|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
25-03-2008, 18:02
Välkommen meconopsis, till mer eller mindre crazy individer i den här tråden!  Vi är inte farliga, mer än som du själv konstaterat, för änglarna! Så vitt jag vet bytte Iochroma australis namn för nåt år sen till Acnistus australis, och borde vara identiska. Min blå, som går på tredje året, har inga som helst ludna blad, men jag tycker mig minnas att när plantan var helt ung hade den lite tendens till småludna blad, se bild. Kan kanske då ha med åldern och solen att göra. Hur gammal/gamla är din/dina? Blommorna är iaf identiska med mina, däremot bladen är glattare och mindre just nu och det är säkert solens påverkan som gör det. [attachment=15726:acnistru...ustralis.jpg] Ang Ladyns pojk-o-flickblommor som tom lyfter på kjolarna, de är hon nog ensam om,  för jag har inte sett fler som har, Grattis till det Ladyn! [attachment=15728:ängel_002.jpg]
Sussie F-Flower
25-03-2008, 19:49
Åhhhh, Kära nå'n vilka fantastiska blommor Ni har!!!! Hur får ni plats att övervintra alla stora växter? Man måste väl nästan ha ett helt garage, bara för växter....?
Bra jobbat av Er, tycker jag!
Välkommen meconopsis säger jag också  . Jag har inte så mycket att tillföra, mer än att mina vita och blå är "ickeludna" och att den lila är lite mer luden av sig  . Nu är det ju som en del av er kanske kommer ihåg, så att jag köpte min som en "Brugmansia" !!!!!, vilket vi alla "vet" att det inte är  . Vad det sen är när det kommer till kritan, det får de vise tala om För övrigt mina vänner, så ser alla "lila" sticklingar ut att ta sig bra  , hoppas de inte behagar skämta med mig bara.................."miniänglatrumpeter" verkar ha den möjligheten efter vad jag förstår
meconopsis
25-03-2008, 20:37
Tack, kul att vara här Fantastiskt fina plantor du har Maggan Hmm, känner mej fortfarande lite småförvirrad  Luden är den o klibbig med. Byter gärna en liten blå planta med dej Ladyn så kan vi jämföra en dansk o en svensk? Inga tendenser till ludenhet varken på lila eller vit annars. Men, vad tusan, dom blommar och det är jag glad för  . Min äldsta planta är sisådär en 5-6 år  har stått svalt under vintern och ser ut så här [attachment=15734:Odla3.jpg] Busken har stått i rumsvärme o ser ut så här [attachment=15735:Odla2.jpg] PS Bergsvallmon mår finemang  ska snart få flytta till större krukor!
Maggan H
25-03-2008, 20:53
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 20:37)  Tack, kul att vara här Fantastiskt fina plantor du har Maggan Hmm, känner mej fortfarande lite småförvirrad  Luden är den o klibbig med. Byter gärna en liten blå planta med dej Ladyn så kan vi jämföra en dansk o en svensk? Inga tendenser till ludenhet varken på lila eller vit annars. Men, vad tusan, dom blommar och det är jag glad för  . Min äldsta planta är sisådär en 5-6 år  har stått svalt under vintern och ser ut så här [attachment=15734:Odla3.jpg] Busken har stått i rumsvärme o ser ut så här [attachment=15735:Odla2.jpg] PS Bergsvallmon mår finemang  ska snart få flytta till större krukor! Nu tycker ju jag inte att dina plantor ser särskilt ludna ut, men det är kanske fotot som luras? Kanonfina är dom i alla fall, häftigt med uppstamningen! Du har ju verkligen nåt att bidra med i 'tävlingen!' Om ni tittar på min unga planta i förstorning kan man se att den är lite luden invid stammen vid toppen. Det är försvunnet nu i alla fall. CITAT (Gillan @ 25-03-2008, 19:56)  För övrigt mina vänner, så ser alla "lila" sticklingar ut att ta sig bra  , hoppas de inte behagar skämta med mig bara.................."miniänglatrumpeter" verkar ha den möjligheten efter vad jag förstår  Bra Gillan, du sköter dig!
Lady Hamilton
25-03-2008, 22:13
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 20:37)  .....Hmm, känner mej fortfarande lite småförvirrad  Luden är den o klibbig med. Byter gärna en liten blå planta med dej Ladyn så kan vi jämföra en dansk o en svensk?..... Min äldsta planta är sisådär en 5-6 år  har stått svalt under vintern Jag har fått en kompis! "♫ ♪ ♫...Nu är det jul igen.... ♫ ♪ ♫ ♪ Jag har en 'Blå' redan klar till dig här Meddela bara när du vill byta lite längre fram när vädret tillåter
sqrulan
26-03-2008, 11:37
Oj vilka fina plantor ni har,jag sådde mina nu i vår och dom ser ut såhär nu:  Jag tycker att dom växer ganska fort nu så det verkar som om jag också kan komma att hänga med på denna tråd i framtiden!
Nu ger jag mej in i denna tråd oxå, lite tidigt kanske eftersom mina "minisar" är väldigt små och unga. Men jag är lycklig ägare till både en blå och vit (Tack LH igen)  Men jag är inte aktuell i "tävlingssammanhang" ännu... Min fråga till er proffs: min lilla blåa som jag fick som orotad stickling i januari, ser faktiskt ut som om den har en knopp!  Kan det verkligen vara så att den redan orkar att ge en blomma? Ska jag ta bort den? (Nej nej , vill inte, vill inte) Plantan växer som sjutton och ser riktigt fin ut, men det kanske är lite tufft att släppa fram knoppar redan? (Har inget bildbevis, det är ju bara 1 pytteknopp, men kommer det fler ska jag självklart dokumentera det) Tacksam för råd från er proffs!
Maggan H
26-03-2008, 16:54
Monica: Tyvärr hade jag nog tagit bort den om plantan är liten, du kommer att få massssor av blommor senare. Ju större planta ju fler blommor!  Blommorna hämmar tillväxten av plantan. Har du flera plantor kan du testa både ock, men det bästa är att knipa bort den.
Lady Hamilton
26-03-2008, 16:58
Jo du Monica Det är så att de sticklingar som jag har rotat från blommande planta visar sig ge knopp VÄLDIGT snabbt  Så det blir nog så att du har en blommande planta redan i sommar. Men för den skukll tycker jag att du skall ta bort knoppen DET KOMMER FLERA jag lovar
 vilken underbar tråd. Fast nu har jag ramlat dit också  så en liten fråga: Var hittar man fröer till denna fantastiska växt? Har letat men inte hittat.
Maggan H
27-03-2008, 16:21
CITAT (Cathis @ 27-03-2008, 16:14)   vilken underbar tråd. Fast nu har jag ramlat dit också  så en liten fråga: Var hittar man fröer till denna fantastiska växt? Har letat men inte hittat. Välkommen i samlargänget! Jag har frö till den blå! PM:a mig!
Maggan H
27-03-2008, 16:30
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-03-2008, 19:49)  Åhhhh, Kära nå'n vilka fantastiska blommor Ni har!!!! Hur får ni plats att övervintra alla stora växter? Man måste väl nästan ha ett helt garage, bara för växter....?
Bra jobbat av Er, tycker jag! Tack! Nästan ett garage är kanske lite underskattat....  Jag har haft lite i min bod och lite i garaget. Nu är det mycket överallt!  Och mer lär det bli.....
meconopsis
27-03-2008, 16:46
CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2008, 22:13)  Jag har fått en kompis! "♫ ♪ ♫...Nu är det jul igen.... ♫ ♪ ♫ ♪ Jag har en 'Blå' redan klar till dig här Meddela bara när du vill byta lite längre fram när vädret tillåterHar en här till dej med  t o m med knopp på tror jag. Fast det syns nog inte på bilden För min del går det närsomhelst. Det är väl du som har det lite småkallt. Eller ... [attachment=15845:IMG_2265.2.jpg] Skickar du din adress? Kul, kul, kul! Min blå ska få ett syskon
CITAT (Maggan H @ 27-03-2008, 16:21)  Välkommen i samlargänget! Jag har frö till den blå! PM:a mig!  Tack! PM skickat
Maggan H
28-03-2008, 14:41
SNART slår dom ut, SNART slår dom ut, tralalala!  Knopparna är blåa, tjoho!  Fast det är så förbaskat trångt så varje gång jag har varit därinne så har jag knoppar fastkilade på ärmarna på jackan! OCH DOM KOMMER JAG ATT RÄKNA IN!! Eller?
Jahapp...å min har som vanligt inga knoppar...  ...vad gör jag för feeeel...blir ju tokig snart...  ...i år väckte jag dem nästan en månad tidigare än förra året just för att få dem att blomma lite tidigare ...och kanske med lite flera blommor också än i fjol då det kom ett par stycken bara... ...jag ska prova att inte ge dem nån näring alls utan de ska få svälta  ...bara vatten och kanske om ett par tre månader kanske jag byter till ko-på-påse eller ger dem lite näring...för att ge dem nu verkar bara som att man gynnar bladväxten...
Maggan H
28-03-2008, 18:48
CITAT (Floppy @ 28-03-2008, 16:12)  Jahapp...å min har som vanligt inga knoppar...  ...vad gör jag för feeeel...blir ju tokig snart...  ...i år väckte jag dem nästan en månad tidigare än förra året just för att få dem att blomma lite tidigare ...och kanske med lite flera blommor också än i fjol då det kom ett par stycken bara... ...jag ska prova att inte ge dem nån näring alls utan de ska få svälta  ...bara vatten och kanske om ett par tre månader kanske jag byter till ko-på-påse eller ger dem lite näring...för att ge dem nu verkar bara som att man gynnar bladväxten... Det är kanske en högst blomovillig planta du har fått tag i, Floppy!  Jag tog ju fram min sent från garaget och den hade inte ett blad då, men de formligen bara poppade fram och knopparna med dom. Jag har inte gjort nåt särskilt, har kanske bara tur med dom, inte vet jag! Men jag lider med dig, men än finns det hopp, ge inte opp! Och vill du ha frö till att börja om. så hojta till. Dom är tagna från min blomvilliga planta. Gror i racerfart med värme, några dar bara.
Lady Hamilton
28-03-2008, 19:31
 Stackars dig Floppy men det är nog som Maggan säger, att den kommer att börja blomma snart. Har du toppat din planta något? Kan du visa en bild på hur den ser ut? Jag har omplanterat mina i ko-på-påse och de mår utmärkta. Jag har även "nupit" bort alla knoppar utom 1 på den Lila som jag kommer att räkna in ......Maggan  (har 28 "utblommade blommor" sparade till dags datum) Och vad Maggan har för sort vet jag inte  eftersom mina frön (Vita & Blå) tar 12-14 dagar på sig att gro..............  Jag har 2 Blå små frösådda plantor men av de vita har jag endast sticklings förökade plantor
Maggan H
28-03-2008, 20:53
Jag toppade alla tre i höstas när jag tog in dem...en dog...den stod närmast förådsdörren och fick stå ut med en massa drag när jag öppnade dörren...så det var väl därför den strök med... Jag ska ta lite bilder på den/de i morgon och lägga in så du/ni får se hur de ser ut...de växer och är fina i övrigt... Nu är morgondagen kommen...och här är de utlovade bilderna...elementet står på 15 grader så någon värme därifrån får de inte...jag har lysrör på en ställning ovanför så de kan ju inte vara felet heller... observera de fina julstjärnorna som fortfarande är mycket fräscha...jag har ju inte mage å kasta dem...så de får väl stå där tills de vissnar ner...jag får väl ställa dem på bordet i midsommar och säga god jul... [attachment=15937:010.JPG] [attachment=15938:011.JPG]
Maggan H
29-03-2008, 16:20
Dom ser jättefina ut Floppy, de kommer nog igång ska du se!  I morron ska jag dra ut min över dan i alla fall, det ska bli ljuvligt väder, sol och dryga 10 +, ååååh vad gött!  Risken är ju att den bränns i solen, så då får jag kanske börja om igen....
Maggan H
29-03-2008, 16:28
CITAT (Lady Hamilton @ 28-03-2008, 19:31)  ......Maggan  (har 28 "utblommade blommor" sparade till dags datum)  !! Jahadu,  Grattis till dig!  Har nån annan överblommade blommor så man vet vad man ska vänta sig?? Var just ute och killade den första blomknoppen under hakan, och den lovade att komma ut ordentligt i morron!  Och gör den inte det, så ska jag visa den att ''där är komposten, och där borta står grönavfallstunnan, ifall du inte har sett dom''!
Lady Hamilton
29-03-2008, 17:26
CITAT (Maggan H @ 29-03-2008, 16:28)  ......Var just ute och killade den första blomknoppen under hakan, och den lovade att komma ut ordentligt i morron!  Och gör den inte det, så ska jag visa den att ''där är komposten, och där borta står grönavfallstunnan, ifall du inte har sett dom''!  Ja du är hård mot dina blommor du............... Floppy Jag är övertygad om att dina snart börjar blomma Minns i fjol när Maggan började "dilla" om knoppar  och jag såg INGA på mina Men strax därefter så kom de Så länge får ni trösta er med en bild på min Lila som nu blommar
[attachment=15950:DSCN0025_kopiera.jpg] [attachment=15951:DSCN0027_kopiera.jpg]
( kan ha svurit på att jag tog bort alla knoppar utom en?.........kanske det är en sådan sort som gar 2 blommor / knopp? Vet du någonting om det Gillan?
Ja jag hoppas att det kommer knoppar snart...  ....funderar ändå på att vänta ett tag till innan jag byter till ko-på-påse...kanske blir lite blomvilligare om de lever fattigt...
CITAT (Lady Hamilton @ 29-03-2008, 17:26)   Ja du är hård mot dina blommor du............... Floppy Jag är övertygad om att dina snart börjar blomma Minns i fjol när Maggan började "dilla" om knoppar  och jag såg INGA på mina Men strax därefter så kom de Så länge får ni trösta er med en bild på min Lila som nu . ( kan ha svurit på att jag tog bort alla knoppar utom en?.........kanske det är en sådan sort som gar 2 blommor / knopp? Vet du någonting om det Gillan?Jag veeeet inte riktigt, men wow vilka vackra klockor du visar upp Ladyn  . Skynda dig nu att knipsa av alla nya blomknopp, innan de blir förstörda Jag tror också på dina Floppy! De kommer ska du se
Maggan H
29-03-2008, 19:45
CITAT (Lady Hamilton @ 29-03-2008, 17:26)  [attachment=15950:DSCN0025_kopiera.jpg] [attachment=15951:DSCN0027_kopiera.jpg] (  kan ha svurit på att jag tog bort alla knoppar utom en?.........kanske det är en sådan sort som gar 2 blommor / knopp? Vet du någonting om det Gillan?[/color] Det skulle inte förvåna mig om ni får både trilling och fyrlingblommor på era!  Men dom är döläckra, Gillan och Ladyn!  Men om ni ska ta fler sticklingar MÅSTE ni knipsa av blommorna, annars går det inte!
Lady Hamilton
29-03-2008, 22:28
Här är det slut på sticklingstagandet för denna säsong  men tack för omtanken Nu kommer jag bara att sitta tillbaka lutad och räkna blommor  Samtidigt som jag håller koll på sådden av denna  som jag skall försöka att driva upp från frö, åt en annan "odlait" Håll nu tummarna  för att det skall gå bra
Maggan H
30-03-2008, 15:34
CITAT (Lady Hamilton @ 29-03-2008, 23:28)  Här är det slut på sticklingstagandet för denna säsong  men tack för omtanken Nu kommer jag bara att sitta tillbaka lutad och räkna blommor  Samtidigt som jag håller koll på sådden av denna  som jag skall försöka att driva upp från frö, åt en annan "odlait" Håll nu tummarna  för att det skall gå bra Räkna på du,  jag är snart ikapp, min första har slagit ut idag, som den lovade igår!  . Så den slipper hotas med komposten just nu i alla fall!  Den röda, liksom den lila, har ju fantastiska mängder med blommor, stora härliga klasar!  Jag är ganska säker på att du lyckas med drivningen!
Ska bara meddela herrskapet om att här finns i nuläget sex st lila minisar med rötter  ..................hur var det nu? Vilka var det som stod på tur  ..........  ............
CITAT (Gillan @ 02-04-2008, 18:31)  Ska bara meddela herrskapet om att här finns i nuläget sex st lila minisar med rötter  ..................hur var det nu? Vilka var det som stod på tur  ..........  ............  Så kul Gillan! Det är till att ha gröna tassar förstår jag  , det är något knepigt med dessa ljuvliga blommor, man blir ju helt ha-galen ju! Skickligt hur som helst att lyckas rota 6 stycken!
Lady Hamilton
02-04-2008, 18:54
CITAT (Gillan @ 02-04-2008, 18:31)  Ska bara meddela herrskapet om att här finns i nuläget sex st lila minisar med rötter  ..................hur var det nu? Vilka var det som stod på tur  ..........  ............   Jag stod väl på tur eller hur?
Irene_L
02-04-2008, 20:01
Maggan H
02-04-2008, 20:15
Maggan H
03-04-2008, 07:39
 Milde Himmel, det kunde gått åt pipsvängen inatt! Hur kunde jag vara så korkad att lita på väderleksrapporten inte nämnde nattfrost??  Klockviolen står numera i mitt ouppvärmda uterum, och inatt har det varit -1 grad.  Den ser ut att ha klarat sig bra, får se när jag kommer hem i em. Och jag har ännu inte varit i växthuset där alla mina hängpetunior och klockrankorna står-utan värme.....  Känner mig lite skärrad just nu! Och Gillan,  detta är inget knep för att just jag ska stå bland de främsta i lila-klockviol-kön, jag lovar!! Och det är inte första april heller.... Nu ska jag ut och glutta i växthuset innan jag sticker till jobbet. Håll tummarna att allt har klarat sig!
Irene_L
03-04-2008, 08:36
Maggan...jag håller båda tummarna och hoppas att allt har klarat sig!
Lady Hamilton
03-04-2008, 08:47
Åh!  Stackars dig Maggan.............  vet precis hur du känner dig. Så var det även för mig när det plötsligt blev -14° och kl. 02.30 upptäckte jag att tempen inne i växthuset var nere i -2.6°  (Jo jag har fläkt m.m. men den hade tydligen inte orkat "hålla emot" med de inställningar som jag hade. Fick skynda mig att bära in allt som var känsligt  Det mesta klarade sig men inte allt............ Men jag håller tummarna för att det gått bra hos dig  det var ju trots allt inte så "hård" köld Angående Lila minis så ber jag Gillan att uppmärksamma att både jag och en till GAPADE först........ (Gamarna först säger "lagen" )
CITAT (Monica i Kungälv @ 02-04-2008, 18:53)  Så kul Gillan! Det är till att ha gröna tassar förstår jag  , det är något knepigt med dessa ljuvliga blommor, man blir ju helt ha-galen ju! Skickligt hur som helst att lyckas rota 6 stycken! Tack Monica! Med lite tur så blir den sista sticklingen din CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2008, 19:54)  Jo, jag hade väl en aning om att du gjorde det CITAT (Irene_L @ 02-04-2008, 21:01)  Tänk att ibland så är det tydligen inte bara teflonminnet som styr här hos mig  . Jag kom faktiskt ihåg dig  .......... CITAT (Maggan H @ 03-04-2008, 08:39)   Milde Himmel, det kunde gått åt pipsvängen inatt! Hur kunde jag vara så korkad att lita på väderleksrapporten inte nämnde nattfrost??  Klockviolen står numera i mitt ouppvärmda uterum, och inatt har det varit -1 grad.  Den ser ut att ha klarat sig bra, får se när jag kommer hem i em. Och jag har ännu inte varit i växthuset där alla mina hängpetunior och klockrankorna står-utan värme.....  Känner mig lite skärrad just nu! Och Gillan,  detta är inget knep för att just jag ska stå bland de främsta i lila-klockviol-kön, jag lovar!! Och det är inte första april heller.... Nu ska jag ut och glutta i växthuset innan jag sticker till jobbet. Håll tummarna att allt har klarat sig!  Ska jag verkligen tro på det där sista  ....................klart jag gör och du står självklart kvar på listan Nu hoppas jag att jag så långt har ordning på listan.............att titti ska vara där, det vet jag, men det finns en till som jag är osäker på sen är det klart rättade en mening bara
Maggan H
03-04-2008, 14:24
TACK  alla som höll tummarna,  det gjorde nytta, allt har klarat sig!  Fy katten, det var med fasa och grovt förnekande att jag hörde rätt när jag vaknade i morse- av att grannen skrapade rutorna på bilen!  Nu ska fläkten in tills i kväll, skall jag bara säga!  Och eftersom klockviolen står i uterummet,  får den bo i köket tv om nätterna om frosten hotar igen! 'Ska jag verkligen tro på det där sista ....................klart jag gör och du står självklart kvar på listan' Tack, gulle dig Gillan! 'Angående Lila minis så ber jag Gillan att uppmärksamma att både jag och en till GAPADE först........ (Gamarna först säger "lagen" )' Jo tack, det har vi märkt!  Sån tur att Gillan har 6 st..... 'Och jag stog också på tur...hoppas jag!!' Och sen titti, och sen jag!  5 st, det blir ju en över! 5-1=4, så många blommor som jag har utslagna på min stora just nu- och den har massor med blåa knoppar! Snart dags att leta fram den däringa silen/tratten som Gillan tipsade mig i om fjol.... Den ni vet, som samlar upp alla överblommande blommor...
Ni måste i alla fall vara det skönaste gäng man kan ha turen att träffa på
Men du Maggan!!!! Hur var det nu? Visade jag dig hur silen skulle se ut .........Om jag skulle ha glömt det så............................................................
ska den se ut så här: [attachment=16259:2008_04_...002_ODLA.JPG]
annars kan det hända att de trillar bredvid .... .............Och så en sak till.........hoppas verkligen inte att du tänker utsätta "min" minis för några minusgrader .........
Lady Hamilton
03-04-2008, 16:54
en korg? ................

Dessa hade jag tänkt att fylla till och börja med...........
Maggan H
03-04-2008, 16:59
CITAT (Maggan H @ 03-04-2008, 17:59)  Nähäedu,  inga fler minusgrader för NÅGON av mina nuvarande eller kommande plantor!  Det räckte med morgonens skräckupplevelse!  Upp for jag när jag hörde grannen skrapa, stod nästan på huvet över hunden som låg på tvären utanför sovrummet,  schvissade förbi maken som förundrat satt och stirrade efter mig när jag for bort till termometern och där skrek: Åh NEEJ!  Han satte nästan kaffet i vrångstrupen på kuppen.  Förlåt maken! Angående silen har jag svårt att minnas  att det var så där den såg ut??  Har du en ny modell i år månne?  Den ser dock lite liten ut, men den räcker nog till Ladyns blommor....  Jag har funderingar med nåt i stil med en lövkorg eller så,  tips mottages tacksamt!  Förlåt Maggan, men jag skrattar så jag fullkomligt tjuuter  .............Okej, stackars maken, men hunden! Du kunde ju gett honom magsår på kuppen  .........och själv hade du ju kunnat dratta på ändan så både minisar och du fart i väg nånstans dit vi aldrig hittat er mer Jag minns inte själv om jag visat silen förut, men den är dock densamma. Sen ska jag bara be att få tala om för er att den faktiskt är 23X35 cm !!!! Så det så................sen kan ni komma med lövkorgar och annat trams så mycket ni vill ................
Maggan H
03-04-2008, 19:20
CITAT (Gillan @ 03-04-2008, 20:11)  Asch, du vet att jag är som en grisaskit;  FÅR jag inte följa med så gör jag det ändå!  Så även om jag stått på huvet över hund o allt blir ni inte av med mig så lätt!
CITAT (Maggan H @ 03-04-2008, 20:20)  Det var väl det jag misstänkte
Maggan H
07-04-2008, 15:04
Lady Hamilton
07-04-2008, 16:33
.............  inge bra alls............  just nu har jag INGEN knopp alls..........på någon
WOW Maggan! Så fin den är  ....................Det går inget bra för mina heller just nu  ........vet inte vad som felas dem, men de har inte en enda knopp och en del blad gulnar  , de som var så himla fina för bara ett tag sen  . Kanske att de längtar efter "vanligt" solljus nu  ..........ja, så är det nog  , och då är det ju lugnt, för nästa vecka kommer den riktiga våren  . Det har jag bestämt, så det så
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|