Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Motti
Ja nu handlar det ju inte om dig personligen Anma jag skrev väl inte ditt namn i innläget ! men sitta här som sosse och vänster och snacka om medmännsklighet och alla människors lika värde och i andra stunden trycka ner alla som inte har samma åsikt tycker jag är lågt riktigt lågt.Lika människors värde är väl att respektera allas åsikter oavset hudfärg politisk åsikt eller vilket land du kommer ifrån ?Som Moderat är det något som jag lärt mig genom åren människors lika värde !
Huggorm
Nu tycker jag det börjar bli lite pretentiöst från flera håll här...
Red Top
CITAT (Huggorm @ 03-12-2011, 00:44) *
Nu tycker jag det börjar bli lite pretentiöst från flera håll här...

Betyder pretentiöst samma sak som oseriöst?? confused.gif shy.gif giggle.gif
Motti
Synd att ni inte ser er själva och eran nedlåtande ton emot dom som inte tycker som ni .
Huggorm
CITAT (Red Top @ 03-12-2011, 00:50) *
Betyder pretentiöst samma sak som oseriöst?? confused.gif shy.gif giggle.gif

Snarare tvärtom.
Anma
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 00:37) *
Ja nu handlar det ju inte om dig personligen Anma jag skrev väl inte ditt namn i innläget ! men sitta här som sosse och vänster och snacka om medmännsklighet och alla människors lika värde och i andra stunden trycka ner alla som inte har samma åsikt tycker jag är lågt riktigt lågt.Lika människors värde är väl att respektera allas åsikter oavset hudfärg politisk åsikt eller vilket land du kommer ifrån ?Som Moderat är det något som jag lärt mig genom åren människors lika värde !

Men du drar ju alla sossar och vänsterfolk genom samma kam så klart att jag reagerar.

CITAT (Motti @ 03-12-2011, 00:54) *
Synd att ni inte ser er själva och eran nedlåtande ton emot dom som inte tycker som ni .

Vilka då? alla sossar eller? Alla vänsterpartister?
Motti
Men all sin da !det är ju så att Moderaterna HAR skrivit om politiken rolleyes.gif det är ju därför Sverige har klarat sig igenom ! hur mycket kan man gå med slutna öron och ögon för att man är så jäkla enrak så man vägrar att se vad som händer .Anders Borg blev nys utnämd till Europas bästa finnansminister !
Huggorm
CITAT (Anma @ 03-12-2011, 01:13) *
Men du drar ju alla sossar och vänsterfolk genom samma kam så klart att jag reagerar.

Ja, inte är alla sossar och vänsterpartister likadana, de kan delas upp i flera undergrupper. Dels har vi den inte allt för smarta industriarbetaren som inte är ett dugg intresserad av politik med röstar S för att hans far och farfar gjort alltid gjort så och så är de ju jättebra för alla arbetare. Sedan finns den hängivne betongsossen som är oerhört engagerad i arbetarkampen, går i tåg första maj och varit medlem i facket sedan tonåren. En grupp som nyligen tillkommit är invandraren från forna Jugoslavien eller mellanöstern som fortfarande drömmer mardrömmar om diktaturen i hemlandet och röstar S för att det verkar vara det mjäkigaste och ofarligaste partiet. V kan delas upp i två. Dels har vi de näst intill besatta, de med palestinaschalar som släpper ut minkar och kastar sten. Sedan finns städtanten som anser sig orättvist behandlad för att hon inte gick ut gymnasiet och tror att vänsterpartiet skall ge henne del av direktörernas indragna bonusar.
Motti
Men all sin da !hur ska man låta bli att dra alla sossar och vänster över samma kam ?ni vägrar ju att ha någon som helst verklighetsförankling !jag annser fortfarande att ni är dom värsta antagonisterna här på Odla alla som inte har samma åsikter som ni ska tryckas ner oavset om det är realistiskt eller inte .Jag som Moderat verkar stå för den mest humanistiska linjen här, jag har inte en gång get mig på någon här ,få här ha fått ta så mycket skit som jag ,jag blir kallad för idiot mindre bemedlad intelektuellt fattig analfaber mm !men som sakt det biter inte på mig jag vet vem jag är och jag är jäkligt stark yahoo.gif undrar bara ? ni som mobbar andra hur mår ni ni igenligen själva ?får ni en kick av att göra ner andra här att trycka ner och vara allmänt otrevliga ?säger som Strindberg :Det är synd om männskligheten .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 01:44) *
Men all sin da !hur ska man låta bli att dra alla sossar och vänster över samma kam ?ni vägrar ju att ha någon som helst verklighetsförankling !jag annser fortfarande att ni är dom värsta antagonisterna här på Odla alla som inte har samma åsikter som ni ska tryckas ner oavset om det är realistiskt eller inte .Jag som Moderat verkar stå för den mest humanistiska linjen här, jag har inte en gång get mig på någon här ,få här ha fått ta så mycket skit som jag ,jag blir kallad för idiot mindre bemedlad intelektuellt fattig analfaber mm !men som sakt det biter inte på mig jag vet vem jag är och jag är jäkligt stark yahoo.gif undrar bara ? ni som mobbar andra hur mår ni ni igenligen själva ?får ni en kick av att göra ner andra här att trycka ner och vara allmänt otrevliga ?säger som Strindberg :Det är synd om männskligheten .

Hoppas att du inte har huvudvärk när du vaknar! sleeping.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 00:37) *

Ja, gudars skymning. Här kan man få läsa det mesta. Om det är någon här som trycker ner andra är det nog du. Alla som inte är moderater är skit och har inte fattat något. Du respekterar definitivt inte andra människors rätt att ha en åsikt, särskilt inte om den inte är moderatisk.

Jag måste ställa en fråga som jag har funderat på länge, finns du på riktigt? Kan en människa verkligen existera i vårt samhälle och har såna åsikter som du? Överdriver du inte? Jag vill inte gå så långt att kalla dig för troll, troll är mycket mer försiktiga och vill inte bli avslöjade. Du skulle bli avslöjad direkt.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 03-12-2011, 01:23) *
Ja, inte är alla sossar och vänsterpartister likadana, de kan delas upp i flera undergrupper. Dels har vi den inte allt för smarta industriarbetaren som inte är ett dugg intresserad av politik med röstar S för att hans far och farfar gjort alltid gjort så och så är de ju jättebra för alla arbetare. Sedan finns den hängivne betongsossen som är oerhört engagerad i arbetarkampen, går i tåg första maj och varit medlem i facket sedan tonåren. En grupp som nyligen tillkommit är invandraren från forna Jugoslavien eller mellanöstern som fortfarande drömmer mardrömmar om diktaturen i hemlandet och röstar S för att det verkar vara det mjäkigaste och ofarligaste partiet. V kan delas upp i två. Dels har vi de näst intill besatta, de med palestinaschalar som släpper ut minkar och kastar sten. Sedan finns städtanten som anser sig orättvist behandlad för att hon inte gick ut gymnasiet och tror att vänsterpartiet skall ge henne del av direktörernas indragna bonusar.

Du har fel!
1. Jag är inte besatt!
2. Jag äger ingen palestinasjal ,som förresten heter keffiyehs på arabiska!
3. Jag släpper inte ut minkar! Ett idiotiskt tilltag anser jag!
4. Jag har aldrig kastat sten vad jag kan minnas! Möjligen när jag var riktigt liten och inte begrep bättre!
5. Jag har gått ut gymnasiet, visserligen på Komvux men det räknas också!
6. Och inte känner jag mig speciellt orättvist behandlad!
7. Och inte tror jag att nåt parti överhuvudtaget ska ge mig del av några direktörers bonusar!

Och att jag inte håller med eller att jag argumenterar emot innebär INTE att jag är en mobbare!
Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-12-2011, 07:36) *
Hoppas att du inte har huvudvärk när du vaknar! sleeping.gif

Stintan, det där är väl ändå ett strålande exempel på vad Motti menar, och ett helt meningslöst inlägg.
Inlägget illustrerar också väldigt väl ett tidigare inlägg om mobbningens mekanismer (vet inte om det var i den här tråden eller någon av de andra politiska trådarna.) Hur som helst så är det här ett exempel på den i mobbning alltid förekommande "medlöparen", dvs. den som inte anser sig själv vara mobbare men inte heller kan låta bli att komma med lite nålstick här och där.

Självklart kan man inte dra alla sossar, inte ens här på forumet, över en kam. lika lite som man kan dra alla med andra åsikter över en kam. Men det finns ett par tre stycken som flitigt ägnar sig åt att försöka förminska/dumförklara dem som inte delar deras värderingar och de finns även de som klara att föra en balanserad och ganska intressant debatt . Vilka som hör till vilken grupp kan ni kanske fundera över.
Gita
P.s Kan förstås inte låta bli att ge ett litet nålstick till de mest rabiata Juholtsfansen,
Läs dagens Svenska Dagblad! Ni håller på att bli ganska ensamma.D.s
*Stintan*
Gita du får tycka vad du vill men "som man ropar får man svar" är något som både du och Motti borde tänka lite mer på. Sitter man här sent på natten som Motti gör och blir upprörd och förbannad över att andra inte delar ens åsikter så finns det väl en viss risk för huvudvärk dagen efter. Att hon var förbannad skrev hon själv. Du själv om någon borde inte yttra dig om att andra försöker dumförklara/förminska sina meningsmotståndare för där ligger alla i lä jämfört med dig!

Gita
En klok socialdemokrat Läs och begrunda
Gita
Anma
Angående Borg. Krisen 2008 klarade han med tur. Men det blir värre. Det går inte att sitta sig igenom hur många kriser som helst utan att agera. Sanna mina ord.
Jag fattar inte varför Svenska folket inte bryr sig om att arbetslösheten är uppemot 8% och regeringen inte gör ett skit, inte ens pratar om detta! Helt vansinnigt! I synnerhet när partiet påstår sig vara det nya arbetarpartiet. Det nya arbetslöshetspartiet börjar bli ett mer rättvist begrepp. Över 5 år har de suttit där, inga vettiga förslag eller åtgärder har de hittat på för att minska ungdomsarbetslösheten. Tvärt om. Snacka om att en hel generation går förlorad. För alla vet ju att ju längre man går arbetslös desto sämre självförtroende får man och desto svårare blir det att få ett jobb.
När ska ni börja bry er? När arbetslösheten är 15%? 20%?
Under socialdemokratins tid gjorde man åtminstone åtgärder för att minska arbetslösheten och öka människors kunskaper och självförtroende. Kunskapslyftet är ett gott exempel.
Vad har alliansen gjort? Sänkt krogmomsen som förväntas ge 3000 jobb... en piss i havet i sammanhanget.
Gita
CITAT (Anma @ 03-12-2011, 10:18) *
Angående Borg. Krisen 2008 klarade han med tur. Men det blir värre. Det går inte att sitta sig igenom hur många kriser som helst utan att agera. Sanna mina ord.
Jag fattar inte varför Svenska folket inte bryr sig om att arbetslösheten är uppemot 8% och regeringen inte gör ett skit, inte ens pratar om detta! Helt vansinnigt! I synnerhet när partiet påstår sig vara det nya arbetarpartiet. Det nya arbetslöshetspartiet börjar bli ett mer rättvist begrepp. Över 5 år har de suttit där, inga vettiga förslag eller åtgärder har de hittat på för att minska ungdomsarbetslösheten. Tvärt om. Snacka om att en hel generation går förlorad. För alla vet ju att ju längre man går arbetslös desto sämre självförtroende får man och desto svårare blir det att få ett jobb.
Under socialdemokratins tid gjorde man åtminstone åtgärder för att minska arbetslösheten och öka människors kunskaper och självförtroende. Kunskapslyftet är ett gott exempel.
Vad har alliansen gjort? Sänkt krogmomsen som förväntas ge 3000 jobb... en piss i havet i sammanhanget.

På en punkt har du rätt, förmodligen kommer vi att få räkna med en betydligt högre arbetslöshet framöver, och det oberoende vem som regerar. Just nu befinner sig hela västvärlden i djup ekonomisk och finansiell kris, Sverige är ett mycket litet och mycket exportberoende land så självklart påverkas arbetstillfällena i Sverige när ingen köper. Just exportindustrins villkor kan man nog ingen regering göra särskilt mycket åt så man får väl så gott det går försöka upprätthålla den inhemska konsumtionen bl.a genom att förbättra villkoren för tjänstesektorn.
Jag anser att Borg gör det enda rätta, dvs. att försöka sitta stilla i båten till den värsta stormen bedarrat.
Nu vet jag ju inte vilka åtgärder du anser att man bör göra(vore intressant att få höra), men inte tror jag att Juholts med darr på rösten utlovade ofinansierade reformer skulle förbättra läget. Inte tror jag heller på att man skapar fler jobb om man gemom skattehöjningar stryper den inhemska komsumtionen.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2011, 07:58) *
Jag måste ställa en fråga som jag har funderat på länge, finns du på riktigt? Kan en människa verkligen existera i vårt samhälle och har såna åsikter som du? Överdriver du inte? Jag vill inte gå så långt att kalla dig för troll, troll är mycket mer försiktiga och vill inte bli avslöjade. Du skulle bli avslöjad direkt.

Jag måste också få ställa en fråga: Har du fastnat med svansen i kläm? Tycker att det låter så
Gita
Huggorm

Att vi har en stor arbetslöshet beror på två saker. Dels är vi i övergångsfasen mellan industriland och tjänstesamhälle. Facken har drivit industrin ur landet med sina ständiga löneökningar, och det tar tid att skola om arbetare till akademiker. Sedan beror det också på att vi har en mycket hög invandring. Det finns helt enkelt inte några åtgärder som räcker till för att hålla jämna steg med en så strid ström av nya arbetssökande. Så om man skall komma till rätta med arbetslösheten får man minska på barmhärtigheten, och det vill vi väll inte?

Och för den som vill finns det mängder med studier att hänge sig åt. Jag skall själv gå kurs nästa år, alldeles gratis och jag får till och med studiestöd. Arbetet jag lämnade finns nu tillgängligt för någon annan, om arbetsgivaren nu får tag på någon med rätt kompetens.
herkules

alliansregeringen VILL ha arbetslöshet, då kan man SÄNKA löner!
Huggorm
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 11:14) *

Eller hålla inflationen i schack?
herkules
CITAT (Huggorm @ 03-12-2011, 01:23) *

hemsnickrade teorier, har du noll koll på folk?

CITAT (Huggorm @ 03-12-2011, 11:15) *
Eller hålla inflationen i schack?

nejdå, det är inte huvudorsaken till att inget görs åt arbetslösheten, människor ska SLÅSS om låglönejobben, då först är alliansregeringen nöjd.
ränderna går aldrig ur.
Gita
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 11:14) *

Och vad tror du att en S-märkt regering kan göra för att påverka världsekonomin i någon större utsträckning. Att Sverige är i högsta grad exportberoende måste du väl medge och att tro att vi i Sverige kan styra omvärlden är väl ändå en fåfäng tro. Snarare blir det vi som får lov att anpassa oss både vad det gäller skatter och löneläge, om vi vill vara med i leken vill säg.
Gita
herkules
varför ska vi anpassa oss?
anarki!
Gita
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 11:49) *
varför ska vi anpassa oss?
anarki!

Vi vill väl överleva, eller hur?
Gita
gnon49
Arbetslösheten är en svår nöt att knäcka, oavsett regering. Visst kan man frisera siffrorna genom div åtgärder men riktiga arbeten skapar det inte. Än är ju arbetslösheten inte alarmerande hög men sjunker exporten kan den säkert stiga ytterligare. Tuffa år kanske är att vänta. Men Sverige har nog bättre förutsättningar än många andra länder att klara en rejäl lågkonjunktur.
herkules
CITAT (Gita @ 03-12-2011, 11:58) *
Vi vill väl överleva, eller hur?
Gita

man överlever, äter hellre barkbröd än kliver i alliansregeringens skitpolitik.
gåslever o champagne och gamla tavlor är ett låtsasliv.

våga vägra tillväxten.
duo2010
Nämen snälla skicka dina inlägg ngn annanstans! Här snackar vi Växter inte politik!
*Stintan*
CITAT (duo2010 @ 03-12-2011, 17:05) *
Nämen snälla skicka dina inlägg ngn annanstans! Här snackar vi Växter inte politik!

Vill du prata växter har du nog hamnat i fel avdelning. Den här heter "Allmänt forum - Småprat, prat istörsta allmänhet. Ej trädgårdsrelaterat."
Gita
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 15:36) *
man överlever, äter hellre barkbröd än kliver i alliansregeringens skitpolitik.
gåslever o champagne och gamla tavlor är ett låtsasliv.

våga vägra tillväxten.

Och vad är det nu för fel på champagne och gamla tavlor? Det är väl sådant som kallas kultur. Gåslever ställer jag mig mera tveksam till beroende hur den stackars gåsen behandlas. Fast det är väldigt gott!
Gita
Motti
Vi hade goda vänner när jag var barn som tillhörde Vänsterpatiet Komunisterna de åt kalvstek och drack champange varje söndag !så det där med Champange att det skulle höra till en viss ekomomi är ju bullskitt !har flera bekanta som röstar vänstern som dricker skumpa och åker mercedes .Man måste väl inte sätta stämplar på folk efter vad de röstar på eller dra slutsatser att man måste lev i nöd och fattigdom om man röstar vänster eller i överflöd för man röstar höger ,det där är gammalt och förlegat sedan länge så kallat fördomar .
gnon49
Nej skumpa o gåslever avstår jag ifrån. Gamla tavlor säger jag däremot inte nej till. Gamla slott o herresäten är något speciellt, speciellt om dom är i originalskick. Ett kulturarv av stora mått. Har tyvärr bara besökt Kalmar slott o Läckö slott. Där kan man verkligen snacka om forna tiders klasskillnader.
Anma
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 21:25) *
Vi hade goda vänner när jag var barn som tillhörde Vänsterpatiet Komunisterna de åt kalvstek och drack champange varje söndag !så det där med Champange att det skulle höra till en viss ekomomi är ju bullskitt !har flera bekanta som röstar vänstern som dricker skumpa och åker mercedes .Man måste väl inte sätta stämplar på folk efter vad de röstar på eller dra slutsatser att man måste lev i nöd och fattigdom om man röstar vänster eller i överflöd för man röstar höger ,det där är gammalt och förlegat sedan länge så kallat fördomar .

För en gångs skull håller jag med dig.
Motti
Vad trevligt Anma smiley_small_hug.gif
herkules
vi har en statsminister som skiter fullständigt i att gamla människor svälter till döds på äldreboenden, det viktigaste för den här regeringen är att likasinnade ska kunna sko sig så mycket som möjligt på svenska skattekronor.
reinfeldt kniper käft och håller sig undan, han är inget att hålla i när det blåser storm.

självklart vet jag att även vänsternissar äter dyrare kött och dricker skumpa, om man nu är lagd åt det hållet. det förtar dock inte den här skitregeringens sätt gentemot svenska folket.

och du som skrev nåt om att detta är ett växtforum - håll dig i rätt avdelning så går det nog bra för dig också ska du se.
Huggorm
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 23:12) *
vi har en statsminister som skiter fullständigt i att gamla människor svälter till döds på äldreboenden, det viktigaste för den här regeringen är att likasinnade ska kunna sko sig så mycket som möjligt på svenska skattekronor.
reinfeldt kniper käft och håller sig undan, han är inget att hålla i när det blåser storm.

En del bara pratar och får inget gjort, medan andra arbetar ihärdigt och håller käften. Hellre någon som kan åstadkomma saker än ett smörjat munläder. Eller?
herkules
vad får han gjort vad det gäller äldreboenden och försvunna skattekronor? vad säger han när gamla männskor svälter ihjäl i sverige? han tror ju att han är ngn slags landsfader och ny tage erlander, jag bara undrar var han är och vad han gör? gömmer sig i bryssel?
Motti
Vill bara påminna en del av er att Reinfeldht har jobbat många år inom det sociala ,Fredrick har vänt Moderaterna till ett modernt parti där alla har lika rätt och alla är lika mycket värda .Att han håller sig mycket i bakgrunden har med att göra att det finns så många duktiga medarbetare i partiet och Fredrick vill inte vara galionsfigur han vill släppa fram alla de andra duktiga och dugliga .han har inget behov av att förhärliga sig själv helt enkelt .
Huggorm
CITAT (herkules @ 03-12-2011, 23:30) *
vad får han gjort vad det gäller äldreboenden och försvunna skattekronor? vad säger han när gamla männskor svälter ihjäl i sverige? han tror ju att han är ngn slags landsfader och ny tage erlander, jag bara undrar var han är och vad han gör? gömmer sig i bryssel?

Tro det eller ej, men eurokrisen är det viktigaste som händer i världen just nu, till och med viktigare än enstaka demenssjuka gamlingar som inte får i sig tillräckligt med mat. Men det är väll annars ett bra tillfälle för Juholt att stiga fram och på ett faderligt sätt förklara hur bra pensionärerna skulle få det med honom som statsminister.
Motti
Att det här att vanvårda gammla och sjuka är ju inget nytt fenomen alls !det hände också på sossetiden !OPS så det har inget med politiken som sådan att göra det har med värderingar och människosyn att göra och dom som jobbar med och inom vården ,det är ju inte så att de politiska partierna har sagt till dom att vanvårda slå och svälta gammla !det har väl med personlighet att göra dom som jobbar med gammla och sjuka handikappade mm.På något vis har hela samhället tappat empati för andra och det har deffenitivt inte med politik att göra det har med rättskafens och vanligt vet att göra .Märkligt att sossarna och vänstern har monopol på empati confused.gif
Piccante
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 23:46) *
Att det här att vanvårda gammla och sjuka är ju inget nytt fenomen alls !det hände också på sossetiden !OPS så det har inget med politiken som sådan att göra det har med värderingar och människosyn att göra och dom som jobbar med och inom vården ,det är ju inte så att de politiska partierna har sagt till dom att vanvårda slå och svälta gammla !det har väl med personlighet att göra dom som jobbar med gammla och sjuka handikappade mm.På något vis har hela samhället tappat empati för andra och det har deffenitivt inte med politik att göra det har med rättskafens och vanligt vet att göra .Märkligt att sossarna och vänstern har monopol på empati confused.gif

Att den grova vanvården inträffar just på Carema och Attendos boenden är i högsta grad orsakat av politiska beslut! Att "konkurrensutsätta" som det heter när man säljer ut välfärden innebär ju att den som begär lägst vinner upphandlingen. Kommuner som vill skära i sina offentliga utgifter privatiserar för att de tror att marknaden driver på kvaliteten.

När en kommunal verksamhet säljs till riskkapitalister så är det i syfte att investeringen ska generera ett överskott åt ägarna annars hade riskkapitalisterna aldrig köpt det. När en verksamhet köps upp ökar man ofta omsättningen genom att bygga ut antalet platser eller ta in fler elever på friskolan etc och sedan när verksamheten är stor nog och har ett stort inflöde av kapital så säljer man den med vinst. När vård o utbildning bolagiseras försvinner den demokratiska insynen och öppna nämndmöten ersätts med stängda styrelsemöten och kvartalsrapporter till ägarna istället för offentliga handlingar till de förtroendevalda. Pengarna som genereras pumpas in i skatteparadis och sen beskattas inte den förmögenheten mer i Sverige och välfärden dräneras på pengar. Minskande skatteintäkter leder till att borgerligt styrda idiotkommuner vill konkurrensutsätta ännu mer och så är den nedåtgående spiralen igång....
Motti
Där håller jag med dig till 100% Markus-H äldrevård ska absolut inte vara privatägt och vara vinstdrivande,men det har ju inget med hur personalen bär sig åt mot de svaga och gammla det har helt med empati att göra att du jobbar med vård för att du vill hjälpa dom som är svaga och sjuka .
*Stintan*
För att generera vinst drar företagen bl.a. ner på personal. Med för liten personalstyrka blir inte vården av de gamla bra, det finns helt enkelt inte tid tillräckligt för att ta hand om de gamla på ett bra sätt. De gamla får betala dyrt för utebliven omvårdnad och skattemedel går till privata konton i skatteparadis. Detta tycker moderaterna är OK! thumbdown.gif
Motti
Moderaterna tycker naturligtvis inte det är okej !de jobbar på det problemet just nu ,men jag håller med att det är åt H-vette att det är så ,bara det att väga blöjor visar ju ett starkt människoförakt .De som är gammla nu har skapat den välfärd vi lever i de förtjänar bättre än så ,de ska få leva ett värdigt liv tills det tar slut inget snack om saken.Det tror jag de flesta människor tycker oavset politiska åsikter.Kruxet är ju att även vi här på Odla blir gammla och ingen vill väl bli behandlad som ett avskräde eller en förvaring .Alla vill vi bli gammla med värdighet och flaggan i topp .
Piccante
Nu är det ju så Motti att Caremas föregångare grundades av den moderate riksdagsmannen Gustaf Douglas och riskkapitalbolaget Triton som äger Carema idag har kopplingar till Moderaterna. Kanske därför M inte vill redovisa sina ekonomiska bidrag....
Motti
Sossarna och deras gelike vill heller inte tala om var de får sina pengar ifrån .Tror ingen av de borgeliga vill att våra gammla ska ligga i sin egen skit det kan vi inte hålla dom tll svars för ,men dom som äger de här bolagen och som sitter som VD de borde tas om hand och sedan borde de skämas .Rom byggdes inte på en dag !allt sådant här tar tyvär lång tid att utreda .Man borde nog kolla upp dom som köper upp vårdhem nogare och så ska inte äldrevård eller vård för förståndshandikappades vård vara vinstdrivande! det ska ligga i allas intresse att våra gammla har det gott de sista dagarna i sitt liv.
Gita
CITAT (Markus_H @ 04-12-2011, 00:26) *
Att den grova vanvården inträffar just på Carema och Attendos boenden är i högsta grad orsakat av politiska beslut! Att "konkurrensutsätta" som det heter när man säljer ut välfärden innebär ju att den som begär lägst vinner upphandlingen. Kommuner som vill skära i sina offentliga utgifter privatiserar för att de tror att marknaden driver på kvaliteten.

När en kommunal verksamhet säljs till riskkapitalister så är det i syfte att investeringen ska generera ett överskott åt ägarna annars hade riskkapitalisterna aldrig köpt det. När en verksamhet köps upp ökar man ofta omsättningen genom att bygga ut antalet platser eller ta in fler elever på friskolan etc och sedan när verksamheten är stor nog och har ett stort inflöde av kapital så säljer man den med vinst. När vård o utbildning bolagiseras försvinner den demokratiska insynen och öppna nämndmöten ersätts med stängda styrelsemöten och kvartalsrapporter till ägarna istället för offentliga handlingar till de förtroendevalda. Pengarna som genereras pumpas in i skatteparadis och sen beskattas inte den förmögenheten mer i Sverige och välfärden dräneras på pengar. Minskande skatteintäkter leder till att borgerligt styrda idiotkommuner vill konkurrensutsätta ännu mer och så är den nedåtgående spiralen igång....

För objektivitetens skull kanske man bör tillägga att Carema sedan starten 1996 vuxit sig stora och starka under 10 år av socialdemokratiskt styre. Förutom Christina Axén Ohlin sitter även den kände socialdemokraten Widar Andersson i företaget "advisory board". Kan måhända vara klokt att inte göra Carema-skandalen till en partipolitisk fråga.
Gita
herkules
CITAT (Huggorm @ 03-12-2011, 23:34) *
Tro det eller ej, men eurokrisen är det viktigaste som händer i världen just nu, till och med viktigare än enstaka demenssjuka gamlingar som inte får i sig tillräckligt med mat. Men det är väll annars ett bra tillfälle för Juholt att stiga fram och på ett faderligt sätt förklara hur bra pensionärerna skulle få det med honom som statsminister.

det spelar ingen roll om det är eurokris eller eller ej, det spelar heller ingen roll vad juholt gör, flytta inte fokus från att vi har en statsminister som leker osynlige mannen.

CITAT (Motti @ 03-12-2011, 23:46) *

det spelar ingen roll om gamla vanvårdats förr, vi har en statsminister som ska vara guds gåva till svenska folket, som när hjulet uppfanns ungefär, var är han och vad gör han för sverige och svenskarna?
visst har det med värderingar och människosyn att göra, man lämnar inte ut vård till riskkaptitalister att sköta och man tjänar inte pengar på vård.

CITAT (Motti @ 04-12-2011, 01:34) *
Moderaterna tycker naturligtvis inte det är okej !de jobbar på det problemet just nu ,men jag håller med att det är åt H-vette att det är så ,bara det att väga blöjor visar ju ett starkt människoförakt .De som är gammla nu har skapat den välfärd vi lever i de förtjänar bättre än så ,de ska få leva ett värdigt liv tills det tar slut inget snack om saken.Det tror jag de flesta människor tycker oavset politiska åsikter.Kruxet är ju att även vi här på Odla blir gammla och ingen vill väl bli behandlad som ett avskräde eller en förvaring .Alla vill vi bli gammla med värdighet och flaggan i topp .

klart att moderater tycker det är ok! precis som de tycker att det är ok att sjuka människor ska ut och jobba fastän de är sjuka.
Vi vill inte se ett samhälle där mänskor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras
reinfeldts egna ord.
Gita
CITAT (herkules @ 04-12-2011, 08:52) *
visst har det med värderingar och människosyn att göra, man lämnar inte ut vård till riskkaptitalister att sköta och man tjänar inte pengar på vård.

Bör man tolka dig så som att du tycker att det du nämner ovan var mer OK mellan 1996 till 2006? En tioårsperiod när Carema m.fl. växte sig stora och starka.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 04-12-2011, 10:36) *
Bör man tolka dig så som att du tycker att det du nämner ovan var mer OK mellan 1996 till 2006? En tioårsperiod när Carema m.fl. växte sig stora och starka.
Gita

fortsätt du att tolka mig precis hur fan du vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon