Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 21:12) *
Nåja, jag avhåller mig ( har mer hyfs än så) i alla fall för att ha idéer hur andra debattörer luktar för det kan väl knappast anses som seriös debatt
Gita
P.s Nu är det ju så att åsikterna och debattörerna här på Odla skiljer sig avsevärt från tyckande och stämningar ute i verkliga livet, likaså har nog allt onyanserat tjafs här inte någon större genomslagskraft.För att anpassa mig till språkbruket här kan jag väl säga att en hel del inlägg här sprider en unken doft.
Gita

Det med lukten var bara en liknelse. Precis som man inte känner sin egen lukt så inser du nog inte hur du själv gjort bort dig. Du skriver en sak men gör själv tvärtom(om att se framåt exempelvis), du efterlyser fakta men kommer inte med någon själv utan du bara sablar ner och förvränger när andra kommer med fakta. Dessutom är du allmänt spydig och elak. Förmodligen någon sorts härskarteknik men sånt biter inte på Rudor. Det är många som är vana vid att vinna debatter med sån teknik i lunchrum och liknande, det funkar dock inte på nätet.
Bengalow
Du skulle passat bra som religionsfanatiker, Gittan! Synd att du inte levde på jesuitordens tid - där hade du gjort framsteg!
gnon49
I en demokrati växlar regeringsmakten, i en diktatur gör den inte det. Jag föredrar demokrati där väljare får säga sitt. Blodiga ideologier som kommunism o nazism hör gårdagen till. Är man rädd för att regeringsmakten skiftar då o då får man söka sig till en enpartistat. Vänstern har ju inte monopol på att regera tills tidens ände. Inte alliansen heller för den delen. S kommer säkert att återhämta sig efter Juholts klavertramp, men än är dom inte regeringsdugliga, eller rättare sagt, noll förtroende hos väljarna. Det kan faktiskt stärka partiet framledes, med en ny kunnig partiledare och politik som tilltalar väljarna. Det är demokrati. Sverige är bättre rustat än på länge inför kommande kriser. Enda krisen i Sverige just nu är Juholt och hans parti.
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 21:25) *
Men snälla ni, ta och läs igenom era inlägg en gång innan ni skickar iväg. Ni förminskar ju både er själva och socialdemokratin till en massa babblande skitsnack. Ni skrämmer ju bort eventuella sympatisörer med ert sätt att bemöta allt och alla som inte genast håller med. Vem sjutton vill vara sosse efter att läst inläggen här.
Nu tror jag tack och lov, att just detta forum inte har någon större betydelse i den allmänna debatten och ni gör ju trots allt ett bra jobb för Alliansen.
Natti, natti/Gita

Nja, eftersom du ser allt med dina moderatblåa glasögon drar du nog fel slutsatser. Här varken vinns eller förloras några röster. Jag skulle nog hellre säga, aldrig M efter dina inlägg, fy vilket sällskap. Återigen för kännedom, jag tillhör inte S utan är anti-M och då finns det fn bara ett alternativ. Jag har dock inte alltid röstat på S.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 25-10-2011, 21:30) *
Ständigt nya lågvattenmärken...

Japp, sluggermentaliteten har tagit över. Tycker jag hör stöveltramp och upp till kamp.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 25-10-2011, 21:38) *
Japp, sluggermentaliteten har tagit över. Tycker jag hör stöveltramp och upp till kamp.

Mein Kampf?

CITAT (gnon49 @ 25-10-2011, 21:34) *
I en demokrati växlar regeringsmakten, i en diktatur gör den inte det. Jag föredrar demokrati där väljare får säga sitt. Blodiga ideologier som kommunism o nazism hör gårdagen till. Är man rädd för att regeringsmakten skiftar då o då får man söka sig till en enpartistat. Vänstern har ju inte monopol på att regera tills tidens ände. Inte alliansen heller för den delen. S kommer säkert att återhämta sig efter Juholts klavertramp, men än är dom inte regeringsdugliga, eller rättare sagt, noll förtroende hos väljarna. Det kan faktiskt stärka partiet framledes, med en ny kunnig partiledare och politik som tilltalar väljarna. Det är demokrati. Sverige är bättre rustat än på länge inför kommande kriser. Enda krisen i Sverige just nu är Juholt och hans parti.

Jag är lika övertygad om att du har fel. För högerfolket kommer alltid Juholt att ligga risigt till men det är inte ni som bestämmer. Folk kommer snart att glömma detta och jag kan tom tänka mig att Juholt kommer att få sympatiröster i framtiden. Han har verkligen visat att han står stabilt i stormen. Jag är impad.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:18) *
Kanske kan du redovisa din syn på vem som såg till att svenska kvinnor fick rösträtt?Det var knappast Hjalmar Branting eller Kata Dahlström i alla fall .Ser fram emot att få del av din historiebeskrivning.

Och för övrigt påstår jag inte att det var högern ensam som låg bakom den den kvinnliga rösträtten, men att det var välutbildade kvinnor ur den högre medelklassen med borgerliga värderingar ,varav en del t.o.m var högersympatisörer, är nog att betrakta som fakta.
Gita
P.s Sen är kanske inte Arkelsten en av mina favoriter, men något allvarligare klavertramp tycker jag nog ändå inte att hon gjort även om hennes uppgifter inte var helt korrekta så är det ju inget som påverkat dagens politik, för trots allt det är nu och framåt som gäller.D.s

Det är inte min historiebeskrivning som är intressant utan de fakta som finns om detta. De kan du ta reda på precis lika bra som jag för det verkar du behöva. Att du vill låta moderaterna ta åt sig äran är mer ditt problem än mitt.

I dina ögon är väl moderater oförmögna att göra allvarliga klavertramp. Tids nog får vi väl se varhän det barkar.
dahla
Socialdemokraterna har uppenbarligen gjort bedömningen att man kan reparera den förtroendekris som Håkan Juholt skapat. Socialdemokraterna försöker återerövra folkets förtroende genom att acceptera omoral, fusk, arrogans och lögner hos sin ledare. Det måste väl ändå ses som en mycket märklig strategi? För det är ju det faktiska budskapet som Socialdemokraterna sänder ut till svenska folket: Hos oss är det helt okej att fuska och ljuga.

Socialdemokraternas beslut att behålla Juholt som partiledare visar att S inte är ett normalt parti eller normal organisation. Enbart det faktum att Juholt fuskat till sig pengar, fifflat och ljugit – räcker för att ge honom sparken från vilket parti, företag eller organisation som helst – utom Socialdemokraterna. Även om han pratar sanning så är det slarvigt nog för att leda till hårda konsekvenser. Juholts syn på skattebetalarnas pengar som är så typiskt socialdemokratiskt – arrogant och respektlöst - är nog för att han ska få de starkaste rekommendationerna att självmant avgå från sin post. Nu tycks partiet vara kidnappat av en person vars moraliska förfall vi bara fått se början på.

Beslutet att låta Juholt sitta kvar har redan kallats ”Århundrates värsta beslut” och jag är beredd att hålla med. Beslutet tycks grundat på överlevnadsinstinkt. Man tycks ha frågat sig: Vad händer om vi byter partiledare? Klarar vi av att byta ledare? Är det någon som kan klara en granskning? Är det okej att sänka partiet till 20%? Man har helt klart svarat ett rungande Ja på det sistnämnda.

Att sossarna inte ens vågar föreslå att deras omoraliske och ljugande partiledare att avgå är även det lättfattligt. Om de skulle gjort detta skulle man inte kunna rekrytera någon ny ledare någonsin i framtiden. Det är sossarnas moment 22. Men det är också en attityd som kommer leda Socialdemokraterna från dödsbädden ner i graven.

Man kan inte heller undra om beslutet kan ha att göra med att 75-90% av samtliga aktiva sossar som varit aktiva inom SSU har lurat till sig pengar genom att ange ett felaktigt antal medlemmar? Att Marita Ulvskog och Wanja Lundby-Wedin sitter med i VU säger ganska mycket vilka beslut som kan tänkas tas i den församlingen.

Att förundersökningen mot Håkan Juholt läggs ner är inte heller det förvånande. Men minns även att de sossar som nu friat Juholt ansåg det vara ”det enda rimliga” att borgerliga ministrar skulle avgå för de missat att betala tv-licensen. Att sila mygg och svälja elefanter kallas det. Hyckleri, kan det också kallas. Ett nytt samlingsord för detta beteende borde vara Socialdemokrati.

En del i denna Socialdemokrati är att man nu betalar ut två statsministerlöner till två personer som har lägst förtroende av svenska folket. Dessa två personer har också myglat mest inom svensk politik. Det är alltså inte längre ett ondsint påhopp att säga att de som myglar mest befordras inom S. Att fiffla är bra för karriären inom Socialdemokraterna.

Till sist… Vill jag bara avsluta med ett stycke från Socialdemokraternas senaste skuggbudget. Under rubriken ”Ökade resurser för att motverka skatte- och bidragsfusk” står detta:

”Socialdemokraternas nya ekonomiska politik bygger på tydliga moraliska principer om att man ska göra rätt för sig. Detta är kärnan i vad vi kallar värdeburen tillväxt, ett samhällskontrakt som förutsätter att den enskilde kan vara trygg i att det offentliga gör allt som står i dess makt för att skattemedel används på det absolut mest effektiva sättet. Men genom samhällskontraktet förbinder sig också den enskilde att i moralisk mening, utöver det som lagen reglerar, ta ansvar för att inte överutnyttja de tjänster som det offentliga tillhandahåller och ej heller medvetet tänja på skattelagstiftning och andra regelverk för snöd ekonomisk vinning.”

Det kallas Socialdemokrati. Och för att knyta det till någonting historiskt så tar jag mig en toblerone...
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2011, 21:42) *
Mein Kampf?
Jag är lika övertygad om att du har fel. För högerfolket kommer alltid Juholt att ligga risigt till men det är inte ni som bestämmer. Folk kommer snart att glömma detta och jag kan tom tänka mig att Juholt kommer att få sympatiröster i framtiden. Han har verkligen visat att han står stabilt i stormen. Jag är impad.

Det omvända gäller ju också eller hur. Juholt är en skit tycker jag men det tycker ju du om statsministern också. Juholt ljuger tycker jag men det tycker du att statsministern gör. Skillnaden är väl att dom hätskaste tonfallen kommer som vanligt från vänsterhåll. Ödmjukhet verkar inte vara på modet. Jag tror inte att S är ett nazistparti bara för att man tillät tysk transit genom Sverige under kriget eller att man skickade Ester till en säker död i Stalins Sovjet. Var väl en samlingsregering förresten? Gör man det är man paranoid helt enkelt. crazy.gif
Gossen Ruda
Mer skitsnack dahla. Att du och de andra bara orkar. Jag skriver det igen, det är inte du och andra moderater som ensamma väljer riksdagens ledamöter oavsett vad du skriver här. God natt.

CITAT (gnon49 @ 25-10-2011, 22:00) *
Det omvända gäller ju också eller hur. Juholt är en skit tycker jag men det tycker ju du om statsministern också. Juholt ljuger tycker jag men det tycker du att statsministern gör. Skillnaden är väl att dom hätskaste tonfallen kommer som vanligt från vänsterhåll. Ödmjukhet verkar inte vara på modet. Jag tror inte att S är ett nazistparti bara för att man tillät tysk transit genom Sverige under kriget eller att man skickade Ester till en säker död i Stalins Sovjet. Var väl en samlingsregering förresten? Gör man det är man paranoid helt enkelt. crazy.gif

Bara som info, de hätskaste tonfallen hittar du mest på högerfronten men du kanske inte ser det. Hemmablind?
Cacki
CITAT (dahla @ 25-10-2011, 21:48) *
Socialdemokraterna har uppenbarligen gjort bedömningen att man kan reparera den förtroendekris som Håkan Juholt skapat. Socialdemokraterna försöker återerövra folkets förtroende genom att acceptera omoral, fusk, arrogans och lögner hos sin ledare. Det måste väl ändå ses som en mycket märklig strategi? För det är ju det faktiska budskapet som Socialdemokraterna sänder ut till svenska folket: Hos oss är det helt okej att fuska och ljuga.

Socialdemokraternas beslut att behålla Juholt som partiledare visar att S inte är ett normalt parti eller normal organisation. Enbart det faktum att Juholt fuskat till sig pengar, fifflat och ljugit – räcker för att ge honom sparken från vilket parti, företag eller organisation som helst – utom Socialdemokraterna. Även om han pratar sanning så är det slarvigt nog för att leda till hårda konsekvenser. Juholts syn på skattebetalarnas pengar som är så typiskt socialdemokratiskt – arrogant och respektlöst - är nog för att han ska få de starkaste rekommendationerna att självmant avgå från sin post. Nu tycks partiet vara kidnappat av en person vars moraliska förfall vi bara fått se början på.

Beslutet att låta Juholt sitta kvar har redan kallats ”Århundrates värsta beslut” och jag är beredd att hålla med. Beslutet tycks grundat på överlevnadsinstinkt. Man tycks ha frågat sig: Vad händer om vi byter partiledare? Klarar vi av att byta ledare? Är det någon som kan klara en granskning? Är det okej att sänka partiet till 20%? Man har helt klart svarat ett rungande Ja på det sistnämnda.

Att sossarna inte ens vågar föreslå att deras omoraliske och ljugande partiledare att avgå är även det lättfattligt. Om de skulle gjort detta skulle man inte kunna rekrytera någon ny ledare någonsin i framtiden. Det är sossarnas moment 22. Men det är också en attityd som kommer leda Socialdemokraterna från dödsbädden ner i graven.

Man kan inte heller undra om beslutet kan ha att göra med att 75-90% av samtliga aktiva sossar som varit aktiva inom SSU har lurat till sig pengar genom att ange ett felaktigt antal medlemmar? Att Marita Ulvskog och Wanja Lundby-Wedin sitter med i VU säger ganska mycket vilka beslut som kan tänkas tas i den församlingen.

Att förundersökningen mot Håkan Juholt läggs ner är inte heller det förvånande. Men minns även att de sossar som nu friat Juholt ansåg det vara ”det enda rimliga” att borgerliga ministrar skulle avgå för de missat att betala tv-licensen. Att sila mygg och svälja elefanter kallas det. Hyckleri, kan det också kallas. Ett nytt samlingsord för detta beteende borde vara Socialdemokrati.

En del i denna Socialdemokrati är att man nu betalar ut två statsministerlöner till två personer som har lägst förtroende av svenska folket. Dessa två personer har också myglat mest inom svensk politik. Det är alltså inte längre ett ondsint påhopp att säga att de som myglar mest befordras inom S. Att fiffla är bra för karriären inom Socialdemokraterna.

Till sist… Vill jag bara avsluta med ett stycke från Socialdemokraternas senaste skuggbudget. Under rubriken ”Ökade resurser för att motverka skatte- och bidragsfusk” står detta:

”Socialdemokraternas nya ekonomiska politik bygger på tydliga moraliska principer om att man ska göra rätt för sig. Detta är kärnan i vad vi kallar värdeburen tillväxt, ett samhällskontrakt som förutsätter att den enskilde kan vara trygg i att det offentliga gör allt som står i dess makt för att skattemedel används på det absolut mest effektiva sättet. Men genom samhällskontraktet förbinder sig också den enskilde att i moralisk mening, utöver det som lagen reglerar, ta ansvar för att inte överutnyttja de tjänster som det offentliga tillhandahåller och ej heller medvetet tänja på skattelagstiftning och andra regelverk för snöd ekonomisk vinning.”

Det kallas Socialdemokrati. Och för att knyta det till någonting historiskt så tar jag mig en toblerone...

Fråga 1: Läste du över huvud taget rubriken på den här tråden innan du skickade ditt inlägg?. Det finns en annan tråd där det passar bättre.
Fråga 2: Är du medlem i socialdemokraterna? Om inte tycker jag inte att du ska lägga dej i vem de vill ha som partiledare eller ej.
*Stintan*
Den här tråden handlar inte om Juholt och socialdemokraterna!!!!! Den handlar om moderaterna!

Oj vilket dravel men vad är annat att vänta från en som befinner sig på allianssidan. Men diskutera hellre Juholt i tråden som handlar om honom.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2011, 22:03) *
Mer skitsnack dahla. Att du och de andra bara orkar. Jag skriver det igen, det är inte du och andra moderater som ensamma väljer riksdagens ledamöter oavsett vad du skriver här. God natt.
Bara som info, de hätskaste tonfallen hittar du mest på högerfronten men du kanske inte ser det. Hemmablind?

Hehe, nej jag ser för o nackdelar i alla partier, förutom V förstås. Lida av en ideologisk skygglapp o politisk indoktrinering är en sjukdom jag inte vill ha.
Ja lite har jag säkert men den är botbar om omständigheterna förändras. Det sovande folket är varje partis dröm. Det har S haft gott av under sitt långa regeringsinnehav. För säkerhets skull väcker dom folket den 1:a maj varje år. Undrar om inte Erlander var den siste riktige socialdemokraten som ledde partiet.
Red Top
CITAT (KRT @ 25-10-2011, 20:46) *
Nu kan jag inte hålla tyst utan måste faktiskt få säga en sak; historia inte en absolut sanning - det är det som är orsaken till att man forskar i historia, att det skrivs avhandlingar där nya tolkningar av tidigare skeenden diskuteras och det faktiskt kommer fram okända fakta även årtionden eller århundraden efter att något hände.
Vad som hände, vem som gjorde vad osv kallas en TOLKNINGFRÅGA, dvs man tolkar den olika baserat på sina grundläggande värderingar och kontext. Att skriva om historien och/eller anpassa den för sina syften gör alla ledare, oavsett om det är Stalin, Lenin, Saddam Hussein, Lars Ohly, Ayatollan och Shahen i Iran, George W Bush, Strauss-Kahn, Göran Persson, Miterrand, eller för den delen Håkan Juholt....... Osv i all oändlighet......

Att påstå att sossana ensamma drev igenom kvinnlig rösträtt är en version av saken, eftersom vinnaren dikterar historien och sossarna i stort sett varit vid maken sedan dess har de ju kunnat skriva vad de vill och se till att deras syn på saken har blivit den allmänna uppfattnngen (uppenbarligen har de lyckats storartat, baserat på vissa kommentarer och åsikter i denna tråd). Dett inneär inte nödvändigtvis att det faktiskt förhöll sig på detta sättet tidigt på 1900- talet, det finns sk tolkningsutrymme.

Nu var det ju inte specifikt kvinnlig rösträtt det handlade om, utan fri och lika rösträtt.

Men som moderat bör man väl åtminstone ha samma åsikt, som sin partiledare.

Följande är saxat från SR P1

"Moderaternas förste vice ordförande Gunilla Carlsson kan sin historia bättre än partisekreteraren. Så här sa hon i ett inlägg om jämställdhet från partistämman nyligen.
– Vi har inte i tid, som moderater, vågat ta språnget och ställa upp för kvinnorna. Vårt parti stretar emot för sambeskattningen, vi stretar emot i pensionsreformerna och vi var en gång de som var emot kvinnors rösträtt…

Partiledaren, statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterade idéprogrammets formuleringar till journalister i dag och gjorde inga anspråk att hans företrädare skulle ha varit drivande i frågan om allmän rösträtt.

– Det är naturligtvis som det har påpekats. Det bör noteras att Moderaterna är ett parti som har utvecklats och jag har inte gett sken av annat. Det var många liberala och socialdemokratiska kvinnor som var drivande, inte minst bakom kraven på kvinnlig rösträtt."

Liberal på den tiden var mer åt vänster än åt höger.

PS. Det kanske tål att upprepas: Jag röstar inte på Socialdemokraterna. Har gjort det någon gång, men det är inte en vana. Så någon betongsosse kan jag inte skryta med att vara.

Däremot tycker jag att rätt ska vara rätt. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 25-10-2011, 22:52) *
Nu var det ju inte specifikt kvinnlig rösträtt det handlade om, utan fri och lika rösträtt.

Men som moderat bör man väl åtminstone ha samma åsikt, som sin partiledare.

Följande är saxat från SR P1

"Moderaternas förste vice ordförande Gunilla Carlsson kan sin historia bättre än partisekreteraren. Så här sa hon i ett inlägg om jämställdhet från partistämman nyligen.
– Vi har inte i tid, som moderater, vågat ta språnget och ställa upp för kvinnorna. Vårt parti stretar emot för sambeskattningen, vi stretar emot i pensionsreformerna och vi var en gång de som var emot kvinnors rösträtt…

Partiledaren, statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterade idéprogrammets formuleringar till journalister i dag och gjorde inga anspråk att hans företrädare skulle ha varit drivande i frågan om allmän rösträtt.

– Det är naturligtvis som det har påpekats. Det bör noteras att Moderaterna är ett parti som har utvecklats och jag har inte gett sken av annat. Det var många liberala och socialdemokratiska kvinnor som var drivande, inte minst bakom kraven på kvinnlig rösträtt."

Liberal på den tiden var mer åt vänster än åt höger.

PS. Det kanske tål att upprepas: Jag röstar inte på Socialdemokraterna. Har gjort det någon gång, men det är inte en vana. Så någon betongsosse kan jag inte skryta med att vara.

Däremot tycker jag att rätt ska vara rätt. biggrin.gif

Undrar just om fru Gita tror på dom flirting.gif

PS Röstar inte heller på Socialdemokraterna om nu någon fått för sig det smile.gif
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2011, 23:05) *
Undrar just om fru Gita tror på dom flirting.gif

PS Röstar inte heller på Socialdemokraterna om nu någon fått för sig det smile.gif

[attachment=65750:slider_hi5.gif]
herkules
arkelsten är så korkad så klockorna stannar.
jag gillar socialdemokrati och kommer förmodligen rösta på dem nästa val.
Blomstertanten
[attachment=65751:Bildt_i_Sudan.jpg]
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:29) *
"JAG viker mig inte, JAG avgår inte..........( underförstått) hellre låter jag partiet gå under med mig.

Big Boss har talat och där tappade nog sossarna ytterligare några röster.
Gita
En seriös saklig debatt är nog ingenting för dig. Inlägget ovan är så dumt och intetsägande (säger noll i sak) så det är inte värt att argumentera mot.
Men det gynnar med all säkerhet Alliansen.
Gita

rotfl.gif rotfl.gif
dahla
CITAT
De som kritiserade Sofia Arkelsten för formuleringen i det nya partiprogrammet talade mot bättre vetande, att högern var med och drev igenom både lika och kvinnlig rösträtt. Kanske mest sorgligt är dock att partiets främsta företrädare backade från sanningen. Det skriver historikern Anders Edwardsson.

Bondeförbundet hade en gång en inofficiell slagdänga: ”Såsom sädesfälten böja sig för vinden.” Så efter måndagen kanske Moderaterna bör lägga ”det nya bondepartiet” till sin redan långa radda av binamn. Partisekreteraren Sofia Arkelsten orkade nämligen inte stå emot ens ett par timmar av kritik innan hon böjde sig, likt ett halmstå.
Frågan gällde om Allmänna Valmansförbundet (AVF), Moderaternas föregångare, en gång i tiden var med och införde rösträtten. Moderaterna skriver nämligen så i sitt nya idéprogram. Och då tog det hus i helsike hos en handfull sossar och vänsterliberaler, som går på ångorna av gamla partimytologier om att den svenska högern inte hade alls med rösträttens införande att göra. Tvärtom, har det länge hävdats, var den in i det sista emot den.

Att så inte var fallet har dock varenda historiker, som orkar kolla fakta, kunna konstatera i över hundra år. Tvärtom var de auktoritära krafterna inom det som snart skulle bli AVF omkring år 1900 stadda på reträtt (i motsats till inom vänstern, där antalet kommunister, syndikalister och anarkister inom Socialdemokraterna ökade stadigt). En högerregering kunde därför redan 1904 föreslå allmän rösträtt för män.

Då både socialdemokrater och liberaler också var för, så tycker man att frågan därmed kunnat ha lösts. Men, rösträtten underordnades krassa partitaktiska hänsyn och sossar och liberaler fällde förslaget genom att kräva fortsatta majoritetsval i enmansvalkretsar, vilket alla insåg skulle utradera AVF inom en snar framtid. Förstakammarhögern röstade därför ner förslaget. Men av detta lärde sig liberalernas egensinnige Karl Staaff intet, utan fortsatte åren därefter att framhärda med samma dödfödda krav.

Tre år senare hade dock rösträttsfrågan hunnit bli så infekterad, att ett beslut måste fattas. Och det föll då på högerns Arvid Lindman att som nytillträdd statsminister mangla fram en kompromiss. Denna innebar en övergång till proportionella val och antogs därför, trots mycket obstruerande från Karl Staaff, av en mycket stor riksdagsmajoritet.

Rösträttsreformen 1907 sänkte också de inkomstbaserade rösträttskraven till kommunerna och innebar därmed även i praktiken en utökning av rösträtten även till den indirekt valda första kammaren. Men, både Karl Staff och Hjalmar Branting kände att de blivit snuvade på äran för en så historiskt viktig reform och röstade därför inte bara nej, utan reserverade sig.

Fakta i målet I: Den manliga rösträtten till riksdagens andra kammare drevs alltså aktivt igenom av högern!

En mer komplicerad bild rådde sedan när det kom till den kvinnliga rösträtten (som länge förblev lågprioriterad inom alla partier) och den graderade kommunala rösträtten. Och här kan högern sägas bära en del av skulden, då flera av dess företrädare var oroliga för vad de såg som en alltför snabb demokratisering skulle kunna innebära. Att alla svenska medborgare, män som kvinnor, relativt snart skulle få lika rösträtt rådde det dock längre inget tvivel om.

Men när frågan fördes fram av den då sittande liberal-socialdemokratiska regeringen i slutet på första världskriget kärvade likväl förhandlingarna. Vid sidan av vissa högerledamöters betänkligheter höjdes nämligen också röster till vänster bland annat om att ”massorna i Sverige komme att tänka och handla under intrycket av vad som skedde runt omkring”, vilket i praktiken var en hänsyftning till den kommunistiska statskuppen i Ryssland 1917. Och då högerns ledare vägrade att förhandla om så viktiga frågor som konstitutionella förändringar under hot om våld tog det hela sin tid. Efter mycket månglande slöts dock leden och en majoritet av alla partier röstade för både kvinnlig och fullständig kommunal rösträtt. Även AVF.

Fakta i målet II: Moderaternas föregångare stödde alltså även både den lika och kvinnliga rösträtten!

De som kritiserade Sofia Arkelsten för formuleringen i det nya partiprogrammet talade med andra ord på denna punkt mot bättre vetande. Eller så visste de, men struntade i fakta för att försöka hålla gamla kära partimyter vid liv. I vilket fall så är det sorgligt att en av det nya, stora statsbärande partiets främsta företrädare tydligen inte ens kan så mycket om sitt eget partis – och landets – historia att hon klarade av att sparka in en så given boll i vidöppet mål.

Istället gjorde hon en helt onödig ”baklängespudel” och backade från sanningen.

ANDERS EDWARDSSON

historiker och författare till boken En annorlunda historia om Sveriges 1900-tal och just nu graduate student i Politics vid CUA i Washington DC.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sorgl...gen_6580749.svd
Gossen Ruda

Jag börjar nog förstå varför debatterna blir som de blir. De flesta här försöker diskutera sakfrågan men några på högerkanten jobbar som valarbetare för M och försöker hela tiden värva röster genom att snacka skit om S och Juholt. Vänligen sluta med detta för det ger inte ett skit, bara sänker och polariserar debatterna. Jag behöver väl inte nämna några namn?
*Stintan*
Dahla! Det är en enorm skillnad på att vara med om att besluta om kvinnligt rösträtt och att låta påskina att högern låg bakom att vi fick det till slut. Högern var ju i många år emot liksom även andra i gubbpolitiken. Äran ska ligga hos alla dessa starka kvinnor med olika politiska sympatier som kämpade i åratal och banade väg för att slutligen nå sitt mål. Den ska inte ligga hos något politiskt parti överhuvudtaget!
Red Top
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 08:13) *

Ja, Dahla, det är ju lätt att tro på en man, som liksom David Irwing, skriver om historien. Titeln på hans bok heter ju inte för inte, "En annorlunda historia". Historierevisionism är inte något nytt fenomen, som jag tidigare påpekat. Det förekommer i alla diktaturer.

Jag säger som KRT: Det är en tolkningsfråga. smile.gif

Dessutom är Brännpunkt i SvD en insändarsida, och allt som skrivs där är inte den enda sanningen. Det är med den som med allt annat, man ser vad man vill se.

Edwardsson förvränger vad som står i moderaternas idéprogram, och gör egentligen moderaterna en björntjänst med sin insändare. Det är en sak att vara med och genomföra(sitta i samma lokal)och att aktivt verka för.

Det är troende som du, Dahla, och Gita, som minskar förtroendet för den moderata politiken.
Red Top
Den som är intresserad av vad proffessor Tommy Möller, vid statsvetenskapliga institutet i Stockholm, har att säga i frågan kan lyssna här:

P1 morgon

Han säger bl a att "moderaterna kom till för att bekämpa rösträtten" och "Det här är en historieförfalskning som heter duga".

Edit: Det är ju inte Uppsala han är verksam i, som jag först skrev, det är Stockholm.
Anki på Öland
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 09:48) *
..............Det är troende som du, Dahla, och Gita, som minskar förtroendet för den moderata politiken.

Och Gossen Ruda och Bengalow som totalt sänker diskussionsnivån till botten sad.gif

För övrigt tycker jag 3-åringarna i sandlådan har bättre argument varför "min pappa är starkare än din" Här är ingen diskussion, här gäller det att trycka ner sin åsikt i motståndarens hals djupare och djupare.
Gita
Siffrorna nedan lär väl tala för sig själva:

Expressen har listat Sifos senaste undersökningar om förtroendet för statsministerkandidaterna:

Reinfeldt-Persson
Aug 2006: 42 procent-39 procent. Gap: 3 procentenheter
Reinfeldt-Sahlin
Aug 2007: 47-34 Gap: 13
Aug 2008: 46-35 Gap: 11
Aug 2009: 60-20 Gap: 40
Aug 2010: 63-18 Gap: 45
Reinfeldt-Juholt
Jun 2011: 60-22 Gap: 38
Sep 2011: 59-20 Gap: 39
Okt 2011: 68-15 Gap: 53

Att siffrorna inte summerar till 100 beror på att de resterande har svarat "vet ej".

Roger Lindqvist
roger.lindqvist@dn.se
TT

Läs hela artikeln här.

Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 11:35) *
Siffrorna nedan lär väl tala för sig själva:

Expressen har listat Sifos senaste undersökningar om förtroendet för statsministerkandidaterna:

Reinfeldt-Persson
Aug 2006: 42 procent-39 procent. Gap: 3 procentenheter
Reinfeldt-Sahlin
Aug 2007: 47-34 Gap: 13
Aug 2008: 46-35 Gap: 11
Aug 2009: 60-20 Gap: 40
Aug 2010: 63-18 Gap: 45
Reinfeldt-Juholt
Jun 2011: 60-22 Gap: 38
Sep 2011: 59-20 Gap: 39
Okt 2011: 68-15 Gap: 53

Att siffrorna inte summerar till 100 beror på att de resterande har svarat "vet ej".

Roger Lindqvist
roger.lindqvist@dn.se
TT

Läs hela artikeln här.

Gita

Detta har redan diskuterats i Juholttråden.
Gita
CITAT (Anma @ 26-10-2011, 11:42) *
Detta har redan diskuterats i Juholttråden.

Tål nog att beaktas en gång till
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 11:47) *
Tål nog att beaktas en gång till
Gita

Knappast. Det är frågan om att jämföra den nuvarande mot ett oskrivet kort och människan gillar inte förändringar. Folk växer ofta med uppgiften. En undersökning utan värde.

CITAT (Anki på Öland @ 26-10-2011, 11:32) *
Och Gossen Ruda och Bengalow som totalt sänker diskussionsnivån till botten sad.gif

På vilket sätt? Jag och flera andra försöker debattera sakfrågan, Gita & co försöker bara vinna över folks röster till M. Klart att det blir konstigt då.
gnon49
En S-bloggare skrev för några dagar i sin blogg. "Vi socialdemokrater sitter still i ekan och låter den så sakta sjunka medan moderaterna ror för fulla muggar"
Skriver även att det är lönlöst att påpeka detta för S-toppen eftersom man då anses vara en svikare. Han anser att S-toppen vägrar inse problemen partiet har. Det är i dom egna leden kritiken är som störst. Att kritisera Juholt och partiet är en sund inställning när den är befogad. Och med allt mindre väljarstöd så är den ju befogad. Gräsrötterna inom S har ju all rätt att göra sin röst hörd. Det är ju deras parti som vansköts av en inkompetent o maktfullkomlig ledning.
Det är ju inte alliansen som orsakar partiets nedgång. Det är missnöjda väljare. Kan drabba vilket parti som helst. Lösningen är ofta en ny partiledning med nya fräscha visioner. Hallå S, var är era.
Anma
CITAT (gnon49 @ 26-10-2011, 12:11) *
En S-bloggare skrev för några dagar i sin blogg. "Vi socialdemokrater sitter still i ekan och låter den så sakta sjunka medan moderaterna ror för fulla muggar"
Skriver även att det är lönlöst att påpeka detta för S-toppen eftersom man då anses vara en svikare. Han anser att S-toppen vägrar inse problemen partiet har. Det är i dom egna leden kritiken är som störst. Att kritisera Juholt och partiet är en sund inställning när den är befogad. Och med allt mindre väljarstöd så är den ju befogad. Gräsrötterna inom S har ju all rätt att göra sin röst hörd. Det är ju deras parti som vansköts av en inkompetent o maktfullkomlig ledning.
Det är ju inte alliansen som orsakar partiets nedgång. Det är missnöjda väljare. Kan drabba vilket parti som helst. Lösningen är ofta en ny partiledning med nya fräscha visioner. Hallå S, var är era.

Där var det där med visioner igen.
Var det bara jag som hörde att Reinfeldt tycker att visioner är farligt?
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 26-10-2011, 12:11) *

Vad EN bloggare av tusentals medlemmar är kanske inte att bry sig för mycket om? Man har nyss bytt boss vilket inte var lätt, att byta igen pga massiv högerkritik kanske är att hugga upp ett hål i botten på ekan. Det är långt till nästa val så det är kanske bäst att sitta still och se om stormen lugnar sig. Det är inte M som bestämmer i S.

Måste bara påpeka en sak. Jag fick kritik för att sänka debatten, vad gör då dahla när han börjar prata om toblerone? Kan man sjunka lägre? Lev i nuet och framtiden tycker Gita, lyd.
Blomstertanten
Åter till trådens ämne!

"Jag besökte ett MUF-möte i Gävle på 80-talet.
Den lokale ordföranden hade besökt Sydafrika och Unita-baser i Angola tillsammans med en annan ungmoderat, som sedermera blev ledarskribent på Svenska Dagbladet. De hade rest för att få höra regimen förklara nyttan av att hålla svarta och vita åtskilda och för att stödja kampen mot den demokratiska regimen i Angola.
Resan hade kritiserats hårt i lokalpressen och nu väntade alla på en ursäkt. Den kom aldrig.
Istället förklarade MUF-ordföranden vikten av att Sydafrika aldrig föll i ANC:s händer då landet var för strategiskt viktigt. Han avfärdade Amnestymedlemmar som kommunister och förnekade dessutom alla mord i Chile.
Synen var kategorisk. Blind. Fanatisk.

Exakt sådan var moderaternas hållning till Sydafrika. Kalla kriget var det centrala. Utrikespolitik var ett geopolitiskt strategispel där mänskliga rättigheter och rasism var ickefrågor.
Självklart fanns det även ren rasism i moderaternas led. Det här var innan extrema missnöjespartier på högerkanten sugit åt sig de rena brunskjortorna. Under hela denna epok av kamp för frihet motsatte sig moderaterna sanktionerna mot den totalitära rasiststaten Sydafrika. Ett ställningstagande som skördade dödsoffer.

Ursäkten har fortfarande inte kommit.

När kommer en verklig ursäkt för den råa kalla kriget-rasism som styrde moderaternas Sydafrikapolitik? Saknar den yngre, liberala generationen moderater helt ryggrad? Kanske har värderingarna inte ändrats ett dugg. Partisekreterare Sofia Arkelsten bedyrar än i dag sin lojalitet till apartheidregimens trofasta beskyddare Margaret Thatcher. "

Martin Aagår
Aftonbladet kultur:När kommer
M:s ursäkt?
dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2011, 12:22) *
Måste bara påpeka en sak. Jag fick kritik för att sänka debatten, vad gör då dahla när han börjar prata om toblerone? Kan man sjunka lägre? Lev i nuet och framtiden tycker Gita, lyd.

Ja, fy! Man får ju absolut inte påtala det som är sant... bäst att lyda din order...
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 13:26) *
Ja, fy! Man får ju absolut inte påtala det som är sant... bäst att lyda din order...

Har du fortfarande komplex över saker som hände under skoltiden? Stygga kompisar? Gräver du så hittar du säkert ofördelaktiga saker om Hjalmar Branting och Per Albin också att dra fram. Historia är historia och nutid är nutid, håll isär det. Ordern kommer från din själsfrände Gita.
Red Top
Syftet med att jag startade den här tråden, var faktiskt att komma bort från pajkastningen i "Kakburkstråden". Ni som vill fortsätta att sabla ner Juholt och socialdemokraterna kan väl hålla er kvar i den tråden.

Jag trodde att vi skulle kunna föra en sansad debatt om moderaternas påståenden i deras officiella dokument , idéprogrammet.

Min frågeställning var väl snarast om man kan kalla sig ett ansvarstagande, statsbärande parti, när man har så lätt att förvanska den historiska sanningen. Det är inte bara vänsterfolk som kritiserar skrivningarna idéprogrammet, det är också många moderater och liberaler.

Om man skulle leta skit i partiernas 1900-talshistoria, skulle man nog hitta mycket de borde skämmas över. Allihop. Men, nu var det inte det det handlade om.
dahla
Låt då den som är felfri kasta första stenen
Red Top
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 15:21) *
Låt då den som är felfri kasta första stenen

Du läste tydligen inte vad jag skrev.
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 14:52) *
Syftet med att jag startade den här tråden, var faktiskt att komma bort från pajkastningen i "Kakburkstråden". Ni som vill fortsätta att sabla ner Juholt och socialdemokraterna kan väl hålla er kvar i den tråden.

Jag trodde att vi skulle kunna föra en sansad debatt om moderaternas påståenden i deras officiella dokument , idéprogrammet.

Min frågeställning var väl snarast om man kan kalla sig ett ansvarstagande, statsbärande parti, när man har så lätt att förvanska den historiska sanningen. Det är inte bara vänsterfolk som kritiserar skrivningarna idéprogrammet, det är också många moderater och liberaler.

Om man skulle leta skit i partiernas 1900-talshistoria, skulle man nog hitta mycket de borde skämmas över. Allihop. Men, nu var det inte det det handlade om.

Goda intensioner men det förslår inte när några bara vill smutskasta S. Det är bara att gå tillbaka till sidan 1 & 2 så framgår det vilka.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2011, 15:53) *
Goda intensioner men det förslår inte när några bara vill smutskasta S. Det är bara att gå tillbaka till sidan 1 & 2 så framgår det vilka.

Fast det är nästan lite tragikomiskt att se hur hotade de känner sej av Juholt. giggle.gif Varför i allsindar skulle de annars lägga ner en sådan fruktansvärd energi på att försöka smutskasta honom...Löjligt!! laugh.gif
dahla
CITAT (Cacki @ 26-10-2011, 16:20) *
Fast det är nästan lite tragikomiskt att se hur hotade de känner sej av Juholt. giggle.gif Varför i allsindar skulle de annars lägga ner en sådan fruktansvärd energi på att försöka smutskasta honom...Löjligt!! laugh.gif

Han är inget hot alls... men det är lite kul att påpeka alla misstag dessa sossar gör för deras väljare blir alltid rasande och försvarar sina härskare till döden smile.gif
Cacki
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 16:22) *
Han är inget hot alls... men det är lite kul att påpeka alla misstag dessa sossar gör för deras väljare blir alltid rasande och försvarar sina härskare till döden smile.gif

Du är kul du! Du snackar om sosseväljare fast du inte har en aning om vilka folk röstar på. Hade du läst lite noggrannare så hade du sett att många av dem du bara spekulerar om faktiskt har skrivit att de inte röstar på sossarna. Det har visserligen även varit komiskt att se hur ni skränat om gråsossar och betongsossar och gud vet allt utan att fatta att ni skränar åt fel personerl. Ha ha ha! a0a.gif
(Själv övergav jag S under Perssons tid, men nästa gång blir det nog S igen om det fortsätter så här lovande...)
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2011, 07:55) *
Jag börjar nog förstå varför debatterna blir som de blir. De flesta här försöker diskutera sakfrågan men några på högerkanten jobbar som valarbetare för M och försöker hela tiden värva röster genom att snacka skit om S och Juholt. Vänligen sluta med detta för det ger inte ett skit, bara sänker och polariserar debatterna. Jag behöver väl inte nämna några namn?

Fenomenet brukar kallas astroturfing (efter konstrgräset AstroTurf). Det förekommer numera på alla större internetforum. Poltiska partier, större organisationer (i Sverige t ex jägarorganisationerna) och tidvis enskilda företag (via PR-firmor), skickar ut sina betalda lobbyister som skall föreställa vara "normala forum deltagare". Är de klumpiga så märks det att de bara är aktiva i en enda fråga, men numera försöker de i alla fall skriva ett par andra inlägg också

http://en.wikipedia.org/wiki/Astroturfing
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/li...ue#comment-fold
http://www.guardian.co.uk/environment/geor...om-astroturfing

Red Top
CITAT (kerstinbern @ 26-10-2011, 16:45) *
Fenomenet brukar kallas astroturfing (efter konstrgräset AstroTurf). Det förekommer numera på alla större internetforum. Poltiska partier, större organisationer (i Sverige t ex jägarorganisationerna) och tidvis enskilda företag (via PR-firmor), skickar ut sina betalda lobbyister som skall föreställa vara "normala forum deltagare". Är de klumpiga så märks det att de bara är aktiva i en enda fråga, men numera försöker de i alla fall skriva ett par andra inlägg också

http://en.wikipedia.org/wiki/Astroturfing
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/li...ue#comment-fold
http://www.guardian.co.uk/environment/geor...om-astroturfing

Om det är det, det handlar om här, så har de nog valt fel lobbyister. biggrin.gif

Både jägarna och M.
Gossen Ruda
Jag har en tid funderat över politiseringen av Odla, här kom svaret. Hoppas alla är vaksamma nu och inte låter plastogräset växa fritt. Det gäller alltså inte bara att hålla utkik efter troll, nu deär t politiska troll här också. Avlönade fastanställda eller oavlönade volontärer.
dahla
hahaha! Skrattar så tårarna rinner!!! biggrin.gif Foliehattarnas paradis!

Själv är jag bara en enkel antikommunist...
Red Top
Nu är Reinfeldt beredd att skriva om historien igen.

M berett ändra historieskrivning, DN

"Efter kritiken mot Moderaternas nya idéprogram säger M-ledaren Fredrik Reinfeldt att han kan tänka sig att ändra i det för att det inte ska framstå som att partiet varit förkämpe för rösträtt och mot apartheid."

Det är bra när politiker, eller andra med för den delen, erkänner sina misstag och är beredda att ändra sig. yes.gif
xlxl67
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 18:23) *

Finns begreppet kommunist kvar idag i svensk politik?
Kanske rädd för spöken också (eller troll som det heter på internet)? wink.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 18:23) *

thumbdown.gif Fy fan för dina översittarfasoner!
xlxl67
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 18:32) *
Nu är Reinfeldt beredd att skriva om historien igen.

M berett ändra historieskrivning, DN
"Efter kritiken mot Moderaternas nya idéprogram säger M-ledaren Fredrik Reinfeldt att han kan tänka sig att ändra i det för att det inte ska framstå som att partiet varit förkämpe för rösträtt och mot apartheid."

Det är bra när politiker, eller andra med för den delen, erkänner sina misstag och är beredda att ändra sig. yes.gif

Ja det var ett steg åt rätt håll ivarje fall för M.
Bra att de börjar se över sin hybris också. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon