|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
CITAT (Anma @ 03-02-2010, 23:43)  Ja, och hur många tror du att det är? Alla som går på försörjningsstöd? Det skulle kosta omkring 10 miljarder extra om året. Det ska i så fall helt finansieras via skatten. Men tack då!
herkules
03-02-2010, 23:49
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 23:46)  Det skulle kosta omkring 10 miljarder extra om året. Det ska i så fall helt finansieras via skatten.
Men tack då! varsågod!
CITAT (Anma @ 03-02-2010, 23:43)  Ja, och hur många tror du att det är? Alla som går på försörjningsstöd? 3% av sveriges befolkning...
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 23:46)  Det skulle kosta omkring 10 miljarder extra om året. Det ska i så fall helt finansieras via skatten.
Men tack då! Alliansen har sänkt skatterna med över 40 miljarder redan 2007, så 10 miljarder är ju inget i sammanhanget. CITAT (dahla @ 03-02-2010, 23:50)  3% av sveriges befolkning... Så du tror på fullaste allvar att ALLA som lever på försörjningsstöd gär det frivilligt för att de är lata?
CITAT (Anma @ 03-02-2010, 23:58)  Så du tror på fullaste allvar att ALLA som lever på försörjningsstöd gär det frivilligt för att de är lata? Nej, du måste ha en skruv lös för att lyckas tolka mig så...
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:01)  Nej, du måste ha en skruv lös för att lyckas tolka mig så... Detta skriver du:CITAT (dahla @ 03-02-2010, 23:40)  På sista punkten läser jag förstatliga försörjningsstödet... då klumpar man ihop det så även den som bara vill gå hemma och således blir i behov av försörjningsstöd hamnar under det här förslaget... Jag frågar hur många du tror dessa är. Du svarar 3% av Sveriges befokning. Nu måste jag rätta mig själv här, Jag trodde det var antalet personer med försörjningsstöd, men nu när jag kollat upp det är det 4% som har det, således betyder det att du tror att 2/3 av de som lever på socialbidrag gör detta för att de är lata. Vad är det jag har missförstått? Varför har jag en skruv lös?
CITAT (Anma @ 04-02-2010, 00:07)  Detta skriver du: Jag frågar hur många du tror dessa är.
Du svarar 3% av Sveriges befokning.
Nu måste jag rätta mig själv här, Jag trodde det var antalet personer med försörjningsstöd, men nu när jag kollat upp det är det 4% som har det, således betyder det att du tror att 2/3 av de som lever på socialbidrag gör detta för att de är lata.
Vad är det jag har missförstått? Varför har jag en skruv lös? 4% då... jag tog en siffra i underkant för att inte bli lynchad... Om det NU är 4% som går på försörjningsstöd så FÖRUTSÄTTER jag att dom har stödet för att dom behöver det... men med MP's förslag kan alla som helt enkelt inte vill jobba också ta det som utväg... då drar det väl iväg med 15-20% som VILL ha försärjningsstöd av ren lathet...
*Stintan*
04-02-2010, 00:18
Men tack då! Var har du fått den siffran ifrån? Bara undrar för det betalas ju även nu genom skatten i kommunerna. Eller tror du att det skulle bli fler som skulle gå hemma med försörjningsstöd bara för att man slår ihop ställena till en. Försörjningsstödet lär väl även fortsättningsvis bli behovsprövat och existensminimum och knappast någon dans på rosor.
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:15)  4% då... jag tog en siffra i underkant för att inte bli lynchad...
Om det NU är 4% som går på försörjningsstöd så FÖRUTSÄTTER jag att dom har stödet för att dom behöver det... men med MP's förslag kan alla som helt enkelt inte vill jobba också ta det som utväg... då drar det väl iväg med 15-20% som VILL ha försärjningsstöd av ren lathet... Ok, var det så du menade. Du har inte särskilt höga tankar om folk du, det märks. Skillnaden mot idag är att det blir staten som har ansvaret istället för kommunerna. Vari ligger problemet? Nu måste jag sova.
*Stintan*
04-02-2010, 00:23
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:15)  4% då... jag tog en siffra i underkant för att inte bli lynchad...
Om det NU är 4% som går på försörjningsstöd så FÖRUTSÄTTER jag att dom har stödet för att dom behöver det... men med MP's förslag kan alla som helt enkelt inte vill jobba också ta det som utväg... då drar det väl iväg med 15-20% som VILL ha försärjningsstöd av ren lathet... Står det verkligen någonstans att alla som inte vill jobba ska kunna få försörjningsstöd?
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 00:18)  Var har du fått den siffran ifrån? Bara undrar för det betalas ju även nu genom skatten i kommunerna. Eller tror du att det skulle bli fler som skulle gå hemma med försörjningsstöd bara för att man slår ihop ställena till en. Försörjningsstödet lär väl även fortsättningsvis bli behovsprövat och existensminimum och knappast någon dans på rosor. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/retratt-...-mp_1286909.svdBehov har ju även den som inte VILL jobba enligt MP... Jag skulle vilja se någon form av aktivitet från den som får försörjningsstöd idag... studier, jobbsökning, praktikplats eller någon annan aktivtet som kan leda till en inkomst för den som har stödet.
*Stintan*
04-02-2010, 00:34
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:29)  http://www.svd.se/nyheter/inrikes/retratt-...-mp_1286909.svdBehov har ju även den som inte VILL jobba enligt MP... Jag skulle vilja se någon form av aktivitet från den som får försörjningsstöd idag... studier, jobbsökning, praktikplats eller någon annan aktivtet som kan leda till en inkomst för den som har stödet. Det ställs redan idag sådana krav. Man kan dessutom bli återbetalningsskyldig i vissa fall.
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 00:34)  Det ställs redan idag sådana krav. Man kan dessutom bli återbetalningsskyldig i vissa fall. jojo.. men nu menade jag med riktig närvarokontroll några ggr per dag så personen i fråga inte kan jobba svart under tiden...
*Stintan*
04-02-2010, 00:43
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:36)  jojo.. men nu menade jag med riktig närvarokontroll några ggr per dag så personen i fråga inte kan jobba svart under tiden... Man kan väl inte göra människor livegna. Man måste ju kunna lita på folk vad får vi annars för samhälle. Varför ska ärliga människor kontrolleras flera gånger om dagen för att några kanske fifflar?
herkules
04-02-2010, 00:45
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:36)  jojo.. men nu menade jag med riktig närvarokontroll några ggr per dag så personen i fråga inte kan jobba svart under tiden... några ggr per dag? skärp dig, de får väl lita på folk!
CITAT (herkules @ 04-02-2010, 00:45)  några ggr per dag? skärp dig, de får väl lita på folk! Jo, tjena! http://www.dn.se/nyheter/politik/tio-milja...gsfusk-1.504764
herkules
04-02-2010, 01:07
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 01:00)  fast det där är ju bara trams.
*Stintan*
04-02-2010, 01:11
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 01:00)  Jag läste den artikeln förut och undrar fortfarande hur dom kommit fram till den siffran. Finansdepartementet har gjort s.k. undersökningar förr bl.a. kom dom ju fram till at det var ett enormt stort antal föräldrar som fuskade med VAP-dagar vilket sedan visade sig inte stämma alls. Jag tror faktiskt inte ett dugg på den siffran. Man kan ju inte få fram fakta av en sån undersökning.
va bra att ni vet allt om det här då...
dags att skaffa ett liv vid sidan av datorn nu va?
*poff*
Blomstertanten
04-02-2010, 05:33
Det tycks råda en stor missuppfattning eller okunskap om försörjningsstöd ! Det är inte bara att gå till socialen och plocka ut en massa pengar. Det görs en ganska omfattande utredning av den ekonomiska situationen och kollas upp om har tillgångar ! Och självklart ställs det krav ! Du måste redogöra för alla jobb du sökt och besök hos arbetsförmedlingen kollas upp.
Piccante
04-02-2010, 08:45
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 00:29)  http://www.svd.se/nyheter/inrikes/retratt-...-mp_1286909.svdBehov har ju även den som inte VILL jobba enligt MP... Jag skulle vilja se någon form av aktivitet från den som får försörjningsstöd idag... studier, jobbsökning, praktikplats eller någon annan aktivtet som kan leda till en inkomst för den som har stödet. Får man försörjningsstöd så måste man vara aktivt arbetssökande vilket innebär att man söker minst 20 jobb/ månad ungefär 1 jobb/ vardag. De jobben ska redovisas med namn på företaget och kontaktperson osv. Dessutom måste man vara inskriven på AF och ha en handläggare och en arbetsplan. Socialen har fullmakt att samköra de register som finns och kolla att ingen annan ersättning betalas ut.
Husihelvete
04-02-2010, 08:49
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 00:43)  Man kan väl inte göra människor livegna. Man måste ju kunna lita på folk vad får vi annars för samhälle. Varför ska ärliga människor kontrolleras flera gånger om dagen för att några kanske fifflar? Om man har rent mjöl i påsen borde inte kontroller vara något problem eller hur?
Aqvakul
04-02-2010, 08:52
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 08:49)  Om man har rent mjöl i påsen borde inte kontroller vara något problem eller hur? Visst, i rimlig omfattning och på ett icke-kränkande sätt...
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 08:52)  Visst, i rimlig omfattning och på ett icke-kränkande sätt... Är det kränkande att sitta på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete 8 timmar per dag?
Aqvakul
04-02-2010, 09:08
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 09:02)  Är det kränkande att sitta på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete 8 timmar per dag? Ja, det kan det vara eller åtminstone meningslöst om det ska ske under lång tid och med i princip noll chans till napp...
herkules
04-02-2010, 09:18
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 09:02)  Är det kränkande att sitta på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete 8 timmar per dag? du är rolig du. skulle tro att leva på a-kassa inte på långa vägar innebär samma pengar som att jobba så varför sitta av 8h på arbetsförmedlingen? man söker väl de jobb som finns och som passar ens utbildning/livssituation och så går man därifrån? eller så sköter man det hemifrån om man har tillgång till dator och internet. hur är det förresten nu för tiden, får man behålla dagis/fritids till sina barn om man är arbetslös? - nej lilla vän, du måste vara på dagis från det att de öppnar tills de stänger för mamma måste sitta på arbetsförmedlingen.. eller nåt.
*Stintan*
04-02-2010, 09:24
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 08:49)  Om man har rent mjöl i påsen borde inte kontroller vara något problem eller hur? Tror du att försörjningsstöd är något som människor bara kan gå in och hämta? Som jag ser det så är det ett politiskt utspel när man går ut och påstår att fifflet är så omfattande och såklart kan människor gå på det. Man vill lura till sig väljare genom att offentliggöra en undersökning som inte är baserad på några som helst fakta utan på vad människor tycker och tror. Dessutom påstår man ju indirekt att socialtjänstemännen är inkompetenta. Reglerna för att få försörjningsstöd är stenhårda och kontroller görs fortlöpande självklart. Men du kanske tycker att man ska sätta på människor nån sorts fotboja som registrerar allt dom gör om dagarna.
*Stintan*
04-02-2010, 09:29
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 09:02)  Är det kränkande att sitta på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete 8 timmar per dag? Det är nog lättare att få jobb om man inte sitter på arbetsförmedlingen 8 tim per dag.
Jag börjar förstå varför man ska rösta på den rödgröna sörjan... man brinner för några få saker medans helheten försvinner i röran.
*Stintan*
04-02-2010, 10:06
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 09:51)  Jag börjar förstå varför man ska rösta på den rödgröna sörjan... man brinner för några få saker medans helheten försvinner i röran. Eller så röstar man på alliansen för att man inte vill se verkligheten och tror att helheten endast består av ens egen lilla sfär.
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 10:06)  Eller så röstar man på alliansen för att man inte vill se verkligheten och tror att helheten endast består av ens egen lilla sfär. Du sitter hemma i din ensamhet ganska mycket va? Om man är ute i arbetslivet och träffar vänner efter arbetstid så verkar det som om man får en helt annan uppfattning om livet än det som endast sker bakom datorn.
*Stintan*
04-02-2010, 10:31
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 10:10)  Du sitter hemma i din ensamhet ganska mycket va? Om man är ute i arbetslivet och träffar vänner efter arbetstid så verkar det som om man får en helt annan uppfattning om livet än det som endast sker bakom datorn. Då kanske det är hög tid att du ger dig ut i arbetslivet och träffar vänner efter arbetet för du verkar ju själv sitta bakom datorn hela dagarna. Jag har jobbat klart mitt arbetspass. Det var nästan 50 år långt. Staten har fått sina skattepengar, sjukförsäkringsavgifter och pensionsförsäkringsavgifter inbetalda enligt konstens alla regler. Sluta med dina förutfattade meningar och antydningar för du har ingen aning om hur jag lever men jag kan tala om att mitt liv består av mycket mycket mer än att sitta bakom datorn. Dina argument verkar tryta betänkligt eftersom du måste ägna dig åt nedlåtande kommentarer. Varför inte ta lite av din lediga tid och gå ut och kolla hur allt det som du har så mycket förutfattade meningar om fungerar i verkligheten istället för att sitta och läsa sånt media skriver för att få sälja och ta det som en sanning.
Aqvakul
04-02-2010, 11:07
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 09:51)  Jag börjar förstå varför man ska rösta på den rödgröna sörjan... man brinner för några få saker medans helheten försvinner i röran. Vad bevisar du med detta - att du kan rimma?
ängsvädd
04-02-2010, 11:42
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 10:10)  Du sitter hemma i din ensamhet ganska mycket va? Om man är ute i arbetslivet och träffar vänner efter arbetstid så verkar det som om man får en helt annan uppfattning om livet än det som endast sker bakom datorn. Det låter som en beskrivning på dig. Hur kan du vara så aktiv på odla om du har ett arbete?
Att kontrollera människor i tid o otid tro jag inte på. Tror även att FK har väldigt svårt att bevisa svartjobb genom kontroller. Oftas är det nog genom tips eller i andra sammanhang man upptäcker oegentligeter. FK har utan tvivel bättre verktyg för kontroller än att ringa på stup i kvarten. Fusket skall givetvis beivras men att knacka dörr stup i kvarten tror jag inte på.
Bengalow
04-02-2010, 12:44
Nä, det finns ju elektroniska fotbojor - då kan man läsa av vart man gått.....!
*Stintan*
04-02-2010, 12:47
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 12:44)  Nä, det finns ju elektroniska fotbojor - då kan man läsa av vart man gått.....! Jag frågade ju det förut om det var så en del här ville ha det.
ängsvädd
04-02-2010, 12:52
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 12:44)  Nä, det finns ju elektroniska fotbojor - då kan man läsa av vart man gått.....! Det behövs inte - det finns så gott om människor som håller koll på människor som får någon form av stöd och mer än gärna anmäler till försäkringskassan vad personerna företar sig.
Bengalow
04-02-2010, 13:51
Jag har faktiskt anmält en människa, som "flyttade" till en annan adress, men hela tiden bodde kvar hos sin sambo. På det viset fick dom dubbelt bostadsbidrag. Gu´va galen jag blev när jag fick höra om det, och lika glad när dom "åkte dit"!
ängsvädd
04-02-2010, 13:55
CITAT (Bengalow @ 04-02-2010, 13:51)  Jag har faktiskt anmält en människa, som "flyttade" till en annan adress, men hela tiden bodde kvar hos sin sambo. På det viset fick dom dubbelt bostadsbidrag. Gu´va galen jag blev när jag fick höra om det, och lika glad när dom "åkte dit"! Ja, du ser - kontroll finns iaf - med eller utan elektronisk fotboja
CITAT (ängsvädd @ 04-02-2010, 11:42)  Det låter som en beskrivning på dig. Hur kan du vara så aktiv på odla om du har ett arbete?  Jag sa upp mig för ett par månader sedan istället för att bli sjukskriven... bättre att bereda plats för någon annan på arbetsplatsen medans jag återkommer till livet... lever på sparade pengar... flyttade ut på landet i samma veva som jag sa upp mig... fördriver dagarna med att ploga snö, dra upp folk ur diken och pyssla om djuren på marken... och när jag går in för att dricka eller äta hamnar jag här för att se vad vänstern och dom med gröna fingrar pyssla med. Nånting mer om mig du vill veta?
När sossarna satt vid regeringsbordet förtidspensionerades140 pers per dag, det tycker jag är ett sjukt system. Alliansen har iaf ökar resurserna till kommuner och landsting + 1500 mer i plånboken inte illa till dom som arbetar i det här landet. Jag är glad att inte M Sahlin suttit i regeringen i dessa kristider.
Bengalow
04-02-2010, 15:26
Oj Vippan! Det var inte illa pinkat av en trähäst! 51100 på ett år. På 5 år hade det blivit mer än en kvarts miljon förtidspensionärer. Tror du på det själv? Du hade snart varit ensam kvar att jobba, om det är sant som du skriver - optimist där!! Du har väl fått siffrorna från Timbro, kantänka...
Bengalow tycker du att det är ok att sjukskriva 30 åriga människor?? Det är dags att friskförklara världens mest sjuksfuskande land.
Huggorm
04-02-2010, 15:41
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 11:07)  Vad bevisar du med detta - att du kan rimma?  Snarare att han inte kan rimma i såna fall? Eller missar jag någonting? CITAT (Vippan @ 04-02-2010, 15:38)  Bengalow tycker du att det är ok att sjukskriva 30 åriga människor?? Det är dags att friskförklara världens mest sjuksfuskande land. Möjligen näst mest sjukfuskande. Norge är värre, betydligt värre faktiskt. Deras socialdemokratiska regering håller på att rensa upp i det nu, och jag kan lova att det varit mycket tjutande i media på folk som anser sig illa behandlade. Men på den sidan kölen hymlas det inte ens med att många fuskar med sjukskrivningarna, för alla vet om det och dom flesta gör det själv.
Jasså norrmännen toppar sjukfusket,trodde faktiskt att sverige låg i topp. Bra det rensas upp i systemet det är ju faktiskt våra skattepengar det handlar om.
*Stintan*
04-02-2010, 16:04
CITAT (Vippan @ 04-02-2010, 15:38)  Bengalow tycker du att det är ok att sjukskriva 30 åriga människor?? Det är dags att friskförklara världens mest sjuksfuskande land. Vad har sjukdomar och olyckor med ålder att göra?
Huggorm
04-02-2010, 16:08
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 16:04)  Vad har sjukdomar och olyckor med ålder att göra? Många sjukskrivningar beror väll på förslitningsskador, och sådana skall helst inte ha börjat utvecklas redan när man är 30
Husihelvete
04-02-2010, 16:13
HUR TUSAN TÄNKER DU NU????Jag ställde en fråga om det är ett problem att bli kontrollerad om man har rent mjöl i påsen och du får det till att jag tror att försörjningstöd är något som man bara kan gå in och hämta. Lär dig ett par sake; Använd citerafunktionen rätt, bemöt bara det som finns med i citatet, lägg inte ord i andras mun och sist men inte minst gör inte bara tolkningar av det som andra skriver som passar dig. CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 09:24)  Tror du att försörjningsstöd är något som människor bara kan gå in och hämta? Som jag ser det så är det ett politiskt utspel när man går ut och påstår att fifflet är så omfattande och såklart kan människor gå på det. Man vill lura till sig väljare genom att offentliggöra en undersökning som inte är baserad på några som helst fakta utan på vad människor tycker och tror. Dessutom påstår man ju indirekt att socialtjänstemännen är inkompetenta. Reglerna för att få försörjningsstöd är stenhårda och kontroller görs fortlöpande självklart. Men du kanske tycker att man ska sätta på människor nån sorts fotboja som registrerar allt dom gör om dagarna.
Husihelvete
04-02-2010, 16:19
CITAT (herkules @ 04-02-2010, 09:18)  du är rolig du. TackCITAT (herkules @ 04-02-2010, 09:18)  skulle tro att leva på a-kassa inte på långa vägar innebär samma pengar som att jobba så varför sitta av 8h på arbetsförmedlingen? Nej, det är klart att det inte är samma pengar. Varför skulle man få det när man inte uträttar något dagsverke, oftast något som genererar inkomster till det företag där man är anställd? Jag ser det inte som något konstigt att det finns villkor för att stöd/hjälp/bidrag/försäkring ska betalas ut. Ett villkor är att du sitter och säker jobb, ett ganska lätt villkor att uppfylla tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|