Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Elisabeth P
Ja, nu vet jag inte om jag var för snabb. Jag har klippt min ängel redan nu och satt de små skotten i ett glas med vatten. Hoppas de klarar sig tills på lördag. På några finns det t.o.m små knoppar, bör jag bryta av dem eller klarar den sig ändå?

För mig är växtmarknaden mest en kul gej och så hoppas jag givetvis på att hitta lite nytt ochså, men jag vill ju inte ta nåt överpris för mina små sticklingar. Så vad tror ni Vad brukar sticklingar av miniängel ligga på i pris?
Cathis
Nu har jag skolat om alla mina små minisar, 46 stycken har jag här hemma nu
20 st har fått nya hem redan och några till ska adopteras bort. Tror inte jag
har plats för så många här hemma giggle.gif
Floppy
mad.gif ...nä nu är jag less...båda mina två minisar och den som svärmor fick har inte fått en tillstymmelse till knopp...så blir det inga blommor på dessa tre i år heller så kastas de bort...tänker inte ödsla utrymme på nått som bara är otympligt och grönt... rtfm.gif sleep.gif ...både svärmor och jag har lessnat på dessa 'bedåååårande' blommor...*pyttsan inte är mina så värst bedårande inte*... ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Maggan H
CITAT (Floppy @ 11-06-2008, 23:25) *
mad.gif ...nä nu är jag less...båda mina två minisar och den som svärmor fick har inte fått en tillstymmelse till knopp...så blir det inga blommor på dessa tre i år heller så kastas de bort...tänker inte ödsla utrymme på nått som bara är otympligt och grönt... rtfm.gif sleep.gif ...både svärmor och jag har lessnat på dessa 'bedåååårande' blommor...*pyttsan inte är mina så värst bedårande inte*... ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Konstigt Floppy, att de inte vill blomma! g.gif Vill du ha nya småplantor så hojta till, jag har tre över. PMa i så fall.
Elisabeth P
Bör man knippsa bort knopparna för att de bäst ska klara sig?

Vad är ett rimligt pris för en orotad stickling av miniängel (ca 2 dm stor)?
Maggan H
Knopparna hade jag tagit bort, kanske kan du spara någon som blommar så folk kan se hur de ser ut, gärna ett foto också. Orotade sticklingar, 10-15 kr st.
Elisabeth P
thanks.gif Då vet jag och har visst satt lite dyrt pris för dem blush.gif g.gif Nåja jag får se hur jag gör, sänker direkt eller rear efter ett tag. Tar bort alla knopparna utom på en.
Tack för hjälpen.
pejori
CITAT (Floppy @ 11-06-2008, 23:25) *

Tycker det är en grinig rackare.
Knopparna utvecklas fint, men den slokar betänksamt, titt som tätt.
Tycker den är rejält blöt, men lika förbaskat vill den ha mera slap.gif dunno.gif
Lady Hamilton
Mina vill inte ha det SÅÅÅ blött Kanske du vattnar för mycket Pejjan? dunno.gif
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 13-06-2008, 22:38) *
Mina vill inte ha det SÅÅÅ blött Kanske du vattnar för mycket Pejjan? dunno.gif

Hm...kan vara så ja, eller så trivs den inte i ren kogödsel....
Kanske lite fööör kompakt.
Ska nog testa att luckra upp runt rötterna lite g.gif
sqrulan
Jag klippte en av mina igår men nu fick jag så dåligt samvete då jag
läste här så jag sprang ut i regnet och räddade den bortkastade sticklingen.

Jag tycker att dom växer väldigt snabbt så jag funderar på att klippa
ner dom i den andra krukan också,där sitter två stycken.
Chansen att dom ska blomma i år är väl ändå liten har jag förstått!?

Jag sådde dom i vår och dom är redan skyhöga.
Maggan H
Dom blir ju fylligare om man toppar, tycker min är nästan fyrkantig! wacko.gif Icke toppad.... Ang blomningen är det lite av ett lotteri, och beror mycket på vädret, som ju också är ett lotteri.... dunno.gif Kanske, kanske inte... ninja.gif År två är i alla fall blomningen underbar, i af hos mig!
sqrulan
Så din som är "fyrkantig" är alltså inte toppad?

i den kruka som jag har två så är dom ca 1 meter och växer som
ett V,inte så snyggt!
Krukan med 1 planta var den jag klippte.
Men då tror jag att V:et får vara ett tag! giggle.gif

Man kanske skulle försöka få tag på fröer av annat än dom blå,om
man sår dom nu kanske man har blommande plantor nästa år. rolleyes.gif
Monaxe
Har fått spinn på min vita... -cry-.gif ninja.gif
sqrulan
trostar.gif Nämen det var inte roligt!har du provat provado spray?
Jag har hört att det ska vara bra mot spinn?
Lady Hamilton
Provado pinnar är överlägsna tycker jag i allafall till de blommor som tål att "vattnas" Stoppa ner och vattna- och problemet är över på 2-3 dagar och håller sig "stabilt" i minst 2 mån tummenupp.gif
Monaxe
Har pillat ner provado pinnar redan, vattnat rejält efteråt oxå, det ska nog ordna sej, Inga knoppar i sikte dock varken på blå, vit eller lila.
pejori
Nu har blommorna slagit ut på min. tummenupp.gif
Eftersom det är en som är sådd i våras, så har den nog missuppfattat sin färg.
Skulle vara blå, men är djupt lila/purpur i färgen confused.gif
Lady Hamilton
Bild???? bravo.gif
sqrulan
Men vad roligt att den blommar redan,då finns det ju en chans
även för mej!
Jag tittar också gärna på lite bilder,gärna massor med bilder. tummenupp.gif
pejori
Bild komma pronto tummenupp.gif
[attachment=20023:PIC00004.jpg]
sqrulan
Oj vad fin och den ser då verkligen lila/rosa ut,kanske den blir blåare sedan!
Hoppas verkligen att nån av mina hinner blomma. g.gif
Maggan H
CITAT (pejori @ 21-06-2008, 13:33) *

Den ser onekligen lila ut! Vad roligt, hoppas min också får blommor i år! Tycker att de lila blommorna har längre smalare 'trattar' än den blå.
Lady Hamilton
Okej Okej Jag är inte någon mäster fotograf men jag vill dock visa lite "nyans skillnad" på Min Acnistus o mina Iochroma giggle.gif
Ser ni vilken som har en Blå knopp blå o vilken som har en nästan utblommad Lila blomma?

[attachment=20042:DSCN0447_kopiera.jpg]
Gillan
CITAT (pejori @ 21-06-2008, 13:33) *

Grattis pejjan! Du har en blommande lila miniängel!!............Jag har knopp i min......tror jag i alla fall giggle.gif ( den har ju blommat förut, så jag tror att jag vet hur det ska se ut ).................men jösses så trött jag varit på mina minisar ett tag nu, men nu verkar de tagit raketfart igen ( kommer nytt överallt ).

CITAT (Lady Hamilton @ 21-06-2008, 22:20) *
Okej Okej Jag är inte någon mäster fotograf men jag vill dock visa lite "nyans skillnad" på Min Acnistus o mina Iochroma giggle.gif
Ser ni vilken som har en Blå knopp blå o vilken som har en nästan utblommad Lila blomma?

[attachment=20042:DSCN0447_kopiera.jpg]

Och du är ju bevisligen färgblind!!!!!!!. fear.gif .......................den som blommat över är blå och den som är på väg är lila, men vackert är det ändå smiley_small_hug.gif
stennie
Jag hade 5 st mini trumpeter i höstas och eftersom jag inte hade plats för alla i vinter förvaringen tog jag bara in en vit och en blå, trodde jag!
Det visade sig i våras att jag hade 2 blåa -cry-.gif ......Men en av dom som har stått ute hele vintern har överlevt och den är VIT!!! yahoo.gif

Gillan
CITAT (stennie @ 22-06-2008, 08:12) *
Jag hade 5 st mini trumpeter i höstas och eftersom jag inte hade plats för alla i vinter förvaringen tog jag bara in en vit och en blå, trodde jag!
Det visade sig i våras att jag hade 2 blåa -cry-.gif ......Men en av dom som har stått ute hele vintern har överlevt och den är VIT!!! yahoo.gif

Wow! Grattis! Vilken massa knopp du har!
bravo.gif
Maggan H
CITAT (stennie @ 22-06-2008, 08:12) *

Men vad kul, nu övervintrar de ute med!! crazy.gif Grattis Stennie! yaay.gif Har den stått i en kruka också?? Jag tror faktiskt jag ska chansa att låta min stora blå stå ute kommande vinter, inpackad i plast. Har några småplantor som jag kan ställa in, ifall ifall..... ninja.gif
stennie
Jodå! den har stått ute i kruka...trodde knappt mina ögon när den började skjuta skott.
Det var två i samma kruka men bara en har överlevt!
embees
Måste man toppa den för att den ska få blomknoppar? Börjar den grena sig utan toppning?
Jag har en 1½m lång pinne med blad nu.... ser lite mysko ut. naughty.gif
sqrulan
Kul att den har övervintrat Stennie,du har nog en extra tuff planta.
Om du får fröer av den så köar jag gärna på några,vit skulle jag
verkligen vilja ha. wub.gif

Ni som har odlat dom i några år,hur lätt är det att få dom att bilda
frö.Måste man ha flera plantor då eller?

Bra fråga embees hoppas du får svar!
malin72
detta är nog det roligaste jag sett...så fult rotfl.gif pinsamt värre...kolla hur min vita ser ut...så ful, vill klippa bort allt nertill men där blommar den ju unsure.gif ...inte en knopp uppe ranting.gif
ok nu ska ni få skratta lite rolleyes.gif
[attachment=20134:år_2008_...__Small_.jpg] whist.gif
men den blåa mår bra och blommar bravo.gif
[attachment=20135:år_2008_...__Small_.jpg]
och min nya får i år från Gillan den lila mår fin fint yes.gif
[attachment=20136:år_2008_...__Small_.jpg]

men allvarligt den vita kan ju inte få stå på våran nya altan som blev klar i helgen...ska ju vara fint där nu ju duh.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gillan
CITAT (embees @ 23-06-2008, 10:48) *
Måste man toppa den för att den ska få blomknoppar? Börjar den grena sig utan toppning?
Jag har en 1½m lång pinne med blad nu.... ser lite mysko ut. naughty.gif

Jag tror inte du behöver klippa just för blomningens skull. Jag klippte aldrig i min lila förra sommaren och den bjöd på blomning ändå lite senare på hösten. Men de blir ju helt klart buskigare och finare genom klippning.

CITAT (malin72 @ 23-06-2008, 16:01) *
detta är nog det roligaste jag sett...så fult rotfl.gif pinsamt värre...kolla hur min vita ser ut...så ful, vill klippa bort allt nertill men där blommar den ju unsure.gif ...inte en knopp uppe ranting.gif
ok nu ska ni få skratta lite rolleyes.gif
[attachment=20134:år_2008_...__Small_.jpg] whist.gif
men den blåa mår bra och blommar bravo.gif
[attachment=20135:år_2008_...__Small_.jpg]
och min nya får i år från Gillan den lila mår fin fint yes.gif
[attachment=20136:år_2008_...__Small_.jpg]

men allvarligt den vita kan ju inte få stå på våran nya altan som blev klar i helgen...ska ju vara fint där nu ju duh.gif rotfl.gif rotfl.gif

Snygg altan du verkar ha fått nu malin. Grattis till den smiley_small_hug.gif . Angående den vita änglen kan du kanske klippa bort det nedersta när den blomat klart naughty.gif . Kul att de andra mår bra tummenupp.gif
malin72
CITAT (Gillan @ 23-06-2008, 16:12) *
Snygg altan du verkar ha fått nu malin. Grattis till den smiley_small_hug.gif . Angående den vita änglen kan du kanske klippa bort det nedersta när den blomat klart naughty.gif . Kul att de andra mår bra tummenupp.gif

thanks.gif ja den blev jätte fin!! Bilder finns i mitt album giggle.gif jo jag väntar mig en bamse blomma där nere nu och när den blommat då klipper jag till 000.gif kan man försöka rota dom nu???? Och hur gjorde ni andra som lyckades rota????
Gillan
CITAT (malin72 @ 24-06-2008, 23:35) *
thanks.gif ja den blev jätte fin!! Bilder finns i mitt album giggle.gif jo jag väntar mig en bamse blomma där nere nu och när den blommat då klipper jag till 000.gif kan man försöka rota dom nu???? Och hur gjorde ni andra som lyckades rota????

Visst kan du försöka rota dem nu om du vill. Jag klippte av, satte i fuktig jord och vattnade underifrån. Det gick alldeles utmärkt.

Mina har från det ena till det andra också sett bedrövliga ut. För tre-fyra veckor sedan satte jag en pinne i dem och försökte "fläta" ihop de rangliga och kala grenarna, gav dem provado i förebyggande syfte eftersom jag var säker på att de hade nån form av ohyra som jag inte kunde se. Nu ser de ut så här, det kommer nytt precis överallt och den lila har dessutom knopp:

[attachment=20230:2008_06_...014_ODLA.JPG]
Maggan H
Skitsnygg altan Malin, tummenupp.gif liiite mindre snygg ängel whistling.gif men det är väl klart att den ska va med på nya altanen! cool.gif Då belönar den kanske dig med mååånga fler blommor! laugh.gif

Dina änglar, Gillan, ser alldeles utmärkta ut, tummenupp.gif och den lila sticklingen jag fick av dig växer så det knakar! wub.gif Måste vara 70-80 cm hög nu, och jag väntar ivrigt ivrigt på blommorna, crazy.gif hoppas dom kommer! Vädret är ju ganska svalt nu så det dröjer nog ett tag. mad.gif Fast silen står framme och samlar både vissnande blommor och avklippta fröhus från den blå, koipiöst vad såna det blir, humlorna gör verkligen ett bra jobb här! naughty.gif

Ang blomning och fröbildning har jag inte bidragit ett enda dugg, har inte toppat den mer än klippt bort vissna grenändar efter vintern och jag har bara en blå, som humlorna pollinerar, massor av fröhus, varenda blomma får en körsbärsliknande kapsel efter ett tag. De mognar dock ganska sakta, blir ljusgul och mjuk när den är klar. Första året var min också en hög ranglig 'stage', jag fick sätta stödpinnar till den, dock fick den lite blommor på sensommaren. yaay.gif
sqrulan
Här kommer bild på mina "små änglar"

Till vänster står den oklippta och till höger den klippta.Nu så här efteråt ångrar jag att jag
klippte den som står ensam i krukan,önskar att jag hadde gjort tvärtom. duh.gif
Maggan H
Ser jättefina ut sqrulan, tummenupp.gif du får säkert tillbaka i form av massiv grönska av den klippta, och säkerligen blommor också.

Min blå får en hel del gula blad, och det var likadant i fjol, men det kommer ju nya så det gör inget. Kanske känner den av så det inte blir för mycket blad för att klara sig och blomma, man kan ju inbilla sig att de är smarta också! crazy.gif Hade kanske inte varit så om den stått direkt i jorden. blink.gif
Gillan
Håller med Maggan, de ser ju fina ut sqrulan tummenupp.gif

Vad jag kom på idag, är att blommorna inte verkar komma lika dant på de blå och vita som på den lila confused.gif . På den lila verkar det som om de helst kommer vid/intill gammal ved och på de andra två verkar de helst komma i sprillans ny bladveck blink.gif . Vet inte om ni blir klokare av att jag visar de här bilderna. Den lila blommade på samma sätt förra gången den blommade också, det minns jag nu när jag ser det. Vilka erfarenheter har ni?

Den lila [attachment=20370:2008_06_...008_ODLA.JPG]
Den blå[attachment=20371:2008_06_...010_ODLA.JPG]
sqrulan
kompiskram.gif Tack!Hoppas,hoppas att någon av dom blommar redan i år,jag är så orolig att jag inte
ska klara övervintringen.
Maggan H
Gillan; kan tyvärr inte uttala mig om saken-ännu..... devil.gif crazy.gif

sqrulan; övervintringen inga problem, de kan ju tom stå utomhus vid mildare vintrar.... ninja.gif Fast garaget är nog en säkrare plats, min stod där sista vintern, tappade ju alla bladen och såg stendöd ut, men det var den gudskelov inte!
HelenN
CITAT (Gillan @ 29-06-2008, 12:51) *
Håller med Maggan, de ser ju fina ut sqrulan tummenupp.gif

Vad jag kom på idag, är att blommorna inte verkar komma lika dant på de blå och vita som på den lila confused.gif . På den lila verkar det som om de helst kommer vid/intill gammal ved och på de andra två verkar de helst komma i sprillans ny bladveck blink.gif . Vet inte om ni blir klokare av att jag visar de här bilderna. Den lila blommade på samma sätt förra gången den blommade också, det minns jag nu när jag ser det. Vilka erfarenheter har ni?

Den lila [attachment=20370:2008_06_...008_ODLA.JPG]
Den blå[attachment=20371:2008_06_...010_ODLA.JPG]

va snygga!!! Min lilla blå som jag fick av Cathis har hunnit bli ca: 11 cm ......dä ni ! smile.gif
Gillan
CITAT (lämås @ 29-06-2008, 20:27) *
va snygga!!! Min lilla blå som jag fick av Cathis har hunnit bli ca: 11 cm ......dä ni ! smile.gif

Tack lämås och grattis till din egen mini bravo.gif ! Snart är du en ivrig deltagare i leken du också naughty.gif
Cathis
CITAT (lämås @ 29-06-2008, 20:27) *

Va kul Lämås att den växer och mår bra. Min vita har blivit stor, cirka 50 cm men inga
blommor än, är väl för kallt, ska plantera om den i större kruka och se om det blir lite
mer fart.

Den lila står på tillväxt, ser toppenfin ut Monaxe, hoppas att rötterna börjar visa sig snart.

Och dom blå, ja just det, trots att jag villigt delat med mig har jag fortfarande 25 stycken
kvar, det blir måååånga blommor av dom whistling.gif men nä, måste nog skiljas från några
till annars får vi inte plats på altanen happy.gif
sqrulan
Tack för ditt pepptalk Maggan,mina ska stå i en mörk sval källare hos pelargonerna.

slap.gif Men oj så många du har Cathis,ha,ha,grodde alla fröerna?
Cathis
Haha sqrulan, jag tror Maggan H skickade supergroende fröer. Är lite tacksam att jag inte
satte alla, har hälften kvar w00t.gif
Maggan H
CITAT (Cathis @ 01-07-2008, 16:09) *
Haha sqrulan, jag tror Maggan H skickade supergroende fröer. Är lite tacksam att jag inte
satte alla, har hälften kvar w00t.gif

biggrin.gif Ja, dom är inte svåra, inte! Vet inte hur många jag sådde men dubbelt så många grodde i alla fall! ohmy.gif Och jag har just precis kommit in från veckans klipp; över 100 kaplsar ligger nu på marken, sista veckans skörd! Och varje kapsel innehåller massor av frön, som jag hoppas inte ligger och mognar på marken så jag får 1000tals plantor nästa år! : help.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 01-07-2008, 20:09) *
...... över 100 kaplsar ligger nu på marken.....som jag hoppas inte ligger och mognar på marken så jag får 1000tals plantor nästa år! : help.gif

Men det hoppas jag devil.gif ............

mad.gif
Här har jag inte "hundratals kapslar".........på sin höjd 100 torkade 'blommor' Och blomningen nu är väldigt sparsamt 3-4 st på den Blå och 2-3 st på den Lila. De "nya" Blå & Lila har ännu inte börjat att blomma, så jag har ännu inte kunnar jämföra de "olika" blommorna och har då följdaktligen inte ännu kunnat avgöra om de är olika "sorter" eller ej dunno.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2008, 20:24) *
Men det hoppas jag devil.gif ............

mad.gif
Här har jag inte "hundratals kapslar".........på sin höjd 100 torkade 'blommor' Och blomningen nu är väldigt sparsamt 3-4 st på den Blå och 2-3 st på den Lila. De "nya" Blå & Lila har ännu inte börjat att blomma, så jag har ännu inte kunnar jämföra de "olika" blommorna och har då följdaktligen inte ännu kunnat avgöra om de är olika "sorter" eller ej dunno.gif

Tack för din stora glädje över mina kommande ''odlingar!'' kompiskram.gif

Mina vita och lila blommar inte heller, thumbdown.gif och det är osäkert om de kommer att göra det denna sommaren, fast nu ska värmen komma tillbaka, så kanske, kanske.... den lila åtminstone.... naughty.gif Om de hade blommat lika rikligt som min gurkplanta ger gurkor, så hade jag vadat fram! santa.gif
Fast myrorna möter tvestjärtarna varje kväll under den blå, då de har gott om fotbollar..... whist.gif
titti49zon6
Härlig tråd detta och kul att vi blivit flera som odlar dessa skönheter tummenupp.gif som verkligen är lättodlade och
ger en fin blommning andra året bara vi "missköter" dom lite dvs. att vi tar till saxen och låter dom vila svalt och mörkt några månader, ingen överdriven vattning eller övergödsling 000.gif

Gillan har rätt i att den blå blommar i dom nya bladvecken

Min blå brukar blomma i halvmörker kring nyår
när den får en skvätt vatten och ljuset återvänder till den halvmörka källaren
Här kommer en bild på hur den ser ut nu

Blå Ängel Denna är 3 år och har blommat i två år. Jag klipper ned den till ca halva storleken (den var 170 cm i fjol)Jag har märkt att den blommat i dom nya bladvecken så att klippa i den gynnar blommningen. Har en ca 6 liters kruka (25 cm vid,20 cm hög) och planterat i kopåse, ger inte så mycket mer näring under växtsäsongen och den brukar komma med lite blommor i halvmörker i sval källare runt nyåret, kanske är det ljuset som väcker liv i den då

Blå ängel

Lila ängel Denna har jag fått av Gillan och den är nu ca 50 cm men har inte blommat ännu

Vit ängel (tror jag, annars är den blå)

Lycka till alla
Maggan kan ju förse Sverige med nya fröer och tjäna en förmögenhet på Tradera
crazy.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon