Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
råse-marie
Jag blir galen på alla dessa katter som springer omkring och kissar och bajas och hårar ner devil.gif
Hur ska man bära sig åt för att slippa ha katter på sin tomt (vi har en atrium gård som är ganska inhägnad redan .)

Flera gånger har vi sett katter inne på gården .
Kattbajs i trädgården katthår och kiss på utemöbler och rentvätt som vi har på en torkställning .

Jag tycker det är helt otroligt att man som kattägare kan får låta sin / sina katter springa omkring hur som helst inne
i stan utan att ha en aning om vart som är eller gör thumbdown.gif

Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...eller egen inhägnad trädgård så jag och fler med mig inte ska behöva
göra det med vår tomt för att vi har valt att INTE ha katter
caprifol
Ja visst är det uräckligt! Vi har skrivit om det tidigare här och jag har alltid undrat varför det inte går att resonera med kattägare om detta. Trevliga, intelligenta människor blir som förbytta och förstår inte alls vad man menar. Det är extra äckligt nu när man börjar gräva i rabatterna och träffar på stora äckliga korvar. För att inte tala om att många är väldigt allergiska och det kan vara snudd på farligt att få katthår på utemöblernas dynor t ex.
Jag trodde dock inte det var så vanligt i sta´n utan värre i villa- och småhusområden. Vi tar upp det på varenda årsmöte men den stående kommentaren är "Men katter är ju bara så'na. Dem kan man inte låsa inne".
LadyG
Jag letade efter stöd i lagen för att anmäla kattägarna för sanitör olägenhet men gissa om jag blev paff! Något sådant stöd i lagen finns inte!

CITAT
En man i Sollentuna klagade på att grannens katt använde hans tomt som toalett.
En extra olägenhet var att hans hustru var allergisk mot katter.
Han vände sig till länsstyrelsen och senare miljödomstolen för att tvinga grannen att hålla katten inomhus, men förlorade i båda instanserna.
Eftersom Miljööverdomstolen inte tar upp fallet till prövning får Sveriges alla katter laglig rätt att göra sina behov på vilken tomt de vill.

Enligt lagen om tillsyn av hundar och katter står det att de ska hållas under tillsyn så att de inte orsakar skada eller olägenhet.
Men vad som är olägenhet är svävande och måste prövas från fall till fall.
Enligt miljödomstolens dom är inte kattskit på tomten och att de kan orsaka allergiska besvär att betrakta som olägenhet.

Och enligt samma dom är det upp till var och en att skydda sig genom att stänga fönster och balkongdörrar så att katten inte smiter in.

Fram till 1987 kunde en jakträttsinnehavare skjuta ihjäl en katt som uppehöll sig utanför sin egen tomt. Numera får enbart vilda katter skjutas.

För hundar finns det kommunala hundstadgar som bland annat innehåller bestämmelser om att de ska vara kopplade, var de får rastas och att man ska plocka upp efter att de uträttat sina behov.
En motsvarande ordningsstadga för katter saknas.
(Aftonbladet 2002)

Pia L
Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då unsure.gif
Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.
LadyG
Som lycklig ägare till två underbara katter håller jag inte med om det där med tålamodet och förståelsen. Mina katter ska inte pinka i sandlådor och rabatter, håra ner andras uteplatser och vara till besvär för andra. Det handlar om att visa hänsyn till medmänniskor som kanske är allergiska, fobiska eller bara vill vara ifred på sin egen tomt. Det är deras rättighet och min skyldighet som djurägare att se till att de får vara det.

Man kan faktiskt lära katter att gå i koppel och tränar man dem lär de sig lätt att gå i löplina ute.
Malvia

Har både egna och andras katter på tomten.

Gräver de i rabatten sätter jag pinnar.

Dynor tas alltid in när vi suttit klart, det finna även andra djur o väder att skydda dem emot.

Om man är hemma så kan man schasa bort dem eller spruta med vattenslang.

Undvik att gör det trivsamt för katterna, så kanske de inte tycker det är värt att komma.
*Pamela*
CITAT (LadyG @ 23-04-2007, 12:22) *
Som lycklig ägare till två underbara katter håller jag inte med om det där med tålamodet och förståelsen. Mina katter ska inte pinka i sandlådor och rabatter, håra ner andras uteplatser och vara till besvär för andra. Det handlar om att visa hänsyn till medmänniskor som kanske är allergiska, fobiska eller bara vill vara ifred på sin egen tomt. Det är deras rättighet och min skyldighet som djurägare att se till att de får vara det.

Man kan faktiskt lära katter att gå i koppel och tränar man dem lär de sig lätt att gå i löplina ute.

Mycket bra skrivet! bravo.gif
Cassiopeia
Vill bara säga att jag är kattägare (med innekatter som får gå ut i koppel!) och jag blir oerhört irriterad på kattägare som låter sina katter springa lösa. Okej om man bor mitt ute på landet, men inte annars. Och inte förstår jag varför de ska få springa lösa hur som helst heller, det får inga andra husdjur i sverige. Det går utmärkt att ha dem inne, annars får man väl hägna in sin tomt om man vill ha dem ute. De som inte vill ha husdjur ska inte behöva ha det ens på sin tomt mot sin vilja.
Jag har en 2-åring vars största intresse i livet är sandlådan. Det är VIDRIGT när det går katter där min lilla dotter gräver och leker! Det gör mig urförbannad rent ut sagt.
Nej, jag har då verkligen inte någon förståelse för oansvariga kattägare. Tycker det behövs en skärpning i lagen här.
Rossi
CITAT (råse-marie @ 23-04-2007, 10:09) *
Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...

Jag kan informera om att det inte är mer trevligt med kattbesvär om man bor på landet .... Speciellt inte om ens man är allergisk och katterna hoppar upp i dynorna utomhus, springer in i huset när altandörren är öppen etc. etc.

Jag ska kunna ha mina dynor utomhus från morgon till kväll och sitta ner där när jag fikar, äter middag etc. istället för att ta in dem och ut dem flera gånger om dagen p.g.a. katter.
sqrulan
angel_not.gif

Jag äger två rara katter och bor på landet.Jag kan förstå att man blir arg på
kattägare som inte håller reda på sina djur.

Kattpiss luktar fruktansvärt dåligt och detta katthår som gör mej galen!!!!

Men jag älskar mina katter ändå,bara för att jag står ut med detta,ska ju
inte mina grannar behöva lida.

Det borde finnas nån typ av lag.För alla parter "även kattorna" skulle det
vara det bästa.
Bee
Jag prisar min lyckliga stjärna att grannens gulliga och duktiga lilla katt får gå ut själv. Tack vare henne så är området numera råttfritt på ett alldeles naturligt sätt!
Carl
Hi!
Är själv en ägare till två katter som går ute. Är också själv ägare till utemöbler med sitt dynor. Har dessutom rabatter med växter.
Själv tar jag normalt mina dynor om jag inte är i närheten inte för katterna skulle utan mer för nedfallande fågel spillning. Har svårt att tänka mig att en katt hoppar upp i en stol och pinkar. Onormalt beteende för en katt. Hade jag haft en sandlåda så hade jag nog täckt den. Det finns andra djur som kan vara där och skita ner råttor fåglar igelkottar osv.

I min egen rabatt så har jag aldrig sett att någon annan katt har varit där. Katter har hästminne så efter några vatten duschar så borde dom inte komma tillbaka.

Jag kan förstå att en kattägare skulle börja hålla en katt inne även en granne tycker så. Men kattägaren borde vara lyhörd för en diskusion att kastrera sin katt. En parrantes man kasterar både han och hon katter.

Mjau

caprifol
Plocka in dynor, sticka ned pinnar, spraya med "fy-medel", duscha med vattenslangen (hur 17 hinner man pricka en normal katt med vattenstrålen?) täcka sandlådan - men huvudfrågan återstår tycker jag:VARFÖR FÅR JAG INTE VÄLJA MITT DJURUMGÄNGE?
Varför ska jag, som valt att inte ha katt, tvingas vidta dessa åtgärder?
Whiskuchi
CITAT (Carl @ 23-04-2007, 14:56) *
Jag kan förstå att en kattägare skulle börja hålla en katt inne även en granne tycker så. Men kattägaren borde vara lyhörd för en diskusion att kastrera sin katt. En parrantes man kasterar både han och hon katter.

Men även kastrater kissar och bajsar ju. En del revirmarkerar till och med, trots kastrering. Och visst kan de hoppa upp lite varstans och pinka... även dynor - det är inget konstigt.

Själv har jag mina katter inne. Mina grannar har valt att inte skaffa katt, då ska de slippa påhälsning av mina.
catlady
Jag tycker att det är lustigt att många riktar sin ilska mot just grannens katt, när det finns tusentals hemlösa/vilda katter överallt. Precis som det finns massor med andra vilda djur som invaderar din trädgård när du inte tittar. Jag tror det är för att de tama djuren inte är rädda för människan och därför är mycket mer synliga, speciellt under dagen. Men tro mig (och som Carl skrev) så har du med största sannolikhet besök av en rad andra djur också. Och hade inte grannens tama katt inkluderat din trädgård i sitt revir så hade det bara varit en tidsfråga innan någon vildkatt gjort det istället. Så nej, tyvärr kan du inte välja om du vill umgås med djur, såvida du inte tänker leva resten av ditt liv inomhus. Din trädgård är ju del av naturen!
Sailor Pluto
Vi brukar ha påhälsning av ett par tre katter på tomten, och även på altanen. Men konstigt nog så verkar de sköta sina toalettbestyr på andra ställen, så vi har aldrig besvärats av lukt eller uppgrävda rabatter. Om vi skaffade sandlåda skulle jag dock täcka den med hönsnät för säkerhets skull, och börjar de peta i planteringarna petar jag ner några pinnar. Dynor och filtar tas in när de inte används (det kan ju regna på dem t.ex.)
Men eftersom jag älskar katter så mycket skulle jag nog stå ut med alla saker de sysslar med, i rimlig mängd. Det som står längre upp i tråden låter inte alls kul, och jag vet inte riktigt vad jag skulle göra åt det. Tror att det är lättast att göra det "otrivsamt" för katten som bl.a Malvia skriver. Ville bara ventilera mina tankar lite.
caprifol
Nej catlady jag tror dig inte! Jag bor inte på landet utan i ett rätt tätt småhusområdet, och vildkatter har vi aldrig sett. Inte andra av skogens vilda djur heller. Igelkotten hoppar varken upp i trädgårdsmöbler eller kommer in genom den öppna altandörren. Det gör inte fåglarna heller. Ett av problemen med katter är just att de är så orädda att de t ex går in i hus och förråd.
Ammoura
Jag är en av dom som låter mina katter gå lösa ute. För mig är det djurplågeri att stänga in katter som vill gå ut.
Hade problem med en katt jag hade som grannarna började mata + att den inte trivdes med våra hundar och blev omöjlig att hålla inomhus. Slutade med att dom anmälde mig för vanvård för att katten haltade och efter ett erbjudande från en granne som fallit för katten så fick han flytta hem till dom. Fick senare veta att katten haltat pga att några småkillar stått och hoppat på stackaren... skulle jag få tag på dom..... ranting.gif Iallafall slutade det bra, katten stortrivs hos grannarna, jag saknar honom men det viktigaste är att han trivs.

Mina 3 katter som bor här nu håller sig mestadels i trädgården, dom är väldigt sällskapssjuka och dessutom vet dom att dom alltid har fri tillgång med mat inne. Sen så ser jag det som mitt ansvar att kastrera mina katter för att minska revirtänket. Iförsig låter dom grannkatterna komma hit, dom har flera kompisar men det är bara trevligt. Sen så är våran ena valp (chinese crested) en mkt duktig vakthund och skäller när grannkatterna går in i huset, han släpper bara in "sin flock".

En sak jag anser är viktig är även att hålla katterna märkta. Mina katter har halsband med adress och telefonnummer till mig, alltså kan grannarna lätt ringa till mig ifall det är några problem, viktigt även om någon av katterna skadas så det går att få tag i mig.
evely
Jag gjorde ett missttag en gång. Det hade vatt en period när jag hade suttit mycket och planterat på uteplatsen. Stenarna var smutsiga och det såg tråkit ut. Jag och en kompis tog fram slangen och spolade av stenarna och borstade och hade oss tills det blev fint. Efter det blev det ngt sorts revirkrig mellan min och grannarnas katter. De rent ut sagt pinkade i kapp och det stank hela sommaren. Nu är jag ju kattmänniska och jag förstod att det faktiskt var mitt eget fel och stod ut med doften fram tills kampen var avgjord. I minst tre år till bodde jag kvar i den lägenheten och katter ställde aldrig till med problem för mig.

Nu har jag flyttat och för tillfället har jag ingen katt. Grannens katt har tagit över reviret nu när den förra katten har flyttat. In går den inte längre. Jag har sprutat vatten på den. Lite sur blev katten ju förståss men hon förstår nu att hon inte får gå in där.

Att katter kissar på dynor har jag aldrig varit med om.

Hur ser man förresten skillnad mellan vildkatter och katter som bor hos ngn??
Fenja
CITAT (Bee @ 23-04-2007, 14:26) *
Jag prisar min lyckliga stjärna att grannens gulliga och duktiga lilla katt får gå ut själv. Tack vare henne så är området numera råttfritt på ett alldeles naturligt sätt!

Vilken förnuftig syn på saken, jag blir riktigt glad!! wub.gif
Mvh
Fenja
Gita
CITAT (Fenja @ 23-04-2007, 17:50) *
Vilken förnuftig syn på saken, jag blir riktigt glad!! wub.gif
Mvh
Fenja

Jag för min del föredrar katter framför råttor, om inga katter skulle få gå fria så skulle vi ha råttor överallt.
Sen det här med dynor , katter kissar inte på dem , hårar gör de förstås. Själv tar jag alltid in mina dynor, inte för katternas skull, jag vill inte ha fåpgelspillning på dem. Fåglar sprider faktiskt betydligt farligare saker än vad katter gör.
Slutligen har jag svårt att förstå mig på människor som inte tycker om katter men säger sig tycka om trädgård och natur. Det stämmer inte i min värld.
Gita
Gossen Ruda
Jag får väl dra mitt strå till stacken då. Först och främst så tillhör inte katten vår natur, det är ett importerat rovdjur. Förutom att jaga "råttor" så är den ett utmärkt sätt att hålla ner fågelpopulationen. Dessutom befriar den oss från alla små söta näbbmöss, som bara dödas eftersom dom smakar illa. Dödas skall dom dock.

Att man kan med att släppa ut en katt vind för våg och sen hävda att det är för kattens bästa övergår mitt förstånd. Att sen andra närboende skall behöva vidtaga en massa åtgärder för att få kattfritt är helt sjukt. Det skall givetvis kattägarna bekosta och ordna.

Alla "vildkatter" skall bort.

Kan man lägga ut råttgift så borde man väl få lägga ut kattgift? Skadedjur som skadedjur.

Har jag retat upp tillräckligt många kattägare nu?
Natrix
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2007, 21:08) *

Mig retar du inte upp. Jag håller med dig till 100%.
/Jakob
anders83
Hej!

är kattägare själv och jag håller fullständigt med dom som ser katter som ett problem! nu är det faktiskt så att som kattägare får man ta sitt ansvar!
tycker det är oförsvarbart att man inte har koll på sina djur!

jag har själv min katt ute men mina grannar vet om att han är en utekatt och peppar peppar så gör han sina behov i skogen=)

men jag har även meddelat att skulle han ställa till med beskymmer så tar jag det och får helt enkelt ha honom som innekatt punkt slut!!

övriga människor ska inte behöva ta in sina dynor eller lägga ut fy medel i buskarna och lägga ner en massa pengar pga av andras djurval,

dessutom är det faktisk koppeltvång på katter i bostadsområden precis som det är för hundar så man har egentligen ingen rätt att släppa lös sin katt, nu säger jag ju lite emot mig själv men i och med att jag kommit överens med mina grannar tycker jag att detta är helt ok! och jag skulle faktiskt inte se ner på någom om dom skulle ha ihjäl min katt för jag tar risken och släpper ut den

så jag tycker faktiskt att ni andra kattägare får ta erat ansvar och komma överens med era grannar och höra vad dom har att säga annars så får ni faktiskt ha era katter inne! eller flytta ut på landet

ingrid fuxwall
CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15) *
Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.

Men om jag, för dyra pengar lagt tak över min altan - så att mina dynor inte ska bli blöta, så ska jag alltså vara tvungen att ta in mina dynor för att dina katter ska kunna pinka och håra ner dem ?????

Ok, dina katter skiter på min tomt och sedan skickar jag över mina hundar till dig och låter dem göra sina behov hos dig, är det ok?

Att jag ska köpa pinnar och sticka ner i jorden så att dina katter tycker det är obehagligt att uträtta behov på min tomt - ursäkta men det var lite väl grovt.

Landa i verkligheten och lär dig ta ansvar för ditt husdjur.

Självfallet har kattägaren mer förståelse för sitt djurs beteende - de har ju valt det men kanske inte grannen!!!!
Pia L
aanderss, inte vet jag, men ni måste ha en alldeles egen lag i eran kommun, här är det inte och har aldrig varit koppeltvång på några katter.

Ingrid, mina katter pissar varken på dina eller andras dynor, men pm:a mig din adress så ska jag skicka pinnar så att du klarar dig hela sommaren.
Gossen Ruda
Men Pia, du inser inte problemet. Problemet är inte att hindra katterna från att skita i rabatterna, problemet är att hindra katterna från att gå i trädgårdar där dom inte är välkomna. Vem förutom kattägare vill ha en massa pinnar i rabatterna?
lena:-)
Vi kan inte ha terassdörren öppen för då har vi en katt i soffan. Sonen har astma. Han är allergisk. Att katten ligger ute på trädgårdsdynorna är för mig det lilla problemet. Där kan jag ta till vattenslangen. Hur gör jag inne?
Pia L
Gossen Ruda, jag har inga pinnar i mina rabatter eller pallkragar, men så har jag heller inte någon kattskit där heller.
Katterna går helst in på lådan, eller så går dom upp i skogen.

Lena, jag vill inte heller ha andras katter inne hos mig, så jag ska montera upp myggnätsdörrar på fram och baksidan.

Det här är knappast ett problem enbart för icke kattägare, vi kattägare ogillar markeringsstanken minst lika mycket som ni som inte vill ha katter.
Frågan återkommer varje år och det känns mest som ett gnäll för gnällandets skull, det finns inga lagar som stödjer åsikterna om att alla katter bör gå i koppel eller hållas inne, så oavsett hur mycket det gnälls så kommer mer eller mindre förvildade katter att finnas i och omkring våra trädgårdar.
Jag tar ansvar över mina katter på så sätt att dom får gå ut när dom vill, dom säger till när dom vill in och blir insläppta omgående (oftast är det bråttom till toaletten då) dom har alltid fri tillgång på mat här, och ingen av dom får vara ute på nätterna.
Myggnätsdörrar? slap.gif Jag tror varken jag kan, vill, har plats, pengar, osv till myggnätsdörrar,....
Kan inte kattägaren skaffa dörrar istället? yahoo.gif
Whiskuchi
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:16) *
/.../Sen det här med dynor , katter kissar inte på dem /.../

Jo, de gör ju faktiskt det. En del katter kissar i barnvagnar också - inte heller så roligt att råka ut för.
Malvia

Myggnätsfönster och myggnätsdörrar använder vi under varma sommardagar.
Man slipper att få in insekter, fåglar, katter, mm

Vi har valt att inte ha hund, men ändå springer grannarnas hundar omkring lösa och gärna inne på tomte och skrämmer slag på kaninerna.
Virriz
CITAT (råse-marie @ 23-04-2007, 10:09) *
.

Jag tycker det är helt otroligt att man som kattägare kan får låta sin / sina katter springa omkring hur som helst inne
i stan utan att ha en aning om vart som är eller gör thumbdown.gif

Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...eller egen inhägnad trädgård så jag och fler med mig inte ska behöva
göra det med vår tomt för att vi har valt att INTE ha katter

Som glad kattägare (två bengaler rolleyes.gif ) håller jag med dig helt!!
Katter i stan ska vistas inomhus eller gå ut i koppel! Mina katter är innekatter som ibland får gå koppelpromenader! Lika lite som man släpper ut sin hund så att den springer runt hur som helst, ska man inte låta katten springa runt!
MEN, bor man på landet tycker jag att det är en helt annan sak... Våra är utekatter på landet och OM de någongång skulle kissa på någon grannes tomt (vilket jag betvivlar att de gör, eftersom de håller sig borta från människor de inte känner), ja då får man försöka lösa det då i "vänskaplig anda", och hoppas att det vägs upp över att katten jagar bort en och annan mus biggrin.gif
myskmadra
Vi har också gott om katter ikring oss.
Grannkatten fjäskar vi lite med, men han får inte gå inomhus även om han vill.
Tydligen har han vår tomt som sitt revir och håller därmed undan övriga katter.
Bra med en katt som fångar råttor mm tycker jag.
Ska tillägga att jag är allergisk.
(Själv retar jag mig mer på folk som har lösspringande hundar här och var. )
Kattmynta och valeriana ska ju katter vara helt galna i. En lösning kanske kan vara att plantera sådana långt ifrån sin egen tomt?
Så att de går dit istället? Skänka sådana plantor till katternas ägare? whistling.gif
Samt att inte ha "Trybuskar". Doften av dem älskar tydligen katter.
Jag brukar ta fram blomsputan om katter vistas där jag inte vill. Effektivt. Tycks funka med upprepning!
Gossen Ruda
Lösspringande hundar är faktiskt värre men tack och lov inte så vanligt. Där finns det dock ett strikt ägaransvar.
myskmadra
Här är det vanligare med hundägare som låter sina "telningar" gå lösa!
Visst, det finns förbud. Men de efterlevs inte. Och tycks heller inte vara högprioriterat av polisen.
Men allt har sina sidor. Jag gissar att alla hundarna skrämmer bort rådjur och harar mm.
anders83
[quote name='Pia L' date='24-04-2007, 07:27' post='596014']
aanderss, inte vet jag, men ni måste ha en alldeles egen lag i eran kommun, här är det inte och har aldrig varit koppeltvång på några katter.

kollade upp saken och det är lokala föreskrifter som gäller MEN på offentliga platser är det så att även katter ska vara kopplade precis som hundar och djuren får inte släppas utan tillsyn så fattade jag det som när jag googlade runt lite men jag är berädd att ändra mig om det nu skulle gälla annat

men ärligt talat jag ksulle oxå bli arg om tex min grabb var astmatiker elelr allergiker och det skulle ränna in katter stupalöst! det kan ju medföra livsfara i dom lägena! tänk om ditt barn på 10 år är hemma själv när ni är i affären och han/hon får en kraftig allergisk reaktion ????
Malvia

men ärligt talat jag ksulle oxå bli arg om tex min grabb var astmatiker elelr allergiker och det skulle ränna in katter stupalöst! det kan ju medföra livsfara i dom lägena! tänk om ditt barn på 10 år är hemma själv när ni är i affären och han/hon får en kraftig allergisk reaktion ????
[/quote]

Har en i familjen som är både astmatiker och allergisk mot pälsdjur, vi har några utekatter och har kaniner ute.
Inga problem.

Ränna in katter stupalöst? Vilket senario!!! Vad har man gjort med tomten då som lockar att katter ränner in stupalöst??
Tezzla
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:16) *
Slutligen har jag svårt att förstå mig på människor som inte tycker om katter men säger sig tycka om trädgård och natur. Det stämmer inte i min värld.
Gita

Håller med. Jag förundras över hur man kan intressera sig för växter, natur och djur och samtidigt mer eller mindre avsky katter (eller andra djur). För mig hör intresset för natur ihop med allmänt djurintresse. Jag gillar djur och natur helt enkelt. Nog för att jag förstår att det inte är kul att få sina dynor nedkissade av katter eller få sina blommor uppätna av rådjuren, men inte kan jag man väl ogilla djuren för det? Djuren är inte onda!

Underligt, mycket underligt....

CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2007, 21:08) *
Kan man lägga ut råttgift så borde man väl få lägga ut kattgift? Skadedjur som skadedjur.

Ja, för det var ditt syfte, eller hur? wink.gif

Nej, du har inte retat upp mig. Det ska till mer än urbota dumma och fåniga kommentarer till det duh.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (myskmadra @ 24-04-2007, 10:18) *
Här är det vanligare med hundägare som låter sina "telningar" gå lösa!
Visst, det finns förbud. Men de efterlevs inte. Och tycks heller inte vara högprioriterat av polisen.
Men allt har sina sidor. Jag gissar att alla hundarna skrämmer bort rådjur och harar mm.

Ja, det gör de. Det är inte roligt om man älskar de vilda djuren. Särskilt inte nu på våren, när naturen snart är en stor barnkammare.

Olle
carita
CITAT (Bee @ 23-04-2007, 14:26) *

Och musfritt, det är de som kommer in och förstör våra dynor/kläder/saker, genom att gnaga små hål i dom....så hade inte ni andra haft katter omkring er så hade ni haft rått/musinvasion istället som kommer och förstör era dynor.

Vi skaffade katt i höstas, vi bor ute på ladet, och här får hon ströva fritt. I några dagar nu har hon VARJE dag kommit med en död näbbmus och lagt framför dörren (kanske samma???) rolleyes.gif och förhoppningsvis så kommer mössen inte att komma in i huset något mer...

Har haft en katt tidigare, som innekatt eftersom vi bodde centralt och han fick gå ut i koppel, och det gick bra det med...

När grannens katt kommer över, har mer överseende med våran katt, så brukar jag försöka skrämma iväg honom eller försöka spruta vatten på honom....innan vi skaffade katt så kissade den här katten på våra kläder som vi hade hängande utanför ytterdörren...
råse-marie
[quote name='Tezzla' date='24-04-2007, 11:14' post='596085']
Håller med. Jag förundras över hur man kan intressera sig för växter, natur och djur och samtidigt mer eller mindre avsky katter (eller andra djur). För mig hör intresset för natur ihop med allmänt djurintresse. Jag gillar djur och natur helt enkelt. Nog för att jag förstår att det inte är kul att få sina dynor nedkissade av katter eller få sina blommor uppätna av rådjuren, men inte kan jag man väl ogilla djuren för det? Djuren är inte onda!

Jag har läst alla inlägg men inte sett att det är NÅGON som avskyr katter eller andra djur heller för den delen .
Ännu minder är det väl någon som påstått att djuren är onda ?????
VAR har DU läst det ..??
MEN jag avskyr katters hår på mina dynor och i min barnvagn som står under vår takade altan .
Vi har ju valt att sätta tak för att kunna ha dynor och annat tex barnvagn ute och slippa släpa in och ut hela tiden.
Dom flesta tar nog hand om sina älsklingar men sen finns det ju andra som tycker att det är vår skyldighet att se till
katter inte stör oss duh.gif
Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår devil.gif

sqrulan
crazy.gif

Detta går ju att diskutera i oändlighet!!!!

Vore jag katt skulle jag putsa mina morrhår

och små le. wink.gif
råse-marie
date='24-04-2007, 11:14' post='596085']

ovan citerat från tezzla

Jag har läst alla inlägg men inte sett att det är NÅGON som avskyr katter eller andra djur heller för den delen .
VAR har DU läst det ..??
MEN jag avskyr katters hår på mina dynor och i min barnvagn som står under vår takade altan .
Vi har ju valt att sätta tak för att kunna ha dynor och annat tex barnvagn ute och slippa släpa in och ut hela tiden.
Dom flesta tar nog hand om sina älsklingar men sen finns det ju andra som tycker att det är vår skyldighet att se till
katter inte stör oss duh.gif
Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår devil.gif
[/quote]
[Har en i familjen som är både astmatiker och allergisk mot pälsdjur, vi har några utekatter och har kaniner ute.
Inga problem.

Ränna in katter stupalöst? Vilket senario!!! Vad har man gjort med tomten då som lockar att katter ränner in stupalöst??

[/quote]

Ute får katterna vara, men jag vill inte ha dem inne! Dessutom har vi fått stränga order att inte skaffa pälsdjur av någon sort. Vi gjorde oss själva av med katt när sonen blev sjuk. Inte heller har jag försökt att locka till mig katter på något sätt. Att ha öppen terassdörr anser jag vara min rättighet när jag är hemma. Gräsmatta med lite rabatter vill jag ha ute, en utegrupp med dynor som jag inte orkar ta in såfort jag inte sitter i dem. Jag gör absolut inget för att locka hit katterna snarare tvärt om. Nu skall jag sluta gnälla över elände för det är som det är och inget jag kan göra nåt åt , men jag tycker att kattägarna även kan erkänna problemet. Inte skylla ifrån sig...och nästan påstå att det är vårt eget fel.
Fridens liljor på er duh.gif
Tezzla
CITAT (råse-marie @ 24-04-2007, 11:43) *
VAR har DU läst det ..??

Lugn, lugn. Varför så arg? smile.gif Nej, jag har inte påstått att någon i denna tråd skrivit varken det ena eller det andra. Jag läste Gitas inlägg, instämde och spann vidare.

Dock har jag träffat på en hel del människor (både på diskussionsforum på nätet och IRL) som menar sig älska djur och natur men avskyr vissa djur, t.ex. katter (eller rådjur, eller grävlingar eller vad det nu är för djurslag) Detta går inte ihop för mig och det var det jag skrev i mitt inlägg.
Malvia
"Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår "

Att ha dynor ute på en solig plats lockar ju katter. Mina skulle stortrivas!

Jag skulle aldrig ha en barnvagn ute ( klart att katten trivs där - varmt och skyddat) det är ju andra djur o insekter som kan ta sig i dit också. urk!

Grillar vi så kommer katterna för det luktar mat, självklart!

Har vi nån gång glömt att duka av borden kommer de och kalasar på resterna, likaså en del fåglar.

men inte hatar jag djuren för det.
Ann_Nica
Varför står det inte "Jag blir galen på kattägare i rubriken" eller kanske dåliga kattägare t.o.m. Katterna är det ju inget fel på. Dom går bara så långt som vi låter dom gå. Lika är det med hundar och barn. Jag har 10 katter och ingen av dom besvärar grannarna. Dom håller sej i trädgården för vi har mur runt och dom känner sej säkra här. Vår fertile hane har sluppit ut nångång men han besvärar bara fetila katthonor. Andra människor än oss vill han inte vara i närheten av....och så skall det väl vara. Jag vill inte ha andras djur i min trädgård så varför skulle dom vilja ha mina hemma hos sej.
amaira
Jag är LEDSEN över avsaknad av KATTREGLERNA. no.gif .

Jag har svårt att förstå, att ansvaret vad gäller katthållning, ligger på grannar och inte på ägare, såsom faktiskt är fallet när det gäller andra husdjur.

Jag är LEDSEN över den åverkan som katter gör i naturen - och tillåts göra.

Jag blir ledsen över att så många människor INTE BRYR SIG något om naturen i det här fallet, eller om andra människors extra besvär och bekymmer p.g.a. deras katthållning. (samt samtidigt anklagar andra att inte bry sig om detsamma)

Jag blir förundrad över att "vi" inte får "känna" (= BLI ledsen) och inte tillåts reagera, eftersom LAGEN säger något annat.
Håller alla alltid med lagen? Finns det inte många tillfällen då lagen känns fel och/eller otillräcklig, och människor blir BERÖRDA!???

Jag blir djupt förundrad över, att här bli ansedd att inte kunna älska varken naturen eller trädgården - därför att jag inte vill ha andras katter i den.

Människor är verkligen ett lustigt släkte, är vi inte!?? tongue.gif
Tezzla
CITAT (amaira @ 24-04-2007, 12:32) *
Jag blir djupt förundrad över, att här bli ansedd att inte kunna älska varken naturen eller trädgården - därför att jag inte vill ha andras katter i den.

Vem har påstått det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon