|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Fenja, följer du alltid lagen till punkt och pricka när du får chansen? Vi har väl många lagar här i Sverige som många av oss väljer att inte följa... tidelag blev exempelvis lagligt samtidigt som det blev lagligt att vara homosexuell... men folk med vett i skallen nytjar inte lagen på så vis i alla fall... eller?
Om ni har problem med andras katter ska ni i första hand vända er till miljö och hälsovårdsmyndigheten på orten. Kolla med övriga grannar om även om har problem med katter som gör sina behov på olämpliga platser.
anncharlotte
11-06-2007, 21:53
CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 20:01)  Både min perser och norska skogkatt var utekatter, det är de fortfarande trots att de flyttat. Där jag bodde innan fanns både perser, birma, norsk skogkatt och siameser ute. Jag tycker att det är relevantare att fundera över varför det förskrivs så mycket lugnande medel till innekatter, särskilt i samband med denna debatt...  Men det är precis som det är egalt, hur djuren mår tyvärr. Mvh Fenja Jag tillhör ju denna skara som anser att katter inte ska springa fritt utan uppsikt. Jag har raskatter, är med en i en kattförening och har en massa vänner som har innekatt. Ingen av dessa äter lugnande medel, så på vilka grunder kan du uttala dej om att det är vanligt. Jag läser ofta också på kattforum, även där nämns lugnade medel väldigt sällan. Det händer att vissa har problem med innekatter som inte vill bli riktigt rumsrena, men väldigt ofta handlar detta om katter som varit hemlösa och som inte är vana vid att leva inne. Mina katter äter inga lugnande medel och dom mår bra, trots att jag inte låter dom springa vind för våg.
CITAT (dahla @ 11-06-2007, 22:41)  Fenja, följer du alltid lagen till punkt och pricka när du får chansen? Vi har väl många lagar här i Sverige som många av oss väljer att inte följa... tidelag blev exempelvis lagligt samtidigt som det blev lagligt att vara homosexuell... men folk med vett i skallen nytjar inte lagen på så vis i alla fall... eller?
Om ni har problem med andras katter ska ni i första hand vända er till miljö och hälsovårdsmyndigheten på orten. Kolla med övriga grannar om även om har problem med katter som gör sina behov på olämpliga platser. synd att det inte är skottpengar på pedofiler och tidelagsutövare .JaJA ibland så känner jag att det bor en mördare i mig,utan pardon.
CITAT (anncharlotte @ 11-06-2007, 22:53)  ...men väldigt ofta handlar detta om katter som varit hemlösa och som inte är vana vid att leva inne. Men det stämmer ju inte. F.d hemlösingar är definitivt inte överrepresenterade när det gäller Feliway och liknande.
*Stintan*
11-06-2007, 22:14
CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 20:01)  Jag tycker att det är relevantare att fundera över varför det förskrivs så mycket lugnande medel till innekatter, särskilt i samband med denna debatt...  Men det är precis som det är egalt, hur djuren mår tyvärr. Mvh Fenja Nu handlar väl inte den här tråden om utekatter eller innekatter eller lugnande medel eller har jag missat nåt? Jag har heller aldrig hört talas om någon som ger sina innekatter lugnande medel och jag har många sådana min bekantskapskrets. Och jag är övertygad om att katter inte mår dåligt bara för att dom är innekatter. Det finns massor med utekatter som mår dåligt däremot men som sagt den debatten ska nog inte föras i den här tråden.
"Bättre att vara ilsken och irriterad istället och köra ett patetiskt krig mot katten. Ja, jag säger då det... *suck*" [/quote] instämmer där öst är öst och väst är väst .....aldrig mötas det två. detta är en diskussion som aldrig tar slut....utekattsägarna hävdar sin ansvarsfrihet och innekattsägarna hävdar sitt ansvar...emellan där står dom som inte vill ha katt och definitivt inte grannens katt.....ett olösligt dilemma....där KATTEN kommer att vara förloraren
Prata med vilken veterinär som helst om vilka katter det är som får lugnande medel utskrivet så behöver ni inte fundera mer över det!!
Men... det skulle kanske vara bättre att skriva ut lugnande till alla "katthatare" så kanske de fick lite proportioner på tillvaron.
Mvh Fenja
TantGredelin
11-06-2007, 22:54
Utekatten, den som växlar mellan en stilla mystillvaro som knä- och kelkatt och det vilda oberäkneliga som finns i dem och som företrädesvis katterna föredrar att leva ut under den varma delen av året. En del tjusas av detta paradoxala djur, som aldrig blir 100% tamt, men som vet att förse sig när det är kallt ute och allmänt kärvt. Och en del blir oroade över att det finns djur i vår närhet som ingen har riktig kontroll över. Lättare med en kanin i en bur i ett hörn av tomten, som ungarna kan ta fram och kela med ibland. Men katter finns, lodjur finns, och för den delen även rävar och vargar. För att inte tala om mördarsniglar, råttor, rådjur, fästingar mygg och grävlingar. Så många som kan ställa till problem för oss och som kvällstidningarna brukar skrämmas med på sommaren. Så lås om er, håll ordning på era dörrar och dynor och barnvagnar. Och ta in era små kaniner på natten så att ingen rovfågel kommer åt dem, för de har ungar nu, som är väldigt hungriga. Att alla vi andra skulle kunna hjälpa er genom att hålla inne en av alla dessa påstådda faror som driver omkring i städernas villaförorter, byar och samhällen, det kan ni sluta hoppas på. Och vad gäller alla de vilda djuren som kan dyka upp, så är jag tacksam över att bo i ett land där det ännu finns plats för det vilda. Tack för alla uppmuntrande tillrop jag har fått via mail för mina inlägg, och  för alla påhopp. Nu slutar jag den här tråden för min del, ska ut på altanen och se om jag kan locka in min lilla fyrbenta älskling för natten, eller om han ligger i ett buskage med morrhåren darrande av upphetsning inför ett plötsligt prassel, kanske ett par små musöron som syns mellan grässtråna...
CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 23:53)  Prata med vilken veterinär som helst om vilka katter det är som får lugnande medel utskrivet så behöver ni inte fundera mer över det!!
Men... det skulle kanske vara bättre att skriva ut lugnande till alla "katthatare" så kanske de fick lite proportioner på tillvaron.
Mvh Fenja Lägg inte bevisbördan på oss nu... fram med bevis ifall du vill framstå som någon att lita på i frågan... Och föresten, vad tycker du man kan göra på sin egna tomt ifall man inte vill att dina katter eller andras ska pinka i rabatter och sandlåda eller använda privata uteplatser och möbler at sova i när ingen ser? Någonting positivt borde du väl ändå ha att bidra med i det faktiska ämnet?
anncharlotte
12-06-2007, 07:31
CITAT (Tezzla @ 11-06-2007, 23:01)  Men det stämmer ju inte. F.d hemlösingar är definitivt inte överrepresenterade när det gäller Feliway och liknande. Här klippte du ju bort halva meningen, det jag skrev var att somliga hade problem med katter som inte blir rumsrena och det anser jag oftast är katter som inte är vana vid att ha ett hem. Feliway kan då vara ett sätt att komma tillrätta med problemet. Förövrigt kan ju feliway användas i kattgrupper som inte kommer överens på ett eller annat sätt, bland innekatter då vanligtvis eftersom det inte har någon som helst verkan på katter som lever ute. Innekatterna utkämpar ju sina stridigheter inne, utekatterna gör det ute. Men visst en bidragande orsak till stridigheter i kattgruppen är ju ofta att det är för många katter på för liten yta, vilket jag absolut inte förordar. Sen anser jag väl att det är stor skilnad på att använda sej av feliway och att stoppa i katten lugnande medel.
Jag undrar, jag undrar ... om jag ingår i den skaran som rekommenderas lugnande medel för att få perspektiv på tillvaron.  Ursäkta mig, men det här var roligt. Ja, jag vet. Jag borde vara tyst, och inte "retas", men ibland blir det så absurt så jag kan inte vara allvarlig... Flå´t.
CITAT (anncharlotte @ 12-06-2007, 08:31)  Sen anser jag väl att det är stor skilnad på att använda sej av feliway och att stoppa i katten lugnande medel. Det håller jag med dig om. Feliway kan vara ett utmärkt sätt när man t.ex. vill introducera en ny katt i hemmet. Men det ska användas under en viss period, inte ständigt som en del faktiskt gör. Finns det ett behov för det är det ju något som inte stämmer. (Angående det du säger jag klippte bort från din mening, det gör väl varken till eller från i fall det är med eftersom du faktiskt skriver att det väldigt ofta handlar om just f.d. hemlösingar. Det är det som jag definitivt inte håller med om) CITAT (dahla @ 12-06-2007, 06:30)  Och föresten, vad tycker du man kan göra på sin egna tomt ifall man inte vill att dina katter eller andras ska pinka i rabatter och sandlåda eller använda privata uteplatser och möbler at sova i när ingen ser? Någonting positivt borde du väl ändå ha att bidra med i det faktiska ämnet? Nu är jag inte Fenja, men om du verkligen läst denna långa tråd så skulle du också sett det ena rådet efter det andra. Men på något underligt vis verkar inga vilja se dessa råd...
Gossen Ruda
12-06-2007, 09:36
I ett annat forum dök det upp en liten diskussion om tautologi, övertydlighet eller det som normalt kallas kaka på kaka. Ett exempel är djurveterinär, ett annat som dök upp där var egoistisk katt. Det räcker tydligen med bara katt fast tyvärr passar det även in på en del, möjligen en liten del, kattägare. Dom har inrättat sitt liv efter katten och förstår inte varför inte alla andra skall göra så också. Lyckligtvis verkar det finnas många som inser problemet och handlar därefter, heder åt alla dessa.
Slut på inhoppet.
*Stintan*
12-06-2007, 09:53
Visst har det givits en massa råd i denna tråd men varför ska ansvaret ligga hos den som inte önskar ha grannens katt springande på tomten? Dessutom vad är det som säger att man per automatik är "katthatare" bara för att man ogillar dessa kattbesök? Jag gillar katter men ogillar kattägare som inte ids ta ansvar för sina katter.
CITAT (dahla @ 12-06-2007, 06:30)  Lägg inte bevisbördan på oss nu... fram med bevis ifall du vill framstå som någon att lita på i frågan...
Och föresten, vad tycker du man kan göra på sin egna tomt ifall man inte vill att dina katter eller andras ska pinka i rabatter och sandlåda eller använda privata uteplatser och möbler at sova i när ingen ser? Någonting positivt borde du väl ändå ha att bidra med i det faktiska ämnet? Om du vill ha reda på fakta så fråga en veterinär, jag känner inget som helst behov att bevisa någontings alls för dig. Om du orkar läsa hela tråden så har både jag och flera andra gett förslag om hur man ska bära sig åt för att slippa katter på sin tomt om nu det är det största problemet man har. Passar inte dessa lösningar så är det ju faktiskt upp de som låter bli att tillämpa förslagen. Mvh Fenja
CITAT (Stintan43 @ 12-06-2007, 10:53)  Visst har det givits en massa råd i denna tråd men varför ska ansvaret ligga hos den som inte önskar ha grannens katt springande på tomten? Dessutom vad är det som säger att man per automatik är "katthatare" bara för att man ogillar dessa kattbesök? Jag gillar katter men ogillar kattägare som inte ids ta ansvar för sina katter. OM du vill ha någon bestående förändring i frågan så vänd dig till lagstiftarna, vad du tycker, anser eller inte fattar är rätt ointressant i detta sammanhang och blir ingenting annat än en massa gnäll. Lagen, liksom verkligheten ÄR, det borde inte, den ÄR!!! Så vänd dig till lagstiftarna och sluta sitta och ösa en massa skit här. Detta inlägg gäller inte bara dig utan flertalet inblandade i tråden. Just det här munhuggandet leder inte till något annat än att öka konflikten mellan lägren, därför är det både dumt och meningslöst. Utgå från verkligheten och lagen och sök göra förändringarna där i stället. Det är mycket kreativare för alla inblandade!! Mvh Fenja
Gossen Ruda
12-06-2007, 13:13
Det är inte kreativt att bara hänvisa till vad lagen säger, varför måste människors och katters liv nödvändigtvis styras in i minsta detalj av lagen? Sunt förnuft och lyhördhet är bättre än alla lagar. Även om katternas liv skulle styras av lagen så skulle ändå en massa oansvariga kattägare strunta i detta och dessutom lär polisen strunta i eventuella överträdelser.
Precis Ruda, det tror jag med!! Och därför tror jag inte heller att det kommer att bli någon innekatt/burkatt/koppelkatt lag för att kostnaderna att övervaka den vida skulle överstiga eventuell nytta... Sedan förstår jag inte varför alla som är emot katter tror att man är oansvarig bara för att man har utekatter. Jag har en god komminukation med mina sommargrannar och vi löser de problem som uppkommer allt eftersom. Alla kan inte bli 100 % nöjda hela tiden och det får man kanske acceptera. Ena grannen har kört hit ett stort lass med gjutsand, naturligtvis en underbar kattoalett!! Min sambo vred ihop ett skydd till sandhögen av hönsnät och nu bajsar eller kissar inte katterna där längre!! Om båda sidor kunde acceptera att katten har RÄTT att vara ute och hjälpas åt att lösa de problem som uppstår så skulle en sådan här diskussion aldrig förekomma. Men att så typiskt svenskt sätta sig vid köksbordet och slå näven i bordsskivan och säga: Jag borde inte behöva ha grannens katter på min tomt är inte kreativt, det är bara korkat. Mvh Fenja
*Stintan*
12-06-2007, 13:42
Jag undrar jag vem som gnäller mest och öser mest skit här.
Tycker du ska sluta med påhoppen nu Fenja. Sånt slår bara tillbaka på dig själv.
Den prejudicerande dom du hela tiden hänvisar till förbjuder ingen att ha uppsyn och ta ansvar för sina utekatter. Gjorde folk det mer skulle det inte behöva finnas så många lösdrivande hemlösa katter som det finns idag.
*Stintan*
12-06-2007, 13:52
CITAT (Fenja @ 12-06-2007, 14:28)  Precis Ruda, det tror jag med!! Och därför tror jag inte heller att det kommer att bli någon innekatt/burkatt/koppelkatt lag för att kostnaderna att övervaka den vida skulle överstiga eventuell nytta... Sedan förstår jag inte varför alla som är emot katter tror att man är oansvarig bara för att man har utekatter. Jag har en god komminukation med mina sommargrannar och vi löser de problem som uppkommer allt eftersom. Alla kan inte bli 100 % nöjda hela tiden och det får man kanske acceptera. Ena grannen har kört hit ett stort lass med gjutsand, naturligtvis en underbar kattoalett!! Min sambo vred ihop ett skydd till sandhögen av hönsnät och nu bajsar eller kissar inte katterna där längre!! Om båda sidor kunde acceptera att katten har RÄTT att vara ute och hjälpas åt att lösa de problem som uppstår så skulle en sådan här diskussion aldrig förekomma. Men att så typiskt svenskt sätta sig vid köksbordet och slå näven i bordsskivan och säga: Jag borde inte behöva ha grannens katter på min tomt är inte kreativt, det är bara korkat. Mvh Fenja Se där, du kan ju om du vill Fenja, bra. Men du har helt fel när du påstår att alla som är emot katter(vad du nu menar med det) tror att man är oansvarig bara för att man har utekatter. Så är det naturligtvis inte alls. Men det finns en hel del som är oansvariga och inte fixar det så bra som du med grannarna tyvärr.
VILKA påhopp, per definition, Stintan? Mvh Fenja
*Stintan*
12-06-2007, 14:19
CITAT (Fenja @ 12-06-2007, 15:06)  VILKA påhopp, per definition, Stintan? Mvh Fenja Gäller ditt inlägg kl 13.47 där jag tycker du är riktigt otrevlig i tonen. Sista meningen i inlägget 14.28 låter inte heller så bra men du kanske bara använder dig av ett annat vokabulär än vad jag är van vid.
Ok, men där framgår det väl rätt väl att jag kritiserar ett beteende? Att sitta och gnälla istället för att ta tag i problemet? Jag vet inte om man kan "hoppa på" beteenden? Sen är jag väl inte den enda som är otrevlig i tonen heller förvisso... om jag nu var det. Mvh Fenja
LenaMarie
12-06-2007, 14:38
CITAT (Carl @ 23-04-2007, 14:56)  Hi! Är själv en ägare till två katter som går ute. Är också själv ägare till utemöbler med sitt dynor. Har dessutom rabatter med växter. Själv tar jag normalt mina dynor om jag inte är i närheten inte för katterna skulle utan mer för nedfallande fågel spillning. Har svårt att tänka mig att en katt hoppar upp i en stol och pinkar. Onormalt beteende för en katt. Hade jag haft en sandlåda så hade jag nog täckt den. Det finns andra djur som kan vara där och skita ner råttor fåglar igelkottar osv. Mjau Håller fullständigt med dig, det finns andra djur som skitar ner minst lika mycket. Bor man på landet ska inte katterna behöva gå i koppel men man får se till att kastrera eller sterilisera dom.
CITAT (LenaMarie @ 12-06-2007, 15:38)  ...man får se till att kastrera eller sterilisera dom. Psst... Man kastrerar både honor och hanar numera. Sterilisering tror jag inte ens utförs längre. För övrigt håller jag med dig!
titti49zon6
12-06-2007, 15:11
Och hur många av dom som skaffar sig sommarkatt när dom kommer ut på landet kastrerar dom???? Det kostar pengar När det är små gulliga kattungar gossar man med dom men när dom blivit stora ger man blanka f"n i dom och låter dom springa vind för våg Det kanske är just det som retar många bl.a mig Vill kunna gå ut o in i huset utan att plocka ihop dynor o annat samt kunna ha öppet dörrar i sommarvärmen Fåglar o andra djur har jag inga problem med
Det är jobbigt att som allergiker hitta andras katter inne i huset, katter som gått in genom altandörren när man vänt ryggen till en kort stund.
Brevet blev en chock för den 44-åriga kvinnan. I skarpa ordalag förklarade Mimers trygg- och säkerhetsansvarige Ronald Pfändtner att det är slut med lösspringande katter runt Mimers fastigheter. Länk till tidningsartikeln. ........................................................................... Västerås privata fastighetsägare sluter upp i Mimers kamp mot utekatterna och deras härjningar bland sandlådor och utemöbler. - Är det vildkatter får djurskyddsmyndigheten komma med jägare och ta bort dem, säger, Lars Forslund vid Berglund Förvaltnings AB. Länk till artikeln. ...........................................................................
CITAT (Kathy @ 12-06-2007, 17:43)  Brevet blev en chock för den 44-åriga kvinnan. I skarpa ordalag förklarade Mimers trygg- och säkerhetsansvarige Ronald Pfändtner att det är slut med lösspringande katter runt Mimers fastigheter. Länk till tidningsartikeln. ........................................................................... Västerås privata fastighetsägare sluter upp i Mimers kamp mot utekatterna och deras härjningar bland sandlådor och utemöbler. - Är det vildkatter får djurskyddsmyndigheten komma med jägare och ta bort dem, säger, Lars Forslund vid Berglund Förvaltnings AB. Länk till artikeln. ........................................................................... Som sagt, jag emot ser en prejudicerande prövning på detta... Mvh Fenja
Gossen Ruda
12-06-2007, 19:25
Vet inte exakt vad det står i hyreslagen men hyresvärden kan vräka hyresgäster som inte sköter sig.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2007, 20:25)  Vet inte exakt vad det står i hyreslagen men hyresvärden kan vräka hyresgäster som inte sköter sig. Saxat från första artikeln: CITAT Så säger paragraf 25 i hyreslagen: "När hyresgästen använder lägenheten ska han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästen skall vid sin användnings av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fodras för att bevara sundhet ordning och gott skick inom fastigheten."
Nu börjar det äntligen hända saker! CITAT Katter måste kopplas
Hyresgäster hos det kommunala bostadsbolaget Mitthem i Sundsvall måste ha sina katter i koppel.
Katter på vift är ett lika stort problem som lösspringande hundar menar Mitthem som i hyresavtalen kräver att hyresgästerna har kontroll på sina husdjur. Katterna förorenar blomrabatter och sandlådor och kan smita in hos allergiker med altandörren öppen.
Hyresgäster som bryter mot reglerna kan straffas med 900 kronor i böter och kan vräkas om han eller hon fortsätter att ignorera koppeltvånget, skriver Dagbladet. Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=662714
Undrar hur de kommer att göra med hemlösa katter. För såna finns det garanterat i Sundsvall också. Vem ska få böta för dem? Antagligen så kommer man att välja ut någon lämplig kattägare och påstå att "jodå, det var minsann din katt som bajsade i busken". Men det kanske inte spelar så stor roll, eller? Kollektivbestraffa kattägare är ju en utmärkt idé
CITAT (Tezzla @ 19-06-2007, 10:31)  Undrar hur de kommer att göra med hemlösa katter. För såna finns det garanterat i Sundsvall också. Vem ska få böta för dem? Antagligen så kommer man att välja ut någon lämplig kattägare och påstå att "jodå, det var minsann din katt som bajsade i busken". Men det kanske inte spelar så stor roll, eller? Kollektivbestraffa kattägare är ju en utmärkt idé  Såg Mimerfastigheter i Uppsala hittat på något liknande också... det verkar vara en populär åtgärd för tillfället! Hur gör de när det kommer katter från villakvarteren eller andra hyresbolag runt om och kissar i sandlådorna? Vem övervakar att reglerna följs? Hur bevisar man att det är just min katt som är marodören? Jag emotser en prövning i högre instans av dessa regler och jag undrar vad hyresgästföreningen säger om att detta införs retroaktivt... Mvh Fenja
Man kommer givetvis att fånga in lösa katter, dessa kommer sedan skickas till ett katthem om ingen hämtar ut dessa hos den lokala polisstationen. Om ingen vill förbarma sig över katten från katthemmet kommer den avlivas.
Dom eventuellt infångade katterna i sundsvall kommer inte att ha någon lokal polisstation som mellanhand, det är hyresföretaget, Mitthem som sänder katterna vidare till katthemmen. Jag tvivlar på att det här kommer att vara genomförbart då Mitthem inte kommer att ha många hyresgäster kvar, först reptilstopp, sedan kamhundsstopp (Pitbull, amstaff, Rotveiler etc.) och nu kattfritt ute, lycka till säger jag bara  Det är upprorsstämning i bostadsområdena.
CITAT (dahla @ 19-06-2007, 14:21)  Man kommer givetvis att fånga in lösa katter, dessa kommer sedan skickas till ett katthem om ingen hämtar ut dessa hos den lokala polisstationen. Om ingen vill förbarma sig över katten från katthemmet kommer den avlivas. Joo det låter ju väldigt troligt att det blir så. Alla egnahusägare kommer säkert att stillatigande finna sig i att hyresvärdar fångar in och avlivar deras katter om de råkar förirra sig in i ett hyreshusområde... Mvh Fenja
CITAT (Pia L @ 19-06-2007, 15:13)  Dom eventuellt infångade katterna i sundsvall kommer inte att ha någon lokal polisstation som mellanhand, det är hyresföretaget, Mitthem som sänder katterna vidare till katthemmen. Jag tvivlar på att det här kommer att vara genomförbart då Mitthem inte kommer att ha många hyresgäster kvar, först reptilstopp, sedan kamhundsstopp (Pitbull, amstaff, Rotveiler etc.) och nu kattfritt ute, lycka till säger jag bara  Det är upprorsstämning i bostadsområdena. Jag har pratat lite med en arbetskamrat som bor där och enligt henne står mer än 90% bakom mitthems beslut angående djurhållningen. Vart har du fått dina uppgifter ifrån?
dahla, bor där? Var? Mitthem har sina områden spridda över hela sundsvall, och jag bor i grannområde som har varit Mitthemsägt. Dom 90% som stödjer förslaget är 90% av dom som var på bostadsmötet och ingen av dom hade katter själva, kattägarna stödde inte förslaget och lät bli att gå. Många av Mitthems områden är råttrika områden, vi pratar inte om yttermiljöer som liknar Stockholms innerstad direkt, nästan alla Mitthems bostadsområden gränsar till jordbruk eller skogsmarker.
Hon bor på Midälvavägen om det nu har någon betydelse...
Visst har det betydelse dahla, det kattfattigaste området av alla där råttorna har kalas i rabatterna på nätterna Samma område som fick för sig att man kunde förbjuda kamphundar genom att vräka hyresgäster som hade såna, mitthem gräver sin egen grav, men det är deras bekymmer. Hyresgästföreningen stödjer inte något av förslagen.
CITAT (Pia L @ 19-06-2007, 15:52)  Hyresgästföreningen stödjer inte något av förslagen. Jaså? Vart kan vi finna info om det?
Det jag hittar från Hyresgästföreningen är följande: CITAT Katter i bostadsområden
Frågan om lösa katter i bostadsområden kan ibland leda till konflikter mellan grannar. Naima Almström, jurist på Hyresgästföreningen Aros-Gävle, redogör kort för de rättigheter/skyldigheter man som hyresgäst/kattägare har.
-Det finns ett avgörande från Miljödomstolen som säger att katter får gå fritt. Detta innebär dock inte att kattägaren är helt fri från ansvar.
-Katter skall, enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter, ”hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter”.
-Du som har katt, visa hänsyn mot dina grannar genom att hålla katten under uppsikt så att du kan kontrollera att den inte förorenar grannars altaner och trädgårdar.
-Du som vill hålla katterna från din tomt kan hälla citronsyra i rabatter eller blomkrukor, det ska hålla katterna borta.
Med förhoppning om en trevlig sommar,
Naima Almström, Hyresjuridiska enheten Källa: http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/m...jectID%3D153735
CITAT (Fenja @ 19-06-2007, 15:14)  Joo det låter ju väldigt troligt att det blir så. Alla egnahusägare kommer säkert att stillatigande finna sig i att hyresvärdar fångar in och avlivar deras katter om de råkar förirra sig in i ett hyreshusområde... Mvh Fenja Det rimliga är såklart att katterna, som antagligen är märkta med chip (antar att kattägare märker sina djur precis som hundägare), återbördas till sina ägare, mot en nätt kontrollavgift på 800kr eller nåt i den stilen. Omärkta katter kan placeras på katthem för omplacering eller avlivning. Enligt Metro idag (19 juni) finns det ca 8000 hemlösa katter i Göteborg, de lever till stor del i misär redan nu, och till vintern blir det etter värre såklart. Det gäller att hålla lösdrivande katter och hundar på en nollnivå (svårt, speciellt för katter tydligen), för att minska antalet lidande djur. Enligt Bernt Ekelund (hoppas jag fick namnet rätt) från Djurens vänner så är det kommunens ansvar att hålla efter ägarlösa katter, men de vågar inte avliva tydligen.
Så länge som prejudikatet från miljödomstolen, att katt får vistas fritt utomhus, gäller så har jag svårt att se att något av detta ska vara genomförbart. Miljödomstolen är en beslutsinstans ovanför kommunerna. Det kommer självklart att prövas i sinom tid och då får vi väl se... jag hoppas att det sitter några med vettet i behåll i rätten då med! Mvh Fenja
Det finns fortfarande ingen lag på att katter ska märkas. Själv är mina katter märkta men inte med chip. Att det finns hemlösa och lösdrivande katter som lever i misär tror jag väldigt få (några  ) människor som jublar över detta förslag tänker på. Det har nämligen inte ett dugg med hemlösa katters lidande att göra. Det handlar enbart om: "jag vill inte att någon/något ska vandra över min fina gäsmatta/rabatt" Eller: "jag vill inte att något ska lägga sig i min nya, fina sittvagn som jag väljer att ha ute dygnet runt (eller i trapphuset där vi ställer upp dörren för vi skiter i att porten går i lås 21.00) att göra. Och råkar något hända med rabatten eller sittvagnen, ja, då är det naturligtvis katternas fel. Vem fasen bryr sig i hemlösa katter? Ärligt?
Gossen Ruda
20-06-2007, 06:46
CITAT (Fenja @ 20-06-2007, 00:35)  Så länge som prejudikatet från miljödomstolen, att katt får vistas fritt utomhus, gäller så har jag svårt att se att något av detta ska vara genomförbart. Miljödomstolen är en beslutsinstans ovanför kommunerna. Det kommer självklart att prövas i sinom tid och då får vi väl se... jag hoppas att det sitter några med vettet i behåll i rätten då med! Mvh Fenja Men Fenja, om du läser lite bättre så skall även ägaren se till att katten inte vållar några problem om den springer fritt. Eftersom det tydligen förekommer problem så skall givetvis inte katten få springa fritt. Hur många hysesgäster har fö katt som springer fritt? En förutsättning är väl att man bor på bottenvåningen eller första våningen. Jag har sett kattrappor/spångar upp till första våningen men jag tror inte värdar i allmänhet gillar sånt.
Prövningen gällde lösspringande katter som gjorde sina behov i grannens rabatter. Ordagrant löd Miljödomstolens domslut 2002 att: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katt ställer till vid utomhusvistelse. I DN översatte deras jurister det med rubriken: Katter får bajsa i grannens rabatt. Efter detta har kommunernas djurskyddsparagrafer omformulerats till att: ”hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter” Men fortfarande är detta inte prövat i en högre instans och domen från Miljödomstolen är prejudicerande. Det är likadant med hyresvärdarnas, vissa kommuners nya regler om koppel och burar, den prejudiceande domen från Miljödomstolen gäller. Jag utgår ifrån att detta i sinom tid kommer att vara föremål för prövning och då återstår att se om det ändras. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att sätta sig in i beslutsgången i sådana här frågor? Mvh Fenja
Gossen Ruda
20-06-2007, 13:37
Det må vara hur som helst med domar mm, jag är inte närmare insatt i frågorna, men jag tycker det är konstigt att man inte som kattägare själv kan inse att katterna ibland ställer till med problem utan måste invänta prejudicerande domar i frågan för att bättra sig. Nog kan domstolarna ha viktigare saker för sig.
DET är en helt annan sida av saken och jag tror att de flesta kattägare som jag gör vad de kan och håller en god kommunikation med grannarna!! Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|