Full version: Denna sjuka regering!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
dahla
CITAT (Aqvakul @ 31-01-2010, 11:28) *
Jag håller naturligtvis inte med dig. Vår solidaritet måste naturligtvis också sträcka sig utanför landets gränser.

Med dina åsikter så får du svårt att hitta något parti att rösta på bland dem som nu sitter i riksdagen.

Ja,för min åsikt är ju inte pk...

Jag blir ju skjuten ifall jag bara anser att vi borde ändra vår invandringspolitik... för då är jag inte pk...
Aqvakul
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 11:33) *
Ja,för min åsikt är ju inte pk...

Jag blir ju skjuten ifall jag bara anser att vi borde ändra vår invandringspolitik... för då är jag inte pk...

tramsa dig inte... thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 31-01-2010, 11:28) *
Jag håller naturligtvis inte med dig. Vår solidaritet måste naturligtvis också sträcka sig utanför landets gränser.

Med dina åsikter så får du svårt att hitta något parti att rösta på bland dem som nu sitter i riksdagen.

Men bland dom som sitter i riksdagen efter valet finns det nog ett lämpligt
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 31-01-2010, 11:39) *
Men bland dom som sitter i riksdagen efter valet finns det nog ett lämpligt

Kanske det, det beror på oss väljare - en gång vart fjärde år så är vi suveräna..
skånepåg
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 10:58) *
Tragiskt!

Den här människan borde ju läggas in för vård där personen inte kan skada sig själv och andra istället för att skickas hem från sjukstugan. Ta av biståndspengarna och gör en insats för dom behövande i Sverige...

Jag har oxå svår panikångest, kan knappt åka buss eller bara jag blir stressad för nåt som jag inte har planerat eller bara träffa okända människor så kan det börja snurra i skallen och man mår dåligt. Sen har jag Asperger och mutism som försvårar mycket och måste ha mina rutiner annars så mår jag dåligt, och jag har inte levt det bästa livet för självmedecinering av olika olagliga preperat tongue.gif Men är ren nu och får lite medecin men de hjälper knappt för min läkare vill inte skriva ut bättre pågrund av misbrukarbakgrund, men jag har ju inga självdestruktiva tankar eller så men jag lever ett relativt normalt liv ändå, gillar bara inte personer och sånt så de få gånger jag handlar så gör jag det innan stängningsdags ^^
Annars har jag min tv och dator.... biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 10:58) *
Tragiskt!

Den här människan borde ju läggas in för vård där personen inte kan skada sig själv och andra istället för att skickas hem från sjukstugan. Ta av biståndspengarna och gör en insats för dom behövande i Sverige...

Att läggas in för vård är inte alltid det bästa men det kan nog inte du förstå.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2010, 11:55) *
Att läggas in för vård är inte alltid det bästa men det kan nog inte du förstå.

Vad är alltid det bästa då...berätta nu...

åsiktsfrihet?
ängsvädd
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 11:58) *

åsiktsfrihet?

Det finns inget som ALLTID är det bästa.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 11:58) *

åsiktsfrihet?

Det förvånar mig föga att du inte begriper det. Det är väl därför du röstar på dom som inte heller begriper det. Det finns inget alltid det bästa, precis som ängsvädd säger, eftersom vad som är bäst är högst individuellt.
Vad har åsiktsfrihet med det att göra?
skånepåg
Alltså att läggas in på psyk eller få vård för själdestructivt beteende kommer man alldrig ifrån, först låser de in en i flera år och pumpar en full med olika medeciner så de orkar inte göra nått annat än att sova eller bara ligga i sängen, även efter kanske minst 5 år med inlåsning och massa terapi så om man har tur kommer man till en försökslägenhet men även då på tunga medeciner så det enda man orkar göra är att ligga i sängen, jag känner en som kommit ut i friheten utan medecin nu men det tog många år, och nu hjälper hon andra med problem och är kontaktperson och godman till några biggrin.gif
dahla
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2010, 12:17) *
Det förvånar mig föga att du inte begriper det. Det är väl därför du röstar på dom som inte heller begriper det. Det finns inget alltid det bästa, precis som ängsvädd säger, eftersom vad som är bäst är högst individuellt.
Vad har åsiktsfrihet med det att göra?

Jag vet mycket väl...men du tycks ju inte anse att jag får tycka och tänka som jag vill...

CITAT (skånepåg @ 31-01-2010, 12:18) *
jag känner en som kommit ut i friheten utan medecin nu men det tog många år, och nu hjälper hon andra med problem och är kontaktperson och godman till några biggrin.gif

Strålande att hennes behandling fungerade då... den gör väl inte det för alla...
*Stintan*
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 12:21) *
Jag vet mycket väl...men du tycks ju inte anse att jag får tycka och tänka som jag vill...

Klart att du får tycka vad du vill och det får även jag...
skånepåg
Kan ju tillägga att vår vårdbehandling inte är den bässta iheller, vissa tvångsinläggs bara för att man hamnar på psyk efter en snetändning och säger att man inte vill leva längre. Det händer, jag känner 2st. Och sen är man fasst där med tung medecin men kommer oftast ut efter ett par månader, så vissa läkare behöver bättre undervisning för att fasställa om man är psykist sjuk eller frisk.
dahla
Jag vet inte alls hur man ska göra med drogberoende... jag har bara slutat snusa och röka för fem år sen... det var enkelt.

Går det att tvångsavgifta en narkoman?
Anma
CITAT (skånepåg @ 31-01-2010, 11:45) *
Jag har oxå svår panikångest, kan knappt åka buss eller bara jag blir stressad för nåt som jag inte har planerat eller bara träffa okända människor så kan det börja snurra i skallen och man mår dåligt. Sen har jag Asperger och mutism som försvårar mycket och måste ha mina rutiner annars så mår jag dåligt, och jag har inte levt det bästa livet för självmedecinering av olika olagliga preperat tongue.gif Men är ren nu och får lite medecin men de hjälper knappt för min läkare vill inte skriva ut bättre pågrund av misbrukarbakgrund, men jag har ju inga självdestruktiva tankar eller så men jag lever ett relativt normalt liv ändå, gillar bara inte personer och sånt så de få gånger jag handlar så gör jag det innan stängningsdags ^^
Annars har jag min tv och dator.... biggrin.gif

Jag är glad för att ditt liv fungerar ganska bra ändå.
Det gjorde min väns också,med rutiner som fungerade för det mesta och utan självmordsplaner (men väl tankar, skillnad där!), tills regeringen kom och beslutade att personen är frisk och arbetsför. Försöken har skett under senhösten då livet varit helt upp och ner på grund av oro för framtiden och ekonomin. Personen är inte på något sätt destruktiv mot andra människor vill jag bara påpeka, förutom om denne tar sitt liv så mår ju anhöriga och vänner skit.

Jag är glad över att du har din sjukpension, även om den är liten. Har du permanent sjukersättning och kan vara trygg med det? Det hoppas jag att du har.
Skönt att du kommit ut ditt självmedicinerade, det är ett ganska vanligt sätt att försöka klara sig i en värld som inte går efter ens egna regler. Men i längden ett dåligt sätt.
Hoppas att du fortsätter att må så bra som du kan. Krampårej.
skånepåg
Nja det e ju mest om man e ung och föräldrar sätter än på behandlingshem, men många med psykiska störningar, även så små som ad/hd, asperger eller ångest, självmedecinerar en del med amfetamin och hasch, jag har varit på många såna läger över hela sverige med personer med våra diagnoser och vissa har ju fått fängelse och fått vård därigenom för det är ju tekniskt sett en psykisk sjukdom tongue.gif

CITAT (Anma @ 31-01-2010, 12:50) *
Jag är glad för att ditt liv fungerar ganska bra ändå.
Det gjorde min väns också,med rutiner som fungerade för det mesta och utan självmordsplaner (men väl tankar, skillnad där!), tills regeringen kom och beslutade att personen är frisk och arbetsför. Försöken har skett under senhösten då livet varit helt upp och ner på grund av oro för framtiden och ekonomin. Personen är inte på något sätt destruktiv mot andra människor vill jag bara påpeka, förutom om denne tar sitt liv så mår ju anhöriga och vänner skit.

Jag är glad över att du har din sjukpension, även om den är liten. Har du permanent sjukersättning och kan vara trygg med det? Det hoppas jag att du har.
Skönt att du kommit ut ditt självmedicinerade, det är ett ganska vanligt sätt att försöka klara sig i en värld som inte går efter ens egna regler. Men i längden ett dåligt sätt.
Hoppas att du fortsätter att må så bra som du kan. Krampårej.

Tack, värmer i hjärtat..
All lycka till er oxå ^^
gnon49
Onda-goda. Höger-vänster. Så kan man inte dela in människor. Då har man ju samma människosyn som man kritiserar andra för att ha. Att jag röstar på alliansen beror givetvis inte på att jag tror vänstern består av sämre människor. Jag delar bara inte deras politik. Och det visar ajg på valdagen. Demokrati när den är som bäst.
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 31-01-2010, 14:24) *
Onda-goda. Höger-vänster. Så kan man inte dela in människor. Då har man ju samma människosyn som man kritiserar andra för att ha. Att jag röstar på alliansen beror givetvis inte på att jag tror vänstern består av sämre människor. Jag delar bara inte deras politik. Och det visar ajg på valdagen. Demokrati när den är som bäst.

tummenupp.gif
Du har så rätt !
Även om vi politiskt står långt ifrån varandra tongue.gif
Gita
Snubblade just över ett sådant där klassiskt politiskt uttalande, nämligen GP:s "Tillväxten sker i offentlig sektor".

Man undrar ju sedan när jobb i offentlig sektor kan finansiera jobb i offentlig sektor.
Har GP möjligen uppfunnit perpetuum mobile
Gita
vitavargen
Offentlig sektor kan ha kortsiktiga -och långsiktiga avkastningar. De kortsiktiga sker inom företag sog drivs av den offentliga sektorn. De långsiktiga kan vi se spåren av när vi tittar på BNP och dess ökning(för den offentliga sektorn t.ex. utbildar arbetskraft och tjänsteman för alla delar av samhället via skola och universitet)
Gita
CITAT (vitavargen @ 31-01-2010, 20:51) *
Offentlig sektor kan ha kortsiktiga -och långsiktiga avkastningar. De kortsiktiga sker inom företag sog drivs av den offentliga sektorn. De långsiktiga kan vi se spåren av när vi tittar på BNP och dess ökning(för den offentliga sektorn t.ex. utbildar arbetskraft och tjänsteman för alla delar av samhället via skola och universitet)

En väl fungerande producerande sektor kan finansiera en i bästa fall väl fungerande offentlig sektor. Finns inte den producerande sektorn så kan du inte ha en offentlig sektor överhuvudtaget. En bra balans mellan den producerande sektorn och den offentliga (vård ,skola och omsorg) gör att allas välfärd ökar.
Gita
vitavargen
Det är så.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 31-01-2010, 21:03) *
En väl fungerande producerande sektor kan finansiera en i bästa fall väl fungerande offentlig sektor. Finns inte den producerande sektorn så kan du inte ha en offentlig sektor överhuvudtaget. En bra balans mellan den producerande sektorn och den offentliga (vård ,skola och omsorg) gör att allas välfärd ökar.
Gita

Fast obalansen har uppenbarligen varit påtaglig den här mandatperioden och lär fortsätta om alliansen får bestämma.
Pirum
Det hela kan väl enkelt kokas ner till frågeställningen : "Minskar klyftorna i samhället?".

Har de minskat denna mandatperiod? Nej. Värst har det blivit för de arbetslösa, sjuka, etc, såklart, men även för heltidsarbetande har skillnaden mellan lågavlönad och högavlönad ökat.

Är det bra att fattiga blir fattigare och rikare blir rikare?

En del tycker "Ja", och en del tycker "Nej".

Vad tycker du?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2010, 22:25) *
Fast obalansen har uppenbarligen varit påtaglig den här mandatperioden och lär fortsätta om alliansen får bestämma.

Har det gått dig förbi att det har rått/råder global lågkonjunktur och finanskris. En krympande producerande sektor måste med nödvändighet medföra mindre pengar till den offentliga sektorn, Nu har ju Sverige trots allt klarat sig hyfsat bra tack vare en restrektiv finanspolitik. Man kan inte spendera pengar som inte finns, en naturlag helt enkelt.
Gita
Piccante
CITAT (Pirum @ 01-02-2010, 02:44) *
Det hela kan väl enkelt kokas ner till frågeställningen : "Minskar klyftorna i samhället?".

Har de minskat denna mandatperiod? Nej. Värst har det blivit för de arbetslösa, sjuka, etc, såklart, men även för heltidsarbetande har skillnaden mellan lågavlönad och högavlönad ökat.

Vad tycker du?

"Utanförskap" är kanske ett uttjatat ord men där ligger mycket av regeringens misslyckande. Det är en allt större skillnad på de som har jobb och de som inte har. Alliansens linje har varit att de som inte har jobb ska "straffas" genom lägre ersättning och hårdare regler. Desperation hos människor skapar inte fler jobb! Genom att skära ned på komvux och praktikplatser har de gjort det svårare för folk att få en andra chans och få andra vägar in på arbetsmarknaden. ju längre man är utan arbete ju svårare blir det att få jobb. De som är långtidsarbetslösa behöver få hjälp att bryta den negativa spiralen.
herkules
CITAT (Gita @ 01-02-2010, 06:14) *
Har det gått dig förbi att det har rått/råder global lågkonjunktur och finanskris. En krympande producerande sektor måste med nödvändighet medföra mindre pengar till den offentliga sektorn, Nu har ju Sverige trots allt klarat sig hyfsat bra tack vare en restrektiv finanspolitik. Man kan inte spendera pengar som inte finns, en naturlag helt enkelt.
Gita

det man sparar på gungorna tar man igen igen på karusellerna, ta från de som redan är utsatta och sitter med en helvetes dålig inkomst och ge pengarna till de som redan har, dvs inte behöver dem. och nej, inte ens en välavlönad lo-familj med två inkomster behöver en skattesänkning.
det måste kännas skönt att hela tiden tjata om denna globala finanskris, förra omgången borgarna satt vid makten gick finanserna åt helvete också.
fast då fanns det ingen global kris att skylla på.
men det var bra jobbat ändå, säga vad man vill om borgarna men de är snabba! bravo.gif
Ralf
Såg ni SVTs Monsterstäder igår? Det handlade om staden Bogota i Colombia och dess två senaste borgmästare. Det var två var fram för allt osjälviska personer som tog tag i problemen. Dom såg helheten för det som dom skulle verka för, dvs samhället och alla medborgare.
Jag skulle önska att vi hade sådana politiker som i det programmet.

http://svt.se/2.122744/1.1844553/monsterst...amp;lpos=lasMer

ni kan se programmet här
http://svtplay.se/v/1868263/dokumentarfilm...rstader_-_del_3
lorentz
På S valaffischer kunde man läsa "alla ska med" Allians för Danderyds mål verkar vara alla ska inte med.
Vad jag dessutom är mycket frågande inför är ju den så kallade avknoppningen, finns det några utvärderingar av experimentet.
Anledningen till varför jag undrar är Medstop som verkar vara ett jerseyföretag.Skattar noll i sverige mao
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-02-2010, 06:14) *
Gita

Klart att du skyller på lågkonjunktur och global finanskris men tyvärr Gita så kan man inte skylla allt på den och särskilt inte sånt som gjordes innan finanskrisen. Den restriktiva finanspolitiken du talar om är att ställa sjuka människor utanför försäkringskassan och ta från de fattiga och ge till de rika. Att låna pengar för att sänka skatterna för höginkomsttagare går ju tydligen bra så det är iallafall en del som tycker att dom står över naturlagarna.
Biggan_
CITAT (Gillan @ 31-01-2010, 08:43) *
Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå för en del?

Det finns faktiskt pensionärer som jobbat i hela sitt förbannade liv och ändå inte har mer netto än 6300kr/mån!!! Vad är det för värld en del av er lever i egentligen? Ni pratar om årsinkomster på 250000 och uppåt! En utopi för fler änd ni anar...............

Om en av dessa pensionärer kommer till "tandläkaren" och får frågan varför h*n inte kommer oftare, säger att "jag har inte råd", får till svar att det handlar om att prioritera!! Prioritera!! Vadå prioritera, mat eller tandläkare??? Hur tror ni det känns? Och denna "någon" har gjort , vad en del kallar, "rätt för sig" i hela sitt förbannade liv!!

Det finns folk i vårt land som "kroppsarbetat" från de var 12-13 år, fram tills de var låt oss säga 45-50, 50-60 ( spelar ta mig sjutton ingen roll ). En del av dem är utslitna, de har ont, de har gjort allt för att du ska få det bra. Och hur tackar du dem? Jo, genom att ta ifrån dem allt det där som de kämpade så hårt för. De har inte ens rätt att ha kvar sitt boende som de sparat till i hela sitt liv, nej ut med dem på gatan bara! Försök att förstå att de först kämpat för att ni och dom själva ska få dessa försäkringar och sen kunna få utnyttja dem om det vill sig illa, men nej, nu är det en annan generation som styr och den generationen verkar inte bry sig ett dugg om vad den äldre byggde upp!

Snälla medmänniskor! Det var faktiskt den äldre generationen som byggde upp det du nu har wub.gif . Utan dem hade du kanske inte haft en bråkdel av det du nu har?

Och förlåt att jag tog till svordomar, men........... blush.gif

Tack Gillan! kompiskram.gif Det är så bra skrivet! bravo.gif ....och jag håller med dej från första till sista raden!...och för min del får du svära hur mycket som helst, bara det gör nytta! tummenupp.gif
gnon49
Ja, det finns många fattigpensionärer som lever sitt liv på marginalen. Som har en urusel pension efter ett helt arbetsliv. Så är det nu, och så har det varit. Var skall dom lägga sin röst för att få en drägligare tillvaro. Det partiet är nog inte uppfunnet ännu, tyvärr. Att måna om pensionärerna verkar vara ett "vart fjärde års"-syndrom inför valet. När dom väl blivit skjutsade till vallokalen och fått en kaka som belöning, så har dom gjort sitt och får leva på hoppet, som aldrig verkar infrias. Pensionerna har sakta men säkert urholkats genom åren och politikerna verkar helt oförstående, oavsett färg.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 01-02-2010, 17:49) *
Ja, det finns många fattigpensionärer som lever sitt liv på marginalen. Som har en urusel pension efter ett helt arbetsliv. Så är det nu, och så har det varit. Var skall dom lägga sin röst för att få en drägligare tillvaro. Det partiet är nog inte uppfunnet ännu, tyvärr. Att måna om pensionärerna verkar vara ett "vart fjärde års"-syndrom inför valet. När dom väl blivit skjutsade till vallokalen och fått en kaka som belöning, så har dom gjort sitt och får leva på hoppet, som aldrig verkar infrias. Pensionerna har sakta men säkert urholkats genom åren och politikerna verkar helt oförstående, oavsett färg.

Men att pensionärerna ska betala mer skatt än löntagare var väl ändå något alldeles nytt, signerat alliansen...
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 17:52) *
Men att pensionärerna ska betala mer skatt än löntagare var väl ändå något alldeles nytt, signerat alliansen...

Håller med! Pensionen är ju en innehållen lön som pensionären ARBETAT för att få!
dahla
Nu backar vi lite... läs här nu...

CITAT
Statsminister Göran Persson befarar stark kritik från svenskarna om det nya pensionssystemet. "Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år, när de som går i pension ser vad vi gjort", säger Persson.

Läs allt kanske? http://www.expressen.se/1.176800
Aqvakul
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 18:16) *

kan vi inte diskutera en sak i taget - du slänger ju in nya bollar på planen hela tiden..
dahla
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 18:19) *
kan vi inte diskutera en sak i taget - du slänger ju in nya bollar på planen hela tiden..

Jag kan lika gärna sluta skriva... ni är ju så förblindade av den rödgröna sörjan så det spelar ju ingen roll vad man lägger fram för artiklar...

Lycka till i debatten då... förlåt... monologen...
Anma
Det är inte mycket ni tål, ni blåblodare. En efter en ramlar av för att ni får lite mothugg och de som är kvar(?) vägrar att svara på direkta frågor.

CITAT (dahla @ 01-02-2010, 18:16) *

Jag har läst allt nu. Citat: "I slutet av 1990-talet beslutades det nya pensionssystemet i bred enighet mellan de borgerliga och socialdemokraterna. Samtidigt skrotades ATP-systemet."

Alltså kan vi knappast skylla på socialdemokraterna ensam om denna förändring , vilket du försöker göra, dahla.

Dessutom citat "Vänsterpartiet och miljöpartiet stod utanför pensionsöverenskommelsen."

dahla
CITAT (Anma @ 01-02-2010, 18:29) *
Alltså kan vi knappast skylla på socialdemokraterna ensam om denna förändring , vilket du försöker göra, dahla.

NEJ! Du fattar FEL! Däremot så menar jag att NI inte kan skylla allt på borgarna som har med pensionen att göra... LÄS bara vad jag skriver... utan att hitta på egna tolkningar
Aqvakul
Orättvisorna i skattesystemet är alliansens verk.

Det nya pensionssystemet är ett verk av fem partier, S + allanspartierna...

http://www.pensionssystemet.se/2009/02/28/...erenskommelsen/
Anma
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 18:33) *
NEJ! Du fattar FEL! Däremot så menar jag att NI inte kan skylla allt på borgarna som har med pensionen att göra... LÄS bara vad jag skriver... utan att hitta på egna tolkningar

Jag LÄSTE ju artikeln som du hänvisade till. MEN det är inte denna förändring som gjordes då på nittiotalet som gör att IDAG beskattas pensionerna hårdare än lön. DEN förändringen har ALLIANSEN ordnat i och med jobbskatteavdraget. och det är DEN förändringen vi kritiserar JUST NU och det är inte socialdemokratin som gjort denna förändring, utan ALLIANSEN:
Begrips?

vitavargen
CITAT (Pirum @ 01-02-2010, 02:44) *

Vad tycker du?

Jag tycker inte bra om klyftor mellan människor. Därför vill jag ta bort Alliansen.

Men en annan aspekt på det hela är att Alliansen och de som har mest resurser i samhället har använt staten och dess resurser till sin fördel som ett exempel kan vi nämna lyxjakten som undervisas i Riksdagens källare.

Arbetare har sagts upp sedan hösten 2006 och hittills ( med en accelerering sedan hösten 2008), men Alliansregeringen har valt att följa SAF:s rekomendationer på att förneka arbetare arbetslöshetsersättning och sjukersättning trots att dessa lägen( arbetslöshet och sjukdom) varit skapade av SAF( Svenska arbetsgivarföreningen).

Den festen som pågått för de rika sedan hösten 2006 ska vi stoppa genom att rösta bort alliansen och väcka människors verkliga egenskaper, att vara sympatiska.
officinalis
För att retas lite tänkte jag kasta in ytterligare en boll på planen.
Statsvetenskap och politik är såklart otroligt brett och väldigt komplicerat. För oss mindre nogräknade som inte använder andra källor en partiernas egen information och massmedia. Hur ska man välja en politik man verkligen sympatiserar med?
Särskilt när politik drivs precis som girigt företagande med vaga ord, missvisande marknadsföring, kanslisvenska osv. för att "lura" in väljare.
Blir lite fundersam såklart när man ser allt folk här som verkar vara tvärsäkra. Jag tycker det är svårt att generalisera och bara lägga sig på en kant. Känner mig betydligt säkrare att ta ställning till specifika politiska frågor.
Men i grunden ligger jag nog på vänsterkanten. Jag menar, jag gynnar hellre burkoskar och sprutharry till ett drägligare tillvaro än Sir henry von dollarsedel som ska bygga strandvilla på mitt blåbärsställe. Tycker inte heller att vård, skola osv. ska bli en klassfråga.
Men visst kanske jag är ute och cyklar.
Aqvakul
CITAT (officinalis @ 01-02-2010, 18:45) *
Statsvetenskap och politik är såklart otroligt brett och väldigt komplicerat. För oss mindre nogräknade som inte använder andra källor en partiernas egen information och massmedia. Hur ska man välja en politik man verkligen sympatiserar med?
Särskilt när politik drivs precis som girigt företagande med vaga ord, missvisande marknadsföring, kanslisvenska osv. för att "lura" in väljare.
Blir lite fundersam såklart när man ser allt folk här som verkar vara tvärsäkra. Jag tycker det är svårt att generalisera och bara lägga sig på en kant. Känner mig betydligt säkrare att ta ställning till specifika politiska frågor.
Men i grunden ligger jag nog på vänsterkanten. Jag menar, jag gynnar hellre burkoskar och sprutharry till ett drägligare tillvaro än Sir henry von dollarsedel som ska bygga strandvilla på mitt blåbärsställe. Tycker inte heller att vård, skola osv. ska bli en klassfråga.

Du är absolut inte ute och cyklar, utan mycket klok.. tummenupp.gif

Själv är jag heller inte heller "partitrogen eller ens "blocktrogen" i alla frågor. Men när det gäller solidaritet och trygghet så vet jag var jag står.
jholma
CITAT
Men i grunden ligger jag nog på vänsterkanten. Jag menar, jag gynnar hellre burkoskar och sprutharry till ett drägligare tillvaro än Sir henry von dollarsedel som ska bygga strandvilla på mitt blåbärsställe

Men om Du den här föraktlige Dollarsedeln startar ett företag som sysselsätter ett par hundra stycken tjänstemän och arbetare?

Jag tror inte att burkoskar startar några företag.

Det är klart att vi skall ta hand om våra barn,sjuka och gamla.

Men om nu alla vill bli omhändertagna vem skall då fixa jobben. Nya arbetstillfällen skapas aldrig av politiker utan av företag. Vill vi garantera arbeten till alla så måste vi skapa ett annat samhälle typ planekonomi.

Tveksam om de flesta bortskämda svenskar klarar av att leva på det sättet.

Jag har sett hur det fungerar och det är inte häftigt på något sätt
officinalis
CITAT (jholma @ 01-02-2010, 18:58) *
Men om Du den här föraktlige Dollarsedeln startar ett företag som sysselsätter ett par hundra stycken tjänstemän och arbetare?

Jag tror inte att burkoskar startar några företag.

Det är klart att vi skall ta hand om våra barn,sjuka och gamla.

Men om nu alla vill bli omhändertagna vem skall då fixa jobben. Nya arbetstillfällen skapas aldrig av politiker utan av företag. Vill vi garantera arbeten till alla så måste vi skapa ett annat samhälle typ planekonomi.

Tveksam om de flesta bortskämda svenskar klarar av att leva på det sättet.

Jag har sett hur det fungerar och det är inte häftigt på något sätt

Du har en poäng. Jag ser dock inte en solklar koppling mellan ny strandtomt och nyföretagande. Vad är det som säger att samhällsnyttige herr dollarsedel börjar starta nya företag för att han fått gynnsamma omständigheter vilket gjort att han kan spendera ännu mer pengar?

Sen har jag en annan liten fråga som jag sällan ser någon ta upp, förutom främlingsfientliga partierna då och dem ger jag inte mycket för.
Under 2007 tog Sverige emot 99485 invandrare (källa: scb). Hur ska det gå ihop med arbetsbristen vi har?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 18:50) *
Du är absolut inte ute och cyklar, utan mycket klok.. tummenupp.gif

Själv är jag heller inte heller "partitrogen eller ens "blocktrogen" i alla frågor. Men när det gäller solidaritet och trygghet så vet jag var jag står.

tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (officinalis @ 01-02-2010, 19:09) *
Sen har jag en annan liten fråga som jag sällan ser någon ta upp, förutom främlingsfientliga partierna då och dem ger jag inte mycket för.
Under 2007 tog Sverige emot 99485 invandrare (källa: scb). Hur ska det gå ihop med arbetsbristen vi har?

Människor flyr från hemska förhållanden. Rika västeuropa har råd att ta emot dem. På sikt behöver vi arbetskraften.
officinalis
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 19:13) *
Människor flyr från hemska förhållanden. Rika västeuropa har råd att ta emot dem. På sikt behöver vi arbetskraften.

Ja, det får man väl hoppas. Men känns lite oroväckande när vi har så många arbetslösa svenskar. Men det är klart att man ska tänka på andra. Men det är inte så att det är helt problemfritt.
I ett område här i sthlm är det exempelvis 40% arbetslöshet, området har cirka 70% invandrare. Sen finns det väl antagligen kulturella skillnader också, men det kanske bara är en fördom? Hur mycket har t.ex. kvinnor från Yemen eller Afghanistan varit ute i yrkeslivet?
Blomstertanten
CITAT (officinalis @ 01-02-2010, 18:45) *

Du verkar inte alls vara ute och cykla !
Det är nog bra att titta på vad partierna har för ideologi i grunden ! För börjar man titta på enstaka frågor så kan man ju hitta saker man kan gilla hos alla partier. Man bör nog först se till helheten och sedan får man fundera på vad man tycker är de viktigaste frågorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon