|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
CITAT (Monarda @ 04-02-2013, 19:43)  Hej på er, jag har varit däckad av feber,... Men katt mår bra! Nu går hon på lådan i tid och otid, så aptiten är det inget fel på. Nu har hon knaprat färsk strömming jag haft i frysen för det ska man ju inte äta som gravid. Då och då tröttnar hon på att vara själv i köket, rasslar över kompostgallret och placerar sig i lämpligt eller olämpligt knä.. Hon har inte ont alls av tratten, men nu får hon ha den av längre och längre stunder. Det är några ställen jag vill ska se hundra ut innan den åker av helt. Jag har satt på sele det gick bra, men hon var inte intresserad av att gå runt i huset med mig då, får prova igen. Hon gillade torrfodret bäst utomhus också faktiskt, kanske har med näringen att göra? Nu väntar vi på vår så hon får ut och busa, ska trycka i henne p-piller nu när vi vet att hon inte är dräktig. Måste man ha dem på recept? Nu ska jag kolla trebenkattslänken Lite tuff start för oss med katt, jag ville inte ha katt!!!!!! Ens, för jag vet ju hur jag är med djur. Vad händer, jo en katta flyttar in och adopterar oss och innan vi ens hunnit vet.kolla och försäkra går hon och skadar sig. Jag visste det! Nu vet jag till 110% att några j-kla hönor blir det ALDRIG för hur skulle jag inte oroa mig. Jag ska inte ha djur, jag är för blödig och fattig... Fina bilder på era pissar, fyra ben och allt
skånepåg
06-02-2013, 19:22
CITAT (Wilmer @ 05-02-2013, 23:43)  Hej på er, jag har varit däckad av feber,... Men katt mår bra! Nu går hon på lådan i tid och otid, så aptiten är det inget fel på. Nu har hon knaprat färsk strömming jag haft i frysen för det ska man ju inte äta som gravid. Då och då tröttnar hon på att vara själv i köket, rasslar över kompostgallret och placerar sig i lämpligt eller olämpligt knä.. Hon har inte ont alls av tratten, men nu får hon ha den av längre och längre stunder. Det är några ställen jag vill ska se hundra ut innan den åker av helt. Jag har satt på sele det gick bra, men hon var inte intresserad av att gå runt i huset med mig då, får prova igen. Hon gillade torrfodret bäst utomhus också faktiskt, kanske har med näringen att göra? Nu väntar vi på vår så hon får ut och busa, ska trycka i henne p-piller nu när vi vet att hon inte är dräktig. Måste man ha dem på recept? Nu ska jag kolla trebenkattslänken Lite tuff start för oss med katt, jag ville inte ha katt!!!!!! Ens, för jag vet ju hur jag är med djur. Vad händer, jo en katta flyttar in och adopterar oss och innan vi ens hunnit vet.kolla och försäkra går hon och skadar sig. Jag visste det! Nu vet jag till 110% att några j-kla hönor blir det ALDRIG för hur skulle jag inte oroa mig. Jag ska inte ha djur, jag är för blödig och fattig... Fina bilder på era pissar, fyra ben och allt  Men du har väl hört om Anakin den tvåbenta katten http://anakintwoleggedcat.blogspot.dk/ - allt gott till alla kissar med eller utan ben
Pågen an utan tratt glad katt?! Jo, jag har sett den tvåbenta, helt otroligt... Fick skivan i dag Skruttis, tack  ska kolla den i kväll om barnet tillåter..
  Social samvaro med maoande katt..
Åååh så gulliga bilder Wilmer!!
Skruttis
08-02-2013, 14:29
CITAT (Wilmer @ 06-02-2013, 23:01)  Pågen an utan tratt glad katt?! Jo, jag har sett den tvåbenta, helt otroligt... Fick skivan i dag Skruttis, tack  ska kolla den i kväll om barnet tillåter.. Väl bekomme Wilmer! Kul att den kom fram. Hoppas du får glädje av den.
Skulle kolla dvd'n på datorn, men Ester somnade. Kom på att ljudet kan vara bra att ha på  så vi tar det dagtid istället. Nu funderar jag på om Killer blir för fet.. Hur mycket mat ska en katt som inte rör sig ha?
Du får nog känna på katten, bokstavligt talat, för alla katter är olika. Men det kanske kan vara vettigt att köpa mat anpassad för lågintensiva katter?
När vi kastrerade vår honkatt fick vi med en massa påsar "kastratfoder" - hade vi gett henne den maten skulle hon krympt tills hon försvann. Hon är tunn som en sticka, trots att hon äter mat anpassad för katter som är aktiva.... Så alla katter är unika och bästa sättet att veta om de får lagom med mat är att känna på dem. När man bedömmer att de är i bra hull kan man ju sätta katten på vågen och sedan ha den vikten som riktmärke....
Ett förslag - i stället för att ge katten p-piller, vaför inte kastrera henne? Med piller kommer hon ju fortfarande löpa, vilke hon inte gör om hon kastreras?
[attachment=74853:image.jpg] Ville bara visa en bild på vår katt, Misan aka Loppan. Hon ser lite trött ut eftersom hon var ute och gjorde vad katter nu brukar göra hela natten
Monarda
09-02-2013, 11:21
CITAT (Wilmer @ 06-02-2013, 23:13)    Social samvaro med maoande katt.. Vilka mysprickar! Barn och djur är en oslagbar kombination; Esters min när hon tittar på Killer är verkligen kul. Roligt när gamla namn kommer tillbaka, min kära farmor hette också Ester.
CITAT (KRT @ 09-02-2013, 08:38)  Du får nog känna på katten, bokstavligt talat, för alla katter är olika. Men det kanske kan vara vettigt att köpa mat anpassad för lågintensiva katter?
När vi kastrerade vår honkatt fick vi med en massa påsar "kastratfoder" - hade vi gett henne den maten skulle hon krympt tills hon försvann. Hon är tunn som en sticka, trots att hon äter mat anpassad för katter som är aktiva.... Så alla katter är unika och bästa sättet att veta om de får lagom med mat är att känna på dem. När man bedömmer att de är i bra hull kan man ju sätta katten på vågen och sedan ha den vikten som riktmärke....
Ett förslag - i stället för att ge katten p-piller, vaför inte kastrera henne? Med piller kommer hon ju fortfarande löpa, vilke hon inte gör om hon kastreras? Hon måste vänta med operation några månader, därför blir det piller till att börja med. Vi hade tänkt kastrara henne nu, men så fick vi ta bort ett ben istället  Sedan blir det kastration, har förstått att det är bättre för dem i långa loppet. Jag vet ju inte vilket hull en katt ska ha  min erfarenhet sträcker sig till ladugårdskatter.. Stallkatter... Tror hon börjar stabba på sig, får nog ransonera lite. Monarda, alla verkar ha känt en snäll gammal Ester. Jag gillar namnen från mormors årgång, så det var där vi var och valde. Ester hette sambons mormor och min farmor i andranamn, så det var lite passande. Ester älskar spana katten, minen på denna bilden gör att hon inte alls är lik sig men den är talande. Djur är bra för barn   Hm... Det där är inte köket va...?
Fina bilder på katter och barn - apropå namn, Ester är ett underbart namn, jag menar våran Moster Ester - vad hade hon varit om hon inte hade hetat Ester - Moster 'nåt-annat' förvisso .... men Ester så vackert.
Jag har lustigt nog ingen relation till namnet själv, men så många andra verkar ha en go Ester-tant i minnet. Jag gillar namnet mer och mer! Mitt favoritnamn var Rölla, men det heter visst ingen så det föll bort. I dag fick Killer Q en strömming, den slank ner. Jag ska nog ta mig till kattboksavdelningen när jag går till bibblan nästa gång. När jag köpte häst läste jag alla böcker de hade om hästar (på -80 talet gick det). Jag gillar inte att inte ha koll  Men både barn och katt är nytt så nu är det svettigt!
 Killer q lite skeptisk till dvd'n Skruttis, det kom ju in katter i huset...
Skruttis
12-02-2013, 10:03
CITAT (Wilmer @ 11-02-2013, 23:45)   Killer q lite skeptisk till dvd'n Skruttis, det kom ju in katter i huset...  Stackars liten. Tror att hon får konkurrens. Hon är jättefin lilla Killer Q. Jag är så himla glad över att ni lät henne få leva. Hon kommer att få ett jättebra liv hos er!
Hon lugnade sig ganska snart men såg riktigt upprörd ut en stund, helt klart såg hon att det var något kattliknande på TV'n. Tyvärr var Ester grinig så jag får fortsätta se en annan dag. Såg en del. Man ska alltså borsta tänderna på dem. Jisses, nu har jag att göra!
Insåg i dag att veterinär skriver ut p-piller, varför kunde de inte gjort det på blå stjärnan när jag pratade med dem om kastrationen och att jag måste vänta med den etc. Jaja, lite extrapengar som ryker bara.
Biggan_
12-02-2013, 23:53
Kan du inte ringa dem och be att dom skriver ut ett recept? Det är ju bara tillfälligt Killer Q behöver piller eftersom ni skall kastrera henne när hon blivit bättre.
Känn på henne - känner du hennes revben tydligt utan att de sticker ut och det är insjunktet mellan dem? Känner du hennes bäcken? Då är hon i bra hull, möjligen en smula åt det tunna håller. Och om hon saknar ett ben är det förmodligen extra viktigt att hon inte blir för tung, eftersom belastningen då ökar på de benen hon har kvar. Du, kommer hon att vara ute eller har ni en fertil hane i huset? Om hon bara kommer vara inne och ni inte har en fertil hane hemma kan ni lika gärna skippa pillren... Kastration är helt klart att föredra, så fort hennes kropp orkar. Vilka fantastiska bilder på katt+bebis
Biggan, men vi har ju aldrig varit hos vet. här de har ju inte ens sett katten. Men, blå stjärnan har ju KRT, vi hade tänkt släppa ut henne då det blir varmt, mars har varit varm förr så har vi tur är det snart dags! Hankatter ränner det här och på landet får du leta LÄNGE innan du hittar en utan kulor  För övrigt tycker KillerQ att det är dags i går Jag tror hon tycker det är mars. OK, jag ska känna lite noggrannare på henne. Är ju van vid att hon är vildkattsmager så nu tycker jag hon är fet. Tänker också att det är viktigare med låg vikt nu då hon bara har tre ben. I dag rasslade det i trappen till övervåningen, jag gick dit och vips vad snabbt hon vände och kom ner. Då hon var utekatt smet hon in och upp några gågner, men det lärde hon sig att hon inte fick uppenbarligen satt det minnet kvar  (Ååå, nu jamar hon där nere, lilla pluttan!) När hon inte fick komma in visste hon det med, hon satt på tröskeln och pratade tills vi kom med maten. Helt otroligt. Nu blir jag alldeles tårögd när jag tänker på hur jag slet upp dörren och hon satt där jamandes med benet pekande ut. Å vad glad jag är att vi tog beslutet att låta henne leva.
Biggan_
14-02-2013, 00:46
Men kan du inte ringa till Blå Stjärnan och be dem skriva ut piller?
Ja, då måste du absolut skaffa piller till henne - gör som Biggan säger, ring Blå stjärnan... Fet tror jag inte hon är, men tänk dig vildkattsmager och lite hull på det, men så du ändå tydligt känner revbenen. Väg henne sedan så har du en referenspunkt  Varifrån kommer hennes namn? Inte ett av de vanligaste kattnamnen direkt
Monarda
14-02-2013, 19:09
Måns och matte vill hälsa till alla katter och kattmänniskor här på Odla på Alla Hjärtans Dag! [attachment=74974:DSC_0198.jpg]
CITAT (Monarda @ 14-02-2013, 19:09)  Måns och matte vill hälsa till alla katter och kattmänniskor här på Odla på Alla Hjärtans Dag! [attachment=74974:DSC_0198.jpg] Vilken sötnos! Vi önskar tillbaka, fast utan bild (Misan vill inte vara med på bild idag  )
skånepåg
14-02-2013, 20:41
http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=aaz_QZ6zwcQVarför sparkar katter så med baktassen? Där har de en orsak men min Sotiz gör det ibland mot soffan eller väggen? =/
CITAT (Monarda @ 14-02-2013, 19:09)  Måns och matte vill hälsa till alla katter och kattmänniskor här på Odla på Alla Hjärtans Dag! [attachment=74974:DSC_0198.jpg]  Killer började sambon kalla henne i förhoppning om att hon skulle äta sork och möss när hon strök runt knutarna här. Eftersom vi inte visste om det var en hane eller hona så tyckte han det var könsneutralt. När vi nu fick klart för oss att det är en hona la Monaxe till Queen efteråt som förtydligande, jag tyckte det var sött och mycket passande. CITAT (Biggan_ @ 14-02-2013, 00:46)  Men kan du inte ringa till Blå Stjärnan och be dem skriva ut piller? Jo, jag får givetvis göra det! Då tar de extra betalt det retar mig, fast de kanske alltid tar betalt för att skriva ut recept även om man är där förståss..?
skånepåg
15-02-2013, 00:45
De tar betalt bara för skriva recept, runt 200 har jag för mig?
 Usch och fy.. Betalade nog något sådant när vet. skrev ut hästmedicin sist. Hade jag fattat det hade jag bett dem skriva ut avmaskning direkt också nu får jag betala igen, morrr. Jaja, de ska väl också leva. CITAT (skånepåg @ 14-02-2013, 20:41)  http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=aaz_QZ6zwcQVarför sparkar katter så med baktassen? Där har de en orsak men min Sotiz gör det ibland mot soffan eller väggen? =/ Visste jag inte att de gjorde, denna var ju smart, gillar hang-aroundkatten
Biggan_
15-02-2013, 01:15
CITAT (Monarda @ 14-02-2013, 19:09)  Måns och matte vill hälsa till alla katter och kattmänniskor här på Odla på Alla Hjärtans Dag! [attachment=74974:DSC_0198.jpg] Men så gulligt av er!  Puss på nosen! Ja på Måns då, du får en  -anskram!
skånepåg
15-02-2013, 13:51
Lite lek med en kartong bit
skånepåg
15-02-2013, 14:21
Efter lite bus så är det gott med mat
Monarda
15-02-2013, 19:33
Matte har ställt ut den nykokta fisken på svalning och här ligger jag och väntar och väntar.......
[attachment=75001:DSC_0206.jpg]
polecat
15-02-2013, 19:47
CITAT (Monarda @ 15-02-2013, 19:33)  Matte har ställt ut den nykokta fisken på svalning och här ligger jag och väntar och väntar.......
[attachment=75001:DSC_0206.jpg] Inget är som väntans tider...... Vi åt kyckling till middag och Bosse skulle så gärna vilja hoppa upp på bordet för att ta sig en smakbit. Han är fortfarande en väldigt hungrig katt och tigger som en hund
Monarda
15-02-2013, 19:51
Lyckliga er som har en katt med aptit. Måns är så kräsen så det är inte sant! Första dagen jag tog hem honom hade jag kokat just kyckling som välkomstmiddag. Tror ni det dög? Icke, sa Nicke.
Anki på Öland
15-02-2013, 21:03
CITAT (Monarda @ 15-02-2013, 19:33)  Matte har ställt ut den nykokta fisken på svalning och här ligger jag och väntar och väntar.......
[attachment=75001:DSC_0206.jpg] Vilken härlig bild
CITAT (Monarda @ 15-02-2013, 19:51)  Lyckliga er som har en katt med aptit. Måns är så kräsen så det är inte sant! Första dagen jag tog hem honom hade jag kokat just kyckling som välkomstmiddag. Tror ni det dög? Icke, sa Nicke. Kanske är som vår som helst äter rått... Nu har vi införskaffat leksaker för att aktivera henne lite, hon gick att få igång faktiskt! Kul. Har katter någon ålder när de slutar vara leksugna? CITAT (Monarda @ 15-02-2013, 19:33)  Matte har ställt ut den nykokta fisken på svalning och här ligger jag och väntar och väntar.......
[attachment=75001:DSC_0206.jpg]
polecat
15-02-2013, 23:18
CITAT (Monarda @ 15-02-2013, 19:51)  Lyckliga er som har en katt med aptit. Måns är så kräsen så det är inte sant! Första dagen jag tog hem honom hade jag kokat just kyckling som välkomstmiddag. Tror ni det dög? Icke, sa Nicke. Fast han är en lat katt så han får akta sig för att bli tjock.... Har fått kok-kött av älg och ska koka i morgon, får se om det duger
Leksugna katter. Individuellt som jag ser det - vissa kan 'glimta' till lite vissa andra ser förnärmade och förolämpade ut. Om jag ska gissa så är väl 10 år en viss gräns - men som sagt mycket individuellt. Mina katter har varierat mycket.
Å, älg det var ju Killers favorit som sjukling.
Tio, ja, -Killer bedömdes som minst tre...
skånepåg
16-02-2013, 13:01
Vinterpälsen har börjat fälla så man har hår så man kan göra en matta, det blir ju enklare att borsta när det är roligare att leka med borsten Får göra lite kläder och väskor av pälsen kanske http://www.youtube.com/watch?v=aSOh34982Vo
Monarda
16-02-2013, 13:12
Runt tre trodde dom på katthemmet om Måns. Han far fram här som ett yrväder, både ute och inne. Inte så jätteroad av leksaker, en vanlig enkel papperstuss kan vara kul ett tag. Men helst ska vi busa med honom själva och lura bakom dörrar och hörn, det tycker han är jättekul. När han vill få igång oss gamlingar så ställer han sig på bakbenen upp mot en dörrkarm och sträcker ut sig så mycket det går, då vet vi vad som komma skall. Trappan är också en jättekul lekplats.
Allra roligast är nog när grannkattan kommer ut. Måns kan sitta i fönstret och spana mot grannens ytterdörr och när han får syn på henne far han som en torped ut genom kattluckan. Tyvärr är hon inte lika road som Måns. Ibland är jag inne på tanken att ge honom en lekkompis, men det är ett vågspel med katter. Man vet inte hur dom passar ihop.
[attachment=75023:DSC_0933.jpg]
polecat
16-02-2013, 13:26
[attachment=75024:002__Medium_.JPG] Bosse är trött på att matte sitter vid datorn, busa med mig då.... Ingen annan är hemma och då är han alltid lite orolig och rastlös.
Skruttis
16-02-2013, 15:36
Vi har fått tillökning i familjen. En liten dam på 16 år vid namn Sessan. Hon tror nog inte själv att hon är så gammal för hon har nu börjat busa med bollar.
Monarda
16-02-2013, 15:39
CITAT (polecat @ 16-02-2013, 13:26)  [attachment=75024:002__Medium_.JPG] Bosse är trött på att matte sitter vid datorn, busa med mig då.... Ingen annan är hemma och då är han alltid lite orolig och rastlös. "Man får väl ta saken i egna tassar då", ser han ut att tänka. Rejäla "tumvantar" Bosse har!
polecat
16-02-2013, 15:42
Vilken vacker dam Sessan är.... CITAT (Monarda @ 16-02-2013, 15:39)  "Man får väl ta saken i egna tassar då", ser han ut att tänka. Rejäla "tumvantar" Bosse har! Jo, du ska tro att han fick fart på pennan trots tumvantarna. Nu har han fått ett smakprov av älgköttet jag kokat idag och han slukade allt i skålen.
Monarda
16-02-2013, 15:45
Grattis Skruttis till Sessan. Berätta mer, är det en hittekatt?
Skruttis
16-02-2013, 16:33
Tackar! Sessan hälsar och tackar för komplimangen!
Hon är från början en hittekatt. Hon hittades utomhus när hon var några månader gammal och har sedan dess bott hos samma familj. Nu är det bara en person kvar i hushållet och den kände att den inte orkade ha henne kvar längre. Då vi känt Sessan från början, så ville vi inte gärna lämna henne till djurhemmet för omplacering hos okänd familj eller avlivas.
Så vi tog med henne hem och då det fungerar någorlunda ihop med Stella så kommer hon att stanna hos oss. För övrigt så verkar hon trivas riktigt bra i sitt nya hem, tack och lov.
Monarda
16-02-2013, 17:00
Skönt att höra att det gick bra. Man vet som sagt inte med katter, ibland funkar det inte alls. Vi har också räddat några gamla katter under årens lopp från släktingar som inte kunnat ha dom kvar och vi fick många fina år tillsammans.
Nu har vi ju en ungdom i huset som omväxling. Han har stojat färdigt för idag och laddar nu inför natten på nyinköpta dynan. Han snarkar faktiskt!
[attachment=75031:DSC_0210.jpg]
Skruttis
16-02-2013, 17:07
Sötnosen Måns! Vår Måns (RIP) snarkade också. Det är ju så himla gulligt. Vi hoppas verkligen att Sessan har många år kvar på jordelivet. Just nu så verkar det som om hon blivit lite yngre sedan hon kom hit. Lite nervöst var det att flytta henne då hon bara varit i en och samma familj hela sitt liv. Men det har gått långt över förväntan.
CITAT (Skruttis @ 16-02-2013, 15:36)  Vi har fått tillökning i familjen. En liten dam på 16 år vid namn Sessan. Hon tror nog inte själv att hon är så gammal för hon har nu börjat busa med bollar.  Åh vad trevligt Skruttis med en så gammal och vis kattdam - jag hoppas också att hon har några år kvar - å andra sidan kan man trösta sig med att hon får ett fint avslut på sitt liv - ny kattkompis och nya goa människor som vill henne väl. Det är något visst med gamla djur - minns en gammal katt vi hade, han sista år var det bästa. Stella fixar nog tillökning om inte direkt så på sikt i vart fall. All lycka till er
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|