|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
02-07-2008, 10:49
titti49zon6
03-07-2008, 08:48
Håller med dig Gillan.....Maggan är väldigt snål med bilder tycker jag men hon hinner väl inte fota innan dom blommat över
Lady Hamilton
03-07-2008, 10:13
sqrulan
03-07-2008, 12:23
 Ni är då för roliga,ha,ha.....
Lady Hamilton
03-07-2008, 13:11
Maggan H
03-07-2008, 16:47
Maggan H
08-07-2008, 09:34
OM JAG HAR FRÖ??
JAA du, tror jag kan avvara lite, i alla fall några stycken.... Vill du ha nu på direkten eller vill du avvakta tills de färska fröna kommer framåt höstkanten? Tänker som sagt INTE spara några kapslar förrän då, blomningen avvtar redan pga av dem. Jag har plantor också, fås mot porto, troligen 33 kr. 2 st söker nya hem! PMa om ni är intresserade, jag åker till Gotland på torsdag men är hemma igen söndag.
Vad tror ni detta kan vara som jag hittade i min lila minis? Kan det vara knoppar.... Eller är det bara allmänt knepiga utväxter som bör tas bort? knopp lila 2.JPG
Maggan H
08-07-2008, 11:59
Lady Hamilton
08-07-2008, 13:02
Tror jag har fått kläm på den lille rackaren nu Efter sju sorger och åtta bedrövelser, mår den riktigt bra. Men knallsol ville den tydligen inte ha. Planterade om den, då jag fick för mej att den fått för mycket vatten eller att det blev för kompakt med ren kossa. Lyckades samtidigt knäcka två grenar, som var ungefär en meter och hade fina knoppar. Den fortsatte bråka, tills den fick ett skuggigare läge, och idag såg jag ett rotskott som visade bladspetsarna över jordkanten. Vattnar den varje dag, men har inget under krukan, det verkar den trivas med. Nu hoppas jag på flera blommor på den. Tar min stickling sig, ska det bli ett träd av den, man måste ju exprimentera också.
Maggan H
09-07-2008, 11:17
CITAT (pejori @ 08-07-2008, 22:35)  Tror jag har fått kläm på den lille rackaren nu Efter sju sorger och åtta bedrövelser, mår den riktigt bra. Men knallsol ville den tydligen inte ha. Planterade om den, då jag fick för mej att den fått för mycket vatten eller att det blev för kompakt med ren kossa. Lyckades samtidigt knäcka två grenar, som var ungefär en meter och hade fina knoppar. Den fortsatte bråka, tills den fick ett skuggigare läge, och idag såg jag ett rotskott som visade bladspetsarna över jordkanten. Vattnar den varje dag, men har inget under krukan, det verkar den trivas med. Nu hoppas jag på flera blommor på den. Tar min stickling sig, ska det bli ett träd av den, man måste ju exprimentera också.  Ja det är rätt, man måste testa olika lösningar!  Jag har två plantor i samma kruka på en av mina små, ska försöka tvinna dem. Tycker nog också att de vill ha lite skugga. Törstig är den i alla fall i solen.
Kollande den idag, och det finns små bäbisrötter på min stickling får nog ett trumpetträd med tiden
Lady Hamilton
10-07-2008, 15:11
titti49zon6
10-07-2008, 17:31
Nu har min blåa bäbis anlänt och verkar finna sig väl tillrätta i sin kruka... Ställde den för säkerhets skull, nära den lila så den får se hur den ska se ut Oj vad den växer Tack maggan H
Sussie F-Flower
12-07-2008, 23:32
Haha... Jag har inga blåa änglar själv, ännu. Men jag brukar läsa den här tråden ändå, av och till.... Tycker att den bjuder på så mycket "sympati" och så mycket andra roliga saker... Haha, måste få skratta lite igen.... Några av er som skriver här, skriver med SÅÅÅ stora bokstäver att man kan fundera om ni är blinda eller synskadade????
Fast å andra sidan är det ju det som är så kul, tycker jag. Ingen kan klaga på att det inte är lättläst i alla fall...!!!
Ni har, hur som helst, Fantastiska Små/och Stora Små-Änglar, Allihopa! Jag ska nog ha en eller två jag också, så småningom...
Maggan H
13-07-2008, 18:27
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-07-2008, 00:32)  Haha... Jag har inga blåa änglar själv, ännu. Men jag brukar läsa den här tråden ändå, av och till.... Tycker att den bjuder på så mycket "sympati" och så mycket andra roliga saker... Haha, måste få skratta lite igen.... Några av er som skriver här, skriver med SÅÅÅ stora bokstäver att man kan fundera om ni är blinda eller synskadade????
Fast å andra sidan är det ju det som är så kul, tycker jag. Ingen kan klaga på att det inte är lättläst i alla fall...!!!
Ni har, hur som helst, Fantastiska Små/och Stora Små-Änglar, Allihopa! Jag ska nog ha en eller två jag också, så småningom...
Tack, vi har nog lika kul vi som skriver med! VILL DU HA FRÖ?? Jag har till den blå!
Maggan H
13-07-2008, 18:33
CITAT (pejori @ 12-07-2008, 23:48)  Nu har min blåa bäbis anlänt och verkar finna sig väl tillrätta i sin kruka... Ställde den för säkerhets skull, nära den lila så den får se hur den ska se ut Oj vad den växer Tack maggan H  Varsågod, men det är jag som tackar för att du räddade livet på den stackaren, här hade det blivit komposten, tänkte ha den som ett varningsexempel för den vita och lila, om de inte behagar trycka fram lite blommor! Den lila växer kopiöst och jag har luppen framme varje dag och granskar den noga, men ännu ingen tillstymmelse till blommor, GRRR! Ladyn, är det ditt träd på bilden? Hoppas jag, en sådan stickling skulle jag Såååå gärna vilja ha!
Sussie F-Flower
13-07-2008, 19:03
Tror man kan så dom nu med...Dom övervintrar innomhus... fast du lär få ha dina som jag har mina nu...i en spjälsäng för att undgå långfingrade barnbarn Insåg att det var ett väl menat inlägg...
Lady Hamilton
13-07-2008, 23:04
CITAT (Maggan H @ 13-07-2008, 19:33)  Ladyn, är det ditt träd på bilden? Hoppas jag, en sådan stickling skulle jag Såååå gärna vilja ha!   Naturligtvis är det mitt träd  ...........  men inte sätter jag motorsågen i den inte........Du får börja klippa och ansa upp ett eget  .......................... CITAT Jag var lite orolig över att någon skulle "ta illa upp" över vad jag skrev i tidigare inlägg. Det var bara hjärtligt menat från min sida. Varje gång man plockar fram den här tråden når läpparna från öra till öra... Verkligen en "Glädje-sida"!!!
Vad GLAD jag blir Sussie F-Flower, att läsa att denna tråd är till glädje........för du kan ju gissa själv hur mycket glädje den ger oss...... och du o alla andra är så VÄLKOMNA att skriva ni med
Biggan_
14-07-2008, 08:45
Jag följer också den här tråden, den är ju galet rolig!  Men rätt som det är trillar man väl dit!
Jag blir gaaaaalen... ...varken jag eller svärmor har fått våra att blomma än...förra året fick jag ett par stycken bara på den ena ängeln...nu har både jag och svärmor sagt att blir det inga blommor i år så hamnar de på komposten...och där med basta
Lady Hamilton
15-07-2008, 09:43
CITAT (Floppy @ 14-07-2008, 21:40)  Jag blir gaaaaalen... ...varken jag eller svärmor har fått våra att blomma än...förra året fick jag ett par stycken bara på den ena ängeln...nu har både jag och svärmor sagt att blir det inga blommor i år så hamnar de på komposten...och där med basta  Hur var det Maggan H gjorde för att få sina att börja blomma?.............ställde hon dem inte BREVID komposten.......  ....som för att 'visa' vilket 'nästa steg' var..............  och då började de blomma i ren 'chock' tror jag
Maggan H
15-07-2008, 19:20
Jamenvisst var det så jag gjorde! Stora pekpinnen på komposten och det dröjde inte länge förrän den blommade! Och här vilar inga lesammheter, varken när vi läser eller skriver, så häng på och kommentera allihop! Alla är välkomna och ALLT som står här kan återanvändas, både frö, sticklingar och kommentarer.... ''Naturligtvis är det mitt träd ........... men inte sätter jag motorsågen i den inte........Du får börja klippa och ansa upp ett eget '' Ladyn, jag måste ju ha nå å börja med, fattar du väl! Fram med röjsåg och den största kartong du kan hitta och pilla iväg en liten planta av ditt träd, så snål får du väl inte va! Sussie F, PMa mig så vi kan växla adress! Kanske är det lite väl sent att så, men i januari kan du dra igång. Om fler vill ha frön skicka PM. Givetvis tog inte jag heller illa upp av ditt inlägg, det var ju hur snällt sagt som helst!
Jag brukar också ge flytande blåkorn...funderar på om jag ska prova nått annat...förra året när jag bytte till en större kruka så fick de 'ko-på-påse' i år har jag inte planterat om dem...men funderar på att mylla dit lite 'ko-på-påse'...jag har lite kvar i en påse som jag vill bli av med...
...jag hade ju 3 st förra året...en strök med nu i vintras pga att den antagligen stod lite för dragit...och förra året var det bara 1 av de 3 som blomma...på de andra två kom det inte en endaste knopp...svärmor fick ju en också och på hennes kom det ju inte heller nån knopp...jag hade alltså 4 st från början...
Lady Hamilton
16-07-2008, 22:26
CITAT (Floppy @ 16-07-2008, 20:40)  Jag brukar också ge flytande blåkorn...funderar på om jag ska prova nått annat...förra året när jag bytte till en större kruka så fick de 'ko-på-påse' i år har jag inte planterat om dem...men funderar på att mylla dit lite 'ko-på-påse'...jag har lite kvar i en påse som jag vill bli av med...
...jag hade ju 3 st förra året...en strök med nu i vintras pga att den antagligen stod lite för dragit...och förra året var det bara 1 av de 3 som blomma...på de andra två kom det inte en endaste knopp...svärmor fick ju en också och på hennes kom det ju inte heller nån knopp...jag hade alltså 4 st från början... Ger du dom för lite näring tro? Mina står i ren kossa på påse, och jag gödslar med blomstra just nu vid varje vattning. tredubbel dos mot vad det står och min ettåring har blommat fint.
CITAT (pejori @ 16-07-2008, 23:41)  Ger du dom för lite näring tro? Mina står i ren kossa på påse, och jag gödslar med blomstra just nu vid varje vattning. tredubbel dos mot vad det står och min ettåring har blommat fint. Förra året planterade jag ju dem i ren 'ko-på-påse' och inte blommade de för det... tänkte prova tvärs om metoden i år för att se om det fungerar men det gör det ju tydligen inte...men jag ska prova att ge dem de resterande ko dyngan och sen vattna med näring varje gång...måste bara iväg och köpa mer...det börjar sina nu i flaskan... ...blomstra?...är det likvärdigt med flytande blåkorn?...
...min grannes bror odlar potatis och morötter och han kör med nått som heter Binadan...kan det vara nått som jag kan häva på?...för då kan jag höra med honom om han kan avvara en liter eller två...han har ju tonvis med det gödslet eftersom han odlar i lite större format än vad jag gör ...beroende på hur mycket man ska använda till änglarna förstås...
Lady Hamilton
17-07-2008, 11:09
Kolla på denna bild......ser ni någon skillnad på bladen? den till vänster är en Acnistus Australis och den till höger är en Iochroma.......... [attachment=21329:Acn_Ioc.JPG] den till höger har ännu inte blommat så jag kan inte säga om blommorna skiljer sig åt Men på Acnistus är bladen 'kladdiga' [attachment=21330:Acn74.JPG] men det är de inte på Iochroma [attachment=21331:Ioch75.JPG]
Om några dagar lägger jag in foton på min lila och min blå, dom ståtar båda med knoppar....ffa den lila (tack gillan)
Men den vita verkar märkvärdigt snål med att släppa ut knoppar, konstigt alla har fått samma behandling och är sticklingar tagna i år...
Maggan H
17-07-2008, 12:24
CITAT (Floppy @ 17-07-2008, 09:25)  Förra året planterade jag ju dem i ren 'ko-på-påse' och inte blommade de för det... tänkte prova tvärs om metoden i år för att se om det fungerar men det gör det ju tydligen inte...men jag ska prova att ge dem de resterande ko dyngan och sen vattna med näring varje gång...måste bara iväg och köpa mer...det börjar sina nu i flaskan... ...blomstra?...är det likvärdigt med flytande blåkorn?...
...min grannes bror odlar potatis och morötter och han kör med nått som heter Binadan...kan det vara nått som jag kan häva på?...för då kan jag höra med honom om han kan avvara en liter eller två...han har ju tonvis med det gödslet eftersom han odlar i lite större format än vad jag gör ...beroende på hur mycket man ska använda till änglarna förstås...
Jag personligen, tycker att blå korn är bättre till gröna växter. Till blommande uteväxter, som hängpetunia, (surfina) änglar och lobelior, tar jag tre gånger så mycket som det står på flaskan av blomstra, men det går nog även med annan näring för blommande växter.  CITAT (Maggan H @ 17-07-2008, 13:24)  Äsch...Det går säkert att skicka den med en timmerbil. Sådana har dom gott om i norr, och en sväng söderut gillar säkert chaffören.
Lady Hamilton
17-07-2008, 23:17
 Ja ja..har jag gjort det jag kunnat........får se om den kommer fram  ...........Men det var "marigt" att få in timmerbilen i bussen  och  både timmerbils chaffören och busschauffören påstod att de aldrig varit med om liknade bussgods  ....är inte säker på att de var riktigt ärliga där......  nu är det bara och vänta å se  håll tummarna för att transporten går bra
Tack för den morgonstunden  . Ni är ju bara för sköna Men det här med näringen!!! Jag blir galen på er  . Titti ger inte sina nåt speciellt, Pejjan skämmer bort sina kopiöst. Gå tillbaks i tråden och kika på tittis, de är ju fantastiska  . Jag har ju slutat fjäska för mina sen jag såg hennes och nu kommer Pejjan  , suck, jag blir svett  ........ Inte får jag nån "riktig" blomning inte. Den vita har behagat visa sig med en blomklase en enda gång. Den blå ett par ggr och den lila har ju faktiskt blommat. Jag säger som Floppy, ger de inte lite mer blomning nu i år så vill jag inte ha dem Och visst är bladen olika Ladyn. Agnistus, är det den lila måntro? I så fall vill jag även kalla den mer "luden" än de andra. Synd att jag är billös för tillfället, annars hade jag gett mig ut och letat efter en buss med en timmerbil i lasten Edit: Glömde säga att bilder på tittis finns på sidan 33
Lady Hamilton
18-07-2008, 09:51
Acnuistus Australis Blå 'kladdiga blad' Iochroma Australe Blå
Maggan H
18-07-2008, 10:25
Lady Hamilton
18-07-2008, 10:39
CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 11:25)   ................ Du måste genast skicka henne med vändande plan hem igen!!!!!!! Hon ska åt det här hållet, fast inte med plan vad jag hört. Hon kan väl inte släpa med sig några stenbumlingar på ett plan! Ja, du ser rätt, STENbumlingar  . Det kan komma många underliga försändelser från denna Lady  . Så du förstår att jag inte hade blivit särskilt förvånad om det varit sannt Från det ena till det andra. Den här tråden börjar att bli lite tung nu. Hur vore det om Maggan eller Ladyn börjar på en del 2 och samtidigt har med länk till denna  ?
Lady Hamilton
18-07-2008, 11:49
Jag har nu 'öppnat' en ny tråd Välkomna att fortsätta skriva i den Den blå änglatrumpeten del 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|