Full version: Dagens kattbild!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
polecat
[attachment=80645:2013_01_...21.37.26.jpg]Bosses gosnos...
Ingela i Segersberg
CITAT (polecat @ 31-03-2014, 17:17) *

wub.gif
Skruttis
CITAT (Wilmer @ 17-03-2014, 00:20) *

Zzzzzzzzzzzz. Kan katter bli vårtrötta? Hon som far runt ute hela vintern ligger plötsligt i lådan ute och slappar eller jamar och vill in. Eller ska jag bli orolig -fear-.gif

Hon är en sådan liten sötnos! wub.gif

Vårtrötthet vet jag inget om tyvärr men våra tre gör så där i omgångar, trots att det kan vara kanonväder ute.
Mys-semester kallar maken det.

CITAT (skogstroll @ 28-03-2014, 22:22) *
såhär söt kan man vara...

Åh lilla tufseluringen då.... wub.gif
Sicket charmtroll. Är han/hon din och hur gammal är sötnosen?
Wilmer
CITAT (Monarda @ 27-03-2014, 13:04) *
Wilmer, hur går det? Har hon piggnat till?

no.gif Har varit hos veterinären men det är inget fel på henne, ett njurvärde var förhöjt så vi ska kolla igen om någon vecka (då har det gått en månad). Provade smärtstillande för vet var helt säker på att det var smärta på grund av att hon går på tre ben. (Vilket gjorde mig upprörd då jag poängterade till blå stjärnan att jag bara ville ge henne en chans med tre ben om hon inte får ont efter ett år eller så). Men smärtstillande en vecka gjorde inte ett dyft så smärta har hon inte. Vet frågade också om hon fått en ny kattgranne eller hund. Men vi bor inte så att vi har grannar. Hemma trillade poletten ner. Beteendet började när vildsvinen gick runt knuten även dagtid. En dag medan hon fortfarande fick smärtstillande testade jag att bära med henne ut på tomten- paniiik, hon började spänna sig så fort vi lämnade trappen. Grisarna har tydligen skrämt vår katt till ett nervvrak, hon lämnar inte lådan under bordet på verandan ute längre.'

Nu börjar hon bli tjock och stabbig, såklart för hon rör sig inte många meter. Har ni något tips på bra dietforder? Vi kan inte ge mindre än det hon får hon måste ju få äta stackarn!

I förrgår gick hon faktiskt ut flera meter från trappen!!!! Första gången på flera månader. Antagligen har hon också gått på eltråden som nu skärmar av hennes revir -cry-.gif stackars kisse. Hon darrar av skräck när jag bär henne utåt trädgården så jag låter bli det och får hoppas hon kan vänja sig själv succesivt nu när vi är ute mer i trädgården också. Ska ge henne mat på trappen också. Fler tips?

CITAT (polecat @ 31-03-2014, 17:17) *

kiss.gif
Monarda
Det var ingen lätt situation ni hamnat i Wilmer. Vildsvin runt knuten låter ju fruktansvärt, då skulle inte jag heller vilja gå ut fear.gif.
Min systers katta har inte gått ut på flera månader sedan en räv strukit runt deras knutar och skrämt slag på henne. Först nu har hon försiktigtvis börjat vara ute korta stunder. Som du säger själv så kanske hon kommer över en del av skräcken när hon kan vara ute tillsammans med dig.
Apropå dietmat så måste väl kokt fisk fungera bra, torskfilé brukar vara svår att motstå. Måns brukar få sina portioner med en del fiskspad så får han även i sig vätska. Katter kan ju vara lite dåliga på att dricka ibland och då kan njurarna ta stryk. Lågkalori torrfoder finns ju men är kanske inte så kul. Kokt kyckling är också bra smalmat.
Wilmer
Köpte en provpåse lågkalorimat, den äter hon av utan problem men jag vet inte hur bra olika matar är... Hon äter all torrmat men ingen blötmat tyvärr. Äter fisk, det gör hon. Hur mycket ska man dosera då? Skulle ju kunna varva! Hon äter rå köttfärs också och äg, men älgen börjar ta slut.

Vi har satt upp staket (för vi vågade inte gå ut, speciellt inte släppa ut vår dotter på 1,5 år) men hon stirrar vansinnigt på staketet också nu, så hon har säkert gått på det. Hoppas hon slappnar av snart. Vi har byggt om i uthuset där hon älskat att vara, när det är klart ska vi testa att låta henne sova där och se om det kan stimulera henne att gå ut. Där har hon kattlucka.
Monarda
Våren har kommit och Måns har mycket att stå i. En liten cat nap på altanen mellan varven måste man dock ha för att orka med.

[attachment=80851:DSC_0097.jpg]

Min sötnos wub.gif
[attachment=80852:DSC_0101.jpg]
Skruttis
CITAT (Wilmer @ 17-04-2014, 22:56) *
Köpte en provpåse lågkalorimat, den äter hon av utan problem men jag vet inte hur bra olika matar är... Hon äter all torrmat men ingen blötmat tyvärr. Äter fisk, det gör hon. Hur mycket ska man dosera då? Skulle ju kunna varva! Hon äter rå köttfärs också och äg, men älgen börjar ta slut.

Vi har satt upp staket (för vi vågade inte gå ut, speciellt inte släppa ut vår dotter på 1,5 år) men hon stirrar vansinnigt på staketet också nu, så hon har säkert gått på det. Hoppas hon slappnar av snart. Vi har byggt om i uthuset där hon älskat att vara, när det är klart ska vi testa att låta henne sova där och se om det kan stimulera henne att gå ut. Där har hon kattlucka.

Jättetråkigt att ni har sådana problem p g a vildsvinen. Lider med er.

Vi har ett lågkalori torrfoder här hemma som alla tre tjejerna tycker är jättegott. Enligt veterinären så är det ett fullvärdigt foder - katt kan alltså leva på endast det.
Fast själva använder vi det bara som komplement.
Det är Hills prescription diet feline r/d. Kan bara köpas hos veterinär/djurklinik.
Kan det vara något för lilla Killer Q?

Vi har fått mycket hjälp från djurskötarna/veterinärerna på smådjursklinikerna, när det gäller foder och dosering.
Kanske du kan höra med dem?

Önskar dig all lycka till!
Wilmer
Hm, ja, kanske om jag specifikt frågar om att de måste göra det, för när jag tog upp det sist svarade hon bara att det är bara att ge dietfoder ungefär. Ska ju dit på blodprov igen, då kan jag ju fråga.

I dag gick hon ut och spanade i fem minuter bravo.gif dottern lyssnade på mig och lät henne vara ifred så katten fick stå under bordet i lugn och ro. Annars har de två busat utomhus ihop, så jag förstår om katten är en saknad lekkamrat. Ödlorna är glada. Ingen katt som käkar upp dem i år sick.gif

CITAT (Monarda @ 20-04-2014, 07:06) *
Våren har kommit och Måns har mycket att stå i. En liten cat nap på altanen mellan varven måste man dock ha för att orka med.

[attachment=80851:DSC_0097.jpg]
Min sötnos wub.gif
[attachment=80852:DSC_0101.jpg]

Härligt med en trygg och glad katt tummenupp.gif
Monarda
Spänningen var stor när det uppenbarade sig en igelkott i trädgården, den första på väldigt många år. Måns och Siska höll sig på respektfullt avstånd men till sist blev nyfikenheten för stor och Siska, som är en modig liten dam, vågade sig fram för en sniff. Kotten lät sig dock inte störas utan mumsade vidare på sin Sheeba.
[attachment=80899:DSC_0125.jpg]

[attachment=80900:DSC_0126.jpg]

[attachment=80901:DSC_0129.jpg]
Wilmer
Så härligt med kottebesök! Eller hur katterna?

Jag kan meddela att

Katten är åter i rabatten wub.gif
vildvittra
Hoppar in här med en bild på min katt Idun,eller Ip till vardags
Detta är fjärde veckan med tratt efter ett bett i svansen av grannens enorma okastrerade katt
Inte så lätt för Idun att hävda sig när hon är kastrerad och väldigt liten 2,2kg kisse sad.gif

gunsta
Jag skickar en 'tröste-hälsning' till Ip - tratt är trist men nödvändigt ... tyvärr. Hoppas det läker snart.
omk
Mina flickor håller med dig Ip; tratt är ranting.gif (söt bild, dock)

Tjejerna har haft besök av grannarnas Maine Coon-korsning. Fd hane. MYCKET stilig, trots att han bara är 2 år. Han är en riktig gentleman ...
Monarda
CITAT (vildvittra @ 17-05-2014, 06:51) *
Hoppar in här med en bild på min katt Idun,eller Ip till vardags
Detta är fjärde veckan med tratt efter ett bett i svansen av grannens enorma okastrerade katt
Inte så lätt för Idun att hävda sig när hon är kastrerad och väldigt liten 2,2kg kisse sad.gif

Stackars Idun! Vi har också en jättestor okastrerad hankatt som går här och skriker och skvätter. Han bet vår förra gammelkatt i benet en gång så det slutade med veterinärbesök, sen bar det bara utför med honom och han fick sluta sina dagar. Vår nya katt låter han bli, men jag tycker det är helt oansvarigt att ha katter okastrerade och låta dom producera ovälkomna kattungar.
AnitaJ
[attachment=81390:syren_140612.jpg]
Vår katt Syren gillar att klättra i körsbärsträdet :-)!
Monarda
Vadå.....? Halva soffan räcker väl åt er!

[attachment=81426:DSC_0269.jpg]
EsterM
[attachment=81464:Ellen.jpg]
Min dotters katt Ellen är också Maine Coon-korsning. Är det ett rasdrag att sova på det här sättet?
Monarda
Både Måns och matte tar sig gärna en eftermiddagslur i värmen, Måns lurar tenderar dock att blir tämligen långvariga.
Monarda
Hoppas matte inte ser mig! Hon är väldigt rädd om sin gärdesgård och skulle kanske inte gilla att jag vässar klossingarna på den naughty.gif

[attachment=81673:DSC_0373.jpg]

[attachment=81674:DSC_0375.jpg]
Eva-Helene
[attachment=81720:Kebbe_och_kvist.jpg]

Kebbe på grön kv...med kul kvist, menar jag smile.gif
omk
Ojojoj, det var väääldigt länge sen som Tjejerna visade upp sig här ...
Bifogar 5 bilder på 3 sommarnjutande flickor !

Bild 1 o 2 är Isis. Bild 3 o 4 är Kajsa. Bild 5 är den svårfotograferade Mollis ...

(Undertext till bild 3 o 4: - Vad gör DU här ? Jag väntar på gunsta !)
gunsta
smile.gif - underbara bilder omk - alltså mjuka kattmagar - då blir man lycklig.
omk
Tack gunsta !
Visst ser det ut som om Kajsa väntar på nån speciell kattmagesmekare ... wub.gif

Tyvärr måste jag meddela att Isis fått en massa kåda på pälsen, både vid svansen och under hakan. Hon måste antingen ha klättrat eller legat och såsat precis intill en tallstam/välta.
Hon såg ganska rolig ut när jag upptäckte detta; en massa små barr och lingonblad hängande kring hakan ! giggle.gif

Nån som vet hur man kan avlägsna kåda från kattpäls ?? help.gif
jaj-51
Någon vet var din katt bor!

http://iknowwhereyourcatlives.com/
Trampendal
CITAT (omk @ 05-09-2014, 22:39) *
Tack gunsta !
Visst ser det ut som om Kajsa väntar på nån speciell kattmagesmekare ... wub.gif

Tyvärr måste jag meddela att Isis fått en massa kåda på pälsen, både vid svansen och under hakan. Hon måste antingen ha klättrat eller legat och såsat precis intill en tallstam/välta.
Hon såg ganska rolig ut när jag upptäckte detta; en massa små barr och lingonblad hängande kring hakan ! giggle.gif

Nån som vet hur man kan avlägsna kåda från kattpäls ?? help.gif

Jag har för mig att smör/margarin/olja löser upp kåda.
Skadar ju inte att prova. smile.gif
omk
CITAT (Trampendal @ 06-09-2014, 01:25) *
Jag har för mig att smör/margarin/olja löser upp kåda.
Skadar ju inte att prova. smile.gif

Tack Trampendal !
Klippte faktiskt bort lite päls precis vid svansroten pga extremt mkt "klibb" (vi behövde vara 3 pers !! giggle.gif ), men under hakan, jaaaa ...
Ordet "omöjligt" har fått en helt ny betydelse !! laugh.gif
Ska testa med lite olja/smör.
gunsta
Smör funkar bra till kådiga katter, precis som Trampendal skrev. Grannen (katt) klättrade som barn upp i en kådig gran - hela han var kladdig, varpå hans 'människomamma' (på min inrådan) smordes in med smör smile.gif - han blev mkt populär bland sina syskon som alla ville slicka av smöret på honom.
Bästa av allt var att kådan löstes upp och att katterna fick sig en liten 'gobit'.

PS: smör är f ö jättebra att lösa upp tabletter i och smeta på kattassar - Fru Sudd (min avatar) ville inte äta maskmedel - men slickade av sig tablettsmöret från sina tassar och så blev hon avmaskad på kuppen.

PS Nr 2: Hälsa Kajsa smile.gif
omk
Tack för ett gott skratt, gunsta ! biggrin.gif

Om Isis; nu är det bara liiiite klet kvar under hakan efter bearbetning och insmorning av rapsolja. Hon klarar nog resten själv tror jag.
Fick tipset (på annan sida) att bada katten efter behandling, men Isis har VÄLDIGT skarpa klor ... -fear-.gif Jag tror att jag avvaktar och ser hur det går ...

Smörvarianten med medicin är mycket praktiserad här ... Ja, den enda som funkar, faktiskt !

Kajsa hälsar till er alla, men speciellt till gunsta med en vattensork !!! smile.gif
(matte säger "urk")

Skruttis
CITAT (omk @ 08-09-2014, 00:34) *
Tack för ett gott skratt, gunsta ! biggrin.gif

Om Isis; nu är det bara liiiite klet kvar under hakan efter bearbetning och insmorning av rapsolja. Hon klarar nog resten själv tror jag.
Fick tipset (på annan sida) att bada katten efter behandling, men Isis har VÄLDIGT skarpa klor ... -fear-.gif Jag tror att jag avvaktar och ser hur det går ...

Smörvarianten med medicin är mycket praktiserad här ... Ja, den enda som funkar, faktiskt !

Kajsa hälsar till er alla, men speciellt till gunsta med en vattensork !!! smile.gif
(matte säger "urk")

Sork???? Den är ju stor som en tax....

Duktig liten Kajsa! yes.gif
omk
CITAT (Skruttis @ 09-09-2014, 07:00) *
Sork???? Den är ju stor som en tax....

laugh.gif
Monarda
Bra katt reder sig själv, sa Morris och tog sig en frukostmus.
[attachment=81993:DSC_0257.jpg]
omk
Hmmm ... De tre tjejerna fick inte riktigt nog ...

1. Närbild på Isis (all kåda är borta !! sweatingbullets.gif )
2. Kajsa passar på att gosa, medan sonen ser på film giggle.gif
3. Mollis busar laugh.gif
gunsta
Jag bakar äppelkaka - det doftar ljuvligt från köket, kanel och äpplen i ljuv förening. Två meter ifrån mig sitter grannen (katten Mulle) och äter en sork i tax-storlek smile.gif - det knastrar, brakar och sprakar och tuggas hejvilt - kan just för stunden inte känna mig sugen på äppelkaka. Nån som förstår?

F ö - så ser Kajsa väldigt gosnödig ut - den där seriösa blicken kan grannen också få ibland när han vill gosa med grannarna.
omk
CITAT (gunsta @ 24-09-2014, 15:53) *
Jag bakar äppelkaka - det doftar ljuvligt från köket, kanel och äpplen i ljuv förening. Två meter ifrån mig sitter grannen (katten Mulle) och äter en sork i tax-storlek smile.gif - det knastrar, brakar och sprakar och tuggas hejvilt - kan just för stunden inte känna mig sugen på äppelkaka. Nån som förstår?

laugh.gif
Och slafsas ! Jag förstår PRECIS ...
sick.gif
Monarda
CITAT (omk @ 26-09-2014, 02:42) *
laugh.gif
Och slafsas ! Jag förstår PRECIS ...
sick.gif

Och sen kommer dom och vill gosa. wub.gif Tur att man inte är kräsmagad.
omk
CITAT (Monarda @ 26-09-2014, 18:09) *
Och sen kommer dom och vill gosa. wub.gif Tur att man inte är kräsmagad.

Hahaha, ja precis !!! happy.gif
Och när gosestunden är slut, så måste man ta itu med "resterna", de som är ratade.
Förhoppningsvis har ingen hunnit trampa i dem ännu. För de ligger ju naturligtvis på en matta ! rolleyes.gif

Bifogar bild på en nytvättad matta efter 50 timmars användning (sommartid). blink.gif Ja, tjejerna är ju tre stycken och jagar glatt allihop, men VARFÖR MÅSTE MAN ÄTA PÅ EN MATTA ?? (Tack o lov, så använder de SAMMA matta sweatingbullets.gif )
gunsta
biggrin.gif å så kräks dom alltid på dom ljusa ränderna - eller lägger den ouppätna 'råttan' på en mörk del av mattan så man inte ser den och trampar på den - och tänk så många strömmingar jag har mosat under fötterna nattetid, en av dom första katterna vi hade var expert på att släpa runt dom i lägenheten. Ständigt dessa katter.

PS: Underbar bild på mattan omk
Monarda
Jag tror du har mätt fel, matte!
[attachment=82124:P9250234.jpg]

Och förresten tycker jag inte att du behöver lägga upp några gardiner nu. Jag ligger ju så bra här.
[attachment=82125:P9250235.jpg]
Monarda
Träffade en riktig skönhet i helgen wub.gif
[attachment=82151:2014_10_...11.07.19.jpg]
Monarda
Grannens katta har ätit frukost hos oss och solar sig belåtet efteråt.
[attachment=82171:DSC_0367.jpg]
gunsta
Tycker Måns att det är ok att hon äter frukost hos er?
Monarda
CITAT (gunsta @ 19-10-2014, 22:16) *
Tycker Måns att det är ok att hon äter frukost hos er?

Måns kan vara en riktig gentlecat, om han sätter den sidan till, och låter Siska äta i lugn och ro. Men sen vill han helst jaga henne runt huset några varv, vilket Siska inte är speciellt road av. Men hon är tuff och fräser ifrån och sätter sig i respekt hos Måns trots att han är nästan dubbelt så stor. Andra katter göre sig icke besvär, dom jagar hon från gården och Måns är den enda katten hon kan fördra. Tur det när vi bor grannar.
[attachment=82179:DSC_0831.jpg]
gunsta
Trevligt med goda grannar -(jag har ju ett 'förhållande' med 'grannen') - det är väl katt/person-kemi antar jag.
Monarda
Hej Måns! Kommer du ut och leker snart?
[attachment=82208:DSC_0390.jpg]

gunsta
Ville Måns ut till Siska då?
Monarda
Måns var lite yrvaken, men när han gäspat färdigt så skulle han ut till sin lilla dam. Och snart låg dom som två streck efter backen......
gunsta
smile.gif
Monarda
Fredag är fiskdag, men var är firren? Nu när matte är hemma med sin förkylning förväntar jag mig torsk redan till frukost.
[attachment=82212:DSC_0394.jpg]

Aaahh! Där kom den tummenupp.gif
[attachment=82213:DSC_0396.jpg]
Skruttis
Får jag lov att presentera vårt nya tillskott i familjen. Sotis heter hon och är 15 år. wub.gif

Vi som inte skulle ha någon katt alls, har nu 4 st tjejer.

[attachment=82236:Sotis2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon