|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
CITAT (embees @ 09-06-2008, 23:11)  Jag älskar katter. Det är vissa speciella kattägarna jag tycker illa om, de som inte begriper att lösspringande katter i tättbebyggda samhällen måste vara kastrerade, både hanar OCH honor. För att slippa en del av deras revirbeteende så måste de kastreras vid tidig ålder, ca 6 mån. Skulle de markera ändå så luktar åtminstone kisset inte lika illa längre. AMEN! Med en liten brasklapp: Inga lösspringande katter i tätbebygtområde överhuvudtaget! Först och främst för kattens egen säkerhets skull, men också av alla de anledningar som redan nämts här. ................................................................................ .............................................................................. Det är alla oansvariga kattägare som skapar katthatare. Hur kan någon med alla kritorna i asken påstå att katter inte sprejar urin? Fertila hankatter gör det, å stanken är vederstygglig. En del fertila honor gör det å en å annan kastrat, men här ligger "doftsensationen" på en helt annan nivå.
Det är en väsentlig skillnad på att nacka eller vrida nacken av djur jämfört med att låta dem plågas ihjäl av råttgift eller att jaga dem med bil! Om man nackar eller knäcker halskotpelaren så dör djuren omgående och man tar ett mycket personligt ansvar för att de inte behöver lida. Mvh Fenja
Solstolen
10-06-2008, 11:23
CITAT (embees @ 09-06-2008, 23:11)  Jag älskar katter. Det är vissa speciella kattägarna jag tycker illa om, de som inte begriper att lösspringande katter i tättbebyggda samhällen måste vara kastrerade, både hanar OCH honor. För att slippa en del av deras revirbeteende så måste de kastreras vid tidig ålder, ca 6 mån. Skulle de markera ändå så luktar åtminstone kisset inte lika illa längre. Precis! Tänk om vissa kunde fatta det. Det handlar inte om att man inte gillar katter! Jag vill bara inte ha deras piss på allt som man råkar ställa ute!
Solstolen
10-06-2008, 11:35
CITAT (DragonLady @ 09-06-2008, 20:47)  :Det finns många människor som trakaserar andra.. ska vi avliva dessa också.. gärna för min del, människan är det enda djuret som inte är naturlig och förstör för ALLA.
Tror det är ganska normalt att man får ta in t.ex. dynor om man vill skydda dem mot naturens gång som regn, fågelskit, vind, sol, insekter mm mm. Men om man vill få bukt med ett problem (trakasserande människor etc) så utesluter det väl inte att man också vill få bukt med problemet med att andras katter går in och pissar ner mina grejor? Förstår liksom inte det snacket? Angående dynorna som du tycker man ska ta in: Jag ska alltså inte kunna lägga ut dynor en solig varm och regnfri morgon för att sedan låta de ligga ute hela dagen? Varje gång jag går ut eller in så ska jag alltså bära med mig dynorna? På somrarna äter vi ofta frukost ute och när vi är färdiga ska vi då ta in dem igen för att senare - om jag vill ut och sitta igen så ska jag bära ut dem igen? Dessutom har jag en form av uterum med tak, två väggar samt öppet åt två håll och jag behöver varken bekymra mig över regn, sol, eller fåglar heller för den delen. (Ytterst sällan i alla fall). Men jag frågar fortfarande det som ingen tydligen vill svara på: Varför är det bara kattägare som tycker sig ha rätten att låta sina djur springa överrallt och dessutom förorena?
Solstolen
10-06-2008, 11:57
CITAT (Gita @ 09-06-2008, 22:52)  Jag tycker synd om er som inte tycker om katter och andra djur, vilka torftiga liv ni lever. Gita, Och vilka här är det som sagt att de inte tycker om katter och andra djur? Själv har jag alltid haft djur sedan barnsben. Undulater, papegojor, hamstrar, marsvin, möss, fiskar, sköldpaddor, orm, katter, hundar, häst. Ja vi hade t om en apa när jag var liten med stor utebur i trädgården. Skulle inte kunna tänka mig ett torftigt liv utan dem! Men jag har alltid tagit stort ansvar för mina djur och aldrig någonsin att jag skulle anse mig ha rätt att låta mina djur inskränka andra människors liv på det sätt som det faktiskt kan bli i ett område med många katter som ingen tycks ta ansvar för.
Hi!
Ett svar kan vara att det inte förekommer så många andra arter än katten i ett villa område. Kosssar hästar grisar är vad jag känner till dyra djur så där är det kanske av ekonomiska skäl dom inte släpps lösa. Fiskar har svårt att förflytta sig. Fåglar råttor kaniner marsvin ormar osv har en benägenhet att inte komma tillbaka om de släpps. Hunden bits. Då är det bara katten kvar. Hoppas att det är svar på din fråga!
Aqvakul
10-06-2008, 12:02
Jag tycker väldigt illa om när grannens ungar skriker och de ideligen lyckas sparka in bollar på min tomt, men det avhjälps med lite distans och tålamod. Individer behöver rörelsefrihet mer än jag behöver perfektionism.
Jag och många med mig uppskattar kattens egenskap i att vara en självständig och fri individ, till skillnad från andra domesticerade djur. Att ha dem i koppel, rastgårde eller hålla dem inomhus skulle göra dem till slavar, precis som våra övriga husdjur. För mig är inte det att betrakta som ett värdigt kattliv. Jag undrar så varifrån detta extrema kontrollbehov kommer? Själv tycker jag att det är lite obehagligt.
Solstolen
10-06-2008, 12:47
CITAT (Carl @ 10-06-2008, 13:01)  Hi!
Ett svar kan vara att det inte förekommer så många andra arter än katten i ett villa område. Kosssar hästar grisar är vad jag känner till dyra djur så där är det kanske av ekonomiska skäl dom inte släpps lösa. Fiskar har svårt att förflytta sig. Fåglar råttor kaniner marsvin ormar osv har en benägenhet att inte komma tillbaka om de släpps. Hunden bits. Då är det bara katten kvar. Hoppas att det är svar på din fråga! Jag trodde man förstod att jag givetvis inte menar djur som fiskar etc men man måste väl vara övertydlig kanske?. Men det är ju roligt att min fråga kunde "roa" någon för det verkar vara ganska många som är respektlösa nog att inte ta dem som anser att det är ett problem på allvar. Att lägga ett löjets skimmer över något som du själv absolut inte skulle varit road av är verkligen dumt. Hundar bits säger du? Det måste vara ovanligt många problemhundar du träffat på för ingen av våra hundar har någonsin bitit någon eller något. Vidare bor det i våra närmaste gator här ca 8 hundar som alla är snälla. Låt mig se, rent teoretiskt skulle det funka i våra gator här att hundägare lät sina hundar springa omkring lösa. Hundar är också revirdjur och de vet var de bor så de återvänder säkert med jämna mellanrum. Men om vi hade börjat släppa våra hundar lösa så hade folk ringt polisen!
Solstolen
10-06-2008, 12:57
CITAT (Kat @ 10-06-2008, 13:45)  Jag tycker väldigt illa om när grannens ungar skriker och de ideligen lyckas sparka in bollar på min tomt, men det avhjälps med lite distans och tålamod. Individer behöver rörelsefrihet mer än jag behöver perfektionism.
Jag och många med mig uppskattar kattens egenskap i att vara en självständig och fri individ, till skillnad från andra domesticerade djur. Att ha dem i koppel, rastgårde eller hålla dem inomhus skulle göra dem till slavar, precis som våra övriga husdjur. För mig är inte det att betrakta som ett värdigt kattliv. Jag undrar så varifrån detta extrema kontrollbehov kommer? Själv tycker jag att det är lite obehagligt. Är det perfektionism att inte vilja ha sina grejor nerpissade? Att kunna ha sina egna djur ute i trädgården utan att riskera att de blir attackerade av katter? Att kunna ha sin dörr öppen utan att katter springer in i huset etc etc? Katten ska vara en fri individ säger du - men det ska alltså ske på bekostnad av den enskilda människans rätt att vara fri i sitt eget hem dvs att kunna välja om man vill ha katter eller inte. Om man, som du säger, inte kan erbjuda katten ett värdigt kattliv med frihet så kanske man i så fall borde låta bli att skaffa katt som man sedan tvingar på andra människor?
Ja, jag tycker att det handlar lite om perfektionism om man inte kan tänka sig att jaga ut en katt som springer in faktiskt. Individers frihet är långt viktigare än lösöre är min filosofi.
Däremot så bör man kontakta sina grannar om de har okastrerade katter som löper kring. Det är de som kissar ner. Kastrerade katter gör ytterst sällan sådant.
Har man flyttat ut på landet så ingår vissa saker. Gödsellukt från åkrar, hästar, rådjur, skator, fiskmåsar, grannens gräsklippare, tjoande ungar och katter är några av dem. Har man problem med det kanske man ska fundera om det inte är lämpligare att bo någon annanstans?
Grannens hund går för övrigt lös. Ibland kommer hon lufsande hit och då säger vi åt henne att gå hem. Springer ungarna och fjantar sig på tomten ber vi dem sluta.
Anki på Öland
10-06-2008, 14:39
Min grannes katt var en "fri individ" tills den var dum nog att klättra över mitt staket - 6 rara sällskapshundar blir ett väldigt otrevligt gäng när jaktlusten satts igång. Det tog inte många sekunder innan den katten inte längre var en individ alls. Varken jag eller min granne tyckte det var särskilt trevligt, så efter det höll hon mera reda på sina katter. Anki
CITAT (Carl @ 10-06-2008, 13:01)  Hi!
Ett svar kan vara att det inte förekommer så många andra arter än katten i ett villa område. Kosssar hästar grisar är vad jag känner till dyra djur så där är det kanske av ekonomiska skäl dom inte släpps lösa. Fiskar har svårt att förflytta sig. Fåglar råttor kaniner marsvin ormar osv har en benägenhet att inte komma tillbaka om de släpps. Hunden bits. Då är det bara katten kvar. Hoppas att det är svar på din fråga! Aha, så katten är inte mer värd än att den kan släppas lös och förhoppningsvis komma hem igen?
Nåväl, fortfarande så finns ju lagar som styr detta, tack och lov, och alla som är så upprörda borde bearbeta lagstiftarna i stället för att sitt här och gnälla tycker jag. Jag håller tummarna för att det kommer att finnas duktiga biologer i referensgrupperna som tar fortsatt bra beslut för kattens bästa när det gäller detta! Mvh Fenja
Solstolen
10-06-2008, 17:35
CITAT (Kat @ 10-06-2008, 14:05)  Ja, jag tycker att det handlar lite om perfektionism om man inte kan tänka sig att jaga ut en katt som springer in faktiskt. Individers frihet är långt viktigare än lösöre är min filosofi.
Däremot så bör man kontakta sina grannar om de har okastrerade katter som löper kring. Det är de som kissar ner. Kastrerade katter gör ytterst sällan sådant.
Har man flyttat ut på landet så ingår vissa saker. Gödsellukt från åkrar, hästar, rådjur, skator, fiskmåsar, grannens gräsklippare, tjoande ungar och katter är några av dem. Har man problem med det kanske man ska fundera om det inte är lämpligare att bo någon annanstans? Grannens hund går för övrigt lös. Ibland kommer hon lufsande hit och då säger vi åt henne att gå hem. Springer ungarna och fjantar sig på tomten ber vi dem sluta. Jag jagar mer än gärna ut en katt som tar sig in i vårt hus - inte har jag påstått att jag inte kan tänka mig det? Du skriver att grannens hund ibland kommer lufsande och då säger ni åt den att gå hem samt att ni säger till ungarna om de fjantar på er tomt. Jaha? Snacka om att jämföra en bagatell med ett, i vårt område, STORT problem. Vad har "landet" med saken att göra? Jag har häst själv och van att få lite skit under naglarna och kan t om tycka det är trevligt att stå där mitt i gödselhögen, luta mig på grep-skaftet och filosofera lite. Men min häst går banne mig inte in till andra människor och pinkar på deras stolar, husväggar, krukor, gräsklippare, vattenkanna, ytterdörren, bilen mm. Denna diskussion gäller alltså vad man ska göra åt att katter förorenar i våra trädgårdar. Vill man bli av med tjoande ungar så föreslår jag att man skriver en ny tråd om detta.
Man ska inte göra något åt att katter förorenar i trädgårdar, det finns ett prejudicerande beslut från miljödomstolen som säger: Att kattägaren inte äger ansvar för skada eller besvär som katten ställer till under utevistelse. DU som dynägare eller vad det nu gäller har skyldighet att skydda din egendom mot katter, skitande fåglar, råttor som tuggar sönder allt i förråd och bodar och så. Det vill säga hårddraget så får katten pissa på dina dynor om du lämnar dem ute, för att hämta en kopp kaffe eller något annat. Mvh Fenja
DragonLady
10-06-2008, 19:18
Eller också får man göra som jag har gjort.. högt staket och nät runt hela tomten.. Det har jag gjort för att den lilla vovva o kissenissarna skall vara trygga.. har stora hundar o "elak" katt som granne, bor på kattens förra revir o den har lite svårt att acceptera att den har lite mindre revir nu så det blev lite bataljer med blodvite o tussrykning.. men han börjar fatta nu äntligen Mina katter håller sig på tomten eller grannkompisens tomt om jag är där  men jag vill inte ha in andra hundar för det finns ju en del puckon som har sina hundar springandes lösa.. hade inte sagt nåt om det om de inte hade varit för att de flesta hundar faktiskt kan bli ganska farliga o grannen har kaniner som de gett sig på 2 gånger med dödsfall som resultat.. o min lilla är ju ingen match... så det finns ju inte på kartan att det får ske.
CITAT (Solstolen @ 10-06-2008, 18:35)  Du skriver att grannens hund ibland kommer lufsande och då säger ni åt den att gå hem samt att ni säger till ungarna om de fjantar på er tomt. Jaha? Snacka om att jämföra en bagatell med ett, i vårt område, STORT problem. Så vari ligger egentligen det stora problemet, om du bortser ifrån kissandet (som lätt avhjälps med kastrering)? Katter som springer in och lite bajs i rabatterna är knappast vad jag betraktar som ett större problem än de exempel jag drog ovan.
CITAT (Kat @ 10-06-2008, 20:29)  Så vari ligger egentligen det stora problemet, om du bortser ifrån kissandet (som lätt avhjälps med kastrering)? Katter som springer in och lite bajs i rabatterna är knappast vad jag betraktar som ett större problem än de exempel jag drog ovan. Vem avser du ska kastrera katten? Knappast den som redan släpper ut sin okastrerade katt. De kattägarna fattar ju inte vad deras katt gör eller så skiter de i det! Jag har funderat på att fånga in de okastrerade hankatterna och låta veterinären kastrera dem. Hade gärna stått för den kostnaden! Jämfört med nya dynor osv så blir nog veterinärkostnaden billigare i längden. Grannen två hus härifrån har en hankatt som har pissat ner dörrar, dynor, joggingskor på luftning, väskor, sopsäckar med trädgårdsavfall..... ja i stort sett allt runt vårt hus. Droppen var när han smet in och pissade inomhus också. Man ska väl för f-n kunna ha dörren öppen utan att riskera nåt sånt här? (Kattskit i rabatten är det allra minsta problemet, om det nu ens är lönt att nämna jämfört med allt det andra.) Då gick jag över till grannen och pratade med dem. Jag höjde inte rösten utan förhöll mig lugn medan jag berättade vad deras hankatt håller på med. Vad tror ni de gör? Jo, de vänder sig om och ropar inåt huset (förmodligen till katten); "Vad håller du på med?? Så får du inte göra!" Vojne, vojne..... där kan inte vara många hästar hemma där inte. Är det så det står till i huvet på de som har okastrerade katter som springer omkring? Jag bara undrar.... Jag föreslog att de skulle kastrera katten per omgående för att få slut på denna terror, vilket de lovade. Fyra månader senare var katten ff INTE kastrerad. Nu har jag inte sett den på ett tag och nu har andra hankatter tagit över reviret. Så förmodligen har grannkatten slutat sitt liv (okastrerade hankatter har ett mycket kort liv) under uppgörelser med andra katter. ...... alltså, apropå vem som ska kastrera katterna
DragonLady
11-06-2008, 10:10
Ja det är som sagt människans beteende det är fel på, inte djurens. Jag tycker att man skulle kunna ställa en ägare tillsvars om denne inte har gjort det man normalt sett kan göra för att förhindra sådant här, kastrering... samt egen sandlåda på tomten. Om inte katten är kastrerad och katten är o strätter samt jagar löptikar inne hos folk så skulle det vara lagligt att ställa ägaren till svars så denne får betala för kalaset. Har man en okastrerad hane så måste man ha honom inne eller i inhägnat område, och det passar bara en katt som är van vid detta och troligtvis används till avel av uppfödare, inte för en familjekatt som ägs av familjen "svenson",... den skall kastreras för kattens eget bästa.
Solstolen
13-06-2008, 20:13
CITAT (Kat @ 10-06-2008, 20:29)  Så vari ligger egentligen det stora problemet, om du bortser ifrån kissandet (som lätt avhjälps med kastrering)? Katter som springer in och lite bajs i rabatterna är knappast vad jag betraktar som ett större problem än de exempel jag drog ovan. Men hallå! Varför ska jag bortse från kissandet??? Det är ju det som är problemet! Trodde du förstått det efter min x antal inlägg? Men jag får kanske vara mer tydlig? Kan du tala om för mig hur jag "lätt" ska kunna avhjälpa problemet med kastrering? Ska jag fånga in alla de katter som strövar här och kolla dem i "umpegumpen" och kastrera dem som behöver? Det märks också att du inte fattat att problemet i mitt område är stort. Det är liksom inte endast en eller två katter som springer här!
Solstolen
13-06-2008, 20:31
CITAT (Fenja @ 10-06-2008, 19:45)  Man ska inte göra något åt att katter förorenar i trädgårdar, det finns ett prejudicerande beslut från miljödomstolen som säger: Att kattägaren inte äger ansvar för skada eller besvär som katten ställer till under utevistelse. DU som dynägare eller vad det nu gäller har skyldighet att skydda din egendom mot katter, skitande fåglar, råttor som tuggar sönder allt i förråd och bodar och så. Det vill säga hårddraget så får katten pissa på dina dynor om du lämnar dem ute, för att hämta en kopp kaffe eller något annat. Mvh Fenja Hmmmm kan du ange källa till det? Om man tittar på vad Jordbruksverkets regler säger om tillsyn bl a så kan jag t ex nämna: Enligt 1 § i Lagen om tillsyn över hund och katt skrivs det att hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som krävs för att de inte ska orsaka skador och olägenheter. Exempel på olägenhet kan vara när katter förorenar sandlådor och andra lekplatser i bostadsområden.
Ingrid Zon3
13-06-2008, 20:57
CITAT (Solstolen @ 13-06-2008, 21:31)  Om man tittar på vad Jordbruksverkets regler säger om tillsyn bl a så kan jag t ex nämna:
Enligt 1 § i Lagen om tillsyn över hund och katt skrivs det att hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som krävs för att de inte ska orsaka skador och olägenheter. Exempel på olägenhet kan vara när katter förorenar sandlådor och andra lekplatser i bostadsområden. Då är det väl "bara" att se till att få det prövat i domstol, om det inte är det redan. Då först vet man ju hur användbar paragrafen är, eller hur?
Solstolen
13-06-2008, 21:08
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-06-2008, 21:57)  Då är det väl "bara" att se till att få det prövat i domstol, om det inte är det redan. Då först vet man ju hur användbar paragrafen är, eller hur? Javisst, men då kommer vi till grundproblemet igen dvs alla dessa omärkta katter som man inte har en aning om vem det är som är ägare. Lite svårt att dra någon anonym inför rätta ju Dessutom hur bevisar jag vilken katt som pissat var om man inte sett det med egna ögon? DNA kanske? Nä de skulle skärpa lagen betydligt! Visste ni alla hundägare förresten att om man hittar en hund som springer vind för våg och man fångar in den så tillfaller den staten efter 5 dagar om ingen hämtar den. Om ägaren är okänd så tillfaller den staten efter 10 dagar. Så skulle det vara med katter också! Men det kan man väl "lobba" för och kanske till och med få ett resultat om alla irriterade kattpiss-hatande människor går ihop.
*Stintan*
13-06-2008, 21:45
CITAT (Solstolen @ 13-06-2008, 21:31)  Hmmmm kan du ange källa till det?
Om man tittar på vad Jordbruksverkets regler säger om tillsyn bl a så kan jag t ex nämna:
Enligt 1 § i Lagen om tillsyn över hund och katt skrivs det att hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som krävs för att de inte ska orsaka skador och olägenheter. Exempel på olägenhet kan vara när katter förorenar sandlådor och andra lekplatser i bostadsområden. Jag har lagt in den här länken förut men gör det en gång till http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html
Ingrid Zon3
13-06-2008, 21:50
CITAT (Solstolen @ 13-06-2008, 22:08)  Javisst, men då kommer vi till grundproblemet igen dvs alla dessa omärkta katter som man inte har en aning om vem det är som är ägare. Lite svårt att dra någon anonym inför rätta ju Dessutom hur bevisar jag vilken katt som pissat var om man inte sett det med egna ögon? DNA kanske?  Jo, och med anledning av det så ser jag den där paragrafen som ett kraftfullt slag i luften. Jag ringde själv både kommunen och polisen förra året om katter, men av en annan anledning än du. En fertil hankatt uppvaktade en löpande hona (och där har du ett annat delproblem, om det inte fanns löpande honor här hade vi inga okastrerade hanar drällande heller). Han såg så jäkla eländig ut, infekterade ögon, sönderrivna öron, halt... Jag ville inte ens ta i honom för att inte föra ev. smitta till mina (kastrater). Både polisen och kommunen meddelade att de inte tänkte göra något och rekommenderade mig att kontakta ett katthem om jag såg det som nödvändigt. Och de ville förstås veta om han var märkt innan de började agera. Nå, innan vi rett ut detta så var orgierna på garagetaket klara och hankatten försvann. Om myndigheterna inte ens är benägna att ingripa när ett djur far illa, då är jag rätt säker på hur de ställer sig till rabatter och dynor.
CITAT (Solstolen @ 13-06-2008, 22:08)  Om ägaren är okänd så tillfaller den staten efter 10 dagar. Ja, jag har alltid undrat vart alla okända djurägare tar vägen ibland, men då förstår jag... Med tanke på alla utropstecken i dina stressade inlägg, så undrar jag om du inte överdriver lite med katteriet. Har lite svårt att tro att det skulle samlas en överdrivet stor hope okastrerade hankatter i just det revir som du som människa pinkat in? Om problemet är så stort så borde jag också ha sett horder av okastrerade katter som skvätter som vattenspridare när de löper gatlopp genom kvarteren, men nej... en och annan maffiaboss har funnits - stora, fula snedvridna hankatter som härskar och håller ordning i just sitt kvarter.
Solstolen
14-06-2008, 19:32
CITAT (Grå @ 13-06-2008, 23:46)  Ja, jag har alltid undrat vart alla okända djurägare tar vägen ibland, men då förstår jag...
Med tanke på alla utropstecken i dina stressade inlägg, så undrar jag om du inte överdriver lite med katteriet. Har lite svårt att tro att det skulle samlas en överdrivet stor hope okastrerade hankatter i just det revir som du som människa pinkat in? Om problemet är så stort så borde jag också ha sett horder av okastrerade katter som skvätter som vattenspridare när de löper gatlopp genom kvarteren, men nej... en och annan maffiaboss har funnits - stora, fula snedvridna hankatter som härskar och håller ordning i just sitt kvarter. Aja baja, inte leka amatörpsykolog! (utropstecken  ) De som faktiskt känner mig skulle inte kalla mig stressad, snarare tvärt om  Däremot gillar jag utropstecken och min gamla svensklärare skulle förmodligen "banna" mig men eftersom detta inte är en svenskuppsats så tar jag mig friheten att skriva hur jag vill. Ditt sätt att skriva kan man ju också fundera på - antingen döljer sig en stor poet med känsla för drama bakom ditt nick eller så tycker du bara helt enkelt det är kul att försöka förlöjliga mig när du, mycket målande, beskriver vårt kattproblem med orden: "horder av okastrerade katter som skvätter som vattenspridare när de löper gatlopp genom kvarteren" Du borde nästan ha en eloge för de raderna, mycket roande.  Som sagt - en STOR dramatiker  Ovanstående är din tolkning - jag har aldrig påstått att det är horder av okastrerade hankatter. Men tro det eller ej, det räcker med några stycken som ständigt går runt och pinkar revir för att det sk bli ett problem. De pinkar ju liksom inte bara en gång och sen aldrig mer. Du får gärna tro vad du vill men försök åtminstone ha lite respekt och förståelse för att det kan se lite annorlunda ut på andra platser än vad det gör i din lilla "ankdamm"
CITAT (Solstolen @ 14-06-2008, 20:32)  Du får gärna tro vad du vill men försök åtminstone ha lite respekt och förståelse för att det kan se lite annorlunda ut på andra platser än vad det gör i din lilla "ankdamm"  Nix. Ingen förståelse från min sida. Katter behövs.
Solstolen
14-06-2008, 20:22
CITAT (Grå @ 14-06-2008, 20:50)  Nix. Ingen förståelse från min sida. Katter behövs. Eh jaha? Är det någon som har ifrågasatt katters existens då?
CITAT (Solstolen @ 14-06-2008, 21:22)  Eh jaha? Är det någon som har ifrågasatt katters existens då?  Klappa i pannan en gång till så kanske poletten trillar ner. Inomhus gör katter ingen större nytta.
Snöflinga
14-06-2008, 21:03
Gör den visst det, bara genom att finnas, människan mår bra av att ha djur runtikringsig
Man kan säkert få kela med anticimexpersonalen också, om man frågar snällt.
zaaritha
14-06-2008, 21:53
Vill absolut inte kela m anticimexare!
Bergstedt
14-06-2008, 22:09
Jag bor på landet med 2 gamla katter. De får gå ute och de få grannar som vi har har även de katter. Nu har jag plötsligt blivit dödligt trött på alla dessa katthår och halvätna möss som ligger överallt att vi har beslutat oss för att inte ha någon mer katt. Bli inte förskräckta nu, de vi har får leva älskade tills de dör men det kommer INTE in någon ny katt i detta hus. Jag har haft katt i 22 år och denna känsla kom plötsligt för 1-2 år sedan och den finns kvar. Plötsligt förstår jag alla som klagar på katter! En mycket underlig känsla måste jag erkänna.
zaaritha
14-06-2008, 22:26
Visst kan jag bli trött på katthår o skräp de drar in---- men leva utan katt---aldrig!
Solstolen
15-06-2008, 08:27
CITAT (Grå @ 14-06-2008, 21:35)  Klappa i pannan en gång till så kanske poletten trillar ner.
Inomhus gör katter ingen större nytta. Ah, rolig igen hör jag - en riktig clown med total brist på empati för människor som faktiskt har problem med många lösspringande okastrerade hankatter. Att katter kan göra nytta är jag den sista att förneka men det kan bli för många också koncentrerat på begränsat område. Om du hade kommit hit och studerat katterna som finns här så skulle du omedelbart reagerat på hur väldigt många av dem ser ut. Uppseendeväckande många av dem har sår, ärr och trasiga öron efter alla de katt-fighter som äger rum. Om man kan lite om katters revirbeteende så är det inget förvånande med tanke på hur många okastrerade hankatter här finns. En fråga: kan du verkligen inte se problemet med alla dessa okastrerade katter? Katthemmen är överfulla med oönskade vuxna katter pga att många ägare till vanliga "bondkatter" inte har lust att lägga pengar på att se till att fler oönskade små liv inte kommer till världen. En fråga till: Hur kan det komma sig att man inte ser en massa raskatter springa lösa? Är deras ägare mer rädda om sina djur pga värdet i dem? På tal om poletter, kanske poletten trillar ner hos dig någon gång om du drabbas av något som andra oansvariga människor åsamkar dig? Behöver nödvändigtvis inte handla om katter. Med en dåres envishet fortätter du att antyda att jag har något emot katter i det stora hela vilket är helt fel.
Solstolen
15-06-2008, 08:37
CITAT (Snöflinga @ 14-06-2008, 22:03)  Gör den visst det, bara genom att finnas, människan mår bra av att ha djur runtikringsig  Absolut! Kan inte mer än hålla med dig. Jag älskar verkligen själv katter (speciellt vanliga bondkatter) även om jag inte haft någon själv på många år. Men det är ju egentligen inte det som denna tråden handlar om, även om vissa gärna vill få det till det. Trådskaparen startade tråden från början för att ev få hjälp med vad man kan göra för att inte få sina grejor nedpissade, rabatter gödslade med bajs etc. Enligt min mening är det stora problemet att så många kattägare låter sina telningar vara okastrerade vilket resulterar i revirpissande. Detta är säkerligen inget problem om man bor i ett område där det bara finns ett fåtal katter. Men det finns även stora villaområden där var och varannan skaffar katt som sedan springer ute. Är de då okastrerade så kan det inte bli annat än problem. Jag skulle önska att även kattägare tvingas att märka sina djur och att om man har lösspringande katter måste man även kastrera.
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 09:27)  Ah, rolig igen hör jag - en riktig clown med total brist på empati för människor som faktiskt har problem med många lösspringande okastrerade hankatter.
Att katter kan göra nytta är jag den sista att förneka men det kan bli för många också koncentrerat på begränsat område. Om du hade kommit hit och studerat katterna som finns här så skulle du omedelbart reagerat på hur väldigt många av dem ser ut.
Uppseendeväckande många av dem har sår, ärr och trasiga öron efter alla de katt-fighter som äger rum. Om man kan lite om katters revirbeteende så är det inget förvånande med tanke på hur många okastrerade hankatter här finns.
En fråga:
kan du verkligen inte se problemet med alla dessa okastrerade katter? Katthemmen är överfulla med oönskade vuxna katter pga att många ägare till vanliga "bondkatter" inte har lust att lägga pengar på att se till att fler oönskade små liv inte kommer till världen.
En fråga till:
Hur kan det komma sig att man inte ser en massa raskatter springa lösa? Är deras ägare mer rädda om sina djur pga värdet i dem?
På tal om poletter, kanske poletten trillar ner hos dig någon gång om du drabbas av något som andra oansvariga människor åsamkar dig? Behöver nödvändigtvis inte handla om katter.
Med en dåres envishet fortätter du att antyda att jag har något emot katter i det stora hela vilket är helt fel. Mycket snack och lite verkstad..? Att du inte får blåmärken på pekfingertopparna... Att katthemmen är överfulla med katter är för att det finns katthem. Människan har aldrig varit sen att finna sig i att någon annan tar hand om problemen - likadant är det med hundhemmen utomlands som tjänar pengar på blödiga skandinaver som tror att de gör en insats för att de adopterar en hund från polen och ukraina. Visst ska folk ta sitt ansvar och kastrera, vaccinera och se efter sina katter, men du förespråkar ju hej vilt att alla katter ska hållas inomhus bara för att du ska få ha dina sketna stolsdynor ifred? Med tanke på hur många naturliga råttjägare vi har utrotat och jagat bort så lär du knappast få ha dina stolsdynor ifred ändå, när vi kattägare tvingats hålla våra katter inomhus - en vacker morgon i maj när du kommer ut och ska parkera röven i din solstol så har familjen Råtta lagt beslag på dina dynor och använt det som bomaterial, medan familjen sork underminerat hela din gräsmatta så solstolens ben inte har något att stå på och familjen Mus sitter i skafferiet och hånskrattar åt dig medan de tuggar i sig dina kaffekex. Du är mer beroende av katterna än vad du anar.
Solstolen
15-06-2008, 08:58
CITAT (Grå @ 15-06-2008, 09:40)  Mycket snack och lite verkstad..? Att du inte får blåmärken på pekfingertopparna...
Att katthemmen är överfulla med katter är för att det finns katthem. Människan har aldrig varit sen att finna sig i att någon annan tar hand om problemen - likadant är det med hundhemmen utomlands som tjänar pengar på blödiga skandinaver som tror att de gör en insats för att de adopterar en hund från polen och ukraina.
Visst ska folk ta sitt ansvar och kastrera, vaccinera och se efter sina katter, men du förespråkar ju hej vilt att alla katter ska hållas inomhus bara för att du ska få ha dina sketna stolsdynor ifred?
Med tanke på hur många naturliga råttjägare vi har utrotat och jagat bort så lär du knappast få ha dina stolsdynor ifred ändå, när vi kattägare tvingats hålla våra katter inomhus - en vacker morgon i maj när du kommer ut och ska parkera röven i din solstol så har familjen Råtta lagt beslag på dina dynor och använt det som bomaterial, medan familjen sork underminerat hela din gräsmatta så solstolens ben inte har något att stå på och familjen Mus sitter i skafferiet och hånskrattar åt dig medan de tuggar i sig dina kaffekex.
Du är mer beroende av katterna än vad du anar.  Ha ha ja visst förväntade jag mig ett sådant svar.  Får du betalt för att spela clown och amatörpsykolog? Mina fingertoppar behöver du inte oroa dig för men kanske för korslutning i hjärnkontoret när du ska klura ut alla dina "roliga" kommentarer? Kan tänka mig att du kanske har publik som hyllar dina lustigheter också. Men det bjuder jag på Jag kan bara konstatera att du återigen (suck) vill få det till att jag vill ha bort alla katter. "Du är mer beroende av katterna än vad du anar" säger du. Nej jag är inte beroende av alla katterna som finns här i mitt kvarter. Normalt antal (kastrerade) hade varit okej. Du hade ingen tanke om varför man inte ser raskatter springandes ute? Nu kommer du så klart att komma med nya lustigheter och vi kan hålla på och "ordbajsa" i evighet. Så jag lägger ner eftersom du bara är ute efter att göra dig spydig och lustig på min bekostnad. Av respekt för trådskaparen så tycker jag också att det är läga att sluta. kanske någon verkligen har några tips om hur man ska lösa problemen. Ha ett bra kattliv! (utropstecken  )
Jag tänker inte citera alla ställen där du förespråkar att katter ska bort, inte bara de som sitter på just din solstol, för jag har fått så mycket skäll för att jag plockar fram citat och överbevisar - jag tror nog du är ganska medveten själv.
Ta gärna och läs igenom tråden en gång till och välkommen tillbaka i diskussionen när du har lite på fötterna.
När det gäller raskatter så kan jag tala för perser, som jag haft själv - de gör ingen större nytta ute heller, för de har gått vilse när de kommit fram till brevlådan än mindre vet de hur en råtta ska lukta och de har ingen chans till avståndsbedömning. Fullständigt odugliga med mindre att man vill använda dem som soffkudde.
Norska skogskatter antar jag räknas till raskatt och dem ser man allt som oftast ute och smyger.
Men jag tänker inte stå till svars för vad andra kattägare gör eller inte gör med sina katter, jag tycker som sagt var bättre om katter än gnälliga gubbar och kärringar. Men att tvinga katter att hållas inomhus är jag tvärt emot för det vore förödande med tanke på råttors förökningsantal och förmåga att ta hand om sitt samhälle.
Solstolen
15-06-2008, 10:56
CITAT (Grå @ 15-06-2008, 10:10)  Jag tänker inte citera alla ställen där du förespråkar att katter ska bort, inte bara de som sitter på just din solstol, för jag har fått så mycket skäll för att jag plockar fram citat och överbevisar - jag tror nog du är ganska medveten själv.
Ta gärna och läs igenom tråden en gång till och välkommen tillbaka i diskussionen när du har lite på fötterna.
När det gäller raskatter så kan jag tala för perser, som jag haft själv - de gör ingen större nytta ute heller, för de har gått vilse när de kommit fram till brevlådan än mindre vet de hur en råtta ska lukta och de har ingen chans till avståndsbedömning. Fullständigt odugliga med mindre att man vill använda dem som soffkudde.
Norska skogskatter antar jag räknas till raskatt och dem ser man allt som oftast ute och smyger.
Men jag tänker inte stå till svars för vad andra kattägare gör eller inte gör med sina katter, jag tycker som sagt var bättre om katter än gnälliga gubbar och kärringar. Men att tvinga katter att hållas inomhus är jag tvärt emot för det vore förödande med tanke på råttors förökningsantal och förmåga att ta hand om sitt samhälle. Den som har lust kan gå tillbaka och läsa mina inlägg. Jag protesterar mot pisset som orsakas till största delen av okastrerade hankatter i mitt område. Men man kan tolka allting på det sätt man bestämmer sig för.
skogstroll
15-06-2008, 11:19
jag kan förstå att folk är irriterade på andras katter, de hör ju inte direkt till den svenska faunan utan är husdjur/råttjägare för ägaren. Att stänga in en katt som varit utekatt är väl knappast nån bra lösning och skaffar man katt bara för att va innekatt ja då får man väl det så länge djuret inte mår dåligt.
Persrar jagar visst!! I natt var min nere på bryggan och jagade nattfjärilar, vid 01.00 kom han in och såg ut så här:    Ursäkta bildkvaliteten men jag hade svårt att sluta skratta!  Mvh Fenja
DragonLady
15-06-2008, 12:27
Solstolen
15-06-2008, 12:56
Fenja: Ha ha ha klockrent!  Gud vad söt han är....trots en frisyr som är något ...eh ...rufsig Påminner lite om uppsynen hos min gamla Labrador när han traskade ut på isen i trädgårdsdammen och brakade igenom  - tyvärr har man ju oftast inte kameran i hugget när det "kuliga" händer.
Ingrid Zon3
15-06-2008, 16:02
Ser ut som om han varit på maskerad, utklädd till golvmopp  Han ser ut som han haft en riktig helkväll. Och så skrattar matte! Hmpf!!
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-06-2008, 22:50)  Jo, och med anledning av det så ser jag den där paragrafen som ett kraftfullt slag i luften.
Jag ringde själv både kommunen och polisen förra året om katter, men av en annan anledning än du. En fertil hankatt uppvaktade en löpande hona (och där har du ett annat delproblem, om det inte fanns löpande honor här hade vi inga okastrerade hanar drällande heller). Han såg så jäkla eländig ut, infekterade ögon, sönderrivna öron, halt... Jag ville inte ens ta i honom för att inte föra ev. smitta till mina (kastrater). Både polisen och kommunen meddelade att de inte tänkte göra något och rekommenderade mig att kontakta ett katthem om jag såg det som nödvändigt. Och de ville förstås veta om han var märkt innan de började agera. Nå, innan vi rett ut detta så var orgierna på garagetaket klara och hankatten försvann.
Om myndigheterna inte ens är benägna att ingripa när ett djur far illa, då är jag rätt säker på hur de ställer sig till rabatter och dynor. Där har du faktiskt fel! Vi har tre kastrerade honkatter. Den minsta (ett år gammal och kastrerad sedan hon var fem månader) blev våldtagen av grannens okastrerade hankatt, för han tvunget skulle sätta på någon när ingen löpande hona fanns i närheten. Alltså! Även om ingen löpande hona finns i närheten så kissas hela vår tomt -med allt vad som finns på den- ner av okastrerade hankatter. Detta är ett MYCKET STORT problem.
Solstolen
15-06-2008, 19:32
CITAT (embees @ 15-06-2008, 18:21)  Där har du faktiskt fel! Vi har tre kastrerade honkatter. Den minsta (ett år gammal och kastrerad sedan hon var fem månader) blev våldtagen av grannens okastrerade hankatt, för han tvunget skulle sätta på någon när ingen löpande hona fanns i närheten. Alltså! Även om ingen löpande hona finns i närheten så kissas hela vår tomt -med allt vad som finns på den- ner av okastrerade hankatter. Detta är ett MYCKET STORT problem. Kära du, det är inte lönt.  Du kommer bara att få höra att det visst inte kan vara ett problem eller att man får väl tåla lite kattpiss för det finns det som är värre Kanske du också får höra att det är ditt ansvar att se till att dina honkatter inte blir påhoppade och att du ska stänga dörrar och fönster. Men om du envisas med att säga att du vill kunna ha dina katter ifred på din egen tomt så önskar jag dig lycka till - tyvärr är det som att prata med en vägg.
CITAT (Grå @ 14-06-2008, 20:50)  Nix. Ingen förståelse från min sida. Katter behövs. Suck! Det handlar inte om att katterna skulle behövas eller inte. Jag skulle inte vilja vara utan mina katter och jag har dem inte för att jag behöver dem utan för att jag VILL HA katter i mitt hem. Det det handlar om är att det driver runt så många okastrerade katter -mest hankatter- som pissar revir. Jag har också mycket stora problem med några stycken hankatter som har vår tomt som sina inpissade revir. Ibland överlappar de varandra och då slåss de som bara den runt huset. Är det något som inte behövs så är det okastrerade katter.... punkt slut!CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 20:32)  Kära du, det är inte lönt.  Du kommer bara att få höra att det visst inte kan vara ett problem eller att man får väl tåla lite kattpiss för det finns det som är värre Kanske du också får höra att det är ditt ansvar att se till att dina honkatter inte blir påhoppade och att du ska stänga dörrar och fönster. Men om du envisas med att säga att du vill kunna ha dina katter ifred på din egen tomt så önskar jag dig lycka till - tyvärr är det som att prata med en vägg.  Ja, jag har bestämt mig för att lösa det på mitt sätt. MEN jag talar inte om HUR!.....!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|