Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Red Top
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:33) *
Fast det skedde först efter att diskussionen inom ämnet i stort sett kommit så långt som den kunde

Märkligt uttalande.

Medierna rapporterar ju ständigt i frågan, och hittar nya vinklingar.

Den här tråden handlar om moderaterna och inte om andra partier. Om dem finns det tillräckligt många trådar redan.

Om Gita, Dahla och gnon, tycker att Juholtfrågan fortfarande är aktuell, så får de väl föra sina diskussioner i en tråd, som handlar om det.

Om ingen här känner de unkna dofterna av diktatur, i det M har åstadkommit, tycker jag att det är skrämmande.

Bara det senaste exemplet på hybris, som jag lade in, tycker jag bådar illa för framtiden.

CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 18:32) *
Nu är Reinfeldt beredd att skriva om historien igen.

M berett ändra historieskrivning, DN
"Efter kritiken mot Moderaternas nya idéprogram säger M-ledaren Fredrik Reinfeldt att han kan tänka sig att ändra i det för att det inte ska framstå som att partiet varit förkämpe för rösträtt och mot apartheid."

-----------------------------------------

Hur känns det att tillhöra ett parti, där ledaren inte drar sig för, att i sin hybris, utlova ändringar i idéprogrammet. Ett dokument vars innehåll är fastställt och beslutat om, av partiets högsta organ, stämman?

Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 20:00) *
Var får du allt ifrån. Hon var ju på väg ut! Men det hör inte heller till ämnet.

På väg ut som språkrör, ja. fast det hade förstås fått en ministerpost att sitta ännu bättre, eller hur?
Gita
Huggorm
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 20:52) *
Märkligt uttalande.

Medierna rapporterar ju ständigt i frågan, och hittar nya vinklingar.

Jag tycker annars det är ungefär som i drevet mot Juholt, media gör vad de kan för att hitta nya vinklingar, men det är mest att gripa efter halmstrån.

Drevet efter Carl Bildt då, vad blev av det? Det dog ut ganska omgående.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:12) *
1)Bra, då kan jag lugnt räkna med att slippa öknamn och andra tillmälen framöver eftersom det inte är något jag själv sänker mig till. Bra, då kan jag räkna med en hyfsad ton i bemötandet framöver, för mig och andra som inte delar dina, Rudas, Herkules , Red Top´s med fleras värderingar. Bra, då kanske det kan bli en intressant debatt på en mera saklig nivå framöver och dessutom slipper ni ju förödmjuka er själva.
2) Säger du det! Nu är det så att jag tar mig friheten att kritisera "din store ledare" i vilken tråd jag vill oberoende av vad du tycker om det.
Gita

Nu kan du tydligen inte läsa heller. Fantastiska tolkningar du gör av allting och det kanske förklarar att du har så svårt att hålla dig till fakta.
Juholt är inte min store ledare var har du fått det ifrån? Återigen så röstar jag inte på socialdemokraterna!

Jag hade uppenbarligen fel om din självinsikt så det tar jag tillbaka. Öknamn och tillmälen är du rätt bra på själv det är bara att läsa dina inlägg. Som sagt du blir bemött som du själv bemöter andra.

Beror ditt tjat om Juholt på att du inte vågar diskutera moderaterna möjligen?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:55) *
Jag tycker annars det är ungefär som i drevet mot Juholt, media gör vad de kan för att hitta nya vinklingar, men det är mest att gripa efter halmstrån.

Det var väl knappast något drev, man krävde bara att han skulle uttala sig vilket han i det längsta försökte undvika. Varför kan man undra.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2011, 20:57) *
Det var väl knappast något drev, man krävde bara att han skulle uttala sig vilket han i det längsta försökte undvika. Varför kan man undra.

Kanske för att det blev roligare då när det visade sig att det inte var något att bråka om?
Gita
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 19:35) *
Hur känns det att rösta på en allians, där Reinfeldt är statsminister. En man som är så makrfullkomlig att han tror sig ha rätt att ändra i det egna partiets idéprogram, ett program som beslutats om av partiets högsta beslutande organ.

Jotack, det känns alldeles utmärkt, jag uppskattar människor med intelligens, kunskaper, förmåga att se samband och agera efter detta.
Gita
xlxl67
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:59) *
Kanske för att det blev roligare då när det visade sig att det inte var något att bråka om?

Nja den historien är nog inte ett avslutat kapitel...
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:59) *

Jag tolkar det annorlunda. rolleyes.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 26-10-2011, 20:04) *
a0a.gif Du...på tal om din käre kollega och hans avhandling...Behandlar han olka härskartekniker också? I så fall kan han grabba tag i byxbaken på dej och hänga på ett tag så kan han samla på sej många exempel...
PS. Säg till honom att inte glömma anteckna "Rudis" också. DS. rotfl.gif

Ajjajjaj....mera att analysera.
Gita
gnon49
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:55) *

Media har nog inte hittat några oegentligheter hos Bildt. Då vågar man inte gå vidare. Därav skillnaden mot Juholt där man ju hittade felaktigheter. Då vattnas det i munnen på murvlarna. Nu gjuter ju statsministern olja på vågorna efter Arkelstens uttalande. Då blir alla nöjda och allt är glömt i morgon. Ingen strutsmentalitet där inte. Full rodd framåt gäller. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:54) *
På väg ut som språkrör, ja. fast det hade förstås fått en ministerpost att sitta ännu bättre, eller hur?
Gita

Det är jag inte alls säker på i hennes fall. Hon verkar synnerligen nöjd med sitt liv just nu och vad som händer i framtiden vet vi inte. Det är väl inte för sent för henne om hon i framtiden skulle erbjudas en ministerpost. Hon vore nog en tillgång i vilken regering som helst. Du bara spekulerar och tar till alla knep du kan hitta på för att slippa svara på frågor
Gossen Ruda
Nu tror jag att jag tar time out till i morgon. Stekelsamlingen behöver pysslas om. Till i morron kan du kan fundera på min fråga Gita: Vem har kallat Juholt för den store ledaren? Möjligen hinner jag titta in lite senare men annars, God natt.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 20:56) *
Nu kan du tydligen inte läsa heller. Fantastiska tolkningar du gör av allting och det kanske förklarar att du har så svårt att hålla dig till fakta.
Juholt är inte min store ledare var har du fått det ifrån? Återigen så röstar jag inte på socialdemokraterna!

Jag hade uppenbarligen fel om din självinsikt så det tar jag tillbaka. Öknamn och tillmälen är du rätt bra på själv det är bara att läsa dina inlägg. Som sagt du blir bemött som du själv bemöter andra.

Beror ditt tjat om Juholt på att du inte vågar diskutera moderaterna möjligen?

Varför blir du då så aggressiv om man uttrycker något som är negativt om Juholt? Jag tycker att han är en pajas och en parodi på en ev. statsminister (se Starke man) och förstår inte varför det är så upprörande för dig
Skit samma, det här börjar bli tråkigt, aldrig något nytt, samma personer uttrycker samma saker om och om igen. Mer eller mindre välformulerat,mer eller mindre intelligent med mer eller mindre personangrepp.Skulle någon komma med något nytt eller en avvikande åsikt så blir de genast nedsablade, inte i sak utan som personer.Att man kan lära sig något av dem som inte är lika en själv existerar inte här.
Tack och lov så börjar min fot fungera igen, så back to reality(jobbet och verkligheten). Ha det så kul!
Gita
Red Top
Ett tips till alla moderater som gillar historierevision.

Köp en tröja med partiledningen på. Endast 165,00. Shop-moderat

xlxl67
Men vad är detta! rotfl.gif

Kolla nere till vänster:
http://shop.moderat.se/index.php?route=pro...p;product_id=50
"Sverige enda arbetarparti"

Aja detta har nog inte direktkoppling till partiet.... blink.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 21:24) *
Varför blir du då så aggressiv om man uttrycker något som är negativt om Juholt? Jag tycker att han är en pajas och en parodi på en ev. statsminister (se Starke man) och förstår inte varför det är så upprörande för dig
Skit samma, det här börjar bli tråkigt, aldrig något nytt, samma personer uttrycker samma saker om och om igen. Mer eller mindre välformulerat,mer eller mindre intelligent med mer eller mindre personangrepp.Skulle någon komma med något nytt eller en avvikande åsikt så blir de genast nedsablade, inte i sak utan som personer.Att man kan lära sig något av dem som inte är lika en själv existerar inte här.
Tack och lov så börjar min fot fungera igen, så back to reality(jobbet och verkligheten). Ha det så kul!
Gita

Jag är inte ett dugg aggressiv. Upprörande är det inte heller. Vad du tycker om Juholt har ju ingen som helst betydelse egentligen men jag reagerar på din tråkiga debattstil och dina påhopp. Det är inte första gången du skriver att du tycker dina meningsmotståndare är ointelligenta och vad är det annat än påhopp. Tycker man inte som du så är du genast där och hackar och nu sitter du och skyller ifrån dig som en treåring i sandlådan. "Alla är dumma utom jag" ungefär Patetiskt faktiskt.

Kul att din fot börjar bli bra!
*Stintan*
CITAT (xlxl67 @ 26-10-2011, 22:22) *

Kolla nere till vänster:

Det har det säkert! Omdömeslöst är bara förnamnet men jag hoppas dom tappar förtoendekapital.
Red Top
CITAT (xlxl67 @ 26-10-2011, 22:22) *

Kolla nere till vänster:

Jodå, nog är det nya moderaternas egen webshop. Lite USA-inspirerad. wink.gif
Red Top
Jag brukar inte läsa Expressen, men fick tips om den här ledaren. Faktiskt riktigt bra för att vara i en liberal tidning.

Jakten på den försvunna själen

"Sofia Arkelsten satte foten i pottan. Men vem ställde fram den?

Moderaternas partisekreterare har alltså påstått att partiets föregångare, Allmänna valmansförbundet, "var med och genomförde" fri och lika rösträtt. När DN i en intervju påpekar att det är fel, försvarar sig Arkelsten med att "Socialdemokrater och liberaler har drivit detta och jag kan konstatera att vi i vårt idéprogram också har en mycket tydlig skrivning om att vi vilar på en grund av liberalism och konservatism."
Vad menas? Att M genom avancerad släktforskning har upptäckt att dagens parti härstammar från flera partier, däribland det liberala? Eller has det tidsmaskin? Det är inte lätt att hänga med i de arkelstenska svängarna.
Det som gör Arkelstens lapsus mer än pinsam, rentav obehaglig, är Moderaternas närhistoria. De så kallade nya Moderaterna har obekymrat parasiterat på attribut som de uppfattar som positivt laddade. De kidnappade ordet "arbetarpartiet" från sossarna och gjorde valaffischer där Reinfeldt framställdes som "landsfadern" Per Albin.

De utropar "Vi är Sveriges enda feministiska parti!" ena dagen och "Vi är Sveriges enda gröna parti!", den andra. Dessa utrop brukar inte följas av nydanande politiska förslag. Det är snarast accessoarer som tycks signalera att man vill lägga under sig varenda signifikant väljarsegment. För att inte säga hela väljarkåren. Åtminstone skattebetalarna.

Nu ser det alltså ut som om denna omättliga organism har försökt lägga under sig även andra partiers förflutna. Jag har inte läst stycket i dess sammanhang, men M tycks skriva in sig i den historiska kampen "för rösträtt, mot apartheid, för jämställdhet, mot diskriminering". Det är i så fall helt osant.
Ta kampen mot apartheid, till exempel. Det var ingen vänsterfråga, den var blocköverskridande, som Oivvio Polite påpekar på sin blogg: "De enda viktiga institutionerna som aldrig var med på tåget var just Högerpartiet och näringslivets intresseorganisationer. Och så förblev det också genom decennierna".

Den 13 augusti 1985 sade Ulf Adelsohn till Aftonbladet: "Om vi bojkottar varor från Sydafrika bli ju dom stackars negrerna där nere arbetslösa".
Hoppsan.
Nå, snart sagt alla partier - och individer, folk och nationer - putsar på sin historia, försöker frisera det som inte ser så bra ut i backspegeln. Moderaternas problem är att de har varit sist på bollen i så många av de frågor som definierar vårt upplysta, liberala samhälle. Det har funnits en tomhet hos högern, en brist på moralisk kompass. Har det blivit bättre med åren? Tveksamt.

Moderaterna har hunnit ikapp nuet, som man brukar göra, mer eller mindre. Men det cyniska, schlingmannska bollandet med ord, värderingar och symboler skvallrar om en fortsatt inre tomhet. Vilket borgar för att partiet kommer att vara sist även på nästa historiska, civiliserande boll."

Av Ann-Charlotte Marteus
ann-charlotte.marteus@expressen.se
xlxl67
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 22:34) *
Jodå, nog är det nya moderaternas egen webshop. Lite USA-inspirerad. wink.gif

Detta är pinsamt! biggrin.gif Alla partier har självklart som mål att vara ett arbetarparti på något sätt.

Sofia Arkelsten skall nog stå för något nytt och fräscht (Hon ser ju glad och positiv ut ivf när hon framträder). Så nytt och fräscht så att man inte behöver veta något om det som hänt mer än 5 år tillbaka.

Det börjar kännas lite för mycket åt hybrishållet nu...

Apropå USA-inspirerad så kanske de har tittat för mycket på gamla filmer och inspirerats av Ynge Holmberg-kampanjen? smile.gif
Red Top
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:49) *
Nej egentligen inte. Syftet är med tråden var väl att hitta något som kan förminska/ursäkta Juholts klavertramp. Tråden om Borgs privatekonomi var ju ett försök som inte lyckades så särskilt bra och då tog man till Arkelstens inte så övertänkta uttalande ( även om hon inte hade helt fel), fast det slog väl kanske inte helt väl ut heller.
Nu är det ju ändå så att socialdemokraterna i kraft att varit det helt dominerande partiet under 1900-talet skrivit sin egen historia och så klart det svider när de inte har den möjligheten längre.
Gita

Jag hade inte en tanke på att skyla över det du kallar Juholts klavertramp. Den uppblåsta historien är ju död och begraven nu, sedan det visade sig att han inte gjort något fel.

Jag startade avsiktligt en ny tråd, eftersom jag inte tycker att moderaterna ska ligga under tråden om "sossarna".

Dessutom tycker jag att det är betydligt allvarligare, när ett helt parti(som dessutom sitter i regeringsställning) skriver om Sveriges historia, än när några enstaka riksdagsmän, från olika partier, har fått ut för mycket hyresersättning.
Rihane
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:49) *
Nej egentligen inte. Syftet är med tråden var väl att hitta något som kan förminska/ursäkta Juholts klavertramp. Tråden om Borgs privatekonomi var ju ett försök som inte lyckades så särskilt bra och då tog man till Arkelstens inte så övertänkta uttalande ( även om hon inte hade helt fel), fast det slog väl kanske inte helt väl ut heller.
Nu är det ju ändå så att socialdemokraterna i kraft att varit det helt dominerande partiet under 1900-talet skrivit sin egen historia och så klart det svider när de inte har den möjligheten längre.
Gita

Fast du kanske kan svara på hur det går till på moderaternas partistämmor. Hur många är det som deltar på en moderatstämma och hur går det till när man godtar ett förslag?
Anma
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 21:24) *
Gita

Dina inlägg är så många, förutsägbara, trista och saknar sting. Så du får ursäkta att jag gläds lite extra över att din fot börjar bli bra.

Red Top
CITAT (Anma @ 26-10-2011, 23:55) *
Dina inlägg är så många, förutsägbara, trista och saknar sting. Så du får ursäkta att jag gläds lite extra över att din fot börjar bli bra.

Då är vi åtminstone två som gläds lite. flirting.gif
*Stintan*
Tre!
Rihane
Tänkte försöka bilda mig en egen uppfattning och försökte spåra det godkända förslaget i sin helhet.
Hittade en länk till förslaget i följande artikel. http://www.dn.se/nyheter/politik/m-program...rieforfalskning
Länken går till en sida som ligger på moderaternas sida och är borttagen. http://www.moderat.se/Templates/PageNotFou...artistamma.aspx
Red Top
Idéprogrammet finns som pdf-fil på Nya moderaternas hemsida: Partistämman
Rihane
Såg det.
Fast är det samma som nämns i artikeln? Hittar inte sidan 9 och inte heller 17 sidor.

Edit: hittade formuleringen som upprört. Kapitel 4 näst sista stycket
Anma
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:22) *
Jesus, vad du är lättirriterad, har du aldrig råkat dubbelklicka någon gång?Fast de flesta brukar ju förstås låta bli att kommentera sådant.
Beträffande din fråga kanske du kan upprepa den, dina inlägg är ju så många, långa,förutsägbara, ganska trista och saknar sting så du får ursäkta att jag inte orkar läsa allt.
Gita

CITAT (Anma @ 26-10-2011, 23:55) *

Är det här godkänd nivå på personangrepp? Jag antar det då Gita satt nivån.
Rihane
CITAT (Anma @ 27-10-2011, 01:03) *

Det har inte slagit dig att hon kan försöka avleda uppmärksamheten till sig själv?

Så länge man letar fel hos henne så skyms sakfrågan.
Anma
CITAT (Rihane @ 27-10-2011, 01:26) *
Det har inte slagit dig att hon kan försöka avleda uppmärksamheten till sig själv?

Så länge man letar fel hos henne så skyms sakfrågan.

Kan hända, men det är samma lika också i trådar som gynnar hennes sak, så jag vet inte om hon är så förslagen.
tomas99
CITAT (Anma @ 27-10-2011, 01:03) *

Tråden borde stängas och tas bort. Det är inte ok med personangrepp och i den här tråden så finns det många sådana.
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 27-10-2011, 01:42) *
Kan hända, men det är samma lika också i trådar som gynnar hennes sak, så jag vet inte om hon är så förslagen.

Funderar på om det kan vara en mycket liten människas desperata försök att framställa sig som en särdeles förträfflig människa g.gif
Eller så kanske det helt enkelt är ren och skär elakhet! sleep.gif
Gossen Ruda
God morgon. Jag ser att Gita ännu inte besvarat min fråga och lär nog inte göra det i framtiden heller. Det enda svaret som finns är att hon bara ljugit ihop något med syfte att trycka ner motståndarna. Tragiskt.

När jag satt och pysslade med steklarna igår fick tankarna flyga och en misstanke dök upp, är Gita kär i Reinfeldt? Har hon drunknat i skinnskallens sorgsna rådjursögon? Det kan förklara dels hennes totala brist på kritiskt tänkande beträffande honom, dels på alla hätska och totalt obegripliga angrepp på Juholt. Här kommer en utmanare in från vänster som hotar att peta ner hennes älskning från tronen, med stor hårkalufs och mustasch. Totala motsatsen. Vem kan veta hur ett moderathjärta fungerar? rolleyes.gif
Red Top
CITAT (tomas99 @ 27-10-2011, 08:14) *
Tråden borde stängas och tas bort. Det är inte ok med personangrepp och i den här tråden så finns det många sådana.

Själv tycker jag ämnet i tråden är för viktigt, för att tråden ska stängas eller plockas bort. De sk personangreppen i den här tråden är så gamla och uttjatade att de inte längre biter på dem, som utsätts.

Därmed inte sagt att de är OK. Möjligen kan man plocka bort bara de inläggen. Det skulle inte märkas så mycket, eftersom de ändå inte belyser ämnet i tråden. smile.gif
tomas99
CITAT (Red Top @ 27-10-2011, 09:22) *
Själv tycker jag ämnet i tråden är för viktigt, för att tråden ska stängas eller plockas bort. De sk personangreppen i den här tråden är så gamla och uttjatade att de inte längre biter på dem, som utsätts.

Därmed inte sagt att de är OK. Möjligen kan man plocka bort bara de inläggen. Det skulle inte märkas så mycket, eftersom de ändå inte belyser ämnet i tråden. smile.gif

Ja du har nog rätt.
Gossen Ruda
En aktiv moderering av forumet hade kanske löst många problem.
Rihane
Tycker också tråden är viktig. Så pass viktig att jag utan problem skummar förbi personangreppen.
Vill förstå hur partier styrs och hur beslut fattas inom partierna. Ibland ges det sken av att exempelvis sossarna käbblar sinsemellan och att moderaterna håller en enad front utåt. Men om den enade fronten betyder att man säger ja och amen till felaktigheter föredrar jag människor som ifrågasätter.
Rihane
Kalla mig gammalmodig men jag hör till den gamla skolan i internet världen där moderering är en form av historierevidering.
Förstår att man måste hålla sig inom lagen men jag vill kunna bilda mig en egen uppfattning så långt det går och om saker ändras, modereras och revideras hela tiden blir det svårare. Själviskt tänkt kanske.
Anma
CITAT (Rihane @ 27-10-2011, 12:21) *
Tycker också tråden är viktig. Så pass viktig att jag utan problem skummar förbi personangreppen.
Vill förstå hur partier styrs och hur beslut fattas inom partierna. Ibland ges det sken av att exempelvis sossarna käbblar sinsemellan och att moderaterna håller en enad front utåt. Men om den enade fronten betyder att man säger ja och amen till felaktigheter föredrar jag människor som ifrågasätter.

Ja, det är ganska fascinerande att alliansen lyckats att vara så pass sams utåt, det är ju ändå 4 partier som i många frågor tyckt väldigt olika. Man undrar ju hur det låter bakom kulisserna? Jag tror att de stora problemen för Centern och KD, i alla fall delvis, är just detta, de har fått vika sig i sina kärnfrågor i så pass stor utsträckning att deras väljare känt sig svikna och väljer bort de partierna därför.
Moderaterna är ju det parti som inte behövt jämka nånting som det verkar och det är en av de sakerna som kommer också att bli deras fall i framtiden. Maktfullkomlighet straffar sig. Hur var rubrikerna häromdagen? Högmod går före fall. Och historien (närhistorien) visar ju hur det kan gå för partier som omger sig med ja-sägare. Var det inte just det Persson föll på sägs det?
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 27-10-2011, 12:33) *
Kalla mig gammalmodig men jag hör till den gamla skolan i internet världen där moderering är en form av historierevidering.
Förstår att man måste hålla sig inom lagen men jag vill kunna bilda mig en egen uppfattning så långt det går och om saker ändras, modereras och revideras hela tiden blir det svårare. Själviskt tänkt kanske.

Om du tänker på mitt inlägg så var det inte det jag menade. En moderator har till uppgift att förhindra att trådar spårar ur mm och att ta bort inlägg som exempelvis innehåller personangrepp. Givetvis skall man inte gå in och förändra skrivna inlägg, möjligen plocka bort stötande och olagliga.
Red Top
Nu visar det sig att moderaterna förmodligen inte kommer att ändra i sitt idéprogram.

Ändringar i idéprogrammet ser ut att dröja, DN

"Moderaterna kan överväga att ändra formuleringar i sitt kritiserade idéprogram, sade statsminister Fredrik Reinfeldt på onsdagen. Som det nu ser ut kan det tidigast ske på nästa stämma – 2013.

Upprinnelsen till uttalandet var den debatt som uppstod efter Moderaternas stämma i Örebro den gångna helgen.

I ett stycke i det nya idéprogrammet skriver partiet följande:

”Vi människor har en stark känsla för rättvisa. Orättvisor upprör oss ofta djupt. Kampen för rättvisa har också historiskt varit en stark drivkraft för rösträtt, mot apartheid, för jämställdhet, mot diskriminering och för rättsstat.”

Formuleringen väckte ilska hos många meningsmotståndare som menade att Moderaterna försöker skriva om historien för att passa dem. Partiet har under åren varit motståndare i kampen för rösträtt samt sagt nej till sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika.

I en intervju med DN.se på måndagen påstod sedan partisekreterare Sofia Arkelsten att Moderaterna varit med och genomfört fri och lika rösträtt. Det felaktiga uttalandet togs snart tillbaka, men Arkelsten har de senaste dagarna fått utstå hård kritik.

– Ren och skär historieförfalskning, sade exempelvis förra DN-medarbetaren och författaren Barbro Hedvall som skrivit om den kvinnliga rösträttsrörelsen.

Statsminister Fredrik Reinfeldt visade senare förståelse för att stycket ovan kan missförstås. Till Expressen sade han att idéprogrammet kan komma att skrivas om:

– När tillfälle ges får vi överväga att ändra formuleringar, för vi har ingen lust att förvränga eller ta åt oss äran för något som vi inte har anledning att ta åt oss äran för, sade han till tidningen.

Reinfeldts pressekreterare Sebastian Carlsson säger på torsdagen till DN.se att det sannolikt inte kommer att ske före nästa stämma, vilken äger rum hösten 2013.

Om det nu sker överhuvudtaget.

Enligt Moderaternas presschef Johan Elmberg finns i dag ”ingen sån process”.

Kan det komma att starta en process för att ändra idéprogrammet?

– Såvitt jag vet pågår ingen sån process och såvitt jag vet finns inga planer på att starta en sån process, säger han till DN.se.

Fredrik Reinfeldt använde orden ”när tillfälle ges”.

När skulle ett sådant tillfälle kunna uppstå?

– Det har jag ingen uppfattning om, säger Johan Elmberg."

Jenny Stiernstedt
jenny.stiernstedt@dn.se

Det blir alltså som propagandaminister, Schlingman har sagt: "»För att en story ska få fäste är det viktigt att själv använda den ofta, speciellt i början. En story ger ingen större effekt om den förblir en ›engångsanekdot‹, utan det är när den återkommer av sig själv på fler och fler ställen som den blir som mest effektiv.«"
Ur »Progressiv kommunikation i praktiken«, Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet
.

År 2013, när m:s nästa stämma äger rum, är allt som står i idéprogrammet redan glömt, och journalisterna lär inte följa upp det hela överhuvudtaget.

Då blir det nästan sant. Ungefär som Harrisburg.
Rihane
Vad är syftet med ett idéprogram? Till vem är det riktat? Har alla partier det?
Gossen Ruda
Tyvärr är det så att en lögn som upprepas tillräckligt ofta blir lätt en sanning. Visserligen finns sanningen kvar runt just denna lögn så faran är väl inte så stor.
Red Top
Syftet med ett idéprogram är att alla som arbetar inom organisationen, såväl anställda, som förtroendevalda, ska känna till vilka organisationens idéer och framtidsvisioner är.

När man fastställer organisationens verksamhetsplan, ligger idéprogrammet som grund, och allt som står i verksamhetsplanens konkreta mål, ska utgå från idéprogrammets intentioner.

Ofta tar idéprogrammet avstamp i organisationens historia, när den beskriver framtida visioner.

Alla partier och de flesta idéella organisationer har ett idéprogram.
Blomstertanten
"På en kammare i SAF-huset på Blasieholmen börjdes en plan ta form. En plan som idag högern skördar sina frukter av. Från en socialdemokratisk hegemoni så har vi fått en borgerlig hegemoni. Vi kan i sensaste Fokus läsa hur nu bilden av samtiden ska sättas. Hur moderaterna målar bilden av att de är det parti som förkroppsligar den svenska själen. Att göra det socialdemokratiska styret till en parantes och att egentligen handlar om borgerlig politik hela vägen. I denna historia ska man sätta Sofia Arkelstens ballon kring rösträtten. Med tyngd ska det skrivas om och skarvas till belåtenhet." Peter Högberg

Socialdemokraternas chans: Högersvängen
Gossen Ruda
Det finns ett lämpligt ordstäv: Högmod går före fall. Eller skall det vara Högermod går före fall? rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 16:53) *
Det finns ett lämpligt ordstäv: Högmod går före fall. Eller skall det vara Högermod går före fall? rolleyes.gif
naughty.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 16:53) *

Men det passar faktiskt ännu bättre på socialdemokraterna. Om inte de var högmodiga före sitt fall, så vet jag inte vad de var
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon