Full version: Denna sjuka regering!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2010, 18:11) *
Fy fan uppriktigt sagt vilken vidrig människosyn en del här inne har!

Du får gärna skriva rakt ut att det är mig du menar, jag tar inte det minsta illa upp smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Ibland undrar jag om Huggorm saknar någon på hemmaplan att tjabba med?
lorentz
För min del så tänker jag på centerns utspel "byggjobbare sitter och fikar"
Huggorm
CITAT (lorentz @ 29-01-2010, 18:16) *
För min del så tänker jag på centerns utspel "byggjobbare sitter och fikar"

Detta har jag missat. Vad handlade det om?
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 17:55) *
Hur skall det finansieras då? Av dom som skall få det sämre?

Du sa väl själv att vi ska prioritera? Vi bör pioritera människan istället för företagen flirting.gif
dahla
Utan stabila företag har vi ingenting att mjölka socialbidrag ur...
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 29-01-2010, 18:20) *
Du sa väl själv att vi ska prioritera? Vi bör pioritera människan istället för företagen flirting.gif

Vad menar du egentligen med företagen? Företag består av just människor.

CITAT (dahla @ 29-01-2010, 18:21) *

Men då kan vi börja ta emot EU-bidrag och U-landsbistånd w00t.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 18:13) *
Ibland undrar jag om Huggorm saknar någon på hemmaplan att tjabba med?

Får man en kass människosyn då? Han är tyvärr inte ensam om denna syn.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:23) *
Vad menar du egentligen med företagen? Företag består av just människor.
...

SAF hade krav på samhället( detta med arbetslösa och sjukskrivna) som gick ut på att arbetarnas försäkringar skulle försämras. Alliansen ställde upp för det kravet och all försämringar för arbetslösa och sjukskrivna härstammar därifrån. Resultatet skulle bli att företagen ökade sin avkastning bokstavligen på bekostanad av människor liv.

(Hoppas att du har sett intervjun förra veckan med representanter för arbetsgivarna som handlade just om detta. Annars om du kräver källa får jag blädra i TV-play arkiven hos de olika företagen(SVt och TV4), vilket jag inte hinner göra.)
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 29-01-2010, 18:34) *
SAF hade krav på samhället( detta med arbetslösa och sjukskrivna) som gick ut på att arbetarnas försäkringar skulle försämras. Alliansen ställde upp för det kravet och all försämringar för arbetslösa och sjukskrivna härstammar därifrån. Resultatet skulle bli att företagen ökade sin avkastning bokstavligen på bekostanad av människor liv.

(Hoppas att du har sett intervjun förra veckan med representanter för arbetsgivarna som handlade just om detta. Annars om du kräver källa får jag blädra i TV-play arkiven hos de olika företagen(SVt och TV4), vilket jag inte hinner göra.)

Jag kräver ingen källa, men det hade varit intressant att veta lite mer i detalj vad försämringarna i försäkringarna består av?
lorentz
trodde att alla hade sett den men här kommer den
http://www.youtube.com/watch?v=IosrrFI85Wg
Huggorm
CITAT (lorentz @ 29-01-2010, 18:40) *
trodde att alla hade sett den men här kommer den
http://www.youtube.com/watch?v=IosrrFI85Wg

Jamen han har ju helt rätt? Jag är själv byggnadselektriker så jag vet precis hur illa det fungerar. Allt han säger om byggnadsarbetarna är fullständigt sant.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:46) *
Jamen han har ju helt rätt? Jag är själv byggnadselektriker så jag vet precis hur illa det fungerar. Allt han säger om byggnadsarbetarna är fullständigt sant.

medan byggnadselektrikerna är flinka som f-n... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 18:49) *
medan byggnadselektrikerna är flinka som f-n... naughty.gif

Vi är liksom alla byggnadsarbetare slöa, omotiverade och har dålig planering. Så är det rent generellt, det sticker jag inte under stol med. Det finns mycket, mycket i branschen som skulle kunna förbättras.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:51) *
Vi är liksom alla byggnadsarbetare slöa, omotiverade och har dålig planering. Så är det rent generellt, det sticker jag inte under stol med. Det finns mycket, mycket i branschen som skulle kunna förbättras.

Märkligt - privata företag är ju så effektiva... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 19:15) *
Märkligt - privata företag är ju så effektiva... naughty.gif

Allt är relativt...
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:46) *

Fast samma kväll som klippet blev känd, tog han sina påståenden tillbaka(om att byggnadsarbetare är lata kaffedrickare). Nu blir du ensam kvar med hans påstående.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 29-01-2010, 19:19) *
Fast samma kväll som klippet blev känd, tog han sina påståenden tillbaka(om att byggnadsarbetare är lata kaffedrickare). Nu blir du ensam kvar med hans påstående.

Gör inget, jag är nästan alltid ensam med min ståndpunkt
lorentz
Målet med alltihop är att bli känd.
Blev inte särskilt förvånad när jag gick in på centerns hemsida för att läsa
deras åsikt i fråga.

Var det inte andy warol som sa att all uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet eller nåt sånt
Ser att jag är sladdrig med fingranran men jag har fått mig ett glas vin och har ätit musslor till det..gott
Anma
----------------------

Hade skrivit en massa här som jag tog bort. Säger så här istället. Jag önskar ingen sjukdom, men egentligen borde vissa få känna på hur det är att vara sjuk och bli så illa behandlad som människor blir nu. Det finns bättre sätt att komma åt fusket än att sätta ickefuskare på pottan.
gnon49
Ja det har i alla fall blivit billigare att gå till vårdcentralen upptäckte jag. Även receptfria läkemedel på Ica.
Och visst har flertalet fått det bättre, även pensionärerna. Har själv varit sjukpensionär ett antal år och det är dom senaste åren pensionen verkligen har ökat. Även i år blev det en liten nettoökning så inte kan jag klaga.
Får dom bara ordning på sjukskrivningsreglerna så att ingen hamnar mellan stolarna så har vi klarat krisen med en fortsatt stark välfärd. Att gräset blir grönare efter ett regimskifte tar jag med en stor nypa salt. Oppositionen företräds ju inte precis av några lysande politiker, Wetterstrand undantagen. Sahlin och Ohly är bara bleka kopior av sina företrädare och inger inget förtroende. Men det är ju min åsikt och alla tycker vi olika, tack o lov.
herkules
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 18:21) *

kära nån ...

//stina - bombvänstern
vitavargen
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 20:56) *
...
//stina - bombvänstern

Ja, han kläcker ur sig en efter en olämpliga slag mot andra, men så fort nån säger nåt är det anmälan och anmälning som gäller.

Mycket i den gubben påminner om slavägarna under Antikens Rom. Som tur är har vi inte träffat dem, men läsa om dem har vi gjort.
Hej igen
CITAT (gnon49 @ 29-01-2010, 20:48) *
Ja det har i alla fall blivit billigare att gå till vårdcentralen upptäckte jag. Även receptfria läkemedel på Ica.
Och visst har flertalet fått det bättre, även pensionärerna. Har själv varit sjukpensionär ett antal år och det är dom senaste åren pensionen verkligen har ökat. Även i år blev det en liten nettoökning så inte kan jag klaga.
Får dom bara ordning på sjukskrivningsreglerna så att ingen hamnar mellan stolarna så har vi klarat krisen med en fortsatt stark välfärd. Att gräset blir grönare efter ett regimskifte tar jag med en stor nypa salt. Oppositionen företräds ju inte precis av några lysande politiker, Wetterstrand undantagen. Sahlin och Ohly är bara bleka kopior av sina företrädare och inger inget förtroende. Men det är ju min åsikt och alla tycker vi olika, tack o lov.

Önsketänkande .. Önsketänkande!!!!!
Jag är sjukpensionär och min ersättning idag är 247 kr högre än den jag hade för 14 år sedan ... detta efter diverse sänkningar ... senast nu i januari då de tog 95 kr netto medan maken som är folkpensionär med dubbelt så hög inkomst fick en sänkning på "bara" 68 kr.
Inte heller har det blivit billigare att gå till Vårdcentralen, avg höjdes med 20kr ! Receptfria läkemedel har blivit betydligt dyrare ... vet jag efter att ha köpt Alvedon och Nezeril i veckan.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 29-01-2010, 20:48) *

Så bra att du är nöjd då. wink.gif
Gillan
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 17:15) *
Om denna regering tycker jag inte.
Men att den skulle vara sjuk, håller jag inte med om.
Vi har en högerregering.
Högerregeringar tror på frihet, valfrihet och att allt fungerar bäst om det får ske i privat regi.
Högerregeringar bryr sig inte om trygghet eller jämlikhet.
Högerregeringar är bra för de som redan har det bra.
Röstar man på en högerregering så får man precis det vi fått nu.
Gör inte det i höst!

Ja, vad kan man annat göra än hålla med tummenupp.gif
Gillan
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2010, 18:11) *
Fy fan uppriktigt sagt vilken vidrig människosyn en del här inne har!

Ja, det är mer än sorgligt. Jag förstår egentligen inte ens hur det är möjligt!
Gita
CITAT (Anma @ 29-01-2010, 16:55) *
Det sjukaste är ju att så många tycker att allt det som görs är bra för Sverige!

Faktum är ju att den här regeringen skött sig riktigt bra, bl.a. är Sverige ett av de land som klarat den globala finaskrisen/lågkonjukturen bäst p.g.a. en klok finanspolitik.Man kan ju inte se Sverige som en isolerad ö som går obemärkt förbi vad som händer i övriga världen. Tvärtom, som ett litet land är vi oerhört beroende av vad som sker i omvärlden
För övrigt är ju privatisering av apotek, skolor vård m.m. något bra som ökar individens faktiska valmöjligheter.´
För min del bävar jag för att leva i ett land med Lars Ohly i regeringsställning.
Gita
Blomstertanten
Hm, valfrihet för vem ??? g.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 17:24) *
Håller förhoppningsvis det stora flertalet med om!

Men vilken solidaritet och sammanhållning kan man vänta sig i ett samhälle där en liten grupp roffar åt sig allt större del av resurserna på de andras bekostnad?

Men det är ju där du har fel! Den här regeringen har ju genom jobbskatteavdragen givit oss medel- och låginkomsttagare betydligt mer i plånboken. Detta trots att vi fortfarande har världens högsta skatter, tyvärr har vi inte motsvarande världens bästa vård och skola.
Gita
Blomstertanten
Finns det någon här inne som jobbar heltid som vårdbiträde. Skulle vilja veta om det som Reinfeldt påstår är sant.
Har du verkligen fått 1500 kr mer i plånboken per månad jämfört med år 2006 ? Enbart på sänkningen av skatten alltså
dahla
Det finnsväl ingensom tror att man kan uträtta underverk på endast 4 år... ge det 4 år till så ska ni se att ni kan sluta gnälla... tänk lite mer långsiktigt också... fundera på hur era barn ska ha det om 20 år.
herkules
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:06) *
Det finnsväl ingensom tror att man kan uträtta underverk på endast 4 år... ge det 4 år till så ska ni se att ni kan sluta gnälla... tänk lite mer långsiktigt också... fundera på hur era barn ska ha det om 20 år.

dom lyckas inte ens på två mandatperioder - been there, done that wink.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 22:48) *
Faktum är ju att den här regeringen skött sig riktigt bra, bl.a. är Sverige ett av de land som klarat den globala finaskrisen/lågkonjukturen bäst p.g.a. en klok finanspolitik.Man kan ju inte se Sverige som en isolerad ö som går obemärkt förbi vad som händer i övriga världen. Tvärtom, som ett litet land är vi oerhört beroende av vad som sker i omvärlden
För övrigt är ju privatisering av apotek, skolor vård m.m. något bra som ökar individens faktiska valmöjligheter.´
För min del bävar jag för att leva i ett land med Lars Ohly i regeringsställning.
Gita

Det är väl klart att du tycker det. Tänk om du skulle få det sämre med en annan regering. Förhoppningsvis får ni smaka er egen medicin nästa mandatperiod.

Lars Ohly är inte min favorit men han kan väl jämställas med Maudan ungefär.
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2010, 23:06) *
Finns det någon här inne som jobbar heltid som vårdbiträde. Skulle vilja veta om det som Reinfeldt påstår är sant.
Har du verkligen fått 1500 kr mer i plånboken per månad jämfört med år 2006 ? Enbart på sänkningen av skatten alltså

reinfeldt pratar hela tiden om sin lo-familj som har fått det så mycket bättre, de han glömmer är alla låglönearbetare, sjuka och pensionärer.
ett sånt sverige är inget att ha tycker jag.
Blomstertanten
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:06) *

4 år till ????
Inte för att jag är religiös , men gud bevare oss !!!!
Framförallt alla lågavlönade , pensionärer, sjuka, handikappade och arbetslösa !
Piccante
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 22:48) *
Gita

Jo det är ju bra för de som har föräldrar som bryr sig och medvetet väljer rätt skola för sina barn. Men de som har föräldrar som inte bryr sig och kommer från hem utan studiemotivation eller de som inte har närvarande föräldrar alls? Vem väljer åt dom? Jag är inte mot privat vård (går själv hos privat tandläkare) men jag vill inte att våra skattepengar ska maximera vårdkoncernernas vinst så de kan håva in aktieutdelning och placera kosingen på Caymanöarna. Ska det vara privat så ska det vara personalkooperativ eller non profit-företag som återinvesterar i vårdkvalitet och personal.
dahla
Man måste ha pengar i kassan för att kunna hjälpa alla som inte kan jobba... fattar ni inte att sossarna har gjort av med ALLA våra pengar inklusive pensionspengarna för all framtid??? Ni har blivitså blåsta av Göran Persson och hans försnillare... nu måste vi arbeta oss ur den här skiten och få riket på fötter igen...

Ja, det lär innebära att det blir sämre ett tag för dom som inte kan bidra med inkomster till kassan... det är inte arbetarnas fel...
Piccante
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 23:08) *
dom lyckas inte ens på två mandatperioder - been there, done that wink.gif

Nu är det extremt ovanligt med en borgerlig regering som sitter i två mandatperioder i Sverige (tack och lov!) Så de får inte chansen att uträtta något mer.
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 23:00) *
Men det är ju där du har fel! Den här regeringen har ju genom jobbskatteavdragen givit oss medel- och låginkomsttagare betydligt mer i plånboken. Detta trots att vi fortfarande har världens högsta skatter, tyvärr har vi inte motsvarande världens bästa vård och skola.
Gita

Dom få hundralappar jag fått skatten sänkt med betalar jag gladeligen om jag vet att sjuka får bra vård, barnen har bra skola och barnomsorg, handikappade får den hjälp de behöver, äldre får en bra åldringsvård, att alla fattiga har rätt till en viss ekonomisk trygghet som tex socialbidrag mm
*Stintan*
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:15) *
Man måste ha pengar i kassan för att kunna hjälpa alla som inte kan jobba... fattar ni inte att sossarna har gjort av med ALLA våra pengar inklusive pensionspengarna för all framtid??? Ni har blivitså blåsta av Göran Persson och hans försnillare... nu måste vi arbeta oss ur den här skiten och få riket på fötter igen...

Ja, det lär innebära att det blir sämre ett tag för dom som inte kan bidra med inkomster till kassan... det är inte arbetarnas fel...

Hoppsan hejsan du ljuger som en häst travar. Du kan väl inte påstå att högerregeringar aldrig har sabbat statens finanser? Antingen har du väldigt dåligt minne eller så är du väldigt ung.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2010, 23:09) *
Det är väl klart att du tycker det. Tänk om du skulle få det sämre med en annan regering. Förhoppningsvis får ni smaka er egen medicin nästa mandatperiod.

Lars Ohly är inte min favorit men han kan väl jämställas med Maudan ungefär.

Vilken medicin?
Betr Maud så har hon faktiskt fört en ganska företagsvänlig politik och livskraftiga företag är trots allt ett måste för att samhället skall fungera. Vart skulle annars pengarna som finansierar den offentliga sektorn komma ifrån, ett hål i marken kanske?
Vad är det som skulle bli bättre med en socialdemokratisk/kommunistisk regering? Sjukförsäkringen? Knappast,! De som lyssnade till vad de röd-gröna verkligen sa kanske noterade att man inte hade någon som helst finansiering och att man inte heller sa när i tid någon förändring kommer. Dessutom bygger ju de förändringar som genomförts på ett redan påbörjat socialdemokratiskt förslag.
Slutligen tycker jag att de så kallade jobbskatteavdragen är en ganska sympatisk morot till alla oss som arbetar 8 timmar per dag för att försörja oss själva och andra.
Gita
dahla
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2010, 23:25) *
Hoppsan hejsan du ljuger som en häst travar. Du kan väl inte påstå att högerregeringar aldrig har sabbat statens finanser? Antingen har du väldigt dåligt minne eller så är du väldigt ung.

Det har alltid blivit lågkonjunktur precis innan högern har tillträtt vad jag kan minnas...och den krisen har ju alltid sossarna legat bakom...
Gita
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:28) *
Det har alltid blivit lågkonjunktur precis innan högern har tillträtt vad jag kan minnas...och den krisen har ju alltid sossarna legat bakom...

Nja, den lågkonjuktur vi nu är på väg ur kan vi nog inte skylla på socialdemokraterna, den har ju faktiskt drabbat hela världen med ursprung i en amrikansk fastighetsbubbla. Däremot kan man säga att nuvarande regering skött sig jättebra eftersom Sverige är ett av de länder som trots allt klarat sig bäst. Mycket beroende på en klok och restrektiv finanspolitik.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 23:27) *
Vilken medicin?
Betr Maud så har hon faktiskt fört en ganska företagsvänlig politik och livskraftiga företag är trots allt ett måste för att samhället skall fungera. Vart skulle annars pengarna som finansierar den offentliga sektorn komma ifrån, ett hål i marken kanske?
Vad är det som skulle bli bättre med en socialdemokratisk/kommunistisk regering? Sjukförsäkringen? Knappast,! De som lyssnade till vad de röd-gröna verkligen sa kanske noterade att man inte hade någon som helst finansiering och att man inte heller sa när i tid någon förändring kommer. Dessutom bygger ju de förändringar som genomförts på ett redan påbörjat socialdemokratiskt förslag.
Slutligen tycker jag att de så kallade jobbskatteavdragen är en ganska sympatisk morot till alla oss som arbetar 8 timmar per dag för att försörja oss själva och andra.
Gita

Socialdemokratisk/kommunistisk regering ????
Mig veterligen så samarbetar socialdemokraterna, Vänsterpartiet och miljöpartiet ! Inget av dom är ett kommunistiskt part !
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2010, 23:22) *
Dom få hundralappar jag fått skatten sänkt med betalar jag gladeligen om jag vet att sjuka får bra vård, barnen har bra skola och barnomsorg, handikappade får den hjälp de behöver, äldre får en bra åldringsvård, att alla fattiga har rätt till en viss ekonomisk trygghet som tex socialbidrag mm

Ja det är ju möjligt att just du ha råd att avstå de där hundralapparna ( egentligen ca 1500 kr) men för många är det verkligen ett välkommet tillskott i kassan.
gita
*Stintan*
Vilken medicin?
Gita

Ta från de fattiga och ge till de rika hoppas jag vänds till ta från de rika och ge till de fattiga.
Även lågavlönade jobbar väl 8tim/dag och försörjer sig och andra. Pensionärer har jobbat klart och betalat in till sin pension under ett helt liv och betalar också skatt (högre skatt än arbetstagare) även om pensionen är den lägsta möjliga.
Blomstertanten
Gita

Det är ju lite märkligt att ordet morot används på så olika sätt.
För oss som har turen att ha ett jobb är lägre skatt en morot men för dom som har oturen o blir sjuka är indragen sjukpenning också en morot !!!
Tänk hur olika man kan uppfatta en morot sleep.gif
Tror faktiskt jag ska sluta äta morötter för bara ordet ger mej dåliga vibbar numera
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2010, 23:34) *
Socialdemokratisk/kommunistisk regering ????
Mig veterligen så samarbetar socialdemokraterna, Vänsterpartiet och miljöpartiet ! Inget av dom är ett kommunistiskt part !

Inte,? Ohly vägrade ju på en direkt fråga att ta avstånd från kommunismen och beträffande miljöpartiet så är dom ju ett enfrågeprti , dom har ju t.ex ingen som helst finanspolitik.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 23:39) *
Ja det är ju möjligt att just du ha råd att avstå de där hundralapparna ( egentligen ca 1500 kr) men för många är det verkligen ett välkommet tillskott i kassan.
gita

Ja, inte har då jag fått nån skattesänkning med några 1500 !! Och jag är en låginkomsttagare , varje krona behövs nog. Men inte på bekostnad av de som har det ännu sämre ställt !!!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon