Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Floppy
GRATTIS MAGGAN till knopparna....fast jag hade nog tagit bort knopparna -cry-.gif ... även om det gjorde ont i själen... bättre att den får använda sin kraft till att växa...
Du föresten...sådde du dina förra året? ...tänkte på att du redan har fått knoppar...

Mina tre har kommit lika långt som Hamiltons...bara blad...
Här kommer en närbild på en kvist och sen en bild på alla mina tre...men den högra av dem är vääääldigt seg...en ynka liten blad knopp... sad.gif ... bilderna är tagna den 18:e mars...så det har kommit mycke mer blad på den första än vad bilderna visar...(vänstra) och lika så den mittersta är det mycket blad nertill...
[attachment=763:2007_03_...__Small_.jpg][attachment=764:2007_03_18__Small_.jpg]
Lady Hamilton
Jag har också KNOPPAR!! Jag har också KNOPPAR! Jag har också KNOPPAR!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yaay.gif crazy.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Bild kommer i morgon.....................
Maggan H
CITAT (Floppy @ 25-03-2007, 21:49) *
GRATTIS MAGGAN till knopparna....fast jag hade nog tagit bort knopparna -cry-.gif ... även om det gjorde ont i själen... bättre att den får använda sin kraft till att växa...
Du föresten...sådde du dina förra året? ...tänkte på att du redan har fått knoppar...

Mina tre har kommit lika långt som Hamiltons...bara blad...
Här kommer en närbild på en kvist och sen en bild på alla mina tre...men den högra av dem är vääääldigt seg...en ynka liten blad knopp... sad.gif ... bilderna är tagna den 18:e mars...så det har kommit mycke mer blad på den första än vad bilderna visar...(vänstra) och lika så den mittersta är det mycket blad nertill...
[attachment=763:2007_03_...__Small_.jpg][attachment=764:2007_03_18__Small_.jpg]

Ja. jag sådde förste februari -06 och de grodde den 9e feb. 3 av 7 kom upp. Jag hade lite små blommor redan i fjol på sensommaren, men inte så som det ser ut att kunna bli nu! Jag planterade den raskt i större o större krukor, en stod i växthuset och den andra ute i soligt läge. Den som stod i växthuset blommade mest. De är ca 180 cm höga, men lite pinniga, men jag har 'slagit vad' med Hamilton vem som får flest blommor så de får nog vara ifred! biggrin.gif För hennes är tydligen med på 'G'.... fear.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 26-03-2007, 14:33) *
Jag har också KNOPPAR!! Jag har också KNOPPAR! Jag har också KNOPPAR!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yaay.gif crazy.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Bild kommer i morgon.....................

Det är nog bäst du skickar bild! (Smyger ut o häller gödning på de blå...) Jag vill se! whist.gif

GRATTIS! Det var väl kul! Det är nog en sån växt man kan hantera lite hur som helst! wub.gif
Merlin

Jag måste bara säga att det här är en av mina favorittrådar bravo.gif Det har t o m gått så långt att jag har frösått dom små liven crazy.gif yaay.gif Fast man undrar ju om man är riktigt klok crazy.gif så mycket besvär vissa har med denna växt -fear-.gif fast kanske kanske tillhör man den lilla utvalda skaran som får knoppar efter sådär ett år med perfekt övervintringsvillkor whist.gif wink.gif innocent.gif
Lady Hamilton
Ja inte är det lätt att ta närbilder inte dunno.gif Men jag har fått till en i allafall som inte bara är sudd blush.gif

[attachment=800:PICT7519.JPG]

malin72
nämen så sött......någon vill titta ut wub.gif vad fina dom är tummenupp.gif

en liten undran bara för sånna som mig som aldrig ägt en levande ängel angel_not.gif
eftersom att dom är så giftiga har ni handskar på er hela tiden när ni arbetar med dom då eller dunno.gif
Lady Hamilton
Nej då men man bör nog inte stoppa fingrarna i munnen innan man tvätta sig först rolleyes.gif Men så gör jag oberonde på vilken växt jag än håller på med
Maggan H
Det ser bra ut Ladyn! bravo.gif Men om de börjar blomma så här tidigt, hur ska vi kunna räkna alla blommorna innan säsongen är över för att se vilken som fick flest?? blink.gif crazy.gif a0a.gif Hur ska du plantera dina? I krukor? Så jag kan planera därefter.... crazy.gif crazy.gif ninja.gif devil.gif
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 27-03-2007, 16:35) *
Nej då men man bör nog inte stoppa fingrarna i munnen innan man tvätta sig först rolleyes.gif Men så gör jag oberonde på vilken växt jag än håller på med

Vad är det som är giftigt - är det växtsaften eller ....?
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 27-03-2007, 16:54) *
Det ser bra ut Ladyn! bravo.gif Men om de börjar blomma så här tidigt, hur ska vi kunna räkna alla blommorna innan säsongen är över för att se vilken som fick flest?? blink.gif crazy.gif a0a.gif Hur ska du plantera dina? I krukor? Så jag kan planera därefter.... crazy.gif crazy.gif ninja.gif devil.gif

Har inte riktigt bestämt ännu hur jag skall plantera naughty.gif ninja.gif Ber att få "återkomma" längre fram i sommar crazy.gif när jag vet hur jag gjort...
Och jag röstar för att ALLA blommor skall "räknas"......... devil.gif Alltså både för o efter utplantering..........
Maggan H
GLÖM att jag ska riva av några blommor nu i alla fall!! nono.gif Jag ska satsa ALLA resurser på dessa blommor i år!! crazy.gif
thanks.gif alla för era bidrag i kampen! w00t.gif
Lady Hamilton
Och till ALLA er som då "stöder mig" vill jag tala om att jag kommer att "knipsa" bort alla nya knoppar whistling.gif angel_not.gif Och plantera min "ängel" direkt i marken på min Norra skuggsida i totalt urarmad jord devil.gif santa.gif Och hoppas på att den taktiken ger MIG segern...... giggle.gif Men jag hoppas att ni inte skvallrar nu för Maggan whist.gif Så att hon "kopierar" min vinnar teknik
Floppy
Ja jag vet inte vem jag ska heja på....jag håller tummarna att ni får måååånga blommor...och så hoppas jag att jag får några blommor...kanske att jag själv ska vinna... whist.gif naughty.gif crazy.gif giggle.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 27-03-2007, 18:42) *
Och till ALLA er som då "stöder mig" vill jag tala om att jag kommer att "knipsa" bort alla nya knoppar whistling.gif angel_not.gif Och plantera min "ängel" direkt i marken på min Norra skuggsida i totalt urarmad jord devil.gif santa.gif Och hoppas på att den taktiken ger MIG segern...... giggle.gif Men jag hoppas att ni inte skvallrar nu för Maggan whist.gif Så att hon "kopierar" min vinnar teknik

Jag lovar på heder o samvete att INTE kopiera denna din 'teknik'! rtfm.gif Hm. jag tror faktiskt att jag ska plantera om redan i morgon - i lite mindre krukor, det är nog det allra bästa! Eller man ska testa att plantera dom direkt i dammen?? Då ska de inte behöva törsta ihjäl i allafall.... Hmmm, ja jag tror faktiskt det! Förresten, har du nån damm, Hamilton?? fear.gif naughty.gif
Lady Hamilton
Näe jag har ingen damm naughty.gif Men plantera din där om du vill. Detta kommer att bli skoj a0a.gif mycket kommer att skrivas innan denna "kamp" är avgjord
Och Floppy! kompiskram.gif Självklart får du vara med i "kampen" om flest blommor..........
Maggan H
Ja gör det Floppy, vi blir förmodligen slagna av dig eller nån annan! kompiskram.gif I våra förtvivlade försök att överglänsa varann kommer vi att ha ihjäl dom stackars plantorna istället! slap.gif
Anki V
Timrå/Modo, derby....vad är det????? giggle.gif

Snacka om match...... Ladyn mot Maggan mot Floppy...en riktig nagelbitare. -fear-.gif

Må bästa kvinna/odlare vinna! innocent.gif
Jag följer tråden med spänning!

/Anki
Floppy
*hjälp* vad har jag gett mig in på -fear-.gif ... *de har ju redan knoppar*... duh.gif ...
ja, ja...den som lever får se... flirting.gif bravo.gif
Lady Hamilton
Mitt "hemliga"koncept blir nog Plantering i ko-på-påse utblandat med "jord" i 35cm kruka till å börja med. Sedan förvaring i uterummet tills plats finnes i växthuset. Sedan tänkte jag även införa "peptalk"/menatal träning, morgon å kväll med själva "ängeln" Ev. blir det en hälso undersökning hos en välremmonerad växt doktor framöver. Bara för att kolla om det behövs några extra "vitaminer", mineraler eller annat "kost tillskott" coolgleam.gif
Alba
CITAT (Alba @ 27-03-2007, 16:58) *
Vad är det som är giftigt - är det växtsaften eller ....?

Nu citerar jag mig själv för jag tror ni missat min fråga. -cry-.gif

Vad är giftigt på växten ...... blad.......blomma........växtsaft confused.gif
Lady Hamilton
Hela växten är giftig Blad-växtsaft kan man få hudirritation av. Konsumtion av växten är inte heller tillrådigt. Men som jag skrivit tidigare så är det samma sak med många andra växter
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 28-03-2007, 15:52) *
Mitt "hemliga"koncept blir nog Plantering i ko-på-påse utblandat med "jord" i 35cm kruka till å börja med. Sedan förvaring i uterummet tills plats finnes i växthuset. Sedan tänkte jag även införa "peptalk"/menatal träning, morgon å kväll med själva "ängeln" Ev. blir det en hälso undersökning hos en välremmonerad växt doktor framöver. Bara för att kolla om det behövs några extra "vitaminer", mineraler eller annat "kost tillskott" coolgleam.gif

Peptalk/mental träning?? Inget daltande här, det blev hårda puckar direkt från början, och det första hotet kan verkställas om 4 veckor: 'Väx o blomma rikligt direkt, utan omplantering eller annan 'vård' annars' ----- Det är snart valborgsafton devil.gif !
brohede1
CITAT (marskattan @ 18-01-2007, 22:38) *
Fenja - hmm... jag tror faktiskt att jag fick några sticklingar att ta sig och få dom till att bilda fina rötter (använde Root-riot)

Vad är Root-riot? Är det något rostimulerande hormon? Jag har läst om det i en krukväxtbok jag har hemma, men jag har aldrig hittat det i någon affär.
Lady Hamilton
MAGGAN! Kolla här............

Ser du den blåa knoppen??

Roor-riot är en slags odlins kub och finns på www.wexthuset.com under odlings media
Root riot
malin72
fniss nä Maggan ser nog inte den ännu (är väl på väg till mässan) men fin fint kommer den att blomma om någon dag kompiskram.gif giggle.gif

kan jag vara med nästa år tro på erat maraton angel_not.gif rotfl.gif

lovar att hälsa till Maggan imorrn om hon inte hinner se den idag att jag har sett bildbevis whist.gif
Floppy
wub.gif ...underbart Ladyn...underbart... den är sååå vacker så man kan börja gråta... flirting.gif happy.gif
Eva St
Har sått mina idag både vit o blå - undrar hur det kommer att gå
Oj ett ofrivilligt rim då kommer det säkert att gå bra blush.gif
Maggan H
Alltså, nu är det så att jag just för tillfället INTE kan se blåa färger! laugh.gif

Jag tyckte nog att dina knoppar var större än mina, GRATTIS, så kul! Men jag tycker faktiskt att du måste följa Floppys råd och dra av knopparna för att gynna tilväxten! Det hade jag absolut gjort om mina hade gått i blom nu (Läs: denna veckan... wink.gif ) Men det är i alla fall bara EN, det var väl mängden blommor vi skulle räkna?? g.gif
Lady Hamilton
g.gif Jag tycker det är "väldigt" konstigt att du så "plötsligt" fått fel på ditt färg seende........ sleep.gif I går var det ABSOLUT inget fel på det........
Men jag lägger in en NY bild så du kanske "ser" bättre crazy.gif

Och några bortdragna knoppar är det INTE tal om här giggle.gif Är fullt nöjd med hur min ängel vuxit hittills naughty.gif Och personligen så räcker det för mig att en knopp i taget blommar angel_not.gif ..................
Maggan H
whistling.gif Erkänner mig härmed besegrad, för tillfället, vad det gäller SNABBASTE blomningen! blomma.gif En extra bukett till dig Ladyn som har riktigt gröna fingrar! a0a.gif Men jag ska idag plantera om i gödning crazy.gif och öka lyset och - .......ja, det andra är en hemlis! w00t.gif
malin72
fniss ni är roliga ni kompiskram.gif a0a.gif a0a.gif
Lady Hamilton
Ja då kommer en uppdatering här Ni är ju många som följer detta drama med spänning...........Här kommer en dagsfärsk bild Och eftersom Maggan har problem med sitt färgseende så visar jag även en bild tagen under i från giggle.gif

[attachment=1107:PICT7595.JPG][attachment=1108:PICT7596.JPG]
malin72
åhhhhhhhh fin fint wub.gif tummenupp.gif

vilket år kan jag tänka mig att min börjar blomma Ladyn?????????????? kan jag skynda den på nåt vis naughty.gif
Alba
Åh Ladyn så fint.

Jag säger bara : nästa år.........
Floppy
*suck*...det är ju så vackert... wub.gif tummenupp.gif

Ladyn har du nån bild på hela plantan...är lite nyfiken på hur pass stor och buskig den är...mina är ju sååå klena fortfarande...men jag har ju iof inte planterat om dem än...eftersom jag tänkte sätta dem i bara kossa...och det luktar ju inte såååå smarrit inne då...kan ju inte ställa ut dem heller nu för det är för kallt...de får iaf lite blåkorn...
Lady Hamilton
confused.gif Buskig å buskig devil.gif Nu får vi inte glömma att denna tävling inte gäller "buskighet" utan flest blommor blush.gif Jag har klippt ner mina "änglar" innan övervintringen medans Maggan låtit sina växa fritt........Min kapades till 64 cm ovanför krukanten och är i dag 90cm

[attachment=1112:PICT7605.JPG]
Gillan
Suck....nu väntar jag febrilt på att få ge mig in i denna tävling tummenupp.gif . Fast först måste jag ju ha nåt att tävla med whist.gif

De är jättevackra Ladyn. Hoppas jag lyckas med att få lika vackra blommor på min blivande wub.gif
Maggan H
Visst är dom fina?? Kanonläcker, Ladyn! bravo.gif Vilken härlig, himmelsblå färg, jag längtar tills min börjar blomma!! Fast ju längre det dröjer, desto mer kraft har den att att frambringa fler blommor... crazy.gif
Lady Hamilton
Har planterat om min i dag i ko-på-påse och placerat den under lysrör naughty.gif För att det skall bli de bästa förutsättningarna
Maggan H
CITAT (malin72 @ 04-04-2007, 13:48) *
åhhhhhhhh fin fint wub.gif tummenupp.gif

vilket år kan jag tänka mig att min börjar blomma Ladyn?????????????? kan jag skynda den på nåt vis naughty.gif

Jag sådde mina i fjol malin72, och det tror jag Hamilton också gjorde, så du behöver nog inte vänta så länge! rolleyes.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2007, 16:28) *
Har planterat om min i dag i ko-på-påse och placerat den under lysrör naughty.gif För att det skall bli de bästa förutsättningarna

Fy vad du skräms! fear.gif Jag får 'jobba över' ikväll verkar det som... giggle.gif
Maggan H
Nu har jag räknat, sådär lite snabbt! 6-------------13----------------------19--------------------25-------------------31---------------40 st knoppar! Minst! -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På VARJE gren!! yaay.gif tongue.gif w00t.gif
Lady Hamilton
fear.gif Näe!! Måste springa å räkna mina..........swish..................

-cry-.gif Hittar bara 22 SAMMANLAGT -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2007, 20:17) *
fear.gif Näe!! Måste springa å räkna mina..........swish..................

-cry-.gif Hittar bara 22 SAMMANLAGT -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

Hav förtröstan syster, mina kanske ramlar av! Tycker den ser lite hängig ut efter omplanteringen. crying.gif Och det är ju inte knoppar som räknas, utan blommorna, och du har redan 2!
Lady Hamilton
trostar.gif Törs man be om att få se en bildpå dina knoppar? blush.gif
Men jag har ju planterat om min idag... unsure.gif ...då kanske även jag tappar knopparna...... -cry-.gif crying.gif -cry-.gif ..
Merlin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2007, 12:21) *
Ja då kommer en uppdatering här Ni är ju många som följer detta drama med spänning...........Här kommer en dagsfärsk bild Och eftersom Maggan har problem med sitt färgseende så visar jag även en bild tagen under i från giggle.gif

[attachment=1107:PICT7595.JPG][attachment=1108:PICT7596.JPG]

Helt underbara bilder wub.gif wub.gif Min är ju så liten ännu så jag får väl lägga in dina bilder som skärmsläckare blush.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2007, 22:44) *
trostar.gif Törs man be om att få se en bildpå dina knoppar? blush.gif
Men jag har ju planterat om min idag... unsure.gif ...då kanske även jag tappar knopparna...... -cry-.gif crying.gif -cry-.gif ..

Här kommer bilder på hela plantan, det är verkligen inte mycket att skryta med , kal och spretig som den är! Fast knopparna växer fram samtidigt med bladen, som ju är mycket mindre än dina ( dom med!) unsure.gif
[attachment=1144:ängel.jpg]
Detta är den som fick växa upp i växthuset i fjol. Den blommade lite i augusti-september. Knopparna sitter bland bladen, som bara har behagat växa ut i topparna på varje gren, fast de är ju på G lite varstans. På stammen kommer blad o knoppar längs hela vägen mer el mindre, fast det är så smått ännu. Grenändrana har torkat på ca 1 dm ner så sekatören åker fram om ett tag.

[attachment=1145:ängel2.jpg]
Nr 2, som växte i kruka ute och hann blomma med några klockar innan hösten. Nr 3 fick dottern, som hade ihjäl den på sin balkong....
Lady Hamilton
kompiskram.gif Det kommer nog att bli bra ändå ska du se trostar.gif Du har nog haft din i lite mörkare förvaring än jag
(men låt inte dottern vinterförvara någon fler "ängel" whistling.gif)
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2007, 13:10) *
kompiskram.gif Det kommer nog att bli bra ändå ska du se trostar.gif Du har nog haft din i lite mörkare förvaring än jag
(men låt inte dottern vinterförvara någon fler "ängel" whistling.gif)

Dottern, hon hade ihjäl den på sommaren! Men nu har hon precis köpt hus med trädgård, som det inte finns speciellt mycket i! yahoo.gif Gissa vem som kommer att vara där o planera och plantera....

Men här kommer närbilder på änglen:

[attachment=1160:änglen_3.jpg]
[attachment=1161:änglen_4.jpg]
[attachment=1162:änglen_5.jpg]
Lady Hamilton
Bara en liten uppdatering....... innocent.gif angel_not.gif

[attachment=1212:PICT7645.JPG]
malin72
im going on strong med i tävlingen rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
här kommer mitt bidrag....men var e knopparna då sos.gif rotfl.gif
[attachment=1213:blandat_06_346.jpg]

fniss tack ladyn för mitt lilla bidrag smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon