Full version: Denna sjuka regering!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
herkules
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 08:22) *
Den här regeringen har levererat precis det jag förväntade mig. Man har ökat klyftorna i samhället. Själv har jag inte drabbats, snarare tvärtom. Men på sikt innebär en sådan utveckling att samhället spricker och att demokrati, mänskliga rättigheter och solidaritet blir till intet. Ett sånt samhälle blir inte bra att leva i för mig, även om mina ekonomiska behov uppfylls.

håller med dig i det du skriver - vem vill leva i ett samhälle utan solidaritet, inte jag i af.

CITAT (dahla @ 30-01-2010, 01:21) *
Vad får jag tillbaka av dom jag betalar för? Då blir det inte alls VI-tänk va?

vaddå du betalar för? om vi hjälps åt så blir inte bördan så tung, jag lovar!
*Stintan*
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 08:56) *
håller med dig i det du skriver - vem vill leva i ett samhälle utan solidaritet, inte jag i af.

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 08:56) *

Problemet är ju att andelen arbetande sjunker medan andelen som lever på skattemedel ökar. Det blir alltså allt färre som hjälps åt för varje dag. Det är inte någon hållbar utveckling.

CITAT (vitavargen @ 30-01-2010, 08:39) *
Under de två åren hann de utöka antalet socialbidragstagare genom att utförsäkra arbetslösa och sjukskrivna.

Har det någon betydelse om dom försörjs via socialbidrag eller sjuklön? Vad man kallar bidragen spelar väll ingen roll?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:33) *
Har det någon betydelse om dom försörjs via socialbidrag eller sjuklön? Vad man kallar bidragen spelar väll ingen roll?

Ja, det ena är en försäkring, det andra är bistånd! Känner du inte till skillnaden? naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 09:49) *
Ja, det ena är en försäkring, det andra är bistånd! Känner du inte till skillnaden? naughty.gif

Jag känner till likheten; båda betalas via min skatt
*Stintan*
Problemet är ju att andelen arbetande sjunker medan andelen som lever på skattemedel ökar. Det blir alltså allt färre som hjälps åt för varje dag. Det är inte någon hållbar utveckling.

Det har en enorm betydelse. Reglerna är helt olika.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:51) *

NEJ! ranting.gif

Läs på innan du argumenterar...

Sjukförsäkringen betalas via arbetsgivaravgifter. avgifter som löntagarna fått avstå löneutrymme till förmån för.
Red Top

Det handlar inte om vad man kallar ersättningen (som inte är något bidrag, utan en, i de flesta fall, inbetald försäkringsavgift) utan om vem det är som betalar ut pengarna. Om allt fler ska leva av försörjningsstöd(det du kallar socialbidrag) kommer många kommuner att så småningom gå i konkurs. Om de inte höjer skatten, förstås. Detta drabbar ju först fattiga kommuner med få innevånare.

*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:51) *

Och alla andras skatt. Den dag du själv blir sjuk så är det andra som betalar din sjuklön. Det fungerar ju i princip som vilket försäkringsbolag som helst. En del behöver aldrig nyttja sin försäkring medan andra är tvungna, men alla får betala premien.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 09:53) *
NEJ! ranting.gif

Läs på innan du argumenterar...

Sjukförsäkringen betalas via arbetsgivaravgifter. avgifter som löntagarna fått avstå löneutrymme till förmån för.

Man kan kalla det vad man vill, men pengar som dras från lönen och förs till det offentliga utan att man kan göra något åt det är det ändå.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:01) *
Man kan kalla det vad man vill, men pengar som dras från lönen och förs till det offentliga utan att man kan göra något åt det är det ändå.

Jag förmodar att du inte vill ha liv/olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring heller.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:01) *

Det dras inte från din lön. Det är en trygghetsförsäkring din arbetsgivare betalar åt dig för att du ska slippa bli satt på gatan om du blir sjuk.
Gita
CITAT (Red Top @ 30-01-2010, 10:07) *
Jag förmodar att du inte vill ha liv/olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring heller.

Det är väl ändå en ganska haltande jämförelse eftersom man när det gäller privata försäkringar kan välja både nivå och försäkringsgivare och dessutom har möjlighet att byta bolag om man inte är nöjd. Man kan ju t.o.m. välja att avstå även om det är dumt.
Gita
Gita
CITAT (Motti @ 30-01-2010, 01:20) *
Jag skulle kunna berätta ett och annat om hur det är att ha företag efter som vi haft det i över 30 år !men det känns ganska meningslöst efter som de flesta har bestämt sig för hur det fungerar!Ni som sitter här och tror sätt era livs besparingar på att starta eget som vi gjorde !lev på minimum och känn på hur det är.Alla är inte födda med guldsked i munn.en del får skapa sitt eget.Och man får satsa hela sitt leverne.Vi satsade allt hus hem rubbet !hur många av er vågar det ?Vi lånade upp allt- I dag och före det går företaget kanon bra !vi har inte ens haft känningar av lågkonjukturen.
Ska vi skämmas för att vi har det bar ?Det tog oss 30 år ,

Skämmas? Nej, givitvis har du all anledning att vara stolt över vad ni åstadkommit. Det många nog inte förstår är nog att ni med all säkerhet arbetat betydligt fler timmar än löntagare med åtta timmars arbetsdag och att ni säkerligen betalat in mer till det allmänna än de flesta löntagare. Kanske vore det inte helt fel med skattesatser grundade på timförtjänst i stället för årslön, det skulle i allafall vara en drivkraft till att arbeta mera.
Gita
skogstroll
ja man kan ju ha synpunkter på båda håll. Själv är jag rätt blå men håller för den skull inte med om allt regeringen bestämmer. Alla är vi ju olika och har olika intressen. De röda tycker jag verkar ok för att de verkar luta åt att förbättra för arbetslösa och sjuka (även om jag inte riktigt litar på att det skulle bli så jättemycket bättre) men å andra sidan så verkar de inte så smarta vad gäller finanser och de som inte har rätt till bidrag får inte så mycket ut av skattepengarna.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 10:14) *
Det är väl ändå en ganska haltande jämförelse eftersom man när det gäller privata försäkringar kan välja både nivå och försäkringsgivare och dessutom har möjlighet att byta bolag om man inte är nöjd. Man kan ju t.o.m. välja att avstå även om det är dumt.
Gita

Byt bolag - byt regering!
gnon49
Det enda solidariska är att inte överutnyttja trygghetsförsäkringarna. då hamnar vi i den siutuationen vi har idag. Redan 2002 bestämde dåvarande regeringa att halvera sjukersättningskostnaderna och på den vägen är det idag. Givetvis drabbar det dom sämst ställda i samhället. Det gör det alltid oavsett regering. Problemen började inte med den här regeringen och problemen upphör inte med en ny regering. Sådan är politiken. Dom är lika goda kålsupare hela bundet i riksdagen, oavsett färg.
vitavargen

Arbetslöshetsförsökring( Via A-kassa) är ett avtal mellan staten och den arbetande. Att utförsäkra betyder att inte hålla sig till avtalet. Nu hände annat också, så som höjningen av avgiften till A-kassan, försvårande villkor etc.

Jämför med att du har din bil försäkrade hos en försäkningsbolag, och efter att du har betalat (din del av avtalet) kontinuerligt, höjs beloppet plötsligt och efter ett litet tag sägs upp försäkringen. Hur känns det då? De kan också skicka dig till socialen och säga be de om ersättning. det som hände med dessa försäkringar(arbets och sjuk) i Sverige är avtalsbrott, enligt mig.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 30-01-2010, 10:07) *

Det är helt korrekt. Försäkringar är bara ett enda stort bedrägeri.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:31) *

Det är nästan så att jag önskar att du själv en gång fick bita i det sura äpplet och bli fråntagen din ekonomiska försörjning.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:31) *

Jag antar att, med detta, du menar även Alliansregeringens roll i försäkringarna(arbets och sjuk).
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 10:40) *
Det är nästan så att jag önskar att du själv en gång fick bita i det sura äpplet och bli fråntagen din ekonomiska försörjning.

Det kommer nog, men jag förbereder mig inför den dagen. När det händer kommer jag att kunna leva gott på en minimal slant.
Gita
CITAT (gnon49 @ 30-01-2010, 10:25) *
Det enda solidariska är att inte överutnyttja trygghetsförsäkringarna. då hamnar vi i den siutuationen vi har idag. Redan 2002 bestämde dåvarande regeringa att halvera sjukersättningskostnaderna och på den vägen är det idag. Givetvis drabbar det dom sämst ställda i samhället. Det gör det alltid oavsett regering. Problemen började inte med den här regeringen och problemen upphör inte med en ny regering. Sådan är politiken. Dom är lika goda kålsupare hela bundet i riksdagen, oavsett färg.

Javisst är det så, att överutnyttja trygghetssystemen är väl det mest osolidariska du kan göra, det är osolidariskt både mot dem som verkligen behöver dem och mot dem som måste betala dem.
Något ligger det nog i att svenskarna brukar kallas världens friskaste men mest sjukskrivna folk.
Gita
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:48) *
Det kommer nog, men jag förbereder mig inför den dagen. När det händer kommer jag att kunna leva gott på en minimal slant.

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken!
Anma
På vilket sätt är det bättre att sjuka människor tvingas gå på försörjningsstöd (socialbidrag) istället för sjukpenning/sjukersättning mm.mm?
Förklara det för mig ni som vet så mycket. För detta förstår inte jag.
På vilket sätt är det bra att sjuka människor ska gå ner i erättning med över 50% när de redan ligger på en låg nivå?

Hur många av er klarar er på 5000:- i månaden? Det är mindre än vad en normal trea kostar i hyra. Minst hälften kostar en liten tvåa. Berätta för mig, hur skulle ni klara av att försörja er på den nivån?
*Stintan*
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 11:10) *
På vilket sätt är det bättre att sjuka människor tvingas gå på försörjningsstöd (socialbidrag) istället för sjukpenning/sjukersättning mm.mm?
Förklara det för mig ni som vet så mycket. För detta förstår inte jag.
På vilket sätt är det bra att sjuka människor ska gå ner i erättning med över 50% när de redan ligger på en låg nivå?

Hur många av er klarar er på 5000:- i månaden? Det är mindre än vad en normal trea kostar i hyra. Minst hälften kostar en liten tvåa. Berätta för mig, hur skulle ni klara av att försörja er på den nivån?

Min lilla 2:a kostar efter senaste höjningen (ca 200:-) 4.300:-/månad + el ca 400:-.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 11:17) *
Min lilla 2:a kostar efter senaste höjningen (ca 200:-) 4.300:-/månad + el ca 400:-.

Ja, skrev ju fel. Menade en liten etta.

Jag tror inte att jag kommer att få några svar på mina frågor.

Det är lätt att sitta och tycka att regeringen gjort ett bra jobb när man själv får flera tusen mer i månaden, men att andra hamnar i rännstenen skiter man i. Bara man själv har det bra. Men är det ett sådant samhälle man vill ha så...

Det var ju inte så att en sjuk fick ut mer än en arbetare innan heller.

herkules
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 01:18) *
MINA pengar som jag betalar i form av skatt och moms... pengar som JAG betalar så att nån annan ska få det bra för att JAG arbetar...

jag skulle vilja tacka dig, tant signe som har 822 kr kvar varje månad att leva på (ja, hon betalar skatt), mina föräldrar, deras föräldrar, min cancersjuka vän som betalar skatt på sin sjukpenning, för att ni betalar skatt.
utan er skatt skulle jag förmodligen varit död idag, jag skulle inte fått den vård/operation jag behövde när jag fick min sjukdom.
tänk om vi inte under en herrans massa år haft en socialdemokratiskt regering som sett nyttan med att ALLA bidrar till vård, skola, omsorg, pensioner och annat.
jag har talat med massor av människor vad det gäller skattesänkningen som nu skett - skitkul tycker de flesta men så lägger de till - fast jag skulle lika gärna klara mig utan de där 1500 kr, bättre att ungarna får en schysst skola eller att det byggs bra ålderdomshem.
det är konstigt.

men tack ändå wink.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 11:10) *

Jag skulle klara mig på 5000kr. Min lägenhet kostar ca. 1150kr, internet 299kr, elen ett par hundralappar kanske och avbetalningen på lånet till stugan ytterligare ett par hundralappar. Sedan tror jag inte jag har några fler fasta kostnader utom bilen, men den ställer jag av om jag inte behöver den och då kostar den inget.
herkules

kalla inte sjuklön för bidrag - du gör det bara löjlig då.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 11:54) *
Jag skulle klara mig på 5000kr. Min lägenhet kostar ca. 1150kr, internet 299kr, elen ett par hundralappar kanske och avbetalningen på lånet till stugan ytterligare ett par hundralappar. Sedan tror jag inte jag har några fler fasta kostnader utom bilen, men den ställer jag av om jag inte behöver den och då kostar den inget.

Tur du har. Var har du hittat en så billig lägenhet? Sån vill jag också ha.
Här finns bara bostadsrätter med en så låg avgift. En sån kostar runt 200.000:- och med den låga inkomsten får man inte låna till den.
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 11:56) *
Tur du har. Var har du hittat en så billig lägenhet? Sån vill jag också ha.

I ett mindre samhälle, där är det betydligt billigare. Sedan är det lite trångt och jag får gå ner till källaren för att duscha, men det sparar jag ett par tusen varje månad på. Det blir mycket pengar på ett år.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 11:58) *
I ett mindre samhälle, där är det betydligt billigare. Sedan är det lite trångt och jag får gå ner till källaren för att duscha, men det sparar jag ett par tusen varje månad på. Det blir mycket pengar på ett år.

Ok, i Heby som nog kan kallas litet kostade det inte så lite. Det här stället kan knappast kallas stort heller, nåra tusen personer i tätort. Såna lägenheter som du bor i växer nog inte på träd.
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 12:03) *
Ok, i Heby som nog kan kallas litet kostade det inte så lite. Det här stället kan knappast kallas stort heller, nåra tusen personer i tätort. Såna lägenheter som du bor i växer nog inte på träd.

Heby verkar ju ligga inom pendlingsavstånd från Uppsala och Västerås och nästan Stockholm, det drar upp priset rejält
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 12:06) *
Heby verkar ju ligga inom pendlingsavstånd från Uppsala och Västerås och nästan Stockholm, det drar upp priset rejält

Okej, så här ser det ut i Nordmaling. Samma priser som här, om inte mer. lediga bostäder i nordmaling

Aqvakul
Det är lätt att vara kaxig, när man är ung och frisk och inte har någon annan att tänka på än sig själv.
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 12:09) *
Okej, så här ser det ut i Nordmaling. Samma priser som här, om inte mer. lediga bostäder i nordmaling

Nordmaling ligger fint vid havet och inom pendelavstånd till Umeå har jag för mig. Det finns säkert billigare orter om du söker dig längre in i västerbottens inland
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 11:54) *

Fick man så mycket över som du skulle få så vore det nog ingen match för någon att klara sig men det finns massor av människor som aldrig får så mycket över när fasta utgifter är betalda.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 12:14) *
Nordmaling ligger fint vid havet och inom pendelavstånd till Umeå har jag för mig. Det finns säkert billigare orter om du söker dig längre in i västerbottens inland

Du kan ju inte vara på riktigt.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 12:14) *
Fick man så mycket över som du skulle få så vore det nog ingen match för någon att klara sig men det finns massor av människor som aldrig får så mycket över när fasta utgifter är betalda.

Det är därför man bör sträva efter att hålla de fasta utgifterna på ett minimum
Anma
Huggorm. Här har du Doroteas lediga tvåor. Men det kanske ligger för nära Vilhelmina?????
Doroteahus

Där hade de ettor till och med, i Vilhelmina. vilhelmina ettor.
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 12:21) *
Huggorm. Här har du Doroteas lediga tvåor. Men det kanske ligger för nära Vilhelmina?????
Doroteahus
Där hade de ettor till och med, i Vilhelmina. vilhelmina ettor.

Skumt. Det är nog i orter som varit folkrika men minskat man skall kolla
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 12:18) *
Det är därför man bör sträva efter att hålla de fasta utgifterna på ett minimum

Du kan ju inte utgå från dig själv och dina behov och jämföra med sjuka och gamla och tro att alla dom skulle kunna bosätta sig i Norrbottens inland. Vad är det som får dig att tro att dessa människor inte strävar efter att hålla utgifterna på ett minimum. För många är det faktiskt så att de är tvugna hålla utgifterna långt under minimum. Dessutom så kostar det mer att vara sjuk än att vara frisk.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 12:26) *
Du kan ju inte utgå från dig själv och dina behov och jämföra med sjuka och gamla och tro att alla dom skulle kunna bosätta sig i Norrbottens inland. Vad är det som får dig att tro att dessa människor inte strävar efter att hålla utgifterna på ett minimum. För många är det faktiskt så att de är tvugna hålla utgifterna långt under minimum. Dessutom så kostar det mer att vara sjuk än att vara frisk.

Varför inte? Norrland är fint, och närheten till naturen gör nog många gott. Men min billiga lägenhet ligger i det annars dyra Bohuslän
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 12:25) *
Skumt. Det är nog i orter som varit folkrika men minskat man skall kolla

Du lever i en fantasivärld helt klart.
Pirum
CITAT (KRT @ 29-01-2010, 17:03) *
Faktum är att för många individer så ÄR det bättre nu.... Har man jobb och är frisk har de flesta fått det bättre - är det då konstigt att man tycker det som görs är bra för Sverige? Att du har en avvikande syn förändrar inte sakläget - såg siffror på att en vanlig LO-medlem hade fått 2500 mer i månaden - tror du inte att de flesta uppskattar det?

Vet inte varifrån 2500kr kommer, men det gäller kanske en normal LO-familj där båda arbetade på Volvo och hushållets samlade inkomster var över 50000 kr / månad - de kan nog sammanlagt få dessa pengar. Jag får några hundra, och de äts upp av ökad a-kasseavgift etc.

Jag har absolut inte sett i närheten av dessa pengar, och har ett "normalt" LO-arbete. Att jobbskatteavdraget gynnar högavlönade mer än lågavlönade måste väl vara orättvist hur man än ser på det. Regeringens nära på uttalade syfte är att jobbskatteavdraget ska driva lönerna neråt - folk (dvs arbetslösa) ska vara beredda att ta jobb till lägre lön än tidigare.

Men jag håller med om att för de flesta så har ekonomin på kort sikt förbättrats de senaste åren - om man har jobb och är frisk. Till största delen beror dock detta på lägre räntor på lån än på skattesänkningar.
Anma
Och du Huggorm (som fått mig att bli riktigt förbannad)
Om en månad flyttar vi, en stor hund, en liten hund och min man till en etta för att få ner våra jävla kostnader till minimum. Bostaden kommer att kosta strax under 3000:-/mån plus hushållsel. Det är helt jävla vansinnigt att man som medelålders ska behöva sätta sig i en etta. Okej om man är ensamstående, men som ett par!!
Vi byter ner oss från en liten tvåa.
Hoppas att du blir tvingad att göra samma sak. Det är väl det enda sättet att få dig att förstå hur det känns. Inför sig då är det väl skillnad, för då är det DU som drabbas.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 12:29) *
Du lever i en fantasivärld helt klart.

Måndag morgon känns det som allt annat än en fantasivärld

CITAT (Anma @ 30-01-2010, 12:29) *
Om en månad flyttar vi, en stor hund, en liten hund och min man till en etta för att få ner våra jävla kostnader till minimum. Bostaden kommer att kosta strax under 3000:-/mån plus hushållsel. Det är helt jävla vansinnigt att man som medelålders ska behöva sätta sig i en etta. Okej om man är ensamstående, men som ett par!!
Hoppas att du blir tvingad att göra samma sak. Det är väl det enda sättet att få dig att förstå hur det känns. Inför sig då är det väl skillnad, för då är det DU som drabbas.

Men jag sitter redan i en minimal lägenhet, jag tror inte det finns något mindre än 17kvm som jag kan flytta till. Man kan ju bara utnyttja en kvadratmeter åt gången i alla fall? I Sverige bor vi generellt alldeles för stort, det är inte konstigt att våra uppvärmningskostnader är så höga.
Gita
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 12:29) *

Men om ni har så låga inkomster är ni väl berättigade till bostadsbidrag? Fast ni har kanske fritidshus som ni väljer att priotitera och då kan man knappast kalla sig för fattig.
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 12:57) *
Men om ni har så låga inkomster är ni väl berättigade till bostadsbidrag? Fast ni har kanske fritidshus som ni väljer att priotitera och då kan man knappast kalla sig för fattig.
Gita

Bostadsbidrag är främst för personer under 29 år utan barn (typ arbetslösa ungdomar och studenter). Är man över 29 så kan man få bostadsbidrag om man har barn eller speciella behov men det behovsprövas mot hushållets samlade inkomst och man kan hamna där att man ligger på gränsen och får 0kr i bidrag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon