|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
*Stintan*
20-02-2012, 18:50
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2012, 15:48)  Jag har aldrig påstått att det INTE vandrar in varg i Sverige, bara att de mest stannar i Lappland. Det finns fortfarande inga bevis för eller emot att vargarna i mellansverige planterats in eller spontaninvandrat. Var och en får bilda sin egen uppfattning. Som det dessutom står i den länkade rapporten, finsk/ryska vargar, inte skandinaviska vilket jag också påpekat och var mitt huvudsyfte med det tidigare inlägget. Att sen vargar vandrar norrut för att sprida sig tycks vara ett faktum, dock inte söderut. Tror du vargen tog tåget söderut?
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2012, 18:50)  Tror du vargen tog tåget söderut? En Volvo var det när jag hörde myten. Fast det finns säkert många varianter.
sparvuggla
21-02-2012, 17:13
Ang. listan förut att stoppa jakten på lodjur. Det har kommit ytterligare ett positivt besked, EU vill granska ALLA skyddsjaktsbeslut på varg som tas i Sverige. Mycket bra, vi har redan stoppat den idiotiska licensjakten som pågick i två vintar. A. Carlgren har för evigt skrivit ett mörkt kapitel för Sveriges historia. Vi kan även trycka på för att rädda lodjuret. Gemensamt är vi starka, vi som älskar naturen. http://www.nordulv.se/index.php/component/...20220skyddsjakt
Ja, man har tydligen insett att vargivrarna har fört EU-kommissionen bakom ljuset med falska siffror... naturvårdsverket har endast skickat uppgifter om beviljade skyddsjakter men alla tusentals ansökningar man nekat har man struntat i att skicka till kommissionen... Så visst är beskedet positivt
Gossen Ruda
21-02-2012, 19:16
CITAT (sparvuggla @ 21-02-2012, 17:13)  Ang. listan förut att stoppa jakten på lodjur. Det har kommit ytterligare ett positivt besked, EU vill granska ALLA skyddsjaktsbeslut på varg som tas i Sverige. Mycket bra, vi har redan stoppat den idiotiska licensjakten som pågick i två vintar. A. Carlgren har för evigt skrivit ett mörkt kapitel för Sveriges historia. Vi kan även trycka på för att rädda lodjuret. Gemensamt är vi starka, vi som älskar naturen. http://www.nordulv.se/index.php/component/...20220skyddsjaktVilka "vi"? Lite lätt hybris?
sparvuggla
21-02-2012, 19:52
Ännu en positiv nyhet: http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.4403494-mis...rgdodare-atalasDå DNA finns är utgången given Och jägarkåren har minskat med några st. återigen.
Vart står det att dom åtalade är jägare? Kan dom inte vara renägare, fårägare eller nånting annat?
Gossen Ruda
21-02-2012, 20:26
DNA:t binder bara en person till platsen, inte till brottet. Påkörningen kan hävdas vara en olycka också. Mycket tveksam utgång OM det blir åtal. Klantigt att åka fast iaf så troligen inga jägare.
DNA-proverna gällde om det var hår från en varg (eller hund) på skotern... det var inte DNA från människa det handlade om.
Att en av dom åtalade hade pinkat i snön där i närheten säger ju inte mycket om vad han kan tänkas haft för sig före och efter pinkandet...
Gossen Ruda
21-02-2012, 20:38
CITAT (dahla @ 21-02-2012, 20:30)  DNA-proverna gällde om det var hår från en varg (eller hund) på skotern... det var inte DNA från människa det handlade om.
Att en av dom åtalade hade pinkat i snön där i närheten säger ju inte mycket om vad han kan tänkas haft för sig före och efter pinkandet... Det var det sista jag menade också, framgick kanske inte så klart.
kerstinbern
22-02-2012, 04:31
CITAT (dahla @ 21-02-2012, 21:02)  Vart står det att dom åtalade är jägare? Kan dom inte vara renägare, fårägare eller nånting annat? Men det har ju varit klart mycket länge Nu bekräftas det att de två män som misstänks ha dödat Fansenvargen är två jägare. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4671719
kerstinbern
22-02-2012, 04:37
CITAT (Gossen Ruda @ 21-02-2012, 21:26)  DNA:t binder bara en person till platsen, inte till brottet. Påkörningen kan hävdas vara en olycka också. Mycket tveksam utgång OM det blir åtal. Klantigt att åka fast iaf så troligen inga jägare. Men nu har ju åklagaren beslutat att det blir åtal, det kan väl inte vara så svårt att skilja på åtal och dom? Att det är deras skoter har redan fastställts tekniskt, samt att de jagat vargen med skotern, det har de redan erkänt. Det enda som fattades var bevis att skotern verkligen kört på vargen
*Stintan*
22-02-2012, 08:32
CITAT (Gossen Ruda @ 21-02-2012, 20:26)  DNA:t binder bara en person till platsen, inte till brottet. Påkörningen kan hävdas vara en olycka också. Mycket tveksam utgång OM det blir åtal. Klantigt att åka fast iaf så troligen inga jägare. Så jägare kan inte vara klantiga då? Och vad menar du egentligen..tycker du att det är OK att tjyvdöda varg bara man inte åker fast?
Gossen Ruda
22-02-2012, 11:58
Jag tycker det verkar klantigt att köra på en varg med snöskoter och sen lämna kvar beviset. En hagelsvärm kan sällan spåras. Kanske en fyllegrej. Vi får se vad som händer och fötter.
Beträffande Amazonen som Azur raljerar om så är nog den tillagd efteråt. När jag hörde talas om misstankarna om utplantering i början på 80-talet fanns inget bilmärke med i sammanhanget. Det är fö från den tiden min uppfattning är klar, inte senare tiders snack, och därför kommer jag inte ihåg allt som formade min uppfattning.
Beträffande det som nordulv? skriver om att det kan födas djur som är oskygga för människor så räknar jag det som bullshit. Skulle alla djurparksvargar som reportrar älskar att gulla med vara såna då? Svaret är nog att det är vargens uppväxt som formar kontakten med människor. Oskygga djur är antingen uppväxta med ständig kontakt med ofarliga människor eller med inga människor alls. Kommer de från en trakt där de jagas blir de skygga, som alla andra djur.
CITAT (kerstinbern @ 22-02-2012, 04:31)  Men det har ju varit klart mycket länge Nu bekräftas det att de två män som misstänks ha dödat Fansenvargen är två jägare. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4671719Och VAD är det då som gör en människa till JÄGARE??? Har man jakten som yrke? Om man har 5 olika hobbys så antas man vara det som klingar bäst i media... Om man nu har utfört det här och kört över vargen och sen slagit ihjäl den så anser inte jag som jägare att dessa personer har med jakt att göra... kriminella i så fall... men dom kan då lika gärna vara kriminella biodlare... eller vad fan som helst.
sparvuggla
22-02-2012, 17:51
CITAT (dahla @ 22-02-2012, 16:03)  Och VAD är det då som gör en människa till JÄGARE??? Har man jakten som yrke?
Om man har 5 olika hobbys så antas man vara det som klingar bäst i media...
Om man nu har utfört det här och kört över vargen och sen slagit ihjäl den så anser inte jag som jägare att dessa personer har med jakt att göra... kriminella i så fall... men dom kan då lika gärna vara kriminella biodlare... eller vad fan som helst. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13885413.abVar står det att människan var full? Var sstår det att människan var jägare?? Han kanske var spiknykter? Det var ingen jägare, det var kanske en varg som sköt människan?? Och kanske vargen hade armborst? Kanske kompisen bara spelade att han var skjuten? Hehehe, ni jägare är inga Einstein precis, det har framkommit iaf för alla.
Gossen Ruda
22-02-2012, 18:26
CITAT (sparvuggla @ 22-02-2012, 17:51)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13885413.abVar står det att människan var full? Var sstår det att människan var jägare?? Han kanske var spiknykter? Det var ingen jägare, det var kanske en varg som sköt människan?? Och kanske vargen hade armborst? Kanske kompisen bara spelade att han var skjuten? Hehehe, ni jägare är inga Einstein precis, det har framkommit iaf för alla. Man skall inte kasta sten i glashus, du är inte den skarpaste kniven i lådan. Sstammar du?
*Stintan*
22-02-2012, 18:49
CITAT (dahla @ 22-02-2012, 16:03)  Och VAD är det då som gör en människa till JÄGARE??? Har man jakten som yrke?
Om man har 5 olika hobbys så antas man vara det som klingar bäst i media...
Om man nu har utfört det här och kört över vargen och sen slagit ihjäl den så anser inte jag som jägare att dessa personer har med jakt att göra... kriminella i så fall... men dom kan då lika gärna vara kriminella biodlare... eller vad fan som helst. Varför frågar du? Vet du inte det själv? Menar du att det inte finns några jägare som är kriminella?
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 11:58)  Jag tycker det verkar klantigt att köra på en varg med snöskoter och sen lämna kvar beviset. En hagelsvärm kan sällan spåras. Kanske en fyllegrej. Det har hänt flera gånger förut att jägare kört ihjäl vargar med snöskoter. Jag tippar att de gör det för att de tycker det är kul och för att vargen plågas ordentligt innan den dör. CITAT Beträffande Amazonen som Azur raljerar om så är nog den tillagd efteråt. När jag hörde talas om misstankarna om utplantering i början på 80-talet fanns inget bilmärke med i sammanhanget. När jag hörde den var det en person som visste att berätta hur naturvårdsverkspersonal hade uppträtt konstigt och kört runt med en amazon med en övertäckt bur i baksätet. Myten vandrar och broderas. Det är så myter fungerar.
Gossen Ruda
22-02-2012, 19:34
CITAT (Azur @ 22-02-2012, 19:18)  Det har hänt flera gånger förut att jägare kört ihjäl vargar med snöskoter. Jag tippar att de gör det för att de tycker det är kul och för att vargen plågas ordentligt innan den dör. När jag hörde den var det en person som visste att berätta hur naturvårdsverkspersonal hade uppträtt konstigt och kört runt med en amazon med en övertäckt bur i baksätet. Myten vandrar och broderas. Det är så myter fungerar. Ungefär som när vargen jagar och till slut sliter sönder en stackars älg? Även skrönor och myter kan vara sprungna ur sanningen. Fast de flesta hade nog hyrt en liten skåpbil.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 19:34)  Ungefär som när vargen jagar och till slut sliter sönder en stackars älg? Nej, inte alls. Vargen dödar så snabbt den kan, den dödar för att överleva, och eftersom den är ett oskäligt djur förstår den antagligen inte ens att älgen kan lida. Skoterföraren, å andra sidan, dödar fast han inte måste, dödar långsamt för att åsamka lidande, och förmodas vara en människa med intelligens, förstånd och moral.
Gossen Ruda
22-02-2012, 21:35
Jag bara retas, förstod du inte det. Jag tycker inte heller att man skall jaga varg med skoter. Vargar skall skjutas med gevär.
herkules
27-02-2012, 08:37
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 21:35)  Jag bara retas, förstod du inte det. Jag tycker inte heller att man skall jaga varg med skoter. Vargar skall skjutas med gevär. vargar som håller sig i skogen ska öht inte jagas.
CITAT (herkules @ 27-02-2012, 08:37)  vargar som håller sig i skogen ska öht inte jagas.
sparvuggla
01-03-2012, 22:33
Jägareförbundet vill jaga mer på våran sällsynta rara fåglar. Hur kan dom här människorna hålla på??? http://www.sofnet.org/sof/huvudnyhet/huvud...-och-skogsduva/
herkules
02-03-2012, 08:26
CITAT (herkules @ 27-02-2012, 08:37)  vargar som håller sig i skogen ska öht inte jagas. inte ens med skoter fastän att vissa dårar tycker det är ok. sådana människor ska ha fängelse.
kerstinbern
02-03-2012, 10:11
CITAT (sparvuggla @ 01-03-2012, 23:33)  Jägareförbundet vill jaga mer på våran sällsynta rara fåglar. Hur kan dom här människorna hålla på??? http://www.sofnet.org/sof/huvudnyhet/huvud...-och-skogsduva/Svenska Jägareförbundet har länge velat få jaga i Nationalparkerna, eftersom jakt "påverkar inte naturmiljöerna eller den biologiska mångfalden negativt. I stället kan jakten bidra till balans hos viltstammarna och skydda utsatta arter." Nu delar ju inte svenska folket den synen, endast 22% av de tillfrågade tycket att det var en bra idé http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...alpark-1.13341/
CITAT (kerstinbern @ 02-03-2012, 10:11)  Svenska Jägareförbundet har länge velat få jaga i Nationalparkerna, eftersom jakt "påverkar inte naturmiljöerna eller den biologiska mångfalden negativt. I stället kan jakten bidra till balans hos viltstammarna och skydda utsatta arter." Nu delar ju inte svenska folket den synen, endast 22% av de tillfrågade tycket att det var en bra idé http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...alpark-1.13341/I stockholm får man ju inte ens såga ner en ek utan att folk börjar gråta och det är ju allt som oftast från tomma tunnor det skramlar mest... det märkliga är att stockholmarna själva tycker att tyresta nationalpark passar bra som soppstation och där kan man absolut tända en brasa och låta stora delar brinna utan att det är konstigt... kollar man hur det ser ut i parkerna i stockholm så ser det förjävligt ut med allt skräp som ligger i drivor kring papperskorgar eller bara ligger lämnat på minsta gräsplätt. Syftet med en nationalpark är att bevara naturen som sevärdhet för allmänheten eller för att öka kunskapen och intresset för naturen... hur stort blir intresset för ett område som man inte kan vistas i på grund av eldningsförbud, förbud mot att tälta och liknande? Hur många procent av Sveriges befolkning ger sig ut i våra nationalparker för att förkovra sig? Hur många av våra negativa stockholmare har varit i ex sarek på besök?
herkules
05-03-2012, 08:37
CITAT (dahla @ 05-03-2012, 05:51)  I stockholm får man ju inte ens såga ner en ek utan att folk börjar gråta och det är ju allt som oftast från tomma tunnor det skramlar mest... det märkliga är att stockholmarna själva tycker att tyresta nationalpark passar bra som soppstation och där kan man absolut tända en brasa och låta stora delar brinna utan att det är konstigt... kollar man hur det ser ut i parkerna i stockholm så ser det förjävligt ut med allt skräp som ligger i drivor kring papperskorgar eller bara ligger lämnat på minsta gräsplätt.
Syftet med en nationalpark är att bevara naturen som sevärdhet för allmänheten eller för att öka kunskapen och intresset för naturen... hur stort blir intresset för ett område som man inte kan vistas i på grund av eldningsförbud, förbud mot att tälta och liknande? Hur många procent av Sveriges befolkning ger sig ut i våra nationalparker för att förkovra sig? Hur många av våra negativa stockholmare har varit i ex sarek på besök? inte var vi många stockholmare som grät när eken fälldes, att tyrestaskogarna brann (när var det, 10-15 år sedan?) var ju tydligen bra så här efteråt och parkerna är fina, flitigt folk de där kommunalarbetarna. skulle dessutom tro att den svenska fjällvärlden är väl utforskad av framförallt stockholmare
*Stintan*
05-03-2012, 08:44
CITAT (dahla @ 05-03-2012, 05:51)  I stockholm får man ju inte ens såga ner en ek utan att folk börjar gråta och det är ju allt som oftast från tomma tunnor det skramlar mest... det märkliga är att stockholmarna själva tycker att tyresta nationalpark passar bra som soppstation och där kan man absolut tända en brasa och låta stora delar brinna utan att det är konstigt... kollar man hur det ser ut i parkerna i stockholm så ser det förjävligt ut med allt skräp som ligger i drivor kring papperskorgar eller bara ligger lämnat på minsta gräsplätt.
Syftet med en nationalpark är att bevara naturen som sevärdhet för allmänheten eller för att öka kunskapen och intresset för naturen... hur stort blir intresset för ett område som man inte kan vistas i på grund av eldningsförbud, förbud mot att tälta och liknande? Hur många procent av Sveriges befolkning ger sig ut i våra nationalparker för att förkovra sig? Hur många av våra negativa stockholmare har varit i ex sarek på besök? Syftet är sällan eller aldrig i första hand det du säger ovan! Isåfall skulle man kunna ta vilken naturplätt som helst och göra till nationalpark. Däremot är bevarande av värdefulla och speciella naturområden eller skydda kulturlandskap det huvudsakliga syftet. Menar du att Stockholmarna är mer nedskräpningsbenägna än andra? Och vad har dina fåniga påståenden ovan att göra med att 78% av svenska folket inte tycker att Jägarförbundet ska få sin vilja igenom att få jaga i nationalparkerna? Hur många gånger har du varit i Tyresta nationalpark? Ett synnerligen välbesökt naturområde! "Syftet med nationalparken är att bevara ett representativt sprickdalslandskap med omfattande urskogar och värdefull natur i övrigt. I syftet ingår - att naturmiljön med dess skogar och värdefulla natur i övrigt bevaras i huvudsak i sitt naturliga tillstånd, dock får det pågående kalkningsprogrammet för Åvaåsystemt fortsätta,
- att allmänhetens möjlighet att uppleva områdets natur underlättas i lämplig grad."
sparvuggla
05-03-2012, 16:26
En bild som säger mer än tusen ord: http://jerryolsson.wordpress.com/2012/03/0...djur-p-12-kilo/Ursäkta, jag måste kräkas.
Det är väl inte värre att dö av en kula än av svält... hur många sommarkattar var det nu per år som dog pga alla fina sommargäster som vill ha en råttdödare för några veckor som dom sen inte orkade bry sig om?
*Stintan*
05-03-2012, 20:00
CITAT (dahla @ 05-03-2012, 19:43)  Det är väl inte värre att dö av en kula än av svält... hur många sommarkattar var det nu per år som dog pga alla fina sommargäster som vill ha en råttdödare för några veckor som dom sen inte orkade bry sig om? Varför skulle lodjuren dö av svält? Och vad har detta med sommarkattseländet att göra?
herkules
05-03-2012, 20:12
bara idioter skjuter djur för nöjes skull. stå o flina på ett foto - visst är det kräkvarning.
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2012, 20:00)  Varför skulle lodjuren dö av svält? Och vad har detta med sommarkattseländet att göra? Vad ska lokatterna leva av när deras föda tagit slut? Vad tror du att merparten av tandlösa, äldre lokatter dör av? Svält och kyla tror jag...
*Stintan*
05-03-2012, 20:41
CITAT (dahla @ 05-03-2012, 20:18)  Vad ska lokatterna leva av när deras föda tagit slut? Vad tror du att merparten av tandlösa, äldre lokatter dör av? Svält och kyla tror jag... Tja om inte såna som du tar maten ifrån dom så klarar dom sig säkert.
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2012, 20:41)  Tja om inte såna som du tar maten ifrån dom så klarar dom sig säkert. I delar av Sverige finns det inte längre rådjur för vare sig lo eller människa att jaga... art efter art kommer försvinna... och jag kan lova dig att det inte är jägarna som har skjutit bort den mängden djur... för en jägare är det ju riktigt korkat att inte ha så goda stammar som möjligt. Ju fler livskraftiga djur som marken kan föda desto fler djur finns det ju då att jaga.
*Stintan*
07-03-2012, 12:04
CITAT (dahla @ 07-03-2012, 11:37)  I delar av Sverige finns det inte längre rådjur för vare sig lo eller människa att jaga... art efter art kommer försvinna... och jag kan lova dig att det inte är jägarna som har skjutit bort den mängden djur... för en jägare är det ju riktigt korkat att inte ha så goda stammar som möjligt. Ju fler livskraftiga djur som marken kan föda desto fler djur finns det ju då att jaga. Sen när är det brist på rådjur? Och sen när är det bara lo som är predator?
sparvuggla
07-03-2012, 12:18
CITAT (dahla @ 07-03-2012, 11:37)  I delar av Sverige finns det inte längre rådjur för vare sig lo eller människa att jaga... art efter art kommer försvinna... och jag kan lova dig att det inte är jägarna som har skjutit bort den mängden djur... för en jägare är det ju riktigt korkat att inte ha så goda stammar som möjligt. Ju fler livskraftiga djur som marken kan föda desto fler djur finns det ju då att jaga. Jägarens minne är kort. Vilka totalutrotade bävern i Sverige i sin skjutiver? (Tack och lov har vi gott om bäver idag igen, men det är inte jägarnas förtjänst.)
Gossen Ruda
07-03-2012, 13:16
CITAT (sparvuggla @ 07-03-2012, 12:18)  Jägarens minne är kort.
Vilka totalutrotade bävern i Sverige i sin skjutiver?
(Tack och lov har vi gott om bäver idag igen, men det är inte jägarnas förtjänst.) Det var förmodligen olika markägare, arrendatorer och självägande bönder. Orsaken var jakten på bävergället. På 1870-talet och tidigare fanns det ingen jägarkår som idag, skaffa dig kunskap för fan.
Ruda,
Argumentera aldrig med en idiot. De drar bara ner dig till sin egen nivå och slår dig med erfarenhet.
sparvuggla
08-03-2012, 16:02
Goda nyheter igen, (tjuv)jägarkårenkommer att minska med ytterligare två st. http://op.se/lanet/krokom/1.4436058-jagade...-skoter?m=print
kerstinbern
11-03-2012, 04:15
CITAT (dahla @ 05-03-2012, 20:43)  Det är väl inte värre att dö av en kula än av svält... hur många sommarkattar var det nu per år som dog pga alla fina sommargäster som vill ha en råttdödare för några veckor som dom sen inte orkade bry sig om? Dö av kula ja, i verkligheten skjuter man i stället av frambenet (efter att 2 skyttar skjutit 4 skott med hagelbössa) och sedan jagas den med hundar i flera timmar tills den tvingas upp i ett träd. http://www.jaktojagare.se/jakt/dramatiskt-loeftersok
sparvuggla
11-03-2012, 09:03
CITAT (kerstinbern @ 11-03-2012, 04:15)  Dö av kula ja, i verkligheten skjuter man i stället av frambenet (efter att 2 skyttar skjutit 4 skott med hagelbössa) och sedan jagas den med hundar i flera timmar tills den tvingas upp i ett träd. http://www.jaktojagare.se/jakt/dramatiskt-loeftersokLägg märke till jägarens kommentar: "Det var en stor lokatt, en av de största jag skjutit, avslutar Stefan Lindkvist" Vilken stor hjälte denne jägare är, har lyckats döda ett försvarslöst djur till slut med sitt jaktgevär. Nu måste jag kräkas igen, ursäkta mig.
Flemming
11-03-2012, 11:04
Senaste nytt från den skjutglada staden Malmö ! http://www.sydsvenskan.se/malmo/article161...s-i-siktet.htmlJag kopierar in hela texten då den är så pass kontroversiell att det handlar nog om timmar innan den skall justeras... Dom lever tydligen på gamla traditioner och myter. 784 skator fick stryka på foten innan dom kom underfund med att det finns nya rön... Visst är det kommunen som har beställt jobbet men jägarna har ett ansvar !!! Jakten skall ske så diskret som möjligt...
Precis som när dom skjuter på varandra... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- De närmaste fyra åren kommer kommunens skyddsjägare att sikta in sig på stadsduvor, kaniner och gäss. Malmös gäss lever farligt. Skatorna kan andas ut. – Vi har haft fokus på gäss under ett par år. Vi har pickat ägg under lång tid, nu ökar vi avskjutningen, säger Arne Mattsson, skyddsjaktansvarig på kommunens gatukontor. Kommunen vill de närmaste åren ha en kraftig decimering av vitkindad gås och grågås. Med tillstånd från länsstyrelsen hoppas kommunen att kunna skjuta upp till 200 vitkindade gäss, en fågelart som normalt är fredad. Prioriterat villebråd är också kanin och stadsduva. – Kaniner behöver vi alltid reglera, säger Arne Mattsson. – Vi behöver också minska antalet stadsduvor, som dessutom drabbats av ett virus. Däremot har kommunen helt slutat med skyddsjakt på skator. – Det finns en hel del forskning som visar att det inte finns någon anledning att skjuta skator. Ändå sköt ni 784 skator under 2010? – Jo, det hade väl gått litet slentrian i det. Jakten på skata berodde mycket på gamla traditioner och myter. Myter? – Det ansågs att skatan gjorde stor skada på småfåglar genom att plundra bon på ägg och ungar. Visst, småfåglarna har minskat i antal, men det beror inte på skatan. Antalet skator är inget större problem i Malmö. Hur är det med fiskmåsar? – Där måste fastighetsägarna själva gå in och störa bort måsarna när de börjar häcka. Det är enda sättet att få bort dem. Katter? – Det har fångats väldigt få katter de senaste åren. Det är möjligt att aktiviteter från ideella kattorganisationer, som fångar och steriliserar katter, har haft en effekt. Men hittar skyddsjägarna sjuka katter ska de helt klart ta hand om det, säger Arne Mattsson. Enligt direktiven får skyddsjägarna endast avliva katter som "skäligen kan anses som vilda eller övergivna". Andra katter som fångats ska släppas fria. Jakten på katter ska i första hand ske med fällor, som ska kontrolleras två gånger per dygn. Avlivningen sker sedan "på lämpligt sätt". Malmös 16 inhyrda skyddsjägare får räkna med jakt varje helg, men också flera gånger under veckorna – "beroende på hur de olika djurpopulationerna utvecklat sig från år till år". Skyddsjakten ska ske så "diskret som möjligt". ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Strid om skyddsjakten Först vann Viltvårdarna i Skåne ett fyraårigt uppdrag om skyddsjakt i hela Malmö. Sen klagade konkurrenten som förlorat till förvaltningsrätten, och kommunen avbröt alltihop. Nu anklagar Viltvårdarna kommunen för avtalsbrott. Medan striden pågår i förvaltningsrätten tvingas kommunen hyra in tillfälliga skyddsjägare. Först gav kommunen skyddsjakten till Viltvårdarna i Skåne.
kerstinbern
11-03-2012, 13:14
Uppenbarligen måste dessa personer få ha något att skjuta på. När de inte längre får skjuta skator, så måste man finna något annat åt dem att skjuta på, då duger det inte längre att picka gåsägg (viket är ett mycket effektivare sätt att minska antalet), utan dessa personer måste helt enkelt få något att skjuta på.
Om de verkligen hade brytt sig om småfåglar, så borde de ju rimligen skjuta katter och bilar (katter och trafik dödar ca 10 miljoner fåglar var) i stället.
CITAT (kerstinbern @ 11-03-2012, 04:15)  Dö av kula ja, i verkligheten skjuter man i stället av frambenet (efter att 2 skyttar skjutit 4 skott med hagelbössa) och sedan jagas den med hundar i flera timmar tills den tvingas upp i ett träd. http://www.jaktojagare.se/jakt/dramatiskt-loeftersokJa, allt kan gå fel ibland... den som aldrig har felat kanske ska kasta första stenen... CITAT (kerstinbern @ 11-03-2012, 13:14)  Om de verkligen hade brytt sig om småfåglar, så borde de ju rimligen skjuta katter och bilar (katter och trafik dödar ca 10 miljoner fåglar var) i stället. Katter fångas i fälla och bilar får man inte skjuta på... det borde väl även du förstå.
kerstinbern
12-03-2012, 20:19
CITAT (dahla @ 12-03-2012, 20:14)  Ja, allt kan gå fel ibland... den som aldrig har felat kanske ska kasta första stenen... Katter fångas i fälla och bilar får man inte skjuta på... det borde väl även du förstå. Naturligtvis fångas både bilar och katter in i bur först, men sedan skjuts de http://www.skanskan.se/article/20080129/NY...munjagarna-2007
Med 40 000 viltolyckor om året kanske det är befogat med jakt ?eller vill du ha in en älg i din bilruta ? Att katter fångas i bur beror på att de är för många och katthemen är överfulla och har inte plats för alla katter .Då måste man fånga in och avliv katter , en katthona får två till tre kullar varje år ,då kan ni räkna ut hur många katter hennes ungar generera i sin tur . Har själv en katt som vi hämtade på katthem han är nu 11 år.
CITAT (kerstinbern @ 12-03-2012, 20:19)  Naturligtvis fångas både bilar och katter in i bur först, men sedan skjuts de http://www.skanskan.se/article/20080129/NY...munjagarna-2007Vi skjuter aldrig några katter längre. Vi lämnar alla fångade katter till polisen. Polisen har då att välja på att själva avliva katterna eller lämna dessa till ett katthem. Polisen brukar be oss om att avliva katterna själva men det här med lösspringande omärkta katter ska gå via myndigheten för att diarieföras på rätt sätt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|