Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Malvia
"Jag är LEDSEN över den åverkan som katter gör i naturen - och tillåts göra."

Vad gör de för åverkan i naturen? De är väl minst till skada i naturen!

Här är frågan om att var inne på "fel" tomt? Hittar de en plats som de trivs med så klart de besöker den.

Se bara på grannens katt som trivdes så bra hos Malin72
Lars-Olof Arvids
Vad gör de för åverkan i naturen? De tar ju inte bara råttor och möss, utan även fåglar, näbbmöss m m. Jag tycker om katter, på rätt plats och i lagom antal. Men de är ändå rovdjur som inte hör till vår naturliga fauna.

Olle
myskmadra
"Var precis ut och skulle sätta mig i solen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår "
Det verkar lite extremt som om katterna har flyttat in hos er mer eller mindre.
Varför inte prova med att kontakta kommunens miljöskyddskontor för att höra hur man ska göra?
Kanske finns någon kemikalie eller dylikt som
katter skyr som pesten.

Magdis
CITAT (Malvia @ 24-04-2007, 11:59) *
Jag skulle aldrig ha en barnvagn ute ( klart att katten trivs där - varmt och skyddat) det är ju andra djur o insekter som kan ta sig i dit också. urk!

Det är ju många som har barnvagnen ute!
Jag hade min dotter sovande i barnvagnen ute vid ett tillfälle och gick o tittade till henne med jämna mellanrum. Vid ett tillfälle när jag kom ut så hade det hoppat upp en stor katt och lagt sig ovanpå henne i barnvagnen. fear.gif

Liselotte i zon 3
Be grannen göra som min granne gjort....hon har både kattlåda, sandhög, kattmynta m.m på sin tomt, jag tror till och med att hon gjort ett litet mjukt och skönt krypin till sina fyrfotingar. Har tre barn som har lekt i sandlådan ( övertäckt när den inte används, men katterna har inte visat något som helst intresse för den). Vi har stora rabatter och dynor ute hela dagarna men jag har aldrig sett katterna ligga där eller att de gjort ifrån sig.

Det lustiga är att när mina barn lekte med katterna så försvann en helt plötsligt upp till grannens tomt, var borta en liten stund och kom tillbaka sedan...gissa vad den gjort?...jo den hade varit på lådan...jag såg den genom häcken.
Så alla katter eller hundar för den delen kan ju inte vara till ondo, är det en bra djurägare så kan man ta kritiken och försöka åtgärda den till allas glädje.

Liselotte i zon
Ammoura
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 25-04-2007, 21:27) *
Be grannen göra som min granne gjort....hon har både kattlåda, sandhög, kattmynta m.m på sin tomt, jag tror till och med att hon gjort ett litet mjukt och skönt krypin till sina fyrfotingar. Har tre barn som har lekt i sandlådan ( övertäckt när den inte används, men katterna har inte visat något som helst intresse för den). Vi har stora rabatter och dynor ute hela dagarna men jag har aldrig sett katterna ligga där eller att de gjort ifrån sig.

Det lustiga är att när mina barn lekte med katterna så försvann en helt plötsligt upp till grannens tomt, var borta en liten stund och kom tillbaka sedan...gissa vad den gjort?...jo den hade varit på lådan...jag såg den genom häcken.
Så alla katter eller hundar för den delen kan ju inte vara till ondo, är det en bra djurägare så kan man ta kritiken och försöka åtgärda den till allas glädje.

Liselotte i zon

Vilka bra tips! Absolut något att ta efter. Planerar även att skaffa kattlucka in i förrådet och bygga en varm gosig isolerad koja att ha där inne. På så sätt kan dom alltid komma in någonstans. Har en kattlucka in i huset också men den är inte i bruk just nu, vill inte att grannkatterna ska springa fritt i våran källare.
amaira
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 25-04-2007, 21:27) *

Liselotte i zon

Ja precis! Men det kräver att kattägaren VILL ta sitt ansvar, fast det inte står något i lagen. Och de flesta vill väl det, om man bara vet vad man ska och kan göra. Det här var bra tips du skrev om. Det kanske inte fungerar för alla katter, och inte fullt ut för andra, men det är i alla fall visad god vilja, och visad förståelse.
Ammoura
Stått ute och grejjat iordning mitt nya kryddväxtland idag. Blev även en hel det kattmynta i ett hörn. Lite försått och lite direktsådd, hoppas det tar sig bra. Katterna har visserligen inte visat så stort intresse för kattmynta innan men alltid värt ett försök. Kattlådan tömmer vi på en hög i utkanten av tomten där vi även tömmer endel jordavfall så jag hoppas att dom drar sig lite dit.
Nackdel med supergosiga katter är att ha dom runt händerna när man grejjar i trädgården, dom tyckte såklart att det var jätteroligt att jag var där ute och busade smile.gif
Bovine
CITAT (råse-marie @ 24-04-2007, 11:43) *
Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår devil.gif

Ja jisses, stackars, stackars, stackars dig..., var du tvungen å ta fram en trasa OCH en roll... å ja tycker sååå synd om dig....
rotfl.gif
kira
Jag har två fina kastrerade katter o de är mina älsklingar,önskar att det oxå fanns en lag om djur att man får ordenligt med straff o inte bara böter om man gör dem illa,katter tycks man få behandla hur man vill verkar det som........... thumbdown.gif
160kvm stort hus
Ett alternativ om man har mycket problem med lösspringande katter är att fånga in dom och lämna in dom på närmsta katthem alt polisstation. ( om man nu inte kan prata med sina grannar... )

De kostar en summa att få ut sin katt igen och efter ett par gånger så kanske kattägaren lär sig hålla reda på sina katter.

Och de katter som är förvildade hämtar ju ingen ut och då omplaceras de i ett nytt hem. Förhoppningsvis lite mer kärleksfullare denna gång och slipper svälta ihjäl när vintern kommer...

Katter äter både harungar och rådjurskid. Plus att deras skit inte fungerar som gödsel.....

Annars tycker jag att katter är jättetrevliga, har själv haft ett par st. Men jag vill inte ha dom i mina rabatter eller på mina dynor eftersom sambon är tokallergisk....

Fast jag klarar mig ganska eftersom jag har hund.

Mvh G
dahla
Nu är det som tur är nya regler på gång för katter. I tätbebyggda områden kommer det bli samma regler för katter som det är för hundar vilket innebär krav på koppel.
Airamya
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-05-2007, 11:05) *
Katter äter både harungar och rådjurskid.

Mvh G

Nu blev jag förvånad! Äter katter rådjurskid????!!! En liten katt kan väl knappast fälla ett kid?
Tezzla
CITAT (Airamya @ 25-05-2007, 12:09) *
Nu blev jag förvånad! Äter katter rådjurskid????!!! En liten katt kan väl knappast fälla ett kid?

Har aldrig någonsin hört talas om katter som fäller rådjurskid och äter upp dem cool.gif Kanske Stor Balkong tänker på lo? flirting.gif
Rosa Alba
CITAT (anders83 @ 23-04-2007, 21:36) *
Hej!

är kattägare själv och jag håller fullständigt med dom som ser katter som ett problem! nu är det faktiskt så att som kattägare får man ta sitt ansvar!
tycker det är oförsvarbart att man inte har koll på sina djur!

jag har själv min katt ute men mina grannar vet om att han är en utekatt och peppar peppar så gör han sina behov i skogen=)

men jag har även meddelat att skulle han ställa till med beskymmer så tar jag det och får helt enkelt ha honom som innekatt punkt slut!!

övriga människor ska inte behöva ta in sina dynor eller lägga ut fy medel i buskarna och lägga ner en massa pengar pga av andras djurval,

dessutom är det faktisk koppeltvång på katter i bostadsområden precis som det är för hundar så man har egentligen ingen rätt att släppa lös sin katt, nu säger jag ju lite emot mig själv men i och med att jag kommit överens med mina grannar tycker jag att detta är helt ok! och jag skulle faktiskt inte se ner på någom om dom skulle ha ihjäl min katt för jag tar risken och släpper ut den

så jag tycker faktiskt att ni andra kattägare får ta erat ansvar och komma överens med era grannar och höra vad dom har att säga annars så får ni faktiskt ha era katter inne! eller flytta ut på landet

"och jag skulle faktiskt inte se ner på någon om dom skulle ha ihjäl min katt" vad är du för en psykopat?

Och var ska man få ha sina katter då? Jag kan tala om att syrrans katt höll på att begå självmord för att hon inte fick gå ut.. samma sak med min hankatt. Så djurplågeri är bättre än lite hår på en jävla dyna?

Och hur ska man plötsligt stänga in en katt som varit utekatt hela sitt liv?
råse-marie
CITAT (Bovine @ 19-05-2007, 17:34) *
Ja jisses, stackars, stackars, stackars dig..., var du tvungen å ta fram en trasa OCH en roll... å ja tycker sååå synd om dig....
rotfl.gif

tack kram1.gif
Rosa Alba
Har en granne som börjar konversationer med "ska dom va här?" eller "det börjar lukta ganska illa här", vilket jag inte ser som något vänligt bemötande. Har tre katter som är supergosiga, älskar att puffa på folk. Det va just detta en av mina kissar höll på med när grannen undrade om dom verkligem måste va på deras tomt, såg verkligen jobbigt ut med en katt som ville gosa...

Sen en annan gång sa han till min svärmor när hon satt i trädgården på en stol och solade att det luktade illa hos dom. Kanske bättre att tala med mig om det? Hur kan människan va så säker på att det är just någon av mina katter när grannarna har katter också? Jag frågade förut om dom gjort något hos dom, svaret va nej. Så jag förstår inte riktigt problemet då... Hade så trevliga grannar förut, nu har man riktiga gnällkärringar som inte pratar med mig om saken på ett normalt sätt heller.

Sen vill jag säga att när man har katter så bör man kastrera dessa, aå dom inte pissar på dynor. Det är jag i alla fall säker på att mina aldrig gjort.
dahla
CITAT (Rosa Alba @ 25-05-2007, 13:47) *
Och hur ska man plötsligt stänga in en katt som varit utekatt hela sitt liv?

Hundägare får ha sina hundar i lina eller hundgård ifall dom vill ha hundarna ute. Du kommer väl få bygga en kattgård så dina sötnosar inte kan störa dina grannar.
Wilmer
När jag bodde i stan kunde vi inte ha fönstren öppna ens på övervåningen då det fanns utskjutande tak som katterna klättrade runt på. I mitt fall var det marsvinen som låg risigt till, efter att ha hittat en katt i buren med tre paralyserade marsvin som tog hela kvällen att få ordning på vågade vi inte chansa. Jag älskar katter, men det är synd att kattägare kan vara liiite väl oförstående inför andras problem.

/ Wilma
Snöflinga
CITAT (dahla @ 25-05-2007, 11:19) *
Nu är det som tur är nya regler på gång för katter. I tätbebyggda områden kommer det bli samma regler för katter som det är för hundar vilket innebär krav på koppel.

Varifrån har du hört eller sett det confused.gif
TantGredelin
Alla ni som vill ha kontroll på katterna. Hur gör ni med riktigt vilda djur, skator och andra kråkfåglar skiter och gräver upp och har sönder dynor när ni inte ser på. Ska vi skjuta av dem så att ni kan ha era dynor framme dygnet runt? Hur stort kan problemet vara? Jag hade två ölburkar i min kompost härom dagen. Den är placerad tolv meter från närmaste tomtgräns. Snubbeltråd mot oönskade besökare kanske, eller fällor? Och det händer att en räv passerar och - ve och fasa- kanske blir kissnödig och där kan vi tala om lukt. Och vilda ormar - hur ser ni på det? Inte så kul om det blir ett ormbo i sandlådan. Gnäll inte så himla mycket, det finns värre problem än grannens katter. Ta hand om era grejer istället, och njut av att bo på marken där det oväntade kan inträffa!
Bild av en katt som sover ute, har halsband så att ingen sandlådeägare ska tro att den är vild!

[attachment=3228:DSC01151.JPG]
Fenja
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 18:41) *
Alla ni som vill ha kontroll på katterna. Hur gör ni med riktigt vilda djur, skator och andra kråkfåglar skiter och gräver upp och har sönder dynor när ni inte ser på. Ska vi skjuta av dem så att ni kan ha era dynor framme dygnet runt? Hur stort kan problemet vara? Jag hade två ölburkar i min kompost härom dagen. Den är placerad tolv meter från närmaste tomtgräns. Snubbeltråd mot oönskade besökare kanske, eller fällor? Och det händer att en räv passerar och - ve och fasa- kanske blir kissnödig och där kan vi tala om lukt. Och vilda ormar - hur ser ni på det? Inte så kul om det blir ett ormbo i sandlådan. Gnäll inte så himla mycket, det finns värre problem än grannens katter. Ta hand om era grejer istället, och njut av att bo på marken där det oväntade kan inträffa!
Bild av en katt som sover ute, har halsband så att ingen sandlådeägare ska tro att den är vild!

[attachment=3228:DSC01151.JPG]

Kanske har luftfartsverket ansvar för fåglarna? Markägaren får väl hägna in både sina smultron, ormar, rävar och rådjur eller?!! naughty.gif Du har SÅ RÄTT i det du skriver!! wub.gif Skönt att se ett förnuftigt inlägg i debatten! biggrin.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
CITAT
Katter äter harungar o rådjurskid[quote !
Men--vad är detta för dumheter?
Anki på Öland
Har jag inte rätt att inte tycka om katter likaväl som jag inte kan förvänta mig att alla skall älska mina hundar?? Har inte folk rätt att vara katträdda likaväl som endel är hundrädda?? Varför måste jag tycka om katter bara för att du gör det??
Anki
anncharlotte
Jag har 5 katter, och för mej är det helt självklart att jag ska se till att katterna inte springer lösa i vårt område. Både för katternas egen skull och för våra grannars skull.
Mina grannar har inte valt att ha katt och ska inte behöva ha dom i sin trädgård eller inne i sitt hus, vilket antagligen hade hänt om dom fått springa fritt, för det är väldigt sociala katter jag har, som älskar att prata med alla människor dom möter och som gärna hade gått och hälsat på lite här och var.
För katternas skull så vill jag inte att dom ska bli påkörda eller råka ut för fientliga djur eller människor, vilket risken är stor för, för en lösspringande katt.
Eftersom vi inte har så stor trädgård så valde vi att hängna in tomten, hade det varit en större tomt hade det blivit en kattbur istället. jag kan inte förstå att katter anses vara det enda husdjur som man som ägare inte har ansvar för att se till, utan man kan låta springa hur som helst.
TantGredelin
Ingen måste tycka om katter, men tycker ni om råttor, då?
Har ni nån gång tänkt på hur många råttor som rör sig kring våra hus när vi inte är där, kan bli 30 cm med svans, klättrar upp och nosar runt, drar omkring i sandlådor och kring grillar, mellan grönsaksplantor och smultron. Det finns ungefär lika många råttor som människor, men i villaområden är det säkert flera, eftersom överlevnaden är enklare. De flesta lösgående katter tar möss och råttungar, en del tar till och med stora råttor. Det är väl bra.
Cassandra
Tack och lov har vi inga problem med katter här. Hundar däremot. Lösspringande på kolonilotterna.
Snöflinga
CITAT (TantGredelin @ 27-05-2007, 00:01) *
Ingen måste tycka om katter, men tycker ni om råttor, då?
Har ni nån gång tänkt på hur många råttor som rör sig kring våra hus när vi inte är där, kan bli 30 cm med svans, klättrar upp och nosar runt, drar omkring i sandlådor och kring grillar, mellan grönsaksplantor och smultron. Det finns ungefär lika många råttor som människor, men i villaområden är det säkert flera, eftersom överlevnaden är enklare. De flesta lösgående katter tar möss och råttungar, en del tar till och med stora råttor. Det är väl bra.

Det finns råttgift och råttfällor som är minst lika effektiva som kattor crazy.gif Vad jag alltid förundrat mig över är hur kattägare, som ju ser sina kissar som älskade familjemedlemmar, låter dem springa vind för våg i vägrika områden ... där de löper stor risk att bli överkörda fear.gif Det vore ju som om föräldrar lät sin 3-åring leka utan tillsyn intill en motorväg sad.gif
Fenja
Ja råttgift är ju nice, mera kemikalier till alla!! Råttorna dör av törst eftersom de inte kan dricka, det ödet önskar jag inte ens dem... Sedan finns ju alltid risken att lekande treåringar som inte är på motorvägen hittar det och stoppar i sig... det är betydligt onyttigare än lite kattskit!!
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (Snöflinga @ 27-05-2007, 12:53) *
Vad jag alltid förundrat mig över är hur kattägare, som ju ser sina kissar som älskade familjemedlemmar, låter dem springa vind för våg i vägrika områden ... där de löper stor risk att bli överkörda fear.gif Det vore ju som om föräldrar lät sin 3-åring leka utan tillsyn intill en motorväg sad.gif

I och för sig gillar jag inte jämförelsen mellan katter och barn, men men...

Jag håller med dig i det du skriver om att släppa ut katter hur som helst. Jag förstår inte heller hur man kan göra det. Men alla som bor i hus släpper ju inte ut sina katter vind för våg. Jag själv bor i villa och har gjort en stor inhägnad i trädgården. Det känns som den bästa lösningen såsom det ser ut där jag bor. Inte mycket trafik, men grannar som ser katter som ohyra, tyvärr. Bodde jag bättre skulle jag med största sannolikhet låta mina katter gå fritt. Varför? Jo, för har man väl sett hur katter mår av det fria livet så vill man ge sina katter det. Sedan vet jag att katter som aldrig smakat på utelivet kan leva helt tillfredsställande liv de också, men en katt som får gå ute, ta en råtta då och då, slumra under hallonbuskarna och se världen genom sina naturliga kattögon mår BRA.
TantGredelin

DSC01142-1.JPG

Här ligger en sån där utekatt i skuggan under en stol på sin egen tomt, där allt finns och han älskar att vara. Givetvis har jag en grävd öppen yta med sand där han (och kanske även räven) kan uträtta sina behov sommar som vinter. Det är tusentals år som frigående katter har varit uppskattade följeslagare till människan, mycket beroende på deras instinkt att ta små gnagare (som sannerligen kan göra betydligt större skada än en katt). Kanske ligger han och funderar på att ta en titt runt grannens grillplats för att se efter om nåt barn har tappat en läckerbit på marken... fast bättre att sova vidare tills det börjar skymma och möss och råttor börjar röra på sig. Skatorna har säkert redan sökt igenom grillplatsen, och det är SÅ skönt att ligga i skuggan i sin egen trädgård och vänta på nästa matning. kiss.gif
*Stintan*
Har själv ingen katt för tillfället men älskar katter och har haft ganska många genom åren men då har jag bott på landet utan grannar som kunde störas eller irritera sig. Nu verkar det på en del som att det är helt ok att ha lösspringande katter hur man än bor och hur liten tomt man än har. Man verkar tycka att grannar som inte gillar katter av någon anledning eller kanske till och med är allergiska inte ska gnälla utan snällt acceptera att främmande katter skiter i barnens sandlådor, krafsar o skiter o förstör i rabatterna, ligger på deras verandor och hårar ner dynor mm. mm. Den drabbade grannen fixar nog sina möss o råttor själv på nåt vis det behövs ingen katt till det så det är ett väldigt dåligt argument för att låta sin katt springa runt överallt.

Sen finns det ju dom som inte har något emot att få besök av grannens katter o då uteblir ju problemet men
vad jag vill ha sagt är bara att jag tycker det är varje kattägares ansvar att se till att katten inte skapar obehag och förstör hos andra människor och en del borde helt klart hålla bättre koll på sina katter.
Netha
Varje djurägare har att ta ansvar för sina fyrfota... Basta!
Att börja jämföra med fåglar, råttor m.fl... är ju bara larvigt.

Har du skaffat dig ett husdjur så är det din skyldighet att ta hand om det och också se till att det inte ställer till obehag eller skada hos någon.
lottapotta
Jag är hundägare, men både jag och min hund gillar katter. Grannens katt kommer in till oss ibland och snackar lite och han är välkommen.
Jag vet inte om ni hängde med i hunddebatten angående blandrashundar för något år sedan? Då visade det sig att även hundägare som "kommit över" billiga blandrashundar behandlade dem ungefär på samma sätt som s.k. sommarkatter. Man hade räknat ut att medellivslängden på en blandrashund då var ca 1,5 år! Det innebär ju att så fort det söta (och jobbiga!) valpstadiet är över är hunden inte längre intressant. Sjukt! En inställning lika främmande för mig som att slänga ut katter då sommaren är över.

Då har jag tänkt på en sak. Ser ni någonsin s.k. raskatter (siames, birma, perser, ragdoll, abessinier, m.fl.) ute fritt strövande? Är det så att om man har betalat 5000 till 10000 kr för sin katt, så får den inte gå fritt ute? Själv har jag aldrig sett en raskatt ute utan lina eller koppel. Anledningen till min undran kom när jag kollade djurannonser på blocket och kattungar av rasen maine coon (som jag gillar) såldes i en annons. Där stod det uttrycklingen att uppfödaren inte sålde till folk som skulle låta katten gå ute!

Diskuteras detta någonstans egentligen? De måste ju vara lika stort djurplågeri att hålla en raskatt inomhus (eller i band) som en korthårig europé (även kallad bondkatt flirting.gif )?

Jag har själv tänkt skaffa katt så småningom, och faktiskt är en av anledningarna att min hund älskar dem. Det som stoppar mig är att jag inte vet om jag vill att den ska springa ute fritt, eftersom jag är orolig för vad som kan hända. Samtidigt får ju min hund vara ute och springa (eftersom det är en lydig hund), och det är kanske väl grymt att inte låta kompisen få följa med? Ja, huvva, kanske blir det ingen katt i alla fall?
*Stintan*
Min vovve gillar oxå katter och skulle jag skaffa en så skulle den bli en innekatt eftersom jag nu bor så att det inte skulle gå att släppa ut katten. Vem har påstått att det är djurplågeri att ha innekatter? Det är bara skitsnack!!!
titti49zon6
Har en granne som har en katt som springer och härjar på min tomt, när jag sått fröer så har den varit och härjat i rabatterna så det blir en salig röra av det jag planterat-jag har varken tid eller lust att vara kattvakt åt grannen-.
Dessutom hoppar den in i och på bilar som står parkerade på gården, det är inte roligt att få sin bil full i repor från kattklor.
Det hjälper inte att säga till, jag fick till svar att jag får väl avliva den om jag tycker att den ställer till med besvär,vilket jag inte har någon lust att göra( dom skulle betala mig 200:- om jag avlivade den) Den som skaffar katt får ta hand om den och om den ställer till med besvär för grannarna är det deras ansvar att ta hand om sitt djur vare sig det är katt, hund eller annat djur
Den som inte orkar eller vill ta hand om sitt djur skall inte ha något djur anser jag
Anki V
Jag har väl inte något emot katter i sig……. Men jag tycker det är lite märkligt att man som ”kattvän” i tätområden väljer att skaffa katt.

Här finns det gott om katter och visst blir jag irriterad när det är kattskit/kattpiss i mina rabatter och av sönderklösta stoldynor men det är en sak….Jag blir irriterad på måsarna som sitter och skriker och skitar ner utanför fönstret också.

Det som förvånar mig mest är hur ägarna vågar låta sin älskling ta så stora risker…..utanför mitt hus så går en vältrafikerad väg och ofta så hör jag skrikande däck från tvärnitar när bilisten försöker undvika köra på någon katt. Hur lätt skulle det inte kunna hända att man som bilist gör en väjningsmanöver och skadar t.ex. en gångtrafikant i stället.

Jag skulle gissa att det körs ihjäl 3-4 kattor/år på vägavsnittet men det verkar ju vara tämligen lätt att komma över sin ”älsklings” död och ersätta den med en ny.

Sedan finns ju även risken att katten blir instängd någonstans.
Förra hösten stängde jag av misstag in en katt som smitit in och gömt sig i min lägenhet. Nu var det ju tur både för både katten och mig att det ”bara” var över dagen. Hade det varit en fredag så åker jag oftast till stugan direkt efter jobbet.

Senast i går så hittade jag en katt i mitt sovrum……. Jag bor i markplan och hade fönstret öppet en stund för att vädra. Det är inte kul. Vare sig måsar, rävar, råttor eller andra djur har någonsin kommit in till mig via fönstret.

/Anki
Tezzla
CITAT (lottapotta @ 27-05-2007, 23:15) *
Diskuteras detta någonstans egentligen? De måste ju vara lika stort djurplågeri att hålla en raskatt inomhus (eller i band) som en korthårig europé (även kallad bondkatt flirting.gif )?

Oj, ja! Det diskuteras livligt bland kattmänniskor. Det finns lika många läger och åsikter om katter där som det finns i hundvärlden.

Angående Europé=bondkatt så är det inte korrekt. En Europé är lika lite bondkatt som en siames numera. En Europé är en egen ras med stamtavla precis som alla andra raskatter. (Fast det kanske du visste och menade? Med tanke på din smiley... confused.gif )

Jag har haft katt sen barnsben och jag blir mer och mer kluven till vad som är "bäst för katten" och vad som är "bra katthållning". Jag tycker naturligtvis det är helt galet att släppa ut katter i vanliga bostadsområden där det bor mycket folk och det finns många faror (vägar och elaka människor). Men det känns även fel att låta katten leva hela sitt liv inomhus. Det finns tyvärr katter som aldrig får komma ut, inte ens på en balkong. Är det verkligen rätt och riktigt? Katten kanske inte lider av detta (sett med våra människoögon) men vi tar ju faktiskt ifrån katten en stor del av deras normala beteende. Ingen katt, eller djur överhuvudtaget, är ju menat att bo inomhus mellan fyra väggar.

Svårt det här...
Fenja
CITAT (Netha @ 27-05-2007, 22:52) *
Varje djurägare har att ta ansvar för sina fyrfota... Basta!
Att börja jämföra med fåglar, råttor m.fl... är ju bara larvigt.

Har du skaffat dig ett husdjur så är det din skyldighet att ta hand om det och också se till att det inte ställer till obehag eller skada hos någon.

Enligt lagen så förhåller det sig så här: Att kattägare inte äger ansvar för skada eller besvär som katt ställer till med vid utevistelse, det finns en prejudicerande dom på det i miljödomstolen sedan 2002. Så det du säger är bara ditt eget tyckande och inget annat. Eftersom lagen är från 1943 (tror jag) så är det väl troligt att den kommer att ändras, men än så länge så gäller den!
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Tezzla @ 28-05-2007, 12:02) *
Oj, ja! Det diskuteras livligt bland kattmänniskor. Det finns lika många läger och åsikter om katter där som det finns i hundvärlden.

Angående Europé=bondkatt så är det inte korrekt. En Europé är lika lite bondkatt som en siames numera. En Europé är en egen ras med stamtavla precis som alla andra raskatter. (Fast det kanske du visste och menade? Med tanke på din smiley... confused.gif )

Jag har haft katt sen barnsben och jag blir mer och mer kluven till vad som är "bäst för katten" och vad som är "bra katthållning". Jag tycker naturligtvis det är helt galet att släppa ut katter i vanliga bostadsområden där det bor mycket folk och det finns många faror (vägar och elaka människor). Men det känns även fel att låta katten leva hela sitt liv inomhus. Det finns tyvärr katter som aldrig får komma ut, inte ens på en balkong. Är det verkligen rätt och riktigt? Katten kanske inte lider av detta (sett med våra människoögon) men vi tar ju faktiskt ifrån katten en stor del av deras normala beteende. Ingen katt, eller djur överhuvudtaget, är ju menat att bo inomhus mellan fyra väggar.

Svårt det här...

Jag kan inte tro annat än att den ökade användningen av lugnande medel (Feliway och annat receptbelagt) till innekatter ger en klar hint om hur lämpade de är att aldrig få vara ute...
Jag känner flera som har raskatter som låter dem vara ute i det fria och att det är lyckliga katter framgår klart.
Mvh
Fenja
Bovine
CITAT
CITAT (råse-marie @ 24-04-2007, 11:43) *Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
Dessutom var hela vagnen vit av katthår devil.gif
CITAT
rotfl.gif
CITAT (råse-marie @ 25-05-2007, 13:59) *
tack kram1.gif

Javisst duh.gif , ja menar det måste ju varit ett trauma värre än de som befann sig i tornen på Manhattan den 11 september år 2001 ohmy.gif , eller varför inte lika plågsamt som aidsepidemien i Afrika, som ju drabbar miljoner människor... tongue.gif

Nä du, thumbdown.gif det finns betydligt värre saker som kan hända oss än lite hår på dynor.

Och jag förstår inte hur så många här orkar lägga så mkt energi på detta som inte ens är ett problem!!!

Shit happens!

Den här diskussionen är lika löjlig som debatten tvättstugepoliserna för...

Skaffa er ett liv, ett eget liv som NI trivs med, så ska ni se att lite katthår faktiskt inte är heeela världen...! giggle.gif
Carl
Hi!
Rätt kul ibland och läsa trådar som inte kanske ligger på sin egen tio topp lista. Jag som är ny på detta forum har noterat att det är rätt mycket levande som folk irreterar sig över. Några exempel De flesta insekter; sniglar;mullvadar; sorkar; hägrar, katter,rådjur,harar osv. Tror att det hade varit lättare för sinnet att accepptera att dessa djur finns. Lite gnagda blad och en katt i rabatten kan väl inte göra någon större skada. Njut av livets goda istället.

Hade inte sett Bovines inlägg när skrev mitt rotfl.gif
Tezzla
Jag (som alltid haft katt/er) förstår till fullo att människor inte vill ha okända katter springande in i huset eller kissandes på ens uteplats. Men det finns faktiskt saker man kan göra för att förhindra problemen. Man behöver inte ha mat ute (som någon hade), man kan bära in dynorna på kvällen och man kan faktiskt jaga bort katter när man ser dem. När man läser såna här trådar känns det nästan som ett slags krig. Jag mot katten liksom och jag tänker baske mig inte ge mig. Never! Man krigar mot ett djur!? rolleyes.gif Sedan undrar jag om katten verkligen är det enda djur som ställer till oreda i det mänskliga paradiset? flirting.gif Har man t.ex. mat och matrester ute så lockar man ju till sig djur av alla de slag. Djur som verkligen kan ställa till mycket större problem än en ynka liten katt.

En sista sak. Det är få katter som kissar och skvätter överallt. Oftast handlar det då om okastrerade katter och då finns det en ägare som verkligen inte tagit sitt ansvar.
Betty
CITAT (Carl @ 28-05-2007, 14:57) *
Lite gnagda blad och en katt i rabatten kan väl inte göra någon större skada. Njut av livets goda istället.

Säg det till en astmatiker som kan få ett rejält astmaanfall och rent av riskerar att dö p.g.a. en del kattägares slarviga djurhållning... alien.gif
Virriz
CITAT (Betty @ 28-05-2007, 15:10) *
Säg det till en astmatiker som kan få ett rejält astmaanfall och rent av riskerar att dö p.g.a. en del kattägares slarviga djurhållning... alien.gif

Jo, det händer ju ofta... wacko.gif

Man behöver inte överdriva åt varken ena eller andra hållet... 3 kg hår och dööö?!?!?

Däremot tycker jag att man som kattägare har ett ansvar, och att det kanske inte är så att man ska ha utekatt i typ radhusområden eller tätbebyggda villaområden? Finns ingen anledning att låta katten springa vind för våg där tycker jag... Jag tror på lyckliga innekatter, men tror också att det bästa är att katten har möjlighet att välja själv, vilket den kanske inte kan ha om den skapar problem för grannar?!
Eller så får man väl flytta ut på landet där ingen kan störa sig?

Att folk bara orkar hetsa upp sig så mycket, herregud...
Bovine

Hade jag varit så sjuk i astma, så hade ja definitivt tagit in mina dynor när ja inte sitter på dem. Är man så dålig, så är nog inte pollen särskilt hälsosamt heller å vem ska man lägga ansvaret på där, när det gäller pollen? Meterologerna eller?

Är man så sjuk, vilken sjukdom man än har, så är det bara den drabbade och ingen annan som kan ta ansvar för sin egen hälsa. nono.gif
Tezzla

Visst, självklart kan man som astmatiker drabbas om man får in en katt i huset. Men som Bovine skriver så får man ju faktiskt se till att skydda sig om man har allvarlig allergi. Precis som man tar medicin mot pollen och håller sig borta från vissa födoämnen som man kan bli riktigt sjuk av på samma sätt får man väl försöka skydda sig mot katter. Lämnar man dynor ute eller har mat på sin altan så bjuder man liksom in till problemet, eller hur?

Airamya
Jag måste erkänna att jag blir alldeles förvirrad av den här tråden...
Jag bor i ett villaområde, här finns ett flertal 'fria katter', varav den ena är min. När vi flyttade hit för 3 år sedan bad jag grannarna säga till om katten orsakade dem några problem men ingen har klagat. Tvärtom.
Alla dessa bekymmer som ni upplever är helt främmande för mig. Områdets katter går inte o lägger sig på andras altaner och/eller i deras stolar. Områdets katter klänger inte omkring varken i eller på folks bilar. Områdets katter smyger inte in hos andra (bortsett från en okastrerad hanne som försöker ta sig in hos oss genom kattluckan ibland).Områdets katter gör inte sina behov i barnens sandlådor eftersom alla har såna där finurliga trälock över som blir till bänkar när locket är uppfällt. Områdets katter klöser inte sönder saker hemma hos folk. Och områdets katter kommer varken släpandes på harungar eller rådjurskid...
Vi har åtskilliga trädgårdsglada odlare här och jag har aldrig hört någon nämna något om kattskit i rabatterna.
Däremot går räven o skiter i min trädgård (i irisen av någon anledning!) men det är en annan historia... *skrattar*
Jag blir bara så förundrad. Vad är det som gör att det tydligen kryllar av katter som gör sitt bästa för att förstöra för andra överallt men samtliga katter där jag bor är så 'välanpassade'?

*förbryllad*
Tezzla
CITAT (Airamya @ 28-05-2007, 15:28) *
Vad är det som gör att det tydligen kryllar av katter som gör sitt bästa för att förstöra för andra överallt men samtliga katter där jag bor är så 'välanpassade'?

*förbryllad*

Jag är också förbryllad. Hos mig kryllar det av katter, även en hel del okastrerade hemlösa stackare. Men jag har aldrig råkat ut för de saker som nämns i denna tråd. Tvärtom är det så att katterna lever sitt eget liv ofta långt bort från oss människor och om de nu skulle lägga en klick avföring under rosbusken, so what?
Pia L
Jag har tre av mina fyra katter som utekatter och jag bor i ett radhusområde, vad definierar "vind för våg" när ni pratar om lösspringande katter?
Ingen av mina katter får vara ute nattetid, och jag försöker att få in dom innan jag åker någonstans, oavsett om det bara är på affären, är jag ansvarslös då?
Dom tre utekatterna terroriserar gärna närmaste grannen genom att tigga mat, håra ner hennes dynor, fälla henne i trapporna, äta upp hundmaten.
Men inte klagar hon heller, hennes äldsta dotter är hyperallergiker mot just katter, men medicinerar gärna för att hennes mamma ska få ha sällskapet av katterna, grannen har lagt in första tjing på att ta katterna om jag någonsin skulle få för mig att inte vilja/kunna ha dom längre.
Men som Airamya skriver, i det här området är inte katterna ett problem, varken mina eller andras, men jag tror helt klart att problemen syns mer om man har lägre toleransnivå till lösa katter.
Jag har bara haft problem en enda gång, det var en grannkatt som gick in i lägenheten ett flertal gånger och markerade in hela skinnsoffan och halva lägenheten bara för att det var tre kattflickor jag hade.
Tilläggas bör kanske att alla dom tre utekatterna är steriliserade/kastrerade, IDmärkta och vaccinerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon