Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 06-04-2007, 20:42) *
Bara en liten uppdatering....... innocent.gif angel_not.gif

[attachment=1212:PICT7645.JPG]

Såååå fina! Är det samma knopp som blommar ännu? bravo.gif
Lady Hamilton
Ja Maggan det är det Återkommer när nästa knopp slår ut devil.gif
Lady Hamilton
Maggan! Min planta håller på att bli så hög nu unsure.gif Att jag har klippt "ner" toppen-grenarna och satt dem som 6 nya sticklingar.......var jag dum nu? Såg inga anlag till knoppar på dessa grenar i allafall whist.gif
Maggan H
DUM?? crazy.gif Jag tycker du var jätteduktig, kanske skulle du kapa den ännu längre ner?? a0a.gif

Men det var modigt i alla fall! Rotar den sig lätt utan rothormon? g.gif
Lady Hamilton
Jag använder mig av rotnings kuber "root-riot" och det skall underlätta rotningen, men jag tycker att de tar tid på sig i allafall dunno.gif Så jag vet inte om det skulle lyckas utan..............Men på Tradera säljer de sticklingar som är rotade i vatten i allafall.........
Maggan H
Jaha, kanske kan jag sälja mina torra grenändar med.... tongue.gif Ska i viket fall klippa väck dom i morgon. Hoppas du lyckas med rotningen, så kan du sälja dom och utmana fler i vår lilla 'tävling'! Kul detta! Fast igår höll jag på att ha ihjäl allt ute i boden där mina står, för jag hade kommit åt frostvakten så den gick på högvarv i ett dygn innan det blev upptäckt! Änglarna var lite hängiga, faktiskt! Hoppas dom klarar sig.
åsgård
Ser vad jag har att vänta på, hoppas det blir något i år

Mina frön har precis kommit upp och de har ett bladpar och ser just inte ut för något här i världen, men den som ger sig tilll tåls!
Fram tills nu står de i såjord, är det för tidigt att omplantera till litet kraftigare jord?
Lady Hamilton
Du kan plantera om när plantan är "hanter bar"
Lady Hamilton
Maggan och ni andra......... dunno.gif Hur skall vi göra med blommorna? skall vi försöka pollinera dem så att det ev. blir frön?
devil.gif Nu när blomma nummer har två som slagit ut. (båda bilderna är på samma blomma)

[attachment=1286:PICT7675.JPG][attachment=1287:PICT7682.JPG]
Maggan H
Tror du vi behöver pollinera om de står ute? Det sköter nog bi o humlor om skulle jag tro? Jag försökte i höstas med pollinering, men det var för sent på säsongen tror jag, hösten kom emellan... ranting.gif
Lady Hamilton
Maggan?? dunno.gif Var har du tagit vägen? Du hade ju knoppar före mig..........
och nu har min
5:e slagit ut.....................
Maggan H
Vaa!!?? 5:e?? blink.gif Fast mina är på g, det var några stycken som var blåa igår, ska genast ut o kolla dom!---------SWITCH------SWITCH------ biggrin.gif Puh, inne igen, haha, a0a.gif jodå, i morrn kan jag nog matcha dig--eller rättare alla 5.... Bilder kommer! yahoo.gif crazy.gif yahoo.gif

[attachment=1379:änglen_13.4_001.jpg]

[attachment=1380:änglen_13.4_002.jpg]

[attachment=1381:änglen_13.4_004.jpg]
Floppy
Hur ofta ska jag näringsvattna?...jag kan ju inte ställa mina ute utan måste ha mina inne i rumstemperatur och under lysrör...därför kan jag inte omplantera mina ännu i ko-påse...
...jag tycker att de är vääääldigt sega och om jag jämför mina blad mot era så är mina ljusgröna och era mörkgröna...
...och en annan sak...
...jag har på två grenar upptäckt att de vissnar ner även om de har fått vatten och ljus...ska se om jag kan ta en bild ....*ilar...klick, klick*
*phu*...tebax

Första bilden är på det som vissnar och
andra bilden är färgen på mina blad och
tredje bilden...kan det vara blomknoppar?
[attachment=1386:HPIM0381.jpg]
[attachment=1387:HPIM0383.jpg]
[attachment=1388:knopp.jpg]
Maggan H
Kan det vara så att solen kommer åt grenarna genom nåt fönster? Så att den mer el mindre bränner på bladen så de vissnar? Kanske får den för mycket näring, jag har bara planterat om mina och ger ingen näring än. Eller kanske står den för mörkt, så det är därför bladen är ljusare. Men det kan ju kvitta, för det ser ju ut som vackra små KNOPPAR ju!
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 13-04-2007, 20:32) *
1.Hur ofta ska jag näringsvattna?......
2. om jag jämför mina blad mot era så är mina ljusgröna och era mörkgröna...
3...jag har på två grenar upptäckt att de vissnar ner även om de har fått vatten och ljus...
4. Första bilden är på det som vissnar och
5. andra bilden är färgen på mina blad och
6.tredje bilden...kan det vara blomknoppar?

Svar på frågorna
1. Så ofta du kan
2 o 5. Min planta är placerad under lysrör (mörk gröna blad)= perfekt ljus, (fusk?) Ljusgröna blad mindre bra ljus, men det duger säkert ändå.
3. Sådana grenar har även jag på min planta
4. Ta bort det som är dött
6. Ja, det är blomknoppar Grattis! blomma.gif och Välkommen in i tävlingen kompiskram.gif

Floppy
Tackar för svaren... hur ofta är ofta föresten?...som det ärnu såblir det en gång i veckan...om jag kommer ihåg...
...den har inte blivit bränd och jag har extraljus i form av lysrör...men de börjar bli dåliga rör så det kanske är därför...

Vad glad jag blir...knoppar...men med tanke på att mina änglar är i det skicket de är i kanske jag borde ta bort knopparna så att själva plantan får bli stark först...???
Maggan H
I MORGON, I MORGON, I MORGON coolgleam.gif naughty.gif Då slår en del av dom ut.... Sen finns det ca 20 till som är blåa....fast ändå ganska små, men det gör inget, det är ju mängden som räknas naughty.gif yahoo.gif
Elisabeth P
Jag har frösått och fått upp 4 små plantor, så nästa år kanske jag ger mig in i tävlingen.
För första året brukar väl inte ge blom?
Hur snart efter omskolning bör jag näringsvattna?
Floppy
Vad jag vet så brukar de inte blomma första året...men det finns alltid undantag... smile.gif
Jag tror att efter ca 3-4 veckor så är väl näringen slut i jorden så börja lite smått då...
Kan du inte lägga in en bild på småttingarna??? wub.gif
Maggan H
yahoo.gif yaay.gif crazy.gif yahoo.gif

Bildbeviset!
[attachment=1472:änglen_17.4_001.jpg]

[attachment=1473:änglen_17.4_002.jpg]

[attachment=1475:änglen_17.4_006.jpg]
Lady Hamilton
Grattis! yaay.gif Vad kul! yahoo.gif
Här har knopp Nr.13 slagit ut crazy.gif
Floppy
GRATTIS Maggan... wub.gif ...otroligt vackert
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 17-04-2007, 17:29) *
Grattis! yaay.gif Vad kul! yahoo.gif
Här har knopp Nr.13 slagit ut crazy.gif

Jojo, jag föstår att du håller räkning..... devil.gif Ska lägga ut ett A4-block i morron... crazy.gif tongue.gif Men grattis till dig med! biggrin.gif

Jag undrar bara hur man ska kunna avhärda dom ute sen utan att knoppar o blommor ryker av, det blåser alltid här.... g.gif
Lady Hamilton
Jag rekommederar då MITT PÅ GRÄSMATTAN helt oskyddat! naughty.gif -Härda, och härdat det blir......... devil.gif

Själv väljer jag ett mera skyddat ställe typ.lugn vinkel men naturligtvis är fiberduk ett måste mot solen.....även om "min" står i stark sol redan (innanför glas dörrana)
Maggan H
Då tror jag att jag ska bygga ett eget glashus runt dem, cool.gif medan du borde följa de allra senaste rekommendationerna från Klockviolbuskeexperterna, idea.gif nämligen att omgående plantera ut dem på norrsidan, helst i en senvintersnödriva.... ninja.gif Det ska göra susen, synd jag inte har nån snödriva kvar! sleep.gif
titti49zon6
giggle.gif ni är för härliga Maggan och Ladyn, tur att jag inte är med i eran tävling
eftersom mina frösådda blå änglar från förra året har blommat i källaren sen jul yahoo.gif
Floppy
Har du ingen bild på dem???...*nyfiken ju*
Maggan H
CITAT (titti49zon6 @ 18-04-2007, 09:37) *
giggle.gif ni är för härliga Maggan och Ladyn, tur att jag inte är med i eran tävling
eftersom mina frösådda blå änglar från förra året har blommat i källaren sen jul yahoo.gif

AHA, här är en till som vi kräver bildbevis ifrån! crazy.gif Blommat sen jul?? fear.gif Grattis titti, välkommen in i 'tävlingen!' Fast vi kräver bevis! biggrin.gif
Gillan
yahoo.gif bravo.gif Idag har jag fått babyänglar på posten! Så om ett år hoppas jag vara med i den stora matchen tummenupp.gif giggle.gif .

Om ni håller tummarna för mig, så håller jag på er alla ( än så länge alltså! Sen vete sjutton flirting.gif )
Maggan H
CITAT (Gillan @ 18-04-2007, 16:21) *
yahoo.gif bravo.gif Idag har jag fått babyänglar på posten! Så om ett år hoppas jag vara med i den stora matchen tummenupp.gif giggle.gif .

Om ni håller tummarna för mig, så håller jag på er alla ( än så länge alltså! Sen vete sjutton flirting.gif )

Kul!
Vi väntar med spänning på nästa deltagare!! naughty.gif
Lady Hamilton
kompiskram.gif Ja ALLA är hjärtinnerligen välkomna att deltaga angel_not.gif ju fler desto bättre, men som sagt var.......
bildbevis är ett krav crazy.gif Och Gillan jag håller tummarna för dina plantor.

Och Maggan devil.gif Nyaste nytt är att för att stimulera tillväxten och öka blomningen så skall man plantera Klockviolbusken i en myrstack långt inne i skogen. Ju mörkare desto bättre ninja.gif Tyvärr kan jag själv inte använda mig av detta "tips" då skogarna runt i kring mig består av kalhyggen -cry-.gif whist.gif Jag får använda mig av andra knep......."någon" måste ju bli tvåa ..... cool.gif
Maggan H
......."någon" måste ju bli tvåa .....

Just precis, och någon måste vinna... coolgleam.gif

Tyvärr verkar alla myror fått vingar helt plötsligt, det är lustomt i stackarna! fear.gif Månne de har hört talas om detta nyaste knepet för Klockviolbuskarna och hellre flytt än illa fäktat?? ohmy.gif Fegisar!! rtfm.gif Men jag skall nog göra som jag nyss hörde på radion w00t.gif , att plantera klockviolerna nära intill rosorna, så att alla löss kan hjälpa till att 'vakta' blommor och knoppar. wub.gif Fast det knepet får inte spridas vidare, så håll tyst alla som läser det här! yes.gif
malin72
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ojoj det är såååå spännande att läsa giggle.gif har jag missat eller ska vinnaren få nåt eller flirting.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 18-04-2007, 20:49) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ojoj det är såååå spännande att läsa giggle.gif har jag missat eller ska vinnaren få nåt eller flirting.gif

Här gäller det det dyraste av allt - ÄRAN! tongue.gif
Nädå, det är helt o hållet på skoj, inga priser, FAST jag har just varit ute o räknat blommor crazy.gif , 12 utslagna nu, w00t.gif tongue.gif ! Det är nog rose.gif förtjänst ... whist.gif
Floppy
sad.gif ...min ena fortsätter att sloka....och typisk också så är det just den som hade knoppar....det verkar som att knopparna också dör... -cry-.gif

Det här med att näringsvattan minisarna...jag vattnar mina varannan dag ungefär...en liten skvätt bara...ska jag häva i näring varje gång då eller hur ska jag göra.... dunno.gif

Funderade ikväll om jag skulle slänga upp ett lysrör i förådet och värmefläkten på ...och plantera om dem i kossa...men så tittade jag på termometern och den visar -2 grader så då vågar jag inte häva ut dem än... förådet är inte isolerat och det är springor lite här och var...och fläkten orkar inte värma så mycket så att tempen håller sig stadiga +15 grader...
Alba
Jag har sått i år av den blå ängeln. Den växer som bara den.

Ska jag toppa plantorna ......i så fall på vilken höjd bör man börja toppa dem.
Floppy
Jag tror inte att man ska toppa dem...det gjorde inte jag iaf...nån annan som gjort det kanske?
Maggan H
Jag har inte toppat, varken förr eller senare, men vet dom som gjort det... ninja.gif Fast man bör göra det, läste till o med häromdan att det var fördel med der, då kan man forma busken och det är nog inte fel, mina är så spretiga. Men fantastiskt många blommar har jag i alla fall! crazy.gif Vet inte hur/när jag ska våga plantera ut dom, de behöver snart komma ut. Vet någon HUR känsliga de är för lätt frost? confused.gif
Lady Hamilton
devil.gif Maggan! Plantera ut NU!! crazy.gif Det kommer att bli KANON (i allafall för mig giggle.gif )

Själv har jag toppat mina "änglar" och jag är nöjd med det. Min Blå blommar för fullt. yahoo.gif
Sedan att det finns de ninja.gif som föredrar höga spretiga exemplar som har grena som går av vid minasta vindpust och måste ha speciella glashus uppbyggda runt i kring sig, kan inte jag hjälpa

Utplanteringen av mina änglar kommer att ske efter gängse normer som vid andra sommar plantor
malin72
hm men när var och hur ska man toppa dom??????????? mina som är från i år ska dom toppas nu då eller dunno.gif
ska dom vara en viss höjd då????vad tycker ni rolleyes.gif
Ladyn??? dom är ju från dig kompiskram.gif och den vita är mycket högre än den blå....ska jag prova toppa den g.gif
hur höga blir dom???
vad säger ni experter?????det är ju sticklingar som lever sitt första år giggle.gif
Lady Hamilton
Toppa dem på lagom höjd (=valfri) Jag toppade (kapade angel_not.gif ) mina i höstas för att lättare kunna vinterförvara dem. Men i vår har jag ju toppat i princip varje gren och den fortsätter att växa och Blomma devil.gif
Men jag är ingen expert blush.gif odlade för första gången i fjol. Men det finns ju andra här som har odlat i fler år.......Kanske de kan ge några expert råd confused.gif
Maggan H
Jag ska i höst, innan vintervilan, klippa ner mina så de får bättre form, OM de nu inte skäper till sig betydligt i sommar.... naughty.gif Fast då kan jag inte husera dom och måste klippa dom i alla fall! giggle.gif I morgon ska dom få flytta in i uterummet som första steg i härdningen ninja.gif , har du följt ditt eget tips månne, Ladyn?? crazy.gif Jag har redan tappat räkningen på alla tappade blommor.... help.gif
Lady Hamilton
Maggan Det är slut resultatet som räknas crazy.gif (alla "blommor" sparas för att räknas i slutet av sommaren, bildbevis på "alla" i samlad höga skadar väll inte? devil.gif )
Maggan H
JA men då är det ju tur att jag inte har slängt de vissna, de ligger i drivor runt krukan! yaay.gif Ska ut genast o sopa upp och arkivera dom! w00t.gif Kanske man ska inköpa en typ av frimärksalbum? g.gif
Gillan
Vänta ni bara tills nästa år naughty.gif ninja.gif

Maggan H
CITAT (Gillan @ 30-04-2007, 10:03) *
Vänta ni bara tills nästa år naughty.gif ninja.gif

Ja, vi väntar! flirting.gif Med spänning! devil.gif
Maggan H
naughty.gif , 88..... whist.gif
Lady Hamilton
Ja Maggan det är bra att du kan räkna kompiskram.gif Själv kan jag räkna lite längre än till 88.............som sagt var bildbevis på alla blommor till hösten........och bilden skall vara tagen så att det går att räkna.......
Maggan H
No problema! crazy.gif Sparar för fullt.... tongue.gif
buzz
Någon som har en stickling el två till övers av den blå "mini änglatrumpeten"? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon