Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
Idag har dom åkt ut utanför uterummet, lite sönderblåsta har dom allt blivit, men de tar sig nog igen, kan inte ha dom inne längre! -fear-.gif Snart ska dom grävas ner i rabatten. unsure.gif Tips önskas på en överblommade-blomuppsamlare! crazy.gif
Gillan
Oj Maggan! Vågar du verkligen ha dessa rariteter i rabatten!? De vanliga har ju jag också där, men de här w00t.gif ? Fast jag misstänker att du haft dem där förut.

Skulle den här duga som uppsamlare tror du............[attachment=2688:2007_05_16_2_002.jpg] Den är rätt så stor ( ca 30x20cm) och du kan placera den lite snyggt under whist.gif giggle.gif
Maggan H
Den ser bra ut, Gillan! tongue.gif Tack för tipset! Och kanske inte så svår att få tag på... Får kanske böja den lite runt stammen.... laugh.gif Och eftersom jag frösådde mina i fjol, har de inte stått i rabatten än. Är lite orolig för att rotsystemet ska ränna iväg, men jag ska prova i år i alla fall.
Elisabeth P
Sätter ni miniänglarna i lika stora krukor som de andra änglarna?
Och hur stor kruka behöver spikklubban?
Har av någon andledning hittat 4 miniänglar, ca 10 spikklubbor i mitt garage ohmy.gif .
Dessutom har jag ju redan en ängel och en stamros från i fjol, så jag behöver prioritera vilka som behöver störst krukor.
Några spikklubbor kommer säkert att bli fina presenter fram i vår, sommar, så då kan ju de planteras om när de får nytt hem tongue.gif
Floppy
Nu har jag äntligen *phu* sweatingbullets.gif planterat om mina minisar i 'ko-på-påse' hoppas att de nu gillar detta och ger många fina blå klockor...

...och så har de fått en större 'kruka'...en murarhink på 25 L tror jag att de var på...så nästa år ska jag borra hål i dem och använda som vinterkruka...jag har nämligen inte hittat någon snygg sommarkruka åt dem än...så de får vara i sina hinkar så länge...

Längtar bara tills det är dax för dem att börja vara ute...det är lite trångt med tre stora murarhinkar inomhus...
Karin z7
Vilka "olika världar" vi bor i fastän det är samma land.
Ser att rotade skott går på Traderap går för hur mkt som helst, det senaste på över 200 kr.
Häruppe vill ingen ha dem, citat: "De hinner inte blomma".

Håller med, köpte ifjol dyrt på Tradera frön som blev en mkt vacker grön buske. Övervintrade i garaget, klippte ned och har massor av vad jag kan förstå "dyrbara skott" men gör ingenting med dom.
Posten litar jag inte på, så man kan inte bjuda ut eller ge bort pga transporterna.
Lärt av att vid ett par tillfällen beställt/köpt sticklingar/plantor och man haft "frysna snor-plantor" i brevlådan denna årstid.

Det är bara att hålla i hatten/kanonsommar att den kanske blommar hos oss i zon 7, vanliga änglatrumpeter gör ju det .

Lady Hamilton
Det går trögt är nog bara på ca 30 ännu thumbdown.gif Men så här ser min ut i dag i allafall

[attachment=3724:PICT7916.JPG]
Floppy
Oj vad fin den är...mina står fortfarande inne men jag ska nog ta och ställa ut dem till helgen...men jag måste först plantera ut allt jag har på altanen så att de får plats...för jag vill ställa dem lite skyddat först...men den ena av mina treser ut som att den vill dö...varför vet jag inte...de andra tvåser hyfsade ut...fjuttiga små blad längst ner...kanske de tar sig om jag kan ställa ut dem...
Maggan H
Jag fick plantera min i stor kruka, den fick helt enkelt inte plats i rabatten där jag hade tänkt mig den. tongue.gif Det blir en hel del gula blad varje dag, hur är era? Fast det kommer ju nya hela tiden, och blommor också så klart! giggle.gif Och Hamilton, hur många blommor har du samlat ihop?? crazy.gif

[attachment=3907:ängel_001.jpg]
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 12-06-2007, 11:53) *
Och Hamilton, hur många blommor har du samlat ihop?? crazy.gif

[attachment=3907:ängel_001.jpg]

Ja det är ca 30 st g.gif det har inte kommit flera (känns lite tröst löst när du var på över 80st för "evigheter sedan" -cry-.gif )
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 12-06-2007, 17:37) *
Ja det är ca 30 st g.gif det har inte kommit flera (känns lite tröst löst när du var på över 80st för "evigheter sedan" -cry-.gif )

Stackars dig, kram1.gif men du kommer nog ikapp, för numera åker de överblommade i dammsugaren..... blink.gif . Får du/ni andra inga gula blad? Har 'lusat' igenom mina men kan inte hitta någon ohyra, kanske är det den första omgången blad som kom inne som åker nu. Jag fick klippa torra grenändar på många grenar efter övervintringen, och jag har märkt en tydlig förgrening och bladansamling där, så toppning är nog inte alls fel.
Lady Hamilton
Gula blad? whist.gif angel_not.gif Inte ett enda............................
Jo men det skyller jag på att den kommit ut i för mycket sol o blåst devil.gif Extra näring borde den ju inte behöva när den är planterad i koskit? Men ett par provadopinnar har jag ändå stoppat ner............förbyggande OM det skulle vara någon lus som tänkt att komma.

Dammsugaren? slap.gif Inte menar du att du DAMSUGER ute? a0a.gif
Floppy
Gula...jo då mina är fortfarande gula...så här ser de ut
[attachment=4020:HPIM0381.jpg]
...fick ju lite knoppar men allt blir gult och trillar av...de ärju omplanterade i ren ko på påse och står fortfarande under lysrör hemma...det vart för varmt att börja ställa ut dem efter att jag planterade om dem...men nu ska jag börja göra plats för dem ute...
...vet ju inte vad som är felet... sad.gif crying.gif -cry-.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 13-06-2007, 11:00) *
Gula blad? whist.gif angel_not.gif Inte ett enda............................
Jo men det skyller jag på att den kommit ut i för mycket sol o blåst devil.gif Extra näring borde den ju inte behöva när den är planterad i koskit? Men ett par provadopinnar har jag ändå stoppat ner............förbyggande OM det skulle vara någon lus som tänkt att komma.

Dammsugaren? slap.gif Inte menar du att du DAMSUGER ute? a0a.gif

Hehe, jag DAMSUGER ingen, ninja.gif men dammsuger w00t.gif på uteplatsen som ligger i direkt anslutning till uterummet... den dröslar såpass att det är behändigast att dammsuga trallegolvet där. Kan de gula bladen vara för MYCKET näring? Jag ska köpa provado jag med, skadar inte som sagt.

CITAT (Floppy @ 13-06-2007, 20:45) *
Gula...jo då mina är fortfarande gula...så här ser de ut
[attachment=4020:HPIM0381.jpg]
...fick ju lite knoppar men allt blir gult och trillar av...de ärju omplanterade i ren ko på påse och står fortfarande under lysrör hemma...det vart för varmt att börja ställa ut dem efter att jag planterade om dem...men nu ska jag börja göra plats för dem ute...
...vet ju inte vad som är felet... sad.gif crying.gif -cry-.gif

Aj aj -fear-.gif Floppy, tycker den ser angripen ut av spinn?? alien.gif Så där borde den inte se ut om den vore frisk. sad.gif Kan du se något nätliknande runt knopparna?
Floppy
Det är inte nå spinn på den...det är det som är så konstigt...men jag stoppade ner några provadopinnar igår ifall om det skulle varanått annat som lurar...jag har ställt ut mina tre igår...var så sur på dem så de fick minsan stå ute dygnet runt på en gång... inget fjäsk här inte... sleep.gif
titti49zon6
Så här ser en av mina fyra ut

Iochroma Australis, blå miniängel Del av ängeln som är ca 140 cm hög, frösådd 2006 och har blommat sen julen 2006

Den har nu ca 60 blommknoppar

Gillan
Åhhhh, vilka fina blommor titti wub.gif .................varför måste man behöva vänta så länge innan de blommar giggle.gif
Floppy
Oj...jösses... ohmy.gif ...va vacker den är... wub.gif ...hur har du gjort för att få den så fin och stor...
titti49zon6
thanks.gif Gillan och Floppy
Jag har bara planterat om den från en ca 3l kruka till en 5 liters ca 20 cm i diameter
Under vintern har den stått halvmörkt i källaren och fått en skvätt vatten några ggr smile.gif
Nu är den planterad i U-jord
Floppy
Ja då har jag ju inte gjort nått annorlunda än du då...det ser ut som att din är mer en rak 'pinne'...mina är mera buskiga...ca 4-6 'pinnar' med förgreningar på dem...ändå slokar mina och ser allmänt vissna ut....men nu har de klarat andra natten ute i ca 8-10 grader som lägst...äsch dör de så dör de...börjar bli lite less på dem nu...tycker jag har gjort allt för dem...större kruka, 'ko-på-påse', mycket vatten och mycket ljus...men nähäpp det verkar som om det inte behagar dem....men vi får väl se lite längre fram här i sommar hur det står (s)till med dem...
Elisabeth P
ÅÅÅHHHHH så fin Titti wub.gif
Jag satte mina 16/2 och de grodde 26/2
Nu är de ca 20-30 cm höga och kraftiga, men blommor i år vet jag inte om jag kan räkna med?

Titti, du lät med andra ord inte dina vissna ner utan höll dem mer under "sparlåga" vintersässongen, eller?
titti49zon6
Jag hade tre som stod i halvmörker som jag vattnade lite ung som fuhcsior och pellisar och en har jag haft i matkällaren
den glömde jag "nästan" och det var bara en torr pinne som jag tagit fram och vattnat och nu skjuter den gröna skott tummenupp.gif
Dom jag hade i halvmörker har blommat med några enstaka blommor sen jul yes.gif
Elisabeth P
Hur stora hann dina bli första sommaren?
Finns det hopp om blommning redan i sommar?
titti49zon6
Dom blev ca 1,5 m och hade större blad och var mer omfångsrika, kanske dom får större blad och blir vidare nu när dom fått mer näring men dom blommade inte första sommaren
Elisabeth P
Okej, då vet jag vad jag har att vänta i bästa fall
Maggan H
CITAT (titti49zon6 @ 18-06-2007, 08:35) *
Så här ser en av mina fyra ut

Iochroma Australis, blå miniängel Del av ängeln som är ca 140 cm hög, frösådd 2006 och har blommat sen julen 2006

Den har nu ca 60 blommknoppar

Ser buskig o fin ut titti49! Jag har övervintrat min lika din, och även den blommade tidigt inne.
Gillan
Men, hör ni! Hur bestämmer ni, om och när de skall toppas? så här ser mina ut ikväll. Den största (blivande vita), är 49cm från krukkanten, den lägsta ( blivande lila) är ca 45. Jag tycker ingen av dem ser ut att behöva toppas. Har jag fel eller rätt?

[attachment=4257:20070619_2_003.jpg]
Floppy
Fiiina Gillan...inte behöver du toppa de där inte...ser riktigt fina ut...buskiga...
Gillan
CITAT (Floppy @ 20-06-2007, 10:24) *
Fiiina Gillan...inte behöver du toppa de där inte...ser riktigt fina ut...buskiga...

Tack Floppy! Jo, det var väl ungefär så jag själv tänkte, men ibland litar man inte riktigt på sig själv och det egna omdömet giggle.gif ninja.gif .Och hur dumma frågorna än kan tyckas verka...............så måste man ställa dem blush.gif giggle.gif
Elisabeth P
Även om nu Gillans ser jättefina ut och inte behöver toppas, så undrar jag om det är vanligt att man toppar dem?
Mina är ungefär lika stora men bara med en stängel rätt upp och blad utefter givetvis.
Kanske läge att toppa mina g.gif ?
Gillan
Okej..........nu ger jag mig i nåt jag inte har nån direkt kunskap om. Det är första året med " Miniänglar" för mig. Men om du endast har en enda "stjälk/stör, så skulle nog jag toppa dem. Det kanske är nån mer "kunnig" som svarar, så att det blir rätt för dig tummenupp.gif
Elisabeth P
Tja, jag tyckte mina var fina tills jag såg dina som ju ser superkraftiga och fina ut. Det var därför som jag funderar på om kanske toppning kunde hjälpa dem? Fler som har synpunkter?
Fast lite stolt över att själv ha drivit upp mina små minänglar är jag ändå shy.gif
titti49zon6
Jag har toppat mina nu i vår och klippt det som sett torrt ut
det har kommit nya fina blad även på den torra pinnen som jag hade "glömt" i källaren
Elisabeth P
Är det samma som med "riktiga" änglar - att de måste finnas ett Y för att kunna blomma?
Gillan
CITAT (Elisabeth P @ 20-06-2007, 22:13) *
Är det samma som med "riktiga" änglar - att de måste finnas ett Y för att kunna blomma?

Så har i alla fall jag förstått det. Att " Y-et" måste finnas alltså. Men när det gäller jämförelsen med de stora Änglarna, vet jag inte alls. Mina stora brukar jag inte klippa i alls inna de fått ett "naturligt" V. Sen "formar" jag dem som jag vill ha dem whist.gif
Elisabeth P
Okej, Jag får studera dem mer noga i morgon, men en toppning är nog på sin plats.
Tack för hjälpen..........frågar man inget får man inget veta
Maggan H
CITAT (Gillan @ 20-06-2007, 22:31) *
Så har i alla fall jag förstått det. Att " Y-et" måste finnas alltså. Men när det gäller jämförelsen med de stora Änglarna, vet jag inte alls. Mina stora brukar jag inte klippa i alls inna de fått ett "naturligt" V. Sen "formar" jag dem som jag vill ha dem whist.gif

Nix, inget 'Y' behövs, i alla fall inte hos mig! De blommade båda utan 'Y', de växer inte riktigt så, utan mer som en vanlig buske. flirting.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 19-06-2007, 22:30) *
Men, hör ni! Hur bestämmer ni, om och när de skall toppas? så här ser mina ut ikväll. Den största (blivande vita), är 49cm från krukkanten, den lägsta ( blivande lila) är ca 45. Jag tycker ingen av dem ser ut att behöva toppas. Har jag fel eller rätt?

[attachment=4257:20070619_2_003.jpg]

Jättefina Gillan! De är buskigare än mina var i den storleken, mina är ganska buskiga nu tycker jag, så de kommer säkert att bli hur läckra som helst! Jag har inte toppat mina mer än klippt bort gamla torra grenändar, och de blommade med några blommor redan första året.
åsgård
Hej.
Har inte tänkt vara med i någon tävling om flest blommor i år i alla fall.
Men, på min bild står tre stycken som sattes tidigt i våras. Idag är de ännu större än bilden 90 cm, och har väldigt många sidoskott på grenarna. Läser att några av er toppar, andra låter det vara. Litet svårt att avgöra vilket som är rätt för denna planta, eller det kanske inte finns något fel?
Roligt att höra era kommentarer i alla fall.
Vad med blomningen, kan man räkna med att det sker under första året?
Vad med vintring. 7-10 grader med ljusmöjlighet???

MVH
Lady Hamilton
Om du inte toppar så kommer de attf ortsätta att växa "rakt upp" och bli lite rangliga till å börja med, men det är bara att staga. Den kommer säkert att grena sig ändå till slut. Toppar du din så grenar den sig snabbare. Du kan göra vilket du vill. Ett annat exempel är att låta den växa "rakt upp" för att toppa den på lagom höjd och "vips" har du ett litet "Mini Änglatrumpet" träd till nästa år (minisarna blir lätt kala ner till år 2). Om dina plantor kommer att blomma är svårt att svar på De flesta blommar nog år 2 men det finns de som blommat lite redan år 1
åsgård
Fick fem frön på auktion i våras, de dyraste frön jag någonsin köpt, men jag vill ha dom då då får man väl offra sig litet. Av dessa satte jag tre och resultatet har ni sett, gick över all förväntan, till trots för en mellanperiod av väntan.

Kan tänka mig att toppa den som är över nittio cm och låta de andra två få växa "vilt". Så har jag ju två frön kvar om det skulle gå galet i vinter.
Vår balkong är tempererad med två metallhallogen/natrium i taket. Skall bli roligt att få se resultat och antal klockor. Nu står de ute i det fria. Vad är det för erfarenhet av detta? Elller ska de in i växthuset??????
Maggan H
År 1, i fjol, frösådde jag mina och satte en i växthus och en ute i kruka. Den i växthuset blev större, ca 1½ m innan vintern, och båda hann blomma med några blommor. Övervintrade utan problem, och de började blomma inne i vintervistet redan i februari-mars. Nu står de ute på uteplatsen i regn o rusk, och blommar ännu! Ditt förslag på övervintring låter bra, åsgård! tummenupp.gif
[attachment=4581:ängel_001.jpg]
åsgård
Det låter bra tycker jag.
Återkommer när de blommar. Jag lägger väl ihop alla tre när man räknar blommorna, tycker jag är rättvist när jag nu är litet sen!
Tjoppa
Måste bara fråga, eftersom jag precis har blivit lycklig ägare till en liten stickling. Ska miniänglatrumpeten också ha lika mycket vatten som en vanlig änglatrumpet? De är ju egentligen inte änglatrumpet, och jag planterade den igår och vattnade ganska mycket och nu ser den lite hängig ut. Hur är det med törsten hos dem?
Maggan H
CITAT (Tjoppa @ 04-07-2007, 11:56) *
Måste bara fråga, eftersom jag precis har blivit lycklig ägare till en liten stickling. Ska miniänglatrumpeten också ha lika mycket vatten som en vanlig änglatrumpet? De är ju egentligen inte änglatrumpet, och jag planterade den igår och vattnade ganska mycket och nu ser den lite hängig ut. Hur är det med törsten hos dem?

Eftersom blad o stammar är betydligt mindre/tunnare, har inte min hängt och velat ha vatten, när det nu kunde väntas under den torrare perioden av sommaren. Har inte vattnat min de sista 3 veckorna, det kommer mer än tillräckligt ovanifrån, 40-50 mm var o varannan dag! crying.gif
Floppy
yahoo.gif Jippi ...nu blommar en av tre minisar....den som är i sämst skick blommar med två blommor...sen har den en del knoppar...
... dunno.gif lite lustigt att den som är sämst blommar tycker jag...de andra två är jättefina...mycket blad och grenar...men inte en knopp så långt ögat når...
Är era blommor så här små?...trodde de skulle bli mellan 5-7cm...mina är som ni ser ca 2-3 cm...men de är söta iaf... wub.gif

[attachment=5941:DSC_0009__Large_.JPG]
Karin z7
Är fortfarande "med miniänglatrumpeter". Blir ej av med sticklingarna. Ingen här uppe vill ha.
Har ej tid eller möjlighet att bjuda ut på auktion.
Ingen tillstymelse till blomning trots samma skötsel som vanliga "trumpeter" som blommar här i zon 7, (ibland tidigt, ibland inne pga frosten, men dock).
Det enorma gröna bladverket som jag var ifjol (1:a året) är ej i år, mindre förgreningar.

Thja, tycker nu att det finns andra blomster att satsa på. Miniänglarna är ju inte så "märkvärdiga" när de blommar heller.

Synd, eftersom det var de dyraste fröna jag någonsin köpt och de verkar vara enormt livskraftiga men är mer som ett "sladdrigt bladverk" för mig.

Lady Hamilton
Nu har även min Vita börjat blomma Alltså den som jag sådde i fjol tummenupp.gif
Lady Hamilton
Här kommer 2 bilder på den

[attachment=6003:PICT8364.JPG]
[attachment=6004:PICT8365.JPG]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 06-08-2007, 20:57) *
Här kommer 2 bilder på den

[attachment=6003:PICT8364.JPG]
[attachment=6004:PICT8365.JPG]

Gud vad snygg Ladyn! bravo.gif Man skulle satt ihop en blå o en vit, vad häftigt det hade blivit! Min blå har helt slutat att blomma, men har en del frökapslar istället. Och jag har märkt att så snart det slutade regna och det blev torrare, så blev det genast mycket fler gula blad, så det beror säkert på vattenbrist trots att den inte ser ut att vilja ha vatten. Nu har jag ökat tillförsel av både näring och vatten, och den ser grönare ut igen.

CITAT (Floppy @ 05-08-2007, 18:43) *
yahoo.gif Jippi ...nu blommar en av tre minisar....den som är i sämst skick blommar med två blommor...sen har den en del knoppar...
... dunno.gif lite lustigt att den som är sämst blommar tycker jag...de andra två är jättefina...mycket blad och grenar...men inte en knopp så långt ögat når...
Är era blommor så här små?...trodde de skulle bli mellan 5-7cm...mina är som ni ser ca 2-3 cm...men de är söta iaf... wub.gif

[attachment=5941:DSC_0009__Large_.JPG]

Grattis Floppy! bravo.gif Vad kul, och räkna med en betydligt större blomning nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon