Full version: Denna sjuka regering!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Aqvakul
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 20:38) *
NEJ!
alla har inte möjlighet och de som inte har det ska också behandlas som människor.

tummenupp.gif Absolut!
Gita
CITAT (ängsvädd @ 30-01-2010, 20:44) *
oberoende av vad de har för jobb skriver du - men jobben räcker ju inte till alla, alla har inte något jobb av olika själ exvis sjukdom.

Riktigt alla har kanske inte möjligheten med den genomsnittlige LO-löntagaren kan ju utan problem skaffa en villa.
Gita
P.s Sen är det faktiskt lite upp till var och en hur man tillvaratar sina möjligheter d.s
*Stintan*
CITAT (Motti @ 30-01-2010, 20:43) *
Jag tror att alla i Sverige behandlas som människor !du motsäger dig själv lite tycker jag flirting.gif alla ska väl ha chansen att skaffa sig ett hus oberoende av vad de har för jobb,det är ju massor av löntagare som har hus,här där vi bor är igentligen ett sommarstugeområde ,alla här är arbetstagare utom vi då,kan tala om att vi har kanon trevligt och skitbra grannar.Man är faktiskt sin egen lyckas smed lite kompiskram.gif

Fast nu handlar väl inte diskussionen om att en massa folk kan köpa ett hus och bo i utan det var någon som påstod att det minsann inte fanns något som subventionerades för villaägare, vilket alltså är fel.
Motti
Jobb fins det nog men de flesta vill ha ett jobb som de utbildat sig till,ibland kanske man få rucka lite på sina åsikter och hoppa in i något nytt tills man får det jobb man är ubildad till eller åtrå!sen som du säger finns det folk med handikapp som inte kan ta vad som helst,det har jag full förståelse för blush.gif
Huggorm
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 20:48) *
Riktigt alla har kanske inte möjligheten med den genomsnittlige LO-löntagaren kan ju utan problem skaffa en villa.
Gita
P.s Sen är det faktiskt lite upp till var och en hur man tillvaratar sina möjligheter d.s

Problemet är nog för många att dom inte klarar spara ihop till egenandelen, och därför får dom aldrig något lån. Eller så har dom betalningsanmärkningar och får därför inte låna. I det långa perspektivet kostar det mindre än att hyra lägenhet
Inga från Närke
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 18:48) *
Apoteken finns ju kvar för dem som efterfrågar deras kunskaper, men dumförklara inte oss andra som är fullt kapabla att ta reda på det vi behöver veta på egen hand, för oss är det väldigt bekvämt att kunna köpa magnecyl på ICA.
Gita

Har inte dumförklarat någon (välj dina ord) men tyvärr så är det många som inte vet vilka konsekvenser olika mediciner har innan de möjligen läser bipacksedeln. Detta gör att det kan hända mycket eftersom det är lättare att köpa receptfria medeciner på ICA eller COOP.
Går man till apoteket så frågar de oftast, att vet du om att dessa inte ska tas tillsammans med ......... och det är sådant man inte kanske tänker på för att medicinerna är receptfria.
Huggorm
CITAT (Inga från Närke @ 30-01-2010, 20:58) *
Har inte dumförklarat någon (välj dina ord) men tyvärr så är det många som inte vet vilka konsekvenser olika mediciner har innan de möjligen läser bipacksedeln. Detta gör att det kan hända mycket eftersom det är lättare att köpa receptfria medeciner på ICA eller COOP.
Går man till apoteket så frågar de oftast, att vet du om att dessa inte ska tas tillsammans med ......... och det är sådant man inte kanske tänker på för att medicinerna är receptfria.

Det har jag aldrig blivit tillfrågad, jag har till slut fått mina magnecyl efter köande och sedan har det inte varit mer med det. Men en sådan sak som fluortabletter, kan det verkligen finnas någon fara med sådana?
gnon49
När det gäller allmännyttan så måste den nog subventioneras så inte hyrorna rakar iväg. Stora delar av kommunernas allmännytta har ju blivit eftersatta och borde väl egentligen rivas. Ingen blir glad av att se nerslitna färglösa sjuttiotalshus. Hyresintäkterna har väl gått in i den kommunala budgeten och försvunnit där.
En upprustning kostar skjortan, men det skall inte belasta hyresgästerna. Men vill man "lyxa" till lägenheten får man givetvis betala för det.I den bästa av världar skulle alla äga sitt boende. Många problem skulle då lösa sig per automatik.
Gita
CITAT (Inga från Närke @ 30-01-2010, 20:58) *

Fast jag skulle aldrig stoppa i mig något utan att ta reda på konsekvenserna och jag tror inte att jag är särskilt unik, jag tror nog att de flesta av oss är kapabla att ta hand om oss själva.
Gita
Anma
Alvedon och voltaren köpte jag på ICA. De sa inget om att dessa inte ska tas samtidigt, det gör de varje gång på apoteket om jag köper båda sorterna samtidigt.
Annars tycker jag att det är bra att mediciner finns i mataffären.
dahla
Som vuxen har jag handlat på apoteket så många gånger så jag vet vad jag handlar om det är receptfritt...
Anma
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 21:07) *
Som vuxen har jag handlat på apoteket så många gånger så jag vet vad jag handlar om det är receptfritt...

Men alla äter inte så mycket mediciner så att de har den kollen.
Gita
CITAT (gnon49 @ 30-01-2010, 21:01) *
När det gäller allmännyttan så måste den nog subventioneras så inte hyrorna rakar iväg. Stora delar av kommunernas allmännytta har ju blivit eftersatta och borde väl egentligen rivas. Ingen blir glad av att se nerslitna färglösa sjuttiotalshus. Hyresintäkterna har väl gått in i den kommunala budgeten och försvunnit där.
En upprustning kostar skjortan, men det skall inte belasta hyresgästerna. Men vill man "lyxa" till lägenheten får man givetvis betala för det.I den bästa av världar skulle alla äga sitt boende. Många problem skulle då lösa sig per automatik.

Äganderätt är en alldeles utmärkt boendeform som är vanlig i många andra länder men inte varit tillåten i Sverige tidigare. En av fördelarna är att man själv väljer den standars man vill ha, väljer man t.ex exklusiva vitvaror så tar man med dem om man flyttar.
Gita
dahla
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 21:09) *

nää...jag brukar handla kondomer och ipren där... inte av samma anledning dock smile.gif
Gita
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 21:09) *

Men skall vi ha ett samhälle helt anpassat efter det fåtal som inte klarar/vill klara att ta ansvar för sig själva.
Tror att det är ganska få som inte klarar att läsa en bipacksedel.
gita
Anma
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 21:10) *
Äganderätt är en alldeles utmärkt boendeform som är vanlig i många andra länder men inte varit tillåten i Sverige tidigare. En av fördelarna är att man själv väljer den standars man vill ha, väljer man t.ex exklusiva vitvaror så tar man med dem om man flyttar.
Gita

Men det gör man ju inte i villor i Sverige, varför skulle man göra det i ägandelägenheter som är en mellanting mellan villa och bostadsrätt?
Huggorm
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 21:13) *
nää...jag brukar handla kondomer och ipren där... inte av samma anledning dock smile.gif

Ipren till frugan så hon inte kan skylla på huvudvärk biggrin.gif
dahla
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 21:15) *
Ipren till frugan så hon inte kan skylla på huvudvärk biggrin.gif

Som singel får man skylla på värk i handen då kanske?
herkules
CITAT (Motti @ 30-01-2010, 20:43) *
Jag tror att alla i Sverige behandlas som människor !du motsäger dig själv lite tycker jag flirting.gif alla ska väl ha chansen att skaffa sig ett hus oberoende av vad de har för jobb,det är ju massor av löntagare som har hus,här där vi bor är igentligen ett sommarstugeområde ,alla här är arbetstagare utom vi då,kan tala om att vi har kanon trevligt och skitbra grannar.Man är faktiskt sin egen lyckas smed lite kompiskram.gif

det finns massor av folk som definitivt inte behandlas som människor, sjuka, hemlösa, narkomaner, invandrare, de behandlas som något katten har släpat in.
Gita
Spännande diskussion, men nu kom min bortresta man hem, så tack för mig för den här kvällen
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 21:10) *
Gita

Äganderätt är säkert bra för den som köpt lägenheten. Erfarenheten från andra länder, t.ex. Storbritannien, är att ägaren inte bor i lägenheten utan hyr ut den och kanske ytterligare några lägenheter som han äger. Detta innebär att man får en osäker andrahandsmarknad och ganska dåligt skötta lägenheter och inte minst problem med underhållet av husets yttre, då ägarna är frånvarande.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 21:25) *
Äganderätt är säkert bra för den som köpt lägenheten. Erfarenheten från andra länder, t.ex. Storbritannien, är att ägaren inte bor i lägenheten utan hyr ut den och kanske ytterligare några lägenheter som han äger. Detta innebär att man får en osäker andrahandsmarknad och ganska dåligt skötta lägenheter och inte minst problem med underhållet av husets yttre, då ägarna är frånvarande.

Det är likadant i Finland. I varje fall angående uthyrningen. Mamma flyttade tillbaka och fick just en sådan lägenhet i andrahand. Ägaren ägde 4 lägenheter till i den fastigheten. Dessutom hade han några till på andra ställen.
Motti
Ärligt Herkules !inte vill jag ha en granne som är narkoman !det tror jag ingen vill.Om grannarna är sjuka eller arbetslösa ja det kan ju drabba vem som helst och det skulle inte störa mig ett dugg.Men att ha narkomaner och alkolister till granne !nej tack.det har jag varit med om en gång och fick aldrig en lugn stund och därmed hade jag svårt att klara av mitt jobb för jag fick aldrig sova.
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 12:57) *
Men om ni har så låga inkomster är ni väl berättigade till bostadsbidrag? Fast ni har kanske fritidshus som ni väljer att priotitera och då kan man knappast kalla sig för fattig.
Gita

Man får bara bostadsbidrag om man har barn, är ungdom eller pensionär !!!
dahla
CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2010, 21:45) *
Man får bara bostadsbidrag om man har barn, är ungdom eller pensionär !!!

För att få bostadsbidrag krävs det att man har en låg eller osäker inkomst. Som högsta bidragsgrundade inkomst får man tjäna 267 000 kronor om man till exempel är ensamstående med ett barn. Är det rimligt att inte kunna klara sig på den inkomsten utan bidrag för en bra bostad? Vem tjänar egentligen på det här systemet?

En årsinkomst på 267 000 kronor betyder att man tjänar cirka 23000 kronor innan skatt. Är det rimligt att man inte klarar att betala en bra bostad utan bidrag med den inkomsten?

Den som har en oförutsägbar inkomst, exempelvis timanställda, får bidrag och råkar tjäna för mycket blir man återbetalningsskyldig.

Vem tjänar egentligen på det här systemet?

Bostadbidrag är till för att även människor med låg inkomst ska kunna bo på ett tillfredställande sätt. Det är också till för att utjämna skillnader i segregerade bostadsområden, så att man ska kunna bo var man vill. Rättvist! Men...

Den fråga jag ställer mig är, vem tjänar på det här systemet? Som hyresgäst är man sällan eller aldrig med och påverkar sina hyror. Gör man det är det oftast genom Hyresgästföreningen, som förhandlar med bostadsbolagen varje år. Ibland vinner de, det vill säga det året stannar hyrorna på samma nivå som året före. När de förlorar går hyrorna upp en viss procent.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 18:45) *
Är det inte lite orättvist att alla de som bor i hus får betala sina kostnader själva, medan vi som bor i hyresrätt får våra kostnader delvis subventionerade?

Det här var bland det dummaste jag läst !
Inte sjutton får vi som bor i hyresrätt våra kostnader subventionerade !!!!!!!
Blomstertanten
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 18:45) *
På landsbygden finns det billigt boende att hyra... det är bara att ta sitt pick & pack och flytta då smile.gif

Men hur tänker du nu ???
Det är svårt nog att få jobb om man bor i en stad, hur gott om jobb tror du det finns på landsbygden ?? confused.gif
Jag som trodde att vi skulle jobba istället för att ligga heltidsarbetande skattebetalande medelinkomsttagare till last !
whistling.gif
vitavargen
FK säger så om bostadsbidrag:
http://www.forsakringskassan.se/nav/3eb678...9300cfdedbbaae8

det gäller ungdomar och barnfamiljer och pensionärer
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 30-01-2010, 21:01) *

Men allmännyttan subventioneras ju inte som det är nu ! Och vid upprustningar av fastigheter så får minsann hyresgästerna betala det genom högre hyror.
dahla
Om bostadsbidrag...

http://www.forsakringskassan.se/nav/b15111...81e24e627723d26
AndersKbg
CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2010, 22:13) *
Men allmännyttan subventioneras ju inte som det är nu ! Och vid upprustningar av fastigheter så får minsann hyresgästerna betala det genom högre hyror.

Ja? Är inte det rimligt?
Vill man bo bra så får man väl betala?
Så är det för alla.
Blomstertanten
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:16) *
Ja? Är inte det rimligt?
Vill man bo bra så får man väl betala?
Så är det för alla.

Ja, men är det då rimligt att den som äger sin bostad ska subventioneras ! Jag som bor i en liten hyreslägenhet, för att jag inte har råd att köpa en villa, får vara med och betala (genom skatten) för villaägarens subventioner. Och faktum är att många villaägare bor både större och billigare än vad de flesta i hyresrätt gör !
AndersKbg
CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2010, 22:25) *
Ja, men är det då rimligt att den som äger sin bostad ska subventioneras ! Jag som bor i en liten hyreslägenhet, för att jag inte har råd att köpa en villa, får vara med och betala (genom skatten) för villaägarens subventioner. Och faktum är att många villaägare bor både större och billigare än vad de flesta i hyresrätt gör !

Japp. Du har en poäng där.
Men jag vill att man ska betala för sitt boende.
Man ska få behålla sin lön.
Subventioner är inte bra för någon egentligen. Självklart ska inte någon bo på bekostnad av någon annan.
herkules
CITAT (Motti @ 30-01-2010, 21:41) *
Ärligt Herkules !inte vill jag ha en granne som är narkoman !det tror jag ingen vill.Om grannarna är sjuka eller arbetslösa ja det kan ju drabba vem som helst och det skulle inte störa mig ett dugg.Men att ha narkomaner och alkolister till granne !nej tack.det har jag varit med om en gång och fick aldrig en lugn stund och därmed hade jag svårt att klara av mitt jobb för jag fick aldrig sova.

jag har bott granne med både narkomaner och alkoholister, de är människor de med och måste ha någonstans att bo, inget/inga vi kan välja bort tycker jag.
AndersKbg
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 22:35) *
jag har bott granne med både narkomaner och alkoholister, de är människor de med och måste ha någonstans att bo, inget/inga vi kan välja bort tycker jag.

Jaså?
Självklart kan vi välja bort det. Och det är något som är helt naturligt.
Skulle det inte spela någon roll om du bor i Rinkeby eller Lidingö menar du?
Blomstertanten
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:34) *
Japp. Du har en poäng där.
Men jag vill att man ska betala för sitt boende.
Man ska få behålla sin lön.
Subventioner är inte bra för någon egentligen. Självklart ska inte någon bo på bekostnad av någon annan.

Som det är nu så får jag vara med och betala för villägarnas boende och deras "städhjälp" !
Medans jag bara har råd att bo i en liten lägenheten och det är jag som går hem till villaägarna och städar för en låg lön.
Jag får alltså, om man hårddrar det, betala en del av min egna lön !

herkules
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:43) *
Jaså?
Självklart kan vi välja bort det. Och det är något som är helt naturligt.
Skulle det inte spela någon roll om du bor i Rinkeby eller Lidingö menar du?

nej, vi kan inte välja bort människor.
AndersKbg
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 22:46) *
nej, vi kan inte välja bort människor.

Nej, men du väljer boende.
Då väljer man människor automatiskt.
herkules
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:47) *

så du gör skillnad på folk?
sick.gif
Blomstertanten
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:47) *

Så du tror på fullt allvar att alla som bor i tex Rinkeby har valt att bo där ?? Att dom satte sig ner och funderade : Ska vi bosätta oss på Lidingö eller i Rinkeby ? Vi väljer Rinkeby för där är så trevligt !

Många människor har faktiskt inget val !!
AndersKbg
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 22:49) *
sick.gif

Ööh, ja om man ska hårddra det ja.
Vad väljer du som granne?
En knarkare eller en barnfamilj?

CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2010, 22:51) *
Så du tror på fullt allvar att alla som bor i tex Rinkeby har valt att bo där ?? Att dom satte sig ner och funderade : Ska vi bosätta oss på Lidingö eller i Rinkeby ? Vi väljer Rinkeby för där är så trevligt !

Många människor har faktiskt inget val !!

...och den dagen de får behålla sin lön utan att skatteverket lägger sig i så är de fria att bo var de vill, med sina egna pengar...
herkules
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:53) *
Ööh, ja om man ska hårddra det ja.
Vad väljer du som granne?
En knarkare eller en barnfamilj?

jag väljer inte vem som blir min granne, det gör bostadsbolaget som jag hyr av.
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 22:49) *
sick.gif

Jag vill ha det lugnt och tyst där jag bor, och särskilt på natten. Vissa grupper väsnas betydligt mer än andra, det är skillnad på folk och folk. Narkomaner vill jag exempelvis helst inte bo tillsammans med.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:54) *
...och den dagen de får behålla sin lön utan att skatteverket lägger sig i så är de fria att bo var de vill, med sina egna pengar...

Öööh... så ett land utan skatter fungerar menar du?
herkules
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 22:57) *
Jag vill ha det lugnt och tyst där jag bor, och särskilt på natten. Vissa grupper väsnas betydligt mer än andra, det är skillnad på folk och folk. Narkomaner vill jag exempelvis helst inte bo tillsammans med.

oftast så har de ingen bostad så du behöver förmodligen inte oroa dig.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 22:57) *
Öööh... så ett land utan skatter fungerar menar du?

Skrev jag det?
Nope. Men självklart är det bättre om alla får behålla sin lön och kan försörja sig själva.
Eller vill du på sossemanér att alla ska leva på bidrag??
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 22:59) *
oftast så har de ingen bostad så du behöver förmodligen inte oroa dig.

Kommunerna brukar placera ut dom i diverse lägenheter, vilket inte alltid blir så lyckat
herkules
CITAT (AndersKbg @ 30-01-2010, 22:59) *
Skrev jag det?
Nope. Men självklart är det bättre om alla får behålla sin lön och kan försörja sig själva.
Eller vill du på sossemanér att alla ska leva på bidrag??

hur många är det som lever på bidrag egentligen? för det du menar med bidrag är socialbidrag, right?
tror inte att de är fler än att vi har råd med det.
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 23:02) *
hur många är det som lever på bidrag egentligen? för det du menar med bidrag är socialbidrag, right?

Klart vi har råd med det - genom att spara in på annat.
AndersKbg
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 23:02) *

Näe...herre jävlar vad ni läser mellan raderna.
Tro fan att folk super men den inställningen ni har här.
Jag menar alla former av bidrag, oavsett vad det står på specen.

Vill du inte behålla din lön?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon