Full version: Denna sjuka regering!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 16:08) *
Många sjukskrivningar beror väll på förslitningsskador, och sådana skall helst inte ha börjat utvecklas redan när man är 30

Nu får du komma med lite fakta faktiskt. Hur många 30-åringar är sjukskrivna p.g.a. förslitningsskador?
*Stintan*
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 16:13) *
HUR TUSAN TÄNKER DU NU????

Jag ställde en fråga om det är ett problem att bli kontrollerad om man har rent mjöl i påsen och du får det till att jag tror att försörjningstöd är något som man bara kan gå in och hämta. Lär dig ett par sake; Använd citerafunktionen rätt, bemöt bara det som finns med i citatet, lägg inte ord i andras mun och sist men inte minst gör inte bara tolkningar av det som andra skriver som passar dig.

Vad har du för rätt att tala om för mig hur och vad jag ska svara i mina inlägg? Jävla härskarfasoner!
Är det så konstigt att jag svarade som jag gjorde eftersom kontrollen redan är omfattande. Det har inte med rent mjöl i påsen att göra att jag inte är för den typen av kontrollsamhälle som nämndes. Jag anser att det skulle vara ett stort problem om samhället tog till såna metoder.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 16:24) *
Nu får du komma med lite fakta faktiskt. Hur många 30-åringar är sjukskrivna p.g.a. förslitningsskador?

Det jag skrev är att det faktiskt finns ett samband mellan sjukdom och ålder, och jag är övertygad om att det är fler äldre som är sjuka på grund av förslitningsskador. Det är helt logiskt.
dahla
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 11:07) *
Vad bevisar du med detta - att du kan rimma? confused.gif

Jag varken bevisar någonting eller rimmar... jag konstaterade bara att jag förstod varför man vill rösta på den rödgröna sörjan.

Är du fortfarande förvirrad?
herkules
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 16:19) *
Tack
Nej, det är klart att det inte är samma pengar. Varför skulle man få det när man inte uträttar något dagsverke, oftast något som genererar inkomster till det företag där man är anställd?
Jag ser det inte som något konstigt att det finns villkor för att stöd/hjälp/bidrag/försäkring ska betalas ut. Ett villkor är att du sitter och säker jobb, ett ganska lätt villkor att uppfylla tycker jag.

varsågod, tror det har med mitt goda kommunistiska hjärta att göra smile.gif
jaja, inte ska de dumförklara arbetslöst folk såpass så de ska sitta 8h om dagen på arbetsförmedlingen iaf.
sån jävla måtta på idiotin får det allt lov att vara!
vitavargen
CITAT (Vippan @ 04-02-2010, 15:10) *
När sossarna satt vid regeringsbordet förtidspensionerades140 pers per dag, det tycker jag är ett sjukt system.
Alliansen har iaf ökar resurserna till kommuner och landsting + 1500 mer i plånboken inte illa till dom som arbetar i det här landet.
Jag är glad att inte M Sahlin suttit i regeringen i dessa kristider.

Vilka underlag/källor har du för dessa påståenden?

dahla
CITAT (vitavargen @ 04-02-2010, 17:12) *
Vilka underlag/källor har du för dessa påståenden?

Det är ju allmänt känt... och det har skrivits om det i varenda dagstidning...

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/frisk...gen_3905529.svd

SJUKT!
gnon49
Att det förtidspensionerades c:a 140 personer om dagen, tror jag faktiskt stämmer. Och det av den enkla anledningen att oppositionen inte har opponerat sig mot att det skulle vara fel siffror. Möjligheten är ju att dom själva inte vet eftersom det förekom så frekvent år efter år. Ett ganska effektivt sätt att dölja arbetslösheten.
Men det bäddade ju för problem, förr eller senare.
vitavargen
När sossarna satt vid regeringsbordet förtidspensionerades140 pers per dag, det tycker jag är ett sjukt system.
Alliansen har iaf ökar resurserna till kommuner och landsting + 1500 mer i plånboken inte illa till dom som arbetar i det här landet.
Jag är glad att inte M Sahlin suttit i regeringen i dessa kristider.

Om dessa uppgifter stämmer ( och inte har samma källor som Reinfeldts 100.000 jobb hos Agenda som visade sig vara totalt lögn) så skulle vi ha så många förtidspensionärer:

Socialdemokraterna har haft"regeringsbordet" mellan 1994- 2006 oavbrutet. Detta ger 12 års socialdemokratisk regering. Om vi bortser från helgerna per år så har vi 240 dagar per år. En liten huvudräkning ger: 403.200 förtidspensionärer under de 12 åren.

Har vi så många förtidspensionärer? Har de gått i pension mellan 1994-2006?

Siffror har blivit Alliansens verktyg för spridning av olika lögner. De tror att alla andra är dumma i huvut och det är bara de med hästsvans som kan räkna. Det är återigen samma vanliga ruttna människosyn.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 04-02-2010, 17:42) *
Om dessa uppgifter stämmer ( och inte har samma källor som Reinfeldts 100.000 jobb hos Agenda som visade sig vara totalt lögn) så skulle vi ha så många förtidspensionärer:

Socialdemokraterna har haft"regeringsbordet" mellan 1994- 2006 oavbrutet. Detta ger 12 års socialdemokratisk regering. Om vi bortser från helgerna per år så har vi 240 dagar per år. En liten huvudräkning ger: 403.200 förtidspensionärer under de 12 åren.

Har vi så många förtidspensionärer? Har de gått i pension mellan 1994-2006?

Rätt många av dom borde ha dött vid det här laget. Det var ju oftast ordentligt sjuka människor som förtidspensionerades. Eller åtminstone ibland.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 17:24) *
Det är ju allmänt känt... och det har skrivits om det i varenda dagstidning...

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/frisk...gen_3905529.svd

SJUKT!

Ingen kan väl tycka att det är bra och alliansen har viss lyckats få ner siffran till 115/dag läste jag nånstans.
Det krävs och är nödvändigt att mer satsas på rehabilitering och återanpassning till arbete så att man kan få ner siffrorna ytterligare. Att få ned antalet genom att utförsäkra sjuka människor är ju en väg alliansen tagit och det har ju bara gjort att människor hamnat mellan stolarna och får leva på försörjningsstöd istället för sjukersättning.
dahla
CITAT (vitavargen @ 04-02-2010, 17:42) *

Dom här 140 nya förtidspensionärer är i snitt per dygn per år... totalt över 550 000 i brinnande högkonjunktur år 2006.
herkules
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 18:09) *
Dom här 140 nya förtidspensionärer är i snitt per dygn per år... totalt över 550 000 i brinnande högkonjunktur år 2006.

det är synd om de människorna nu, undrar hur många av dem som tagit livet av sig för att alliansen tog ifrån dem deras försörjning?
Huggorm
CITAT (herkules @ 04-02-2010, 18:41) *
det är synd om de människorna nu, undrar hur många av dem som tagit livet av sig för att alliansen tog ifrån dem deras försörjning?

Undrar hur många av dom som skulle lagt ner självmordsplanerna om dom fått rehab och återgått till arbetslivet i stället för förtidspension?
Bengalow
Ja, du dahla! Att man kan vara så blåögd! Det säger sig självt att det är en i allra högsta grad grov överskattning. Nästan lika grov som Reinfeldts 100000 nya jobb sedan 2006. För det tror du väl på? Fastän det är lögn.... om än i din blåblodiga husblaska.
Jag hörde ett rykte....sa den ene jornalisten till den andre. Jag hörde...sa den andre till den tredje. Vet ni att...sa den tredje till den fjärde.... Nä, fy fan, nu går det för långt, det måste vi skriva om, sa chefredaktören.
En lögn blir aldrig en sanning, hur många gånger den än upprepas! Och framför allt, tro inte en journalist, han har som yrke att förvränga halvsanningar.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 19:01) *
Ja, du dahla! Att man kan vara så blåögd! Det säger sig självt att det är en i allra högsta grad grov överskattning. Nästan lika grov som Reinfeldts 100000 nya jobb sedan 2006. För det tror du väl på? Fastän det är lögn.... om än i din blåblodiga husblaska.
Jag hörde ett rykte....sa den ene jornalisten till den andre. Jag hörde...sa den andre till den tredje. Vet ni att...sa den tredje till den fjärde.... Nä, fy fan, nu går det för långt, det måste vi skriva om, sa chefredaktören.
En lögn blir aldrig en sanning, hur många gånger den än upprepas! Och framför allt, tro inte en journalist, han har som yrke att förvränga halvsanningar.

Det är förvisso sant att man inte skall lita på journalister, men det faktum att ingen sagt emot påståendet gör att man kan anta att det faktiskt är sant.
Pirum
Märkligt att "bidragsfusk" ska botas med försämringar även för ärligt sjuka, medan skattefusk botas med skattesänkningar främst för de rika. Piska den fattige och mata den rike tycks alltså vara arbetsmotivationsmodellen som gäller, trots att det rimligen borde vara tvärtom? Det är ju ingen hemlighet att skattefusket är mångfaldigt större än bidragsfusket. Jag tycker regeringen borde slå mot de rika och inte mot de sjuka, menmen.

Exempel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skattefu...rder_499367.svd
"Cirka 133 miljarder kronor försvinner i skatteintäkter på grund av fusk, fel eller misstag."
"De minsta företagen, med en lönesumma på mindre än 1 miljon kronor står för 39 procent av det totala skattefelet. Därnäst kommer små och medelstora företag på 20 procent och storföretag med 19 procent. Privatpersoner svarar för 16 procent av den uteblivna skatten medan offentlig sektor, föreningar med flera bara står för 1 procent. Resten har inte kunnat härledas.

Slutsatsen som Skatteverket drar av detta är att de minsta företagen måste få enklare skatteregler och bättre service från verket."

Enklare skatteregler, bättre service? Tänk om sjuka behandlades med liknande silkesvantar, det hade varit beundransvärt. Men regeringen ger väl knappast Försäkringskassan enklare regler, och inte heller får sjuka bättre service :-/
Huggorm
CITAT (Pirum @ 04-02-2010, 19:14) *
Märkligt att "bidragsfusk" ska botas med försämringar även för ärligt sjuka, medan skattefusk botas med skattesänkningar främst för de rika. Piska den fattige och mata den rike tycks alltså vara arbetsmotivationsmodellen som gäller, trots att det rimligen borde vara tvärtom? Det är ju ingen hemlighet att skattefusket är mångfaldigt större än bidragsfusket. Jag tycker regeringen borde slå mot de rika och inte mot de sjuka, menmen.

Exempel:
"Cirka 133 miljarder kronor försvinner i skatteintäkter på grund av fusk, fel eller misstag."
"De minsta företagen, med en lönesumma på mindre än 1 miljon kronor står för 39 procent av det totala skattefelet. Därnäst kommer små och medelstora företag på 20 procent och storföretag med 19 procent. Privatpersoner svarar för 16 procent av den uteblivna skatten medan offentlig sektor, föreningar med flera bara står för 1 procent. Resten har inte kunnat härledas.

Slutsatsen som Skatteverket drar av detta är att de minsta företagen måste få enklare skatteregler och bättre service från verket."

Enklare skatteregler, bättre service? Tänk om sjuka behandlades med liknande silkesvantar, det hade varit beundransvärt. Men regeringen ger väl knappast Försäkringskassan enklare regler, och inte heller får sjuka bättre service :-/

Skillnaden är att den ena betalar in skatt, den andra kvitterar ut skatt. Jag tycker det är rimligt att den som betalar in kan kräva mer service än den som kvitterar ut.
Aqvakul

Exempel:

En utmärkt beskrivning av alliansens Sverige... tummenupp.gif
Vippan
Man behöver inte vara rik för att tycka illa om ett sjukt skattesystem.
Ett exempelregister över sjuka skatter,att man kan skatta samma pengar hur många ggr som helst.. tex arvsskatten,fastighetsskatten först betalar du skatt för att ditt hus ger dig pengar varje år,sen om du säljer huset och ev gjort en liten vinst då har skattmasen gjort ett bra klipp etc etc.Sen finns det tydligen dom som har till uppgift att hitta på nya sätt att sno människor på pengartex båtskatt du kan ju nöta på vågorna osv osv osv
lorentz
Jag har tidigare arbetat för en familj som heter kreuger genom Alliansens pigavdrag så har kreugers kunnat göra ett skatteavdrag på ca 50 tusen på den del som jag har levererat, (familjen har ju städhjälp också)
Jag kan inte se vilken logiken är i att jag som låginkomsttagare ska sponsra deras lyxliv med min surt förvärvade inkomst.
Jag har arbetat åt de familjer som har den högsta inkomsten i Sverige, och har sett en annan del av Sverige som jag helst av allt inte velat se.
Att prata om Monas handväska ter sig som en fågelskit i rymden i jämförelse.
Faktum är att med nuvarande regering "Allians för Danderyd" så har de som tjänar minst har fått mindre, och de som tjänar mycket har fått mer.
herkules
CITAT (Vippan @ 04-02-2010, 19:34) *
Man behöver inte vara rik för att tycka illa om ett sjukt skattesystem.
Ett exempelregister över sjuka skatter,att man kan skatta samma pengar hur många ggr som helst.. tex arvsskatten,fastighetsskatten först betalar du skatt för att ditt hus ger dig pengar varje år,sen om du säljer huset och ev gjort en liten vinst då har skattmasen gjort ett bra klipp etc etc.Sen finns det tydligen dom som har till uppgift att hitta på nya sätt att sno människor på pengartex båtskatt du kan ju nöta på vågorna osv osv osv

jajja, vi dör inte av att betala skatt!
Vippan
Ett uttömmande svar,det är mycket man inte dör av
dahla
CITAT (lorentz @ 04-02-2010, 19:37) *
Jag har tidigare arbetat för en familj som heter kreuger

Vad familjen heter spelar väl mindre roll va?

Utan den här familjen så hade du ju haft ett jobb mindre... och den där städerskan hade ju inte heller jobbat där... men det är väl bättre att den här familjen ger dig ett bidrag utan att du behöver gå dit va?
Huggorm
Jag kan inte se vilken logiken är i att jag som låginkomsttagare ska sponsra deras lyxliv med min surt förvärvade inkomst.

Eftersom dom med sina höga inkomster betalar mycket mera i skatt än dig, så är det ju du som sponsras av dom. Förutsatt att verkligen är låginkomsttagare så betalar dom skillnaden mellan din skatteinbetalning och riksgenomsnittet.
Vippan
Jag har tidigare arbetat för en familj som heter kreuger genom Alliansens pigavdrag så har kreugers kunnat göra ett skatteavdrag på ca 50 tusen på den del som jag har levererat, (familjen har ju städhjälp också)
Jag har arbetat åt de familjer som har den högsta inkomsten i Sverige, och har sett en annan del av Sverige som jag helst av allt inte velat se.
Att prata om Monas handväska ter sig som en fågelskit i rymden i jämförelse.
Faktum är att med nuvarande regering "Allians för Danderyd" så har de som tjänar minst har fått mindre, och de som tjänar mycket har fått mer.

Klaga på dom som är rika,tänk va mycket arbetstillfällen dom har skapat dom som satsar är värda att vinna något också annars blir det som i gamla kommuniststater där ingen får tjäna något och ingen vill investera,där ska alla ha blå mössa..
clivia

Exempel:

I detta sammanhanget är det kanske bra att veta att här i Sverige finns 74,5% enmanföretag, 21.5% mikroföretag med 1-9 anställda, 3,2% småföretag med 10-49 anställda, 0,5% medelstora företag med 50-249 anställda och bara 0,1% stora företag med mer än 250 anställda.
Som några redan kanske vet enmanföretag är duktiga att fylla välfärdskassan men utnyttjar den mycket sällan...

MVH/clivia
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:19) *
Skillnaden är att den ena betalar in skatt, den andra kvitterar ut skatt. Jag tycker det är rimligt att den som betalar in kan kräva mer service än den som kvitterar ut.

Är det ok att fuska med skatten, är det vad du säger?
Man skattar på både sjukersättning och sjukpenning. A-kassa också. Hårdare än en lön, faktiskt.
Bengalow
Människor med hög inkomst (rika, enl. Huggorm) betalar inte mer i skatt , om man inte ser på antalet kronor. Procentuellt betalar dom mindre....pga av alla mer eller mindre godkända avdrag etc.
Jag önskar att Sverige skulle införa det som England gjorde - straffskatt på dessa djävulska bonusar. Kan en människa som t.ex. Falkengren göra sig värd att belönas med 20 mille på ett år? Är hon 50-100 ggr bättre än en vanlig människa? Hon lever ju på och av oss!
gnon49
Skatteverket är ju ganska aktivt när det gäller att kontrollera olika näringar och hur dom sköts ekonomiskt.
Det senaste är väl nya kassaregister, personallistor mm. Förut var det ju en enda djungel av svartarbete o undanhållna skatter i vissa näringar. Rot-avdraget och avdraget för hushållsnära tjänster är nog dom reformer som gett utslag i att det är 69tusen mer i arbete nu än när förra regeringen regerade. Då var det dessutom högkonjungtur. Många småföretag har klarat krisen tack vare dessa åtgärder.
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-02-2010, 21:43) *
Är det ok att fuska med skatten, är det vad du säger?

Det var förstås den sista delen av inlägget som jag citerade som menades

CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 21:56) *
Människor med hög inkomst (rika, enl. Huggorm) betalar inte mer i skatt , om man inte ser på antalet kronor. Procentuellt betalar dom mindre....pga av alla mer eller mindre godkända avdrag etc.
Jag önskar att Sverige skulle införa det som England gjorde - straffskatt på dessa djävulska bonusar. Kan en människa som t.ex. Falkengren göra sig värd att belönas med 20 mille på ett år? Är hon 50-100 ggr bättre än en vanlig människa? Hon lever ju på och av oss!

"rika" använde jag eftersom andra gjort det tidigare. Jag vet bara allt för väl att det inte räcker med en hög inkomst för att bli rik.

Men hur som helst, procent ger ingen mat i magen och tak över huvudet, det är det bara reda pengar som gör.
löv
thumbdown.gif

Kan hända att en del kom i arbete, men jag är en av dessa: (från 1/12- 2010

"Arbetslösheten steg mer än väntat"

I december i fjol var 417 000 personer, 8,6 procent av arbetskraften, öppet arbetslösa, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Motsvarande månad året före var 309 000 personer, 6,4 procent, öppet arbetslösa.

confused.gif
Bengalow
Jodu, gnon, och alla som nu är registrerade mottagare av lön för städjobben, som förr betalades svart.....alla hantverkare, snickare, elektriker, rörmokare som måste betala skatt på rot-jobb. Och ändå jobbade dom, men utanför statistiken....vad var det han sa, Mark Twain: Det finns tre slags lögner: Lögn, förbannad lögn samt statistik....
Bengalow
Jag förstår att du är ironisk, Huggorm, men varför skall man tjäna 20 miljoner? Kan man mer än äta sig mätt? Är inte de 18 sista miljonerna rena girigheten?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 22:30) *
Jag förstår att du är ironisk, Huggorm, men varför skall man tjäna 20 miljoner? Kan man mer än äta sig mätt? Är inte de 18 sista miljonerna rena girigheten?

Att man är mätt är väll ingen anledning att sluta äta? Kommer inte ihåg vem som sa detta, men det är i sanning visdomsord.

Varför skall man inte få lov att tjäna 20 miljoner? Om man är beredd att lägga ner den möda som krävs för detta så förstår jag inte varför andra skall motsätta sig. Det är den klassiska svenska avundsjukan som spelar in igen. Exempelvis kanske man behöver pengar för att köpa en bondgård, då räcker det inte med några femtiolappar. Inte alla har lust att dras med skulder resten av livet när man lika gärna kan betala av på en gång.
Bengalow
Du hittar då svar på allt utan att svara. En historia med sens moral kanske duger.
En man och en kvinna promenerar på en väg, då dom hittar ett föremål på vägen. "-En kniv!" säger mannen. "-Nej en sax!" sade kvinnan. Dom grälar häftigt om föremålet, och när dom kommer på en bro, är mannen så rasande på kvinnan att han slänger ner henne ån, och skriker efter henne "-Det är en kniv!!!". Kvinnan håller på att drunkna, men får till slut upp en hand över vattenytan, och klipper med långfinger och pekfinger. Sedan sjunker hon.....
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 22:51) *
Du hittar då svar på allt utan att svara. En historia med sens moral kanske duger.
En man och en kvinna promenerar på en väg, då dom hittar ett föremål på vägen. "-En kniv!" säger mannen. "-Nej en sax!" sade kvinnan. Dom grälar häftigt om föremålet, och när dom kommer på en bro, är mannen så rasande på kvinnan att han slänger ner henne ån, och skriker efter henne "-Det är en kniv!!!". Kvinnan håller på att drunkna, men får till slut upp en hand över vattenytan, och klipper med långfinger och pekfinger. Sedan sjunker hon.....

Jag förstod inte sensmoralen, kan du inte förklara? Om du menar att diskussionen kommer fortgå till endera parten stryker med eller ger upp så tror jag nog att du har rätt.
Blomstertanten
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 19:42) *
Vad familjen heter spelar väl mindre roll va?

Utan den här familjen så hade du ju haft ett jobb mindre... och den där städerskan hade ju inte heller jobbat där... men det är väl bättre att den här familjen ger dig ett bidrag utan att du behöver gå dit va?

Men dom hade ju haft råd även utan skattesubventionen !!! Och hade säkerligen folk som utförde samma tjänster innan skatteavdragen genomfördes !

Varför förutsätta att alla som är emot tex "pigavdraget" eller jobbskatteavdraget är lata och hellre vill gå på bidrag ???

Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:42) *
Eftersom dom med sina höga inkomster betalar mycket mera i skatt än dig, så är det ju du som sponsras av dom. Förutsatt att verkligen är låginkomsttagare så betalar dom skillnaden mellan din skatteinbetalning och riksgenomsnittet.

confused.gif
Förstår överhuvudtaget inte vad du menar unsure.gif Kan du förklara ?
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 22:41) *
Att man är mätt är väll ingen anledning att sluta äta? Kommer inte ihåg vem som sa detta, men det är i sanning visdomsord.

Varför skall man inte få lov att tjäna 20 miljoner? Om man är beredd att lägga ner den möda som krävs för detta så förstår jag inte varför andra skall motsätta sig. Det är den klassiska svenska avundsjukan som spelar in igen. Exempelvis kanske man behöver pengar för att köpa en bondgård, då räcker det inte med några femtiolappar. Inte alla har lust att dras med skulder resten av livet när man lika gärna kan betala av på en gång.

Skulle inte tro att det finns så värst många ( om någon) som skulle betala kontant för en Bondgård !!
Även en miljonär eller miljardär skulle troligen ta ett lån , sen dra av räntan vid deklarationen. På så sätt sänker dom sin skatt !!
Det är så man kan bli nolltaxerare trots en förmögenhet !!! Ännu lättare nu sedan förmögenhetsskatten försvann
vitavargen
...

Tidigare ställde jag liknande fråga om dessa siffror och begrepp.

sedan 2003 har begreppet förtidspension avskaffats och ersats med annat som förbrukas hos FK. Nu hänvisar jag till både FK, regeringen och sht. Hos alla dessa kan vi läsa aatt siffran 140 per dag som ger 550.000 är alla som tar en sorts hjälp från samhället. Det är handikapade, utförsäkrade, de som tar försörjningsstöd etc.

begreppen blandas ihop och kallas för förtidspension , trots att något sådant finns inte sedan 2003. Försäkringskassan tror att med de planerade ändringarna skulle bara 70.000 av dessa kunna arbeta(leta hos sht).

Alliansens förmåga till att sprida lögner känner inga gränser.
dahla
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 16:13) *
Tidigare ställde jag liknande fråga om dessa siffror och begrepp.

sedan 2003 har begreppet förtidspension avskaffats och ersats med annat som förbrukas hos FK. Nu hänvisar jag till både FK, regeringen och sht. Hos alla dessa kan vi läsa aatt siffran 140 per dag som ger 550.000 är alla som tar en sorts hjälp från samhället. Det är handikapade, utförsäkrade, de som tar försörjningsstöd etc.

begreppen blandas ihop och kallas för förtidspension , trots att något sådant finns inte sedan 2003. Försäkringskassan tror att med de planerade ändringarna skulle bara 70.000 av dessa kunna arbeta(leta hos sht).

Alliansens förmåga till att sprida lögner känner inga gränser.

Skitsnack igen! Lägg nu framdina bevis för ditt påstående!
gnon49
i slutet av 2004 hade socialdemokratin lyckats förtidspensionera 10 % av den arbetsföra befolkningen, totalt 540.000 st. Kostnaderna var gigantiska. Givetvis kan långt ifrån alla gå tillbaka till arbete, men siffrorna är ändå skrämmande. Så Alliansen far givetvis inte med lögner ifråga om dessa siffror. Fakta finns, bara att läsa.
herkules
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 16:59) *
i slutet av 2004 hade socialdemokratin lyckats förtidspensionera 10 % av den arbetsföra befolkningen, totalt 540.000 st. Kostnaderna var gigantiska. Givetvis kan långt ifrån alla gå tillbaka till arbete, men siffrorna är ändå skrämmande. Så Alliansen far givetvis inte med lögner ifråga om dessa siffror. Fakta finns, bara att läsa.

finns det någon som här har sagt att det sossarna gjorde var bra?
skulle inte tro det.
att kasta ut folk i kylan som borgarna har gjort är inget att springa runt och slå sig i bröstet för.
slap.gif
vitavargen
Förtidspensionär brukar syfta till en person i sina arbetsföra år som kliver ut ur arbetsmarkanaden( den situationen har jag alltid betraktat som ekonomisk självmord. Men Alliansen väljer att ta begreppet och klistra den på några för att jaga de, det är ruttet gjort).

Men de som kallas för förtidspensionärer syftar på alla som får en sorts hjälp/garanti från samhället.

Kommer att lägga upp några länkar här bara för att bevisa det missvisande och brutala retoriken som Alliansen för om "förtidspension". Här är en länk:

http://www.svenskhandikapptidskrift.se/ind...showOnlyTags=41

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1450

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____181298.aspx
gnon49
Alla dom som sjuk eller förtidspensionerades har ingen skuld, och skall givetvis inte känna någon skuld för att så skedde. Alla har en unik sjukhistoria och skall utredas därefter. Det är dagens och framtidens regler för hur sjukförsäkringen skall användas, som måste utformas på ett bra och tryggt sätt utan att kostnaderna skenar iväg. För hur krasst det än låter så är ju pengarna som styr vår välfärd.
dahla
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 18:50) *
Förtidspensionär brukar syfta till en person i sina arbetsföra år som kliver ut ur arbetsmarkanaden( den situationen har jag alltid betraktat som ekonomisk självmord. Men Alliansen väljer att ta begreppet och klistra den på några för att jaga de, det är ruttet gjort).

Men de som kallas för förtidspensionärer syftar på alla som får en sorts hjälp/garanti från samhället.

Kommer att lägga upp några länkar här bara för att bevisa det missvisande och brutala retoriken som Alliansen för om "förtidspension". Här är en länk:

http://www.svenskhandikapptidskrift.se/ind...showOnlyTags=41

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1450

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____181298.aspx

Kom in i matchen nu och förstå att det inte spelar någon roll vad man kallar det... du har fel i alla fall.
herkules
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 21:28) *
Alla dom som sjuk eller förtidspensionerades har ingen skuld, och skall givetvis inte känna någon skuld för att så skedde. Alla har en unik sjukhistoria och skall utredas därefter. Det är dagens och framtidens regler för hur sjukförsäkringen skall användas, som måste utformas på ett bra och tryggt sätt utan att kostnaderna skenar iväg. För hur krasst det än låter så är ju pengarna som styr vår välfärd.

tummenupp.gif
håller med och under tiden ska folk ha den försörjning de har rätt till
wink.gif
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 21:28) *

Välfärd?

Kom igen nu!
minst i ett tillfälle(vargfrågan) visade du på goda egenskaper i dig, fortsätt med det.

Det är sjukskrivna människor som jagas under täckmanteln"förtidspension" som inte existerar sen 2003. Tycker du att den politiken är OK?
Vart är vi på väg isåfall? Att skjuta vargar, jaga skjukskrivna, jaga arbetslösa(precis under det året många sparkas massvis, 2009), är allt detta OK för dig?
Känns inte lite obekvämt att leva i ett samhälle och vilja betrakta det som välfärdssamhälle och ändå jaga handikapade, sjukskrivna(med läkarkårens intyg) och de som inte kan hitta ett arbete?

Inse att vi har råd att ta hand om den lilla delen av oss som slits av arbetsvillkoren. Inse att vår civilisation står på spel. Inse att vi ändå kallar oss för människor( som har en viss egenskaper) och borde leva efter det.
Hej igen
Det pratas så mycket om fusk med sjukpenning, vab, sjukpension mm ...
men ... så tyst det är ang ekonomiska fifflet som företagare håller på med ... där kan man snacka om miljarder som staten går miste om.
Alla nolltaxerare thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon