|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
31-08-2007, 20:13
Jippppppiiiieeee! Den Lila "Miniängeln" har förärat mig med att blomma För er som är nyfikna så ser den ut så här [attachment=7668:20070922_1_001.jpg]
Maggan H
24-09-2007, 08:19
CITAT (Gillan @ 22-09-2007, 17:22)  Jippppppiiiieeee! Den Lila "Miniängeln" har förärat mig med att blomma För er som är nyfikna så ser den ut så här [attachment=7668:20070922_1_001.jpg] Gud va läcker Gillan! Som sagt, var VÄLDIGT försiktig och rädd om den!
Maggan H
24-09-2007, 10:23
Dagens bild av den blå  Det gamla namnet syftar definitivt INTE på själva växten, måste jag säga! Hur ska jag få in den i vintervistet?? Den får nog stå i garaget i vinter, hur är det med mörkerförvaring, för där är det mörkt! Är det nån som vet om frukterna är ätliga, de blir ljusgula i storlek med ett körsbär, luktar gott, liknar persika. [attachment=7704:Blå_ängel1_sep_07.jpg] [attachment=7703:Blå_ängel_070924.jpg]
Lady Hamilton
24-09-2007, 12:33
Nä stopp Maggan Här äts inga "frukter"/frökapslar Ev. överblivna frökapslar skickas omgående till undertecknad Vill påminna om vad du skrev till mig i PM den 22/7 "-... Behöver du fler frön?........" Och förresten kan jag inte tänka mig att det kan vara hälsosamt att äta "Miniänglafrukter över huvutaget" Påminner faktiskt mig om Känguruäpple frukterna De är Oranga och luktar "persika" Och de kan man inte heller äta..........
Maggan H
24-09-2007, 16:05
Lady Hamilton
24-09-2007, 20:57
CITAT (Maggan H @ 24-09-2007, 17:05)  Är era mogna, kängurufrukterna? Inte mina än. Nej mina är inte mogna ännu......................  men jag är inte ett dugg orolig eftersom jag har massor med frön kvar sen i fjol
titti49zon6
27-09-2007, 17:29
Oj, jag har missat Gillans lila ängel, åh vad tjusig den är....förstår om du är stolt Maggan, du kan förvara din blå ängel mörkt och svalt, jag har mina i matkällaren och dom får bara liiiite vatten under vintern
Maggan H
28-09-2007, 17:13
OkiDoki, det var bra, då kan både Brugmansian, som är jättestor, och Iochroman stå där tillsammans. Tack!
Maggan H
11-10-2007, 14:55
[quote name='malin72' date='11-10-2007, 12:36' post='681756'] jaha och mina vita och blå har ju helt missat läget dom är ute..väv natt men ska in nu....men dom tappar ju inte bladen eller höstar på något vis jo dom är lessna på mig för att dom inte fått vatten men annars är dom lika stora och fina,dom vet tydligen inte att dom ska löva av sig nu så vad gör jag nu......förrådet gäller tror jag men ska jag låta bli dom helt nu eller ska jag dra av bladen på dom fina buskarna..eller ska dom få komma in tills dom hajjar läget själva [/quote Jag drog av både blommor,  och dom var stora o många, och alla blad på Brugmansian, för den fattar inte heller att det är höst,  på min igår, och den står nu i garaget tillsammans med blodhibsikusarna, silverljusen, potatisträdet, stammargueriten och givetvis Iochroman, som fick behålla bladen, de får ramla själv.  Däremot klippte jag in den ordentligt, så alla blommor och frökapslar har 'gått bort' nu.  Så får vi se vad som överlever till våren!
Maggan H
22-10-2007, 15:23
Det tog inte många dar förrän alla bladen föll från Klockviolen, fy så tradigt allt ser ut nu!  Men det kommer en vår igen får man trösta sig med...
orkar inte läsa hela tråden, är det acnistus australis ni pratar om? mvh inger
Maggan H
22-10-2007, 19:49
CITAT (igl @ 22-10-2007, 20:14)  orkar inte läsa hela tråden, är det acnistus australis ni pratar om? mvh inger Japp, det stämmer! Men den heter Iochroma australis nu.
hur har ni fått den att blomma då? jag frösådde förra året och tog sticklingar av toppskotten i början på året. har haft en jätteplanta som slukat enorma mängder vatten i år. men inga blomknoppar. hur sköter ni era? väldigt mycket näring och ute i det fria eller? har haft min på inglasad altan. mvh inger
Maggan H
23-10-2007, 12:40
CITAT (igl @ 22-10-2007, 22:54)  hur har ni fått den att blomma då? jag frösådde förra året och tog sticklingar av toppskotten i början på året. har haft en jätteplanta som slukat enorma mängder vatten i år. men inga blomknoppar. hur sköter ni era? väldigt mycket näring och ute i det fria eller? har haft min på inglasad altan. mvh inger Du får nog offra dig o läsa i tråden, här står massor!
IGL...det är rena rama turen om den blommar första året...den brukar börja blomma andra året...hos mig har bara den ena gett en ca 10-15 st blommor...de andra har det inte ens kommit en knopp på... Man sköter dem ungefär som en Änglatrumpet...de gillar mycket vatten och näring...jag hade mina i full sol... ...svärmor har fått en planta av mig och hos henne så står den också i full sol och hennes kom det inte heller några knoppar på i år...vi hoppas att de ska blomma för fullt nästa år... ...våra 'minisar' frösådde jag våren 2006... Lite snabb info...du får mer info om du läser hela tråden men det är ju på ett par sidor...så koka kaffet och sätt dig ner i lugn och ro och läs igenom när du får tid...
Maggan H
28-10-2007, 18:47
CITAT (Lady Hamilton @ 28-10-2007, 15:24)  Maggan? (eller någon annan) HUR får du fröer? Har några hårda kapslar som sitter kvar ännu + en som blev "mjuk" som jag mosade i en te-sil och som gav ca 5 fröer (tror jag ).......men det var en väldigt "pillgöra"............ I övrigt så blommar både min Vita och Blå för fullt just nu innomhus. De ser väldigt taniga ut (kala långa grenar med friska gröna blad ytterst) efter alla blad som "blåste bort" under höst stormarna. Och jag vill ju inte klippa ner dem innan de har blommat klart heller. Har lite insekter kvar ännu tydligen eftersom det bildas "frö kapslar" (eller kan det vara "vind draget" av fågel vingarna som gör att blommorna pollineras mina 3 undulater flyger ju fritt på dagarna bland alla växter ) Pratar lite grannt med den, och om det inte hjälper; hotar...  Eh,  jag gör ju inget alls, egentligen.... Plocka inte bären innan de är gula och mjuka, de lossnar lätt om man drar lite i dom. Min står som sagt i garaget, nästan kal, så alla blad, bär o blommor är ett minne blott. Vet ni vad jag hittade högst upp på en hylla ute i boden?? En burk med vissna blommar, trodde det var några fröer som jag glömt; det var det inte, utan bevis på mina allra första 80 klockviolblommor.... Dom står ff kvar på hyllan! Är du förresten inte rädd att underlaterna äter av nån giftig växt? Klockviolen ska väl inte vara helt bra att äta, enl vissa som sa till mig att jag inte skulle provsmaka....  Skickar lite frö till dig utifall att fåglarna kaläter dina plantor...
Maggan H
14-12-2007, 19:03
Lever era klockvioler än?  Min ser mer död än levande ut,  men det gör ju allt annat också, hoppas allt klarar sig!  Snart är det dags att väcka dom igen, laddar ni nu, allihop så ni kan vara med i 'tävlingen??'
Lady Hamilton
14-12-2007, 23:20
Jo mina lever Både den vita o den blåa Men jag har klippt ner dem ordentligt för de tog för stor plats  Tyvärr blev jag samtidigt tvungen att klippa bort en massa blommor å knoppar eftersom de tydligen vägrade sluta att blomma........
Jag har äntligen tagit mig i kragen och klippt ner mina. De såg rent ut bedrövliga ut. Jag hoppas verkligen att de tål min något hårdhänta behandling  . Den vita och den blå blommade aldrig i somras, vilket jag heller inte hade räknat med. Den lila däremot blommar ff. Till och med skotten fortsätter att blomma i sitt vattenglas  . Japp, nu är det inte långt kvar tills det är dags att ge dem ny jord och låta dem sätta fart igen Och skott har jag tagit så att det ska räcka till mååååånga nya minisar åt er som vill ha
Irene_L
15-12-2007, 12:18
Åhhh,Gillan jag ställer mig direkt i kön för att få sticklingar av dig. Hoppas att dom är lättare att få rötter på än dom vita och blå. Jag fick ju sticklingar av Titti men dom fick aldrig några rötter utan dog.  Men jag fick frön också av henne så dom ska jag så sen när det blir dags.
CITAT (Irene_L @ 15-12-2007, 12:18)  Åhhh,Gillan jag ställer mig direkt i kön för att få sticklingar av dig. Hoppas att dom är lättare att få rötter på än dom vita och blå. Jag fick ju sticklingar av Titti men dom fick aldrig några rötter utan dog.  Men jag fick frön också av henne så dom ska jag så sen när det blir dags.  Självklart Irene  . Hoppas bara att det nu blir rötter på dem så att jag inte lovar för mycket
Helen i Piteå Zon 5
16-12-2007, 14:09
Jag brukar plocka mina frökapslar då dom är mjuka, lite gulbruna i färgen, mosa sönder den i ett glas med vatten, fröna sjunker ner i botten och det är bara att skölja bort 'fruktköttet' , sätt fröna sedan i rent vatten, häll sedan ut dom på en bit papper och låt torka.
malin72
30-12-2007, 03:00
när ska dom vakna ser väldigt dött ut där ute i förrådet undrar om jag ska klippa lite eller skrapa lite försiktigt bara för att se
Lady Hamilton
30-12-2007, 08:39
Mina brukar bli "väckta" av ljuset. I år har jag mina placerade ljust så de har inte somnat så djupt utan har ff lite gröna blad o knoppar men är REJÄLT nerklippta. Men skrapa lite på barken du eller klipp försiktigt så ser du om de finns något liv
Maggan H
30-12-2007, 10:50
Mina brukar bli "väckta" av ljuset. Hm, ja då 'vaknar' (  ) nog inte min  om jag inte asar ut den till ett ljusare ställe, för där den står nu är kolmörkt! Bäst att börja planera redan nu, så inte vissa får en tjuvstart!  Och Malin, min ser också stendöd ut, men så brukar det vara över vintern, det är säkert liv i dom!
CITAT (Lady Hamilton @ 30-12-2007, 08:39)  Mina brukar bli "väckta" av ljuset. I år har jag mina placerade ljust så de har inte somnat så djupt utan har ff lite gröna blad o knoppar men är REJÄLT nerklippta. Men skrapa lite på barken du eller klipp försiktigt så ser du om de finns något liv  Mina har också en massa gröna blad kvar...men jag har lysrör på ute i mit förråd pga andra blommor...så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att 'väcka' dem riktigt...eftersom de redan har ljus...
Lady Hamilton
30-12-2007, 11:46
CITAT (Maggan H @ 30-12-2007, 10:50)  Mina brukar bli "väckta" av ljuset. ..... så inte vissa får en tjuvstart!  ....... Nu fattar jag ingen ting  .............. Jag tycker att det låter bra med mörker förvaring...........läste någonstans att de bör stå mörkt fram emot Juli-Augusti, kanske du skulle testa det Maggan?  .....................  CITAT (Floppy @ 30-12-2007, 11:41)  Mina har också en massa gröna blad kvar...men jag har lysrör på ute i mit förråd pga andra blommor...så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att 'väcka' dem riktigt...eftersom de redan har ljus... När de börjra skjuta nytt ordentligt DÅ har de vaknat
Maggan H
30-12-2007, 13:44
CITAT (Lady Hamilton @ 30-12-2007, 11:46)  Nu fattar jag ingen ting  .............. Jag tycker att det låter bra med mörker förvaring...........läste någonstans att de bör stå mörkt fram emot Juli-Augusti, kanske du skulle testa det Maggan?  .....................  När de börjra skjuta nytt ordentligt DÅ har de vaknat  Tackar allra ödmjukast för dina instruktioner Ladyn,  tänk att jag är så omtyckt att jag får särbehandlade tips, som ingen annan får!  Tusen tack! MEN JAG HAR FAKTISKT SLUTAT TRO PÅ SÅ KANSKE SKA DU TESTA DINA TIPS FÖRST, INNAN JAG PROVAR?  Ska nog dra ut dom i ljuset nästa vecka; Gröna skott?? Halleluja, ska dra igång bygglampan därute för säkerhets skull!
Lady Hamilton
30-12-2007, 14:36
malin72
30-12-2007, 15:43
det kan nog bli ett skojj år med våra minisar vi är ju några flera nu som har dom men ok i slutet av feb att väcka liv i dom....ska jag ta in dom då till värmen och lyset från lysrören eller ska jag bara tillsätta ljus ute i det mörka förrådet det sista lät bäst eller?????visst ja lite vatten kan dom ju få med
Lady Hamilton
30-12-2007, 15:52
Lyse i förrådet till å börja med sedan så får du se om de vill "komma in"
malin72
30-12-2007, 16:00
Lady Hamilton
30-12-2007, 16:15
malin72
30-12-2007, 16:18
Maggan H
30-12-2007, 18:47
malin72
30-12-2007, 18:59
Maggan H
02-01-2008, 09:40
Tror säkert det går bra, Malin!  Man kan också lägga en frigolitskiva på golvet och ställa dom på, det isolerar bra om man tror det kan bli så pass kallt därinne. Här har vi inte haft nån frost att tala om, bara 1-2 minus då o då.
Jag tycker att det inte är bra tid att rota sticklingar nu, men i alla fall om du vill prova nästa gång, det är bra att sätta sticklingar i kruka som behålla fuktig sand och sätta över plast påse för att behålla fuktighet, sen om du kan lifta plastpåse några minuter varje dag för att byta luften, och det är bäst om du sätta kruka i rum temperatur på fönster hyllan över element. Gott nytt års Önskar H: Bassam Obs: jag bor i hyresgästlägenhet och använda den här enkel metod, så jag fick bra resultat efter några dagar,
Lady Hamilton
02-01-2008, 18:17
Bassam om du vill rota sticklingar redan nu, rekommenderara jag dig att köpa ett "minväxthus" med undervärme och placera det under ett lysrör  (fönster ljuset räcker inte till förrens tidigast i Mars-April) Då har du större chanser att lyckas Gott Nytt Odlings År!
 , Nu har jag skrattat gott åt er en stund när jag läst era senaste inlägg.................ni är för sköna Men, för att återgå till allvar, så har det börjat droppa in PM till mig om den lila miniängeln! Och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till önskningarna? Jag har klippt en hel del skott som jag tänkt försökt rota. Jag kan naturligtvis inte lova att det blir nåt, men jag försöker dock. De av er som tänkt sig få ett skott kanske skulle ta och höra av er nu  . Först till kvarn får först mala heter det ju Observera att jag inte kan lämna några garantier för att de gror. Det är första gången jag försöker med dem
Blomstersmurfen
11-01-2008, 10:10
CITAT (Maggan H @ 30-12-2007, 18:47)  Milda Matilda, det får absolut inte hända, får du får vi mänskor o hundstackaren också, byta så vi får bo i garaget!!!  Kommer en så kommer väl alla??   Har redan hänt här... Vi byggde ett nytt litet hus, utan fönster som vi sover i! Problemet är bara att gubben och barnen fått för sig att de behöver ett helt rum till musikstudio, fast det har stora fönster!  Vad behöver de fönster till när de musicerar? Jag har iallafall sänkt värmen (de är ändå inte där så ofta), och slängt in några änglar och pelargoner (liksom glömde dom där när jag gick runt med dem) Åh, jag skulle så gärna ha miniänglisar också, men problemet är ju vinterförvaringsutrymmet. Men vänta bara, om några år flyttar förhoppningsvis ungarna (nej då, jag älskar dem, men 30 kvadrat till att leka med vore inte helt fel)...
Maggan H
11-01-2008, 16:45
Undrar HUR känsliga dom är egentligen? Med den sk vintern vi har i Skåne kunde de kanske stå i uterummet, inpackade i diverse bubbelplast. Vi har bara haft en fåtal nätter med frost, och då som mest -4. Är det nån som har koll? LADYN, du kan väl prova att ställa ut dina så vi får veta om de klarar sig?? [size="4"][/size]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|