Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
CITAT (titti49zon6 @ 02-07-2008, 10:52) *
Härlig tråd detta och kul att vi blivit flera som odlar dessa skönheter tummenupp.gif som verkligen är lättodlade och
ger en fin blommning andra året bara vi "missköter" dom lite dvs. att vi tar till saxen och låter dom vila svalt och mörkt några månader, ingen överdriven vattning eller övergödsling 000.gif

Gillan har rätt i att den blå blommar i dom nya bladvecken

Min blå brukar blomma i halvmörker kring nyår
när den får en skvätt vatten och ljuset återvänder till den halvmörka källaren
Här kommer en bild på hur den ser ut nu

Blå Ängel Denna är 3 år och har blommat i två år. Jag klipper ned den till ca halva storleken (den var 170 cm i fjol)Jag har märkt att den blommat i dom nya bladvecken så att klippa i den gynnar blommningen. Har en ca 6 liters kruka (25 cm vid,20 cm hög) och planterat i kopåse, ger inte så mycket mer näring under växtsäsongen och den brukar komma med lite blommor i halvmörker i sval källare runt nyåret, kanske är det ljuset som väcker liv i den då

Blå ängel

Lila ängel Denna har jag fått av Gillan och den är nu ca 50 cm men har inte blommat ännu

Vit ängel (tror jag, annars är den blå)

Lycka till alla
Maggan kan ju förse Sverige med nya fröer och tjäna en förmögenhet på Tradera
crazy.gif

Åh, vilken härlig trädgård du verkar ha titti, blomma.gif och den blå uppstammade ska jag härma efter, jättefin! tummenupp.gif Har några småplantor att exprimentera med. Verkar trivas i lite halvskugga, solen är ju stark som tusan om de ska stå där hela dan.
Och visst, nog kunde jag fått massvis med frö, coolgleam.gif med inte så många fler vill nog ha, det räcker med att ta lite frö till hösten för 'husbehov' och ev Odla.nu-behov.
angel_not.gif
Gillan
CITAT (titti49zon6 @ 02-07-2008, 10:52) *
Härlig tråd detta och kul att vi blivit flera som odlar dessa skönheter tummenupp.gif som verkligen är lättodlade och
ger en fin blommning andra året bara vi "missköter" dom lite dvs. att vi tar till saxen och låter dom vila svalt och mörkt några månader, ingen överdriven vattning eller övergödsling 000.gif

Gillan har rätt i att den blå blommar i dom nya bladvecken

Min blå brukar blomma i halvmörker kring nyår
när den får en skvätt vatten och ljuset återvänder till den halvmörka källaren
Här kommer en bild på hur den ser ut nu

Blå Ängel Denna är 3 år och har blommat i två år. Jag klipper ned den till ca halva storleken (den var 170 cm i fjol)Jag har märkt att den blommat i dom nya bladvecken så att klippa i den gynnar blommningen. Har en ca 6 liters kruka (25 cm vid,20 cm hög) och planterat i kopåse, ger inte så mycket mer näring under växtsäsongen och den brukar komma med lite blommor i halvmörker i sval källare runt nyåret, kanske är det ljuset som väcker liv i den då

Blå ängel

Lila ängel Denna har jag fått av Gillan och den är nu ca 50 cm men har inte blommat ännu

Vit ängel (tror jag, annars är den blå)

Lycka till alla
Maggan kan ju förse Sverige med nya fröer och tjäna en förmögenhet på Tradera
crazy.gif

Vilka fantastiska bilder på dina minisar titti wub.gif . De ser ut att må utomordentligt bra. Kul att höra att vi har observerat "samma" sak om de blå kompiskram.gif . Jag tror att jag kanske är lite för snäll mot mina. Jag planterar ju också om dem direkt i "påskossa", men efter ett tag så ger jag dem lite extra näring. Ska genast sluta upp med detta ofog rtfm.gif

För övrigt kan jag bara hålla med när det gäller Maggan rtfm.gif !!!!!!! Dessutom borde hon visa lite bilder på de där skördarna hon pratar om naughty.gif flirting.gif
titti49zon6

Håller med dig Gillan.....Maggan är väldigt snål med bilder tycker jag crazy.gif men hon hinner väl inte fota
innan dom blommat över whist.gif
rotfl.gif
Gillan
CITAT (titti49zon6 @ 03-07-2008, 09:48) *

Håller med dig Gillan.....Maggan är väldigt snål med bilder tycker jag crazy.gif men hon hinner väl inte fota
innan dom blommat över whist.gif
rotfl.gif

rotfl.gif rotfl.gif , Så är det förmodligen................förstår inte att jag inte tänkt på det förut rolleyes.gif tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 03-07-2008, 09:01) *
För övrigt kan jag bara hålla med när det gäller Maggan rtfm.gif !!!!!!! Dessutom borde hon visa lite bilder på de där skördarna hon pratar om naughty.gif flirting.gif

Här är en till som KRÄVER bildbevis! rtfm.gif ........skulle nämligen behöva ett foto att hänga upp brevid mina 'minisar' för att visa dem hur det SKALL se ut giggle.gif Och sköter de sig inte skall jag hota med KOMPOSTEN...... (det tricket har nämligen Maggan använt sig av med lyckat resultat yes.gif )
sqrulan
rotfl.gif Ni är då för roliga,ha,ha.....
Maggan H
Håller med, ni är för roliga! rotfl.gif Vänta bara, är ju barnbarnsvakt på heltid, är fullkomligt slut på kvällarna, sleeping.gif men snart så!! devil.gif DÅ kommer bilder, fast det skulle inte förvåna mig om den slutar att blomma bara för det! santa.gif Fast jag kan väl fota de som jag klippt, haha! ninja.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 01-07-2008, 22:57) *

Fast myrorna möter tvestjärtarna varje kväll under den blå, då de har gott om fotbollar..... whist.gif
lägger till ett klipp från ett annat inlägg 01-07-2008, 20:09 av Maggan
ohmy.gif Och jag har just precis kommit in från veckans klipp; över 100 kaplsar ligger nu på marken, sista veckans skörd! Och varje kapsel innehåller massor av frön, som jag hoppas inte ligger och mognar på marken så jag får 1000tals plantor nästa år! : help.gif

Det är detta vill vill ha bild bevis på..........både 'fotbolls matchen och drivorna av kapslar Och ta med bra skärpa så vi kan se detaljer och även räkna......... devil.gif crazy.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 03-07-2008, 14:11) *
Det är detta vill vill ha bild bevis på..........både 'fotbolls matchen och drivorna av kapslar Och ta med bra skärpa så vi kan se detaljer och även räkna......... devil.gif crazy.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ......precis tummenupp.gif
Maggan H
Tyvärr, myrorna lämnade Walk-Over då flera spelare hade fått övertidsjobb att jaga bladlöss, så matchen får anstå till en annan dag! ranting.gif crazy.gif
Men här är matchbollarna, i alla fall en del av dem, orkar inte plocka upp alla som ligger nere bland stenen och bland blommorna!
crazy.gif santa.gif sick.gif

[attachment=20608:P7030020.JPG]

Här inne ligger en hel drös!
whist.gif
[attachment=20610:P7030024.JPG]

Här är hela härligheten!
blush.gif
[attachment=20611:P7030022.JPG]

Och på grund av det jädra blåsandet har alla vissna blommor blåst iväg, men jag kan ju räkna frökapslar istället! naughty.gif yahoo.gif
pejori
CITAT (Maggan H @ 03-07-2008, 17:47) *
Tyvärr, myrorna lämnade Walk-Over då flera spelare hade fått övertidsjobb att jaga bladlöss, så matchen får anstå till en annan dag! ranting.gif crazy.gif
Men här är matchbollarna, i alla fall en del av dem, orkar inte plocka upp alla som ligger nere bland stenen och bland blommorna!
crazy.gif santa.gif sick.gif

Här inne ligger en hel drös!
whist.gif

Här är hela härligheten!
blush.gif

Och på grund av det jädra blåsandet har alla vissna blommor blåst iväg, men jag kan ju räkna frökapslar istället! naughty.gif yahoo.gif

Har du några frön du kan avvara, så är jag en hugad speckulant.. tummenupp.gif
Kan vara kul att ha en annan färg än bara lila...
Idag har jag vågat mej på, att klippa av min första stickling.. whist.gif Hoppas jag har gjort rätt bara dunno.gif
Nu skall den bara överleva också, så jag har nån att trixa lite med crazy.gif
Maggan H
OM JAG HAR FRÖ??

JAA du, tror jag kan avvara lite, i alla fall några stycken.... crazy.gif Vill du ha nu på direkten eller vill du avvakta tills de färska fröna kommer framåt höstkanten? Tänker som sagt INTE spara några kapslar förrän då, blomningen avvtar redan pga av dem. Jag har plantor också, fås mot porto, troligen 33 kr. 2 st söker nya hem! PMa om ni är intresserade, jag åker till Gotland på torsdag men är hemma igen söndag.
Monaxe
Vad tror ni detta kan vara som jag hittade i min lila minis? whistling.gif
Kan det vara knoppar.... w00t.gif
Eller är det bara allmänt knepiga utväxter som bör tas bort?
crazy.gif

knopp lila 2.JPG

Maggan H
CITAT (Monaxe @ 08-07-2008, 12:23) *
crazy.gif

knopp lila 2.JPG

GRATTIS, Monaxe! bravo.gif Fast du vet väl att man ska kapa alla tillstymmelser till knoppbildning, för plantans främjande?? whistling.gif crazy.gif

Önskar att min kunde skynda sig lite, jag vill också ha lila blommor!
ninja.gif
Lady Hamilton
CITAT (Monaxe @ 08-07-2008, 12:23) *
crazy.gif
knopp lila 2.JPG

bravo.gif Det är helt klart en 'klase' knoppar...........
pejori
Tror jag har fått kläm på den lille rackaren nu blush.gif
Efter sju sorger och åtta bedrövelser, mår den riktigt bra. tummenupp.gif
Men knallsol ville den tydligen inte ha. no.gif
Planterade om den, då jag fick för mej att den fått för mycket vatten eller att det blev för kompakt med ren kossa.
Lyckades samtidigt knäcka två grenar, som var ungefär en meter och hade fina knoppar. -fear-.gif ranting.gif
Den fortsatte bråka, tills den fick ett skuggigare läge, och idag såg jag ett rotskott som visade bladspetsarna över jordkanten. bravo.gif
Vattnar den varje dag, men har inget under krukan, det verkar den trivas med. yes.gif
Nu hoppas jag på flera blommor på den. 000.gif

Tar min stickling sig, ska det bli ett träd av den, man måste ju exprimentera också. crazy.gif
Maggan H
CITAT (pejori @ 08-07-2008, 22:35) *
Tror jag har fått kläm på den lille rackaren nu blush.gif
Efter sju sorger och åtta bedrövelser, mår den riktigt bra. tummenupp.gif
Men knallsol ville den tydligen inte ha. no.gif
Planterade om den, då jag fick för mej att den fått för mycket vatten eller att det blev för kompakt med ren kossa.
Lyckades samtidigt knäcka två grenar, som var ungefär en meter och hade fina knoppar. -fear-.gif ranting.gif
Den fortsatte bråka, tills den fick ett skuggigare läge, och idag såg jag ett rotskott som visade bladspetsarna över jordkanten. bravo.gif
Vattnar den varje dag, men har inget under krukan, det verkar den trivas med. yes.gif
Nu hoppas jag på flera blommor på den. 000.gif

Tar min stickling sig, ska det bli ett träd av den, man måste ju exprimentera också. crazy.gif

Ja det är rätt, man måste testa olika lösningar! tummenupp.gif Jag har två plantor i samma kruka på en av mina små, ska försöka tvinna dem. Tycker nog också att de vill ha lite skugga. Törstig är den i alla fall i solen. angel_not.gif
pejori
Kollande den idag, och det finns små bäbisrötter på min stickling yahoo.gif
får nog ett trumpetträd med tiden yes.gif yes.gif
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 09-07-2008, 23:04) *
Kollande den idag, och det finns små bäbisrötter på min stickling yahoo.gif
får nog ett trumpetträd med tiden yes.gif yes.gif

Grattis! Det är alltid kul när det lyckas bravo.gif

devil.gif Blev så nyfiken på hur det skulle se ut så jag var 'tvungen' att leta rätt på en bild.................... giggle.gif

(ursäkta Pejjan............ whist.gif men jag kunde INTE låta bli att retas lite)
titti49zon6
Så kul att du lyckats få rötter, pejori bravo.gif Öh,Ladyn........sådana träd har vi väl snart allesammans här....eller?????? devil.gif crazy.gif yahoo.gif
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 10-07-2008, 16:11) *
Grattis! Det är alltid kul när det lyckas bravo.gif

devil.gif Blev så nyfiken på hur det skulle se ut så jag var 'tvungen' att leta rätt på en bild.................... giggle.gif

(ursäkta Pejjan............ whist.gif men jag kunde INTE låta bli att retas lite)

JAAA!!!! Precis så ska den se ut!!!! yahoo.gif yahoo.gif
Fast min ska övervintra inne, så friplantering är inte att tänka på giggle.gif
Liiiite mindre i kruka, så är den min rotfl.gif

CITAT (titti49zon6 @ 10-07-2008, 18:31) *
Så kul att du lyckats få rötter, pejori bravo.gif Öh,Ladyn........sådana träd har vi väl snart allesammans här....eller?????? devil.gif crazy.gif yahoo.gif

Självklart....Just nu ser jag en fin sak jag funderar på...En kruka med vit...blå ..röd och en som skall heta cyanblå??? confused.gif
En kompis skulle leta efter dom....fortsättning följer tummenupp.gif
pejori
Nu har min blåa bäbis anlänt och verkar finna sig väl tillrätta i sin kruka... tummenupp.gif
Ställde den för säkerhets skull, nära den lila så den får se hur den ska se ut naughty.gif
Oj vad den växer giggle.gif
Tack maggan H rose.gif
Sussie F-Flower
Haha...

Jag har inga blåa änglar själv, ännu. Men jag brukar läsa den här tråden ändå, av och till....
Tycker att den bjuder på så mycket "sympati" och så mycket andra roliga saker...

Haha, måste få skratta lite igen....

Några av er som skriver här, skriver med SÅÅÅ stora bokstäver att man kan
fundera om ni är blinda eller synskadade???? laugh.gif a0a.gif

Fast å andra sidan är det ju det som är så kul, tycker jag. tummenupp.gif rotfl.gif
Ingen kan klaga på att det inte är lättläst i alla fall...!!!

Ni har, hur som helst, Fantastiska Små/och Stora Små-Änglar, Allihopa!
Jag ska nog ha en eller två jag också, så småningom...

Maggan H
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-07-2008, 00:32) *
Haha...

Jag har inga blåa änglar själv, ännu. Men jag brukar läsa den här tråden ändå, av och till....
Tycker att den bjuder på så mycket "sympati" och så mycket andra roliga saker...

Haha, måste få skratta lite igen....

Några av er som skriver här, skriver med SÅÅÅ stora bokstäver att man kan
fundera om ni är blinda eller synskadade???? laugh.gif a0a.gif

Fast å andra sidan är det ju det som är så kul, tycker jag. tummenupp.gif rotfl.gif
Ingen kan klaga på att det inte är lättläst i alla fall...!!!

Ni har, hur som helst, Fantastiska Små/och Stora Små-Änglar, Allihopa!
Jag ska nog ha en eller två jag också, så småningom...

Tack, vi har nog lika kul vi som skriver med! VILL DU HA FRÖ?? Jag har till den blå!
Maggan H
CITAT (pejori @ 12-07-2008, 23:48) *
Nu har min blåa bäbis anlänt och verkar finna sig väl tillrätta i sin kruka... tummenupp.gif
Ställde den för säkerhets skull, nära den lila så den får se hur den ska se ut naughty.gif
Oj vad den växer giggle.gif
Tack maggan H rose.gif

Varsågod, men det är jag som tackar för att du räddade livet på den stackaren, här hade det blivit komposten, tänkte ha den som ett varningsexempel för den vita och lila, om de inte behagar trycka fram lite blommor! Den lila växer kopiöst och jag har luppen framme varje dag och granskar den noga, men ännu ingen tillstymmelse till blommor, GRRR! ranting.gif

Ladyn, är det ditt träd på bilden? Hoppas jag, en sådan stickling skulle jag Såååå gärna vilja ha! innocent.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Maggan H @ 13-07-2008, 19:27) *
Tack, vi har nog lika kul vi som skriver med! VILL DU HA FRÖ?? Jag har till den blå!

-Ja tack, det skulle jag väldigt gärna vilja ha!!! yahoo.gif yes.gif
Skulle vara så roligt att prova... tongue.gif
Men ni brukar väl sätta frön på vintern va?
Eller kan man sätta nu, mitt i sommaren?

Jag var lite orolig över att någon skulle "ta illa upp" över vad jag skrev i tidigare inlägg. Det var bara hjärtligt menat från min sida. Varje gång man plockar fram den här tråden når läpparna från öra till öra... flirting.gif Verkligen en "Glädje-sida"!!!

Tack Maggan, för ditt svar!

pejori
Tror man kan så dom nu med...Dom övervintrar innomhus...
fast du lär få ha dina som jag har mina nu...i en spjälsäng för att undgå långfingrade barnbarn tummenupp.gif

Insåg att det var ett väl menat inlägg... kompiskram.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 13-07-2008, 19:33) *
Ladyn, är det ditt träd på bilden? Hoppas jag, en sådan stickling skulle jag Såååå gärna vilja ha! innocent.gif

ninja.gif Naturligtvis är det mitt träd angel_not.gif ........... nono.gif men inte sätter jag motorsågen i den inte........Du får börja klippa och ansa upp ett eget crazy.gif ..........................
CITAT
Jag var lite orolig över att någon skulle "ta illa upp" över vad jag skrev i tidigare inlägg. Det var bara hjärtligt menat från min sida. Varje gång man plockar fram den här tråden når läpparna från öra till öra... flirting.gif Verkligen en "Glädje-sida"!!!

Vad GLAD jag blir Sussie F-Flower, att läsa att denna tråd är till glädje........för du kan ju gissa själv hur mycket glädje den ger oss...... yahoo.gif och du o alla andra är så VÄLKOMNA att skriva ni med kompiskram.gif
Biggan_
Jag följer också den här tråden, den är ju galet rolig! rotfl.gif Men rätt som det är trillar man väl dit! crying.gif
Floppy
Jag blir gaaaaalen... crazy.gif ...varken jag eller svärmor har fått våra att blomma än...förra året fick jag ett par stycken bara på den ena ängeln...nu har både jag och svärmor sagt att blir det inga blommor i år så hamnar de på komposten...och där med basta rtfm.gif
pejori
CITAT (Floppy @ 14-07-2008, 21:40) *
Jag blir gaaaaalen... crazy.gif ...varken jag eller svärmor har fått våra att blomma än...förra året fick jag ett par stycken bara på den ena ängeln...nu har både jag och svärmor sagt att blir det inga blommor i år så hamnar de på komposten...och där med basta rtfm.gif

crying.gif crying.gif NÄÄÄ...Så kan man ju inte göra ju fear.gif fear.gif
Undra på att dom inte blommar, med sådanna hot....dom får ju blommhicka ju nono.gif nono.gif
Fjäsk är det ända som gäller för änglar rtfm.gif laugh.gif duh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 14-07-2008, 21:40) *

g.gif Hur var det Maggan H gjorde för att få sina att börja blomma?.............ställde hon dem inte BREVID komposten....... fear.gif ....som för att 'visa' vilket 'nästa steg' var.............. laugh.gif och då började de blomma i ren 'chock' tror jag
Maggan H
coolgleam.gif Jamenvisst var det så jag gjorde! Stora pekpinnen på komposten rtfm.gif och det dröjde inte länge förrän den blommade!

Och här vilar inga lesammheter, yaay.gif varken när vi läser eller skriver, så häng på och kommentera allihop! 000.gif Alla är välkomna och ALLT som står här kan återanvändas, både frö, sticklingar och kommentarer.... wub.gif crazy.gif

''Naturligtvis är det mitt träd ........... men inte sätter jag motorsågen i den inte........Du får börja klippa och ansa upp ett eget '' nono.gif rtfm.gif
Ladyn, jag måste ju ha nå å börja med, fattar du väl! help.gif Fram med röjsåg och den största kartong du kan hitta yes.gif och pilla iväg en liten planta av ditt träd, så snål får du väl inte va! tongue.gif

Sussie F, PMa mig så vi kan växla adress! smile.gif Kanske är det lite väl sent att så, men i januari kan du dra igång. Om fler vill ha frön skicka PM. Givetvis tog inte jag heller illa upp av ditt inlägg, det var ju hur snällt sagt som helst! biggrin.gif
Floppy
CITAT (pejori @ 15-07-2008, 01:34) *
crying.gif crying.gif NÄÄÄ...Så kan man ju inte göra ju fear.gif fear.gif
Undra på att dom inte blommar, med sådanna hot....dom får ju blommhicka ju nono.gif nono.gif
Fjäsk är det ända som gäller för änglar rtfm.gif laugh.gif duh.gif

Det är tredje sommaren nu som jag fjäskat för dem... mad.gif nono.gif och grönväxter vill jag inte ha... ..de ska BLOMMA... om det ska vara intressant för mig... sleep.gif jag bor extremt trångt och det är med nöd och näppe som änglarna får plats...så om de inte blommar så får andra växter ta över vinterförvaringsplatserna efter dem...för jag börjar få nog...
Maggan H
Det är ju faktiskt konstigt att de inte vill ge blommor! g.gif Men de har ju i alla fall blommat lite första året, så de kan ju! yes.gif Prova nåt som du inte har gjort hittills, om det finns nåt.... tex. strunta i gödning, svält dem riktigt ordentligt ett tag, och sen på med gödning igen. wink.gif Vad har du använt? Jag brukar ge flytande blåkorn till alla mina växter. rose.gif
Floppy
Jag brukar också ge flytande blåkorn...funderar på om jag ska prova nått annat...förra året när jag bytte till en större kruka så fick de 'ko-på-påse' i år har jag inte planterat om dem...men funderar på att mylla dit lite 'ko-på-påse'...jag har lite kvar i en påse som jag vill bli av med...

...jag hade ju 3 st förra året...en strök med nu i vintras pga att den antagligen stod lite för dragit...och förra året var det bara 1 av de 3 som blomma...på de andra två kom det inte en endaste knopp...svärmor fick ju en också och på hennes kom det ju inte heller nån knopp...jag hade alltså 4 st från början...
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 15-07-2008, 20:20) *
Ladyn, jag måste ju ha nå å börja med, fattar du väl! help.gif Fram med röjsåg och den största kartong du kan hitta yes.gif och pilla iväg en liten planta av ditt träd, så snål får du väl inte va! tongue.gif

duh.gif .....röjsåg??.........Jag skulle ju behöva typ en sådandär 'timmerbil' med gripklo å allt.....omkretsen på stammen är ju 'inte att leka med' ninja.gif Och att sedan skicka i en 'kartong'?? blink.gif hur?? stora 'kartonger' har ni där du bor??........ja menar är det vanligt att postens godsbilar kör en å en kartong?? dunno.gif så gör de inte här. Och portot?? fear.gif nog för att jag anser dig vara en 'ovärderlig' vän kompiskram.gif men någonstans måste även jag dra en gräns giggle.gif
(Men jag har nyligen bytt glasögon........ shy.gif du kan få mina gamla om du vill, i stället för trädet........ har ju sett att du skriver allt större o större text så jag har förstått att synen inte är vad den har varit....... angel_not.gif )

I övrigt har jag 18st frön kvar till Vit Acnistus Australis om någon är intresserad, de är frön från samma påse som jag sådde mina plantor och eftersom de har blommat så vet jag att färgen är rätt PM:a mig om någon är 'hugad' spekulant

pejori
CITAT (Floppy @ 16-07-2008, 20:40) *
Jag brukar också ge flytande blåkorn...funderar på om jag ska prova nått annat...förra året när jag bytte till en större kruka så fick de 'ko-på-påse' i år har jag inte planterat om dem...men funderar på att mylla dit lite 'ko-på-påse'...jag har lite kvar i en påse som jag vill bli av med...

...jag hade ju 3 st förra året...en strök med nu i vintras pga att den antagligen stod lite för dragit...och förra året var det bara 1 av de 3 som blomma...på de andra två kom det inte en endaste knopp...svärmor fick ju en också och på hennes kom det ju inte heller nån knopp...jag hade alltså 4 st från början...

Ger du dom för lite näring tro?
Mina står i ren kossa på påse, och jag gödslar med blomstra just nu vid varje vattning.
tredubbel dos mot vad det står och min ettåring har blommat fint.
Floppy
CITAT (pejori @ 16-07-2008, 23:41) *
Ger du dom för lite näring tro?
Mina står i ren kossa på påse, och jag gödslar med blomstra just nu vid varje vattning.
tredubbel dos mot vad det står och min ettåring har blommat fint.

Förra året planterade jag ju dem i ren 'ko-på-påse' och inte blommade de för det... tänkte prova tvärs om metoden i år för att se om det fungerar men det gör det ju tydligen inte...men jag ska prova att ge dem de resterande ko dyngan och sen vattna med näring varje gång...måste bara iväg och köpa mer...det börjar sina nu i flaskan...
...blomstra?...är det likvärdigt med flytande blåkorn?...

...min grannes bror odlar potatis och morötter och han kör med nått som heter Binadan...kan det vara nått som jag kan häva på?...för då kan jag höra med honom om han kan avvara en liter eller två...han har ju tonvis med det gödslet eftersom han odlar i lite större format än vad jag gör biggrin.gif ...beroende på hur mycket man ska använda till änglarna förstås...
Lady Hamilton
Kolla på denna bild......ser ni någon skillnad på bladen? g.gif den till vänster är en Acnistus Australis och den till höger är en Iochroma..........
[attachment=21329:Acn_Ioc.JPG]
den till höger har ännu inte blommat
så jag kan inte säga om blommorna skiljer sig åt Men på Acnistus är bladen 'kladdiga' [attachment=21330:Acn74.JPG]
men det är de inte på Iochroma [attachment=21331:Ioch75.JPG]
Monaxe
Om några dagar lägger jag in foton på min lila och min blå, dom ståtar båda med knoppar....ffa den lila (tack gillan)

Men den vita verkar märkvärdigt snål med att släppa ut knoppar, konstigt alla har fått samma behandling och är sticklingar tagna i år...
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 17-07-2008, 12:09) *
Kolla på denna bild......ser ni någon skillnad på bladen? g.gif den till vänster är en Acnistus Australis och den till höger är en Iochroma..........
[attachment=21329:Acn_Ioc.JPG]
den till höger har ännu inte blommat
så jag kan inte säga om blommorna skiljer sig åt Men på Acnistus är bladen 'kladdiga' [attachment=21330:Acn74.JPG]
men det är de inte på Iochroma [attachment=21331:Ioch75.JPG]

Jag tycker Iochromans blad ser ljusare ut och mer lik Brugmansian än den andra, men det kan ju vara ljuset som spelar ett spratt. g.gif
Fina, Ladyn! tummenupp.gif Och apropå textstorleken så är det ju för DIN skull som jag skriver så stort, visste ju att du behövde nya glasögon.....

Vi har bussgods här nere hos oss, är ni inte uppdaterade där uppe?? tongue.gif Och vi har bautastora kartonger också, men jag nöjer mig med en något mindre om det är till hjälp.... biggrin.gif :
pejori
CITAT (Floppy @ 17-07-2008, 09:25) *
Förra året planterade jag ju dem i ren 'ko-på-påse' och inte blommade de för det... tänkte prova tvärs om metoden i år för att se om det fungerar men det gör det ju tydligen inte...men jag ska prova att ge dem de resterande ko dyngan och sen vattna med näring varje gång...måste bara iväg och köpa mer...det börjar sina nu i flaskan...
...blomstra?...är det likvärdigt med flytande blåkorn?...

...min grannes bror odlar potatis och morötter och han kör med nått som heter Binadan...kan det vara nått som jag kan häva på?...för då kan jag höra med honom om han kan avvara en liter eller två...han har ju tonvis med det gödslet eftersom han odlar i lite större format än vad jag gör biggrin.gif ...beroende på hur mycket man ska använda till änglarna förstås...

Jag personligen, tycker att blå korn är bättre till gröna växter. tummenupp.gif
Till blommande uteväxter, som hängpetunia, (surfina) änglar och lobelior, tar jag tre gånger så mycket som det står på flaskan av blomstra, men det går nog även med annan näring för blommande växter. tummenupp.gif

CITAT (Maggan H @ 17-07-2008, 13:24) *
Jag tycker Iochromans blad ser ljusare ut och mer lik Brugmansian än den andra, men det kan ju vara ljuset som spelar ett spratt. g.gif
Fina, Ladyn! tummenupp.gif Och apropå textstorleken så är det ju för DIN skull som jag skriver så stort, visste ju att du behövde nya glasögon.....

Vi har bussgods här nere hos oss, är ni inte uppdaterade där uppe?? tongue.gif Och vi har bautastora kartonger också, men jag nöjer mig med en något mindre om det är till hjälp.... biggrin.gif :

tummenupp.gif Äsch...Det går säkert att skicka den med en timmerbil. Sådana har dom gott om i norr, och en sväng söderut gillar säkert chaffören.
Lady Hamilton
sleep.gif Ja ja..har jag gjort det jag kunnat........får se om den kommer fram angel_not.gif ...........Men det var "marigt" att få in timmerbilen i bussen sweatingbullets.gif och nono.gif både timmerbils chaffören och busschauffören påstod att de aldrig varit med om liknade bussgods g.gif ....är inte säker på att de var riktigt ärliga där...... dunno.gif nu är det bara och vänta å se tummenupp.gif håll tummarna för att transporten går bra
Gillan
Tack för den morgonstunden rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif . Ni är ju bara för sköna wub.gif

Men det här med näringen!!! Jag blir galen på er -fear-.gif help.gif . Titti ger inte sina nåt speciellt, Pejjan skämmer bort sina kopiöst. Gå tillbaks i tråden och kika på tittis, de är ju fantastiska wub.gif . Jag har ju slutat fjäska för mina sen jag såg hennes och nu kommer Pejjan duh.gif , suck, jag blir svett sweatingbullets.gif ........

Inte får jag nån "riktig" blomning inte. Den vita har behagat visa sig med en blomklase en enda gång. Den blå ett par ggr och den lila har ju faktiskt blommat. Jag säger som Floppy, ger de inte lite mer blomning nu i år så vill jag inte ha dem rtfm.gif

Och visst är bladen olika Ladyn. Agnistus, är det den lila måntro? I så fall vill jag även kalla den mer "luden" än de andra.

Synd att jag är billös för tillfället, annars hade jag gett mig ut och letat efter en buss med en timmerbil i lasten a0a.gif

Edit: Glömde säga att bilder på tittis finns på sidan 33
Lady Hamilton

Acnuistus Australis Blå 'kladdiga blad'

Iochroma Australe Blå

Maggan H
''Synd att jag är billös för tillfället, annars hade jag gett mig ut och letat efter en buss med en timmerbil i lasten ''

Du hade inte hittat den Gillan whistling.gif om du inte hade varit i mina krokar, för i morse ringde de från Kristianstads flygplats och sa att de hade en mycket egendomlig försändelse till mig. blink.gif Den skulle enl papperna innehålla en stickling men det trodde de inte på så polisen var ditkallad och så även jag. När jag kom dit fick jag legitimera mig med Odlas namnknapp innan jag fick ut 'paketet' och vad tror ni det innehöll ;

Ja, gissa?? Lady Hamilton i egen hög person, med Odlarknapp och allt och med en vissen bladruska i handen som vimpel och hon skrek' Hej Maggan, detta var vad jag kunde ta av grannens träd'!

Hur i all världen detta har gått till kan man verkligen undra, vad tror ni?? g.gif Det var ju från början en buss och en timmerbil.....

Detta är ju inte med verkligenheten överensstämmande, ifall nu nån kunde tro det, men jag har i alla fall sett det i drömmen! a0a.gif
Lady Hamilton
rotfl.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 11:25) *
''Synd att jag är billös för tillfället, annars hade jag gett mig ut och letat efter en buss med en timmerbil i lasten ''

Du hade inte hittat den Gillan whistling.gif om du inte hade varit i mina krokar, för i morse ringde de från Kristianstads flygplats och sa att de hade en mycket egendomlig försändelse till mig. blink.gif Den skulle enl papperna innehålla en stickling men det trodde de inte på så polisen var ditkallad och så även jag. När jag kom dit fick jag legitimera mig med Odlas namnknapp innan jag fick ut 'paketet' och vad tror ni det innehöll ;

Ja, gissa?? Lady Hamilton i egen hög person, med Odlarknapp och allt och med en vissen bladruska i handen som vimpel och hon skrek' Hej Maggan, detta var vad jag kunde ta av grannens träd'!

Hur i all världen detta har gått till kan man verkligen undra, vad tror ni?? g.gif Det var ju från början en buss och en timmerbil.....

Detta är ju inte med verkligenheten överensstämmande, ifall nu nån kunde tro det, men jag har i alla fall sett det i drömmen! a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif ................ Du måste genast skicka henne med vändande plan hem igen!!!!!!! Hon ska åt det här hållet, fast inte med plan vad jag hört. Hon kan väl inte släpa med sig några stenbumlingar på ett plan! Ja, du ser rätt, STENbumlingar blink.gif . Det kan komma många underliga försändelser från denna Lady rolleyes.gif .

Så du förstår att jag inte hade blivit särskilt förvånad om det varit sannt giggle.gif

Från det ena till det andra. Den här tråden börjar att bli lite tung nu. Hur vore det om Maggan eller Ladyn börjar på en del 2 och samtidigt har med länk till denna bravo.gif ?
Lady Hamilton
Jag har nu 'öppnat' en ny tråd Välkomna att fortsätta skriva i den kompiskram.gif

Den blå änglatrumpeten del 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon