. Utbildningen tog flera veckor där även skjutprov ingick och jag vill nog påstå att jägerkåren består av seriösa personer som värnar om djur och natur även om det finns rötägg där liksom överallt annars. De som ägnar sig åt att förfölja djur med skoter och köra över dem batraktar jag inte som jägare utan snarare som en slags huliganer som bör bestraffas hårt http://lmgtfy.com/?q=j%C3%A4garexamen+3+dagar
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 15:52)  Så det där är Din praktiska erfarenhet av utbildningen som kan leda till en jägarexamen... Du tror verkligen att man klarar av att skriva provet efter endast tre dagar... saken är den att under de här tre dagarna skrivs prov och man skjuter vissa serier och visar att man kan säker vapenhantering. Provskjutningarna ställer krav på skjutskicklighet som är precis samma oavsett om studerar i 8 veckor eller om man går en intensivkurs. Innan man går en intensivkurs måste man helt enkelt ha läst och förstått alla böcker som krävs för att kunna skriva proven. Detsamma gäller med skjutövningarna.
Gossen Ruda
23-03-2012, 16:11
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 15:52)  Men trafikinspektörerna är inte utsedda eller anställda av Motormännens Riksförbund! Oväsentligt vem som utser så länge det går rätt till och kontroller görs. Inget system är 100%-igt.
*Stintan*
23-03-2012, 16:22
CITAT (dahla @ 23-03-2012, 16:04)  Så det där är Din praktiska erfarenhet av utbildningen som kan leda till en jägarexamen...
Du tror verkligen att man klarar av att skriva provet efter endast tre dagar... saken är den att under de här tre dagarna skrivs prov och man skjuter vissa serier och visar att man kan säker vapenhantering. Provskjutningarna ställer krav på skjutskicklighet som är precis samma oavsett om studerar i 8 veckor eller om man går en intensivkurs.
Innan man går en intensivkurs måste man helt enkelt ha läst och förstått alla böcker som krävs för att kunna skriva proven. Detsamma gäller med skjutövningarna. Man kan ju undra om det du säger stämmer? Här räcker det t.o.m. med 2 dagar http://sundsta.se/laes-mer-gg/251-jaegarex...CFeJYmAod_3SK0Q
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2012, 16:22)  Man kan ju undra om det du säger stämmer? Här räcker det t.o.m. med 2 dagar http://sundsta.se/laes-mer-gg/251-jaegarex...CFeJYmAod_3SK0QNej, det räcker inte med två dagars studier för att klara de teoretiska proven... när man bokar en kurs så kan jag garantera att man blir upplyst om att man ska läsa studieböckerna i förväg och att man ska klara av frågorna som finns i böckerna.
*Stintan*
23-03-2012, 18:08
CITAT (dahla @ 23-03-2012, 18:07)  Nej, det räcker inte med två dagars studier för att klara de teoretiska proven... när man bokar en kurs så kan jag garantera att man blir upplyst om att man ska läsa studieböckerna i förväg och att man ska klara av frågorna som finns i böckerna. Men man behöver inte gå kurs för att läsa böckerna.
CITAT (kerstinbern @ 23-03-2012, 15:52)  Men trafikinspektörerna är inte utsedda eller anställda av Motormännens Riksförbund! http://lmgtfy.com/?q=j%C3%A4garexamen+3+dagarExaminatorn som håller i själva testet är utsedd av naturvårdsverket och både prov och examination av jägarexamen organiseras av Naturvårdsverket så vad menar du med det där? CITAT (*Stintan* @ 23-03-2012, 18:08)  Men man behöver inte gå kurs för att läsa böckerna. Exakt... så vad är problemet?
malcolm
23-03-2012, 18:18
CITAT (sparvuggla @ 23-03-2012, 15:19)  Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv än du redan gjort. http://svt.se/2.22577/1.2500326/provledare...ageArt549588=74http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/600739...a-ar-kontrollenFör att inte nämna alla rättegångar i tjuvjakt , djurplågeri mm. mm. som pågår . Ja men du blir ju glad i alla fall över dessa sensationsrubriker så du får vatten på din kvarn för ärligt talat tror jag inte du bekymrar dig särskilt mycket om djuren bar du får näring till ditt jägarhat som jag fö. inte vet var du plockat upp och varför.
sparvuggla
23-03-2012, 18:35
CITAT (malcolm @ 23-03-2012, 18:18)  Ja men du blir ju glad i alla fall över dessa sensationsrubriker så du får vatten på din kvarn för ärligt talat tror jag inte du bekymrar dig särskilt mycket om djuren bar du får näring till ditt jägarhat som jag fö. inte vet var du plockat upp och varför. Du vet inget om mig, men du verkar verkligen inte bry dig med tanke på din kommentar. Skäms.
Gossen Ruda
23-03-2012, 19:12
CITAT (sparvuggla @ 23-03-2012, 18:35)  Du vet inget om mig, men du verkar verkligen inte bry dig med tanke på din kommentar. Skäms. Om det är någon som skall skämmas är det du så mycket skit och dynga du spritt kollektivt på personer du inte vet ett dugg om.
malcolm
23-03-2012, 22:20
CITAT (sparvuggla @ 23-03-2012, 18:35)  Du vet inget om mig, men du verkar verkligen inte bry dig med tanke på din kommentar. Skäms. Berätta då lite om dig själv istället för att bara sprida ditt hat.
sparvuggla
24-03-2012, 04:46
CITAT (malcolm @ 23-03-2012, 22:20)  Berätta då lite om dig själv istället för att bara sprida ditt hat. Jag är på naturens sida. Jag älskar naruren och djurlivet. Du tycks älska tjuvjägare och djurplågare. Egoistiska jägare som bara tänker på sin egen frys på naturens bekostnad. Fast jag tror du bara är naiv och det är inte ett brott. Aldrig ett ord om jägarnas härjningar.
Gossen Ruda
24-03-2012, 09:26
CITAT (sparvuggla @ 24-03-2012, 04:46)  Jag är på naturens sida. Jag älskar naruren och djurlivet.
Du tycks älska tjuvjägare och djurplågare. Egoistiska jägare som bara tänker på sin egen frys på naturens bekostnad. Fast jag tror du bara är naiv och det är inte ett brott. Aldrig ett ord om jägarnas härjningar. Om någon kan kallas naiv är det du. Du drar alla över en kam och baserar dina skriverier på de värsta exemplaren. Precis som i samhället i stort finns det bra jägare och dåliga jägare. Att bara klumpa ihop alla till en grupp och behandla alla lika kallas för generalisering och är olämpligt. Hur man än vänder sig behövs jakt i Sverige eftersom människan har tagit över stora delar av landet.
malcolm
24-03-2012, 11:47
CITAT (sparvuggla @ 24-03-2012, 04:46)  Jag är på naturens sida. Jag älskar naruren och djurlivet.
Du tycks älska tjuvjägare och djurplågare. Egoistiska jägare som bara tänker på sin egen frys på naturens bekostnad. Fast jag tror du bara är naiv och det är inte ett brott. Aldrig ett ord om jägarnas härjningar. Nu får du väl ändå ta och kamma dig på ryggen, VAR har jag med ett enda ord sagt att jag älskar tjuvjägare och djurplågare. Det finns många jägare som hjälpt djur i nöd, rådjur och älgar tex som gått igenom isen och de har int passat på att döda djuret ifråga efter räddningsaktionen heller. Du är så fruktansvärt enögd i dina åsikter och verkar dammsuga media på nätet för att ytterligare förstärka ditt hat, jag har inte mycket till övers för hatiska och fanatiska människor så du borde verkligen tänka över ditt beteende. Du har valt att ignorera alla inlägg från: sparvuggla. · Visa det här inlägget · Sluta ignorera sparvuggla
kerstinbern
24-03-2012, 12:26
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2012, 17:11)  Oväsentligt vem som utser så länge det går rätt till och kontroller görs. Inget system är 100%-igt. "Vem får bli provledare? Vem som helst får inte bli provledare för jägarexamen. Det krävs att det finns behov av ny provledare, att man är en erfaren jägare och god jaktskytt samt gått igenom en utbildning. Utbildningen innebär att man tjänstgör jämsides med en förordnad provledare vid minst två teoretiska och tjugo praktiska delprov. Det är Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund som ansvarar för att "eleven" genomgår utbildning samt skickar in en begäran till polismyndigheten om att godkänna en ny provledare." Representanterna från Jägarförbunden ser nog till att det går "rätt till",
CITAT (kerstinbern @ 24-03-2012, 12:26)  "Vem får bli provledare? Vem som helst får inte bli provledare för jägarexamen. Det krävs att det finns behov av ny provledare, att man är en erfaren jägare och god jaktskytt samt gått igenom en utbildning. Utbildningen innebär att man tjänstgör jämsides med en förordnad provledare vid minst två teoretiska och tjugo praktiska delprov. Det är Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund som ansvarar för att "eleven" genomgår utbildning samt skickar in en begäran till polismyndigheten om att godkänna en ny provledare."
Representanterna från Jägarförbunden ser nog till att det går "rätt till", OJ! Du missade ett stycke om VEM det är som står bakom allt... CITAT Naturvårdsverket är sektorsansvarig myndighet för jaktfrågor. År 2002 tog vi över hanteringen av registren för jaktkort och jägarexamen.
Vi anger också kraven i jägarexamen. Utbildningar anordnas av bland annat studieförbunden i samarbete med de två jägarorganisationerna.
heinrich_stubel
25-03-2012, 23:24
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2011, 18:38)  Hej på dej pacifisten. Tycker du inte att det hade räckt med EN länk när det handlar om samma sak? Fö är nog Sverige ett föredöme vad gäller jaktlicenser och vapen. Att det kan brista nånstans är nog oundvikligt. Hörde du förresten att en viltforskare föreslagit att grundstammen av rådjur borde minska från en halv miljon djur till 50000 för att komma till rätta med fästingplågan? Pang pang. Och du anklagar andra för att vara otrevliga Skjuta rådjur enbart för att minska antalet fästingar? Låter ungefär som att såga av sig benen för att man har ont tån....
CITAT (heinrich_stubel @ 26-03-2012, 00:24)  Skjuta rådjur enbart för att minska antalet fästingar? Låter ungefär som att såga av sig benen för att man har ont tån.... Det gör det nog om man inte känner till nåt om problemet...
kerstinbern
26-03-2012, 15:23
CITAT (dahla @ 24-03-2012, 16:29)  OJ! Du missade ett stycke om VEM det är som står bakom allt... Jag har aldrig ifrågasatt innehållet i jägarexamen, men hur proven genomförs. När den som är ansvarig för kontrollen också har intresse av att så många som möjligt klarar provet så är det något som är mycket fel.
sparvuggla
26-03-2012, 16:25
CITAT (kerstinbern @ 26-03-2012, 16:23)  Jag har aldrig ifrågasatt innehållet i jägarexamen, men hur proven genomförs. När den som är ansvarig för kontrollen också har intresse av att så många som möjligt klarar provet så är det något som är mycket fel. Och när anställda inom jägareförbundet säljer jägarbevis för några hundralappar st, är ännu mycket mer fel! http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/600739...a-ar-kontrollenLäs för övrigt nyheterna även till höger om huvudartikeln, mycket intressanta nyheter som jägartidningar inte skriver så mycket om......
Gossen Ruda
26-03-2012, 16:51
CITAT (kerstinbern @ 26-03-2012, 16:23)  Jag har aldrig ifrågasatt innehållet i jägarexamen, men hur proven genomförs. När den som är ansvarig för kontrollen också har intresse av att så många som möjligt klarar provet så är det något som är mycket fel. Naturvårdsverket? Förtal och misstänkliggöranden kommer man inte så långt med. Du kanske hellre hade sett att djurrättsaktivister hade hållit i kontrollen?
CITAT (sparvuggla @ 26-03-2012, 17:25)  Och när anställda inom jägareförbundet säljer jägarbevis för några hundralappar st, är ännu mycket mer fel! http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/600739...a-ar-kontrollenLäs för övrigt nyheterna även till höger om huvudartikeln, mycket intressanta nyheter som jägartidningar inte skriver så mycket om...... Gud vad du LJUGER! Till att börja med så är det ingen anställd på jägareförbundet som har sålt dessa bevis som DU påstår... förtal... däremot så är det en provledare inom jägarnas riksförbund som har sålt de bevis för jägarexamen som nämns. Han är dock inte ens anställd på det förbundet. Ang artikeln till höger så antar jag att du menar den om ornitologerna som säljer ägg från utrotningshotade fåglar...
herkules
26-03-2012, 19:33
CITAT (herkules @ 26-03-2012, 20:33)  försökte döda varg med förgiftade korvar Verkar vara ganska vanligt. Vi har en sån galning i Åkersberga som lagt ut förgiftad åtel åt vargarna, med det ganska förutsägbara resultatet att flera hundar har förgiftats.
Ja, och polisen misstänker att det är APU som har lagt ut prylarna för att svärta ner jägarkåren  Det finns tydligen säkrade DNA och en tappad plånbok på platsen
herkules
27-03-2012, 01:17
tror jag inte ett ögonblick på, borde stå på polisens hemsida då.
Gossen Ruda
27-03-2012, 06:22
Förundersökningssekretess?
CITAT (herkules @ 27-03-2012, 02:17)  tror jag inte ett ögonblick på Såklart
kerstinbern
27-03-2012, 12:30
CITAT (dahla @ 26-03-2012, 21:53)  Ja, och polisen misstänker att det är APU som har lagt ut prylarna för att svärta ner jägarkåren  Det finns tydligen säkrade DNA och en tappad plånbok på platsen  Nej det gör det inte, hade du bara brytt sig om att lära sig det minsta om kriminalteknik så hade du inte behövt ljuga lika illa.
sparvuggla
27-03-2012, 14:03
CITAT (herkules @ 26-03-2012, 20:33)  Läs vad Adam skriver. http://myblog.adamskevstad.com/2012/03/27/...r-fängelse.aspxDet är bevisligen många jägare som inte har alla hästar hemma. Jakt&Jägare är jägarnas bibel, och kommentarena säger allt.
CITAT (kerstinbern @ 27-03-2012, 13:30)  Nej det gör det inte, hade du bara brytt sig om att lära sig det minsta om kriminalteknik så hade du inte behövt ljuga lika illa. Släck lampan grabben...
herkules
28-03-2012, 06:51
CITAT (dahla @ 27-03-2012, 12:57)  Såklart  alltid
kerstinbern
03-04-2012, 05:21
CITAT (dahla @ 26-03-2012, 21:53)  Ja, och polisen misstänker att det är APU som har lagt ut prylarna för att svärta ner jägarkåren  Det finns tydligen säkrade DNA och en tappad plånbok på platsen  Eftersom åklagaren vädjar om hjälp från allmänheten, så har jag nu tipsat henne om att du kan ha information att bidra med: http://www.dt.se/nyheter/rattvik/1.4569430...ppa-utlagt-gift
herkules
03-04-2012, 07:58
jag hoppas verkligen att de som vet något har stake nog att ta kontakt med polisen!
sparvuggla
03-04-2012, 15:02
CITAT (herkules @ 03-04-2012, 08:58)  jag hoppas verkligen att de som vet något har stake nog att ta kontakt med polisen! Ja, men personer som gör så här är ju svårt mentalt störda och behöver vård. Och tänk om det är jägare som äger jaktvapen som gjort det här........ Vapenlagarna måste definitivt ses över, EN JÄGARE innehar oftast 6 st jaktgevär, det antal dom kan utan vidare få licens för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|