|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Chamomille
04-12-2011, 12:04
lamorran
04-12-2011, 12:51
CITAT (Motti @ 04-12-2011, 01:58)  Sossarna och deras gelike vill heller inte tala om var de får sina pengar ifrån .Tror ingen av de borgeliga vill att våra gammla ska ligga i sin egen skit det kan vi inte hålla dom tll svars för ,men dom som äger de här bolagen och som sitter som VD de borde tas om hand och sedan borde de skämas .Rom byggdes inte på en dag !allt sådant här tar tyvär lång tid att utreda .Man borde nog kolla upp dom som köper upp vårdhem nogare och så ska inte äldrevård eller vård för förståndshandikappades vård vara vinstdrivande! det ska ligga i allas intresse att våra gammla har det gott de sista dagarna i sitt liv. OK motti ,nu märker man att du inte har en aning om politkens verklighet. Dusitter helt enkelt och fantiserar vid ditt köksbord. Sossarna och deras gelike(vad nu dessa är) REDOVISAR INTE HELLER SINA BIDRAG .Ren och skär lögn .Socialdemokraterna , centerpartiet,folkpartiet miljöpartiet och vänsterpartiet har en öppen redovisning var deras bidrag kommer ifrån.Moderaterna och sverigedemokraterna vägrar att uppge sina bidragsgivare.Allianskramarnas krypskytte visar att lögn och förtal tillhör en stor del av deras arsenal
CITAT (herkules @ 04-12-2011, 11:22)  fortsätt du att tolka mig precis hur fan du vill. ........och här kommer Herkules för att presentera sig. Igen!!! Gita
Gossen Ruda
04-12-2011, 16:33
Det fanns den tid när man allmänt trodde på att privata alternativ var bättre än samhällets. Det kanske var så i början men nu när den giriga privatkapitalismen tagit över vården är det dags att sätta stopp, oavsett vem som tillät det från början. Än så länge är det bara Juholt som insett detta, regeringen är som vanligt tystlåten.
CITAT (lamorran @ 04-12-2011, 12:51)  .Socialdemokraterna , centerpartiet,folkpartiet miljöpartiet och vänsterpartiet har en öppen redovisning var deras bidrag kommer ifrån. Är det verkligen så? I så fall måste ju dessa uppgifter vara offentliga handlingar. Kan du hjälpa mig att hitta dem jag har inte lyckats. Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2011, 16:33)  Det fanns den tid när man allmänt trodde på att privata alternativ var bättre än samhällets. Det kanske var så i början men nu när den giriga privatkapitalismen tagit över vården är det dags att sätta stopp, oavsett vem som tillät det från början. Än så länge är det bara Juholt som insett detta, regeringen är som vanligt tystlåten. Oberoende av regering är jag helt övertygad om att privata alternativ kommer att finnas kvar framöver, dessutom finns det inga som helst belägg för att vården är bättre på offentliga inrättningar. Fall liknande det som uppdagats på ett par av Caremas äldreboende har vi ju haft en hel del av de senaste åren och då har det också handlat om offentligt drivna boenden. Att det förekommer vanvård oberoende av driftform är naturligtvis helt oacceptabelt. Det viktiga är nog, precis som regeringen föreslår, att skärpa tillsynen och att ställa hårdare krav vid upphandling av privat verksamhet. Gita
Vinst i vården är det väl bara V som är emot. Och V kan ju knappast påverka den biten så en skärpning av regelverket, som väl ses över nu, kommer säkert att göra verkan. Att skatta för vinsten i Sverige borde vara en självklarhet.
Gunilla T
04-12-2011, 17:03
Regeringen tiger men så gör även alla andra.
Vi står kanske inför ett finansiellt haveri utan motstycke i historien men ingen politiker vågar uttala sig om vad som händer. Jag är inte så ekonomiskt kunnig men när fem av världens största centralbanker i förra veckan gick in med ytterligare kapital till skuldbubblorna var det många som tolkade aktionen som ett sista försök innan allting krackelerar.
Politiken försöker ge en illusion av kontroll och att allt kommer att fortsätta som vanligt - marknaden får inte störas för då ligger kaos runt hörnet.
Två stora kriser pågår parallellt - en finanskris och en klimatkris men ingen politiker känner sig manad att informera väljarna med risk för att skapa panik i de finansiella systemen. Det finns en enorm klyfta mellan den politiska retoriken och vad vetenskapen säger om klimatförändringarna.
Vi kan inte längre lösa finansiell nedgång med skattelättnader för ökad konsumtion, en ständigt ökad tillväxt är en fysikalisk omöjlighet.
Men politiken tiger still...
Red Top
04-12-2011, 17:05
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 16:44)  Är det verkligen så? I så fall måste ju dessa uppgifter vara offentliga handlingar. Kan du hjälpa mig att hitta dem jag har inte lyckats. Gita Du kan titta i partiernas ekonomiska redovisning. Brukar finnas på respektive hemsida.
CITAT (Red Top @ 04-12-2011, 17:05)  Du kan titta i partiernas ekonomiska redovisning. Brukar finnas på respektive hemsida. Har just klickat mig runt socialdemokraternas sida utan att hitta en antydan till redovisning. Om du kan hitta den så får du gärna lägga ut en länk. Har har för mig (kan ha fel) att inte något parti lämnar en sådan redovisning idag, jag tror att man just diskuterat att införa en lag om öppen redovisning.Jag tror alla var för detta utom M och SD , men sedan gjorde S plötsligt en obegriplig kovändning i frågan. Som jag sa ovan kan jag vara ute på lite hal is och det vore intressant om någon kunde visa mig de olika partiernas redovisningar, om det nu finns sådana. Gita
Skärpning av tillsynen i vården i all ära och visst är inget annat godtagbart, men gällande de privata aktörerna kommer moment 22 kommer ändå att kvarstå. De kommer naturligtvis att fortsätta att luta sej mot det regelverk om insyn i privat företagande i fortsättningen också. Det är lätt att bara skjuta över problemet på kommunerna, men vad har de för verktyg om allt ska vara ett sådant hysch-hysch? "Vi håller på att se över", visst men slå då till bromsen och stoppa privatiseringen tills alla nya reglern är klara!! Det är ju först då som kan vi kan se hur tätt från kryphål det blir. Låt regeringen göra sitt och även visa vad de lyckats åstadkomma innan de vältrar över ansvaret på kommunerna! Varför köpa grisen i säcken??
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 17:39)  Har just klickat mig runt socialdemokraternas sida utan att hitta en antydan till redovisning. Om du kan hitta den så får du gärna lägga ut en länk. Har har för mig (kan ha fel) att inte något parti lämnar en sådan redovisning idag, jag tror att man just diskuterat att införa en lag om öppen redovisning.Jag tror alla var för detta utom M och SD , men sedan gjorde S plötsligt en obegriplig kovändning i frågan. Som jag sa ovan kan jag vara ute på lite hal is och det vore intressant om någon kunde visa mig de olika partiernas redovisningar, om det nu finns sådana. Gita Vändningen var inte ett dugg obegriplig. Vi har ju diskuterat detta häromdagen. Har du fått dåligt minne? VAR SÅ GOD Gita, det är bara att läsa! Tog mig 3 sekunder att googla fram. http://www.socialdemokraterna.se/Vart-part...mi-och-stadgar/
Så här skriver de bland annat på länken: " Öppen redovisning i våra årsredovisningar Vi vill årligen ge en samlad och tydlig bild av hur vi finansierar vår verksamhet. Vi gör det i vår årsredovisning som ger en viktig kompletterande information till de intäktsredovisningar som sammanställs. I våra årsredovisningar hittar du svaret på dina frågor om vår finansiering; Här redovisas våra intäkter från medlemsavgifter, gåvor från privatpersoner över 20 000 kronor, antal övriga givare och vad de sammantaget gett, vilka fackliga anslag vi får från LO och förbunden (6 kronor per medlem och år från förbunden och med 6 mkr från LO), vilka övriga juridiska personer som vi får anslag från, lotteriernas andel och hur våra ränte- och utdelningsintäkter utvecklas. Socialdemokraterna redovisar sin verksamhet och ekonomi offentligt eftersom vi tror att öppenhet stärker demokratin."
Red Top
04-12-2011, 19:26
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 17:39)  Har just klickat mig runt socialdemokraternas sida utan att hitta en antydan till redovisning. Om du kan hitta den så får du gärna lägga ut en länk. Har har för mig (kan ha fel) att inte något parti lämnar en sådan redovisning idag, jag tror att man just diskuterat att införa en lag om öppen redovisning.Jag tror alla var för detta utom M och SD , men sedan gjorde S plötsligt en obegriplig kovändning i frågan. Som jag sa ovan kan jag vara ute på lite hal is och det vore intressant om någon kunde visa mig de olika partiernas redovisningar, om det nu finns sådana. Gita Det tog mig bara någon minut att hitta just socialdemokraternas ekonomiska verksamhetsberättelse. Du kanske inte är lika van att leta upp fakta. Ekonomisk redovisning 2010Finns under den här sidan: Ekonomi och stadgarSorry Anma! Missade ditt inlägg.
Bengalow
04-12-2011, 19:41
Dåligt påläst, undermåliga argument, högmod, självdyrkan, avundsjuk, spelar okunnig när argumenten trytet, flyttar fokus i diskussioner, undanglidande, tråkig i sitt tragglande m.m.... Gissa vem jag försökt karaktärisera?
Det är ok, Red Top! Nu finns den här två gånger, svår att missa.
CITAT (Bengalow @ 04-12-2011, 19:41)  Dåligt påläst, undermåliga argument, högmod, självdyrkan, avundsjuk, spelar okunnig när argumenten trytet, flyttar fokus i diskussioner, undanglidande, tråkig i sitt tragglande m.m.... Gissa vem jag försökt karaktärisera? Jamen det vet jag! Lätt gissningslek! Du beskriver ju dig själv till punkt och prickar. Pluspoäng till dig, du förvånar mig , du har ju trots allt en viss självinsikt. Gita
CITAT (Anma @ 04-12-2011, 18:09)  Vändningen var inte ett dugg obegriplig. Vi har ju diskuterat detta häromdagen. Har du fått dåligt minne? VAR SÅ GOD Gita, det är bara att läsa! Tog mig 3 sekunder att googla fram. http://www.socialdemokraterna.se/Vart-part...mi-och-stadgar/
Så här skriver de bland annat på länken: " Öppen redovisning i våra årsredovisningar Vi vill årligen ge en samlad och tydlig bild av hur vi finansierar vår verksamhet. Vi gör det i vår årsredovisning som ger en viktig kompletterande information till de intäktsredovisningar som sammanställs. I våra årsredovisningar hittar du svaret på dina frågor om vår finansiering; Här redovisas våra intäkter från medlemsavgifter, gåvor från privatpersoner över 20 000 kronor, antal övriga givare och vad de sammantaget gett, vilka fackliga anslag vi får från LO och förbunden (6 kronor per medlem och år från förbunden och med 6 mkr från LO), vilka övriga juridiska personer som vi får anslag från, lotteriernas andel och hur våra ränte- och utdelningsintäkter utvecklas. Socialdemokraterna redovisar sin verksamhet och ekonomi offentligt eftersom vi tror att öppenhet stärker demokratin." Tack, intressant läsning och jag var ärligt talat inte säker på att man redovisade så öppet. En sak slog mig dock som lite underlig, att bidragen från privatpersoner var 10 gånger större än bidragen från företag och att den gruppen inte redovisades mer detaljerat (kan iofs handla om valhemligheten, som ju också moderaterna värnar om.) Bidragen från de olika fackförbunden förvånar mig inte alls, det är ju inte särskilt längesedan kollektivanslutningen avskaffades och de motsvarar väl också de bidrag näringslivets organisationer ger till Alliansen. Att man får så lite från företagen beror väl på att man dumt nog inte fört eller för en särskilt företagsvänlig politik. Det är ju trots allt företagen som skapar jobb och därmed en skattebas. Men tack, det var intressant och jag ser personligen gärna att alla partier (även moderaterna) följer exemplet. Gita
Hur mycket moderaterna får från företagen vet vi ju inte, det kanske är lika lite...
CITAT (Red Top @ 04-12-2011, 19:26)  Du kanske inte är lika van att leta upp fakta. Där har du säkert rätt: Som jag uppfattar det har du tid att sitta vid datorn hela dagarna medan jag har ett jobb att sköta. Gita CITAT (Anma @ 04-12-2011, 20:53)  Hur mycket moderaterna får från företagen vet vi ju inte, det kanske är lika lite... Ja, vem vet? Gita
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 21:01)  Där har du säkert rätt: Som jag uppfattar det har du tid att sitta vid datorn hela dagarna medan jag har ett jobb att sköta. Gita Sökteknik har inget att göra med hur mycket man sitter vid datorn. Även om man bara använder en kvart om dagen till datorn borde man kunna skriva "Socialdemokraterna ekonomisk redovisning" på google. Och veta att det enklaste sättet att hitta denna fakta är att använda just Google.
Red Top
04-12-2011, 21:44
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 21:01)  Där har du säkert rätt: Som jag uppfattar det har du tid att sitta vid datorn hela dagarna medan jag har ett jobb att sköta. Gita Det påståendet stämmer nog bättre på dig än på mig. Nästan varje gång jag tittar in på forumet har du varit i Småprat och hasplat ur dig något. Däremot är jag, liksom dagens studerande ungdomar, van vid att hitta fakta på nätet eller annorstädes. Ger mig sällan in i en debatt utan att ha rejält på fötter. Och numera är man ju inte precis låst vid datorn.
lamorran
05-12-2011, 14:40
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 20:27)  Jamen det vet jag! Lätt gissningslek! Du beskriver ju dig själv till punkt och prickar. Pluspoäng till dig, du förvånar mig , du har ju trots allt en viss självinsikt. Gita Åh vad jag beundrar Gitas repliker. Deär alltid mycket genomarbetade och stringenta och fulla av oantastlig logik.Ja, de når rent Ranelidska höjder . Respekt.
Aqvakul
05-12-2011, 14:45
CITAT (lamorran @ 05-12-2011, 14:40)  Åh vad jag beundrar Gitas repliker. Deär alltid mycket genomarbetade och stringenta och fulla av oantastlig logik.Ja, de når rent Ranelidska höjder . Respekt.
Gossen Ruda
05-12-2011, 14:46
CITAT (lamorran @ 05-12-2011, 14:40)  Åh vad jag beundrar Gitas repliker. Deär alltid mycket genomarbetade och stringenta och fulla av oantastlig logik.Ja, de når rent Ranelidska höjder . Respekt.  Huvet på spiken.
CITAT (lamorran @ 05-12-2011, 14:40)  Åh vad jag beundrar Gitas repliker. Deär alltid mycket genomarbetade och stringenta och fulla av oantastlig logik.Ja, de når rent Ranelidska höjder . Respekt. Dra inte ner Ranelid i smutsen. Han är faktiskt en mycket intelligent och klok man, om man klarar att lyssna på vad han säger istället för hur han säger det.
Ja drevet går igen ser jag . Intressant att det alltid är samma personer som deltar oberoende mot vem eller vad drevet går. När det gäller mobbing så är det väl ganska klarlagt att det sällan eller aldrig är klassens ljus som är mobbarna. Kan man dra någon lärdom av det? Gita
CITAT (Gita @ 05-12-2011, 15:35)  Ja drevet går igen ser jag . Intressant att det alltid är samma personer som deltar oberoende mot vem eller vad drevet går. När det gäller mobbing så är det väl ganska klarlagt att det sällan eller aldrig är klassens ljus som är mobbarna. Kan man dra någon lärdom av det? Gita Nu råkade jag försvara Ranelid litegranna, men jag deltar inte i några drev. Jag brukar ta mina strider ensam. Det borde väl du veta bäst av alla.
lamorran
05-12-2011, 15:52
CITAT (Gita @ 05-12-2011, 15:35)  Ja drevet går igen ser jag . Intressant att det alltid är samma personer som deltar oberoende mot vem eller vad drevet går. När det gäller mobbing så är det väl ganska klarlagt att det sällan eller aldrig är klassens ljus som är mobbarna. Kan man dra någon lärdom av det? Gita Är det inte så att du inbjuder till detta själv.När det inte passar dig så spelar du prinssesan på ärten. Idin ibland överlägsna framtoning så kan det ju inte hjälpas att du får lite mothugg.F.ö kan jag rekommendera en bok för dig.Anne-Maria Pålssons =Knapptryckarkompaniet -Rapport från Sveriges Riksdag. Här kan du läsa om Den Store Ledaren som han kallas Fredrik Reinfeldt och hans regemente inom Moderaterna.Inte utan att man kan fundera över hur en basketspelare från Täby lätt kan deformeras av makt.
lamorran
05-12-2011, 16:37
CITAT (Anma @ 05-12-2011, 14:58)  Dra inte ner Ranelid i smutsen. Han är faktiskt en mycket intelligent och klok man, om man klarar att lyssna på vad han säger istället för hur han säger det.  Sorry,Anma försökte mig på lite sarkasm. F.ö håller jag med om den Ranelidska berättarkonsten
Tycker Gita verkar ha en stark personlighet som är rak och oberoende av vad InternetTrollen tycker  Kul att se andra som vågar ha en egen åsikt och som inte följer med strömen .
CITAT (Motti @ 07-12-2011, 00:02)  Tycker Gita verkar ha en stark personlighet som är rak och oberoende av vad InternetTrollen tycker  Kul att se andra som vågar ha en egen åsikt och som inte följer med strömen . Menar du att de som inte tycker som Gita inte har en egen åsikt? Jag ska tala om för dig att jag har en alldeles egen åsikt om saker och ting som varken du eller Gita eller Gossen Ruda eller lamorran eller Chacki eller någon annan kan ändra på enbart för att deras åsikter kanske skiljer sig från min. Sen att jag ofta håller med både chacki och andra för att vi råkar tycka likadant, det har inte med att göra att jag skulle följer någon ström eller trollar. Det råkar bara falla sig så att vi råkat tycka likadant. Det händer faktiskt att jag tycker som du också ibland, inte i politik dock.
Huggorm
07-12-2011, 01:01
Tveksamt om det finns två personer i hela världen som har samma åsikter om vi går in på detalj.
CITAT (Huggorm @ 07-12-2011, 01:01)  Tveksamt om det finns två personer i hela världen som har samma åsikter om vi går in på detalj. Så kan det vara. Det är därför jag blir provocerad av att många meningsmotståndare (läs alliansare) gör en tjock grå massa som följer med strömmen av oss som inte tycker att Reinfeldt och co är det mest optimala valet för detta land. Det finns en hel del vänsterfolk här som skriver i dessa trådar som jag verkligen inte har särskilt mycket gemensamt med, varken i debatteknik eller åsikter i allmänhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|