|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
24-04-2008, 21:26
Ja, jag ska INTE tala om hur många plantor jag har av den blå......
Maggan H
30-04-2008, 07:29
Irene_L
30-04-2008, 08:32
jag undrar en sak: Jag fick ju en vit och en blå av Lady Hamilton och en lila av Gillan. Nu undrar jag om dom ska toppas eller om jag ska låta dom fortsätta växa. Dom verkar må bra alla tre!!  Den vita har tappat lite blad men där bladet har suttit kommer det nya skott.
CITAT (Lady Hamilton @ 24-04-2008, 20:04)  Ok........  vill bara visa en bild till.........  .......såg den för en stund sedan.......på den "köpta" Lila......tror ni att det är en KLASE knoppar? [attachment=17257:DSCN0302.JPG] Nääee, det måste vara nån sorts missväxt.........
Lady Hamilton
30-04-2008, 15:12
CITAT (Maggan H @ 30-04-2008, 08:29)  Nope, det tror INTE jag i alla fall! Har det hänt nåt mer på den fronten? Förmodligen, med dina gröna fingrar, blir det en hel massa nigande flickblommor i fina lila klänningar!   näe.........det tror jag inte men jag har varit tvungen att klippa ner mina så nu snart kanske jag står med ett helt gäng vatten rotade sticklingar...... CITAT (embees @ 30-04-2008, 11:10)  Nääee, det måste vara nån sorts missväxt......... Det får vi hopppas att det inte är...........  ....... CITAT (Irene_L @ 30-04-2008, 09:32)  ........ Nu undrar jag om dom ska toppas eller om jag ska låta dom fortsätta växa. Dom verkar må bra alla tre!!........ Det beror på hur vill at de skall bli som "vuxna"  buskiga? då bör du toppa dem i lämplig form, litet träd? uppstammade?...då bör du låta dem växa till lämplig storlek och sedan kapa dem.....osäker på hur du vill ha dem?....låt dem växa o klipp/noppa hur du vill o känner
Lady Hamilton
01-05-2008, 15:29
Nu har jag burit ut båda "stora" Minisarna  till växthuset.......så nu skall det vällbli fart på blomningen  ....  ....
Maggan H
01-05-2008, 17:57
Det hoppas vi verkligen på, för jag har redan tappat räkningen här, trots dammsugande make o allt!
malin72
06-05-2008, 10:36
när kan man ställa ut dom under fiberdukarna tro?? dom börjar ju ta rätt stor plats här inne sen blir det så skräpigt med alla vissna blommor som ligger på golvet jämt
Maggan H
08-05-2008, 07:38
Lady Hamilton
13-05-2008, 16:28
En liten bild från mig..........  ............ [attachment=18162:DSCN0350.JPG]
CITAT (Lady Hamilton @ 13-05-2008, 17:28)  En liten bild från mig..........  ............ [attachment=18162:DSCN0350.JPG] Tjuuusigt Ladyn  .....................När det gäller mina finns inte ett dugg att rapportera  . Jag funderar skarpt på att klippa ner dem igen
Maggan H
14-05-2008, 07:29
CITAT (Lady Hamilton @ 13-05-2008, 17:28)  En liten bild från mig..........  ............ [attachment=18162:DSCN0350.JPG] Oh my gaaad va tjusig, jag läääängtar tills min lila börjar blomma!  Den blå saknar inget ang blomningen,  möjligen att den inte blommar i såna drivor......
Lady Hamilton
17-05-2008, 20:20
Oj, oj, oj,........  HUR hög blir den Lila? Måste jag snart toppa den eller?  hur skall detta gå i sommar? Den kommer ju att blåsa av.....  I dag mäter den 105 cm ovan krukkanten.................och ni ser ju vad den har växt bara sedan den började blomma......... [attachment=18347:DSCN0358_kopiera.jpg] [attachment=18348:DSCN0359_kopiera.jpg]
Ojdå så hög man kan bli  ...........Jag tycker absolut inte att du ska klippa ner den !!!! Du skulle ju i och för sig kunna klippa av den en cm eller så och låta den förgrena sig längst upp. Då kanske du kan låtsas som om den vore en palm om en månad eller så  ( då är det bara poolen som fattas, hehe ). Sen att jag skulle ta och toppa den ganska kraftigt, behövde jag kanske inte ha talat om här
Maggan H
18-05-2008, 15:51
CITAT (Lady Hamilton @ 17-05-2008, 21:20)  Oj, oj, oj,........  HUR hög blir den Lila? Måste jag snart toppa den eller?  hur skall detta gå i sommar? Den kommer ju att blåsa av.....  I dag mäter den 105 cm ovan krukkanten.................och ni ser ju vad den har växt bara sedan den började blomma......... [attachment=18347:DSCN0358_kopiera.jpg] [attachment=18348:DSCN0359_kopiera.jpg] HAR du toppat den en gång? Så där växte min första året, dvs den blå, men din ser ju döfin ut! Finns det fler knoppar? I övrigt tycker jag att du antingen kapar den en bra bit eller så ställer du ut den nu, nån sa till mig förra året att 'det som ska härdas ska ut i tid' eller nåt liknande och jag trooor bestämt det var du.... Så fega inte nu! Kom igen och bevisa att klockvioler överlever det mesta... Hade den varit min så hade jag givetvis slängt ut den för länge sen-risken finns att nån hund eller unge ( eller äkta hälft för den delen )hade kapat den på ett eller annat sätt....
Lady Hamilton
18-05-2008, 16:00
Näe jag har inte toppat den någongång tidigare och inga nya knoppar syns ännu. Och tyvärr har jag inte plats att slänga ut den just nu  men kanske framöver Går ff och 'grunnar' på i vilken höjd jag skall kapa den  och VAD jag skall gör med det jag i så fall kapar bort
Maggan H
18-05-2008, 19:16
CITAT (Lady Hamilton @ 18-05-2008, 17:00)  ....VAD jag skall gör med det jag i så fall kapar bort   Mmmm, javisst, jag tror också på tomten!
Elisabeth P
19-05-2008, 06:58
Jag var så glad att jag lyckats övevintra båda mina blå miniänglar. Satte ut dem förra helgen när det var så härligt väder. de fick stå på skuggsidan, men det hjälpte inte den ena mår inte bra. Bladen slokar och den ser allmänt hängig och vissen ut. Tror dock inte att den utsatts för frost. Antagligen var jag för slarvig med avhärdning, men vad gör jag nu? Den är rejält blöt, kan jag ha vattnat för mycket? Bör jag plantera om den? Frågorna är tusen - snälla  mig, jag vill så gärna se dem i blom så jag kan vara med i tävlingen.
Lady Hamilton
19-05-2008, 07:21
Jag skulle gissa på att det är själva 'klimat' förädringen som gör att plantan inte mår bra. Det kan lätt bli så i början av säsongen  Men du skall se att den återhämtar sig snart. Men "fjäska" gärna lite extra med den, varmt "täcke" om det är kallt eller svalkande fiberduk vid starkt sol sken om den verkar behöva det
Elisabeth P
19-05-2008, 07:32
Tack, jag hoppas som sagt att den återhämtar sig. I natt satte jag in dem i vardagsrummet p.g.a frostrisk (orkade inte släpa dem till mitt svala garage) Bör jag ställa ut även den hängiga igen dagtid? Var det dumt (för varmt) att ta in dem i vardagsrummet över natten?
Jag tror inte att det blir för varmt om du släpar in dem nattetid. Och nog kan du ställa ut den som slokar också. Gör som Ladyn sa och skydda med duk tills de är vana vid både sol och skugga. Och det skulle ju kunna tänkas att den ena fått för mycket vatten och därför slokar. Prova med att låta den torka upp lite. Det går nog bra ska du se
Maggan H
19-05-2008, 14:07
I och för sig kan det bli ännu sämre om du tar in den i rumstemperatur över natten, och sen ut igen en kylig morgon. Jag hade nog låtit dem stå ute alt offrat mig att släpa den till ett svalare nattviste. Svängningarna blir ju stora på tempen annars. I övrigt håller jag med ovanstående talare! Låt dem torka upp lite och de kommer säkert igen.
Maggan H
01-06-2008, 19:49
Hur går det, alla klockvioluppdrivare? Här trängs knoppar och blommor med massor av fröhus på den blå! Den lila växer så det knakar och har idag fått sin slutliga storlek på krukan för i år. Skulle gärna vilja toppa den en gång men vill hellre ha blommor nu! Den vita är ff liten men har blivit lite undanskuffad av övriga plantor i växthuset; klematis 10 krukor, ricin och känguruäpplen, toamater och gurka bla.
Har din repat sig igen, Elisabeth P?
Lady Hamilton
01-06-2008, 19:58
Jo tack mina mår bra efter omständigheterna. Några enstaka knoppar på de blå o lila, men de står just nu bakom skugg väv eftersom det har/är sådan gassande sol  Skäms över att inte veta hur många jag har men det är ca 10-12 st för tillfället Återkommer med vidare rapport när jag är mera uppdaterad
emmas matte
01-06-2008, 22:00
fick en miniängel i höstas av en vännina,har inga knoppar,är det bara att vänta eller ska man göra något,?och var köper man andra färger än blåa? undrar jag,(utom tävlan) vill bara ha dem de är så vackra. monica
Jaha...ALLT är erat fel ni som odlar dom här. Nu har jag trillat dit på skiten, och sått en blå sort. Växer som katten och är nu en halvmeter hög, med massor av blad och sidoskott. Men f*nskapet gulnar nerifrån!!!! och inga blomknoppar ser jag heller, bara blad.... Berätta hur man får blommor på dom!!!!!
Maggan H
02-06-2008, 06:55
Skuggväv, Ladyn??  Har du inte tagit ut dom än?  Min står på södersidan ute sedan 1 månad tillbaka! Tja du, pejori tipsen är lika många som folk här! Alla gör olika och de trivs tydligen ändå! Men stora krukor och fri tillgång på näring och vatten är ett hett tips! Min blommade bäst året efter sådd, så-året är ju mer eller mindre ett tillväxtår, jag fick några blommor på sensommaren samma år .Fröer finns att köpa till övriga färger, dock troligen inte i Sverige.
Elisabeth P
02-06-2008, 07:27
Har din repat sig igen, Elisabeth P? [/quote]
JEPP!!! Och fullt med små knoppar har de båda två med.
Eva i Höga
02-06-2008, 08:56
Jag slängde ut min blå på komposten på senvintern för jag trodde den var död. Nu skjuter den nya skott! Så den lever trots frost och ingen omvårdnad. Får se vad det blir av den.
CITAT (Maggan H @ 02-06-2008, 07:55)  Skuggväv, Ladyn??  Har du inte tagit ut dom än?  Min står på södersidan ute sedan 1 månad tillbaka! Tja du, pejori tipsen är lika många som folk här! Alla gör olika och de trivs tydligen ändå! Men stora krukor och fri tillgång på näring och vatten är ett hett tips! Min blommade bäst året efter sådd, så-året är ju mer eller mindre ett tillväxtår, jag fick några blommor på sensommaren samma år .Fröer finns att köpa till övriga färger, dock troligen inte i Sverige.  Jaha...då lär jag väl inte se någon blomma i år då...Suck vad är en bal på slottet
Maggan H
02-06-2008, 20:20
CITAT (Elisabeth P @ 02-06-2008, 08:27)  Har din repat sig igen, Elisabeth P? JEPP!!! Och fullt med små knoppar har de båda två med. Vad bra! Dom är härdiga, de häringa klockorna!
Lady Hamilton
03-06-2008, 14:57
CITAT (Maggan H @ 02-06-2008, 07:55)  ......Skuggväv, Ladyn??  Har du inte tagit ut dom än?  Min står på södersidan ute sedan 1 månad tillbaka!.......  Naturligtvis måsta jag ha skugg väv i detta sol gass  Har nu räknat och antalet är 13 st .......................
Maggan H
03-06-2008, 19:22
Varför det?? Min står i stekande sol [attachment=19174:solmedglasgon.gif] hela dan utan skydd, och den har inte tagit skada alls! Vädret är ju helt otroligt, sol, sol varje dag. Men jag klagar inte, inte sol kommer regn, regn, regn....När det väl börjar vete katten om det slutar igen, det blir nog som i fjol, rena monsunen. [attachment=19175:FIREdevil.gif]
CITAT (Maggan H @ 02-06-2008, 07:55)  Skuggväv, Ladyn??  Har du inte tagit ut dom än?  Min står på södersidan ute sedan 1 månad tillbaka! Tja du, pejori tipsen är lika många som folk här! Alla gör olika och de trivs tydligen ändå! Men stora krukor och fri tillgång på näring och vatten är ett hett tips! Min blommade bäst året efter sådd, så-året är ju mer eller mindre ett tillväxtår, jag fick några blommor på sensommaren samma år .Fröer finns att köpa till övriga färger, dock troligen inte i Sverige.  JIPPIE!!!! Hittade massor av knoppar idag när jag kollade bladrosetterna KANSKE får jag någon blomma iår, trots allt Är tydligen inte helt ute och cyklar, trots att jag är novis på dom här
Elisabeth P
06-06-2008, 08:48
Trodde inte de kunde få såååå mycket knopp. Min ena är helt översållad med knopp, nu ska de bara gå i blom med. Den andra är på god väg med trots sin taskiga start.
Maggan H
06-06-2008, 11:20
Elisabeth P
06-06-2008, 11:34
Än har de inte slagit ut, men om jag inte missminner mig helt så är de BLÅoch supermånga knoppar
CITAT (Elisabeth P @ 06-06-2008, 12:34)  Än har de inte slagit ut, men om jag inte missminner mig helt så är de BLÅoch supermånga knoppar  Samma här...Min ska vara Blå också
Irene_L
06-06-2008, 22:18
Hur får man dom att blomma? Jag fick ju sticklingar av Ladyn och Gillan på trädgårdsmässan och dom växer och verkar må bra! Men inga blommor.  Kommer dom inte blomma förrän nästa år tro? Ojoj vilket dåligt tålamod jag har!
Jag har också en stickling som jag köpte på Tradera i våras. Fast den kan nog inte kallas stickling längre, den är en meter hög. Men INGA knoppar än. Vad gör jag för fel?
Lady Hamilton
07-06-2008, 14:53
Irene_L
07-06-2008, 17:20
Elisabeth P
10-06-2008, 09:09
Min ena ränner iväg nåt så kolosalt. Kan jag klippa topparna några dm? Det finns mängder av knopp även längre ner, men jag vill ju inte att den kolappsar av min behandling.
Lady Hamilton
10-06-2008, 13:12
Klipp du Elisabeth P  mina erfarenheter av 2 somrar med "minisar" är att de blommar på nya skott o års skott Så man kan i pricip behandla dem hur som hellst Vill de blomma så blommar de  Vägrar de så vägrar de..............
Elisabeth P
10-06-2008, 13:15
oki, tack då gör jag så. Kanske jag kan sticka ner topparna i nya krukor som små sticklingar. Synd bara att det endast är ett par dar kvar till loppis, de kunde nog vara attraktiva annars att sälja.
Lady Hamilton
10-06-2008, 13:45
Varför inte sälja dem som "orotade"? Kan det kanske vara en ide?
Elisabeth P
10-06-2008, 14:40
ahhh, vilken ide. Men hur förvarar jag dem gå. Blötomslag och påse om nedre delen, eller?
Lady Hamilton
10-06-2008, 15:02
Japp!  Ställ dem i något som är lagomt stort att ha dem förvarade i under försäljningen Och så skriver du en stor skylt som du ställer framför "Köp 2 betala för 3"..............
(det sista var bara på skoj)
Maggan H
10-06-2008, 16:13
Jag har tre plantor jag vill bli av med, du kan få sälja dom med, Elisabeth!  Dom kommer att möta en säker död bakom växthuset, där dom för tillfället står och hukar i blåsten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|