|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Solstolen
19-06-2008, 09:50
CITAT (TantGredelin @ 19-06-2008, 10:26)  Grå skrev:
Förresten. Idag har mina fläderblommor nått det mogna stadiet då de luktar lite kattpiss. Får väl gräva ner den ifall någon granne skulle vilja vara ute. Fast plasta in kanske räcker... Trädet är ju fem meter högt. Hoppas det inte blir förbjudet med fläder nu bara. håna och raljera ...........
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 00:20)  Sedan när och av vem är det tillåtet? Vilket lagrum framgår det av? Skulle vara mycket intressant att veta, för vad du säger är jag kanske inte så beredd att lita på... Mina katter är höggradigt levande och oskadda, en har blivit påkörd av en bil på 30 år. Snacka om att vara full av fördomar och oförmögen att ta reda på fakta... Mvh Fenja Oj, har du 30 år gamla katter? Wow....... Jag väljer med avsikt att läsa dina rader på samma sätt som du läser andras. Godtyckligt!
Solstolen
19-06-2008, 09:58
CITAT (henriks @ 19-06-2008, 09:46)  Sorry - jag är bara tvungen: Du skall inte förutsätta att det finns ett motsatsförhållande mellan foruminlägg och arbete - det beror på vad arbetet består av. Personligen har jag sällan tid på dagarna, men idag är det en sådan dag att jag måste finnas till hands med kort varsel, men egentligen inte har någon annan uppgift än att ändra en parameter här och en där, vänta, vänta lite till, öppna en kran, vänta, vänta ännu mer. Utan annan syssla är det svårt att hålla sig alert hela tiden, och bättre att titta på skärmen än att ex vis läsa en bok.  Men vad folk kan läsa dåligt då! Jag förutsätter ingenting om varken dig eller Grå - hur ni sköter era arbeten. Min kommentar om att chatta på arbetstid var en ren gissning om vad "Hercules" hade menat med sin kommentar om att Grå fick betalt. Om du tittar riktigt noga så skriver jag dessutom: "Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?"Hur övertydlig ska man vara?
CITAT (Solstolen @ 19-06-2008, 10:58)  Men vad folk kan läsa dåligt då! Jag förutsätter ingenting om varken dig eller Grå - hur ni sköter era arbeten. Min kommentar om att chatta på arbetstid var en ren gissning om vad "Hercules" hade menat med sin kommentar om att Grå fick betalt. Om du tittar riktigt noga så skriver jag dessutom: "Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?"Hur övertydlig ska man vara? MYCKET, enligt en hel del här på denna tråd. Det vrids och det vänds och det mesta förvrängs.....!  Och man väljer med avsikt att missförstå/inte förstå i det oändliga. Nä nu lämnar jag det här käbblet. Det kommer aldrig att gå in i huvet  på de som har okastrerade omärkta katter vad det egentliga budskapet var, nämnligen att kastrera katterna för att begränsa rännandet av dem. Jag har andra saker som är bättre att lägga sin tid på som t ex trädgården.
*Stintan*
19-06-2008, 10:43
CITAT (embees @ 19-06-2008, 11:11)  MYCKET, enligt en hel del här på denna tråd. Det vrids och det vänds och det mesta förvrängs.....!  Och man väljer med avsikt att missförstå/inte förstå i det oändliga. Nä nu lämnar jag det här käbblet. Det kommer aldrig att gå in i huvet  på de som har okastrerade omärkta katter vad det egentliga budskapet var, nämnligen att kastrera katterna för att begränsa rännandet av dem. Jag har andra saker som är bättre att lägga sin tid på som t ex trädgården. Vilket bra ord! MISSförstå borde alla!
Solstolen
19-06-2008, 10:49
CITAT (embees @ 19-06-2008, 11:11)  Jag har andra saker som är bättre att lägga sin tid på som t ex trädgården. Ja jag också.  Tror jag ska sätta mig i en buske på "lur"  med högtryckstvätten och när en katt kommer och pissar ... ja DÅ!!  .......... eller om katten är känd så riktar jag strålen mot hussen eller matten ha ha ha ha
Jag vill fortfarande veta var den lagändring finns som tillåter elstängsel i tätbebyggt område Embees? Men det kanske är fråga som du inte kan svara på? Mvh Fenja
Hi! Hittade detta rättsfall på nätet taalar för sig själv
Villa- och radhusområde
I ett villaområde gjorde en villaägare en anmälan till sin miljö- och hälsoskyddsnämnd om olägenheter orsakade av närboendes katter. Av anmälan framgick att villaägarens fru var allergisk mot katt. Från tre olika grannfastigheter tog sig lika många katter in i villaägarens trädgård och hus. De lämnade kattallergen i huset, på sittdynor i trädgården; likaså efterlämnades spår på trädgårdsbord och avföring i trädgårdsland och rabatter. Nämnden sände ut en skrivelse till kattägarna, fick svar och beslutade därefter att den vidtagit erforderliga åtgärder i ärendet.
Villaägaren överklagade beslutet till länsstyrelsen och begärde beslut om vitesföreläggande enligt MB för kattägarna. Länsstyrelsen tog upp frågan om de katter som passerade villaägarens fastighet utgjorde en olägenhet för människors hälsa eller ej (jfr 9 kap 3 § MB).
Inledningsvis anförde länsstyrelsen att det inte är ovanligt att folk har katter som vistas ute i villaområden och att det allmänt sett anses accepterat att katter även vistas på andra fastigheter än den där ägaren bor. Vidare konstateras att allergier mot djur inte är ovanliga och att katter som passerar en tomt därför kan vara till olägenhet för villaägaren. Men att en katt passerar över en villatomt bör inte allmänt kunna uppfattas som annat än en ringa störning. Det är därmed inte fråga om en olägenhet för människors hälsa i MB:s mening. Avslutningsvis anfördes att villaägaren förstås på lämpligt sätt fick freda sig mot att katter trängde in i huset och förorenade i trädgården, och därmed avslogs överklagandet.
Beslutet överklagades till miljödomstolen i Stockholm, som inte gjorde någon annan bedömning än den länsstyrelsen hade gjort (1).
Hi! Hittade detta om elstängsel
Kalmar 2005-09-23 | Uppdaterad 2007-10-05
Elstaket kan innebära fara. Det får inte sitta hur som helst för att inte orsaka skada. - Man måste tänka på barnsäkerheten, säger Bo Hammarberg på Elsäkerhetsverket.
Är det tillåtet att ha elstaket i tätbebyggt område där förbipasserande kan få ström i sig? - Nej, inte i tätbebyggt område, säger Bo Hammarberg. - Men det finns inga glasklara regler. Vi har haft ett liknande fall i Stockholmsområdet och då konstaterades det att stängslet måste sitta minst 1,7 meter över marken. Där går gränsen när det gäller barnsäkerhet.
Flicka omkom Hur farligt är det med elstängsel? - Ett elstängsel avger korta pulser med hög spänning. Men det är när strömmen går genom människokroppen eller djurkroppen som det är farligt, säger Bo Hammarberg. Att det kan vara livsfarligt med elstängsel illustrerar ett annat fall. En flicka cyklade omkull, ramlade i ett dike och hamnade vid ett elstängsel och dog. När Bo Hammarberg får veta att elstängslet i Kalmar sitter vid en trottoar mitt i centrum, säger han spontant: - Det verkar inte klokt. Samma inställning har gatu- och parkchefen i Kalmar, Per-Olof Johansson, som aldrig hört talas om något liknande. Men han vet inte om gata-park kan göra något åt det, kanske kan man eventuellt be fastighetsägaren plocka ned det.
Inga föreskrifter Om det är lagligt eller vad som är tillåtet när det gäller elstängsel i tätbebyggt område är inte lätt att reda ut. Barometern-OT har talat med Kalmar kommuns jurist, gatu-park, miljö- och hälsoskydd, Jordbruksverket och polisen. Elsäkerhetsverket har till uppgift att se till att ingen skadas av elektricitet, men har inga föreskrifter för elstaket. Djurskyddsenheten på Jordbruksverket har ansvar för elstaket, men enbart om någon ska stänga in djur - inte hålla dem utanför i tätbebyggt område. I Kalmar kommuns lokala ordningsstadga regleras inte vad som är tillåtet med elstängsel. Ulf Karlsson, informationsansvarig hos Kalmarpolisen, gör en kontroll med en av polisens jurister, som konstaterar att det inte finns något lagrum som reglerar detta. - Det är synd om hundarna, och ett tråkigt sätt att göra det på. Det måste finnas bättre sätt, säger Per Zetterström, veterinär på djursjukhuset i Kalmar. I extrema fall, om till exempel en hund har hjärtfel, skulle den kunna avlida av en kraftig stöt.
Tack för infon Carl! Grannar till mig där jag bodde innan satte upp ett sorts staket med vanlig stängselstolp och två rader stålwire utan ström mitt i samhället. Skälet var att de ville ha sin tomt "ifred". De fick ett förläggande av kommunen att omedelbart ta ner det då det framför allt ansågs vara en fara för barn. Det kanske skiljer från kommun till kommun. Men det kan väl vara värt en och annan död unge bara man slipper katter på tomten... Mvh Fenja
Så här gör katthatare, visst känns det fint? Hoppas att man kommer på vilka idioter till grannar det är som misshandlat kattstackaren så att de kan dömas för djurplågeri. Så här säger lagen. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 14:11)  Så här gör katthatare, visst känns det fint? Hoppas att man kommer på vilka idioter till grannar det är som misshandlat kattstackaren så att de kan dömas för djurplågeri. Så här säger lagen. Mvh Fenja Fruktansvärt. Ja, man kanske borde vara mer rädd för att ens katt råkar ut för fega uslingar till människor istället för bilar och andra faror. Jag hoppas verkligen idioterna till grannar åker dit, men tyvärr så kommer de väl undan. Fega kräk brukar göra det.
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 12:28)  Jag vill fortfarande veta var den lagändring finns som tillåter elstängsel i tätbebyggt område Embees? Men det kanske är fråga som du inte kan svara på? Mvh Fenja Du ska få ditt svar! Enligt Jordbruksverket så finns det inga lagar, förordningar eller bestämmelser som förbjuder mig att sätta upp ett elstängsel så länge jag skyltar det ut mot allmän väg !!! Ring själv upp dem på 036-15 50 00 och be att få tala med någon som kan informera dig om hur det ligger till. Samtidigt kan du få bekräftat att du har fel......!
Nu är det verkligen avslutat i denna tråd för mig, vill någon mig nåt i denna fråga så går det bra att Pm:a
Mmm, Embees och de tillämpningar och prejuducerande beslut som hittils fattats runt detta säger dig ingenting eller?!! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 14:11)  Så här gör katthatare, visst känns det fint? Hoppas att man kommer på vilka idioter till grannar det är som misshandlat kattstackaren så att de kan dömas för djurplågeri. Så här säger lagen. Mvh Fenja Tycker du har visat på ett utmärkt exempel på, varför man skall ha sina katter under uppsikt när man har grannar inpå. Hittills har jag aldrig hört att lantbrukare eller bönder störs av eller misshandlar katter. Men inne i tätbebyggt område, bör man ha katter under uppsikt, så dom inte stör andra, sen skiter jag i vad lagen just nu säger. Lämnar härmed också disskusionen, då den inte kan tillföra mej något nytt.
Jag tycker att det skulle utdelas straff som står i paritet till de skador som djuret fått, det är mycket rimligare än att misshandlarna ska få bestämma att det bara ska finnas innekatter. Men i ett land där tidelag är tillåtet så kan man väl inte hoppas på mycket i den vägen... Mvh Fenja
Jan Lindgren
19-06-2008, 16:25
Hej! Inhägna katter torde inte vara ett problem. Kan Skånes Djurpark utan problem inhägna lodjur så bör det vara betydligt lättare att inhägna tamkatter. Gör gärna ett studiebesök. Att det gå bra att ha katter inomhus utan att det ger dem några problem vet alla som har erfarenhet av katter. Enstaka individer kan naturligtvis vara psykiskt störda så att det inte fungerar. Tamkatter är inte ett naturligt djur i Sverige så de ska naturligtvis inte gå fritt. Det är trevligt att ha husdjur men det krävs att ägaren tar sitt ansvar och visar hänsyn. Jag har aldrig upplevt mina grannar som något problem trots alla mina husdjur. Jag har ändå bott centralt i en större tätort med hästar, höns och kaniner i garaget. Djuren har varit inhägnade. Visserligen rymde ett föl en gång genom häcken in till granndagiset. Ungarna tyckte det var kul och jag såg till att det aldrig upprepades. Det vore väldigt praktisk och billigt om alla husdjur fick gå fritt men jag tycker ändå att man ska respektera sina grannar och visa hänsyn. OBS några här har inga grannar så där är det inga problem om man inte gillar fåglar. Förr fanns det knappt några problem med katter. Blev det för många katter så kunde man ringa kommunjägaren som löste problemet. Det gjorde att kattägarna var mer ansvarsfulla och det fanns inte en massa förvildade tamkatter som fortplantade sig. Min morfar som älskade fåglar fick en inflyttad i grannskapet som hade en massa lösdrivande katter. Morfar löste problemet med en kattfälla. Här på landet är folk inte så sentimentala. Skulle det bli för många katter så skjuts det bort en del som tyst och stilla grävs ner. Iövrigt håller jag med alla skribenter om att det är oehört skönt att inte ha några nära grannar. MVH Jan Lindgren
*Stintan*
19-06-2008, 16:55
Eftersom det uppenbart inte är samma problem ute i buschen som i tätbebyggt område så blir ju diskussionen väldigt konstig. På landet har man inte problemen och det finns ju inte någon som vill ha samma regler oavsett var man bor vad jag förstår.
Problemen finns mest i tätbebyggda områden uppenbart och då menar jag att det finns möjlighet att påverka politiker lokalt så att det i den lokala ordningsstadgan bestämms att katter ska vara kastrerade och chipmärkta om de ska få vara utekatter i tätbebyggda områden. Det garanterar naturligtvis inte att grannens katt vandrar över tomten men man slipper en del obehag.
Vill i berätta att min dotter har två kastrerade katter. Hon bodde under ett antal år i lägenhet i stan. Hon hade balkong mot ett mindre grönområde och släppte till min förtvivlan ut katterna (dom hade tidigare varit innekatter ett par år) genom att placera en planka ner från balkongen. Jag var mest orolig att katterna skulle knata ut på gatorna runt men detta hände aldrig. Gick man ut på balkongen och ropade på dom så kom dom. Aldrig att någon granne klagade tvärtom så erbjöd sig flera att vara kattvakt om det behövdes. Dessa katter mådde bra, störde ingen och lever fortfarande fast i annat tätbebyggt område och mår lika bra idag som för 7 år sen.
Ibland har jag en känsla av att det inte är katterna som är problemet utan grannsämjan.
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2008, 17:55)  Ibland har jag en känsla av att det inte är katterna som är problemet utan grannsämjan. Där har du nog hittat själva kärnan...
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2008, 17:55)  Eftersom det uppenbart inte är samma problem ute i buschen som i tätbebyggt område så blir ju diskussionen väldigt konstig. På landet har man inte problemen och det finns ju inte någon som vill ha samma regler oavsett var man bor vad jag förstår.
Problemen finns mest i tätbebyggda områden uppenbart och då menar jag att det finns möjlighet att påverka politiker lokalt så att det i den lokala ordningsstadgan bestämms att katter ska vara kastrerade och chipmärkta om de ska få vara utekatter i tätbebyggda områden. Det garanterar naturligtvis inte att grannens katt vandrar över tomten men man slipper en del obehag.
Vill i berätta att min dotter har två kastrerade katter. Hon bodde under ett antal år i lägenhet i stan. Hon hade balkong mot ett mindre grönområde och släppte till min förtvivlan ut katterna (dom hade tidigare varit innekatter ett par år) genom att placera en planka ner från balkongen. Jag var mest orolig att katterna skulle knata ut på gatorna runt men detta hände aldrig. Gick man ut på balkongen och ropade på dom så kom dom. Aldrig att någon granne klagade tvärtom så erbjöd sig flera att vara kattvakt om det behövdes. Dessa katter mådde bra, störde ingen och lever fortfarande fast i annat tätbebyggt område och mår lika bra idag som för 7 år sen.
Ibland har jag en känsla av att det inte är katterna som är problemet utan grannsämjan.  tror jag med.
Solstolen
20-06-2008, 06:41
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 14:11)  Så här säger lagen. Mvh Fenja Ja lagen säger att katter har rätt att passera tomter, skita i rabatterna etc. Men artikeln (ovan nämnd) säger även detta: "Nu innebär inte domen att det är fritt fram att släppa loss katter hur som helst.
Enligt lagen om tillsyn av hundar och katter står det att de ska hållas under tillsyn så att de inte orsakar skada eller olägenhet.
Men vad som är olägenhet är svävande och måste prövas från fall till fall."De visar även en bild på en katt som hoppat upp i en barnvagn med orden: "Otillåtet. Kan skada eller orsaka olägenhet för barnet."
Solstolen
20-06-2008, 06:55
CITAT (Tezzla @ 19-06-2008, 18:58)  Där har du nog hittat själva kärnan... Hur menar du nu? Att alla som säger sig ha problem med katter i själva verket har problem med grannsämjan? Eller har jag missförstått dig? Det förekommer säkerligen i vissa fall men långt i från alla. Men sen är det ju så att man kan få problem med grannsämjan pga kissarna
Jag förstår inte agrumentet att katter inte tillhör den svenska faunan. Katter har funnits i sverige länge än potatsen. Katter har funnits här bevisligen sedan 400-talet, man har hittat skelettet från dem i svenska gravar från den tiden. Men vem vet hur länge de ingentligen funnits här. Det gula biet impoterade till Skandinavien under 1800-talet, vi kanske ska förbjuda dem att flyga fritt också, det tillhör ju ännu mindre den svenska faunan ocg måga är väldigt rädda och allergiska mot dem.
caprifol
20-06-2008, 11:29
CITAT (Anic @ 20-06-2008, 12:11)  Det gula biet impoterade till Skandinavien under 1800-talet, vi kanske ska förbjuda dem att flyga fritt också, det tillhör ju ännu mindre den svenska faunan ocg måga är väldigt rädda och allergiska mot dem. OM - jag säger OM - detta var en reaktion på min kommentar om allergi så var det osedvanligt larvigt! Vi KAN inte förbjuda bin m m. De HAR faktiskt ingen husse och matte som borde hålla efter dem...
henriks
20-06-2008, 13:05
CITAT (caprifol @ 20-06-2008, 12:29)  OM - jag säger OM - detta var en reaktion på min kommentar om allergi så var det osedvanligt larvigt! Vi KAN inte förbjuda bin m m. De HAR faktiskt ingen husse och matte som borde hålla efter dem... De allra flesta bina i Sverige har visst en husse eller matte.
CITAT (caprifol @ 20-06-2008, 12:29)  OM - jag säger OM - detta var en reaktion på min kommentar om allergi så var det osedvanligt larvigt! Vi KAN inte förbjuda bin m m. De HAR faktiskt ingen husse och matte som borde hålla efter dem... Så vitt jag vet så är det ingen som orkat svara på ditt "sitta-på-händerna-inlägg" (Du är en jäkel på att skriva med tårna du...) Anics inlägg kopplade jag mest till Jan Bängaloo Lindgrens... (mannen som tror att det bara är i skånes djurpark det finns inhägnade lokatter som förmodligen äter Whiskas...) Red. Bin har i allra högsta grad hussar och mattar som håller efter dem. Fråga vilken biodlare som helst hur kul det är att åka och hämta hem sin svärm som rymt - men ingen kommer på tanken att tvinga honom/henne att hållade dem instängda och kopplade för det.
caprifol
20-06-2008, 13:16
CITAT (Grå @ 20-06-2008, 14:11)  Så vitt jag vet så är det ingen som orkat svara på ditt "sitta-på-händerna-inlägg" (Du är en jäkel på att skriva med tårna du... Hört talas om 1) datorer med röststyrning, 2)datorer med taligenkänning? Introducerades för många år sedan - då i första hand som handikapphjälpmedel.
CITAT (råse-marie @ 23-04-2007, 10:09)  Jag blir galen på alla dessa katter som springer omkring och kissar och bajas och hårar ner Hur ska man bära sig åt för att slippa ha katter på sin tomt (vi har en atrium gård som är ganska inhägnad redan .) Flera gånger har vi sett katter inne på gården . Kattbajs i trädgården katthår och kiss på utemöbler och rentvätt som vi har på en torkställning . Jag tycker det är helt otroligt att man som kattägare kan får låta sin / sina katter springa omkring hur som helst inne i stan utan att ha en aning om vart som är eller gör Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...eller egen inhägnad trädgård så jag och fler med mig inte ska behöva göra det med vår tomt för att vi har valt att INTE ha katter Prova med att lägga ut hundhår. Be ngn med långhårig ras att kamma sin hund. Lägg ut dem i första hand på altanen, sen vidare beroende på hur mycket hår du har. Mvh Anki i Dalsland
CITAT (Grå @ 20-06-2008, 14:11)  Så vitt jag vet så är det ingen som orkat svara på ditt "sitta-på-händerna-inlägg" (Du är en jäkel på att skriva med tårna du...)
Anics inlägg kopplade jag mest till Jan Bängaloo Lindgrens... (mannen som tror att det bara är i skånes djurpark det finns inhägnade lokatter som förmodligen äter Whiskas...)
Red. Bin har i allra högsta grad hussar och mattar som håller efter dem. Fråga vilken biodlare som helst hur kul det är att åka och hämta hem sin svärm som rymt - men ingen kommer på tanken att tvinga honom/henne att hållade dem instängda och kopplade för det. Är kattälskare- ramlade in på denna tråd. Det är ju ...finner inte ngt ord att dra in bina i denna diskussion. Har man inte suttit i den andres situation, är det bättre att inget säga alls. Har bara fått blommor uppgrävda. Men har vänner som har detta problem. Själv tycker jag det är ok på landet. Men i stan blir det en sanitär angelägenhet hur man än vänder på det. Bina märks ju inte om de gör ngt., förutom när de sticks. Kattkiss luktar och är svårt att få bort. Mvh Anki
caprifol
20-06-2008, 13:34
OK, OK sorry - bin har hussar och mattar - men de är sällan märkta och det är rätt svårt att identifiera ägarna. Satte dem felaktigt i samma kategori som humlor, getingar etc. Men alla bin tillhör väl inte någon odlare?
henriks
20-06-2008, 13:43
CITAT (A-C E @ 20-06-2008, 14:22)  Är kattälskare- ramlade in på denna tråd. Det är ju ...finner inte ngt ord att dra in bina i denna diskussion. Har man inte suttit i den andres situation, är det bättre att inget säga alls. Har bara fått blommor uppgrävda. Men har vänner som har detta problem. Själv tycker jag det är ok på landet. Men i stan blir det en sanitär angelägenhet hur man än vänder på det. Bina märks ju inte om de gör ngt., förutom när de sticks. Kattkiss luktar och är svårt att få bort. Mvh Anki Nejdå - bin har inte så mycket med trådens rubrik att göra - lika lite som hundar, lo, bilar, grannsämja mm mm Men det är liksom det som är grejen med diskussionsforum - man vet aldrig vart diskussionen tar vägen. Det finns inte många trådar som levt ett tag där varenda inlägg handlar om samma sak som trådens rubrik
CITAT (caprifol @ 20-06-2008, 12:29)  OM - jag säger OM - detta var en reaktion på min kommentar om allergi så var det osedvanligt larvigt! Vi KAN inte förbjuda bin m m. De HAR faktiskt ingen husse och matte som borde hålla efter dem... Du misade nog första stycket... Och det var rikttat till de som användet argumentet katter tillhör inte svenska faunan. Jag har nog inte läst ditt inlägg och jag kunde inte hitta den nu heller, men vad då larvigt? Är det värre med sanitära angelägenheter än risken av att dö av anafylatisk chock(eller hur det nu stavas)? Säg det till den som första gången får en anafylatiskt chock inte har en adrenalin spruta i fickan och befinner sig långt från sjukvården...
DragonLady
20-06-2008, 15:24
Sist så kom jag i grevens tid till hospitalet när jag blivit stucken... ingen rolig historia.. för de flesta pälsallergiker räcker det med en antihistamin tablett.. i mitt fall med bin o getingar har jag 12st. cortison tabletter som jag skall ta samtidigt för att hinna till hospitalet. Denna fråga kan det pratas, ältas o gnatas om i evigheter..
Hi! Nu går jag till midsommarstången hoppas att inga katter har pissat på den!
Jan Lindgren
20-06-2008, 18:25
Hej! Håller fullständigt med de som inte gillar biodlare i tätorter. Man måste visa hänsyn. Gula bin är väl annars ett lite konstigt exempel. Bina kom in till Sverige ganska snabbt efter istiden. Gula bin är bara en variant av bin ungefär som vilken kattras som helst är en variant av katten. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 20-06-2008, 19:25)  Hej! Håller fullständigt med de som inte gillar biodlare i tätorter. Man måste visa hänsyn. Gula bin är väl annars ett lite konstigt exempel. Bina kom in till Sverige ganska snabbt efter istiden. Gula bin är bara en variant av bin ungefär som vilken kattras som helst är en variant av katten. MVH Jan Lindgren Kan man säga att katt är en variant av lodjur(tillhör den svenska faunan), som vilken kattart som helst
Jan Lindgren
20-06-2008, 22:02
Hej! Gula bin är exakt samma art som nordiska bin. Tamkatten är inte samma art som lodjuret. MVH Jan Lindgren
Jag har haft katt hela mitt vuxna liv och ändå tar jag alltid in dynor när jag lämnat uteplatsen, inte bara för att det kan komma kattpiss eller katthår på dom utan för att det finns fåglar som skiter ner dom eller att det kan komma en oväntad regnskur. Jag tål inte korthårskatter så bra (tyvärr så har nu hjärtevännen en korthårig sak) men jag får ta lite allergitabletter för att få bort besvären och ta in dynor för att undvika nämnda eventualiteter. Likaväl som att jag och sonen är utrustade med EPIpen och cortison utifallatt vi blir bi eller getingstungna likaväl skyddar m,an ju sina utemöbler. Jag förstår inte hysterin angående kattfrågan varje år, är man hyperallergisk så får man ju förekomma besvären genom att ta till försiktighetsåtgärder tycker ialla fall jag
CITAT (Jan Lindgren @ 20-06-2008, 23:02)  Hej! Gula bin är exakt samma art som nordiska bin. Tamkatten är inte samma art som lodjuret. MVH Jan Lindgren Jag tror inte att någon (mer än du då) har jämfört tamkatter med lodjur, faktiskt. Däremot är det ganska egenmäktigt att som människa säga att tamkatter inte har vissa fria behov bara för att de inte är lodjur. Det är samma sak som att säga att chimpanser inte har ett kläng- och klätterbehov bara för att Michael Jackson sätter på dem blöjor och jackor med tofsar och paljetter.
CITAT (Pia L @ 20-06-2008, 23:05)  Jag har haft katt hela mitt vuxna liv och ändå tar jag alltid in dynor när jag lämnat uteplatsen, inte bara för att det kan komma kattpiss eller katthår på dom utan för att det finns fåglar som skiter ner dom eller att det kan komma en oväntad regnskur. Jag tål inte korthårskatter så bra (tyvärr så har nu hjärtevännen en korthårig sak) men jag får ta lite allergitabletter för att få bort besvären och ta in dynor för att undvika nämnda eventualiteter. Likaväl som att jag och sonen är utrustade med EPIpen och cortison utifallatt vi blir bi eller getingstungna likaväl skyddar m,an ju sina utemöbler. Jag förstår inte hysterin angående kattfrågan varje år, är man hyperallergisk så får man ju förekomma besvären genom att ta till försiktighetsåtgärder tycker ialla fall jag Du verkar ju veta en hel del om allergimedeciner. Då vet du också att man kan vara superkänslig. Hade katt-fick allergi astma-blev så illa att jag inte kunde gå in i ett rum där katt varit. Astmaanfall! Trodde att folk överdrev(katt,hund,hästmm), tills det hände mig själv. Peppar,peppar ta i trä så har min kattallergi gått tillbaka så att jag kan till o med klappa en om jag tvättar händerna efteråt. Vart vill jag komma? Jo, för en som tex. har en livshotande allergi kan det bli för mycket hårmm. Även om man tar in dynorna. En katt går ju dit den känner för.Lika lite som jag vill ha en hund gående fritt i trädgården (vem är ägaren?), vill jag ha en katt gående(Vem är ägaren?).... Mvh Anki
henriks
21-06-2008, 10:14
CITAT (A-C E @ 21-06-2008, 09:55)  Du verkar ju veta en hel del om allergimedeciner. Då vet du också att man kan vara superkänslig. Hade katt-fick allergi astma-blev så illa att jag inte kunde gå in i ett rum där katt varit. Astmaanfall! Trodde att folk överdrev(katt,hund,hästmm), tills det hände mig själv. Peppar,peppar ta i trä så har min kattallergi gått tillbaka så att jag kan till o med klappa en om jag tvättar händerna efteråt. Vart vill jag komma? Jo, för en som tex. har en livshotande allergi kan det bli för mycket hårmm. Även om man tar in dynorna. En katt går ju dit den känner för.Lika lite som jag vill ha en hund gående fritt i trädgården (vem är ägaren?), vill jag ha en katt gående(Vem är ägaren?).... Mvh Anki Jag vet att allergi kan vara mycket jobbigt, min fråga är för att jag inte vet, inte för att på något sätt reta upp någon: - Om man inte ens tål att det har gått förbi en katt på altanen, utan att det fanns några dynor eller andra textilier - kan denna person gå på gatan utanför ett öppet fönster till en lägenhet där det bor en katt? Eller ventilation - det måste väl följa med allergener med ventilationsluften också?
TantGredelin
21-06-2008, 15:46
Det är jättetråkigt att det finns allergier, men det är nog så att den som är drabbad av en sjukdom är den som själv måste ta ansvar för sin situation. Det är ju tillåtet att åka buss och att vistas i andra offentliga lokaler om man använder parfym, har en katt hemma, eller kommer direkt från stallet. De flesta allergiska är väl allergiska mot olika pollen, förresten, något som tycks ta sig in överallt, och som följer med i hår och kläder... Vi kan avråda sjukhuspersonal från att använda parfymerade kroppsrodukter, men hittills har jag inte hört talas om att någon förbjuder personal att vara katt- eller hundägare. Så kort sagt, allergier måste den ta ansvar för som är drabbad av det. Precis som alla andra sjukdomar. Det går nog tyvärr inte att lagstifta bort sådana problem.
CITAT (TantGredelin @ 21-06-2008, 16:46)  Det är jättetråkigt att det finns allergier, men det är nog så att den som är drabbad av en sjukdom är den som själv måste ta ansvar för sin situation. Det är ju tillåtet att åka buss och att vistas i andra offentliga lokaler om man använder parfym, har en katt hemma, eller kommer direkt från stallet. De flesta allergiska är väl allergiska mot olika pollen, förresten, något som tycks ta sig in överallt, och som följer med i hår och kläder... Vi kan avråda sjukhuspersonal från att använda parfymerade kroppsrodukter, men hittills har jag inte hört talas om att någon förbjuder personal att vara katt- eller hundägare. Så kort sagt, allergier måste den ta ansvar för som är drabbad av det. Precis som alla andra sjukdomar. Det går nog tyvärr inte att lagstifta bort sådana problem. Är benägen att hålla med dig, det är faktiskt den som har sjukdomen, dvs är allergisk som måste ta ansvaret för sin sjukdom. Man kan helt enkelt inte förbjuda allt som någon inte tål, man kan inte förbjuda husdjur som berikar mångas liv oerhört lika lite som man kan förbjuda t.ex jordnötter. Senast jag flög var det jättekaos eftersom en kvinna fick ett stort anfall för att någon ombord öppnat en påse med något som innehöll jordnötter. jag tycker nog inte att felet var den stackars passagerare som öppnat jordnötspåsen, för är man så känslig och inte kan medicinera skall man nog inte ge sig ut på resor. Är själv pollenallergiker, speciellt mot björk, men skulle aldrig komma på tanken att kräva att grannen tar bort sina björkar, för problemet är ju mitt, inte grannens. Gita
CITAT (henriks @ 21-06-2008, 11:14)  Jag vet att allergi kan vara mycket jobbigt, min fråga är för att jag inte vet, inte för att på något sätt reta upp någon: - Om man inte ens tål att det har gått förbi en katt på altanen, utan att det fanns några dynor eller andra textilier - kan denna person gå på gatan utanför ett öppet fönster till en lägenhet där det bor en katt?
Eller ventilation - det måste väl följa med allergener med ventilationsluften också? Min tanke var inte att katten gick förbi. En katt går som jag skrev dit den känner för. Lägger sig på utebordet antingen det finns duk där som kan binda håren eller inte. Du måste ju erkänna att det är skillnad på att bo på ett ställe där du kan om du vill ha dynorna ute. Min granne har 4 katter som både är ue och innekatter. Ser vad mycket päls det ligger (de har långhåriga, förståss...)över hela deras altan. Hon sopar och försöker hålla rent. Följer med in i vinddraget när du öppnar balkongdörren...osv. De är de små håren som inte alltid syns. Detta är ju bara en synpunkt på problemet. .... Mvh Anki
CITAT (TantGredelin @ 21-06-2008, 16:46)  Det är jättetråkigt att det finns allergier, men det är nog så att den som är drabbad av en sjukdom är den som själv måste ta ansvar för sin situation. Det är ju tillåtet att åka buss och att vistas i andra offentliga lokaler om man använder parfym, har en katt hemma, eller kommer direkt från stallet. De flesta allergiska är väl allergiska mot olika pollen, förresten, något som tycks ta sig in överallt, och som följer med i hår och kläder... Vi kan avråda sjukhuspersonal från att använda parfymerade kroppsrodukter, men hittills har jag inte hört talas om att någon förbjuder personal att vara katt- eller hundägare. Så kort sagt, allergier måste den ta ansvar för som är drabbad av det. Precis som alla andra sjukdomar. Det går nog tyvärr inte att lagstifta bort sådana problem. Hej! Som allergiker vet jag att bussar kan innehålla "farligheter". Därför åker jag ej buss eller spårvagn, mm. Behöver kunna "ta mig därifrån" om astman gör sig påmind. Men hur vet jag var jag finner katthår förutom hos grannen som jag vet har katt. De katterna går dok ej hem till oss. En fundering till. Ex. om en person med allergi har bott i sitt hus i40år. Får en granne som skaffar utekatt, låter den springa vind för våg.....skall allergigrannen behöva bli en fånge i sitt hem el. till och med tvungen att flytta(Värsta senariet)......har som sagt ej katt nu, men det är säkert stora problem för dem som drabbats. Mvh Anki
Är man så jätteallergisk att man kan dö av djur, finns det ju faktiskt särkilda boende där det är förbjudet med djur om jag inte har helt fel.
Finns det folk som är så enormt allergiska mot katter att de kan dö bara av att det springer katter på tomten? Är det inte när man kommer hem till folk som har katter/hundar som man ligger illa till eller när man bor i en svale där det går hundar/katter upp och ner som pälsar ner och det inte städas tillräckligt bra?
Jag är pälsdjursallergiker och medicinerar året om, min sambo likaså. För tillfället har vi 26 pälsdjur här... Många skulle kunna göra likadant för det är inte särskilt många som är så allergiska eller astmatiska att det är livsfarligt. Mvh Fenja
henriks
22-06-2008, 09:03
CITAT (A-C E @ 21-06-2008, 20:08)  Ex. om en person med allergi har bott i sitt hus i40år. Får en granne som skaffar utekatt, låter den springa vind för våg.....skall allergigrannen behöva bli en fånge i sitt hem el. till och med tvungen att flytta(Värsta senariet)......har som sagt ej katt nu, men det är säkert stora problem för dem som drabbats. Mvh Anki Klart att det är tragiskt om personen i fråga får problem för att det kommer en ny granne, men RÄCKER det verkligen med att förjuda utekatter? När grannen har fönstren öppna och vädrar, med ventilationsluften, mm mm kommer det säkert med allergener ut i luften, eller? En fundering: Är det inte våra överdrivet rena, sterila hem som skapat alla allergier? Eller hur kommer det sig att ungar på landet är mindre allergiska än i storstäderna? De är mer vana vid djur, pollen mm mm ?
CITAT (henriks @ 22-06-2008, 10:03)  Klart att det är tragiskt om personen i fråga får problem för att det kommer en ny granne, men RÄCKER det verkligen med att förjuda utekatter? När grannen har fönstren öppna och vädrar, med ventilationsluften, mm mm kommer det säkert med allergener ut i luften, eller?
En fundering: Är det inte våra överdrivet rena, sterila hem som skapat alla allergier? Eller hur kommer det sig att ungar på landet är mindre allergiska än i storstäderna? De är mer vana vid djur, pollen mm mm ? Hej! Det är ju skillnad på om katten går utanför vädringsluckan gentemot att hår mm skulle sprida sig överen tomt. Ang. funderingen... Min syster, hennes 2 barn samt man är alla allergiska mot tex. hund och katt. Det är mycket vi inte vet och förstår, men en del är bevisligen ärftligt. Ps. Vi är uppväxta med hund, hennes allergi kom efter hon blev gravid med sina söner.... Bara en fundering...... Anki
Gossen Ruda
22-06-2008, 21:12
Konstigt att dom flesta trådar om katter blir evighetsmaskiner. Jag tänker inte orde speciellt mycket om trådens huvudsyfte eftersom jag sagt det jag vill säga men jag vill kommentera några påståenden. Katten tillhör våran fauna? Nej, nej och åter nej. Det är en införd korsningsprodukt. Vet inte när den kom men den är lika naturlig här som lejon. Visst finns det "vildkatter" men orsaken till att dom överlever är att vi på olika sätt utfordrar dom och ger dom husrum samt sörjer för beståndets fortlevnad genom nytillförsel. Släpp ut en katt i skogen och låt den klara sig själv så är den borta efter nästa vinter.
Det finns ju en europeisk vildkatt som är mer anpassad till vårt klimat men den går inte längre norrut än centrala Tyskland. Den fanns visserligen här uppe under den postglaciala värmeperioden för 8000 år sen eftersom man har hittat benrester i kulturlager från den tiden. Förmodligen var den ett jaktbyte för dåtidens människor för den lär vara otämjbar.
Beträffande honungsbiet så är det också beroende av människan för sin fortlevnad. Visserligen kan dom bo för sig själv om dom hittar ett bra boställe men kommer det en sträng vinter överlever inte samhället. Tror att nordgränsen för frilevade svärmar går nånstans i höjd med Alperna. Biet har dock funnits här uppe i många år men om dom varit frilevande är tveksamt. Vikingarna hade tillgång till honung men om dom hade bikupor eller skattade vilda samhällen vet jag inte. Det var varmare då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|