|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Elisabeth P
11-06-2008, 20:23
Ja, nu vet jag inte om jag var för snabb. Jag har klippt min ängel redan nu och satt de små skotten i ett glas med vatten. Hoppas de klarar sig tills på lördag. På några finns det t.o.m små knoppar, bör jag bryta av dem eller klarar den sig ändå?
För mig är växtmarknaden mest en kul gej och så hoppas jag givetvis på att hitta lite nytt ochså, men jag vill ju inte ta nåt överpris för mina små sticklingar. Så vad tror ni Vad brukar sticklingar av miniängel ligga på i pris?
Nu har jag skolat om alla mina små minisar, 46 stycken har jag här hemma nu 20 st har fått nya hem redan och några till ska adopteras bort. Tror inte jag har plats för så många här hemma
Maggan H
12-06-2008, 15:40
CITAT (Floppy @ 11-06-2008, 23:25)  Konstigt Floppy, att de inte vill blomma!  Vill du ha nya småplantor så hojta till, jag har tre över. PMa i så fall.
Elisabeth P
13-06-2008, 17:28
Bör man knippsa bort knopparna för att de bäst ska klara sig?
Vad är ett rimligt pris för en orotad stickling av miniängel (ca 2 dm stor)?
Maggan H
13-06-2008, 17:30
Knopparna hade jag tagit bort, kanske kan du spara någon som blommar så folk kan se hur de ser ut, gärna ett foto också. Orotade sticklingar, 10-15 kr st.
Elisabeth P
13-06-2008, 17:34
 Då vet jag och har visst satt lite dyrt pris för dem  Nåja jag får se hur jag gör, sänker direkt eller rear efter ett tag. Tar bort alla knopparna utom på en. Tack för hjälpen.
CITAT (Floppy @ 11-06-2008, 23:25)  Tycker det är en grinig rackare. Knopparna utvecklas fint, men den slokar betänksamt, titt som tätt. Tycker den är rejält blöt, men lika förbaskat vill den ha mera
Lady Hamilton
13-06-2008, 21:38
Mina vill inte ha det SÅÅÅ blött Kanske du vattnar för mycket Pejjan?
CITAT (Lady Hamilton @ 13-06-2008, 22:38)  Mina vill inte ha det SÅÅÅ blött Kanske du vattnar för mycket Pejjan?  Hm...kan vara så ja, eller så trivs den inte i ren kogödsel.... Kanske lite fööör kompakt. Ska nog testa att luckra upp runt rötterna lite
sqrulan
20-06-2008, 14:24
Jag klippte en av mina igår men nu fick jag så dåligt samvete då jag läste här så jag sprang ut i regnet och räddade den bortkastade sticklingen.
Jag tycker att dom växer väldigt snabbt så jag funderar på att klippa ner dom i den andra krukan också,där sitter två stycken. Chansen att dom ska blomma i år är väl ändå liten har jag förstått!?
Jag sådde dom i vår och dom är redan skyhöga.
Maggan H
20-06-2008, 14:29
Dom blir ju fylligare om man toppar, tycker min är nästan fyrkantig!  Icke toppad.... Ang blomningen är det lite av ett lotteri, och beror mycket på vädret, som ju också är ett lotteri....  Kanske, kanske inte...  År två är i alla fall blomningen underbar, i af hos mig!
sqrulan
20-06-2008, 14:37
Så din som är "fyrkantig" är alltså inte toppad? i den kruka som jag har två så är dom ca 1 meter och växer som ett V,inte så snyggt! Krukan med 1 planta var den jag klippte. Men då tror jag att V:et får vara ett tag! Man kanske skulle försöka få tag på fröer av annat än dom blå,om man sår dom nu kanske man har blommande plantor nästa år.
Har fått spinn på min vita...
sqrulan
20-06-2008, 14:47
 Nämen det var inte roligt!har du provat provado spray? Jag har hört att det ska vara bra mot spinn?
Lady Hamilton
20-06-2008, 17:09
Provado pinnar är överlägsna tycker jag i allafall till de blommor som tål att "vattnas" Stoppa ner och vattna- och problemet är över på 2-3 dagar och håller sig "stabilt" i minst 2 mån
Har pillat ner provado pinnar redan, vattnat rejält efteråt oxå, det ska nog ordna sej, Inga knoppar i sikte dock varken på blå, vit eller lila.
Nu har blommorna slagit ut på min. Eftersom det är en som är sådd i våras, så har den nog missuppfattat sin färg. Skulle vara blå, men är djupt lila/purpur i färgen
Lady Hamilton
21-06-2008, 08:34
Bild????
sqrulan
21-06-2008, 09:25
Men vad roligt att den blommar redan,då finns det ju en chans även för mej! Jag tittar också gärna på lite bilder,gärna massor med bilder.
Bild komma pronto [attachment=20023:PIC00004.jpg]
sqrulan
21-06-2008, 17:25
Oj vad fin och den ser då verkligen lila/rosa ut,kanske den blir blåare sedan! Hoppas verkligen att nån av mina hinner blomma.
Maggan H
21-06-2008, 20:04
CITAT (pejori @ 21-06-2008, 13:33)  Bild komma pronto [attachment=20023:PIC00004.jpg] Den ser onekligen lila ut! Vad roligt, hoppas min också får blommor i år! Tycker att de lila blommorna har längre smalare 'trattar' än den blå.
Lady Hamilton
21-06-2008, 21:20
Okej Okej Jag är inte någon mäster fotograf men jag vill dock visa lite "nyans skillnad" på Min Acnistus o mina Iochroma Ser ni vilken som har en Blå knopp blå o vilken som har en nästan utblommad Lila blomma? [attachment=20042:DSCN0447_kopiera.jpg]
CITAT (pejori @ 21-06-2008, 13:33)  Bild komma pronto [attachment=20023:PIC00004.jpg] Grattis pejjan! Du har en blommande lila miniängel!!............Jag har knopp i min......tror jag i alla fall  ( den har ju blommat förut, så jag tror att jag vet hur det ska se ut ).................men jösses så trött jag varit på mina minisar ett tag nu, men nu verkar de tagit raketfart igen ( kommer nytt överallt ). CITAT (Lady Hamilton @ 21-06-2008, 22:20)  Okej Okej Jag är inte någon mäster fotograf men jag vill dock visa lite "nyans skillnad" på Min Acnistus o mina Iochroma Ser ni vilken som har en Blå knopp blå o vilken som har en nästan utblommad Lila blomma? [attachment=20042:DSCN0447_kopiera.jpg] Och du är ju bevisligen färgblind!!!!!!!. .......................den som blommat över är blå och den som är på väg är lila, men vackert är det ändå
stennie
22-06-2008, 07:12
Jag hade 5 st mini trumpeter i höstas och eftersom jag inte hade plats för alla i vinter förvaringen tog jag bara in en vit och en blå, trodde jag! Det visade sig i våras att jag hade 2 blåa  ......Men en av dom som har stått ute hele vintern har överlevt och den är VIT!!!
CITAT (stennie @ 22-06-2008, 08:12)  Jag hade 5 st mini trumpeter i höstas och eftersom jag inte hade plats för alla i vinter förvaringen tog jag bara in en vit och en blå, trodde jag! Det visade sig i våras att jag hade 2 blåa  ......Men en av dom som har stått ute hele vintern har överlevt och den är VIT!!!  Wow! Grattis! Vilken massa knopp du har!
Maggan H
22-06-2008, 18:55
CITAT (stennie @ 22-06-2008, 08:12)  Jag hade 5 st mini trumpeter i höstas och eftersom jag inte hade plats för alla i vinter förvaringen tog jag bara in en vit och en blå, trodde jag! Det visade sig i våras att jag hade 2 blåa  ......Men en av dom som har stått ute hele vintern har överlevt och den är VIT!!!  Men vad kul, nu övervintrar de ute med!!  Grattis Stennie!  Har den stått i en kruka också?? Jag tror faktiskt jag ska chansa att låta min stora blå stå ute kommande vinter, inpackad i plast. Har några småplantor som jag kan ställa in, ifall ifall.....
stennie
23-06-2008, 08:29
Jodå! den har stått ute i kruka...trodde knappt mina ögon när den började skjuta skott. Det var två i samma kruka men bara en har överlevt!
Måste man toppa den för att den ska få blomknoppar? Börjar den grena sig utan toppning? Jag har en 1½m lång pinne med blad nu.... ser lite mysko ut.
sqrulan
23-06-2008, 13:31
Kul att den har övervintrat Stennie,du har nog en extra tuff planta. Om du får fröer av den så köar jag gärna på några,vit skulle jag verkligen vilja ha. Ni som har odlat dom i några år,hur lätt är det att få dom att bilda frö.Måste man ha flera plantor då eller? Bra fråga embees hoppas du får svar!
malin72
24-06-2008, 22:35
CITAT (malin72 @ 24-06-2008, 23:35)  ja den blev jätte fin!! Bilder finns i mitt album jo jag väntar mig en bamse blomma där nere nu och när den blommat då klipper jag till kan man försöka rota dom nu???? Och hur gjorde ni andra som lyckades rota???? Visst kan du försöka rota dem nu om du vill. Jag klippte av, satte i fuktig jord och vattnade underifrån. Det gick alldeles utmärkt. Mina har från det ena till det andra också sett bedrövliga ut. För tre-fyra veckor sedan satte jag en pinne i dem och försökte "fläta" ihop de rangliga och kala grenarna, gav dem provado i förebyggande syfte eftersom jag var säker på att de hade nån form av ohyra som jag inte kunde se. Nu ser de ut så här, det kommer nytt precis överallt och den lila har dessutom knopp: [attachment=20230:2008_06_...014_ODLA.JPG]
Maggan H
25-06-2008, 20:53
Skitsnygg altan Malin, liiite mindre snygg ängel men det är väl klart att den ska va med på nya altanen! Då belönar den kanske dig med mååånga fler blommor! Dina änglar, Gillan, ser alldeles utmärkta ut, och den lila sticklingen jag fick av dig växer så det knakar! Måste vara 70-80 cm hög nu, och jag väntar ivrigt ivrigt på blommorna, hoppas dom kommer! Vädret är ju ganska svalt nu så det dröjer nog ett tag. Fast silen står framme och samlar både vissnande blommor och avklippta fröhus från den blå, koipiöst vad såna det blir, humlorna gör verkligen ett bra jobb här! Ang blomning och fröbildning har jag inte bidragit ett enda dugg, har inte toppat den mer än klippt bort vissna grenändar efter vintern och jag har bara en blå, som humlorna pollinerar, massor av fröhus, varenda blomma får en körsbärsliknande kapsel efter ett tag. De mognar dock ganska sakta, blir ljusgul och mjuk när den är klar. Första året var min också en hög ranglig 'stage', jag fick sätta stödpinnar till den, dock fick den lite blommor på sensommaren.
sqrulan
28-06-2008, 10:26
Här kommer bild på mina "små änglar"  Till vänster står den oklippta och till höger den klippta.Nu så här efteråt ångrar jag att jag klippte den som står ensam i krukan,önskar att jag hadde gjort tvärtom.
Maggan H
28-06-2008, 20:21
Ser jättefina ut sqrulan, du får säkert tillbaka i form av massiv grönska av den klippta, och säkerligen blommor också.
Min blå får en hel del gula blad, och det var likadant i fjol, men det kommer ju nya så det gör inget. Kanske känner den av så det inte blir för mycket blad för att klara sig och blomma, man kan ju inbilla sig att de är smarta också! Hade kanske inte varit så om den stått direkt i jorden.
Håller med Maggan, de ser ju fina ut sqrulan Vad jag kom på idag, är att blommorna inte verkar komma lika dant på de blå och vita som på den lila  . På den lila verkar det som om de helst kommer vid/intill gammal ved och på de andra två verkar de helst komma i sprillans ny bladveck  . Vet inte om ni blir klokare av att jag visar de här bilderna. Den lila blommade på samma sätt förra gången den blommade också, det minns jag nu när jag ser det. Vilka erfarenheter har ni? Den lila [attachment=20370:2008_06_...008_ODLA.JPG] Den blå[attachment=20371:2008_06_...010_ODLA.JPG]
sqrulan
29-06-2008, 12:43
 Tack!Hoppas,hoppas att någon av dom blommar redan i år,jag är så orolig att jag inte ska klara övervintringen.
Maggan H
29-06-2008, 19:22
Gillan; kan tyvärr inte uttala mig om saken-ännu..... sqrulan; övervintringen inga problem, de kan ju tom stå utomhus vid mildare vintrar.... Fast garaget är nog en säkrare plats, min stod där sista vintern, tappade ju alla bladen och såg stendöd ut, men det var den gudskelov inte!
CITAT (Gillan @ 29-06-2008, 12:51)  Håller med Maggan, de ser ju fina ut sqrulan Vad jag kom på idag, är att blommorna inte verkar komma lika dant på de blå och vita som på den lila  . På den lila verkar det som om de helst kommer vid/intill gammal ved och på de andra två verkar de helst komma i sprillans ny bladveck  . Vet inte om ni blir klokare av att jag visar de här bilderna. Den lila blommade på samma sätt förra gången den blommade också, det minns jag nu när jag ser det. Vilka erfarenheter har ni? Den lila [attachment=20370:2008_06_...008_ODLA.JPG] Den blå[attachment=20371:2008_06_...010_ODLA.JPG]va snygga!!! Min lilla blå som jag fick av Cathis har hunnit bli ca: 11 cm ......dä ni !
CITAT (lämås @ 29-06-2008, 20:27)  va snygga!!! Min lilla blå som jag fick av Cathis har hunnit bli ca: 11 cm ......dä ni !  Tack lämås och grattis till din egen mini  ! Snart är du en ivrig deltagare i leken du också
CITAT (lämås @ 29-06-2008, 20:27)  va snygga!!! Min lilla blå som jag fick av Cathis har hunnit bli ca: 11 cm ......dä ni !  Va kul Lämås att den växer och mår bra. Min vita har blivit stor, cirka 50 cm men inga blommor än, är väl för kallt, ska plantera om den i större kruka och se om det blir lite mer fart. Den lila står på tillväxt, ser toppenfin ut Monaxe, hoppas att rötterna börjar visa sig snart. Och dom blå, ja just det, trots att jag villigt delat med mig har jag fortfarande 25 stycken kvar, det blir måååånga blommor av dom  men nä, måste nog skiljas från några till annars får vi inte plats på altanen
sqrulan
30-06-2008, 16:29
Tack för ditt pepptalk Maggan,mina ska stå i en mörk sval källare hos pelargonerna.  Men oj så många du har Cathis,ha,ha,grodde alla fröerna?
Haha sqrulan, jag tror Maggan H skickade supergroende fröer. Är lite tacksam att jag inte satte alla, har hälften kvar
Maggan H
01-07-2008, 19:09
Lady Hamilton
01-07-2008, 19:24
Maggan H
01-07-2008, 21:57
titti49zon6
02-07-2008, 09:52
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|