|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
sparvuggla
26-09-2013, 05:10
CITAT (Zixten @ 26-09-2013, 00:23)  Jag antar att du var på plats när detta hände eftersom om du vet hur det gick till.... Som någon sa, det var mörkt, man viste om att det fanns Björn, kor borde inte finnas där... Man vet att björnen är rädd för människan och håller sig undan. Dessa djur som man kanske bara såg en skugga av var inte det minsta skygga, tror man då att det är björnar (kor kan ju inte finnas på fjället) och dom inte verkar vara rädda när dom kommer nära dessa människor.... Då är det väl rätt klart att man blir lite skraj.... Fast då jag inte var på plats kan jag bara spekulera i hur det gick till... För övrigt finns det lurviga kor...  Ja, Zixten, den var en lurvig en Men inte speciellt lik björn den heller
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2013, 03:04)  För det första frågar jag inte mig utan Motti. För det andra var mitt svar att ha uppsikt riktat till Motti som snackade om hundar, katter och kaniner. Vad gäller tamdjur är det ju främst renar som är i riskzonen. Det finns inte kungsörn överallt i Sverige. Kostnaderna för skador orsakade av kungsörn är minimala jämfört med vad skador orsakade av andra vilda djur kostar. Ska vi då utrota alla vilda djur?
Nu är det ju faktiskt så naturen fungerar att antingen ska man äta eller ätas. Rovdjuret människan nöjer sig inte med det utan dödar även för nöjes skull eller för att hon tycker någon annan art är farlig eller ett hot på något sätt (även om det inte är det mot människan).  Bra inlägg
Gossen Ruda
26-09-2013, 10:32
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2013, 03:04)  Nu är det ju faktiskt så naturen fungerar att antingen ska man äta eller ätas. Rovdjuret människan nöjer sig inte med det utan dödar även för nöjes skull eller för att hon tycker någon annan art är farlig eller ett hot på något sätt (även om det inte är det mot människan). Nja, så gör även rovdjuren. Vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare osv.
*Stintan*
26-09-2013, 11:14
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2013, 11:32)  Nja, så gör även rovdjuren. Vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare osv. Tror knappast dom dödar för nöjes skull, möjligen om det finns ett reelt hot mot individen självt eller dess avkomma. En sanning med modifikation alltså och icke jämförbart på långa vägar med människans framfart i naturen med försök till kontroll över andra arter genom att döda och i många fall utrota arterna.
Gossen Ruda
26-09-2013, 11:22
Orsaken kan man diskutera både för rovdjur och människa men även om den senare är värst så förekommer det hos andra också, dödande utan att ha som föda. Jag kan ju lägga till räv och katt också.
*Stintan*
26-09-2013, 11:36
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2013, 12:22)  Orsaken kan man diskutera både för rovdjur och människa men även om den senare är värst så förekommer det hos andra också, dödande utan att ha som föda. Jag kan ju lägga till räv och katt också. Som sagt en sanning med modifikation alltså och fortfarande inte jämförbart med den skada människan orsakar och nu är det ju människans framfart i naturen som diskuteras.
CITAT (Monarda @ 07-09-2013, 20:27)  Jag är en älg, som går omkring och knallar och letar efter mat i skog och mark. Jag äter gärna skott på unga tallar men ratar inte heller aspens bark.
Snart är den sköna sommaren förliden och hösten kommer dimmig, mörk och kall. Fram i oktober är det slut på friden och man kan möta döden knall och fall.
En jägare har inget vett i knoppen och inget sinne alls för ärligt spel. Han saknar varje spår av hut i kroppen och tänker blott på kött för egen del.
Jag räknar arton taggar uppå hornet, men ofta har mitt liv hängt på ett hår. Så mången jägare haft mig på kornet, att det gått bra är mer än jag förstår.
De flesta älgar dukar tidigt under för lömska jägare, som står på lur. Att själv jag lever är ett Herrans under, för det kan inte vara enbart tur.
Jag minns en skytt, som slängde upp geväret, hans mening var att bli min baneman, men han fick inget älgkött för besväret, för skottet klickade och jag försvann.
En annan gång, när jag stod gömd i snåren och spanade emellan asp och sälg, såg jag, hur man bar bort en skytt på båren, av en kamrat han tagits för en älg.
Visst är det synd om hustrun, kan man tänka, att jakten skulle få ett sådant slut, men mången älgko blir ju också änka, när höstens jaktlag kräver sin tribut.
Nog kan man ha rätt kul i älgjaktstiden och villa bort den bålde jägaren, så att i skallen han till sist blir vriden och inte hittar vägen hem igen.
Ja, man har haft rätt många muntra stunder, ty inget fröjdar så en skoveltjur, som när en jägare begår en blunder, då skrattar alla skogens vilda djur.
Jag minns en bonde som gick ut med bössan, när han kom hem ifrån en bättre fest, av suparna blev han så yr i mössan, att han tog fel och sköt sin egen häst.
I morgon börjar säkert skotten smälla, precis som förr har hänt vartenda år. Och hundarna skall kuta runt och skälla med nosen släpande i våra spår.
Jag tänker inte vara med på jakten, det börjar bli en alltför farlig lek. När natten kommer sticker jag från trakten, för jag vill hellre vara älg än stek.
CITAT (Huggorm @ 17-09-2013, 13:42)  Jag tycker hela den där saken har uppförstorats. Skymtar man tre stora, lurviga djur på fjället i skymningen är det inte konstigt att man tror det är björn. Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås.
CITAT (CillaM @ 26-09-2013, 21:19)  Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås. Vad har vapnen med saken att göra?? vad jag förstår har inga skott avlossats, det enda dessa personer har gjort fel är att dom tagit ett par kor för björnar, ett misstag som vi alla tycker låter märkligt, men ingen av oss var på plats och vet hur det gick till... Att säga att man skall veta vad det är som prasslar i busken om man har ett vapen i hand låter märkligt i mina öron. Däremot skall man veta vad det är man skjuter på, om man väljer att avlossa ett skott...
Huggorm
26-09-2013, 23:31
CITAT (CillaM @ 26-09-2013, 21:19)  Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås. Vad tycker du att de borde ha gjort annorlunda?
Men nu får nu skärpa er !den här tråden handlar om Jakt på djur inte på människor ,efter all domenestisering så är jakt nödvändigt för att förhindra inavel . Titta bara på vildsvinsbeståndet och ändå jagas vildsvin dagligen ! Den här som är emot jakt på vilt ! kör på ett vildsvinsgalt så lär du bli frälst på jakt .
*Stintan*
27-09-2013, 19:36
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 20:30)  Men nu får nu skärpa er !den här tråden handlar om Jakt på djur inte på människor ,efter all domenestisering så är jakt nödvändigt för att förhindra inavel . Titta bara på vildsvinsbeståndet och ändå jagas vildsvin dagligen ! Den här som är emot jakt på vilt ! kör på ett vildsvinsgalt så lär du bli frälst på jakt . Förlåt men vilka vilda djur är domesticerade?
CITAT (*Stintan* @ 27-09-2013, 20:36)  Förlåt men vilka vilda djur är domesticerade?
Jubbe063
27-09-2013, 20:41
CITAT (*Stintan* @ 27-09-2013, 20:36)  Förlåt men vilka vilda djur är domesticerade? Den livsfarliga kossan och lömska hästen, de smyger omkring på bondgårdar. Dessa måste nog människan ha under uppsikt så de inte blir inavel i hagen.
Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon .
Jubbe063
27-09-2013, 20:59
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:54)  Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon . Ingen betvivlar att du levt med jakt och fiskr hela livet. Men ursäkta om jag skämtade.... kunde inte låta bli att lägga in ett skämt på Stintans kommentar :-) Tänkte och fick en rolig bild i huvudet av hästar och kor när domenestisering togs upp... Men om man ska vara alvarlig så är inavel en del av all domenestisering för att få fram tamkanin, katter, hundar, hästar, kor, getter, får och alla andra tamdjur människan har omkring sig. De enda djur som inte är domenestiserade är just de vilda djuren.
Men ursäkta Motti tror du att du är den enda här på forumet som är uppväxt med jakt och fiske - om du tror det så har du fel. Jag är uppvuxen i ett hus som låg mitt i skogen - skog, natur och jakt var det som gällde ... och ville jag göra något skoj så åkte jag till någon sjö/å och fiskade.
*Stintan*
27-09-2013, 21:12
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:54)  Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon . Du verkar ju inte ens veta vad du själv skriver. Ja det är svårt att diskutera med dig när du slänger dig med ord som du varken vet vad dom betyder eller egentligen heter och dessutom aldrig lyssnar på någon annan utan har bestämt dig från början att du vet allt. Det blir ju helt fel när du t.ex. påstår att vilda djur är domesticerade (det heter inte domenestiserade). Man kan faktiskt lära sig av andra bara man vill. Jag har själv lärt mig massor här på Odla som jag inte visste tidigare. Och ja jag tycker att min fråga var högst relevant!
sparvuggla
28-09-2013, 06:17
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:54)  Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon . Jaja, det ante mig. Du vet PRECIS vad som gäller......... Och det märks...
zaaritha
11-10-2013, 21:01
Men; om jakt är nödvändig--varför gnäller jägarna att varg, lodjur o järv dödar "jägarnas byten"?
Det där är något som du läst i fel tidning ! Jag bjuder ner dig här och nu att vara med i min mans jaktlag en helg så du lär dig att förstå vad jakt handlar om ! Jakt handlar inte bara om att döda djur det handlar lika mycket om viltvård att ha koll på vilka djur du har på dina marker osv ,man går inte ut med ett Gevär och dödar allt man ser utan urskilljning .Kom gärna hit och följ med på jakt så du får en verklighetsuppfattning om vad det handlar om .Man kan inte bara gissa sig till hur jakt går till utan att ha inblick .Att utmåla jägare som mördare är ju fruktansvärt !då vi människor överlevde en gång på att jaga ,ja så då var stenåldersmänniskorna MÖRDARE och PSYKOPATER ! i så fall var det en jäkla tur för oss som lever nu annars hade vi ju inte funnits här .
Jubbe063
12-10-2013, 00:14
CITAT (zaaritha @ 11-10-2013, 22:01)  Men; om jakt är nödvändig--varför gnäller jägarna att varg, lodjur o järv dödar "jägarnas byten"? För att de anser sig ha ensamrätt till bytesdjuren eller av någon gammal trallala. En sak att känna oro att ens hund ska stryka med, den oron förstår jag. Men i övrigt är det nog mest egoismen som råder.
Hörre Jubbe !var bor du ?i en lägenhet någon stans kan jag tro !har väl aldrig varit i närheten av jakt och lantliv .
Jubbe063
12-10-2013, 00:35
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:17)  Hörre Jubbe !var bor du ?i en lägenhet någon stans kan jag tro !har väl aldrig varit i närheten av jakt och lantliv . Jo tack. Har deltagit i jakt sen jag var tio. Tog sen jägarexamen och jagar regelmässigt. är 41 år nu :-) Har jagat både älg, hare, räv och skogsfågel. Hur så?? Får väl ställa sammacfråga till dig :-) Hur mycket har du själv jagat och fällt bytesdjur?
Tyvär har jag inte jägarexamen har aldrig haft tid utan har haft fullt upp med mitt företag och mina barn och barnbarn .Men jag är uppvuxen i en släkt med jägare och fiskare likaså är min man uppvuxen på landet med jakt och delvis fiske ,hela mitt liv är bestående av jakt och jag är uppvuxen med det i 60 år .Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt !det har du för lite förståelse för att vara uppvuxen med ,då hade du inte kommit med dom påståelserna som du gjort . Men det får ju du ta på ditt samvete .Önskar dig god natt .
Jubbe063
12-10-2013, 00:54
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:42)  Tyvär har jag inte jägarexamen har aldrig haft tid utan har haft fullt upp med mitt företag och mina barn och barnbarn .Men jag är uppvuxen i en släkt med jägare och fiskare likaså är min man uppvuxen på landet med jakt och delvis fiske ,hela mitt liv är bestående av jakt och jag är uppvuxen med det i 60 år .Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt !det har du för lite förståelse för att vara uppvuxen med ,då hade du inte kommit med dom påståelserna som du gjort . Men det får ju du ta på ditt samvete .Önskar dig god natt . Bara för att man jagar behöver man inte tycka och tänka som alla andra. Jägare är ingen homogen grupp med en enda åsikt. Vi är alla individer :-)
Piccante
12-10-2013, 01:09
CITAT (Jubbe063 @ 12-10-2013, 01:54)  Bara för att man jagar behöver man inte tycka och tänka som alla andra. Jägare är ingen homogen grupp med en enda åsikt. Vi är alla individer :-) Jägare är verkligen inte en enhetlig grupp. På ena sidan av min släkt jagade man och jaktvapnen hängde med diverse horn på väggen men det var ren rekreationsjakt det handlade om. Ingen av dom varken ägde skog eller behövde jaga för födans skull. Andra sidan av släkten där var man bönder men jagade inte då det ansågs ointressant. Sköts väl på sin höjd någon kråka eller skadedjur som härjade men aldrig storvilt. Idag verkar allt färre jägare vara uppväxta med att viltvårda och jaga för att hålla nere betestrycket på skogen de flesta jägare verkar komma i sina SUV när det drar ihop sig till jaktsäsong och efteråt drar de tillbaka till stan.
*Stintan*
12-10-2013, 02:02
Alla hus på landet står tomma utom ett för i det bor Motti.
sparvuggla
12-10-2013, 06:44
CITAT (Jubbe063 @ 12-10-2013, 01:14)  För att de anser sig ha ensamrätt till bytesdjuren eller av någon gammal trallala. En sak att känna oro att ens hund ska stryka med, den oron förstår jag. Men i övrigt är det nog mest egoismen som råder. Ofta är det så tyvärr, men ni är inte en homogen grupp. Kul att du vågar säga det. CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 03:02)  Alla hus på landet står tomma utom ett för i det bor Motti. Den var bra!
Jubbe063
12-10-2013, 09:18
CITAT (Piccante @ 12-10-2013, 02:09)  Jägare är verkligen inte en enhetlig grupp. På ena sidan av min släkt jagade man och jaktvapnen hängde med diverse horn på väggen men det var ren rekreationsjakt det handlade om. Ingen av dom varken ägde skog eller behövde jaga för födans skull. Andra sidan av släkten där var man bönder men jagade inte då det ansågs ointressant. Sköts väl på sin höjd någon kråka eller skadedjur som härjade men aldrig storvilt. Idag verkar allt färre jägare vara uppväxta med att viltvårda och jaga för att hålla nere betestrycket på skogen de flesta jägare verkar komma i sina SUV när det drar ihop sig till jaktsäsong och efteråt drar de tillbaka till stan. Visst är det så. Tycker utvecklingen gått mot "kolonial trofejakt" även här, dvs de kommer bara ut till busken för att skjuta djur o skiter i resten, ofta betalar de mycket bra. Faktiskt så mycket att jaktkortspriserna i vissa områden blivit så hutlösa att det i stort sett bara är. SUV folket som har råd. Men nåja, en sida av det trots allt, men en ful och föga smickrande sida av jägarkåren. Tur att motsatsen till detta finns med :-) CITAT (sparvuggla @ 12-10-2013, 07:44)  Ofta är det så tyvärr, men ni är inte en homogen grupp. Kul att du vågar säga det. Ja, tack. klart man ska våga säga det själv. :-) Vore ju korkat om man inre inser att egoism och gammal trallala är en stor orsak (om än inte de enda i färgpaletten) Säger det ofts o säger det igen, Många varianter finns i vår herres hage :-)
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:42)  Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt ! Är det OK att förutsätta att andra Odla medlemmar ljuger?
Var påstog jag någon stanns att folk ljuger här ? jag ifrågasatte det är en annan sak . Man kan väl få tycka det är märkligt att någon tar jägarexamen som är emot jakt ? då borde man väl hålla sig borta från allt som heter vapen och jakt .
Jubbe063
12-10-2013, 21:30
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 21:27)  Var påstog jag någon stanns att folk ljuger här ? jag ifrågasatte det är en annan sak . Man kan väl få tycka det är märkligt att någon tar jägarexamen som är emot jakt ? då borde man väl hålla sig borta från allt som heter vapen och jakt . Nu syftade du på mig. Läs hela tråden :-) Har aldrig sagt någonstans att jag är emot jakt. Däremot kritiserat att en del jägare inte tar naturhänsyn, beter sig illa o bara agerar på egennytta. Viss skillnad att kritisera hur en del bedriver jakt och att vara emot jakt :-)
Piccante
12-10-2013, 22:14
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 21:27)  Var påstog jag någon stanns att folk ljuger här ? jag ifrågasatte det är en annan sak . Man kan väl få tycka det är märkligt att någon tar jägarexamen som är emot jakt ? då borde man väl hålla sig borta från allt som heter vapen och jakt . Jag tycker inte att det finns någon motsättning där faktiskt. Jag jagar inte och är nog ärligt talat inte speciellt intresserad av det heller och hade nog inte platsat i många jaktkretsar men jag övervägde att ta jägarexamen när jag var yngre.
*Stintan*
12-10-2013, 22:21
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 21:27)  Var påstog jag någon stanns att folk ljuger här ? jag ifrågasatte det är en annan sak . Man kan väl få tycka det är märkligt att någon tar jägarexamen som är emot jakt ? då borde man väl hålla sig borta från allt som heter vapen och jakt . Här! CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:42)  ..........Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt !det har du för lite förståelse för att vara uppvuxen med ,då hade du inte kommit med dom påståelserna som du gjort . .......
*Stintan*
14-10-2013, 11:18
Man lägger blodspår för att träna/lära hunden söka efter skadat vilt t.ex.
Tack pejori och Stntan!
malcolm
14-10-2013, 12:39
På tisdag börjar serien jaktlust på TV 4/sport.
kerstinbern
18-10-2013, 17:11
I Drevfjällets naturreservat flyger Norska jägare in med flygplan, och uppger att de har vapen med sig för att de är rädda för björnar: http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.639357...dade-i-fjallsjo
Det där är bara två eller några idioter det handlar om ! snälla någon inte kan man dra sina egna slutsatser på det !
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:57)  Det där är bara två eller några idioter det handlar om ! snälla någon inte kan man dra sina egna slutsatser på det ! Nej, det kan man inte. Men inget utesluter att "idioterna" sprider sig.
kerstinbern
21-10-2013, 13:34
Gossen Ruda
21-10-2013, 14:21
CITAT (kerstinbern @ 21-10-2013, 14:34)  Nytt rekord i missuppfattning och skitsnack?
sparvuggla
21-10-2013, 16:28
CITAT (kerstinbern @ 21-10-2013, 14:34)  Rökt älgkött? Utan trikiner? Och ingen risk för blyförgiftning heller............
Gossen Ruda
21-10-2013, 20:12
Märkligt, men dålig läsförståelse tycks hänga samman med jägarhat.
*Stintan*
21-10-2013, 21:05
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2013, 21:12)  Märkligt, men dålig läsförståelse tycks hänga samman med jägarhat.  Märkligt påstående då förmodligen inte du heller gillar jägare som missköter sig.
Ja det är bara för bedrövligt att läsa hur jägarna görs ner här av människor som inte har någon som helst insikt i hur jakt går till eller ens har en aning om vad det går ut på .Men när Vildsvinen kommer och böka upp hela trädgårdar och trädgårdsland då skriks det efter jägare minsann ! För att få jägarexamen måste man faktiskt vara ganska smart så några idioter lär inte få vapenlicens tack och lov !finnas gott om dom ändå så det är väl tur de inte får bära vapen .
Piccante
22-10-2013, 01:15
CITAT (Motti @ 21-10-2013, 23:34)  Ja det är bara för bedrövligt att läsa hur jägarna görs ner här av människor som inte har någon som helst insikt i hur jakt går till eller ens har en aning om vad det går ut på .Men när Vildsvinen kommer och böka upp hela trädgårdar och trädgårdsland då skriks det efter jägare minsann ! För att få jägarexamen måste man faktiskt vara ganska smart så några idioter lär inte få vapenlicens tack och lov !finnas gott om dom ändå så det är väl tur de inte får bära vapen . Uppenbart kan man ta jägarexamen på 3 dagar http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17437679.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|