|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Har ju en liten blå stickling, har plastpåse över sig, alla knoppar (buhu..)  borttagna, Hur längre tror ni den behöver på sig för att rota sig? Har stått så här i 3 veckor nu, vågar inte klä av den... Väntar ivrigt på min vita stickling som kommer långbortifrån snart snart hoppas jag... Mina mixade vita å blå fröer har inte grott ännu, står på värmegolvet i badrummet...är det för svalt tror ni? Behöver dom mer undervärme?
Eva zon 1-2
20-02-2008, 11:08
Mina frön till den blåa började gro efter knappt en vecka.  Tack Maggan H
Maggan H
20-02-2008, 16:12
CITAT (Eva zon 1-2 @ 20-02-2008, 11:08)  Mina frön till den blåa började gro efter knappt en vecka.  Tack Maggan H  Varsågod! Allt för att värva fler till TÄVLINGEN!  CITAT (Monica i Kungälv @ 20-02-2008, 09:06)  Har ju en liten blå stickling, har plastpåse över sig, alla knoppar (buhu..)  borttagna, Hur längre tror ni den behöver på sig för att rota sig? Har stått så här i 3 veckor nu, vågar inte klä av den... Väntar ivrigt på min vita stickling som kommer långbortifrån snart snart hoppas jag... Mina mixade vita å blå fröer har inte grott ännu, står på värmegolvet i badrummet...är det för svalt tror ni? Behöver dom mer undervärme? Nej, det tror jag inte är för svalt alls, det blir riktigt varmt under det som står på ett värmegolv. Ha bara koll så det är fuktigt, det torkar snabbt upp. Jag grodde mina så. När sådde du?
Sådde för 2-3 dar sedan, det är fuktigt och fint i jorden, väntar och väntar....
Maggan H
20-02-2008, 16:22
CITAT (Monica i Kungälv @ 20-02-2008, 16:14)  Sådde för 2-3 dar sedan, det är fuktigt och fint i jorden, väntar och väntar.... Några dagar till får du allt ge dom, 8 tog mina på sig!  CITAT (titti49zon6 @ 20-02-2008, 08:13)  Härlig bild Malin  Välkommen in i det glada "miniänglagänget" Gillan, väntar på bilder från dig med och Ladyns dubbla är bara såååå söta  nu väntar vi bara på Maggans  Ha, där får ni allt vänta!  Och jag med för den delen.....  Men bladen är i alla fall på väg, och om jag minns rätt så kom både blad o blommor SAMTIDIGT i fjol
Jag sådde iochroma australe för två år sedan .Den blommade inget första året men växte till en nästan 1,5 m hög buske. Jag vinterförvarade den i källaren och flyttade ut den i växthuset i mars och den började blomma nästan på en gång. den blommade mycket fram till mitten av juli. Jag klippte inte in den nånting men det kommer jag nog att göra i år. Mycket fin när den blommar!
Elisabeth P
20-02-2008, 17:43
Jösses! Knopp och blommor redan. Jag har knappt pysslat med mina alls, men de lever om än de ser lite vissna ut, men knoppar trodde jag inte ens man kunde drömma om än?????. Måste genast ut och kolla läget
CITAT (Elisabeth P @ 20-02-2008, 17:43)  Jösses! Knopp och blommor redan. Jag har knappt pysslat med mina alls, men de lever om än de ser lite vissna ut, men knoppar trodde jag inte ens man kunde drömma om än?????. Måste genast ut och kolla läget Hehe, välkommen in i "blomräknargänget" Elisabeth  .....................
Elisabeth P
20-02-2008, 22:22
Lady Hamilton
20-02-2008, 22:24
Ja vattna lite försiktigt Men näringen tycker jag att du bör vänta med (så att du inte "bränner" rötterna  ) Du kan börja ge näring när bladen börjat slå ut
Elisabeth P
20-02-2008, 22:28
CITAT (Lady Hamilton @ 20-02-2008, 22:24)  Du kan börja ge näring när bladen börjat slå ut  Mina blad har liksom aldrig helt vissnat bort, fast den är ju bra ledsen och vissen. Men jag väntar nog med näring till den hämtat sig i alla fall ? Eller?
Lady Hamilton
20-02-2008, 22:30
Ja du ser ju när den börjar "växa" då är det lagomt
Happy Snappy
21-02-2008, 19:31
Jag har frön till acnistua australis, plockade från mina 15 år gammla 'träd'.
Säljes eller bytes mot ovanligare begonia eller hoya.
Sticklingar rotar sig lätt i en kruka med sandblandad såjord, plastpåse över. Ta ej för stora sticklingar.
Maggan H
28-02-2008, 15:36
Nu börjar det bli fart på klockviolen,  bladen ploppar fram lite överallt.  Inga knoppar dock i sikte ännu, hur går det, ni andra, som inte heller hade nåt grönt på era?
titti49zon6
28-02-2008, 16:35
Hehe, jag har varit BRUTAL  klippt bort massor med blad och knoppar från mina vita och blå satt sticklingar men blandat ihop dom så det blir spännande att se hur många av varje son överlever Va kul vi ska ha i sommar med att räkna blommor  kan nog inte åka på nån semester kanske missar nån blomma då
Maggan H
28-02-2008, 20:24
Lady Hamilton
28-02-2008, 20:32
CITAT (titti49zon6 @ 28-02-2008, 16:35)  Hehe, jag har varit BRUTAL  klippt bort massor med blad och knoppar från mina vita och blå satt sticklingar men blandat ihop dom så det blir spännande att se hur många av varje son överlever   Aha.........du har olika kön på dina?
Irene_L
28-02-2008, 20:43
Lady Hamilton
02-03-2008, 08:13
 3st Nya små plantor av Blå Miniängel har grott  (9 dagr med undervärme) .........väntar nu bara på att även de Vita skall gro
Maggan H
02-03-2008, 12:00
Jag ska gå ut nu, bums med en gång, och inandas lite fuktig varm myllalukt!  Det är ju gött att gå in i boden när vinden tjuter runt knutarna och regnet slår på fönsterna! Får nog vänta lite på mina änglar som är sådda för några dar sen. Men den stora kommer sig bra, väntar o väntar på KNOPPARNA.....
Maggan H
04-03-2008, 20:45
Lady Hamilton
04-03-2008, 21:01
 bild bild bild...............
Maggan H
04-03-2008, 22:01
 Jaja, jag ska ta kort, men ni får lugna er lite, jag har fullt upp här vareviga dag! Snart! Å så hinner de växa lite till, de små sötingarna!
Här kommer en bild på min lila mini  ..................som jag dessutom klippt väldans mycket i idag igen för att rota nya skott.......håll tummarna nu gott folk så ni kan få något skott sen [attachment=14430:2008_03_...002_Odla.JPG]
Lady Hamilton
05-03-2008, 13:32
Snyggt Gillan!  Så där skall se ut se nu bara till att du "rappar" på med rotningen av våra sticklingar  ...........håller tummarna  för att de lyckas
Irene_L
05-03-2008, 13:44
titti49zon6
05-03-2008, 18:48
Jättefin, Gillan säger som dom andra,hoppas,hoppas att dom rotar sig så kanske det finns en över till mig när vi träffas så ska jag återgå till sängen där jag vistats sen söndagen(om ni undrar vart jag tagit vägen) har fått antibiotika idag mot en begynnande lunginflammation är på benen om några dagar hoppas jag
CITAT (titti49zon6 @ 05-03-2008, 18:48)  Jättefin, Gillan säger som dom andra,hoppas,hoppas att dom rotar sig så kanske det finns en över till mig när vi träffas så ska jag återgå till sängen där jag vistats sen söndagen(om ni undrar vart jag tagit vägen) har fått antibiotika idag mot en begynnande lunginflammation är på benen om några dagar hoppas jagTack ska ni ha och visst är de söta  . Jag ska sköta om de nya skotten så väl jag förmår i en veckas tid. Sen får Dealer ta över ett tag eftersom jag inte är hemma, men det ska nog gå bra  ......................skojar bara, klart det går bra. Jag är inte orolig Psst titti, vi undrade inte så mycket eftersom vi förstog att du var illa däran. Hoppas antibiotikan hjälper snabbt nu så vi får se dig snart igen
Maggan H
05-03-2008, 20:46
CITAT (Gillan @ 05-03-2008, 13:14)  Här kommer en bild på min lila mini  ..................som jag dessutom klippt väldans mycket i idag igen för att rota nya skott.......håll tummarna nu gott folk så ni kan få något skott sen [attachment=14430:2008_03_...002_Odla.JPG] Underbar! Fantastisk fin, den är en vinnare alldeles av sig själv!  Det har du gjort bra, Gillan!  Får du nån över så tänk på mig!
stennie
08-03-2008, 14:23
Min har minsan också knopp!
Lady Hamilton
08-03-2008, 14:28
Vad kul!  Grattis! Välkommen att börja "kriga" med oss  Ju fler vi är desto bättre
CITAT (stennie @ 08-03-2008, 14:23)  Min har minsan också knopp!  Grattis Stennie och välkommen in i "Tävlingsklubben"  ! Nyfiken fråga, vart har du dem/den? Det ser ju nästan ut som om du har dem utomhus???
stennie
08-03-2008, 21:38
Näää, men i min lilla vinterträdgård!
Maggan H
09-03-2008, 12:04
CITAT (stennie @ 08-03-2008, 14:23)  Min har minsan också knopp!  Snyggt Stennie!  Välkommen till mångkampen i flestklockviolblomtävlingen!  Dina knoppar är liiite större än mina, ska försöka ut o fota idag! Men har vi inte fler med oss i tävlingen i år?? Kom igen nu alla som har en klockviol!
Biggan_
14-03-2008, 13:05
CITAT (Gillan @ 05-03-2008, 13:14)  Här kommer en bild på min lila mini  ..................som jag dessutom klippt väldans mycket i idag igen för att rota nya skott.......håll tummarna nu gott folk så ni kan få något skott sen [attachment=14430:2008_03_...002_Odla.JPG] ÅHHHH!! Den är ju ljuvlig!
Maggan H
14-03-2008, 14:32
Lady Hamilton
14-03-2008, 14:53
Jag "hittade" den på en Webb butik som ligger här i närheten Men när jag kollade NU så verkar det inte finnas någon kvar  Det var kanske "åtgång" på just denna modell
Maggan H
14-03-2008, 16:21
Hm, jaså, kan ju inte påstå att jag bor i närheten...  Sätter mitt hopp till Gillan!
Om något år eller 2 jag är med i tävlingen, har sått klockviolen och dom gror!!!  Måste tacka mycket en av medlemmar här för frön!!!  Helen!!! MVH, Julia  .
Maggan H
23-03-2008, 18:13
Här kommer bildbeviset  , äntligen! Nu har vi renoverat klart så snart är min tid min egen igen! Har omskolat lite småplantor av den blå klockviolen i helgen, som grodde villigt och rikligt! [attachment=15604:P3220027.JPG] [attachment=15606:P3220028.JPG]
Lady Hamilton
23-03-2008, 20:50
En av mina Blåa "sticklings-plantor" visar knopp [attachment=15616:PICT9624.JPG]
men eftersom den skall levereras till sin nya ägare (arbets kompis) i veckan överlåter jag till henne att välja på om knoppen skall sitta kvar eller tas bort
Och min ny inköpta Klockviolbuske á la Gillan tror jag blir Lila eller vad tror ni?
[attachment=15617:PICT9617.JPG]
Maggan H
24-03-2008, 16:39
Ah, du är duktig på att rota du!  Jag har också satt några i vatten men inget syns än.  Hoppas, hoppas att den blir lila, den nya! Så kan du skicka mig en stickling sen, rotad o klar!
Lady Hamilton
24-03-2008, 16:48
Ja vi får väll se hur det går för Gillan först  Ännu är ju min bara en 'bebis' Men hoppas nu att Gillan noterat mig FÖRST i kön om hon lyckas med sina Lila  eller tycker ni att jag nu borde stå sist? Annars så är de Blå o Vita ganska lätt rotat i såjord i plugg brätten och underbevattning. Men det tar tid  Själv brukar jag "fuska" och använda 'rotningskuber'
Maggan H
24-03-2008, 16:57
Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen!  'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den???  Det får faktiskt ske inne i huset,  för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring!  Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!!  DÅ har jag nog plats till liiite fler växter.....
Lady Hamilton
24-03-2008, 17:00
CITAT (Maggan H @ 23-03-2008, 18:13)  Här kommer bildbeviset  , äntligen! Nu har vi renoverat klart så snart är min tid min egen igen! Men Maggan?  tycker att det ser ut som du har alldelens för mycket knoppar på din Mini Ängel Är övertygad om att du borde åtminstonde ta bort hälften ..................avundsjuk? jag?................näe  CITAT (Maggan H @ 24-03-2008, 16:57)  Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen!  'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den???  Det får faktiskt ske inne i huset,  för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring!  Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!!  DÅ har jag nog plats till liiite fler växter.....  Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt
Maggan H
24-03-2008, 17:08
[/quote] ..................avundsjuk? jag?................näe  Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt  [/quote] Vill du att jag ska skicka några knoppar till dig??  Hur många har du på din?  Det ÄR faktiskt många knoppar på min,  och den är inte ens omplanterad eller har fått någon som helst näring.  Behöver kanske inte så mycket. Och halvskumt står den också. Tacksam mao. Och plats, ja, förmodligen har du rätt om det också!
meconopsis
25-03-2008, 16:05
Hej alla glada Iochroma-älskare  ! Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje,  men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, åtminstone för dom små änglarna  ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge  så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas! Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen.  Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad  ?? På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting  Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller. Eller var det pojk- & flickblommor sa ni?  Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern. Har jag fått en alien Hur är det med era, är dom håriga eller släta? Så här ser mina håriga blommor & blad ut [attachment=15717:Odla1.jpg]
Lady Hamilton
25-03-2008, 16:29
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 16:05)  Hej alla glada Iochroma-älskare  ! Välkommen hit !Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje,  men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, (tror du? ) åtminstone för dom små änglarna  ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge  så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas! Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen.  Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad  ?? ( ja du, mina både Vit o Blå har inte 'håriga' blad, däremot anser jag dem ha 'kladdiga' blad ) På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting (Inte jag heller ) Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller. ( ) Eller var det pojk- & flickblommor sa ni? (ja du jag 'säger så mycket ibland, men jag vet faktiskt inte) Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern. (Men det har med temperatur och ljus att göra....det är jag övertygad om) Har jag fått en alien (Inte vet jag men vi kanske kan byta 'Blå' med varandra? Vit det VET jag ju att du redan har 'samma' som mig (Men kanske någon annan har en en "annan" Vit? Med håriga blad? Den Lila som jag har känns inte heller som den har håriga blad. Har din Lila det? alltså den med 'smalare-trumpetlikare blommor'? Men jag kom på en sak nu Mina Blå och Vita har jag ju själv frösått och sorten heter Acnistus austrails det står på Påsen Och du säger att din heter Iochroma Då kan jag villigt erkänna att jag döpt mina plantor till fel namn i mina album. NU kan vi ha fått reda på skillnaden Hur är det med era, är dom håriga eller släta? Så här ser mina håriga blommor & blad ut PS! Hur går det med dina Bergvallmo?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|