Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Monaxe
Har ju en liten blå stickling, har plastpåse över sig, alla knoppar (buhu..) -cry-.gif borttagna, Hur längre tror ni den behöver på sig för att rota sig?
Har stått så här i 3 veckor nu, vågar inte klä av den...
-fear-.gif
Väntar ivrigt på min vita stickling som kommer långbortifrån snart snart hoppas jag... flirting.gif

Mina mixade vita å blå fröer har inte grott ännu, står på värmegolvet i badrummet...är det för svalt tror ni? Behöver dom mer undervärme?
Eva zon 1-2
Mina frön till den blåa började gro efter knappt en vecka. yahoo.gif Tack Maggan H blomma.gif
Maggan H
CITAT (Eva zon 1-2 @ 20-02-2008, 11:08) *
Mina frön till den blåa började gro efter knappt en vecka. yahoo.gif Tack Maggan H blomma.gif

Varsågod! Allt för att värva fler till TÄVLINGEN! crazy.gif

CITAT (Monica i Kungälv @ 20-02-2008, 09:06) *
Har ju en liten blå stickling, har plastpåse över sig, alla knoppar (buhu..) -cry-.gif borttagna, Hur längre tror ni den behöver på sig för att rota sig?
Har stått så här i 3 veckor nu, vågar inte klä av den...
-fear-.gif
Väntar ivrigt på min vita stickling som kommer långbortifrån snart snart hoppas jag... flirting.gif

Mina mixade vita å blå fröer har inte grott ännu, står på värmegolvet i badrummet...är det för svalt tror ni? Behöver dom mer undervärme?

Nej, det tror jag inte är för svalt alls, det blir riktigt varmt under det som står på ett värmegolv. Ha bara koll så det är fuktigt, det torkar snabbt upp. Jag grodde mina så. När sådde du?
Monaxe
Sådde för 2-3 dar sedan, det är fuktigt och fint i jorden, väntar och väntar....
Maggan H
CITAT (Monica i Kungälv @ 20-02-2008, 16:14) *
Sådde för 2-3 dar sedan, det är fuktigt och fint i jorden, väntar och väntar....

Några dagar till får du allt ge dom, 8 tog mina på sig! tummenupp.gif

CITAT (titti49zon6 @ 20-02-2008, 08:13) *
Härlig bild Malin bravo.gif Välkommen in i det glada "miniänglagänget"
Gillan, väntar på bilder från dig med tummenupp.gif
och Ladyns dubbla är bara såååå söta yes.gif nu väntar vi bara på Maggans crazy.gif

Ha, där får ni allt vänta! sweatingbullets.gif Och jag med för den delen..... crying.gif Men bladen är i alla fall på väg, och om jag minns rätt så kom både blad o blommor SAMTIDIGT i fjol devil.gif crazy.gif yahoo.gif
Åberg
Jag sådde iochroma australe för två år sedan .Den blommade inget första året men växte till en nästan 1,5 m hög buske. Jag vinterförvarade den i källaren och flyttade ut den i växthuset i mars och den började blomma nästan på en gång. den blommade mycket fram till mitten av juli. Jag klippte inte in den nånting men det kommer jag nog att göra i år. Mycket fin när den blommar!
Elisabeth P
Jösses! Knopp och blommor redan. Jag har knappt pysslat med mina alls, men de lever om än de ser lite vissna ut, men knoppar trodde jag inte ens man kunde drömma om än?????. Måste genast ut och kolla läget
Gillan
CITAT (Elisabeth P @ 20-02-2008, 17:43) *
Jösses! Knopp och blommor redan. Jag har knappt pysslat med mina alls, men de lever om än de ser lite vissna ut, men knoppar trodde jag inte ens man kunde drömma om än?????. Måste genast ut och kolla läget

Hehe, välkommen in i "blomräknargänget" Elisabeth crazy.gif ..................... smiley_small_hug.gif
Elisabeth P
Inga knoppar hos mig -cry-.gif no.gif -cry-.gif ............Bör jag kanske börja vattna lite mer och kanske t.o.m med näring???? g.gif
Lady Hamilton
Ja vattna lite försiktigt Men näringen tycker jag att du bör vänta med (så att du inte "bränner" rötterna blush.gif )

Du kan börja ge näring när bladen börjat slå ut tummenupp.gif
Elisabeth P
CITAT (Lady Hamilton @ 20-02-2008, 22:24) *
Du kan börja ge näring när bladen börjat slå ut tummenupp.gif

Mina blad har liksom aldrig helt vissnat bort, fast den är ju bra ledsen och vissen. Men jag väntar nog med näring till den hämtat sig i alla fall ? Eller?
Lady Hamilton
Ja du ser ju när den börjar "växa" då är det lagomt
Happy Snappy
Jag har frön till acnistua australis, plockade från mina 15 år gammla 'träd'.

Säljes eller bytes mot ovanligare begonia eller hoya.

Sticklingar rotar sig lätt i en kruka med sandblandad såjord, plastpåse över. Ta ej för stora sticklingar.

Maggan H
Nu börjar det bli fart på klockviolen, crazy.gif bladen ploppar fram lite överallt. tummenupp.gif Inga knoppar dock i sikte ännu, hur går det, ni andra, som inte heller hade nåt grönt på era? rolleyes.gif
titti49zon6
Hehe, jag har varit BRUTAL crazy.gif klippt bort massor med blad och knoppar från mina vita och blå
satt sticklingar men blandat ihop dom så det blir spännande att se hur många av varje son
överlever yahoo.gif
Va kul vi ska ha i sommar med att räkna blommor smile.gif kan nog inte åka på nån semester
kanske missar nån blomma då devil.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Maggan H
CITAT (titti49zon6 @ 28-02-2008, 16:35) *
överlever yahoo.gif
Va kul vi ska ha i sommar med att räkna blommor smile.gif kan nog inte åka på nån semester
kanske missar nån blomma då devil.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

sweatingbullets.gif Puh, det blir inte lätt detta, med så många i leken devil.gif i år! rotfl.gif Måste bli färdig i rabatten på framsidan så det är bäddat o klart tills den ska flytta ut! crazy.gif yahoo.gif Har ett nytt HETT ODLARTIPS som jag ska prova, så akta er nu allihop! ninja.gif yaay.gif
Lady Hamilton
CITAT (titti49zon6 @ 28-02-2008, 16:35) *
Hehe, jag har varit BRUTAL crazy.gif klippt bort massor med blad och knoppar från mina vita och blå
satt sticklingar men blandat ihop dom så det blir spännande att se hur många av varje son
överlever
yahoo.gif

g.gif Aha.........du har olika kön på dina? angel_not.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 28-02-2008, 20:32) *
g.gif Aha.........du har olika kön på dina? angel_not.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Lady Hamilton
coolgleam.gif 3st Nya små plantor av Blå Miniängel har grott yahoo.gif (9 dagr med undervärme)
.........väntar nu bara på att även de Vita skall gro
Maggan H
Jag ska gå ut nu, bums med en gång, och inandas lite fuktig varm myllalukt! biggrin.gif Det är ju gött att gå in i boden när vinden tjuter runt knutarna och regnet slår på fönsterna! Får nog vänta lite på mina änglar som är sådda för några dar sen. Men den stora kommer sig bra, väntar o väntar på KNOPPARNA..... tongue.gif
Maggan H
yahoo.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif yahoo.gif

yahoo.gif yahoo.gif YES, jag visste det, visst är dom små, små, men dom syns, jag har KNOPPAR!!!:yahoo:yahoo.gif

yahoo.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif yahoo.gif
Lady Hamilton
sleep.gif bild bild bild...............
Maggan H
smiley_small_hug.gif Jaja, jag ska ta kort, men ni får lugna er lite, jag har fullt upp här vareviga dag! Snart! Å så hinner de växa lite till, de små sötingarna! naughty.gif
Gillan
Här kommer en bild på min lila mini angel_not.gif ..................som jag dessutom klippt väldans mycket i idag igen för att rota nya skott.......håll tummarna nu gott folk så ni kan få något skott sen tummenupp.gif

[attachment=14430:2008_03_...002_Odla.JPG]
Lady Hamilton
Snyggt Gillan! bravo.gif Så där skall se ut yahoo.gif

se nu bara till att du "rappar" på med rotningen av våra sticklingar devil.gif ...........håller tummarna tummenupp.gif för att de lyckas
Irene_L
Åhhhhh Gillan så fin den är!! tummenupp.gif bravo.gif

Hoppas, hoppas att sticklingarna rotar sig tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

kompiskram.gif
titti49zon6
Jättefin, Gillan tummenupp.gif
säger som dom andra,hoppas,hoppas att dom rotar sig så kanske det finns
en över till mig när vi träffas bravo.gif
så ska jag återgå till sängen där jag vistats sen söndagen(om ni undrar vart jag tagit vägen)
har fått antibiotika idag mot en begynnande lunginflammation
är på benen om några dagar hoppas jag
Gillan
CITAT (titti49zon6 @ 05-03-2008, 18:48) *
Jättefin, Gillan tummenupp.gif
säger som dom andra,hoppas,hoppas att dom rotar sig så kanske det finns
en över till mig när vi träffas bravo.gif
så ska jag återgå till sängen där jag vistats sen söndagen(om ni undrar vart jag tagit vägen)
har fått antibiotika idag mot en begynnande lunginflammation
är på benen om några dagar hoppas jag

Tack ska ni ha och visst är de söta yes.gif . Jag ska sköta om de nya skotten så väl jag förmår i en veckas tid. Sen får Dealer ta över ett tag eftersom jag inte är hemma, men det ska nog gå bra crying.gif ......................skojar bara, klart det går bra. Jag är inte orolig biggrin.gif

Psst titti, vi undrade inte så mycket eftersom vi förstog att du var illa däran. Hoppas antibiotikan hjälper snabbt nu så vi får se dig snart igen kram2.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 05-03-2008, 13:14) *
Här kommer en bild på min lila mini angel_not.gif ..................som jag dessutom klippt väldans mycket i idag igen för att rota nya skott.......håll tummarna nu gott folk så ni kan få något skott sen tummenupp.gif

Underbar! Fantastisk fin, den är en vinnare alldeles av sig själv! bravo.gif Det har du gjort bra, Gillan! yaay.gif Får du nån över så tänk på mig! kompiskram.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 05-03-2008, 20:46) *
Underbar! Fantastisk fin, den är en vinnare alldeles av sig själv! bravo.gif Det har du gjort bra, Gillan! yaay.gif Får du nån över så tänk på mig! kompiskram.gif

Jag tackar och tänker självklart på dig med Maggan om de rotar sig..........och det SKA DE GÖRA DEN HÄR GÅNGEN ranting.gif rtfm.gif .......... crazy.gif ............inget mer slafsande med att ställa några skott i vatten här inte, nä,nä nono.gif , nu är det jord och ev plastpåse som gäller yes.gif
stennie
Min har minsan också knopp!

Lady Hamilton
Vad kul! bravo.gif Grattis! yahoo.gif
Välkommen att börja "kriga" med oss devil.gif Ju fler vi är desto bättre kompiskram.gif
Gillan
CITAT (stennie @ 08-03-2008, 14:23) *

Grattis Stennie och välkommen in i "Tävlingsklubben" smiley_small_hug.gif ! Nyfiken fråga, vart har du dem/den? Det ser ju nästan ut som om du har dem utomhus???
stennie
Näää, men i min lilla vinterträdgård!
Maggan H
CITAT (stennie @ 08-03-2008, 14:23) *

Snyggt Stennie! tummenupp.gif Välkommen till mångkampen i flestklockviolblomtävlingen! crazy.gif Dina knoppar är liiite större än mina, ska försöka ut o fota idag! Men har vi inte fler med oss i tävlingen i år?? Kom igen nu alla som har en klockviol! whist.gif
Lady Hamilton

yahoo.gif Jippi! Jag har fått tag i en liten planta av denna sort kolla!!!
[attachment=14982:PICT9598.JPG]

Nä, nä! nono.gif Det är inte fusk! Jag upptäckte inte att den hade knoppar förrens jag kom hem............. angel_not.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 05-03-2008, 13:14) *

ÅHHHH!! Den är ju ljuvlig! wub.gif wub.gif wub.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2008, 11:59) *

yahoo.gif Jippi! Jag har fått tag i en liten planta av denna sort kolla!!!
[attachment=14982:PICT9598.JPG]

Nä, nä! nono.gif Det är inte fusk! Jag upptäckte inte att den hade knoppar förrens jag kom hem............. angel_not.gif

Den får inte räknas i år, nono.gif ajabaja att köpa fler bara så där! rtfm.gif
Var har du hittat den nånstans?? help.gif crazy.gif
Lady Hamilton
Jag "hittade" den på en Webb butik som ligger här i närheten Men när jag kollade NU så verkar det inte finnas någon kvar no.gif Det var kanske "åtgång" på just denna modell crazy.gif
Maggan H
Hm, jaså, kan ju inte påstå att jag bor i närheten... ranting.gif Sätter mitt hopp till Gillan! smiley_small_hug.gif
Juli S
Om något år eller 2 jag är med i tävlingen, har sått klockviolen och dom gror!!! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Måste tacka mycket en av medlemmar här för frön!!! thanks.gif Helen!!!

MVH, Julia naughty.gif .
Maggan H
Här kommer bildbeviset giggle.gif , äntligen! Nu har vi renoverat klart så snart är min tid min egen igen! Har omskolat lite småplantor av den blå klockviolen i helgen, som grodde villigt och rikligt! whist.gif

[attachment=15604:P3220027.JPG] [attachment=15606:P3220028.JPG]
Lady Hamilton
En av mina Blåa "sticklings-plantor" visar knopp
[attachment=15616:PICT9624.JPG]

men eftersom den skall levereras till sin nya ägare (arbets kompis) i veckan överlåter jag till henne att välja på om knoppen skall sitta kvar eller tas bort

Och min ny inköpta Klockviolbuske á la Gillan tror jag blir Lila eller vad tror ni?

[attachment=15617:PICT9617.JPG]
Maggan H
Ah, du är duktig på att rota du! bravo.gif Jag har också satt några i vatten men inget syns än. wink.gif Hoppas, hoppas att den blir lila, den nya! Så kan du skicka mig en stickling sen, rotad o klar! devil.gif naughty.gif
Lady Hamilton
Ja vi får väll se hur det går för Gillan först giggle.gif Ännu är ju min bara en 'bebis' Men hoppas nu att Gillan noterat mig FÖRST i kön om hon lyckas med sina Lila crazy.gif eller tycker ni att jag nu borde stå sist? ninja.gif
Annars så är de Blå o Vita ganska lätt rotat i såjord i plugg brätten och underbevattning. Men det tar tid sweatingbullets.gif Själv brukar jag "fuska" och använda 'rotningskuber' devil.gif
Maggan H
Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen! rtfm.gif 'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den??? sick.gif Det får faktiskt ske inne i huset, slap.gif för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring! blink.gif Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!! crazy.gif DÅ har jag nog plats till liiite fler växter..... yahoo.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 23-03-2008, 18:13) *
Här kommer bildbeviset giggle.gif , äntligen! Nu har vi renoverat klart så snart är min tid min egen igen!

Men Maggan? g.gif tycker att det ser ut som du har alldelens för mycket knoppar på din Mini Ängel Är övertygad om att du borde åtminstonde ta bort hälften crazy.gif

..................avundsjuk? jag?................näe ninja.gif

CITAT (Maggan H @ 24-03-2008, 16:57) *
Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen! rtfm.gif 'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den??? sick.gif Det får faktiskt ske inne i huset, slap.gif för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring! blink.gif Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!! crazy.gif DÅ har jag nog plats till liiite fler växter..... yahoo.gif

Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt giggle.gif kompiskram.gif
Maggan H
[/quote]

..................avundsjuk? jag?................näe ninja.gif
Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt giggle.gif kompiskram.gif
[/quote]

Vill du att jag ska skicka några knoppar till dig?? smiley_small_hug.gif Hur många har du på din? coolgleam.gif Det ÄR faktiskt många knoppar på min, whistling.gif och den är inte ens omplanterad eller har fått någon som helst näring. giggle.gif Behöver kanske inte så mycket. Och halvskumt står den också. Tacksam mao. Och plats, ja, förmodligen har du rätt om det också!
meconopsis
Hej alla glada Iochroma-älskare smile.gif !
Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje, smiley_small_hug.gif men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, åtminstone för dom små änglarna giggle.gif ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge confused.gif så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas!

Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen. blush.gif Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad confused.gif ?? På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting g.gif Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller. Eller var det pojk- & flickblommor sa ni? kram1.gif Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern. Har jag fått en alien alien.gif

Hur är det med era, är dom håriga eller släta?

Så här ser mina håriga blommor & blad ut
[attachment=15717:Odla1.jpg]

Lady Hamilton
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 16:05) *
Hej alla glada Iochroma-älskare smile.gif ! Välkommen hit smiley_small_hug.gif !
Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje, smiley_small_hug.gif men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, (tror du? devil.gif crazy.gif ) åtminstone för dom små änglarna giggle.gif ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge confused.gif så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas!

Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen. blush.gif Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad confused.gif ?? ( g.gif ja du, mina både Vit o Blå har inte 'håriga' blad, däremot anser jag dem ha 'kladdiga' blad ) På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting g.gif (Inte jag heller confused.gif ) Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller.( giggle.gif ) Eller var det pojk- & flickblommor sa ni? kram1.gif (ja du jag 'säger så mycket wacko.gif ibland, men jag vet faktiskt inte) Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern.(Men det har med temperatur och ljus att göra....det är jag övertygad om) Har jag fått en alien alien.gif (Inte vet jag cool.gif men vi kanske kan byta 'Blå' med varandra? Vit det VET jag ju att du redan har 'samma' som mig (Men kanske någon annan har en en "annan" Vit? Med håriga blad? Den Lila som jag har känns inte heller som den har håriga blad. Har din Lila det? alltså den med 'smalare-trumpetlikare blommor'? Men jag kom på en sak nu
slap.gif Mina Blå och Vita har jag ju själv frösått och sorten heter Acnistus austrails det står på Påsen Och du säger att din heter Iochroma Då kan jag villigt erkänna att jag döpt mina plantor till fel namn i mina album. NU kan vi ha fått reda på skillnaden bravo.gif

Hur är det med era, är dom håriga eller släta?

Så här ser mina håriga blommor & blad ut

PS! Hur går det med dina Bergvallmo? blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon