Full version: Dagens kattbild!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Monarda
Den oskyldiges sömn? Knappast....
Matte talade om för mig i morse att jag skulle få vara ensam hela långa dagen och jag lovade sköta mig som en snäll misse. Men timmarna gick och det blev tråkigt. Så vad gör man? Jo, man springer upp och ner i trappan till övervåningen och lyckas faktiskt utlösa det husdjurssäkra larmet och då kommer det en kille från vaktbolaget och hälsar på. Två gånger!

[attachment=73740:DSC_0838.jpg]

gunsta
Det var duktigt gjort smile.gif
Biggan_
CITAT (gunsta @ 01-12-2012, 22:55) *
Det var duktigt gjort smile.gif

giggle.gif

CITAT (ogräset @ 29-11-2012, 07:34) *
Godmorgon!

Måste sätta in en bild som min sons sambo har tagit på kattungarna. Den här bilden är inte arrangerad, de kollade läget utanför eller så undrade de var mamma var.

Birgitta smiley_small_hug.gif

[attachment=73703:Fyra_sn__kattungar.jpg]

wub.gif Underbara små liv! Jättefin bild!
Monarda
Matte har förlåtit mig mitt ofog igår och idag lattjade vi i snön!

[attachment=73746:DSC_0848.jpg]
Lokan
Varför ser katten så nöjd ut
när han tvättar sig?
Omsorgsfullt, klo efter klo på tassarna,
med slutna ögon.
Sedan somnar han på soffan.
Han gjorde sig fin
inför drömmen
han skulle kliva in i.

Göran Greider Dalademokraten
skånepåg
Myser gör de så mycket wub.gif
Monarda
Kallt som attan! Får bedriva mina ornitologiska studier från puffen idag.

[attachment=73773:DSC_0870.jpg]

Fy, så tråkigt det blev!

[attachment=73774:DSC_0876.jpg]

Provar så här i stället.

[attachment=73775:DSC_0880.jpg]

Matte, har du någon fågelbok jag kan få bläddra i?

[attachment=73776:DSC_0881.jpg]

Nähä, inte det.

[attachment=73777:DSC_0882.jpg]

I'll go bananas!

[attachment=73778:DSC_0885.jpg]
skånepåg
När det är kallt ute så får man roa sig inne, ett tips, kolla in denna sajten med filmer för katter med fåglar och insekter mm. Spännande att titta på ^^
http://www.kittyshow.com/

Apparna med akvarium på tv'n är med rätt underhållande biggrin.gif
kangas
Monarda vilken jättefin katt du har!
Det är tufft så här års när det periodvis kan bli en smula tråkigt. Man kan föralldel också roa sig med att knöla ihop mattor, peta ner böcker från bokhyllan och skvalpa med tassen i akvariet...
Lokan
Vilka härliga bilder Monarda! laugh.gif
Eva i Skåne
Min dotter katt Mies och ett syskon. Nu är Mies dock tre år, men söt ännu

[attachment=73783:01_Mies_...640x480_.jpg]
Ingela i Segersberg
CITAT (Eva i Skåne @ 03-12-2012, 20:11) *

Jättesöta! wub.gif
omk
smile.gif De ser ut som om de stuckit sina små nosar och tassar nånstans där de inte skulle stuckit dem ... Vilka små fluff-bollar ! wub.gif
omk
Åh, "Måns, uttråkad"-bildsviten var helt underbar ! Känner sååå väl igen mina egna kissar ...
-"Kaaaan du inte fixa så att detta vita, kalla försvinner, matte ??? Eller iaf skotta ordentligt, så vi slipper bli blöta om tassarna !!"

Lokan; fint med lite katt-poesi. Men, Greider ?? Skriver han sånt ? Hade jag ingen aning om ! Ska undersökas, för det var bra !

Bifogar en bild på den enda musfångsten som Isis gjort under de sista dagarna ... giggle.gif
Skruttis
Omk, vilken härlig bild på musfångsten. Vad söt hon är. wub.gif
Du glömde väl inte att berömma Isis ordentligt nu när hon var så duktig?
Skruttis
Monarda, vilken härlig serie bilder. Han är verkligen jättefin.

Får jag fråga vilken sorts larm du har?
Vi har Securitas trådlösa som har nerställd känslighet för att klara av husdjur. Vad vi fått veta är att man måste ha icke trådlöst för att få "husdjursinställningen".
Kanske du har en bättre variant.
Om du har lust att svara men inte så här öppet så finns jag även via PM.
Tack på förhand!
Lokan
Omk!!!
Här är Greiders inlägg i Dalademokraten:

Vad är motsatsen till euron och bankunionen? Tja, kanske en – katt. Detta viga, tysta och listiga djur framstår när jag tänker på det som själva sinnebilden av allt det som Europaunionen och euron inte är. En katt bestämmer inte över någon och vill heller inte bli bestämd över.
Imorgon., söndag, är det faktiskt kattens dag. De som läser denna ledarsida vet att katter ofta har hoppat genom spalterna. För några år sedan skaffade vi visserligen en hund, springer spanieln Stina, som också lufsar genom dessa spalter, men i mitt hjärta står det alltid en katt.
Eller sover:

Varför ser katten så nöjd ut
när han tvättar sig?
Omsorgsfullt, klo efter klo på tassarna,
med slutna ögon.
Sedan somnar han på soffan.
Han gjorde sig fin
inför drömmen
han skulle kliva in i.

Så lyder en kort dikt som jag skrivit om katter i DD och som nu finns i en fin volym vid namn ”Och mellan dessa känslor hoppade en katt in” som organisationen Djurskyddet nu ger ut. Föreningen ger ut denna bok ideellt för att samla in pengar till hemlösa katter och för att höja kattens status i samhället. Djurskyddet Sveriges ordförande, Sven Stensson, nämner i bokens förord att det finns mer än 100 000 hemlösa katter i detta land. Lokala djurskyddsföreningar kämpar för att rädda många av dem och ett krav är obligatorisk ID-märkning av katten.
Att jag fick chansen att bidra med mina kattdikter till detta projekt känns bra. Men framförallt är det fotografen Eivor Rasehorns bilder som jag tror kommer att glädja varje kattvän. Det är svårt att säga vad det är, men hon fotar katter som om de vore hennes jämlikar.
Så bankunioner – nej, tack. Men en kattunion? Nej, det skulle inte heller fungera för detta är kattens anarkistiska sång:

Ingen flock!
Ingen gud!
Ingen mästare!
Inga lärjungar!

Han har tydligen skrivit en bok om katter smile.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 03-12-2012, 20:11) *

wub.gif Så gulliga!
....och Måns! Vilken härlig bildsvit!
...och Isis med musen!
Jag vet inte om jag vill gå in i tråden mer, man blir ju helt galet kattsjuk! crying.gif
Monarda
CITAT (Skruttis @ 04-12-2012, 10:05) *
Monarda, vilken härlig serie bilder. Han är verkligen jättefin.

Får jag fråga vilken sorts larm du har?
Vi har Securitas trådlösa som har nerställd känslighet för att klara av husdjur. Vad vi fått veta är att man måste ha icke trådlöst för att få "husdjursinställningen".
Kanske du har en bättre variant.
Om du har lust att svara men inte så här öppet så finns jag även via PM.
Tack på förhand!

Tack Skruttis, ja det är en både stilig och rolig herre. Vi håller ju fortfarande på att lära känna varandra, han har varit hos oss drygt en månad nu.

Vi har också Securitas trådlösa med husdjursanpassning och idag har vi haft en larmtekniker här som flyttat på en sensor så förhoppningsvis ska det fungera bättre nu. Tidigare hade vi aldrig det här problemet och då hade vi förutom vår förra katt även en ganska stor fågel som flög omkring. Men i somras fick vi allt utbytt och tydligen är det nya lite känsligare för det drog i gång redan första dagen som Måns var ensam hemma och sedan dess har vi haft flera utryckningar. Hoppas verkligen att det funkar nu, men vi har i alla fall fått bevis för att väktarna är på plats väldigt snabbt. tummenupp.gif Fast vid det här laget har dom nog tröttnat på Måns som sitter i hallen och ser oskyldig ut. innocent.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Monarda @ 04-12-2012, 18:20) *
Tack Skruttis, ja det är en både stilig och rolig herre. Vi håller ju fortfarande på att lära känna varandra, han har varit hos oss drygt en månad nu.

Vi har också Securitas trådlösa med husdjursanpassning och idag har vi haft en larmtekniker här som flyttat på en sensor så förhoppningsvis ska det fungera bättre nu. Tidigare hade vi aldrig det här problemet och då hade vi förutom vår förra katt även en ganska stor fågel som flög omkring. Men i somras fick vi allt utbytt och tydligen är det nya lite känsligare för det drog i gång redan första dagen som Måns var ensam hemma och sedan dess har vi haft flera utryckningar. Hoppas verkligen att det funkar nu, men vi har i alla fall fått bevis för att väktarna är på plats väldigt snabbt. tummenupp.gif Fast vid det här laget har dom nog tröttnat på Måns som sitter i hallen och ser oskyldig ut. innocent.gif

Måns kanske bara ville ha lite sällskap, när du inte var hemma.
omk
CITAT (Lokan @ 04-12-2012, 16:43) *
Omk!!!
Här är Greiders inlägg i Dalademokraten:
"... och som nu finns i en fin volym vid namn ”Och mellan dessa känslor hoppade en katt in” som organisationen Djurskyddet nu ger ut. Föreningen ger ut denna bok ideellt för att samla in pengar till hemlösa katter och för att höja kattens status i samhället ..."

AHA ! Skall kollas upp !! TACK, Lokan !

CITAT (Ingela i Segersberg @ 04-12-2012, 18:32) *
Måns kanske bara ville ha lite sällskap, när du inte var hemma.

giggle.gif
omk
CITAT (Skruttis @ 04-12-2012, 09:58) *
Omk, vilken härlig bild på musfångsten. Vad söt hon är. wub.gif
Du glömde väl inte att berömma Isis ordentligt nu när hon var så duktig?

Hmm, var liiite svårt att berömma, då hon störde mitt i min "dator-tid"... För man kan ju inte flytta på kattkräken när de väl lagt sig tillrätta och somnat, eller hur ??!! wacko.gif fear.gif

Nån kines skrev en dikt (ev haiku) om det där; han skulle hellre hugga av sig armen, än att störa katten som sov på den ! giggle.gif
polecat
En sur Bosse efter han varit till vetrinären...åka bil var inge´ kul och föresten var det inte så roligt på plats heller, tog och rev till lite med klorna naughty.gif
[attachment=73795:IMG_0264__Medium_.JPG]
Biggan_
Mmm..han ser lite vrång ut! smile.gif
Skruttis
CITAT (Monarda @ 04-12-2012, 18:20) *

Hur skulle de kunna tröttna på den lilla sötnosen.
Ett och annat skratt kan jag tänka mig att det blir när de ser honom sitta där och se ut som ett litet helgon. biggrin.gif

Tack för ditt svar Monarda.

CITAT (omk @ 04-12-2012, 23:41) *
Hmm, var liiite svårt att berömma, då hon störde mitt i min "dator-tid"... För man kan ju inte flytta på kattkräken när de väl lagt sig tillrätta och somnat, eller hur ??!! wacko.gif fear.gif

Nån kines skrev en dikt (ev haiku) om det där; han skulle hellre hugga av sig armen, än att störa katten som sov på den ! giggle.gif

Ja inte kan man väcka nån som ser ut så där. wub.gif De har ju så svårt för att somna om också.... wink.gif
Kinesen visste vad han pratade om.
hattstugan

Härligt att se era katter!

Önskar att jag kunde visa bild på min Tuffing som just nu ligger och håller fast mig och har sitt huvud på min dator! Men min kamera har lagt av!
omk
polecat; "majjjgååådd", hur sur kan man VARA, på en skala 1-10 ??!! laugh.gif Tur att kisar inte är långsinta !!

Skruttis; har letat både på nätet och i en massa böcker, hittar inte den där haikun ! Frustrerande, för jag tror att jag har nån bok nånstans ... Å andra sidan var det nog 30 år sen jag läste den sist blink.gif

hattstugan; du tror inte att den listige Tuffing pillat med batterierna ... ?? biggrin.gif
Och hur skulle du isf TA fotot, fasthållen som du är ? Med ögonbrynet ? giggle.gif
hattstugan

omk! Tuffing har inte pillat med batterierna!! Försökte igår få igång kameran för att ta kort på min vackra Amaryllis!

Tja hade kanske kunnat fixa korttagning med andra handen! Ev!!!
skånepåg
Medans husse knappar på den där manicken så ligger jag här och studerar den där makapären han kallar tv, den är lite intressant för det händer ju saker alltid där wub.gif
omk
CITAT (hattstugan @ 06-12-2012, 22:51) *
omk! Tuffing har inte pillat med batterierna!!

Tror DU, ja ... naughty.gif

CITAT (skånepåg @ 06-12-2012, 23:27) *
Medans husse knappar på den där manicken så ligger jag här och studerar den där makapären han kallar tv, den är lite intressant för det händer ju saker alltid där wub.gif

Aha, naturprogram ?? Med ekorrar, fåglar och små gnagare ???
skånepåg
CITAT (omk @ 07-12-2012, 00:42) *
Tror DU, ja ... naughty.gif
Aha, naturprogram ?? Med ekorrar, fåglar och små gnagare ???

Hon intresserar sig inte så mycket för det längre, har en hel del akvarie appar på tvn och några cat show videor med fåglar och insekter men inte nåt av intresse sad.gif
Hon kanske förstår att det inte är riktigt och det som finns utanför fönsterna verkar vara mycket roligare att jaga, som hon springer fram och tillbaks mellan fönsterna och svansen går hej vilt och små jamar på fönsterbrädan wub.gif
Lilla hjärtat smiley_small_hug.gif
skånepåg
Vad som händer utanför är klart mer intressantare och trummar med svansen wub.gif

skånepåg
Att fotografera de söta ljusa ögonbrynen är svårt även om man lockar med korv wub.gif
Biggan_
CITAT (skånepåg @ 07-12-2012, 16:13) *
Att fotografera de söta ljusa ögonbrynen är svårt även om man lockar med korv wub.gif

rotfl.gif Ögonen kom med iallafall!
Monarda
Charmen med katter är att de är så olika till sättet. Vår förra katt drack gärna ur skål, men Måns föredrar rinnande.

Först kollar jag temperaturen.

[attachment=73838:DSC_0896.jpg]

Sen tager jag mig en slurk.

[attachment=73839:DSC_0895.jpg]
Ingela i Segersberg
Smart kisse! wub.gif Kunde du vrida om kranen själv, Måns?
skånepåg
Haha jaaa, måste kolla med tassen först wub.gif
De är ju smarta som tusan, och har försökt lära min hur kranen funkar men att lyfta den och starta allt är lite för krångligt så bekvämare att husse sätter på vattnet när jag hoppar upp och vill ha lite friskt vatten biggrin.gif
Men stänga kranen har hon gjort ett par gånger, nog mest av nyfikenhet och testa efter att försöka visa hur det fungerar wub.gif
omk
Isis slocknad vid datorn.
omk
Tillis nyvaknad i fåtöljen.
skånepåg
Gääääsp och sträck på benen, är det dags för mat nu? biggrin.gif
Monarda
Omk härligt att se så nöjda katter, det blir jag riktigt glad av.

Måns tror sig kunna fånga en fågel och har hittat en utmärkt sittplats bredvid fågelmatningen där han slipper bli kall om tassarna. Turligt nog för fåglarna är han ganska korkad på det området och begriper inte att han ska smyga utan sätter sig fullt synlig och väntar på dom stekta sparvarna.

[attachment=73850:DSC_0900.jpg]

Komsi, komsi lilla pippin!

[attachment=73851:DSC_0901.jpg]

Äsch, jag ger upp. Går in och tar mig en kokt torskfilé i stället.

[attachment=73852:DSC_0902.jpg]
Skruttis
CITAT (omk @ 09-12-2012, 01:10) *
Tillis nyvaknad i fåtöljen.

Ååååå den gosemagen... wub.gif Helt oemotståndliga när de ligger så där.
Nu blir jag snosesjuk. Stella, var är du???

Kanske det går att få ner dem med ren viljestyrka?
I så fall kommer Måns att lyckas. smile.gif Vilken blick.

(Bild kopierad från Monardas inlägg)

omk
CITAT (Monarda @ 09-12-2012, 18:45) *
Komsi, komsi lilla pippin!

laugh.gif tummenupp.gif

-----

Skruttis; kruxet med gosemagar är, att när man väl får ner sin näsa där, så slår "kattfällan" igen och man får rivsår i skallen ! *ajaj* biggrin.gif
Monarda
Jo, det där känner man igen. Måns delar ut riktiga smockor med sina tassar om jag kränker hans integritet och förnärmar honom med att snusa på hans gosiga mage. Smack, smack - en vänster och en högerkrok, snabbt som blixten. Som tur är är han väldigt försiktig med klorna, annars såg man väl ut som en råbiff i nyllet vid det här laget.
omk
Just nu är det tre-katts-jakt i huset ! blink.gif
Att dessa små fyrbeningar, som vanligen inte hörs alls vid förflyttning, kan dåna så ! fear.gif Speciellt i trappan !

Snart blir det uträtning av ihopknycklade trasmattor här i huset ... happy.gif
Skruttis
Omk & Monarda, aj aj aj det måste kännas. Men jag skrattade när jag läste för jag fick en bild framför mig hur ni står där framåtlutade med en förnärmad katt fastlimmad rakt över ansiktet. Kan inte vara kul att se ut som en råbiff i nyllet heller... tongue.gif Förlåt min dåliga humor. blomma.gif

Nu ska jag vara lite taskig kanske och tala om att jag faktiskt får sätta näsan i magen på Stella utan att fällan slår igen. Har jag däremot "gosat magen" med handen så händer det någon gång ibland att hon klipper till med både tassar och mun samtidigt utan förvarning. Dock inte hårt så att det blir något blodvite.
Likadant om jag snosar henne i nacken eller mellan öronen. Med näsan är det ok men med handen ibland så, pang.

Här försökte jag få några bilder på damen ifråga men det löste hon snabbt genom att med bestämda steg (som synes) gå och lägga sig i knät på mig. wink.gif wub.gif
polecat
[attachment=73871:IMG_0267__Small_.JPG]
Bosse har fått ett klösträd
[attachment=73872:IMG_0269__Small_.JPG]
kanske det är intressant
[attachment=73874:IMG_0271__Small_.JPG]
mumsigt....
[attachment=73876:IMG_0274__Small_.JPG]
så kul var det inte
omk
Skruttis; det skrattet bjuder jag på ! Fnissar själv, när jag tänker på det ... giggle.gif

polecat; vänta bara tills du börjar fundera på att ställa undan det eller ge bort det, DÅ kommer Bosse bli intresserad ! laugh.gif

Vad fina båda era små tusseluringar är ... kiss.gif
gunsta
Det är inte min erfarenhet att få smockor av kissarna när man gosar med deras magar - jag brukar ju alltid göra ett 'pruttljud' med läpparna och säga "prutt på magen" - har aldrig blivit smockad. Och dom katter jag gjort så på har varit egna och andras och väldigt olika i temperament. Grannen på landet, Mulle som han heter älskar att bli magbehandlad.

En sak som jag tänkt på genom åren är: att när man blottar halsen och är skyddslös liksom mössen gör inför en katt - att det signalerar till katten att man 'ger' sig. Minns det särskilt på en katt som vi hade i vår ungdom, en katt som var ett riktigt jehu. Gjorde man så framför honom så slutade han att hota och gjorde nått helt annat. Det han förmodligen hade tänkt göra var väl att hoppa på en och 'bita lite' smile.gif.
Och en katta som jag hade, kände sig hotad av blicken ibland, tittade man 'fel' på henne så attackerade hon ansiktet, det var otäckt - men det var en fin katta trots allt, men det är ju något annat.
Monarda
Polecat

Typiskt katter, det man tror och tycker ska vara urkul faller dom sällan på läppen. Jag har köpt alla tänkbara möss och bollar till Måns men det roligaste är en hopknölad papperstuss, den dribblar han med som det värsta fotbollsproffs och när den trillar ner i källarvåningen hämtar han upp den igen . Jag tänker i alla fall chansa och köpa en klös/klätterställning till Måns i julklapp så får vi se hur kul det kan bli. I annat fall blir det en donation till katthemmet. Bosse ser rätt nöjd ut i alla fall! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon