Full version: Dagens kattbild!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Myosotis
CITAT (skånepåg @ 19-11-2011, 11:14) *
Får jag klösa här?

Jaså hon frågar om lov innan? tongue.gif
skånepåg
CITAT (Myosotis @ 19-11-2011, 11:16) *
Jaså hon frågar om lov innan? tongue.gif

Haha oftast inte tongue.gif
sqrulan
[attachment=66250:003.JPG]

Min lilla kompis! wub.gif
skånepåg
Vilken en fluffig kisse wub.gif
sqrulan
Ja visst är hon fluffig! giggle.gif Mycket fluff att dammsuga också men hon är otrolig lilla Sqrulan för hon är så klok.
På bilden så vaktar hon fisken som ligger i grytan, jag brukar köpa billig fryst fisk på ICA, då blir det mycket jamande och kärlek. kiss.gif
Mina två katter älskar fisk.
skånepåg
Hehe najs, min lille pisse har fått lite kött av en gryta på kalvlägg i dagarna, som hon skrek i köket som hon kommer i full galopp så fort man går ut där biggrin.gif Hon vet det blir godis där ^^
skånepåg
Hon sitter så fint framför skålen innan hon får mat och jamar, här är hon i fullt hugg i maten wub.gif
skånepåg
Trötter efter allt lekande ^^
skånepåg
yes.gif
Monarda
Här sitter Bassen och spanar ut i vintermörkret. Säkert önskar han att vintern blir kort i år.

[attachment=66649:DSC_0248.jpg]
Myosotis
Vilken fin bild, ett riktigt julkort!
omk
Skulle ta en bild på Tillis när hon sov, men hon vaknade. Gosemage !! smile.gif
skånepåg
Ser du mej?? biggrin.gif
[attachment=66798:hallen_ooo.jpg]

Ok, bara kollar läget ^^
[attachment=66799:gult.jpg]
Tapio
Halaj!

Jag vet att det inte är caturday förrän i morgon, men jag bläddrade igenom gamla bilder och råkade på den här. jag blev sentimental (jag har inte kvar katten).
Jag vet inte riktigt varför jag gillar den här bilden.
Men kanske för att den förmedlar kontemplation. Iaf. för mig.
Hon kunde sitta sådär och glo i timmar.
Vad tänker hon? För visst måste hon tänka där hon sitter och tittar?
Hur tänker öht. en entitet som har förmåga till tänkande (som alla högre stående djur har, anser jag), men inte besitter ett språk?

Antagligen funderar hon inte över Wittgensteins påstående: vad man icke kan tala om, därom måste man tiga. Eftersom hon ju inte har ett språk.

Men frihet? Längtan? Är det det hon suktar efter?
På ett sätt ser hon nästan lite ut som en Isolde på balkongen, som längtar efter sin Tristan.
Men, näe. Tror inte det.
Frihet? Är det det hon (likt niklaswik) funderar på?
Kant har skrivit att när man räknar bort alla lagar och regleringar som finns, och därefter lägger bort alla oskrivna regler man har för att människor skall kunna fungera tillsammans i grupp återstår inte mycket annat än att man själv kan bestämma om man skall påbörja en god promenad på höger eller vänster fot.

Men inget av det där gäller ju min katt.
Hon har (hade) all frihet en katt kan önska.

Så vad?

//T
omk
Isis sover "räv" ...
Nyss inkommen från strapatsrika och blöta timmar utomhus. Nu har hon fått mat. Och värme. Och kel.
Skruttis
Vad söt hon är, Isis! smile.gif
Fenja
CITAT (omk @ 10-01-2012, 00:17) *
Isis sover "räv" ...
Nyss inkommen från strapatsrika och blöta timmar utomhus. Nu har hon fått mat. Och värme. Och kel.

Åh vilken fin sköldpadda! wub.gif
Lokan
Middagen (i går) avklarad! Bara resterna och 'bordsdekorationerna' kvar... rolleyes.gif

[attachment=67215:DSCN0063...erad_1_0.jpg]
Biggan_
CITAT (Lokan @ 12-01-2012, 16:01) *
Middagen (i går) avklarad! Bara resterna och 'bordsdekorationerna' kvar... rolleyes.gif

[attachment=67215:DSCN0063...erad_1_0.jpg]

Precis! Det finaste vi har sätter vi på bordet! wub.gif Söta!
omk
Vilka fina bordsdekorationer ! Invikta tassar och allt ... smile.gif

Edit; de väntar på nåt ??
Skruttis
CITAT (Lokan @ 12-01-2012, 16:01) *

Jättefina bordsdekorationer Lokan. yes.gif

Vet du vilken ras dina två katter är?
Lite nyfiken om det är europeisk korthår.
Lokan
Nej, inga fina raskatter! Systrar med Norsk skogskatt som bas och resten vet ingen.... rolleyes.gif Härliga är dom!!
Skruttis
Tack för ditt svar Lokan.

Kanske inga "raskatter", men väldigt fina katter! yes.gif

Anledningen att jag frågar är att jag har hittills bara träffat tre katter som ligger med frambenen på det där sättet. Samtliga är av rasen Europeisk korthår.
Tänkte om det kan ha något med ursprunget att göra.
omk
Lägger in två bilder på fredagsmys framför kaminen.
Bild ett heter : Snark ...
Bild två heter : J-kla blixtrande !!!
Skruttis
Oooooh, dessa oemotståndliga, mjuka, lurviga små magar. De är ju så himla goa. wub.gif
omk
CITAT (Skruttis @ 23-01-2012, 14:20) *
Oooooh, dessa oemotståndliga, mjuka, lurviga små magar. De är ju så himla goa. wub.gif

Visst är dom !! kiss.gif
Speciellt kaminvarma ...

(Skruttis; läste om "din" lilla hitting ... Usch, vad trist ... sad.gif )
Skruttis
CITAT (omk @ 23-01-2012, 21:34) *
Visst är dom !! kiss.gif
Speciellt kaminvarma ...

(Skruttis; läste om "din" lilla hitting ... Usch, vad trist ... sad.gif )

Ja det känns så orättvist att hon inte fick en andra chans. crying.gif

Tack och lov så går det än så länge mycket bättre med "vår egen" hittekatt som snart varit hos oss i precis ett år.
Efter sista öronoperationen så mår han bättre än någonsin.
Han är egentligen 5 år men det verkar som om vi har en kattunge i huset istället.
Han har samma goa fluffiga mage som dina sötnosar har. wub.gif
merlin68
CITAT (Skruttis @ 15-01-2012, 17:33) *
Anledningen att jag frågar är att jag har hittills bara träffat tre katter som ligger med frambenen på det där sättet. Samtliga är av rasen Europeisk korthår.
Tänkte om det kan ha något med ursprunget att göra.

Det där var intressanta kunskaper Skruttis! Min katt ligger också så där med frambenen. Han kommer från ett vanvårdshem så man vet ingenting om föräldrarna men kan se att det finns mycket norsk skogkatt i honom och troligtvis huskatt + någonting annat för han har en väldig kort nos. Inte så kort som hos en perser men betydligt kortare än andra kattrasers. Undrar om det då kan vara Europeisk korthår? De har väl också ganska "platta" ansikten?
omk
Min Isis (den rävsovande sköldpaddan, med antipati mot fästingar; se tidigare bilder), HON ligger så ibland, fast bara på hårt och plant underlag, typ bord (vad JAG har sett iaf !). Hon är defintivt ingen Eur korthår !

Kan det bero på underlaget, kanske ?? g.gif

Edit; tid bilder "Dagens kattbild" sidan 11 inlägg 215. Samt "MT" sidan 1942 inlägg 38833. Ja, nu ligger hon väl inte RIKTIGT sådär som Lokans, men nästan ...
omk
CITAT (Skruttis @ 24-01-2012, 11:29) *
Han har samma goa fluffiga mage som dina sötnosar har. wub.gif

kiss.gif

(Behöver han fortfarande mössa ? giggle.gif )
Skruttis
CITAT (merlin68 @ 24-01-2012, 19:20) *
Det där var intressanta kunskaper Skruttis! Min katt ligger också så där med frambenen. Han kommer från ett vanvårdshem så man vet ingenting om föräldrarna men kan se att det finns mycket norsk skogkatt i honom och troligtvis huskatt + någonting annat för han har en väldig kort nos. Inte så kort som hos en perser men betydligt kortare än andra kattrasers. Undrar om det då kan vara Europeisk korthår? De har väl också ganska "platta" ansikten?

Då är det nog möjligt att han har en "släng" av en europeiskt korthår.

Vår katt har också okänt ursprung, men efter att läst om egenskaperna hos en europé så verkar det vara utom tvivel att han är en sådan.
Skruttis
CITAT (omk @ 24-01-2012, 22:07) *
Min Isis (den rävsovande sköldpaddan, med antipati mot fästingar; se tidigare bilder), HON ligger så ibland, fast bara på hårt och plant underlag, typ bord (vad JAG har sett iaf !). Hon är defintivt ingen Eur korthår !

Kan det bero på underlaget, kanske ?? g.gif

Edit; tid bilder "Dagens kattbild" sidan 11 inlägg 215. Samt "MT" sidan 1942 inlägg 38833. Ja, nu ligger hon väl inte RIKTIGT sådär som Lokans, men nästan ...

Jag har ju egentligen ingen aning om varför de ligger så här. Våran Måns ligger i princip alltid så där oavsett underlag, om han inte ska till att sova eller riktigt mysa/gosa. Lägger han sig med frambenen så där så vet man att han bara vill vara med och lyssna och småkika.
Jag känner inte så där hiskeligt många med katter så jag egentligen kan ha något underlag för min fundering. Jag vet en familj till här i närheten som har en liten honkatt som är en minikopia av Måns. Jag ska fråga dem vid nästa tillfälle. Tyvärr vet jag att den katten också har okänt ursprung då de har tagit om hand om den från en djurplågare.

Kanske är det så enkelt att fler kattraser ligger så här eller så har de kanske sett någon annan katt göra det och "härmar efter".

Jag kan stolt yes.gif meddela att vår Måns efter blott bara några veckor med nya grannar, redan hade lärt en av grannkatterna hur man öppnar ytterdörren som inte är "reglad" med handtaget, med hjälp av en tass. Däremot så stänger han inte dörren efter sig, så nu har han bättrat på även grannarnas elräkning i vinter.

CITAT (omk @ 25-01-2012, 00:53) *
kiss.gif

(Behöver han fortfarande mössa ? giggle.gif )

tongue.gif Nix, nu har det växt ut igen. T o m håret inne i örat har växt till sig.
Whiskuchi
CITAT (Skruttis @ 27-01-2012, 09:10) *
Då är det nog möjligt att han har en "släng" av en europeiskt korthår.

Vår katt har också okänt ursprung, men efter att läst om egenskaperna hos en europé så verkar det vara utom tvivel att han är en sådan.

En katt utan stamtavla är en huskatt.

Europén är en raskatt som "skapades" genom att ta tillvara den klassiska svenska bondkatten. Tidigare kunde man ta in noviser, dvs bondkatter som bedömdes följa rasstandarden tillräckligt men numera är det stängt för noviser eftersom det nästan inte finns några "rena bondkatter" längre.

Och nej, det är inte bara europeer som ligger så med tassarna, mina katter ligger också så och de är brittiska korthår (med stamtavla och inget annat än britter och någon enstaka exotic i stamtavlan så långt bak den kan följas)

Apropå katter som ligger med benen indragna under sig, den här bilden har snurrat på facebook ett tag. Jag har alltid undrat hur de ser ut underifrån! biggrin.gif
omk
w00t.gif
Whiskuchi; vilken häftig bild !!

Här hittar jag Tillis i en kartong med olika tyger. Yrvaken är väl det minsta man kan säga ... giggle.gif
kangas
Siri inspekterar äppelgren.

[attachment=67649:9_maj_03...Redigera.jpg]
Biggan_
Åh, vilken vacker Siri! wub.gif Fantastisk röd färg!
Whiskuchi
Jättefin Siri! Hon ser ut som en somali i färgerna?
kangas
CITAT (Whiskuchi @ 03-02-2012, 08:59) *
Jättefin Siri! Hon ser ut som en somali i färgerna?

Siriflickan är en somali. yes.gif

omk
Mollis slappar
Myosotis
fear.gif Ramlade hon ner sen?
omk
CITAT (Myosotis @ 10-02-2012, 22:33) *
fear.gif Ramlade hon ner sen?

biggrin.gif
Nädå, sen hände detta.
- "Du störde ... Jag pratar inte med dig ..."
Myosotis
biggrin.gif
Tapio
Halaj!

Caturday!

Schysst vårbild, men jag vet inte varför hon ser så mordisk ut!

//T
Lokan
Åååh så fin ekorre Tapio!! giggle.gif
Tapio
Halaj!

Ja, hon var verkligen värsta klätterapan. Fast ibland missade hon. På bilden (tagen vid samma tillfälle) har hon precis tappat taget med baktassarna och kroppen svingar till. Kolla in den uppspärrade vita vänstra baktassen.
Just där, just då, när bilden är knäppt hänger hon bara kvar i …ehhh …öhh… ”armbågarna”
Man ser på öronen att hon liksom: ööhh, va f-n händer?
Det tog dock inte mer än en sekund innan hon klarade upp situationen och återupptog den värdighet som anstår en katt.

//T
omk
CITAT (Tapio @ 11-02-2012, 22:17) *
Halaj!

Ja, hon var verkligen värsta klätterapan. Fast ibland missade hon. På bilden (tagen vid samma tillfälle) har hon precis tappat taget med baktassarna och kroppen svingar till. Kolla in den uppspärrade vita vänstra baktassen.
Just där, just då, när bilden är knäppt hänger hon bara kvar i …ehhh …öhh… ”armbågarna”
Man ser på öronen att hon liksom: ööhh, va f-n händer?
Det tog dock inte mer än en sekund innan hon klarade upp situationen och återupptog den värdighet som anstår en katt.

//T

w00t.gif Har hon verkligen svanstippen liksom "lindad" kring trädgrenen ? Som en lemur ?
Läcker bild !
omk
Fick nyligen se en go bild på min f.d katt (Doris) på Facebook. Hon är SÅÅÅ söt !

Doris bodde i Högsbo (Göteborg), men husse fick nytt jobb och var tvungen att resa en del, så hon fick flytta hit. Jag saknar henne faktiskt ibland, trots att hon var ett plåster och en "pest", men hon var en lägenhetskatt och "ensamkatt" (en-person-katt), så hos mig, med 9 hektar och 4 andra katter, så trivdes hon inte, helt enkelt. Hon fick flytta tillbaka till Göteborg.
Det första kortet är från Doris sommar hos mig.
Det andra från nya bostaden på Hisingen, hos K. Och det syns ju att hon trivs, även i stan, eller hur ? (Lessen att bilden blev så liten ...)

Edit; såg datumet ! 2008 !! Halleda, är det snart 4 år sen hon flyttade in ... Tiden går ...
Wilmer
giggle.gif Gillar tapparfotfästetbilden, kan riktigt känna hur pinsamt och förvånande det måste varit för en sådan ekorre. Grannens vildkatt blev sur när jag kom körande häromdagen och kastade sig upp i närmsta träd, efter en meter såg det ut som den insåg att det var en tall utan grenar de närmsta 10 meterna hängde en stund, viftade irriterat med svansen, stirrade sedan ut mig och bilen surt från denna position klamrandes runt den tjocka stammen. Som ett vitt kattfrimärke mitt på happy.gif

OMK, stadskatt... Skönt att hon blev nöjd med sitt nya liv och kunde slå sig till ro där tummenupp.gif
Tapio
CITAT (omk @ 11-02-2012, 23:42) *
w00t.gif Har hon verkligen svanstippen liksom "lindad" kring trädgrenen ? Som en lemur ?
Läcker bild !

Halaj!

Nädå, såå skicklig var hon inte. Bara slumpen som gjorde att svansen var där i knäppögonblicket.

//T
merlin68
[attachment=68216:DSC00255.JPG]Får jag presentera min katt. Han är en blandis med huskatt, skogkatt och troligtvis en dos perser eftersom hans päls är rätt så tidskrävande med daglig borstning för att få bort alla tovor. Han är hur snäll som helst och mycket kelen med de han känner och skygg mot främmande, särskilt okända män tycker han är läskiga.. Han kommer från ett katthem och räddades tillsammans med många andra katter från ett vanvårdshem. Han låg i vår säng i fyra veckor när vi fick honom med huvudet nertryckt under kudden, vi fick plasta in allting för han var inte rumsren. Tre månader senare gick han ut i koppel för första gången och några veckor senare blev han "utekatt" och han kommer och går som han vill nu för tiden. Han har blivit en mycket bra jägare (till mitt stora förtret) då han släpar in alla möjliga fåglar, sork och råttor -fear-.gif Han tycker om att gå kvällspromenader med hunden som är hans bästa vän smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon