Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Betty
Jag förstår inte varför så många kattägare inte ens försöker hjälpa till att ge katten ett bättre rykte.
"Katthatarna" lär ju inte bli färre av att höra kattägare som envist hävdar katters rätt att kissa var de vill med orden "Vi har lagen på vår sida, påverka lagstiftarna i stället, våra katter har rätt att kissa var de vill".

Varenda kattägare känner väl till att hankatter har könslukt i urinen och att de revirmarkerar. Den fräna lukten försvinner om man kastrerar hankatten. Dessutom skulle hankatten fara mindre illa om han inte hade kvar könsdriften, jag tänker då på t.ex. slagsmål och ibland långa strapatslika och riskfyllda vandringar i sökandet efter parningsvillig honkatt. Honkatter löper flera gånger per år och om man inte använder dem i avel så borde man lämpligen sterilisera/kastrera dem för att slippa oönskade ungar.

Varför chipmärker inte kattägare sina katter, varför kastrerar inte kattägare sina lösspringande katter, varför låter de katterna springa vind för våg och riskera att bli överkörda, förgiftade och skadade på olika sätt? Varför är dom inte mer rädda om sina katter? Tycker de inte att deras katter är värda det?
Fenja
Gillan, jag tycker att du ska kräva att luftfartsverket slutar vara så hänsynslösa och tar sitt ansvar för fåglarna! wink.gif

Det finns idag en lag som säger att alla hundar ska vara registrerade hos jordbruksverket, vet någon överhuvudtaget hur stort mörkertalet oregisterade är där? Vad är det som får någon att tro att det skulle vara annorlunda med katter? Hur många skulle dessutom kunna/orka fånga in katten som anklagas för att pissa på dynorna och transportera den till en veterinär eller polis för att skanna och få fram en eventuell ägare? Lagar som inte går att följa upp efterlevnaden av på ett kostnadseffektivt sätt brukar tas bort, som den med att gå mot röd gubbe...
Mvh
Fenja
Solstolen
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 10:46) *
För att slippa upprepa så kan du läsa ovan i mitt svar till Anki kl 10:10 där jag ställt en del frågor just beroende på att jag tycker dina svar är för generella dvs du skriver att utekatter ska kastreras. Men du kanske kan svara på dom frågorna.

Ok då kör vi! smile.gif

Ska bara innekatter kunna få ungar?

Jag tror inte det är så många avelskatts-ägare i tätbebyggda område som riskerar alla de timmar och pengar de lagt ner på att åka land och rike runt på kattutställningar och dyligt. Jag känner personligen två uppfödare och de har inte sina katter vind för våg.

De har ordnat stora inhängnader och är mycket noga med att deras avelsresultat inte spolieras av att katterna kommer ut och parar sig med vilken katt som helst. Innebär också en stor skaderisk som kan sudda ut åratals arbete med att få fram en speciell katt.

För dem som "bara" har katt för sällskaps skull så tycker jag att man får kastrera om katten ska gå lös ja! Vill man inte det får man inhängna sin tomt. Pest eller kolera kanske ja. Men detta är min åsikt - du får gärna ha din smile.gif

Ska man kunna få dispens?

Jag gillar dispenser, som jag nämnt tidigare så kan inte en lag vara heltäckande och det kan även finnas fall som "trillar mellan stolarna" och som kommer i kläm. Så givetvis måste det finnas plats för undantag om det behövs.

Ska det gälla alla katter oavsett var och hur man bor?

Jag tycker nog inte det nej. Om vi tar Grå med sina två skogsgårdar smile.gif, så är jag ganska säker på att hon dels tar hand om sina djur och verkligen bryr sig om dem. Det råder det absolut inget tvivel om och jag misstänker utifrån Grå:s inlägg att gårdarna inte ligger i så speciellt tätbebyggt område heller.

Att en lag skulle gälla även henne är lite väl fånigt. Hur man ska bedöma var det är relevant eller ej vet jag inte riktigt. Kanske det är här en dispans skulle vara på sin plats? smile.gif Men det är sådant som lagskrivarna måste fundera på.

Man kan kanske också tänka sig att varje kommun får rätt att bestämma i någon sorts lokalt regelverk? Om det är stora problem i en viss tätbebyggd kommun så ska det inte drabba en annan kommun där allt är frid och fröjd.

Hur ska det kunna kontrolleras?

Hu ja! Det lär väl knappast bli så att vi får "kattpoliser" eller liknande så det blir väl i så fall veterinärer som kanske rapporterar om katter som inte är märkta.

När det tex nyligen infördes en lag om att alla hästar ska ha ett pass där en behörig person har intygat hästens identitet så skaffade man samtidigt inte "hästpoliser". Man förutsätter att de flesta hästägare "lyder" men man har viss kontroll genom att veterinärerna rapporterar om de finner hästar utan pass.

Vidare så kommer det antagligen en ny lag relativt snart om att alla hästar dessutom ska chipmärkas.

Finns så klart de som aldrig tar sin katt till vterinären men så är det ju alltid - alla kommer man inte åt men kanske det är många som vill hjälpa till att hålla koll? wink.gif

CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 11:33) *
Det finns idag en lag som säger att alla hundar ska vara registrerade hos jordbruksverket, vet någon överhuvudtaget hur stort mörkertalet oregisterade är där? Vad är det som får någon att tro att det skulle vara annorlunda med katter?
Fenja

Nej, det vet man inte. Det finns alltid folk som inte följer lagen men ska man för den sakens skull strunta i att överhuvudtaget ha lagar?

Jag tycker givetvis också att man ska kunna kontrollera att lagar efterföljs. Men det finns vissa saker man kan göra, t ex låta veterinärerna kolla och de katter som aldrig blir vaccinerade eller får vård vid sjukdom - ja dem kanske andra kan ha ett öga på.

Nä nu ger jag mig (för denna stunden wink.gif) för jag ska stappla mig ut i bilen och köra dottern till pållen.

Där finns det hästar, fåglar, katter, hundar, igelkottar, grodor, ormar, spindlar etc etc och det fungerar fint eftersom det finns en balans. smile.gif
Tezzla
Begreppet "vind för våg" används ganska flitigt i denna tråd. Jag är nyfiken på vad ni menar med vind för våg? Hur bedömer ni att en katt springer vind för våg?

smile.gif
Solstolen
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 11:53) *
Begreppet "vind för våg" används ganska flitigt i denna tråd. Jag är nyfiken på vad ni menar med vind för våg? Hur bedömer ni att en katt springer vind för våg?
smile.gif

Arrgh! Hann inte lämna datorn smile.gif

Som vanligt svarar jag för mig själv:

Vind för våg för mig är när man inte bryr sig om att ens fundera på var katten är någonstans. Katten kan vara borta länge men man bara rycker på axlarna och tycker att "katter klarar sig alltid. Man köper sin katt för 1 kr och sen varken vaccinerar man eller försäkrar den. Om katten försvinner tycker man "synd" ....och skaffar en ny. Blir den sjuk har man inte råd att ta den till veterinären och den får antingen självläka eller dö.

Det finns många sådana människor. Tror dock inte att ni som är här och diskuterar så hett för kattens rättigheter tillhör den skaran.

Den skaran skulle inte ens bry sig om att gå in här och diskutera sad.gif
Betty
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 11:53) *

smile.gif

När jag använder orden "vind för våg" menar jag: När kattägare släpper ut katten och låter den lämna tomten/lägenheten för att ströva fritt i omgivningarna utan ägarens uppsikt.

På den punkten anser jag att kattägare borde ha samma skyldighet som hundägare att ha uppsikt och kontroll över sitt djur.

Jag tycker att det borde ligga i kattägarens eget intresse att katten inte far illa t.ex. riskerar att bli påkörd, förgiftad, skadad m.m. och att den inte heller stör andra människor genom att t.ex. gå in i annans hem eller revirmarkera på annans egendom.
*Stintan*
Tack för svaren Solstolen. Nej raskatter kan vi väl lämna därhän eftersom det som regel inte är sådana som ställer till problem liksom att diskussionen inte heller gäller varken hästar eller hundar även om man skulle kunna önska en attitydförändring även hos en del häst- och hundfolk men det är en annan diskussion.

Själv tycker jag bara att det är trist att det finns människor som inte tar ansvar för sina katter och kastrerar dom om man bor så att grannar störs av dem. Det borde vara en självklarhet.
embees
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 08:37) *
Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad. En del här menar att lagen ang. katter borde ändras, men på vilket sätt vill ni att den ska ändras? Vad ska den innehålla? Vad ska ev. plockas bort? Man kan inte bara ändra en lag för att den "är dålig", man måste ha något bättre att komma med också.

Ska alla katter hållas inne? De katter som vistas ute får bara göra det i rastgård eller koppel? Får man ha löplina till katten? (något som har skadat och dödat många katter) Finns det katter som kan få "dispens" för dessa regler? Kanske katter som bor i en stuga mitt i skogen eller katter på ladugårdar? Kan man få dispens om man bara har ett fåtal grannar som alla tycker det är okej om katten spatserar över deras altan? Hur ska isåfall denna dispens utfärdas?

Och, viktigast av allt, hur gör man med katter som menatalt inte klarar av att leva begränsat inom fyra väggar och i rastgård? Såna katter som utvecklar diverse beteendestörningar om de inte får hoppa runt på egen tass ibland? För såna katter finns definitivt, jag har haft ett par stycken som förmodligen skulle ha dött (mentalt och fysiskt) om de hade spärrats in. Ska vi avliva dessa djur? Medicinera dem? Vad ska vi göra?

Vad är ett värdigt kattliv? Hur många av kattens egenskaper och instinkter kan man plocka bort/förändra/justera utan att katten förlorar sin "status" som katt?

Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.

Ska det ändras i lagen om hur man håller katt så bör det vara klart och tydligt.

Mitt förslag är; att alla katter inom tättbebyggda samhällen som har möjlighet att gå ut, de måste vara kastrerade -både honor och hanar. De måste också vara chipmärkta. (Tättbebyggda måste definieras t ex som liten namngiven ort med x antal hus)
Påträffas katt som ställer till problem för andra människor får denna katt infångas och scannas för att se vems den är. Är den inte chipmärkt bör den avlivas efter x antal dagar om ingen gör anspråk på den.

Klart och koncist.

Vill någon avla så måste katten hållas i hägn eller inomhus. Precis som man gör med hund.
Carl
Hi!
Kul att se att ett hett ämne blir minst 33 sidor. Tror inte att ena eller den andra sidan kan omvända den andra. Om man är så lätt störd som vissa verka vara. Så får man väl flytta ut i skogen som Grå.Menar inte att grå är lättstörd. Om man flyttar så blir man snart varse om det finns annat som kan störa en som rådjur sokar harar osv som älskar små blomster knoppar. Satan också finns det djur här också!! kastera dom!! Förbjud dom!! Sätt chips i örat på dom osv. Då flyttar vi in till stan lugnt och skönt! Satan vad bilarna luktar och låter. Förbjud dom!! Var har dom här och göra!Kan dom inte köra någon annanstans! Satan nu har min blomma fått spinn! Förbjud spinn! Satan grannen spolar på muggen. Kan han inte skita på dagen! Det var andra gången denna vecka!! Vidrigt. Det är inte lätt att vara lätt störd !!
embees
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 09:59) *
Tack för svar!

Dessa två saker håller jag absolut med dig om, det är en självklarheter att man märker och kastrerar sina katter. Det är dessutom något som gynnar katten, som stärker dess "värde" om man kan kalla det så.

MEN, detta är ju ändå inget som har så värst mycket med problemet lösspringande katter i sig att göra. Även kastrerade och märkta utekatter kommer att spatsera i andra människors trädgårdar och de kommer förmodligen att kissa i rabatterna. Det som de flesta i denna tråd ser som ett problem är just att katterna rör sig på deras tomter och altaner, det handlar alltså inte om katterna är okastrerade och ickemärkta utan att de överhuvudtaget rör sig i ens trädgård.

Om man då hojtar om att lagen måste föräääändras!!!! så undrar jag HUR. Vad är det man vill ska förändras? På vilket sätt? Ja, jag behöver inte upprepa frågorna i mitt inlägg ovan...

Hur kan du få det till att de flesta i denna tråd har problem med att katterna rör sig fritt?
Jag tror faktiskt inte det är många som bryr sig om att andras katter rör sig över deras tomter. Kan inte påstå att det irriterar mig förrän okastrerad kattkisslukt når min näsa. Så varför är det då så många här som tycks tro att detta med att de rör sig fritt är det största problemet?

Problemet rör sig nästan uteslutande om okastrerade katter pissar ner överallt. Det luktar fruktansvärt illa och då blir det ett problem.

Kastrerade katters kiss luktar inte en bråkdel så illa som okastrerades därav skillnaden! Och om nu en kastrerad katt skulle markera så luktar det knappt och ännu mindre om det är i rabatten för då krafsar de flesta katterna över sitt toabesök iaf.

Lagen behöver förändras! Läs mitt inlägg ovan.

CITAT (Carl @ 18-06-2008, 13:38) *
Hi!
Kul att se att ett hett ämne blir minst 33 sidor. Tror inte att ena eller den andra sidan kan omvända den andra. Om man är så lätt störd som vissa verka vara. Så får man väl flytta ut i skogen som Grå.Menar inte att grå är lättstörd. Om man flyttar så blir man snart varse om det finns annat som kan störa en som rådjur sokar harar osv som älskar små blomster knoppar. Satan också finns det djur här också!! kastera dom!! Förbjud dom!! Sätt chips i örat på dom osv. Då flyttar vi in till stan lugnt och skönt! Satan vad bilarna luktar och låter. Förbjud dom!! Var har dom här och göra!Kan dom inte köra någon annanstans! Satan nu har min blomma fått spinn! Förbjud spinn! Satan grannen spolar på muggen. Kan han inte skita på dagen! Det var andra gången denna vecka!! Vidrigt. Det är inte lätt att vara lätt störd !!

Sedan när började vi hålla rådjur, harar, sorkar osv som husdjur?
Betty
CITAT (Carl @ 18-06-2008, 13:38) *
...../ Det är inte lätt att vara lätt störd !!

Pratar du av egen erfarenhet...? rolleyes.gif Skämt åsido, "som man ropar får man svar", ditt inlägg i övrigt var så fånigt så det är knappt värt att bemötas - men jag kan tala om för dig att jag för min personliga del inte har så värst stora problem med lösspringande katter, har däremot en del problem med både hare och rådjur i mina planteringar - och... jag bor i stan. whist.gif
Tezzla
CITAT (embees @ 18-06-2008, 13:30) *
Mitt förslag är; att alla katter inom tättbebyggda samhällen som har möjlighet att gå ut, de måste vara kastrerade -både honor och hanar. De måste också vara chipmärkta. (Tättbebyggda måste definieras t ex som liten namngiven ort med x antal hus)
Påträffas katt som ställer till problem för andra människor får denna katt infångas och scannas för att se vems den är. Är den inte chipmärkt bör den avlivas efter x antal dagar om ingen gör anspråk på den.

Klart och koncist.

Knappast klart och koncist flirting.gif

"Påträffas katt som ställer till problem för andra människor..."

Vad är "problem"? confused.gif En lag kan inte vara så godtycklig att det är upp till var och en att avgöra vad problem är. Problem måste definieras och avgränsas och jag tycker även man på något sätt ska kunna "bevisa" dessa problem. Vem som helst kan annars fånga in katter och hänvisa till att de är ett problem, fast problemet kanske bara handlar om att man inte gillar katter eller så har man kanske något otalt med sin granne och använder grannens katt som redskap i fajten.

Vad är problem? Vem avgör det?

Och vart ska dessa infångade "problemkatter" förvaras? Polisen? Katthemmen? Särskilda uppsamlingslokaler?

Nä, jag tycker nog inte det är så enkelt som du vill få det att låta.
Grå
CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 10:10) *
Tack Betty, jag hade missat den repliken. Jag tar tillbaka min konspirationsantydande fråga! blush.gif Ursäkta Grå, får väl köpa en tvål eller nåt som kompensation...

... eh... konspirera du, det är ju konspirationsteorierna som får jorden att snurra. Vad vore livet utan Dan Brown?
Köpa tvål.. jaha... ska du köpa den av mig så får du nog vänta tills jag lärt mig göra såna då ... biggrin.gif
pejori
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 08:37) *
Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad. En del här menar att lagen ang. katter borde ändras, men på vilket sätt vill ni att den ska ändras? Vad ska den innehålla? Vad ska ev. plockas bort? Man kan inte bara ändra en lag för att den "är dålig", man måste ha något bättre att komma med också.

Ska alla katter hållas inne? De katter som vistas ute får bara göra det i rastgård eller koppel? Får man ha löplina till katten? (något som har skadat och dödat många katter) Finns det katter som kan få "dispens" för dessa regler? Kanske katter som bor i en stuga mitt i skogen eller katter på ladugårdar? Kan man få dispens om man bara har ett fåtal grannar som alla tycker det är okej om katten spatserar över deras altan? Hur ska isåfall denna dispens utfärdas?

Och, viktigast av allt, hur gör man med katter som menatalt inte klarar av att leva begränsat inom fyra väggar och i rastgård? Såna katter som utvecklar diverse beteendestörningar om de inte får hoppa runt på egen tass ibland? För såna katter finns definitivt, jag har haft ett par stycken som förmodligen skulle ha dött (mentalt och fysiskt) om de hade spärrats in. Ska vi avliva dessa djur? Medicinera dem? Vad ska vi göra?

Vad är ett värdigt kattliv? Hur många av kattens egenskaper och instinkter kan man plocka bort/förändra/justera utan att katten förlorar sin "status" som katt?

Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.

Det bästa vore väl om lagen ändrades, så att kattägaren hålls ansvarig för vad katten gör.
Grå
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 15:29) *
Det bästa vore väl om lagen ändrades, så att kattägaren hålls ansvarig för vad katten gör.

*hörselkåpor på*

Och vad innebär ansvaret?
pejori
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 12:09) *
När jag använder orden "vind för våg" menar jag: När kattägare släpper ut katten och låter den lämna tomten/lägenheten för att ströva fritt i omgivningarna utan ägarens uppsikt.

På den punkten anser jag att kattägare borde ha samma skyldighet som hundägare att ha uppsikt och kontroll över sitt djur.

Jag tycker att det borde ligga i kattägarens eget intresse att katten inte far illa t.ex. riskerar att bli påkörd, förgiftad, skadad m.m. och att den inte heller stör andra människor genom att t.ex. gå in i annans hem eller revirmarkera på annans egendom.

tummenupp.gif tummenupp.gif

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 15:30) *
*hörselkåpor på*

Och vad innebär ansvaret?

mycket enkelt...märk din katt, så kommer räkningen på posten för den skadegörelse din katt orsakar andra tummenupp.gif
Betty
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 10:55) *
Jag förstår inte varför så många kattägare inte ens försöker hjälpa till att ge katten ett bättre rykte.
"Katthatarna" lär ju inte bli färre av att höra kattägare som envist hävdar katters rätt att kissa var de vill med orden "Vi har lagen på vår sida, påverka lagstiftarna i stället, våra katter har rätt att kissa var de vill".

Varenda kattägare känner väl till att hankatter har könslukt i urinen och att de revirmarkerar. Den fräna lukten försvinner om man kastrerar hankatten. Dessutom skulle hankatten fara mindre illa om han inte hade kvar könsdriften, jag tänker då på t.ex. slagsmål och ibland långa strapatslika och riskfyllda vandringar i sökandet efter parningsvillig honkatt. Honkatter löper flera gånger per år och om man inte använder dem i avel så borde man lämpligen sterilisera/kastrera dem för att slippa oönskade ungar.

Varför chipmärker inte kattägare sina katter, varför kastrerar inte kattägare sina lösspringande katter, varför låter de katterna springa vind för våg och riskera att bli överkörda, förgiftade och skadade på olika sätt? Varför är dom inte mer rädda om sina katter? Tycker de inte att deras katter är värda det?

Förvånas över att inte en enda ägare av lösspringande katt svarar på, i mina ögon, enkla frågor... g.gif

Ska det vara så svårt att begripa att man bör ta ansvar för sin katts förehavande på samma sätt som man tar ansvar för vad ens hund eller andra husdjur kan tänkas ställa till med hemma hos andra människor? confused.gif
Grå
Hur gör man för att se efter vad katten gör 24/7?
Betty
Koppel/sele och hägn när katten är utomhus.
Grå
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 15:40) *
mycket enkelt...märk din katt, så kommer räkningen på posten för den skadegörelse din katt orsakar andra tummenupp.gif

Märkta katter är redan klart. Men det fungerar inte så bra i praktiiken. Hur ska det bevisas att det är just min katt som kissat på Tant Gunn-Britts soffkuddar om hon inte lyckas fånga in katten?

Hur ska jag, trots märkning kunna hindra min katt att pinka i Tant Gunn-Britts knä utan att hålla den instängd dygnet runt?

CITAT (Betty @ 18-06-2008, 15:45) *
Koppel/sele och hägn när katten är utomhus.

Djurplågeri.
Betty
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 15:45) *
Märkta katter är redan klart. Men det fungerar inte så bra i praktiiken. Hur ska det bevisas att det är just min katt som kissat på Tant Gunn-Britts soffkuddar om hon inte lyckas fånga in katten?

Hur ska jag, trots märkning kunna hindra min katt att pinka i Tant Gunn-Britts knä utan att hålla den instängd dygnet runt?

Djurplågeri.

Jisses så fånigt du uttrycker dig ibland Grå giggle.gif : "Hur ska jag, trots märkning kunna hindra min katt att pinka i Tant Gunn-Britts knä utan att hålla den instängd dygnet runt?"

Menar du på fullt allvar att koppel/sele och hägn är djurplågeri? Är det din egen personliga uppfattning eller finns det nån sorts rättsligt beslut på det?
Haddirajan
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 15:40) *
Hur gör man för att se efter vad katten gör 24/7?

Det är ju såklart inte så lätt, men då kanske den miljö som du erbjuder katten inte är helt rätt miljö för dina grannar och din katt. De går helt enkelt inte ihop. Hålla katten inomhus om den orsakar problem?

Jag har idag inga problem med grannars katter, men för mig är det en självklarhet att grannar tar hand om sina djur så de inte orsakar mig obehag, mig eller dotterns sandlåda om vi säger så. Om någon granne skulle skaffa lösgående katt som orsakade mig problem så skulle jag inte tveka att ta de medel som krävdes för att den katten inte skulle återvända till min trädgård för att göra sina behov.

Jag är djurvän så jag skulle inte skada djuret på nåt sätt, inte fysiskt iallafall.
Tezzla
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 15:40) *
Förvånas över att inte en enda ägare av lösspringande katt svarar på, i mina ögon, enkla frågor... g.gif

Det finns en solklar anledning till att jag inte svarat och det är att du i hela ditt inlägg beskriver oseriösa kattägare som varken kastrerar eller märker sina djur. Hur ska jag kunna svara på sådant? Jag kastrerar, märker, vaccinerar, avmaskar och hela faderullan samt ser till att katterna inte springer ute dygnet runt.

Ska jag behöva stå till svars för oseriösa människor och försöka förklara hur de tänker?
Grå
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 15:48) *
Jisses så fånigt du uttrycker dig ibland Grå giggle.gif : "Hur ska jag, trots märkning kunna hindra min katt att pinka i Tant Gunn-Britts knä utan att hålla den instängd dygnet runt?"
Menar du på fullt allvar att koppel/sele och hägn är djurplågeri? Är det din egen personliga uppfattning eller finns det nån sorts rättsligt beslut på det?

Det är min personliga uppfattning om att det är djurplågeri likväl som att det är din personliga uppfattning om att det är helt ok att hålla katter instängda och i koppel.

Hur reagerar du inför bilderna på björnarna i asien som är nedpressade i små stålburar för att de ska tappas på gallvätska? Visst är det hemskt?
Björnar ska få lufsa fritt, eller hur?
Hur reagerar du på bilder på små chimpanser som hålls inburade och tittar på dig med stora blödiga ögon?
För jävligt eller hur? Chimpanser ska svänga sig i lianer i djungeln, visst?
- eller stora papegojfåglar som hålls i på tok för små burar?
Vad sägs om fjäderlösa burhöns, som inte vet annat än sina futtiga, stålklädda kubikdecimetrar där de tillbringat hela sitt futtiga liv? (3 månader??)
Djurplågeri?

Varför, i helvete, rent ut sagt, tror ni att det är ok att hålla katter kopplade och instängda? Är det för att de är s.k "domesticerade"?
För att vi har kunnat avla fram ett visst utseende på dem?

Innan ni lagstiftar om att katter ska hållas instängda och kopplade måste ni också se till att avla fram en stam katter som helt saknar sina basala instinkter, för det har man faktiskt inte lyckats med än.

Tezzla
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 15:29) *

Men jisses, jag är inte döv! fear.gif

Jaha, så var vi där igen. Lagen bör ändras. Och har du några förslag på HUR? flirting.gif
Carl
Hi!

Beräknad tid för olika alternativa lösningar för ner pissade dynor.

1 Ta in dynerna cirka 3min

2 Prata med grannen om hans katt 1 dag

3 Ändra lagen på något sätt som minimerar skadeverkingarna 1-3år

4 Europa domstol 3-5 år

Denna enkla tidsstudie visar att den snabbaste lösningen är alt 1 den går snabbt och är 100% effektiv.

2 Kan gå men är inte effektiv om det finns fler än en katt

3 och 4 tar långt tid och inte så effektiv om inte den nya lagen följs.
Betty
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 15:56) *
Det finns en solklar anledning till att jag inte svarat och det är att du i hela ditt inlägg beskriver oseriösa kattägare som varken kastrerar eller märker sina djur. Hur ska jag kunna svara på sådant? Jag kastrerar, märker, vaccinerar, avmaskar och hela faderullan samt ser till att katterna inte springer ute dygnet runt.

Ska jag behöva stå till svars för oseriösa människor och försöka förklara hur de tänker?

All heder åt dig Tezzla för att du tar ansvar för dina katter, önskar att alla kattägare gjorde som du! bravo.gif
Nej, jag begär naturligtvis inte att just du som verkar vara en ansvarsfull kattägare ska stå till svars för alla kattägare, seriösa som oseriösa.
Solstolen
CITAT (Carl @ 18-06-2008, 16:01) *
Hi!

Beräknad tid för olika alternativa lösningar för ner pissade dynor.
1 Ta in dynerna cirka 3min

2 Prata med grannen om hans katt 1 dag

3 Ändra lagen på något sätt som minimerar skadeverkingarna 1-3år

4 Europa domstol 3-5 år
Denna enkla tidsstudie visar att den snabbaste lösningen är alt 1 den går snabbt och är 100% effektiv.

2 Kan gå men är inte effektiv om det finns fler än en katt

3 och 4 tar långt tid och inte så effektiv om inte den nya lagen följs.

Du är duktig du på att räkna. Tyvärr är det inte endast dynorna som är problemet här, de pissar på det mesta som jag beskrivit i tidigare inlägg.

Ska jag bära in krukor, trädgårdsmöbler, möllan, staketen huset, bilarna, cyklarna etc etc etc ..........
skogstroll
Det enda läget för dig just nu verkar vara att prata med din granne om problemet och att de bör kastrera katten/katterna om de måste ha dem lösa. Annars kanske du kan antyda att du vänder dig till polisen för en ev. anmälan. Det kan ju trots allt bli dyrt för dig att ständigt byta ut dynor. Nedan är en länk om en anmälan för just det.

Länk
Solstolen
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 15:40) *

Precis. Någon hävdade att man inte kan bevisa vilken katt som orsakat skadan om man inte lyckats fånga in den.

Nä så är det förstås men om man lyckas och katten är märkt så kommer det en räkning på posten! smile.gif

Solstolen
CITAT (skogstroll @ 18-06-2008, 16:20) *
Det enda läget för dig just nu verkar vara att prata med din granne om problemet och att de bör kastrera katten/katterna om de måste ha dem lösa. Annars kanske du kan antyda att du vänder dig till polisen för en ev. anmälan. Det kan ju trots allt bli dyrt för dig att ständigt byta ut dynor. Nedan är en länk om en anmälan för just det.

Länk

Prata med min granne? Vilken granne då? Jag bor i ett mycket stort område med blandad bebyggelse. Både hyreshus, radhus och villor. Vet inte hur många hushåll här är men det är riktigt stort.

Finns några katter här som jag vet vem som äger dem men de är kastrerade. Ägarna är trevliga människor som ibland kommer och frågar om jag sett deras katter. smile.gif

Men resten, jag har ingen aning om vems de är och med jämna mellanrum ser man nya katter som inte varit här förut vilket resulterar i vilda slagsmål.

skogstroll
ok uräskta jag försökte bara vara till hjälp. då är det ju svårt. då är det nog bara att lägga plast över möbler mm. jag har själv ett antal katthanar som springer hos mig och var jag sur över det skulle jag fråga polisen
Solstolen
CITAT (skogstroll @ 18-06-2008, 16:37) *
ok uräskta jag försökte bara vara till hjälp. då är det ju svårt. då är det nog bara att lägga plast över möbler mm. jag har själv ett antal katthanar som springer hos mig och var jag sur över det skulle jag fråga polisen

Du behöver inte be om ursäkt smile.gif

Jag hoppas inte mitt inlägg til dig uppfattades som "skarpt" för det var inte min mening. Kan vara svårt när man skriver så här på ett forum för det kan lätt missuppfattas. Får väl slänga in fler "glada gubbar" smile.gif

I vår kommun har redan polis och politiker varit inkopplade eller hur man ska säga eftersom så många människor har och har haft problem periodvis. Resultatet av blev att kommunen bl a skickade ut info om katthållning till kommunens samtliga hushåll.
Fenja
Tack och lov så finns det en massa remissinstanser som vidtalas innan en lag ändras. När det gäller katter bland annat kunniga biologer som både förstår och värnar om kattens egenart. Någon av er som vill låsa in katter borde kolla hur mycket lugnandemedel i form av feliway och annan psykofarmaka som förskrivs till raskatter eftersom de företrädesvis vistas inomhus. Att hävda att en katt mår lika bra instängd i en lägenhet/hus och att den nöjer sig med att få vistas ute kortare stunder i koppel eller bur tyder på en bottenlös okunskap om kattens väsen.
Om en katt ska kunna leva ett fullvärdigt kattliv som en fri individ så kan den inte fängslas. Inte för att ägarna ska kunna hålla koll laugh.gif på den och inte för att ägaren betalat 1000-tals kronor för en viss ras. Det är ingenting annat än ren och skär mänsklig egoism.
Jag minns en av medlemmarna här för något år sedan som fått sin katt överkörd av en skördetröska som sa: Men jag är säker på att han var lycklig ända in i det sista, sittandes och bevakandes ett sorkhål. Det sammanfattar på ett belysande sätt hur jag och många andra ser på katten. Jag vaccinerar och avmaskar mina katter. De kommer och går som de finner för gott genom kattluckan flera gånger per dag. Det finns alltid mat framme till dem och en sköns bädd att ta en paus i om de vill. Jag kollar igenom dem dagligen efter fästingar, tovor och kammar dem när det behövs. De får veterinärvård vid behov. Om någon av dem inte kommer hem varje dag så letar vi och frågar grannar och närboende tills vi hittar dem. Jag tycker inte att man kan ta så mycket mer ansvar för sin katt och jag är också säker på att de är lyckliga ända in i det sista om de skulle förolyckas på något sätt. (Vilket för övrigt bara hänt en enda gång under de 30 år jag haft katt.)
Mvh
Fenja
henriks
Eftersom jag enligt definitionerna i vissa inlägg här är en oseriös kattägare som låter katterna springa vind för våg skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga:

Hur gör jag för att hängna in tomten så att katten inte tar sig ut?

(Att jag frågar beror på att katterna gladeligen klättrar över ett två meter högt stängsel in till hundgården, jag VET helt enkelt inte hur det skulle gå till!)

Att stänga inne utekatter och hidra dem från att gå ut - om det är alternativet, då tycker jag att det är bättre att ALLA katter kastreras. Sen är det bara att vänta ett antal år så löser sig "kattproblemet" av sig själv
pejori
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 17:40) *
Eftersom jag enligt definitionerna i vissa inlägg här är en oseriös kattägare som låter katterna springa vind för våg skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga:

(Att jag frågar beror på att katterna gladeligen klättrar över ett två meter högt stängsel in till hundgården, jag VET helt enkelt inte hur det skulle gå till!)

Att stänga inne utekatter och hidra dem från att gå ut - om det är alternativet, då tycker jag att det är bättre att ALLA katter kastreras. Sen är det bara att vänta ett antal år så löser sig "kattproblemet" av sig själv

Först och främst, behöver du inte inhägna hela trädgården.
En lämpligt stor yta på en 50m2 räcker gott.
två meter nätstaket, som böjs innåt längst upp, så kommer inte katten över.

sedan funderar jag över, varför det måste finnas en lag, för att ägare till lösgående katter ska ta sitt ansvar som djurägare. tummenupp.gif
vad tog det sunda förnuftet vägen?
Måste allt lagstiftas om?
Om grannar eller hyresvärdar påtalar att det är problem med katter som förorenar, så bör man väl som kattägare ta till sig det, istället för att skrika på att lagen inte kräver det.
herkules
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 15:59) *
Hur reagerar du inför bilderna på björnarna i asien som är nedpressade i små stålburar för att de ska tappas på gallvätska? Visst är det hemskt?
Hur reagerar du på bilder på små chimpanser som hålls inburade och tittar på dig med stora blödiga ögon?
Vad sägs om fjäderlösa burhöns, som inte vet annat än sina futtiga, stålklädda kubikdecimetrar där de tillbringat hela sitt futtiga liv? (3 månader??)
Djurplågeri?
Varför, i helvete, rent ut sagt, tror ni att det är ok att hålla katter kopplade och instängda? Är det för att de är s.k "domesticerade"?
Innan ni lagstiftar om att katter ska hållas instängda och kopplade måste ni också se till att avla fram en stam katter som helt saknar sina basala instinkter, för det har man faktiskt inte lyckats med än.

du blandar ihop äpplen med päron, björnar och schimpanser är inte tamdjur.
hundar är inte vargar och katter är inte lodjur.
strikt djurägaransvar bör gälla alla med husdjur.
Betty
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 15:59) *
Det är min personliga uppfattning om att det är djurplågeri likväl som att det är din personliga uppfattning om att det är helt ok att hålla katter instängda och i koppel.

Djurplågeri?

Min kommentar till 1:a stycket i ditt inlägg:
Det är inte bara min personliga uppfattning att det är helt ok att hålla katter instängda och i koppel, det är inte ovanligt och faktiskt helt lagligt.

Min kommentar till 2:a stycket i ditt inlägg:
Håller med dig att det är hemskt med björnarna i Asien som är nedpressade i små stålburar för att de ska tappas på gallvätska.
Tycker att björnar ska få lufsa fritt - med vissa förbehåll.
Håller med dig även angående chimpanserna, papegojfåglarna - djurplågeri även i mina ögon med.
Vad gäller burhönsen så finns det de uppfödare som säger att frigående höns far mer illa än burhönsen, jag är inte tillräckligt insatt för att svara på vilket som är det bästa för våra höns.

Min kommentar till 3:e stycket i ditt inlägg:
Nej, det är för att andra människor ska slippa obehag av lösspringande katter som t.ex. förstör annans egendom med bl.a. revirmarkerande.

Min kommentar till 4:e stycket i ditt inlägg:
Nej vi måste inte alls avla fram en stam katter som helt saknar sina basala instinkter innan vi får en vettig lagstiftning om katthållning, en lag som inte är så tandlös som den vi har idag.
De första stegen skulle enligt min mening kunna bestå i att man lagstiftar om att alla lösspringande katter måste vara kastrerade och chipmärkta. Att kattägare är ansvariga för sina katters förehavande på samma vilkor som hundägare är totalansvariga för sina hundar.
Infångade lösspringande katter som inte avhämtats hos polisen avlivas efter 5 dagar.
Vem vet, det kanske räcker med de där första stegen för att höja kattens status och för att förmå kattägare att ta ansvar för sina husdjur på samma sätt som andra djurägare är ansvariga för sina djur.
herkules
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 17:55) *
sedan funderar jag över, varför det måste finnas en lag, för att ägare till lösgående katter ska ta sitt ansvar som djurägare. tummenupp.gif
vad tog det sunda förnuftet vägen?
Måste allt lagstiftas om?
Om grannar eller hyresvärdar påtalar att det är problem med katter som förorenar, så bör man väl som kattägare ta till sig det, istället för att skrika på att lagen inte kräver det.

*tumme upp*
henriks
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 17:55) *

Jaha? men då kommer vi till kärnfrågan - om inhägnaden bara skall vara 50m2 - hur får jag alla sorkar, mullvadar och möss att passera förbi den inhängnaden?

Oslagbart största orsaken att jag har katt är att minska förekomsten av just dessa otyg.

Nästa fråga är hur det skall gå till att få plats med en ladugård på 550 m2 i inhägnaden? för om inte katten kan ta en runda runt ladugården - hur skall den då kunna ta några möss som tänkt ta sig in där?

Förövrigt - du har aldrig sett en riktig bondkatt va? ett två meter högt nätstaket som lutar inåt... Det är en baggis jämfört med att ta sig fem meter upp på en lodrät aluminiumstege vilket de gör! Möjligen om det vore en eltråd på toppen, men där går gränsen på något vis.

Det jag vill göra lite tydligare för er kattägare som lever i lägenhet eller villakvarter - är att det finns andra orsaker att ha katt än att bara ha den att kela med. Visst - jag kan ha förståelse för att det kan bli problem med många katter på liten yta i tätbefolkade områden - men om det är ett problem är det bättre att förbjuda katthållning i lägenheter än att förbjuda alla katter att vara utomhus.

Nu lär jag säkert "få på pälsen" av minst halva forumet - men se då till att i alla fall få med ett svar på min fråga som jag upprepar igen: Exakt HUR vill ni att jag skall bära mig åt för att bli en "ansvarsfull kattägare"
*Stintan*
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 17:40) *

Den som anser att du behöver göra inhägnad åt dina katter Henriks är nog helt ute och cyklar. Tror faktiskt ingen förespråkar att du behöver vidtaga sådana åtgärder för dina katter på din gård. Du får säkert dispens! flirting.gif
henriks
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 18:13) *
Den som anser att du behöver göra inhägnad åt dina katter Henriks är nog helt ute och cyklar. Tror faktiskt ingen förespråkar att du behöver vidtaga sådana åtgärder för dina katter på din gård. Du får säkert dispens! flirting.gif

de tror jag också att jag skulle få rotfl.gif - jag vill bara synliggöra hur urbota korkad och korttänkt en regel som hindrar lösgående katter är.
pejori
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 18:08) *
Jaha? men då kommer vi till kärnfrågan - om inhägnaden bara skall vara 50m2 - hur får jag alla sorkar, mullvadar och möss att passera förbi den inhängnaden?

Oslagbart största orsaken att jag har katt är att minska förekomsten av just dessa otyg.

Nästa fråga är hur det skall gå till att få plats med en ladugård på 550 m2 i inhägnaden? för om inte katten kan ta en runda runt ladugården - hur skall den då kunna ta några möss som tänkt ta sig in där?

Förövrigt - du har aldrig sett en riktig bondkatt va? ett två meter högt nätstaket som lutar inåt... Det är en baggis jämfört med att ta sig fem meter upp på en lodrät aluminiumstege vilket de gör! Möjligen om det vore en eltråd på toppen, men där går gränsen på något vis.

Det jag vill göra lite tydligare för er kattägare som lever i lägenhet eller villakvarter - är att det finns andra orsaker att ha katt än att bara ha den att kela med. Visst - jag kan ha förståelse för att det kan bli problem med många katter på liten yta i tätbefolkade områden - men om det är ett problem är det bättre att förbjuda katthållning i lägenheter än att förbjuda alla katter att vara utomhus.

Nu lär jag säkert "få på pälsen" av minst halva forumet - men se då till att i alla fall få med ett svar på min fråga som jag upprepar igen: Exakt HUR vill ni att jag skall bära mig åt för att bli en "ansvarsfull kattägare"

hur ska jag få sorkar och möss att gå förbi säger du: det ska dom inte, dom ska gå in i den giggle.gif (skojar bara)

Jo jag har både sett och haft bondkatter. dom kan klättra lodrätt upp hur långt som helst, men inte klättra med ryggen krökt åt fel håll.
När det gäller ladugården, så kanske det vore idé att ha musjägaren där, med en inhägnad uteplats istället (menar att du kan ju inhägna hela baksidan av ladugården och ha kattlucka så dom kommer ut/in och gör sitt jobb)
henriks
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 18:05) *
Det är inte bara min personliga uppfattning att det är helt ok att hålla katter instängda och i koppel, det är inte ovanligt och faktiskt helt lagligt.

Snacka om att kasta sten i glashus!

Tack och lov är det fortfarande lagligt att ha lösspringande katter också

Frågan var om det är OK - inte om det är lagligt att ha katter instängda och kopplade hela tiden.
henriks
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 18:18) *
hur ska jag få sorkar och möss att gå förbi säger du: det ska dom inte, dom ska gå in i den giggle.gif (skojar bara)

Jo jag har både sett och haft bondkatter. dom kan klättra lodrätt upp hur långt som helst, men inte klättra med ryggen krökt åt fel håll.
När det gäller ladugården, så kanske det vore idé att ha musjägaren där, med en inhägnad uteplats istället (menar att du kan ju inhägna hela baksidan av ladugården och ha kattlucka så dom kommer ut/in och gör sitt jobb)

OK - jag skall genast sätta upp ett 8 meter högt plåtbeklätt plank runt båda ladugårdarna och runt alla tre bostadshusen - sen kan jag ju ta hand om några hittekatter också, eftersom jag behöver minst fem stycken katter - föresten tio, eftersom det är lite synd att bara ha en i varje bur, den kan ju känna sig ensam!

Glömmer bara en sak - vet inte riktigt om jag vill bo på gården längre bland alla plank - bäst jag skaffar mig en lägenhet i stan - RÄKNA MED ATT JAG TAR MED ALLA TIO KATTERNA DIT! för jag får ju inte lämna dem utan uppsikt!

Glömde en sak till: om katter inte kan klättra med ryggen åt fel håll, begriper jag inte hur den kan komma upp på taket på ett tvåvåningshus? - det har jag haft en som lyckats med, däremot ville den väldigt gärna ha hjälp med att komma ner igen när den suttit där uppe en hel dag!
Fenja
Henriks skriver:Visst - jag kan ha förståelse för att det kan bli problem med många katter på liten yta i tätbefolkade områden - men om det är ett problem är det bättre att förbjuda katthållning i lägenheter än att förbjuda alla katter att vara utomhus.
DET är ett förslag jag gärna skriver under på! Bland det relevantaste som framkommit i denna tråd! biggrin.gif
(Jag kan inte citera, så därför gör jag så här...)
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 18:26) *
OK - jag skall genast sätta upp ett 8 meter högt plåtbeklätt plank runt båda ladugårdarna och runt alla tre bostadshusen - sen kan jag ju ta hand om några hittekatter också, eftersom jag behöver minst fem stycken katter - föresten tio, eftersom det är lite synd att bara ha en i varje bur, den kan ju känna sig ensam!

Glömmer bara en sak - vet inte riktigt om jag vill bo på gården längre bland alla plank - bäst jag skaffar mig en lägenhet i stan - RÄKNA MED ATT JAG TAR MED ALLA TIO KATTERNA DIT! för jag får ju inte lämna dem utan uppsikt!

Glömde en sak till: om katter inte kan klättra med ryggen åt fel håll, begriper jag inte hur den kan komma upp på taket på ett tvåvåningshus? - det har jag haft en som lyckats med, däremot ville den väldigt gärna ha hjälp med att komma ner igen när den suttit där uppe en hel dag!

Vem har sagt att du ska sätta upp ett åtta meter plåtplank runt hela tomten?????
tänk...jag trodde du var läskunnig, men jag kan ha fel.
Jag sa nät...två meter inhägnad för katterna(dina) inte näta in hela bygdens katter. Det faller nog under egenmäktigt förfarande om du gjorde det. tummenupp.gif

CITAT (henriks @ 18-06-2008, 18:08) *
/.../ jag kan ha förståelse för att det kan bli problem med många katter på liten yta i tätbefolkade områden - men om det är ett problem är det bättre att förbjuda katthållning i lägenheter än att förbjuda alla katter att vara utomhus./.../

Är inte problemet med pinkande katter lika stort i villaområden????
Skall dom förbjudas där med????

Sedan en fråga till, till er som inte har kastrerade katter..
varför är dom okastrerade?

Har du en fritt gående okastrerad katt, har du inte en susning om vem som är far till dina ev. kattungar.
Då bedriver man ingen "seriös" blandrasavel direkt.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 18:37) *
Vem har sagt att du ska sätta upp ett åtta meter plåtplank runt hela tomten?????
tänk...jag trodde du var läskunnig, men jag kan ha fel.
Jag sa nät...två meter inhägnad för katterna(dina) inte näta in hela bygdens katter. Det faller nog under egenmäktigt förfarande om du gjorde det. tummenupp.gif
Är inte problemet med pinkande katter lika stort i villaområden????
Skall dom förbjudas där med????

Sedan en fråga till, till er som inte har kastrerade katter..
varför är dom okastrerade?

Har du en fritt gående okastrerad katt, har du inte en susning om vem som är far till dina ev. kattungar.
Då bedriver man ingen "seriös" blandrasavel direkt.

Men va f*n Pejori menar du verkligen att man ska behöva hägna in katterna på en bondgård???
Elihe
CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 17:09) *
Tack och lov så finns det en massa remissinstanser som vidtalas innan en lag ändras. När det gäller katter bland annat kunniga biologer som både förstår och värnar om kattens egenart. Någon av er som vill låsa in katter borde kolla hur mycket lugnandemedel i form av feliway och annan psykofarmaka som förskrivs till raskatter eftersom de företrädesvis vistas inomhus. Att hävda att en katt mår lika bra instängd i en lägenhet/hus och att den nöjer sig med att få vistas ute kortare stunder i koppel eller bur tyder på en bottenlös okunskap om kattens väsen.
Om en katt ska kunna leva ett fullvärdigt kattliv som en fri individ så kan den inte fängslas. Inte för att ägarna ska kunna hålla koll laugh.gif på den och inte för att ägaren betalat 1000-tals kronor för en viss ras. Det är ingenting annat än ren och skär mänsklig egoism.
Jag minns en av medlemmarna här för något år sedan som fått sin katt överkörd av en skördetröska som sa: Men jag är säker på att han var lycklig ända in i det sista, sittandes och bevakandes ett sorkhål. Det sammanfattar på ett belysande sätt hur jag och många andra ser på katten. Jag vaccinerar och avmaskar mina katter. De kommer och går som de finner för gott genom kattluckan flera gånger per dag. Det finns alltid mat framme till dem och en sköns bädd att ta en paus i om de vill. Jag kollar igenom dem dagligen efter fästingar, tovor och kammar dem när det behövs. De får veterinärvård vid behov. Om någon av dem inte kommer hem varje dag så letar vi och frågar grannar och närboende tills vi hittar dem. Jag tycker inte att man kan ta så mycket mer ansvar för sin katt och jag är också säker på att de är lyckliga ända in i det sista om de skulle förolyckas på något sätt. (Vilket för övrigt bara hänt en enda gång under de 30 år jag haft katt.)
Mvh
Fenja

tummenupp.gif tummenupp.gif bravo.gif
Grå
CITAT (herkules @ 18-06-2008, 18:05) *
du blandar ihop äpplen med päron, björnar och schimpanser är inte tamdjur.
hundar är inte vargar och katter är inte lodjur.
strikt djurägaransvar bör gälla alla med husdjur.

Har du någon motivering till din åsikt ovan?
Nähä.. jag trodde inte det...

Helt rätt uppfattat annars, katter är katter och ska skötas och behandlas som katter bör.
De är inte hundar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon