|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 21:55)  Inse att vi har råd att ta hand om den lilla delen av oss som slits av arbetsvillkoren. Inse att vår civilisation står på spel. Inse att vi ändå kallar oss för människor( som har en viss egenskaper) och borde leva efter det. Vilken del av världen lever du i då? Vet du hur det är med välfärden i våra grannländer på andra sidan östersjön? Om den svenska välfärden inte passar dig kan du väl byta land då... hejdå! CITAT (Hej igen @ 05-02-2010, 21:58)  Det pratas så mycket om fusk med sjukpenning, vab, sjukpension mm ... men ... så tyst det är ang ekonomiska fifflet som företagare håller på med ... där kan man snacka om miljarder som staten går miste om. Alla nolltaxerare  Hederlig avundssjuka!
Aqvakul
05-02-2010, 22:01
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:00)  Vilken del av världen lever du i då?
Vet du hur det är med välfärden i våra grannländer på andra sidan östersjön?
Om den svenska välfärden inte passar dig kan du väl byta land då... hejdå! Ett väldigt märkligt sätt att argumentera: Ska de som inte tycker som du flytta?
herkules
05-02-2010, 22:03
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:01)  Hederlig avundssjuka! eller rättvisa?
Hej igen
05-02-2010, 22:05
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:01)  Vilken del av världen lever du i då?
Vet du hur det är med välfärden i våra grannländer på andra sidan östersjön?
Om den svenska välfärden inte passar dig kan du väl byta land då... hejdå! Hederlig avundssjuka! Nej du ... ingen avundsjuka alls ... men som vanligt så väljer borgarna att blunda för de STORA bluffarna och jagar SMÅ som eg är försumbart i ekonomin.
vitavargen
05-02-2010, 22:15
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:01)  ... Om den svenska välfärden inte passar dig kan du väl byta land då... hejdå! Hederlig avundssjuka! Av dina texter framgår att du är beläst. Det är inga fel på dina kunskaper. När vi skriver till varandra med de andra medlemmarna känns det som att vi är några som fattar varandras ord. Men du fattar inget, för här handlar det om mänskliga egenskaper och där står du tyvärr och trampar i det förflutna. Du fattar inget när det gäller levande( så som vargar och människor). Just därför har jag lagt av att kommentera dina texter. Ha det bra!
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 21:55)  Välfärd?
Kom igen nu! minst i ett tillfälle(vargfrågan) visade du på goda egenskaper i dig, fortsätt med det.
Det är sjukskrivna människor som jagas under täckmanteln"förtidspension" som inte existerar sen 2003. Tycker du att den politiken är OK? Vart är vi på väg isåfall? Att skjuta vargar, jaga skjukskrivna, jaga arbetslösa(precis under det året många sparkas massvis, 2009), är allt detta OK för dig? Känns inte lite obekvämt att leva i ett samhälle och vilja betrakta det som välfärdssamhälle och ändå jaga handikapade, sjukskrivna(med läkarkårens intyg) och de som inte kan hitta ett arbete?
Inse att vi har råd att ta hand om den lilla delen av oss som slits av arbetsvillkoren. Inse att vår civilisation står på spel. Inse att vi ändå kallar oss för människor( som har en viss egenskaper) och borde leva efter det. Att vara realist och stark djurvän går mycket bra att förena. Visst skall alliansens kritiseras för sitt sätt att hanskas med sjukersättningen, men inte målet med den. Så din skräckbild av ett samhälle i utförsbacke kan jag aldrig hålla med om. Men i vargfrågan är jag nog en liten vänsterpartist, men bara där.
vitavargen
05-02-2010, 22:47
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 22:22)  ... Så din skräckbild av ett samhälle i utförsbacke kan jag aldrig hålla med om. Men i vargfrågan är jag nog en liten vänsterpartist, men bara där. Det är en veklighet och ingen skräckbild av samhället just nu. Enligt de centerpartister som lämnade partiet under de senaste åren, har några frågor varit avgörande. En av dessa frågor gäller de sjukskrivna och arbetslösa. Det finns även en intervju med nån av deras lokala ledare som jag inte ville länka hit. Just nu slukas samhällets resurser av företagare, medan de som har blivit sjuka eller arbetslösa av just företagens policy jagas dagligen. Vi har medlemmar här som vittnat om jakten och misstrom mot dem på grund av sjukdom. I vargfrågan är du underbar.
herkules
05-02-2010, 22:51
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 22:47)  I vargfrågan är du underbar.  fy fasiken vad gulligt! detta är faktiskt det som är bra med odla - hör ni det ni som klagar på en del trådar - man tycker olika och så tycker man samma och man kan skilja på det - kalas!
*Stintan*
05-02-2010, 23:00
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 22:51)  fy fasiken vad gulligt! detta är faktiskt det som är bra med odla - hör ni det ni som klagar på en del trådar - man tycker olika och så tycker man samma och man kan skilja på det - kalas! 
och alla som är emot i sakfråga döms ut som idioter av vänstermaffian...
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 22:22)  Att vara realist och stark djurvän går mycket bra att förena. Visst skall alliansens kritiseras för sitt sätt att hanskas med sjukersättningen, men inte målet med den. Så din skräckbild av ett samhälle i utförsbacke kan jag aldrig hålla med om. Men i vargfrågan är jag nog en liten vänsterpartist, men bara där. Vad jag gjort, men inte idag, är just att kritisera alliansens sätt att hantera sjuka människor. Felet ligger just där, sätter man hanterar de sjuka. Ambitionen att få ner sjuktalen är alldeles utmärkt. Men en sjuk människa blir inte frisk genom att stå utan försörjning. Snarare tvärt om. Hela nya sjukförsäkringssystemet är bara så fel, man kan inte behandla människor som alliansen gör, som en överbliven biprodukt i näringskedjan. En människa är inte en produkt, inte heller en siffra i statistiken. Om detta hade börjats i rätt ända, genom en ordentlig utvärdering av varje enskild person, men nu tas alla i en klump och massutförsäkras. Oavsett skäl till sjukskrivningen. Som en närståendes läkare sa här om dagen: " Hur menar de att arbetsförmedlingen ska lyckas att göra dig frisk på 3 månader när vi inom vården misslyckats i flera år"?
CITAT (Anma @ 05-02-2010, 23:14)  man kan inte behandla människor som alliansen gör, som en överbliven biprodukt i näringskedjan. En människa är inte en produkt, inte heller en siffra i statistiken. ungefär som med folket på landsbygden som inte vill ha vargar inpå husknuten men som människor i storstäderna bara skiter i och kallar för gnälliga bönder... men dom jävlarna behöver man inte bry sig om...
*Stintan*
05-02-2010, 23:28
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 23:07)  och alla som är emot i sakfråga döms ut som idioter av vänstermaffian...  det är nog ömsesidigt.
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 23:22)  ungefär som med folket på landsbygden som inte vill ha vargar inpå husknuten men som människor i storstäderna bara skiter i och kallar för gnälliga bönder... men dom jävlarna behöver man inte bry sig om... Menar du med detta att du inte vill ha sjuka människor in på husknuten? Det kan lätt tolkas så i varje fall, när detta ligger som svar till citatet.
CITAT (Anma @ 05-02-2010, 23:34)  Menar du med detta att du inte vill ha sjuka människor in på husknuten? Det kan lätt tolkas så i varje fall, när detta ligger som svar till citatet. Man är väl bra bitter, sur och tvär om man ska tolka mig så illa. Om man nu är rädd om sitt Sverige kanske man borde fundera på vad som händer med sjuka ifall Sverigedemokraterna får till en vågmästarroll... om det nu bara är sjukförsäkringen som är så fel med den moderata politiken förstår jag inte varför man vill tillbaka till det här nyröda samhället... det har ju ingenting att göra med den politiken som burit upp Sverige från 40 till 70-talet... men men... ropen skalla... färre jobb åt alla!! Hellre DÖD än nyröd...
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 22:47)  Just nu slukas samhällets resurser av företagare, medan de som har blivit sjuka eller arbetslösa av just företagens policy jagas dagligen. Vi har medlemmar här som vittnat om jakten och misstrom mot dem på grund av sjukdom. Det här kan du bara inte mena på allvar... Som jag skrev tidigare 75% av alla företag i Sverige är enmansföretag. Nio av tio enmansföretagare har inte tagit ut en enda sjukdag från Försäkringskassan det senaste året. Nästan hälften har jobbat även om de själva eller deras barn varit sjuka. De flesta jobbar mer än 40 timmar per vecka, 25% jobbar mer än 56 timmar per vecka. Företagens samlade bidrag till BNP uppgår till så mycket som 15%. Samtidigt är lönen för modan liten-räknat i pengar. Av Sveriges dryga 900000 företag är omkring 600000 enmansföretag, av dessa är endast 150000 som kan anses leva på sitt företagande... Ja, du kan prova i alla fall att vara företagare... MVH/clivia
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 23:44)  Man är väl bra bitter, sur och tvär om man ska tolka mig så illa.
Om man nu är rädd om sitt Sverige kanske man borde fundera på vad som händer med sjuka ifall Sverigedemokraterna får till en vågmästarroll...
om det nu bara är sjukförsäkringen som är så fel med den moderata politiken förstår jag inte varför man vill tillbaka till det här nyröda samhället... det har ju ingenting att göra med den politiken som burit upp Sverige från 40 till 70-talet...
men men... ropen skalla... färre jobb åt alla!!
Hellre DÖD än nyröd... Inte ett dugg sur, bitter eller tvär. Vad har SD med detta att göra? Inte tänker jag att rösta på dem i varje fall. Det är inte bara sjukförsäkringen som är fel, jag röstar inte på enfrågepartier. Men nu är det den som är värst av allt för tillfället. Ska man ha tillbaka den socialdemokratin som var förr ska man rösta på vänsterpartiet. De står den politiken närmast.
Blomstertanten
06-02-2010, 00:27
CITAT (Anma @ 06-02-2010, 00:25)  Inte ett dugg sur, bitter eller tvär. Vad har SD med detta att göra? Inte tänker jag att rösta på dem i varje fall. Det är inte bara sjukförsäkringen som är fel, jag röstar inte på enfrågepartier. Men nu är det den som är värst av allt för tillfället. Ska man ha tillbaka den socialdemokratin som var förr ska man rösta på vänsterpartiet. De står den politiken närmast. Det där sista var ovanligt klokt sagt !
herkules
06-02-2010, 09:09
vitavargen
06-02-2010, 10:13
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 00:18)  Det här kan du bara inte mena på allvar... MVH/clivia Det är glädjande att bland allt jag skrev igår, var det bara de två meningarna(citatet som du tog) som du ville ha ändring på. I det citat som du tog skrev jag om de företag som bär ansvaret för de sjukskrivna och arbetslösa. Men enmansföretag kan inte bära ett sånt ansvar, för de har inga anställda. Så det blir andra företag som menas där. Tack för de många siffror som du tog med.
CITAT (herkules @ 06-02-2010, 09:09)  Citat: "Ekot påpekar att statistiken från OECD dock ofta brukar revideras, så läget kan förändras i senare upplagor. " Vi får väl hoppas att det blir en rejäl revidering för Sveriges del med tanke på alla de som slagit sig på bröstet och påstått att Sverige klarat sig bäst genom krisen tack vare alliansen. Annars står de där nu med skägget i brevlådan.
CITAT (Anma @ 06-02-2010, 11:18)  Citat: "Ekot påpekar att statistiken från OECD dock ofta brukar revideras, så läget kan förändras i senare upplagor. "
Vi får väl hoppas att det blir en rejäl revidering för Sveriges del med tanke på alla de som slagit sig på bröstet och påstått att Sverige klarat sig bäst genom krisen tack vare alliansen. Annars står de där nu med skägget i brevlådan. citat: "En gång i tiden såg det ljust ut. Under 1970-talet var Sverige på fjärde plats. Sedan dess har det gått utför." Du kan väl inte anklaga alliansen för något de ärvt... Det tar tid att vända trenden även om inte någon kris uppstår i världen, tror i alla fall jag. Titeln passar absolut inte på den här artikeln enligt min åsikt. Man måste ta många andra faktorer och jämföra dem med andra länder om man vill uttrycka sig på det här sättet. Jag är övertygat om att Sverige inte är sämst. MVH/clivia
Aqvakul
06-02-2010, 16:13
En regering som vare sig förmår att skapa tillväxt eller ta hand om sina svaga, förtjänar bara en respons - NEJ NEJ NEJ NEJ i höstens val...
vitavargen
06-02-2010, 16:21
CITAT (Aqvakul @ 06-02-2010, 16:13)  En regering som vare sig förmår att skapa tillväxt eller ta hand om sina svaga, förtjänar bara en respons - NEJ NEJ NEJ NEJ i höstens val... Ja, Exakt! Att de inte gjort nåt positivt för medborgarna förutom att : jaga de med Ipren, vargdödande, sjukskrivjagande,arbetslösjagande, etc är känd även hos Alliansen. Centerpartiledarens dåliga självförtroende igår i tv är ett bevis på dessa. Nu har även Reinfeldt upptäckt att det är kört med dem, därför försöker han med att locka kvinnor. Han har glömt att enligt CSB:s kurvor är de flesta sjukskrivna just kvinnor.
Piccante
06-02-2010, 16:26
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 16:11)  citat:
"En gång i tiden såg det ljust ut. Under 1970-talet var Sverige på fjärde plats. Sedan dess har det gått utför."
Du kan väl inte anklaga alliansen för något de ärvt... Det tar tid att vända trenden även om inte någon kris uppstår i världen, tror i alla fall jag. Titeln passar absolut inte på den här artikeln enligt min åsikt. Man måste ta många andra faktorer och jämföra dem med andra länder om man vill uttrycka sig på det här sättet. Jag är övertygat om att Sverige inte är sämst.
MVH/clivia Nja, i bästa fall har det inte gått utför utan snarare stått still och stampat på samma ställe. Man fr inte glömma det när man jämför BNP, produktion, handelsutbyte etc att många länder har under samma tid haft en extrem tillväxt ibland så kraftig att man inte tror at tdet går att upprepa något liknande i dagens världsekonomi.
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 10:13)  Det är glädjande att bland allt jag skrev igår, var det bara de två meningarna(citatet som du tog) som du ville ha ändring på. I det citat som du tog skrev jag om de företag som bär ansvaret för de sjukskrivna och arbetslösa. Men enmansföretag kan inte bära ett sånt ansvar, för de har inga anställda. Så det blir andra företag som menas där. Tack för de många siffror som du tog med.  vitavargen, vem tar ansvar för de arbetslösa företagare och varför är enmasföretagare så ovilliga att anställa även om de har mycket arbete? Inte alla är så rika som du tror. Företag som du menar här utgör bara 0,1-0,6 % av alla svenska företag. Jag tvivlar starkt på att de stora företagen själva kommer att lösa problem med arbetslösa och sjukskrivna människor. Ansvaret är jämt fördelat mellan stat, företag och människor i fråga. Alla måste dra sitt strå till stacken. MVH/clivia CITAT (Markus_H @ 06-02-2010, 16:26)  Nja, i bästa fall har det inte gått utför utan snarare stått still och stampat på samma ställe. Man fr inte glömma det när man jämför BNP, produktion, handelsutbyte etc att många länder har under samma tid haft en extrem tillväxt ibland så kraftig att man inte tror at tdet går att upprepa något liknande i dagens världsekonomi. Det skriver Aftonbladet, jag bara citerar. MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 16:55
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 16:46)  ... Jag tvivlar starkt på att de stora företagen själva kommer att lösa problem med arbetslösa och sjukskrivna människor. Ansvaret är jämt fördelat mellan stat, företag och människor i fråga. Alla måste dra sitt strå till stacken. ... Det är ju skillnad på at lösa arbetslöshet/sjukskrivningar och att jaga arbetslösa och sjukskrivna. Hittills har Alliansen skyllt arbetslösheten på de arbetslösa och skyllt sjukskrivningarna på de som blivit sjuka av nån anledning. En regering som tar ansvar för sina medborgare går annan väg.
CITAT (Aqvakul @ 06-02-2010, 16:13)  En regering som vare sig förmår att skapa tillväxt eller ta hand om sina svaga, förtjänar bara en respons - NEJ NEJ NEJ NEJ i höstens val... Tillväxt kommer alltid efter krisen, blåa eller röda regeringar kan bara mildra krisens konsekvenser. Sverige är för liten och för mycket exportorienterad för att undvika en global kris. Regeringen skapar inte tillväxt, det är företag som gör det. Regeringen jobbar nu med att skapa förutsättningar för tillväxt efter krisen. MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 17:08
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 17:04)  Tillväxt kommer alltid efter krisen, blåa eller röda regeringar kan bara mildra krisens konsekvenser. ... Glöm inte att Alliansen tog makten september 2006. fram till augusti 2008 fanns ingen ekonomisk kris i världen. Under de två åren började Alliansen med att jaga arbetslösa och sjukskrivna, innan krisen kom.
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 16:55)  Det är ju skillnad på at lösa arbetslöshet/sjukskrivningar och att jaga arbetslösa och sjukskrivna. Hittills har Alliansen skyllt arbetslösheten på de arbetslösa och skyllt sjukskrivningarna på de som blivit sjuka av nån anledning.
En regering som tar ansvar för sina medborgare går annan väg. Ansvar är aldrig enkelriktat, allt är relativt. Godskelov är det inte Orwelstaten du lever i. MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 17:11
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 17:08)  Ansvar är aldrig enkelriktat, allt är relativt. Godskelov är det inte Orwelstaten du lever i.
MVH/clivia Nu talar vi om Alliansens avsvar. de haft all tid på sig att ordna ett liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Men de gjorde tvärtom, de försvårade villkoren för just de grupperna.
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 17:08)  Glöm inte att Alliansen tog makten september 2006. fram till augusti 2008 fanns ingen ekonomisk kris i världen. Under de två åren började Alliansen med att jaga arbetslösa och sjukskrivna, innan krisen kom. Tror du att allt var i sin ordning när alliansen kom till makten? Att jaga är lite starkt ord...Du kan inte fördela mer pengar än du skapar i långa loppet, vitavargen... nästan alla kan efter sin förmåga bidra lite till en gemensam kassa. Ja, ibland måste man kämpa, försöka på nytt om man inte lyckats eller om man inte trivs. Min son är också sjuk och arbetar, han kommer aldrig att bli frisk. Ska han sjukskriva sig för hela livet? Nej, han vet att det finns de som har det mycket sämre. Det är bara en liten del av invånarna som verkligen inte kan arbeta och det är de man måste tas hand om på ett hederligt sätt. Ni bor i ett fantastiskt land, vitavargen, det är bara att kavla upp armarna och försöka tänka på framtiden. MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 18:10
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 17:59)  Tror du att allt var i sin ordning när alliansen kom till makten? Att jaga är lite starkt ord... MVH/clivia Allt var i sin ordning när Alliansen tog över. Titta på siffror som är välbevarade. Att jaga är inget starkt ord, för det används av de människor som röstade på Alliansen hösten 2006. Nu har de ångrat sig(känner några) just på grund av det som Alliansen gjorde mot de grupper som hade ingått ett avtal med samhället(arbetslöshet och sjukskrivningar är avtal, för den arbetande betalar för dem månadsvis under sina arbetsår).
*Stintan*
06-02-2010, 18:19
Tror Gita har fått en semestervikarie
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 17:11)  Nu talar vi om Alliansens avsvar. de haft all tid på sig att ordna ett liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Men de gjorde tvärtom, de försvårade villkoren för just de grupperna. Har arbetslösa och sjukskrivna inte något ansvar för sina liv? Vitavargen, som jag sade ansvar i mina ögon är aldrig enkelriktat, aldrig. Det är inte alliansen som ordnar liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Varje människa måste ta sitt ansvar för just sitt liv och försöka lösa sina problem själv eller med hjälp av sin familj, sin läkare, sina vänner... Staten är den sista stationen. Lång sjukskrivning löser inga problem. Att varje medborgare i arbetsför ålder i Sverige är sjukskriven i snitt 37 dagar per år är inte vägen till framtiden. Inte ens med den röd-gröna oppositionen. MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 18:29
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 18:20)  Har arbetslösa och sjukskrivna inte något ansvar för sina liv? ... Det enda ansvar som arbetslösa och sjukskrivna borde visa i detta fall är att rösta bort Alliensen som betett sig som försäkringsbedragare. De avtalen( arbetslöshet/sjukförsäkring) borde följas till punkt och prick, annars försäkringsbedragare är bara förnamnet för det som Alliansen gjort. Svar på allt detta som du säger har vi redan lämnat i tråden. Föreslår att du läser dem för att undvika upprepa saker och ting.
*Stintan*
06-02-2010, 18:42
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 18:20)  Har arbetslösa och sjukskrivna inte något ansvar för sina liv? Vitavargen, som jag sade ansvar i mina ögon är aldrig enkelriktat, aldrig. Det är inte alliansen som ordnar liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Varje människa måste ta sitt ansvar för just sitt liv och försöka lösa sina problem själv eller med hjälp av sin familj, sin läkare, sina vänner... Staten är den sista stationen. Lång sjukskrivning löser inga problem. Att varje medborgare i arbetsför ålder i Sverige är sjukskriven i snitt 37 dagar per år är inte vägen till framtiden. Inte ens med den röd-gröna oppositionen.
MVH/clivia Nej det ska gudarna veta att alliansen inte ordnar något liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Man tar ifrån dom liv. Man drar in försäkringsersättningar som de sjuka själva varit med att betala till genom arbete. Man utförsäkrar sjuka människor utan utredning eller rehabilitering. Människor som läkare och arbetsförmedling bedömer inte kan arbeta. Var glad att din son kan arbeta för då är han uppenbarligen inte lika sjuk som många andra. Någonting är väl fel i samhället om så många är sjukskrivna så mycket som du påstår. T.ex. beror det ofta på nerdragningar av personal så att de som är kvar till slut blir sjuka av stress och annat. Det är inte arbetstagarnas fel. Kom inte och säg att staten är sista stationen när vi har ett sjukförsäkringssystem som är till för att människor ska kunna överleva ekonomiskt även om de drabbas av sjukdom. Alla kan dessutom inte rehabiliteras.
vitavargen
06-02-2010, 18:48
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 18:42)  Nej det ska gudarna veta att alliansen inte ordnar något liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Man tar ifrån dom liv. Man drar in försäkringsersättningar som de sjuka själva varit med att betala till genom arbete. Man utförsäkrar sjuka människor utan utredning eller rehabilitering. Människor som läkare och arbetsförmedling bedömer inte kan arbeta. Var glad att din son kan arbeta för då är han uppenbarligen inte lika sjuk som många andra.
Någonting är väl fel i samhället om så många är sjukskrivna så mycket som du påstår. T.ex. beror det ofta på nerdragningar av personal så att de som är kvar till slut blir sjuka av stress och annat. Det är inte arbetstagarnas fel. Kom inte och säg att staten är sista stationen när vi har ett sjukförsäkringssystem som är till för att människor ska kunna överleva ekonomiskt även om de drabbas av sjukdom. Alla kan dessutom inte rehabiliteras. Om detta sa du i en sal så skulle vi andra applåderat:
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 18:10)  Allt var i sin ordning när Alliansen tog över. Titta på siffror som är välbevarade.
Att jaga är inget starkt ord, för det används av de människor som röstade på Alliansen hösten 2006. Nu har de ångrat sig(känner några) just på grund av det som Alliansen gjorde mot de grupper som hade ingått ett avtal med samhället(arbetslöshet och sjukskrivningar är avtal, för den arbetande betalar för dem månadsvis under sina arbetsår). Ja, siffror är välbevarade. Och vad är det du vill säga? Att det var i sin ordning med långa sjukskrivningar utan hjälp tillbaka till ett hederligt liv? Att allt kunde förtsätta i gamla spår hur länge som helst? Utan att det urholkar Sveriges ekonomi? Ja, alliansen gjort fel, jag har inte påstått något annat men det gör alla som tar ansvar och måste lösa känsliga problem, hitta vägar som passar alla i samhället för att undvika ett ekonomiskt förfall. Vi är alla människor, vitavargen. Även regeringen. Och jag kan försäkra dig att alla visste att man måste göra någonting redan i 2006.... MVH/clivia
vitavargen
06-02-2010, 19:37
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 19:00)  Ja, siffror är välbevarade. Och vad är det du vill säga? Att det var i sin ordning med långa sjukskrivningar utan hjälp tillbaka till ett hederligt liv? ... MVH/clivia Nu får du sluta slänga skit på människor, de är väl bara arbetslösa och sjukskrivna på grund av att några företagare som du sparkade dem eller låtit de bli sjuka. Att ni har mage att ställa till med elände för andra och kalla de för ohederliga ingår bara i Alliansregeringens mentalitet och dess anhängares förstånd. Om det finns några ohederliga i Sverige är det bara Alliansen och dess företagare till anhängare.
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 18:42)  Nej det ska gudarna veta att alliansen inte ordnar något liv för de arbetslösa och sjukskrivna. Man tar ifrån dom liv. Man drar in försäkringsersättningar som de sjuka själva varit med att betala till genom arbete. Man utförsäkrar sjuka människor utan utredning eller rehabilitering. Människor som läkare och arbetsförmedling bedömer inte kan arbeta. Var glad att din son kan arbeta för då är han uppenbarligen inte lika sjuk som många andra.
Någonting är väl fel i samhället om så många är sjukskrivna så mycket som du påstår. T.ex. beror det ofta på nerdragningar av personal så att de som är kvar till slut blir sjuka av stress och annat. Det är inte arbetstagarnas fel. Kom inte och säg att staten är sista stationen när vi har ett sjukförsäkringssystem som är till för att människor ska kunna överleva ekonomiskt även om de drabbas av sjukdom. Alla kan dessutom inte rehabiliteras. Ja, gudarna vet allt, Stintan... Ännu en gång regeringen är inte till att ordna liv, och det är ett skitsnack att den tar liv ifrån dem. Du har absolut ingen aning hur det ser ut när regeringen tar liv ifrån en. Du har aldrig levt i ett komunistiskt land och verkligen upplevt vad det betyder... aldrig förlorat allt du skapat genom livet, aldrig förlorat någon släkting utan spår, aldrig sett din far nerbruten i fängelse för politiska åsikter, då var så snäll och tänk vad du skriver om... Försäkringskassan är ett företag som måste hushålla med sina resurser... tror i alla fall jag. Man kan inte dela ut mer än man samlar in.... Det går inte att lösa situationen med att höja skatten varje gång när resurser inte räcker till... Tror du verkligen att man kan lösa problem med nerdragningar i ett företag med en sjukskrivning? Du har rätt sjukförsäkring är till för att människor ska kunna överleva ekonomiskt även om de drabbas av sjukdom. Den var aldrig tänkt att lösa arbetstagarnas problem med arbetsgivare. Det är mitt ansvar att försöka lösa situationen om arbetsgivare skiter i att förbättra arbetsvillkor. Det finns alltid någon utväg... MVH/clivia CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 19:37)  Nu får du sluta slänga skit på människor, de är väl bara arbetslösa och sjukskrivna på grund av att några företagare som du sparkade dem eller låtit de bli sjuka.
Att ni har mage att ställa till med elände för andra och kalla de för ohederliga ingår bara i Alliansregeringens mentalitet och dess anhängares förstånd.
Om det finns några ohederliga i Sverige är det bara Alliansen och dess företagare till anhängare. Kan du citera meningar där jag slänger skit på människor? Var så snäll och gör det... MVH/clivia
herkules
06-02-2010, 20:35
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 18:19)  Tror Gita har fått en semestervikarie 
vitavargen
06-02-2010, 20:59
CITAT (clivia @ 06-02-2010, 19:00)  ... Att det var i sin ordning med långa sjukskrivningar utan hjälp tillbaka till ett hederligt liv? ... Är detta inte skit du kastar på de sjukskrivna och de arbetslösa? Vad betyder ett hederligt liv? Att nån är sjukskriven har gjort att denna är ohederlig för dig? Att nån är arbetslös och utsparkad från en arbetsplats betyder att denne är ohederlig för dig? Det är detta som är den mentaliteten som står som drivkraft bakom Alliansens attack mot arbetare.
*Stintan*
06-02-2010, 21:20
[quote name='clivia' date='06-02-2010, 20:21' post='1169815'] Ja, gudarna vet allt, Stintan... Ännu en gång regeringen är inte till att ordna liv, och det är ett skitsnack att den tar liv ifrån dem. Du har absolut ingen aning hur det ser ut när regeringen tar liv ifrån en. Du har aldrig levt i ett komunistiskt land och verkligen upplevt vad det betyder... aldrig förlorat allt du skapat genom livet, aldrig förlorat någon släkting utan spår, aldrig sett din far nerbruten i fängelse för politiska åsikter, då var så snäll och tänk vad du skriver om...
Försäkringskassan är ett företag som måste hushålla med sina resurser... tror i alla fall jag. Man kan inte dela ut mer än man samlar in.... Det går inte att lösa situationen med att höja skatten varje gång när resurser inte räcker till...
Tror du verkligen att man kan lösa problem med nerdragningar i ett företag med en sjukskrivning? Du har rätt sjukförsäkring är till för att människor ska kunna överleva ekonomiskt även om de drabbas av sjukdom. Den var aldrig tänkt att lösa arbetstagarnas problem med arbetsgivare. Det är mitt ansvar att försöka lösa situationen om arbetsgivare skiter i att förbättra arbetsvillkor. Det finns alltid någon utväg... MVH/clivia
------------- Vad fan vet du om hur mitt liv sett ut. Det har du inte den blekaste aning om så jag betackar mig för dina förutfattade meningar. Tänk på vad du själv skriver istället. Du är inte lite fräck du. Ett råd innan du skriver något ytterligare är att du läser igenom tråden ordentligt så slipper vi börja om diskussionen från början och du kanske fattar lite bättre vad tråden handlar om och du slipper tilltala andra som om dom vore dumma våp för det är det ingen här som är.
Edit: vet inte varför citeringen inte fungerade.
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 20:59)  Är detta inte skit du kastar på de sjukskrivna och de arbetslösa?
Vad betyder ett hederligt liv? Att nån är sjukskriven har gjort att denna är ohederlig för dig? Att nån är arbetslös och utsparkad från en arbetsplats betyder att denne är ohederlig för dig?
Det är detta som är den mentaliteten som står som drivkraft bakom Alliansens attack mot arbetare. lite siffror för att bevisa att jag inte tog mina siffror om sjukskrivningar ur luften, så varsågod.... http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3167190.abVad betyder ett hederligt liv? Att vara ärlig mot sig själv och andra och ta personligt ansvar för sitt liv... MVH/clivia
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 20:59)  Är detta inte skit du kastar på de sjukskrivna och de arbetslösa?
Vad betyder ett hederligt liv? Att nån är sjukskriven har gjort att denna är ohederlig för dig? Att nån är arbetslös och utsparkad från en arbetsplats betyder att denne är ohederlig för dig?
Det är detta som är den mentaliteten som står som drivkraft bakom Alliansens attack mot arbetare. Du måste inse och respektera att en stor del av sveriges befolkningen inte blir lyriska av röda fanor och eldiga 1:a majtal. Många förknippar tyvärr röda fanor med kommunism och förtryck av befolkningen. Givetvis vill inte socialdemokratin ha något att göra med vänsterpartiet, men eftersom dom rasat i storlek har dom inget val. Och då kommer man inte ifrån associationer till den farligaste ideologin världen har skådat, kommunismen. Socialdemokratin vill utan tvivel hellre samarbeta med mitten, men verkar vara lite sent ute. Vänsterpartiets solkiga historia med anknytning till kommunistdiktaturerna ligger dom i fatet. Plus deras öppna stöd till suspekta grupper i mellanöstern.
Piccante
06-02-2010, 22:12
CITAT (gnon49 @ 06-02-2010, 21:58)  Du måste inse och respektera att en stor del av sveriges befolkningen inte blir lyriska av röda fanor och eldiga 1:a majtal. Många förknippar tyvärr röda fanor med kommunism och förtryck av befolkningen. Givetvis vill inte socialdemokratin ha något att göra med vänsterpartiet, men eftersom dom rasat i storlek har dom inget val. Och då kommer man inte ifrån associationer till den farligaste ideologin världen har skådat, kommunismen. Socialdemokratin vill utan tvivel hellre samarbeta med mitten, men verkar vara lite sent ute. Vänsterpartiets solkiga historia med anknytning till kommunistdiktaturerna ligger dom i fatet. Plus deras öppna stöd till suspekta grupper i mellanöstern. Vet inte om man blir så värst lyrisk av blåa fanor heller? Partiet som in i det längsta aktivt kämpade mot allmän och kvinnlig rösträtt ska visst försöka locka kvinnor i valet!
CITAT (Markus_H @ 06-02-2010, 22:12)  Vet inte om man blir så värst lyrisk av blåa fanor heller? Partiet som in i det längsta aktivt kämpade mot allmän och kvinnlig rösträtt ska visst försöka locka kvinnor i valet! QAbsolut inga blå fanor heller. Känner mig bara bekväm med den svenska flaggan. Allt annat flaggviftande lämnar mig i stort sett oberörd eller någon gång illa berörd.
vitavargen
06-02-2010, 22:37
CITAT (gnon49 @ 06-02-2010, 21:58)  Du måste inse och respektera att en stor del av sveriges befolkningen inte blir lyriska av röda fanor och eldiga 1:a majtal. ... Det här med första maj var väl lite tidigt? Några månader har vi dit. Men det är bara rena desperation som gör att ni hänger er på allt bara för att alla ska glömma det brutala som ni gjorde mot arbetarna. Idag är det inte bara arbetare, kvinnor, lärare och andra yrkesgrupper som vänt sig mot er politik. Det är även raseri inom era leder också. Centerpartiet har fått runt 3% och efter hjälp från andra Allianspartier har de nått 2,5% mer och kommit upp till 5,5%. Dessa beror på att borgerliga inte är dumma. De vet vad som är bra för medborgarna. Varken Ipred, vargslakten, jakt på sjukskrivna, jakt på arbetslösa har varit i linje med det som medborgarna kräver. Därför väljarna vill bort från Alliansen. Vem vill bli ihågkommen med allt det omänskliga som hände på 3,5 år. Gör en klok sväng och hoppa av nu!
CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 22:37)  Det här med första maj var väl lite tidigt? Några månader har vi dit.
Men det är bara rena desperation som gör att ni hänger er på allt bara för att alla ska glömma det brutala som ni gjorde mot arbetarna.
Idag är det inte bara arbetare, kvinnor, lärare och andra yrkesgrupper som vänt sig mot er politik. Det är även raseri inom era leder också. Centerpartiet har fått runt 3% och efter hjälp från andra Allianspartier har de nått 2,5% mer och kommit upp till 5,5%. Dessa beror på att borgerliga inte är dumma. De vet vad som är bra för medborgarna. Varken Ipred, vargslakten, jakt på sjukskrivna, jakt på arbetslösa har varit i linje med det som medborgarna kräver. Därför väljarna vill bort från Alliansen. Vem vill bli ihågkommen med allt det omänskliga som hände på 3,5 år.
Gör en klok sväng och hoppa av nu! Nu diskuterar du inte, du agiterar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|