Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Floppy
thanks.gif ...men jag undrar varför inte de andra två blommar...inte en antydan till knoppar heller...de är ju satta exakt samtidigt... unsure.gif

Är era också så här små?
Maggan H
CITAT (Floppy @ 08-08-2007, 18:59) *
thanks.gif ...men jag undrar varför inte de andra två blommar...inte en antydan till knoppar heller...de är ju satta exakt samtidigt... unsure.gif

Är era också så här små?

Min är, med baljan, ca 2 meter hög, och den verkar inte bli högre. Nu när solen har tittat fram några dagar kan jag se blomknoppar igen på några grenar. Hur höga är era, alla ni andra? confused.gif
Gillan
Grattis till dig Floppy för lyckat resultat yaay.gif och naturligtvis Grattis till din vita ängel Ladyn yahoo.gif

Mina växer så det knakar, men knoppen lyser med sin frånvaro rtfm.gif . Men, de är riktigt höga alla tre! Den vita, som är minst är ca 70cm hög. Den blå och den "lila" är snart lika höga som mig, ca 1,60m inkl.kruka. Jag får nog vänta tills nästa säsong med blommor tror jag rolleyes.gif

Maggan H
Har du en lila, Gillan? devil.gif Har jag inte sett, se till att den blommar så vi får se! crazy.gif
Floppy
CITAT (Maggan H @ 10-08-2007, 13:57) *
Har du en lila, Gillan? devil.gif Har jag inte sett, se till att den blommar så vi får se! crazy.gif

Jag vill också se...visste inte heller att det fanns lila...

Maggan ...två av mina är ca 1 m hög och den adra som blommar är ca 70 cm hög...så det är inga jättar...plus att mina är buskiga...
Gillan
giggle.gif ....missade ni tråden om den ängeln lila ängel. Tyvärr är det ju så att så länge den inte blommat, vet vi ju inte om den verkligen är lila rolleyes.gif . Men självklart så visar jag bild så fort det bara är möjligt tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Floppy @ 05-08-2007, 18:43) *
yahoo.gif Jippi ...nu blommar en av tre minisar....den som är i sämst skick blommar med två blommor...sen har den en del knoppar...
... dunno.gif lite lustigt att den som är sämst blommar tycker jag...de andra två är jättefina...mycket blad och grenar...men inte en knopp så långt ögat når...
Är era blommor så här små?...trodde de skulle bli mellan 5-7cm...mina är som ni ser ca 2-3 cm...men de är söta iaf... wub.gif

[attachment=5941:DSC_0009__Large_.JPG]

Ang växternas sätt att vilja eller icke vilja blomma, är säkert likartat som i fiskarnas värld; en del prioriterar sina färger, andra sin storlek! laugh.gif De orkar helt enkelt inte båda delarna samtidigt. unsure.gif Det är min teori i alla fall. ninja.gif

CITAT (Gillan @ 13-08-2007, 09:49) *
giggle.gif ....missade ni tråden om den ängeln lila ängel. Tyvärr är det ju så att så länge den inte blommat, vet vi ju inte om den verkligen är lila rolleyes.gif . Men självklart så visar jag bild så fort det bara är möjligt tummenupp.gif

Jag har läst det mesta i denna tråden innan men jag trodde att det var den blå som ni kallade lila... fear.gif

Göda den, värm den om den fryser, gulla med den, prata riktigt snällt med den, GÖR ALLT, GILLAN, så vi får se den blomma! giggle.gif
Eva i Skåne
Nu måste jag också göra ett inlägg i denna tråden.
Jag fick fröer av Ladyn ifjol, behöll två plantor och gav bort ett par.
Ifjol blev inte mina särskilt stora, men så stod de inte heller i några stora krukor. De överlevde vintern, men såg inget vidare ut, bara en preg i var kruka, men de började snart grönska när de kom ut. En toppade jag ganska tidigt och den andra betydligt senare. Nu är de dryga metern båda två och ganska buskiga, men inte en enda blomma på någon av dem -cry-.gif . Jag kollar var och varannan dag efter små tecken, men icke. mad.gif Nu har vi ju varmt i Skåne så jag har inte gett upp hoppet, men besviken är jag. Kanske har det varit bristen på sol som spelat in tidigare i sommar.
De står i stora lerkrukor på södersidan och får flytande blåkorn så jag tycker de borde vara nöjda.
Åtminstone den ena som jag gav bort har blommat redan i våras, innan den fått flytta ut.
Floppy
Jag har satt 4 st frön samtidigt förra året...gav bort en till svärmor...övervintrade efter konstens alla regler...två av mina har kommit jätte fint...men inga blommor...inte ens en antydan till knopp...men den tredje är halvrisig och flera knoppar och en del blommor...de är skötta på exakt samma sätt...svärmors är jättefin men icke några blommor eller knoppar där heller....vi får vänta tills nästa år...då de bör komma...

Jag antar att de som är buskiga och fina satsar på att bli just buskiga med mycket blad...medans den andre satsar på blommorna istället....varför vet jag ej...
titti49zon6
Jag har misskött mina fyra miniänglar, dom står i små krukor, har fått dåligt med näring eftersom jag inte varit hemma och skött om dom som man ska men DOM BLOMMAR giggle.gif
Den som jag hade glömt bort i källaren i våras och som jag trodde var död har kommit igen när jag slängde ut den- står i en liten kruka 16 cm och är ca 80 cm hög och har blommat med 80talet blommor(den blommar ännu)
Dom andra tre har fått ny jord i våras men inte mycket näring och några ggr har dom varit rätt så torra och slokiga när jag tittat till dom men dom är ganska höga, en är 210 cm och dom andra ca 180 cm och står i 20 cm krukor och dom får fortfarande nya blommor.
Så Gillan sköt inte om dina för mycket om du vill ha blommor tummenupp.gif
Jag satte mina från frö i fjol
Tjoppa
Har ni kollat andra sorter "miniänglatrumpeter"?
Kolla på tex den här sidan: http://www.kartuz.com/c/7RFPJ/Iochroma.html
Man blir ju bara kär och vill ha allihop. wub.gif
Floppy
ohmy.gif wub.gif ...men hur häftig var inteden röda då?!?!...*vill ha, vill ha* w00t.gif crazy.gif

Det står även så här på sidan om den blå 'minisen': "A half-hardy shrub or small tree. Iochroma australe has small lilac blue pendant flowers produced in abundance throughout the summer months. Can be grown as a small patio tree. Needs pruning each spring to make a compact form. "

Alltså så ska man klippa ner dem för att få en kompaktare planta...
skogstroll
Min köpte jag i kanske början av juni, då var den ca 30 cm hög. Den var hemskt trög i början men sen fick den fart och nu är den ungefär 1 m (lite mindre kanske). Knoppar kom för lite mer än en vecka sen, längtar till min rosa ängel börjar blomma! wub.gif
malin72
jo här kommer bilder på mina små änglar wub.gif fått som små av en viss Lady tummenupp.gif men jag hoppas bara att jag klarar av dom för dom är mina första blush.gif
[attachment=6389:blandat_07_263.jpg] den blå
[attachment=6390:blandat_07_264.jpg] den vita
Floppy
Ser bra ut Malin...du har lyckats väldigt bra med dem tummenupp.gif ...håller *tummarna* att de blir många fina blå och vita blommor till nästa sommar....
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 16-08-2007, 15:54) *
ohmy.gif wub.gif ...men hur häftig var inteden röda då?!?!...*vill ha, vill ha* w00t.gif crazy.gif

Vill du beställa? i så fall "hakar" jag gärna på kompiskram.gif
Floppy
Ja jo... blush.gif ...jag skulle vilja men jag är för feg för att beställa från utrikes... blush.gif shy.gif fear.gif
Lady Hamilton
då får vi hoppas på Stennie då blush.gif Hon å jag beställde tillsammans i fjol
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 16-08-2007, 17:45) *

Jag skulle ev kunna tänka mig..................men vart ska jag få plats med allt dunno.gif
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 16-08-2007, 16:27) *
jo här kommer bilder på mina små änglar wub.gif fått som små av en viss Lady tummenupp.gif men jag hoppas bara att jag klarar av dom för dom är mina första blush.gif

Vilka fina plantor du har Malin blush.gif
Tjoppa
CITAT (Floppy @ 16-08-2007, 15:54) *

Eller hur! Det var speciellt den jag syftade på när jag blev kär i dem! wub.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 16-08-2007, 17:45) *

Okej...vad skönt att det inte är bara jag som 'feg'... blush.gif ...hoppas Stennie inte är lika feg som vi då...för då blir det jobbit...då får vi bli utan... flirting.gif
titti49zon6
Urläckra är dom i andra färger men......dom tar inte emot order från utlandet -cry-.gif annars hade jag beställt bums
Vaifrån beställde ni Ladyn???? inte från den länkade sidan eller????
Lady Hamilton
Här ifrån beställde vi

Chiltern seeds

CITAT (Gillan @ 16-08-2007, 17:48) *
Jag skulle ev kunna tänka mig..................men vart ska jag få plats med allt dunno.gif

Jo jag tror nog att du skulle få plats med minst 4 krukor till på altanen Om du flyttade bordet lite mer till vänster Och hyllan där du har pool-grejjerna (de kan du hé nagerst anner´s) där skulle du kunna få plats med några mindre krukor. Sedan har du ju plats kring kanten på dammen Så Gillan yahoo.gif Det är bara för sig att beställa!! (Du skall ju ändå utöka ditt antal lysrör så då kan du så MÅNGA frön i vår) kompiskram.gif

Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 16-08-2007, 18:49) *
Här ifrån beställde vi

Chiltern seeds

Ladyn...dehar ju inte den röda ju...jag sökte på den sidan men jag kunde inte hitta den... -cry-.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 16-08-2007, 16:27) *
[attachment=6389:blandat_07_263.jpg] den blå
[attachment=6390:blandat_07_264.jpg] den vita

Läckra Malin, särskilt den vita ser buskig o fin ut! bravo.gif Jag skulle också VÄLDIGT gärna ha en röd, skitsnygg! wub.gif Men jag har absolut inte plats till mer övervintring i dagsläget, nono.gif får se om jag får ett nytt uterum tills nästa höst, *suck*, ögat vill HA ju! Min vanliga Brugmansia har växt nåt helt otroligt i år och har just börjat blomma, och den jäkla vinden knäckte en stor toppgren med många knoppar på i förrgår! Grrr! angry.gif
Irene_L
Idag har jag fått 2 sticklingar av den vita och 2 sticklingar av den blå....och frökapslar av den blå yahoo.gif

Dom kom på posten och skickades av Titti49zon6 wub.gif Ett jättestort thanks.gif Titti!

Så om jag klarar dom kan jag också vara med i den här leken. Hoppas att dom klarar sig nu! tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Irene_L @ 17-08-2007, 12:30) *
Idag har jag fått 2 sticklingar av den vita och 2 sticklingar av den blå....och frökapslar av den blå yahoo.gif

Dom kom på posten och skickades av Titti49zon6 wub.gif Ett jättestort thanks.gif Titti!

Så om jag klarar dom kan jag också vara med i den här leken. Hoppas att dom klarar sig nu! tummenupp.gif

Välkommen! crazy.gif
Dealer
CITAT (Lady Hamilton @ 16-08-2007, 18:49) *
Jo jag tror nog att du skulle få plats med minst 4 krukor till på altanen Om du flyttade bordet lite mer till vänster Och hyllan där du har pool-grejjerna (de kan du hé nagerst anner´s) där skulle du kunna få plats med några mindre krukor. Sedan har du ju plats kring kanten på dammen Så Gillan yahoo.gif Det är bara för sig att beställa!! (Du skall ju ändå utöka ditt antal lysrör så då kan du så MÅNGA frön i vår) kompiskram.gif

Men vänta nu lite grann nono.gif Det är faktiskt fullt här rtfm.gif
malin72
CITAT (Dealer @ 17-08-2007, 21:08) *

nämen g.gif jag fick ju plats a0a.gif a0a.gif
Irene_L
CITAT (Maggan H @ 17-08-2007, 19:28) *
Välkommen! crazy.gif

Tack Maggan! Bara jag klarar dom nu sweatingbullets.gif
Maggan H
Kan inte minnas att det var nåt särskilt svårt med dom, varken att så eller få att växa. Så det går säkert bra! rolleyes.gif Däremot att få dom att blomma, med flest blommor och helst tidigast av alla, DET kanske blir det svåraste.... whistling.gif crazy.gif

Men snälla Dealer, inte ska du missunna Gillan några ynka plantor, inte! giggle.gif
Lady Hamilton

kompiskram.gif Inga problem Dealer trostar.gif Jag drar i hop ett gäng tummenupp.gif så kommer vi ner till er och rensar ur ladan, bär in grejjerna från altanen dit Och Vips! Kommer ni att ha gott om plats igen yahoo.gif yaay.gif

Gillan
Sååå skönt att veta att det finns vänner med stort V här rose.gif

tyvärr har det inte kommit några knopp än, men växer så det knakar gör de tummenupp.gif

Irene!!! Välkommen i klubben! Vi får väl se vem som kommer först ninja.gif
hogsatra
Det ni kallar för blå ängla trumpet heter också violbuske. Jag köpte min hos http://www.blomkrukan.com/
Dealer
CITAT (Lady Hamilton @ 19-08-2007, 19:44) *
kompiskram.gif Inga problem Dealer trostar.gif Jag drar i hop ett gäng tummenupp.gif så kommer vi ner till er och rensar ur ladan, bär in grejjerna från altanen dit Och Vips! Kommer ni att ha gott om plats igen yahoo.gif yaay.gif

Men jösses, vart skall detta sluta unsure.gif Var ska vi sitta? Inte en stol kvar no.gif Inga bord att ställa ölen på no.gif Inte kan vi kasta pil no.gif Ska vi bada får vi först tränga oss fram genom en djungel ohmy.gif Väl framme vid poolen är den säkret full med vattenväxter ranting.gif

Men jag ska inte vara -cry-.gif Jag har en lösning. Vi har en hel äng full av ickeblommning. Dit kan jag hänvisa yahoo.gif
Lady Hamilton
CITAT (Dealer @ 24-08-2007, 19:09) *
Men jösses, vart skall detta sluta unsure.gif Var ska vi sitta? Inte en stol kvar no.gif Inga bord att ställa ölen på no.gif Inte kan vi kasta pil no.gif Ska vi bada får vi först tränga oss fram genom en djungel ohmy.gif Väl framme vid poolen är den säkret full med vattenväxter ranting.gif

Men jag ska inte vara -cry-.gif Jag har en lösning. Vi har en hel äng full av ickeblommning. Dit kan jag hänvisa yahoo.gif

g.gif Javisst kan vi bära ut "grejjerna från altanen dit"............men tror du verkligen att du vill ha dem där? dunno.gif ..........................

giggle.gif

Dealer
CITAT (Lady Hamilton @ 24-08-2007, 19:51) *
g.gif Javisst kan vi bära ut "grejjerna från altanen dit"............men tror du verkligen att du vill ha dem där? dunno.gif ..........................

giggle.gif

Jag menade blommorna slulle hänvisas dit rtfm.gif
malin72
rotfl.gif rotfl.gif isch ni är för roliga ni kompiskram.gif
men nu sitter jag och undrar när måste dom plockas in unsure.gif måste ju komma på min bästa övervintringsplats för dom -fear-.gif
Eva i Skåne
Nu måste jag visa bild på en av mina. Den andra är lite kraftigare, men detta fotot var bättre.
Stora och frodiga. SER ni alla blommorna? crying.gif Jag har inte sett en enda.
[attachment=6823:Kopia_av...rumpet_1.JPG]
Gillan
CITAT (Eva i Skåne @ 27-08-2007, 22:29) *
Nu måste jag visa bild på en av mina. Den andra är lite kraftigare, men detta fotot var bättre.
Stora och frodiga. SER ni alla blommorna? crying.gif Jag har inte sett en enda.
[attachment=6823:Kopia_av...rumpet_1.JPG]

Såja Eva trostar.gif ,inte ska du vara ledsen inte. För nästa år, dååå ska du se att våra (vi som inte fått några blommor i år), kommer att fullkomligt översvämmas av blommor yahoo.gif . Och då kommer de andra att dreegla av avund......... unsure.gif ............(eller? dunno.gif )
Eva i Skåne
Vi kan väl hoppas så Gillan biggrin.gif
Maggan H
crazy.gif tongue.gif Ack vad vi väntar med spänning! a0a.gif ninja.gif
malin72
CITAT (Maggan H @ 30-08-2007, 18:06) *
crazy.gif tongue.gif Ack vad vi väntar med spänning! a0a.gif ninja.gif

ja här håller vi alla "nya" tummarna för nästa sommar och att dom överlever vintern -fear-.gif hur gick det för dig Maggan....bidde den stor och fin med många blommor???????? eller har jag missat någon bild eller blush.gif
titti49zon6
jag undrar också hur det gått rolleyes.gif vem vann kampen om mesta blommor Lady Hamilton eller Maggan crazy.gif
(min lilla bortglömda- som har haft 80-talet blommor i sommar- blommar fortfarande och har några outslagna knoppar om inte frosten tagit dom i natt shy.gif )
Maggan H
F-låt min spacetystnad, tongue.gif har haft fullt upp denna sommar! Så här blev det hos mig:
Min blåa ängel blommade kopiöst wub.gif under juni månad, med över 200 blommor. yaay.gif Sen kom monsunregnet, ranting.gif och det pågick till förra veckan, då HÖSTEN angry.gif gjorde sitt inträde i Skåne med blåst, 14-15 grader dagtid och nästan frostkallt på natten... crying.gif Så GILLAN, tack för tipset av silen, cool.gif men den har rostat sönder i regnet fear.gif så jag hade inget att samla blommorna i! help.gif Så nåt bildbevis har jag inte, har du Ladyn?? crazy.gif Så jag röstar på oavgjort i denna stentuffa naughty.gif tävling, och inbjuder härmed alla övriga läsare och adepter till ny tävling 2008! kram1.gif thanks.gif alla ni som stöttade mig i min kamp! kompiskram.gif och smiley_small_hug.gif Ladyn för god kamp! blomma.gif
Lady Hamilton
Ja jag har ju haft en solig och bra sommar men tyvärr ack så blåsig -cry-.gif . Hur många blommor jag fick är lite svårt att säga på "rak arm" angel_not.gif de blåste ju bort en hel del blommor.
Men jag har ca 20 st sparade i allafall. devil.gif Sedan så har ju min Vita blommat en del också yes.gif
Jag håller nog med Maggan att det blev oavgjort på mållinjen naughty.gif Och jag ser fram emot en ny kamp 2008 Och alla som nu lyckas att övervintar sina (och inte glömmer dem ute på balkonger och dyl. giggle.gif ) är välkomna att deltaga
Jag vill tacka Maggan för god kamp rose.gif blomma.gif
(även om jag misstänkte dig för "doping" ett tag crazy.gif )
Och jag tackar alla mina fans smiley_small_hug.gif för att ni troget stod vid min sida ändå tills slutet
Här med förklarar jag

The Competition of Mini Angeltrumpeth´s 2007 för avslutad

And the Winner is Titti! yaay.gif santa.gif

titti49zon6
[attachment=6903:IMG_2512.JPG]

Grattis Ladyn och Maggan blomma.gif för en god kamp och en underhållande tråd som engagerat många tummenupp.gif
dessutom har ni ju spridit kunskap om "ängeln" och dess skötsel som gjort att många vill ställa upp nästa år giggle.gif

MenLadyn, hur kan jag ha vunnit......har ju inte varit med i nån tävling,bara talat om hur mina har uppfört sig trots misskötsel whist.gif men thanks.gif iallafall för segern
bild från igår på min torra bortglömda pinne som trots allt blommat bra

Gillan
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ..........tårarna rinner.............. a0a.gif ...............Nej, förlåt min konstiga humor gott folk, men nu ska vi naturligtvis vara allvarliga ( a0a.gif ).......... och ställa till med stort jippo för titti!! Och önska henne en lyckad fortsättning med sina miniänglar!

Är ni med?....................Ett Åttiofaldigt Grattis till titti! Hon lever på god fot med sina Änglar!!

Hipp,Hipp Hurra!!!!! blomma.gif yaay.gif yaay.gif rose.gif yaay.gif
Irene_L
Det är klart att vi ska fira Titti....för hennes blommande änglar. Hurra Hurraaaaa!!!!!! yaay.gif yaay.gif

Och vet ni...jag har ju fått sticklingar av henne och får dom bara rötter ...då ni..............då är jag me i leken.

Se upp nästa år...då ska jag göra som Titti......så är nog vinsten min tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon