Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
henriks
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 18:37) *
Vem har sagt att du ska sätta upp ett åtta meter plåtplank runt hela tomten?????
tänk...jag trodde du var läskunnig, men jag kan ha fel.
Jag sa nät...två meter inhägnad för katterna(dina) inte näta in hela bygdens katter. Det faller nog under egenmäktigt förfarande om du gjorde det. tummenupp.gif

jadu - jag är ju bara en vanlig bonntölp - så jag är väl inte läskunnig då. För det staketet jag läste om skulle katterna ta sig över på en fortare än jag skriver detta inlägg! (för det tar ju lite tid för oss icke läskunniga att skriva! naughty.gif )

Är inte problemet med pinkande katter lika stort i villaområden????

Det är jag inte rätt person att svara på - du kommer aldrig få se mig flytta in i ett sådant

Sedan en fråga till, till er som inte har kastrerade katter..
varför är dom okastrerade?

Har du en fritt gående okastrerad katt, har du inte en susning om vem som är far till dina ev. kattungar.
Då bedriver man ingen "seriös" blandrasavel direkt.

Nähä? men om jag inte är en seriös, ansvarstagande kattägare - varför skulle jag då vilja veta vem som är far till kattungarna? Skillnaden mellan bondkatter och raskatter är väl bland annat att bondkatter är mer robusta och tåliga? mindre utsatta för sjukdommar? kanske beroende på att Darwins teorier om naturligt urval fortfarande gäller där till skillnad från alla arter som vi människor avlat sönder och samman för att skapa extra "söta" djur, eller extra små, extra stora eller vad f-n som helst för exteriör som inte har ett dugg med duglighet och överlevnad att göra!

Solstolen
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 18:13) *
Den som anser att du behöver göra inhägnad åt dina katter Henriks är nog helt ute och cyklar. Tror faktiskt ingen förespråkar att du behöver vidtaga sådana åtgärder för dina katter på din gård. Du får säkert dispens! flirting.gif

Precis min mening också. smile.gif

Jag är för mer krav på kattägare men självklart får det finnas gränser.

Inte förrän jag läste att henriks började prata om sina lador förstod jag att inte heller han bor i ett mycket tätbefolkat område med många okastrerade katter. Typiskt! rolleyes.gif
Grå
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 18:52) *

Inte förrän jag läste att henriks började prata om sina lador förstod jag att inte heller han bor i ett mycket tätbefolkat område med många okastrerade katter. Typiskt! rolleyes.gif

Och kan du tänka dig - Henriks och jag är faktiskt särbosambos!
Och inte nog med det - de katter han pratar om är hans egna katter så då kan du plussa ihop dem med mina katter och då kan du tänka dig så fasansfullt många katter det skulle kunnat springa och pinka på dina blomkrukor, stolsdynor, lampskärmar, tehuvor och matchande markiser!

-fear-.gif
pejori
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 18:40) *
Men va f*n Pejori menar du verkligen att man ska behöva hägna in katterna på en bondgård???

nädå det menar jag inte giggle.gif giggle.gif
jag trodde i min enfald att ironin gick fram...Sorry för det. blush.gif
det är klart som korvspad att katter på en bondgård går som den vill. tummenupp.gif
problemet är villaområden och tätbebygda områden, där katter hålls som sälskapsdjur. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 18:52) *

Precis...Det har inte framkommit tidigare att henriks katter bodde på en bondgård....Landet ja, men bondgården kom fram med ladorna.
naturligtvis är katter på en bondgård friade från rastgårdar och sele, men vad gör ni med alla kattungar som föds?????
blir det inte för många efter ett tag?
Fenja
Faktiskt så fungerar det utmärkt att låta katterna para sig inomhus och släppa ut honan först när hon slutat löpa, när man är så oseriös att man har fertila katter springande och pissandes lösa vind för våg.
En annan effekt av att ha en fertil hane springandes lös ute och pissa vind för våg är att han håller undan andra hankatter så det är inte ens aktuellt att någon annan skulle para honorna.
Naturen sköter rätt mycket på egen hand när den får chansen biggrin.gif
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 21:57) *
Faktiskt så fungerar det utmärkt att låta katterna para sig inomhus och släppa ut honan först när hon slutat löpa, när man är så oseriös att man har fertila katter springande och pissandes lösa vind för våg.
En annan effekt av att ha en fertil hane springandes lös ute och pissa vind för våg är att han håller undan andra hankatter så det är inte ens aktuellt att någon annan skulle para honorna.
Naturen sköter rätt mycket på egen hand när den får chansen biggrin.gif
Mvh
Fenja

är helt säker på, att du tidigare i denna tråden sa att" andras fertila hanar kommer hit"
herkules
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:46) *
Har du någon motivering till din åsikt ovan?
Nähä.. jag trodde inte det...
Helt rätt uppfattat annars, katter är katter och ska skötas och behandlas som katter bör.
De är inte hundar.

katter är husdjur, precis som hundar.
vad är det jag ska motivera? att du blandar ihop tillfångatagna vilda björnar med tama katter?
tro inget, det har du inget för.
Fenja
Jo, visst gör de det, men inte när honorna löper wink.gif Du vet, revirslagsmål i februari och mars wink.gif Nu har vi en vild bonuskatt här som är en fertil hane som springer runt vind för våg och pissar. Utan att det luktar varken av stoldynor, möbler, krukor eller någonting annat... trots att vi faktiskt matar honom.
Mvh
Fenja
TantGredelin
Det är nästan så man önskar sig en snigelinvasion, eller att vissa får Hellsangels som grannar. Då skulle det bli lugnt för oss som håller våra husdjur enligt de lagar som gäller NU. Den dagen lagen styrs av att somliga har lite obehag (om den dagen mot förmodan skulle komma) så får vi rätta oss efter vad som DÅ gäller. I så fall vill jag gärna förbjuda motorcykelåkning, motorbåtar på småsjöar, snöskotrar i fjällen, folk som rider i skidspåret. Med mera med mera. Fyll gärna på lite här vad ni vill förbjuda förutom lösgående katter.
Fenja
*nickar*
Mvh
Fenja
Solstolen
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:58) *
Och inte nog med det - de katter han pratar om är hans egna katter så då kan du plussa ihop dem med mina katter och då kan du tänka dig så fasansfullt många katter det skulle kunnat springa och pinka på dina blomkrukor, stolsdynor, lampskärmar, tehuvor och matchande markiser!

-fear-.gif

Ja, lika barn leka bäst. whistling.gif ....... är någon förvånad?
Tezzla
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 17:55) *
Först och främst, behöver du inte inhägna hela trädgården.
En lämpligt stor yta på en 50m2 räcker gott.
två meter nätstaket, som böjs innåt längst upp, så kommer inte katten över.

Jo, tjosan du! biggrin.gif 2,5 meter högt och 1 meter inböjt hjälpte inte på mina tre katter. De lyckades rymma gång på gång. Katter kan faktiskt klättra upp och ner om de bara vill.

Jag insåg att deras längtan ut ur buren var så stor att det inte fanns mycket jag kunde göra mer än att riva eländet och snacka om att katterna levde upp. NU är de lyckliga, då var de sorgsna i sin fångenskap.
Solstolen
CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 22:13) *
Det är nästan så man önskar sig en snigelinvasion, eller att vissa får Hellsangels som grannar. Då skulle det bli lugnt för oss som håller våra husdjur enligt de lagar som gäller NU. Den dagen lagen styrs av att somliga har lite obehag (om den dagen mot förmodan skulle komma) så får vi rätta oss efter vad som DÅ gäller. I så fall vill jag gärna förbjuda motorcykelåkning, motorbåtar på småsjöar, snöskotrar i fjällen, folk som rider i skidspåret. Med mera med mera. Fyll gärna på lite här vad ni vill förbjuda förutom lösgående katter.

Snigelinvasion har vi redan periodvis och vi har visserligen inte haft Hell Angels som grannar men väl Bandidos innan vi flyttade hit. smile.gif Riktigt trevliga grabbar att ha som grannar - var dock lite skakigt när de och H A låg i krig men det är sånt man får ta. Inbrottstjuvar var det i alla fall ont om så något positivt var det med dem.

Något jag skulle vilja förbjuda? Tjaaaaaa, det skulle i så fall vara alla dessa stavgångare som skrämmer slag på vår stackars norrlandsfödda pålle! Hua, de måste bort! fear.gif
henriks
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:58) *

-fear-.gif

Japp - så är det, så akta er! När vi tröttnat på alla kattstaket och rastgårdar på landet så flyttar vi in i era villaområden med alla katter - ett tjog, minst! naughty.gif
henriks
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 22:24) *
Ja, lika barn leka bäst. whistling.gif ....... är någon förvånad?

Att jag och grå är "halvtidssambos" borde inte göra någon förvånad, eftersom det har framgått tidigare här på odla.

Solstolen
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 22:31) *
Japp - så är det, så akta er! När vi tröttnat på alla kattstaket och rastgårdar på landet så flyttar vi in i era villaområden med alla katter - ett tjog, minst! naughty.gif

Ja skitbra! Det får ni hemskt gärna men med tanke på vilket intryck jag fått av "den gråes" iställning till att bo så nära sina grannar så tvivlar jag på att du får henne med dig smile.gif
Gossen Ruda
En sak är säker, katter engagerar. Jag tillhör dom som inte gillar att områdets katter går över min tomt, dock inte så mycket att jag är störd. Jag vill dock att dom fåglar jag matar på tomten eller som häckar i mina holkar skall ha större chans att överleva. Dessutom vill jag kunna sätta potatis utan att behöva utestänga kattkräken med nät så att dom inte uppfattar potatislandet som områdets största kattskitlåda. Jag använder egen inköpt gödsel.

Beträffande lagstiftning. Enklaste är väl att införa förbud för katt att röra sig utanför den egna tomten inom planlagt område. Då klarar sig bönderna från förbudet så blir det inget tjafs där. Inom planlagt område blir det upp till ägaren att avgöra och åtgärda förbudets efterlevnad. Ordentligt stängsel runt tomten, sele och koppel, stängd dörr eller satsa på akvariefiskar. Jag har levt utan katt i hela mitt liv och jag har överlevt. Har dock haft akvarier i ca 40 år men det är slut med det nu.

Påträffas katt på förbjudet område skall det vara tillåtet för vem som helst att infånga den och överlämna den till polisen. Helst levande. Sen är frågan om den är märkt. Om så är fallet får ägaren lösa ut den mot lämplig avgift. Saknas märkning och/eller om ingen ägare vill kännas vid den så är det slut med alla sju liven på en gång.

Problemet är löst. Det går inte att prata om "katt som ställer till med problem" eller "större samhälle" i en lag.

Lite stavfel rättade...
Solstolen
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 22:38) *
Att jag och grå är "halvtidssambos" borde inte göra någon förvånad, eftersom det har framgått tidigare här på odla.

Jag syftade förstås på andra saker wink.gif

Men till mitt försvar så har jag kanske inte "bott" här så länge som ni. smile.gif
henriks
CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 22:13) *

tummenupp.gif

Några saker ytterligare jag skulle vilja förbjuda:
* Söndagsbilister - folk som åker omkring på grusvägarna i tio km/h på söndagarna bara för att se sig omkring.
* folk som rider på vägen med hästar rädda för bilar - farligt farligt!
* Katter som lever ett helt liv i en lägenhet och aldrig får gå ut.

Fast... motorbåtar på insjöar, det har jag inget emot, har en själv, även om den inte varit i sjön på tre år.
henriks
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 22:44) *
Ja skitbra! Det får ni hemskt gärna men med tanke på vilket intryck jag fått av "den gråes" iställning till att bo så nära sina grannar så tvivlar jag på att du får henne med dig smile.gif

... hm, det förståss... fast å andra sidan kommer det aldrig att inträffa att jag bosätter mig i ett villaområde heller så det gör inte så mycket. Men vi kan ju alltid skaffa ett hus att förvara alla våra katter i, som vi inte får ha lösa på landet! flirting.gif
pejori
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 22:31) *
Snigelinvasion har vi redan periodvis och vi har visserligen inte haft Hell Angels som grannar men väl Bandidos innan vi flyttade hit. smile.gif Riktigt trevliga grabbar att ha som grannar - var dock lite skakigt när de och H A låg i krig men det är sånt man får ta. Inbrottstjuvar var det i alla fall ont om så något positivt var det med dem.

Något jag skulle vilja förbjuda? Tjaaaaaa, det skulle i så fall vara alla dessa stavgångare som skrämmer slag på vår stackars norrlandsfödda pålle! Hua, de måste bort! fear.gif

Jag skulle vilja förbjuda att det fick bo grannar närmare än 100 meter inom tätbebyggt område.
Sedan skulle jag vilja ha lag på att hundar inte fick skälla....
Att det är förbjudet för hundar att pinka på alla stolpar dom ser inom tätbebyggt område
Att folk inte fick festa om dom bor i lägenhet.
Att barn inte fick ha träskor eller rollerblades.
Totalförbud för allt som doftar på kroppen, (parfym o.dyl) det är jobbigt när man inte tål dofter.
Alla stereoanläggningar förbjuds i lägenhet.
Det borde vara förbjudet att skrika JAAA när Sverige gör mål i fotbolls-EM...(ramlar nästan ur sängen här)

OBS...läs med en gnutta ironi giggle.gif

visst finns det massor man kan störas av och reta sig på.
Men jag tror fortfarande att man många gånger gör problemet större än vad det egentligen är.
Jag personligen har inga problem med grannarnas katter. Dom genar över min tomt eller ligger i skuggan i någon rabatt.
En tupplur i min mjuka stol nattetid på altanen går också bra.
Det stör inte mej.
Jag har mina kastrerade, då jag inte vill ha sönderrivna katter som hela tiden måste patrullera sitt revir.
Jag vill heller inte ha dom misshandlade av mäniskor, överkörda, bortsprungna eller stulna, därför har jag innekatter med tillgång till min uteplats.
Vad andra gör med sina katter stör inte mej, ens när dom hälsar på här. skulle någon markera någonstans, tar jag och sprayar av med ättikslösning om det är väldigt inpå, annars försvinner det med tiden.
bor man så, att man har andra nära inpå sig, får man ta en del olägenheter..Vissa retar sig på katter, andra på högljudda tonåringar eller annat.
tror att man får svälja en del lite till manns om man ska kunna bo något sånär fredligt tillsammans.

lite OT
en okastrerad katt på besök här, visade sig att han kissade i minas låda.
den kisshögen dyngade jag ned i ett råtthål här.
Råtta fann förgott att flytta, så jag slapp fälla och gift. tummenupp.gif
Solstolen
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 22:49) *
tummenupp.gif

* Söndagsbilister - folk som åker omkring på grusvägarna i tio km/h på söndagarna bara för att se sig omkring.

ha ha ja det kan jag hålla med om! tummenupp.gif

Väldigt frustrerande att ha dem bakom sig när man cyklar upp till pållen. Man håller ut så långt man kan till höger för att de ska få plats att köra om och förbi men nääää! De bara saktar in ännu mer och tittar sig omkring biggrin.gif
henriks
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2008, 22:47) *
En sak är säker, katter engagerar. Jag tillhör dom som inte gillar att områdets katter går över min tomt, dock inte så mycket att jag är störd. Jag vill dock att dom fåglar jag matar på tomten eller som häckar i mina holkar skall ha större chans att överleva. Dessutom vill jag kunna sätta potatis utan att behöva utestänga kattkräken med nät så att dom inte uppfattar potatislandet som områdets största kattskitlåda. Jag använder egen inköpt gödsel.

Beträffande lagstiftning. Enklaste är väl att införa förbud för katt att röra sig utanför den egna tomten inom planlagt område. Då klarar sig bönderna från förbudet så blir det inget tjafs där. Inom planlagt område blir det upp till ägaren att avgöra och åtgärda förbudets efterlevnad. Ordentligt stängsel runt tomten, sele och koppel, stängd dörr eller satsa på akvariefiskar. Jag har levt utan katt i hela mitt liv och jag har överlevt. Har dock haft akvarier i ca 40 år men det är slut med det nu.

Påträffas katt på förbjudet område skall det vara tillåtet för vem som helst att infånga den och överlämna den till polisen. Helst levande. Sen är frågan om den är märkt. Om så är fallet får ägaren lösa ut den mot lämplig avgift. Saknas märkning och/eller om ingen ägare vill kännas vid den så är det slut med alla sju liven på en gång.

Problemet är löst. Det går inte att prata om "katt som ställer till med problem" eller "större samhälle" i en lag.

Lite stavfel rättade...

Ja, och polisen som inte ens hinner utreda inbrott eller ens alla våldsbrott - de kommer säkert att jubla över att behöva ta hand om alla katter som folk lämnar in för att de har trampat på gräsmattan.
pejori
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 23:06) *
ha ha ja det kan jag hålla med om! tummenupp.gif

Väldigt frustrerande att ha dem bakom sig när man cyklar upp till pållen. Man håller ut så långt man kan till höger för att de ska få plats att köra om och förbi men nääää! De bara saktar in ännu mer och tittar sig omkring biggrin.gif

giggle.gif giggle.gif Är du säker på, att det inte är dej dom beundrar????? giggle.gif rotfl.gif
henriks
CITAT (pejori @ 18-06-2008, 23:02) *
Jag skulle vilja förbjuda att det fick bo grannar närmare än 100 meter inom tätbebyggt område.

Hm - nu börjar det likna något, kan vi lägga till att det inte får vara fri sikt emellan?
Om man inte har några grannar inom synhåll, då KANSKE jag skulle kunna tänka mig att bo i "tätbebyggt" område

crazy.gif
pejori
CITAT (henriks @ 18-06-2008, 23:15) *
Hm - nu börjar det likna något, kan vi lägga till att det inte får vara fri sikt emellan?
Om man inte har några grannar inom synhåll, då KANSKE jag skulle kunna tänka mig att bo i "tätbebyggt" område

crazy.gif

Ja för katten...Rejäla insynsskydd ingår giggle.gif giggle.gif
Att få sitta naken och fika i sin trädgård är en rättighet, som fixas med insynsskydd tummenupp.gif
embees
CITAT (Betty @ 18-06-2008, 15:40) *
Förvånas över att inte en enda ägare av lösspringande katt svarar på, i mina ögon, enkla frågor... g.gif

Ska det vara så svårt att begripa att man bör ta ansvar för sin katts förehavande på samma sätt som man tar ansvar för vad ens hund eller andra husdjur kan tänkas ställa till med hemma hos andra människor? confused.gif

Mer än jag som har tänkt så tydligen.

Jag ställde en fråga den 16 juni som lydde; Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?

Fortfarande har inte en enda stått upp för att de har någon sådan terrorist i sitt hem alt att de är oansvariga kattägare. Märkligt, eller hur? Men gapar och orerar över hur gnälliga vi andra är de kan de!

CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 15:56) *
Det finns en solklar anledning till att jag inte svarat och det är att du i hela ditt inlägg beskriver oseriösa kattägare som varken kastrerar eller märker sina djur. Hur ska jag kunna svara på sådant? Jag kastrerar, märker, vaccinerar, avmaskar och hela faderullan samt ser till att katterna inte springer ute dygnet runt.

Ska jag behöva stå till svars för oseriösa människor och försöka förklara hur de tänker?

Men då behöver du inte känna dig träffad. Den största nerkissaren är en okastrerad katt!

CITAT (henriks @ 18-06-2008, 17:40) *
Eftersom jag enligt definitionerna i vissa inlägg här är en oseriös kattägare som låter katterna springa vind för våg skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga:

Hur gör jag för att hängna in tomten så att katten inte tar sig ut?

(Att jag frågar beror på att katterna gladeligen klättrar över ett två meter högt stängsel in till hundgården, jag VET helt enkelt inte hur det skulle gå till!)

Att stänga inne utekatter och hidra dem från att gå ut - om det är alternativet, då tycker jag att det är bättre att ALLA katter kastreras. Sen är det bara att vänta ett antal år så löser sig "kattproblemet" av sig själv

Elstängsel .... giggle.gif
Fenja
Det kanske är så att ingen har okastrerade och chipmärkta katter helt enkelt? Ingen av mina katter är idmärkta med chip eller tatuering.
Mvh
Fenja
embees
CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 22:08) *
Jo, visst gör de det, men inte när honorna löper wink.gif Du vet, revirslagsmål i februari och mars wink.gif Nu har vi en vild bonuskatt här som är en fertil hane som springer runt vind för våg och pissar. Utan att det luktar varken av stoldynor, möbler, krukor eller någonting annat... trots att vi faktiskt matar honom.
Mvh
Fenja

Med en sån stor flock av okastrerade katter har väl era luktsinnen förtvinat...... giggle.gif
Fenja
Mmm och man kan ju anta att somligas hjärnor förtvinat med av all rigiditet...
Mvh
embees
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2008, 22:47) *

Lite stavfel rättade...

tummenupp.gif Det här tycker jag att vi lobbar för! Vem bör vi vända oss till? Någon som vet?

Har ett inköpt elstängsel som ligger och väntar på montering. När det är uppe kommer ingen av våra katter ut och ingen annan in heller.!!
Fenja
Elstängsel i tätbebyggt och statsplanerat område är förbjudet, men det vet väl du som är så perfekt redan?
Trevligt för dina katter, hoppas att de njuter av elchockerna de får av sin älskande, ansvars- och hänsynfulla matte slap.gif Att du inte matar dem råttgift eller jagar dem med bilen i stället?
Mvh
Fenja
embees
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 00:11) *
Elstängsel i tätbebyggt och statsplanerat område är förbjudet, men det vet väl du som är så perfekt redan?
Trevligt för dina katter, hoppas att de njuter av elchockerna de får av sin älskande, ansvars- och hänsynfulla matte slap.gif Att du inte matar dem råttgift eller jagar dem med bilen i stället?
Mvh
Fenja

Snopet va, men det här är faktiskt tillåtet!
Varför skulle det vara mer synd om en katt än alla hästar, kor, får och andra djur som går inhängnade med elstängsel?? De dör i alla fall inte av det.

Jag låter dem åtminstone inte springa vind för våg och fara illa i okastrerade korta liv!
Fenja
Sedan när och av vem är det tillåtet? Vilket lagrum framgår det av? Skulle vara mycket intressant att veta, för vad du säger är jag kanske inte så beredd att lita på...
Mina katter är höggradigt levande och oskadda, en har blivit påkörd av en bil på 30 år. Snacka om att vara full av fördomar och oförmögen att ta reda på fakta...
Mvh
Fenja
lena uppsala
jag har inte läst alla inläggen, men har hört från säker källa att citronskal är jättebra för att hålla borta katter. tummenupp.gif
henriks
CITAT (embees @ 18-06-2008, 23:43) *
Jag ställde en fråga den 16 juni som lydde; Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?

Fortfarande har inte en enda stått upp för att de har någon sådan terrorist i sitt hem alt att de är oansvariga kattägare.

Enligt dina definitioner är jag en oansvarig kattägare, och det har jag redan erkänt, så någon är det allt. whist.gif Att ingen står för att de har okastrerade chipmärkta katter kanske beror på att de, som jag, har okastrerade omärkta katter! Men vad vet jag, jag är ju inte läskunnig. dunno.gif

Däremot har varken du eller någon annan kunnat tala om för mig hur jag skall göra för att stängsla inne katterna. Den enda hankatt som bor här är okastrerad och det hade jag tänkt att den ska förbli.

Observera ordvalet - enda hankatten som bor här, den bor här för att den vill bo här, inte för att jag håller den fången.
Grå
CITAT (herkules @ 18-06-2008, 22:02) *
katter är husdjur, precis som hundar.
vad är det jag ska motivera? att du blandar ihop tillfångatagna vilda björnar med tama katter?
tro inget, det har du inget för.

Så allt som människan tar för husdjur ska behandlas och skötas som hundar? Vad får dig att tro att en katts behov kan jämföras med en hunds bara för att de kallas husdjur?

För övrigt jämförde jag djuplågeri mellan olika typer av inburade djur. Vissa saker är "ok" andra är tydligen inte.

Jag vill att du motiverar dina åsikter, inte bara slänger ur dig en massa tomma fraser och sedan gnäller över att ingen svarar på dem. Har du ingen motivering till varför du tycker som du tycker så finns det ju heller inget att svara på eller fråga vidare om.

CITAT (Betty @ 18-06-2008, 18:05) *
Min kommentar till 1:a stycket i ditt inlägg:
Det är inte bara min personliga uppfattning att det är helt ok att hålla katter instängda och i koppel, det är inte ovanligt och faktiskt helt lagligt.

Tidelag är också helt lagligt men likförbannat är det djurplågeri och de som håller på med det tämligen störda i huvudet.
Grå
Nu är det ju så att här ute "i spenaten" som Herkuls uttryckte det så borde rimligen kattbeståndet vara högre än soffkuddebeståndet - uppskattat med alla ladugårdskatter borde det gå en 5-6 katter okastrerade på varje soffkudde.

Pissproblemet borde då vara långt mycket större på landet än i tätorten, där det istället går ca 10-15 soffkuddar på varje okasterad katt, men så är det tydligen inte då?

För övrigt tycker jag att katter ska kastreras om man inte tänker skaffa kattungar på dem, vaccinering, märkning är bra för då slipper man ha halsband på dem som de kan fastna i (eller som folk i tätbebyggda områden snor, de har ju liksom inte riktigt hela kostymen på de som bor sådär)
Men hålla dem instängda, gå i koppel, klä dem i kläder och allsköns skit och passa på dem 24/7 är i mina ögon inget annat än rent och skärt djurplågeri.
Katter kan aldrig bli hundar och hundar kan aldrig bli människor, men det krävs ganska intelligenta människor för att inse att det är människan som måste lära sig djuret och inte tvärtom.

Pissande och nerhårande katter kommer ni att ha på era tomter ändå, vare sig de är kasterade eller inte, så en lag som inte gäller för era favvogrannar och favvokatter kommer ni aldrig att få igenom.
AstaC
Jag är också en sådan som tycker det är oerhört tråkigt att behöva ha andra människors katter i min trädgård. Eftersom katter är vana vid människor så vågar de mer än de vilda djuren som finns här och jag hittar katter både inomhus och i källaren eftersom jag tycker om att ha ytterdörren öppen när det är sommar.

Men jag har också konstaterat, precis som jag märker i den här tråden, att det tycker kattägarna är MITT problem. Någon lag tror jag inte på, den kommer inte att efterföljas ändå. Det bästa hade varit om man kunde respektera varandra utan lag. Jag tycker bara det är tråkigt att kattägare ofta är så himla ensidiga (inte alla - det ser jag också i den här tråden). Att de inte kan inse att det är inte alla som gillar att ha andras katter i sina hus, att de tycker att det är mitt problem, och att det är jag som skall komma med lösningen för hur man skall ta hand om sina katter. Sedan har inte jag heller någonting emot katter i sig. Men jag vill inte ha andras katter i mitt hus. Jag vill välja det själv. De eventuella råttor och möss som kommer in hanterar jag själv.

I ett villaområde inne i en stad finns det inte så många andra ställen än andra människors trädgårdar för en katt att hålla till i. Till skillnad från ute på landet där katterna kan ta sig ut i skog och mark, eftersom möjligheten faktiskt finns. Sambon har funderat på att skaffa katt, och jag har inte motsatt mig ett dugg, det har fått vara hans eget val, men han har själv valt att inte göra det just för att han vill inte att den skall springa runt hos andra. Han är uppväxt med katt - men i ett mer glesbebyggt område där det dessutom finns skog och mark i närheten.

OK - nu får väl alla kattägare skälla på mig också.
*Stintan*
"Jag ställde en fråga den 16 juni som lydde; Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?"

Förmodligen är det bara uppfödare av dyra raskatter som har okastrerade och chipmärkta katter. Men då är dom chipmärkta av annan anledning än att kattägaren skulle vara ansvarsfull eftersom dessa katter säkert inte skulle påträffas utanför hemmets 4 väggar och hålls i fångenskap hela livet.
Carl
Hi!
Mina två är honkatter är kastrerade och märkta! Men dom går fritt ute fast att det finns en risk att de kan bli skadade så föredrar jag det i stället för att låsa in dom.
henriks
CITAT (AstaC @ 19-06-2008, 08:34) *
Men jag har också konstaterat, precis som jag märker i den här tråden, att det tycker kattägarna är MITT problem. Någon lag tror jag inte på, den kommer inte att efterföljas ändå. Det bästa hade varit om man kunde respektera varandra utan lag. Jag tycker bara det är tråkigt att kattägare ofta är så himla ensidiga (inte alla - det ser jag också i den här tråden). Att de inte kan inse att det är inte alla som gillar att ha andras katter i sina hus, att de tycker att det är mitt problem, och att det är jag som skall komma med lösningen för hur man skall ta hand om sina katter.

Jag hoppas att det inte är mig du syftar på ovan?

Anledningen till att jag frågar hur jag skall bära mig åt - är för att påvisa hur tokigt det är att tro att man löser alla problem genom att förbjuda lösspringande katter. Jag har inte ont av grannarnas katter och de har inte ont av mina.

lite överdrivet, lite OT:
[
Att det finns folk som inte tycker om katter är lika självklart som att det finns folk som inte tycker om röda bilar - usch, att jag skall behöva SE grannens röda bil på hans garageuppfart - förbjud röda bilar!
Om grannen kom upp till mig och sa: "du... din bil... skulle du kunna parkera den så att jag slapp se den? för jag tycker den är så ful! tja - då får jag försöka göra det bästa av situationen (och kontra med: javisst - om jag slipper se dig, för jag tycker att du är ful! whistling.gif )
Om han däremot går och talar om för alla andra i hela grannskapet att han tycker att jag borde hålla min bil inlåst i garaget - utan att säga till mig - då skulle jag bli inte så lite sur!

RAK och ärlig kommunikation funkar oftast bäst (som tur är, för jag har jättesvårt för att "linda in" saker.... )
]

*Stintan*
CITAT (AstaC @ 19-06-2008, 08:34) *
Jag är också en sådan som tycker det är oerhört tråkigt att behöva ha andra människors katter i min trädgård. Eftersom katter är vana vid människor så vågar de mer än de vilda djuren som finns här och jag hittar katter både inomhus och i källaren eftersom jag tycker om att ha ytterdörren öppen när det är sommar.

Men jag har också konstaterat, precis som jag märker i den här tråden, att det tycker kattägarna är MITT problem. Någon lag tror jag inte på, den kommer inte att efterföljas ändå. Det bästa hade varit om man kunde respektera varandra utan lag. Jag tycker bara det är tråkigt att kattägare ofta är så himla ensidiga (inte alla - det ser jag också i den här tråden). Att de inte kan inse att det är inte alla som gillar att ha andras katter i sina hus, att de tycker att det är mitt problem, och att det är jag som skall komma med lösningen för hur man skall ta hand om sina katter. Sedan har inte jag heller någonting emot katter i sig. Men jag vill inte ha andras katter i mitt hus. Jag vill välja det själv. De eventuella råttor och möss som kommer in hanterar jag själv.

I ett villaområde inne i en stad finns det inte så många andra ställen än andra människors trädgårdar för en katt att hålla till i. Till skillnad från ute på landet där katterna kan ta sig ut i skog och mark, eftersom möjligheten faktiskt finns. Sambon har funderat på att skaffa katt, och jag har inte motsatt mig ett dugg, det har fått vara hans eget val, men han har själv valt att inte göra det just för att han vill inte att den skall springa runt hos andra. Han är uppväxt med katt - men i ett mer glesbebyggt område där det dessutom finns skog och mark i närheten.

OK - nu får väl alla kattägare skälla på mig också.

Annars är väl just en egen kastrerad katt lösningen för att slippa få in andras katter i huset och trädgården då den egna katten normalt ser till att inkräktande katter håller sig på avstånd.
herkules
CITAT (Grå @ 19-06-2008, 06:20) *
Så allt som människan tar för husdjur ska behandlas och skötas som hundar? Vad får dig att tro att en katts behov kan jämföras med en hunds bara för att de kallas husdjur?
För övrigt jämförde jag djuplågeri mellan olika typer av inburade djur. Vissa saker är "ok" andra är tydligen inte.
Jag vill att du motiverar dina åsikter, inte bara slänger ur dig en massa tomma fraser och sedan gnäller över att ingen svarar på dem. Har du ingen motivering till varför du tycker som du tycker så finns det ju heller inget att svara på eller fråga vidare om.
Tidelag är också helt lagligt men likförbannat är det djurplågeri och de som håller på med det tämligen störda i huvudet.

självklart kan en katt skötas utefter den lag som finns för hundar.
det jag skriver skriver jag utifrån att jag anser katten vara ett husdjur precis som en hund.
din attityd är otrevlig, håll dig till sak fortsättningsvis iaf när du svarar på det jag skriver.

henriks
CITAT (herkules @ 19-06-2008, 09:05) *
det jag skriver skriver jag utifrån att jag anser katten vara ett husdjur precis som en hund.

hm - bäst att hålla sig till ämnet... men: KATTER låter "mjau" och HUNDAR låter "vov" ifall du undrar.

För att katter och hundar kan hållas/skötas på samma sätt? inte en chans. En katt klarar sig UTMÄRKT utan din omvårdnad så länge den har mat och vatten. En hund som blir lämnad ensam mer än några timmar far illa och blir lätt stressad. Varför skillnaden? jo katter är inte flockdjur vilket hundar är. Redan där faller ditt resonemang att katter och hundar är lika.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 19-06-2008, 09:05) *
din attityd är otrevlig, håll dig till sak fortsättningsvis iaf när du svarar på det jag skriver.

Skulle man sköta en katt efter den lag som finns för hundar vore det rent djurplågeri. Hundar har helt andra behov än katter. Dessutom vore det isåfall förbjudet att ha innekatter men det är väl det enda positiva.
henriks
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 09:53) *
...
Men ibland har man ju hört detta uttryck om folk som på sitt arbete sitter och använder arbetstid till att chatta och surfa runder på nätet. Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?

Vi får se om vi får något svar smile.gif

Sorry - jag är bara tvungen:

Vill bara tala om att jag varit på jobbet sedan klockan fem i morse - och har suttit och surfat och skrivit inlägg på odla under den tiden. Jar har betalt - riktigt bra betalt dessutom - och eftersom jobbet idag mest har bestått av en och annan knapptryckning, några småfix som krävt att jag lämnat datorn en stund - men på det hela taget, det har gått alldeles utmärkt att sköta jobbet OCH vara inloggad på odla SAMTIDIGT.

Du skall inte förutsätta att det finns ett motsatsförhållande mellan foruminlägg och arbete - det beror på vad arbetet består av. Personligen har jag sällan tid på dagarna, men idag är det en sådan dag att jag måste finnas till hands med kort varsel, men egentligen inte har någon annan uppgift än att ändra en parameter här och en där, vänta, vänta lite till, öppna en kran, vänta, vänta ännu mer. Utan annan syssla är det svårt att hålla sig alert hela tiden, och bättre att titta på skärmen än att ex vis läsa en bok.

CITAT (Stintan43 @ 19-06-2008, 09:42) *
Dessutom vore det isåfall förbjudet att ha innekatter men det är väl det enda positiva.

tummenupp.gif

Det tänkte jag inte på... bravo.gif
TantGredelin
Grå skrev: "Så allt som människan tar för husdjur ska behandlas och skötas som hundar? Vad får dig att tro att en katts behov kan jämföras med en hunds bara för att de kallas husdjur?"
Heja Grå, du får vara förnuftets röst åt oss! bravo.gif

Förresten. Idag har mina fläderblommor nått det mogna stadiet då de luktar lite kattpiss. Får väl gräva ner den ifall någon granne skulle vilja vara ute. Fast plasta in kanske räcker... Trädet är ju fem meter högt. Hoppas det inte blir förbjudet med fläder nu bara.
caprifol
Jag har suttit på händerna och bestämt mig för att inte ge mig in den här tråden, eftersom jag vid förra tillfället (förra året?) konstaterat att vi inte pratar samma språk och att dessutom tonen blir nästan hätsk.
Men nu kan jag inte låta bli längre. Sitter hemma och jobbar med utsikt över områdets lekplats. Just nu rafsar och gräver tre katter i den stora sandlådan där områdets mindre barn kommer att leka senare idag.... Till vårt barnvänliga område flyttar många familjer direkt från lägenheter. Deras katter, som varit innekatter, får plötsligt springa lösa. De är vana att "gå på lådan" inomhus och här får de en jättestor låda. Den förklaringen har jag fått av kattägare.

Det jag tycker har glömts bort i det här resonemanget är allergiproblemen. Några säger ironiskt "så farligt kan väl inte lite katthår på dynor vara.." JO - om man är mycket allergisk kan det faktiskt det. Skulle gärna ha husdjur men då en person i den allra närmaste kretsen är mycket allergisk, astmatisk m m har vi valt att inte ha det. Att då ha andras katter som hårar ned känns faktiskt fördj-gt. En av områdets katter springer faktiskt ibland in i huset när altandörren står öppen och i obevakade ögonblick. Har hittat henne i soffan. Grannens reaktion: men hon TYCKER JU OM ER! Snälla - svara nu inte att jag väl för 17 får stänga altandörren efter mig, alternativt skaffa nätdörrar eller dörrvakter...

Och till alla som jämför med andra djur - jag har aldrig någonsin fått in igelkottar, fåglar, grävlingar eller hundar i huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon