Full version: Allmänt svammel :)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
silos
De hade varit ute mitt på natten senaste rundan;de gör aldrig inomhus sina behov. Under dagen går jag och rasta vovvarna var fjärde timme.
AnnammA
Det var ju tur för dig, då. Och det var väl därför de lät Dig få din sovmorgon. Uppfostrade husdjur! tongue.gif Vi har en katt, som om han är inne på natten, och vill ut mitt i ottan, går och prasslar med papper om hans jam inte är tillräckligt höga... tongue.gif tongue.gif tongue.gif Runt, runt, runt i rundor. Prassel, prassel, prassel! tongue.gif Och jag själv kan då vara lite filurig och låta guben vakna först... laugh.gif

AnnA
silos
Visst är de kloka våra husdjur biggrin.gif Här finns ingen gubbe så jag får allt gå upp själv;när jag hade en gubbe så var det ändå jag som fick gå upp under natte tid för han kunde inte somna om när han hade vaknat en gång under natten.
Men det är faktiskt härligt att vara ute med vovvarna i den tysta natten smile.gif
AnnammA
Man kan uppfostra gubar också... tongue.gif

AnnA
silos
CITAT (AnnammA @ 03-10-2005, 10:22)

AnnA

Jag tröttnade efter 4 år laugh.gif
AnnammA
Fel ras? laugh.gif

----
AnnA
Magdis

AnnA

Hur bär man sig åt då? rolleyes.gif
silos
CITAT (AnnammA @ 03-10-2005, 10:25)
Fel ras? laugh.gif

----
AnnA

ABSOLUT laugh.gif
AnnammA
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-10-2005, 10:26)

AnnA

Jag har en snäll man och är nog rätt snäll själv(men inte dum! laugh.gif )
---
AnnA
silos
CITAT (AnnammA @ 03-10-2005, 10:30)

AnnA

---
AnnA

Varken jag eller mannen var snälla sad.gif
Magdis

AnnA

---
AnnA

Min man är också snäll men ganska trögstartad! tongue.gif Tänkte att det kanske fanns nån knapp eller snöre av typ det man startar båtmotorer med, nånstans på honom som jag missat! rolleyes.gif laugh.gif
AnnammA
CITAT (silos @ 03-10-2005, 10:31)

AnnA

---
AnnA

Varken jag eller mannen var snälla sad.gif

Tråkigt. Men ibland blir det många grodor att pussa innan prinsen dyker upp wub.gif , och ibland visar det sig att prinsen är ett troll unsure.gif

AnnA
silos
Livet lär sa min pappa alltid och det stämmer bra.
pejori
CITAT (Felix matte @ 02-10-2005, 23:06)
Varför använda benämningen "Hora" på rullbrädan?

För mig klingar det ordet väldigt negativt och maken som haft en sådan tycker det är konstigt att den fortfarande år 2005 av vissa kallas vid sådant namn.
När han beställde sitt exemplar från Biltema hette den "rullbräda" el ngt liknande.

dom heter så.
det är inte av "vissa" bara utan det dom hetet sen dom uppfanns smile.gif smile.gif
amaira
CITAT (pejori @ 03-10-2005, 11:32)
CITAT (Felix matte @ 02-10-2005, 23:06)
Varför använda benämningen "Hora" på rullbrädan?

För mig klingar det ordet väldigt negativt och maken som haft en sådan tycker det är konstigt att den fortfarande år 2005 av vissa kallas vid sådant namn.
När han beställde sitt exemplar från Biltema hette den "rullbräda" el ngt liknande.

dom heter så.
det är inte av "vissa" bara utan det dom hetet sen dom uppfanns smile.gif smile.gif

Jag vet. Men det finns också andra namn på dem. Och visst kan man förändra saker och ting, även om "det alltid har varit så". smile.gif wub.gif

Dom heter ju så, på grund av "liknelsen": någon/något som man använder sig av att ligga på, som får ligga i smutsen.

Hora ÄR ett nedsättande ord, fullproppat av fördomar, som ... Ja, AnnammA sa det så bra:
CITAT
Hora tycker jag är så nedsättande mot kvinnor som redan är så långt ner i sk-ten...(Varför hamnade de där?
AnitaO
Om vi inte får säga negerbollar så borde vi inte få kalla rullbrädor för horor heller smile.gif
yla
om man söker på rullbräda får man bara upp leksaker
o söker man på hora så får man bara upp prostituerade o utomäktenskapliga saker
men va heter egentligen den där brädan man ligger på annat än hora va har den för namn hur hittar man en sån om man vill köpa den
rolleyes.gif tongue.gif
yla
efter mycket om o men så hittade jag tillslut en sådan o det heter

Montörsvagn
Prisvärd och slitstark liggbräda tillverkad av PVC-plast.

fast de va banne mej inte lättt ska ni veta
nu vet vi alla va dne heter iallfall
nu går jag ut i de fina vädret

ha en skön dag
Fialotta
CITAT (oldwolfie @ 03-10-2005, 13:00)
efter mycket om o men så hittade jag tillslut en sådan o det heter

Montörsvagn
Prisvärd och slitstark liggbräda tillverkad av PVC-plast.

fast de va banne mej inte lättt ska ni veta
nu vet vi alla va dne heter iallfall
nu går jag ut i de fina vädret

ha en skön dag

Montörsvagn tycker jag lät bättre smile.gif
Äntligen är det kväll...fy attan för måndagar veckans rörigaste dag i
mitt tycke...vilken är er sämsta dag i veckan? tongue.gif
amaira
CITAT (maudan @ 03-10-2005, 18:37)
...vilken är er sämsta dag i veckan? tongue.gif

Är så "odräglig" och har det så bra nu för tiden, att jag kan svara "ingen" wub.gif
yenny
hmm.... sämsta dag i veckan... de dagar jag börjar 7 på jobbet, dom tycker jag inte om wink.gif
Fialotta
Godmorgon alla svammlare..här är det grått i dag..men fick se att mina rosor står i full blom för andra gången och
det är oktober......helt fantastiskt att få njuta lite till av dom smile.gif

Ha en bra dag allihop...kramisar skickar jag till er wub.gif
Gossen Ruda
Beträffande horan, inte 17 hade jag legat på rygg på en mänsklig sådan. tongue.gif Tycker för övrigt att man borde byta namn på den, det horas för mycket i samhället. Eller också så kommer ordets betydelse och laddning att minskas. Språket ändras hela tiden.
AnnammA
CITAT (AnitaGg @ 03-10-2005, 12:46)
Om vi inte får säga negerbollar så borde vi inte få kalla rullbrädor för horor heller smile.gif

Det är rätt så uttjatat det här med om att säga negerbollar eller inte...Men om man vet betydelsen/innebörden av ordet neger el nigger, att det var vad de vita slavfångarna och slavköparna kallade de infångade afrikanerna för... Ett ord för smutsiga, ointelligenta apor, bara värd att tjäna och lyda sin ägare...Neger är alltså ett skällsord och ett förlegat ord...(Sedan kan man ju också se det här med "negerbollar" lite från den skämtsamma sidan, som Sunes pappa i filmen "Sunes Sommar", då ett helt färgat basketlag kommer in på kafeteria och frågar Sunes pappa vad det är för kakor och han säger på engelska "Negerballs..." l laugh.gif )
Jag menar vi lever i ett så upplyst samhälle, att vissa uttryck tillhör det förgångna, och vi skall väl uppfostra våra barn att leva i nuet, eller? sleep.gif

AnnA
Reserv
wink.gif blink.gif wacko.gif Det där vart man juh inte klokare på. huh.gif Så vad kallar man en manlig/kvinnlig, mycket mörkhyad? Afrikan? Det är inte säkert ens att dom kommer från afrika, dom kan ha bott i ett annat land, att kalla dom för afrikaner är juh nästan lika dumt som att alla vita skulle kallas européer. Varför är det okay för dessa mörkhyade personer att själva kalla sig för negrer/negresser? Svenskarna gör bara att allt verkar mer rasistiskt än det behöver va´. Jag tycker det liknar ordhetsjakt ibland alltså, hur är man funtad när man kopplar samman neger och nigger? Neger är juh bara ett förklarande namn för en mycket mörkhyad person vars ursprung förmodligen men inte säkert, är afrika. Barnen har många vänner som är negrer och negresser, men däremot ingen som dom känner som är nigger . Dessa negrer/negresser har dessutom olika bakgrunder som adopterade, flyktingar och även svenskfödda av invandrade föräldrar. Alla dessa barn och ungdomar kallar sig själva för negrer/negresser, varför skulle inte vi svenskar få göra det samma? Tänk er själva att vi kallar oss svenskar, men ickesvanskarna får inte göra det, dom måste kalla oss nåt annnat blink.gif wacko.gif det börjar bli lite sjukt i hetsen att få alla att verka va´rasistiska på nåt sätt, här hemma har vi alltid bakat negerbollar , och det kommer vi fortsätta med. huh.gif
gunnevi
Jag känner många svarta men skulle aldrig säga att jag känner några negrer! Under flera år arbetade jag i S:t Louis, Missouri, och fick lära mig, av mina svarta bekanta, att de ville kallas just svarta, och att de uppfattade ordet neger (samma som nigger) som en förolämpning! Om de svarta vill kallas svarta kan vi väl tillmötesgå dem? Det gäller också för de afrikaner som jag känner här i Sverige. Ingen vill kallas neger, så varför ska vi envisas?
gunnevi
AnnammA
CITAT (Reserv @ 04-10-2005, 10:04)
wink.gif  :blink:  :wacko: Det där vart man juh inte klokare på. huh.gif  Så vad kallar man en manlig/kvinnlig, mycket mörkhyad? Afrikan? Det är inte säkert ens att dom kommer från afrika, dom kan ha bott i ett annat land, att kalla dom för afrikaner är juh nästan lika dumt som att alla vita skulle kallas européer. Varför är det okay för dessa mörkhyade personer att själva kalla sig för negrer/negresser? Svenskarna gör bara att allt verkar mer rasistiskt än det behöver va´. Jag tycker det liknar ordhetsjakt ibland alltså, hur är man funtad när man kopplar samman neger och nigger? Neger är juh bara ett förklarande namn för en mycket mörkhyad person vars ursprung förmodligen  men inte säkert, är afrika. Barnen har många vänner som är negrer och negresser, men däremot ingen som dom känner som är nigger . Dessa negrer/negresser har dessutom olika bakgrunder som adopterade, flyktingar och även svenskfödda av invandrade föräldrar. Alla dessa barn och ungdomar kallar sig själva för negrer/negresser, varför skulle inte vi svenskar få göra det samma? Tänk er själva att vi kallar oss svenskar, men ickesvanskarna får inte göra det, dom måste kalla oss nåt annnat blink.gif  :wacko:  det börjar bli lite sjukt i hetsen att få alla att  verka va´rasistiska på nåt sätt, här hemma har vi alltid bakat negerbollar , och det kommer vi fortsätta med. huh.gif

Jo, jag har ju också tänkt lite runt sådär. Men i USA finns benämningen afroamerikaner för just människor med rötter från Afrika. I Sverige kan man väl kalla den som kommer från Kenya för kenyan, eller? Är man född i Sverige är man ju svensk, eller?
Och jag har ju också hört svarta/färgade människor kalla varandra för neger/nigger(engelska) med glimten i ögat, bara för uttrycket är så värderat genom tiderna som gått...
Alltså det är svårt, eftersom det finns så mycket rasism i världen, och allt kan (fel)tolkas åt olika håll.
T ex tyckte jag det var lite "tosigt" när glasen "Nogger" blev anmäld för att vara rasistisk, för det tyckte jag var en ytterlighet... -
För mig är det OK att kalla chokladbullar för chokladbullar.
(Snälla, kontra inte med finska pinnar... laugh.gif )

AnnA
AnnammA
CITAT (gunnevi @ 04-10-2005, 10:25)
Jag känner många svarta men skulle aldrig säga att jag känner några negrer! Under flera år arbetade jag i S:t Louis, Missouri, och fick lära mig, av mina svarta bekanta, att de ville kallas just svarta, och att de uppfattade ordet neger (samma som nigger) som en förolämpning! Om de svarta vill kallas svarta kan vi väl tillmötesgå dem? Det gäller också för de afrikaner som jag känner här i Sverige. Ingen vill kallas neger, så varför ska vi envisas?
gunnevi

Bra inlägg, jag har liknande åsikter.Svarta, det är ju en översättning från amr/eng "Black People".

AnnA
LadyG
En fundering som stört mig ett tag är: Varför förutsätts blondiner vara korkade och lätta på foten och brunetter smarta och frigida?
Fialotta
CITAT (LadyG @ 04-10-2005, 11:54)
En fundering som stört mig ett tag är: Varför förutsätts blondiner vara korkade och lätta på foten och brunetter smarta och frigida?

Jag tror att det är en myt....men det hänger kvar tror jag...samma sak som att blondiner kallas bimbo men en brunett har inte jag hört ha nåt liknade namn på sig...får inte ihop det heller rolleyes.gif
Reserv
Engelskans neger är inte nigger, det är negro. och vadå svarta? är kineserna gula och indianerna röda då? sen kan det juh va´en ganska stor gråskala på det här med "svarta", allt ifrån lätt brunhyade till riktigt blåsvarta, och ni vill ändå kalla alla dom för svarta? Dom här "negrerna/negresserna" som ungdomarna umgås med anser t.o.m. att det är såna svenskar som skriker om rasism och bannlyser deras egen benämning som får folk till att bli rasister. Och jag kan inte annat än erkänna att den här petitessjakten på ordet neger är smått irriterande.
LadyG
CITAT (maudan @ 04-10-2005, 12:02)

Jag tror att det är en myt....men det hänger kvar tror jag...samma sak som att blondiner kallas bimbo men en brunett har inte jag hört ha nåt liknade namn på sig...får inte ihop det heller rolleyes.gif

Visst är det en myt, men en irriterande sådan likväl. Ungefär som att det skulle gå isbjörnar på Stockholms gator och att alla svenskor är blondiner smile.gif

Men det är ett faktum att blondiner - manliga och kvinnliga - får stå ut med att folk tror både det ena och det andra baserat på hårfärg.
Ophelia

...och rödhåriga ska vara eldiga.

Själv har jag kastanjebrunt hår vilket innebär brunett/rödhårig. Är varken smart, frigid eller eldig biggrin.gif

Skåmt åsido. Jag har oxå funderat på detta och håller med att det är himla störande.
Reserv
Eldig och eldig, jag har hört att rödhåriga ska ha ett häftigt temperament, och det stämmer väl på dig Ophelia? rolleyes.gif wub.gif Som när du stampade foten i backen och röt i åt Andersen, det va´nog lite rödhårigt temperament vi fick ta del av där laugh.gif laugh.gif
pejori
tänkte just detsamma laugh.gif laugh.gif
yenny
Funkar det där med hett temperament och färgat rött hår!? unsure.gif
ett jädra temperament har jag i allla fall... fast håret är egentligen nått typ råttfärgat smile.gif
Reserv
CITAT (yenny @ 04-10-2005, 21:32)
Funkar det där med hett temperament och färgat rött hår!? unsure.gif
ett jädra temperament har jag i allla fall... fast håret är egentligen nått typ råttfärgat smile.gif

Om du färgat håret rött så har du väl färgat det för att du anser att du passar i färgen, don efter person rolleyes.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 04-10-2005, 21:34)
Funkar det där med hett temperament och färgat rött hår!?  :unsure:

Om du färgat håret rött så har du väl färgat det för att du anser att du passar i färgen, don efter person rolleyes.gif

du e inte dum du inte biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 04-10-2005, 21:34)
Funkar det där med hett temperament och färgat rött hår!?  :unsure:

vad är då jag för en som har färgat håret shockrosa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Reserv @ 04-10-2005, 21:28)
Eldig och eldig, jag har hört att rödhåriga ska ha ett häftigt temperament, och det stämmer väl på dig Ophelia? rolleyes.gif wub.gif Som när du stampade foten i backen och röt i åt Andersen, det va´nog lite rödhårigt temperament vi fick ta del av där laugh.gif laugh.gif

Bah....det var nog någonannan. Jag är timid och sävlig av mig tongue.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (Ophelia @ 04-10-2005, 21:42)
Eldig och eldig, jag har hört att rödhåriga ska ha ett häftigt temperament, och det stämmer väl på dig Ophelia? rolleyes.gif  :wub:  Som när du stampade foten i backen och röt i åt Andersen, det va´nog lite rödhårigt temperament vi fick ta del av där laugh.gif  :lol:

Bah....det var nog någonannan. Jag är timid och sävlig av mig tongue.gif biggrin.gif

så det var inte du som skulle moona ihjäl dom heller då? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 04-10-2005, 21:39)
vad är då jag för en som har färgat håret shockrosa laugh.gif laugh.gif laugh.gif

En punkare från 80 talet med stark överlevnadsinstinkt rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (pejori @ 04-10-2005, 21:43)
CITAT (Ophelia @ 04-10-2005, 21:42)
Eldig och eldig, jag har hört att rödhåriga ska ha ett häftigt temperament, och det stämmer väl på dig Ophelia? rolleyes.gif  wub.gif  Som när du stampade foten i backen och röt i åt Andersen, det va´nog lite rödhårigt temperament vi fick ta del av där laugh.gif  laugh.gif

så det var inte du som skulle moona ihjäl dom heller då? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif

Det där var nog oxå någon annan som skulle göra. Förnekar å det bestämdaste biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 04-10-2005, 21:43)
CITAT (pejori @ 04-10-2005, 21:39)

vad är då jag för en som har färgat håret shockrosa laugh.gif  :lol:  :lol:

En punkare från 80 talet med stark överlevnadsinstinkt rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

punkare!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
det var den värsta skymf en dansbandsfreak kan få tror jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det är nog snarare uppmärksamheten som drar laugh.gif laugh.gif
hoppas nån snygg sak ska tända på färgen rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fialotta
Godmorgon svammlare wub.gif Ser ut att bli en fin solig dag här...men jobbet väntar, så det är bara att jobba...hoppas bara vädret håller i sig till helgen smile.gif

Ha en bra dag allihop wub.gif
pejori
har hört två bud om vädret smile.gif smile.gif
den ena säger att vädret ska bli fint i hela landet, den andra att vi ska få regn här på v-kusten smile.gif
hoppas på brittsommar jag laugh.gif
Fialotta
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 10:23)
har hört två bud om vädret smile.gif smile.gif
den ena säger att vädret ska bli fint i hela landet, den andra att vi ska få regn här på v-kusten smile.gif
hoppas på brittsommar jag laugh.gif

Såg på tv i går att ett högtryck ska landa över hela landet med 20 grader varmt...vi får se om dom får rätt...inte att lita på...men det ser så ut i alla fall.

En fråga: är det nån som vet var man kan ladda hem låten "When a man loves a Women"..vet inte vem som sjunger men hört den på radion i flera dagar och letat på nätet men hittar den inte...den är så himla bra!!!!!

Felix Matte du brukar ju hitta det mesta...tar tacksamt emot hjälp wub.gif
*Felix matte*
Felix Matte du brukar ju hitta det mesta...tar tacksamt emot hjälp wub.gif[/QUOTE]
Liten smakbit smile.gif

HÄR kanske du kan ladda ner den. min engelska är inte vad den borde vara rolleyes.gif

Richard Clayderman
*Felix matte*
Verkar inte finnas någon gratisversion på nätet men här får du texten och midilänk så kan du själv sjunga för full hals smile.gif

Musik scrolla en bit ner på sidan.

WHEN A MAN LOVES A WOMAN (Percy Sledge)

When a man loves a woman
Can't keep his mind on nothin' else
He'd trade the world
For a good thing he's found
If she is bad, he can't see it
She can do no wrong
Turn his back on his best friend
If he puts her down

When a man loves a woman
Spend his very last dime
Trying to hold on to what he needs
He'd give up all his comforts
And sleep out in the rain
If she said that's the way
It ought to be

When a man loves a woman
I give you everything I've got (yeah)
Trying to hold on
To your precious love
Baby please don't treat me bad

When a man loves a woman
Deep down in his soul
She can bring him such misery
If she is playing him for a fool
He's the last one to know
Loving eyes can never see

Yes when a man loves a woman
I now exactly how he feels
'Cause baby, baby, baby
I am a man
When a man loves a woman
stennie
En av dom bästa låtar som finns, med Percy Sledge! smile.gif

Måste också berätta att i morse när jag körde på jobb så såg jag på ett fält, strax utanför Staffanstorp en flock storkar ca 7-8 st var där....Helt fantastiskt, så många har jag aldrig sett i frihet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon